Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under onsdagsmorgonen. Att muta Trump med några miljoner till hans invigning räckte inte för Ericsson, som nu även stryker formuleringar om inkludering och mångfald ur sin årsredovisning efter amerikanska krav på att bolag som säljer till USA inte ska få kvotera på annat än vita medelålders män, likt USA:s regims ministrar. Marknaderna förväntas vara nojiga idag inför eventuellt tullbesked från Trumpregimen ikväll så här på inflation day – som bekant är det USA:s konsumenter som ska betala tullarna genom höjda priser på varor.

Stockholmsbörsen steg faktiskt igår och OMXS30 gick +0.63% medan OMXSPI gick +0.98%. Valutorna är stabila med 10:01 SEK för dollar och 10:80 SEK för euron och guldpriset backar från amerikanskt dollarrekord för att i svenska kronor kosta 1002:- i skrivande stund.
Borta i USA steg också börserna måtliga +0.38% för indexet S&P-500 och +0.82% för Nasdaq 100. Bäst inom FANANGST gick Tesla med +3.59%. Bolaget väntas ikväll redovisa försäljningen och estimat ligger på allt från 315 000 bilar till 390 000 bilar under kvartalet.
Mycket talar dock för att Tesla manipulerar och ljuger om sina försäljnignssiffror och Kanada utreder Tesla för bedrägeri då bolaget hävdat att de sålt 8 600 bilar över disk i sina showrooms på endast tre dagar, eller en bil per två minuter (fixad länk). Detta för att fuska till sig klimatpengar. Tesla säljer normalt sina bilar online. Klimatpengarna hålls nu inne. Det har skett tidigare då ett showroom i januari hävdade att de sålde 4 000 bilar en helg, vilket vilken bilförsäljare som helst fattar är en ren lögn.
Teslas försäljning de senaste två åren ser ut som följer och man ser att försäljningen toppade redan 2023 och har fallit sedan dess från 1 809 000 bilar 2023 till 1 789 000 år 2024.. Första kvartalet är dock normalt svagt, men landar det på 315 000 bilar är man alltså tillbaka på år 2022.
År | Kvartal | Antal sålda bilar |
---|---|---|
2022 | Q1 | 310 048 |
2022 | Q2 | 254 695 |
2022 | Q3 | 343 830 |
2022 | Q4 | 405 278 |
2023 | Q1 | 422 875 |
2023 | Q2 | 466 140 |
2023 | Q3 | 435 059 |
2023 | Q4 | 484 507 |
2024 | Q1 | 386 810 |
2024 | Q2 | 443 956 |
2024 | Q3 | 462 890 |
2024 | Q4 | 495 570 |
Amerikanska långa räntor backade något och det går inte att se någon trend där, utan de behöver defibrilleras sedan Trumpregimen tog över makten, vilket förmodligen beror på att ingen vet vad som egentligen kommer hända.

I de asiatiska tidszonerna går börserna blandat i skrivande stund. ASX 200 stiger i Australien med +0.12%, HAng Seng faller i Hong Kong med -0.24%, KOSPI backar i Sydkorea med -0.66%, Nikkei är oförändrad i Tokyo med +0.03% och Straits Times backar -0.40% i Singapore.

Ericsson nöjer sig inte med att betala 500 000 USD i mutor till Donald Trump ursäktad som pengar till hans presidentinvigning utan stryker nu även mångfald och inkludering ur sin årsredovisning rapporterar Dagens Industri. USA:s nya fundamentalistregim har krävt att bolag som säljer till USA ska sluta med jämställdhets- och inkluderingsarbete, och Ericsson är ju sedan tidigare en korvfest kända för stöd till fundamentalister som Islamiska Staten, så det är helt konsekvent att man nu även stöder rövhattarna och de inkvoterade medelålders vita männen i Vita Husetregimen.
Dagens Industri skriver att det som tidigare hette “en viktig del av bolagets värderingar” nu helt är struket ur årsredovisningen.
Tre Korvars presschef hävdar att man inte förändrat sitt arbetssätt utan att förändringen i språket har skett “för ökad tydlighet”. Bolaget vill dock inte svara på om de mottagit hotbrevet från Vita Huset.
Ja, att stryka något innebär ju definitivt att det blir tydligare att man aldrig menat allvar med mångfald och inkludering, om man alltså inte ändrat arbetssättet.
Folkaktien Ericssons största marknad är USA, men har aldrig återhätat sig från IT-bubblan med toppnoteringar på 462:- SEK mot dagens 79:- SEK. Men så är det med folkaktier.
Även Spotify har betalat mutor till Donald Trump, samt arrangerade även en brunch med högerextremister och putinistpoddare i samband Trumps invigning och har därmed tagit aktivt ställning som en icke-neutral innehållsleverantör.
På tal om musik och Ericsson så minns vi alla Kents säng från IT-bubblan:
Du är som jag
När du blankar
Har aldrig blankat så som nu
Du är som jag
När du blankar
ERIC-B mot noll till slut
Nu är ju inte Ericsson ett konsumentbolag, men kanske ska man om man inte är en vit medelålders man i första hand söka jobb någon annanstans, och så kan man förstås även sälja sina Ericssonaktier om man mot förmodan skulle äga några som inte ligger i fonder.
När det gäller Spotify finns det iaf andra musiktjänster två klick bort.

Marknaderna sägs vara nojiga över att regimen i Vita Huset ikväll sägs lämna besked om vad de faktiska tullarna ska bli, men eftersom inga uttalanden från Vita Huset gäller innan de faktiskt gäller så vet egentligen ingen vad som kommer hända.
Blir det tullar så kommer de betalas av amerikanska folket i form av högre priser. Dels högre priser på det man importerar, och dels högre priser på inhemska produkter som i en fungerande marknad successivt kommer stiga till samma nivå som för importen. Det är trots allt så som en fri marknad fungerar – över tiden kan det inte finnas något prisarbritrage. Däremot kan det bli lönsammare för inhemska amerikanska företag initialt.
Men vi får som sagt se. Trumpregimen är fiskmåsar på högsta nivå – skriker högt och bajsar ner överallt, men vi får se om de faktiskt gör något annat också.
Att det blir Liberation Day är iaf osannolikt, snarare Inflation Day.
194 kommentarer
Godmorgon,
Så svagt av Ericsson. Vam tror de att de ska blidka med det?
Att de ens bryr sig om att bemöta det.
SAD!
Men vad ska de göra? Ekholm är ganska tydlig, utan USA så blir det mycket dåligt för Ericsson.
Man kan fatta lite av proportionerna om man kollar på dealen med AT&T från 2023, den största exportaffären i Sveriges historia tror jag.
https://www.reuters.com/business/media-telecom/att-chooses-ericsson-new-us-telecom-network-will-drop-nokia-2023-12-04/
Det finns väldigt många sätt att driva företag på…
Sedan AT&T/Ericsson-dealen har Nokia presterat bättre än Ericsson på börsen.
Vad gäller Ekholm så har han amerikanska värderingar med allt vad det innebär.
Vill minnas att han varit öppen med att han inte tänkte rösta på Trumpen (han är ju amerikansk medborgare Börjeponken)…
Sålde mina E-son redan när de mutade Trumpf vid installationen.
Men tyvärr har väl Homunculus rätt. En stor del av verksamheten ligger redan i USA och det verkar klia i VD’s fingrar att nappa på Tjumps erbjudande och flytta Bolaget till USA. Någon av Wallenbergarna fick ju gå ut och kraftfullt förneka flyttplaner – så risken är uppenbar att det kommer att ske.
Kan ju också spela in att Börje är amerikansk medborgare och att han och hans familj bor i USA…
Som gammal Ericssonare har jag bara lust att mullra “skämmes, tammefan!” över detta krypande.
Visst, det kan väl vara precis som det verkar, att det är viktigt för Ericsson att hålla sig väl med USA. När det gäller den nuvarande pinsamma führern är det dock ganska lönlöst eftersom gubben vimsar och glömmer och snurrar så att hans beslut blir totalt slumpmässiga ändå. Och jag vidhåller det jag redan har tjatat om på denna blogg, att vördnaden för USA sitter i mycket annat än pengaräknande.
Senast igår satt jag på en sammankomst som inte alls handlade om teknologisk affärsverksamhet, men det förekom diverse amerikanska (nej, inte brittiska) uttryck som visserligen lätt hade kunnat översättas till normal svenska, men “det låter ju ballare på engelska”. Diskussioner om den “utländska marknaden” handlade till 100 % om USA och vad som gäller där. Man hade kunnat tro att vår omvärld faktiskt inte består av något annat. Men detta är ju fel. Engelska är ett världsspråk och det vi ofta använder och måste använda, och det omfattar bra mycket mer än USA, jag vet. Men går man ett steg till finns rejält stora marknader i tysk-, fransk- och spanskspråkiga områdena också, och sedan har vi Asien …
Jag menar att det är ett viktigt ställningstagande, viktigare än vad många tycks tro, att sluta använda amerikaniserade uttryck närhelst det går och lite till. “Varför använda utlänska låneord när vi har en adekvat svensk vokabulär”, som hr. Sträng påstås ha sagt en gång i tiden. 😉
Därför – heder åt bloggarjäveln som inte skriver “tariffer” i tid och otid. Det heter handelstullar eller bara tullar. Vi har tonvis av låneord kvar som vi måste använda (och som dessutom är bra), så ingen kommer att dö av USA-abstinens bara för att vi skärper oss där det går.
Ericsson bör lämpligen skriva ett nytt dokument om sina värderingar, ge det ett annat namn än det föregående och helt enkelt glömma att visa upp det för demensfallet.
“Ericsson bör lämpligen skriva ett nytt dokument om sina värderingar, ge det ett annat namn än det föregående och helt enkelt glömma att visa upp det för demensfallet.”
Som jag förstår det så är det i princip det som gjorts. De behåller det mesta av innehållet men ser till att det inte ligger i egna avsnitt + stryker kränkande ord enlig ny-woke (dvs enligt Proud Boys istället för Pride Boys).
Ryggradslöst oavsett.
Man ska komma ihåg att allt sker stegvis.
Visar företagen noll ryggrad nu så blir nästa steg att “företag som vill exportera till USA får inte ha några transpersoner anställda”. Sedan blir steget “homosexuella”. Därefter “inga färgade anställda” och sedan “inga kvinnor anställda”.
Regimen i USA är fundamentalister. Bara vita CIS-män ska ha arbete.
Det är hursomhelst horribelt att ett svenskt företag ska låta en amerikansk SÅ KALLAD president hunsa dem och bestämma över dem. Franska företagare snäste bara av honom. Ericsson bugar och bockar.
Nu kan jag inte förstå vad jag just skrev som föranleder att jag hamnade i frysen? Vad är det för utlösande ord jag råkade använda?
Det brukar vara företagsnamnet eson jag torskar på. Förmodligen ett filter från någon gammal aktiepump.
Hmm, vad förpliktigar en förstaplats i ekonomitråden?
Chansar på att en slant till JvM är okej…
👍
Att du går ner till karaokebaren ikväll och sjunger Musik non stop Ericsson version.
Jag själv är iaf en människovän, och begår därför aldrig karaoke.
Samma här, fast även beroende på att jag, av många orsaker, föredrar musik framförd live, inte playback.
… sen skulle jag ju inte ha laddat om och kollat om jag fortfarande var först innan jag postade, för nu ser jag ju att jag därmed halkade ned till andra plats…
En av kriterierna för att vara människovän helt klart…
Däremot sjunger du ibland harakiri? 😉
För att vara en självutnämnd docent i det svenska språket uttrycker du dig väldigt konstigt.
Förklaring, eftersom det tydligen behövs: LW skrev att han “begår aldrig karaoke”. Verbet “begå” brukar användas mest om mord, rån och andra brott; Herr Författaren använde det här tydligen i humoristiskt syfte, för att betona hur han ser på karaoke.
Då “begå” mycket ofta också används om självmord, och det finns välkända rituella former av det som liksom karaoke också härrör från Japan, vände jag på steken. Kanske mest för att visa att åtminstone någon hade noterat Bloggarjävelns lilla lustighet, men åtminstone delvis också för att uppmärksamma andra på den, ifall de missat den vid en första skumläsning.
HTH, ni som behöver!
(Och tyvärr, om jag fortfarande uttrycker mig konstigt får det väl vara så. Nu orkar jag inte förklara mer; folk får väl för fan lära sig svenska själva, utan någon självutnämnd docent att hålla i handen hela vägen.)
Jag anser att de som sjunger karaoke begår karaoke.
* Musk nonstop
Å så får du ett God Morgon på köpet!
Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt ang. tullbeskedet:
“Det skulle äga rum idag om det inte var första april”
En viss självinsikt har de ju, dvs om det infördes första april så skulle det ju kunna tolkas som ett aprilskämt.
https://omni.se/leavitt-trump-star-fast-vid-tullar-borsen-klarar-sig/a/mPwbL0
Ska man vara ärlig så har senaste åren republikanerna visat prov på betydligt mer humor och folklighet än demokraterna.
En av deras starka sidor
Ja, det blir intressant att se vad de presenterar senare idag (svensk tid). Om det inte gällde blodigt allvar för folk, så kunde man ju bara skratta åt det.
Ja, enorm mängd ironi!
Tills man inser att det de säger inte är ironi…
Om du ser valfri intervju med Harris innan valet så inser du problemet.
Precis, eller som någon uttryckte det: demokrakterna försöker fortfarande prata till väljarna som att de är vuxna människor medan republikanerna insett att det funkar bättre att prata till dem som att de är femåringar.
Ett skratt förlänger livet när man blivit av med sin sjukförsäkring 👍
Med den här regimen verkar det vara 1 april varje dag.
Happy Inflation Day!
På tal om amerikanska räntor har Riksbanken ökat i amerikanska statsobligationer från 62 till 70%.
Valutasäkring till 25% kvarstår.
https://www.riksbank.se/globalassets/media/nyheter–pressmeddelanden/pressmeddelanden/2025/250401/pressmeddelande-1-april-2025-ny-strategisk-allokering-av-guld–och-valutareserven-och-oforandrad-valutasakring.pdf
Aktiekurser och tullar i all ära. Men den bajskorv som verkligen kan träffa fläkten är tankarna om ett “Mar-a-lago accord” där Trumregimen genom hot och utpressning kan tvinga andra länder att försöka sänka värdet på dollarn. Detta för att ge amerikanska företag högre konkurrenskraft. Ett sätt skulle kunna vara att omstrukturera statsskulden genom att tvinga obligationsinnehavare att byta till nollkupongare med 100 års löptid, eller helt enkelt inte betala till utländska obligationsinnehavare som misshagar Trump.
https://www.nordea.com/en/news/mar-a-lago-accord-explained-a-new-era-for-the-dollar
https://www.ft.com/content/c5b1c6b3-85a7-4e99-bcac-3d331f03640b
Det är ju bara att tacka och ta emot om så blir fallet gällande USD.
Vi behöver en starkare SEKetas.
Inflationen tar nog hand om statsskulden – Lite jobbigt att klara av nominalräntan under tiden bara.
-En liten spaning. Jag har inte så mycket fonder i privatsparandet. Men den som levererat bäst de senaste åren hette någonting i stil med “Nordeas jämnställdhetsfond” när jag valde den. Så det verkar vara lönsamt att undvika företag som kvotetar efter kön/färg istället för kompetens (fonden har bytt namn och jag skyr normalt sett Nordeas fonder som pesten – se det inte som reklam).
100 åringen är intressant om de försöker driva igenom, kan nog bli en del spänstiga konversationer runt den…
Det där är någon slags religiös, sektliknande förhoppning om att det finns ett högre syfte bakom vansinnet. Jag kan nästan lova att det inte är så. Dels så vill Trump vara störst, bäst och vackrast, så en svag dollar är förnedrande för honom. Dels så kommer det där inte att funka eftersom ingen då vill låna ut pengar till USA längre, vilket föranleder statsbankrutt.
Bessent Says “Strong Dollar Policy Completely Intact Under Trump”
Sen om de lyckas med det är ju en helt annan femma.
Den hundraåriga noll-kupongaren man skulle få i utbyte skulle dessutom vara så gjord att den inte går att handla med, dvs blir ogiltig ifall man säljer den. Skulle ett land behöva pengar under de kommande hundra åren skulle man dock kunna göra någon deal med USA med dessa noll-kupongare. Jag antar att det är så här kärnvapenmyntfot ska fungera, vi ska alla leva under Trumps stövel. Inte konstigt att de betonar att Europa ska få vara kvar under USAs kärnvapenparaply, för utvecklar vi egna funkar inte denna ide. Trump har ofta pratat om att sänka dollarn och det kommer ju definitivt att hända om Mar-a-Lago ackord blir verklighet. Konstigt ändå att han vill sänka USAs överlägset bästa exportindustri dock – US 10 Y Treasury Bonds! Ofta räknat som den riskfria räntan! Men ännu har marknaden inte reagerat, de verkar helt enkelt inte kunna ta in den nya verkligheten.
Marknaden påminner i det här fallet om Kalle Anka när han springer ut för ett stup, han kutar på ett bra tag innan han upptäcker att marken är borta.
Jag tål inte falskhet hos företrädande kommunikatörer, man ska kommunicera ärligt mot aktieägarna, annars kan man ljuga om allt, likt Putin.
Jag ska ompröva mitt innehav i Ericsson, bolaget tycks stödja Trumpeten och då väljer jag hellre bolag med hjärtat i Europa i dessa orostider.
Kammarrätten går ut och förbjuder offentligheten från att bojkotta företag som är verksamma i Ryssland:
https://cirkulation.se/artiklar-och-notiser/kommuner-far-inte-bojkotta-foretag-som-verkar-i-ryssland
Ej öppen artikel.
Här är en olåst artikel:
https://www.dagenssamhalle.se/offentlig-ekonomi/upphandling/ny-dom-kommuner-far-inte-bojkotta-utlandska-varor/
“Att sluta handla varor och tjänster från företag beroende på vilket land de verkar i är en utrikespolitisk markering. Sådant ligger enligt kommunallagen utanför den kommunala kompetensen, slår rätten fast. “
Tack för länken.
Den här var lite festligare:
https://www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/kommunpolitik/politiker-tvingas-avga-efter-bojkott-av-bageri/
Skrämmande att vara domstolar väljer att indirekt stötta diktaturen i Ryssland.
Stat vs kommun.
https://www.domstol.se/nyheter/2025/03/det-var-ratt-att-upphava-kommun–fullmaktiges-beslut-att-inte-stodja-foretag-som-verkar-i-ryssland/
Visar väl mest att hela det offentliga upphandlingssystemet är åt helvete, nya lagar tack!
Tvärtom, ett sundhetstecken att aktivistiska kommunpolitiker får en näsknäpp. De ska inte syssla med utrikespolitik, det är statens uppgift. Vill de ändra på det så får de ge sig in i riksdagen istället.
Nåväl, kan så vara.
Men då är det väl bra ynkligt att inte utrikesdepartementet (eller regeringen i stort) redan hade infört dylika bojkotter, eller hur?
Om de gjorde sitt jobb så skulle inte kommunpolitikerna behöva (försöka) göra det åt dem.
Rent allmännt försöker jag skilja på moral och moralism.
Aha, PentiiVarg, så det är bara “moralism” att vilja bojkotta företag som gör affärer i Putleristan? Så då kan vi alla skita i det då?
Bäste Curt-Runes med Conrad.
Chilla lite, ta en öl eller vad som helst. 99% fattar att det inte är det som Pentii menar.
Du, Nisse Lilltroll: Lägg av att svansa efter mig.
Jag håller med dig. Vi enskilda konsumenter får helt enkelt tänka själva, uj uj.
I linje med utslaget om GBG och *srael.
Fallet muteborg är värre eftersom det, förutom att handla om rent röstfiske i väldigt grumligt vatten, skedde med full medvetenhet om det olagliga (man ville “pröva lagen” som kommunalrådet sade) och trots att egna sidans företrädare avgick i protest inför beslutet, med just argumentet att det var olagligt. Borde leda till åtal för de som drev igenom beslutet mot bättre vetande.
Jag menade rättens motivering.
Republikanerna inför en skatt för låginkomsttagarna likt MOMSen i Sverige
Fördelen med Tullvarianten är att omvärlden får skulden för ökade inkomsterna in i USA:s offentliga medel.
Ingen med hög inkomst gör av med hela sin lön utan en stor del kan sparas.
Låginkomsttagarna måste omprioritera sina utgifter och får minskad till ingen ekonomisk buffert.
För företagen spelat tullarna ingen roll då den kostnaden förs vidare till slutkunden.
Stödj framtagandet av diabetesläkemedel som minskar insulinets skadliga långtidseffekt.
Ericsson är ju typexemplet på Male, pale and stale.
Med alla sparpaket så har alla yngre dessutom fått gå. Där många kvinnor fanns. Så Ericsson är verkligen ett korvparty.
Kanske det bolag i Sverige som haft mest pengar att köpa andra bolag för och sumpat alla förvärv.
Nån som exv minns “Tandberg” inom videokonferens. Det skulle göra Ericsson till mästare inom det. Så vi ska vara glada att det nu står en Ericssonmaskin i alla konferensrum….
Eller att man köpte ett molnföretag för massa miljarder och nu skulle vara mästare på molntjänster. Så… Nu vet vi ju att det finns ett europeiskt alternativ i molnet. Eller det gör det ju inte då Ericsson inte fått det att fungera.
Som vit man nära pensionen och certifierad motståndare till allt som inte baseras på meritokrati skulle jag ändå aldrig arbeta på ett företag där alla är likadana.
Det är helt enkelt tråkigt med alltför mycket konsensus och likriktning. Tycker man om sådant finns det ju länder att emigrera till.
Nästa presentation av årsredovisningen hoppas jag vi ser Ericssons CEO i full drag till musik av Sylvester.
+1
Sylvester ❤️
Jag har jobbat för Ericsson. Men jag är frisk nu.
Nu har det ju varit så på Ericsson sedan Kurtan fick jobbet på huvudägarens Dunning-Krugermeriter.
-Ekonomer bliv vid er läst. Techbolag SKA ledas av ingenjörer. Då blir det bra.
Ingenjörer SKA inte syssla med mänskliga relationer. Då blir det bättre.
Felenbergarna såväl som Muskolini sabbar för allt och alla på sitt egna unika sätt.
En ledarposition kräver att man klarar av att bygga mänskliga relationer.
Det finns många ingenjörsutbildade som fixar det.
Nu kanske jag missförstår men Kurtan, om det är Kurt Hellström som avses, var civilingenjör så det sjöng om det om jag inte är helt felinformerad…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/max-ringer-polisen-efter-tesla-aprilskamt-pa-medborgarplatsen
För övrigt roligt att SVT uppmärksammade det roliga aprilskämtet.
Och att Max och Tesla ÄR partners redan….
Tesla kanske tvättar sina toalock hos Max om nån orkar gräva? 😀
För alla bolåneintresserade är det pressträff kl 10.
Länk i pressmeddelandet:
https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2024-rapport/
Är jag orimlig om jag tror att många av POTUS utspel enbart är marknadsmanipulation och insider trading?
Kan ju inte vara svårt att pricka rätt investering om man har det inflytande som POTUS har.
POTUS och han kamrater har varit väldigt tydliga med short-term pain.
Intressantast blir om de lyckas få ner deras räntan på deras obligationer vilket är det övergripande målet.
Det är ju lättare att förstöra vad andra byggt än att själv skapa något av värde.
Och eftersom maga-regimens plan verkar vara att rasera det liberala samhällsbygget och amerikas ställning i världen så finns det anledning att anta att de kommer lyckas.
Jag föreställer mig att det, utöver Jared Kushners private equity-fond, finns ett gäng fondförvaltare som arbetar åt familjen Trump i det tysta. Dessa får förhandsinformation att agera på – allt från kommande policybeslut till större kontrakt typ att Boeing tilldelas NGAD till.
Typ som Carlyle Group och familjen Bush.
Vore ju intressant om det gick att skugga dessas investeringar.
Eller så är det bara planlös galenskap driven av ett skört ego och idioti…
Trump har haft den här agendan sedan 1987 så ingen borde ju vara förvånad.
Fox News ställde den frågan till Karoline Leavitt i samband med att börsen kraschade för några veckor sedan, alltså om någon i administrationen hade blankat. Hon sa snabbt Nej, så förmodligen har någon gjort just det 🙂 Men desto mer sannolikt är kanske att hon inte har en susning om det.
Öppnade hon munnen?
I så fall ljög hon.
Man måste väl ändå få tycka att Trumpadministrationen är ett klockrent, men samtidigt sorgligt, exempel på när tillsättningar sker på helt andra grunder än kompetens, erfarenhet och lämplighet.
Om världen ens varit en mikromillimeter av att vara en sann meritokrati så hade det nog sett annorlunda ut…
Rätta mig om jag har fel, men även svenska staten och offentlig sektor ställer väl krav på företag som deltar i upphandlingar och dylikt? Krav av samma natur som det som amerikanska staten nu begär av sina leverantörer, alltså krav på att man i någon mån rättar sig efter den värdegrund som den för tillfället politiska majoriteten har slagit fast.
Detta inlägg handlar inte om huruvida mångfald och inkludering är bra eller dåligt, utan om huruvida det är bra eller dåligt att stater kräver ideologisk samsyn av företag som deltar i offentliga upphandlingar.
Självklart får vi (Staten, det är vi) ställa krav, det är inte det som är problemet utan de krav som ställs just nu i drittsirkusen.
Snygg whataboutism by the way.
Ja, lite whataboutism var det, men jag ville belysa att det inte är något unikt som amerikanska staten nu ägnar sig åt utan det är något som alla stater ägnar sig åt.
Min personliga åsikt är att företag helst ska slippa behöva förklara sig ideologisk lojala mot den regim som för tillfället har makten, både i USA och i Sverige, av just denna anledning. Man vet aldrig när nästa extremist kommer till makten, och att då kritisera att denna galning gör exakt samma sak som alla andra, alltså kräver att man rättar sig i det ideologiska ledet, osar hyckleri.
Han har en mycket bra poäng: Staten och kommunerna ställer krav på att underleverantörerna har kollektivavtal bland annat.
Detta, och andra krav (tex att fakturering ska ske elektroniskt) för att många företag inte kan eller vill vara med i upphandlingar, vilket gör statens inköp onödigt dyra.
Fast att ställa krav på kollektivavtal eller e-faktura är inte ett krav på “att man rättar sig i det ideologiska ledet”.
Det är krav, varken mer eller mindre. Välj att delta och uppfyll kraven eller gör det inte. Det är ingen rättighet att få delta i offentliga upphandlingar.
Hur var det nu med grandet i den andres och bjälken i det egna ögat? Filosofiskt sett ingen skillnad, vi tycker vi har rätt och de har fel, de tycker på samma sätt från sin horisont. Jag håller inte med dem, men accepterar att de har sin åsikt och argumenterar mot den. Om du hävdar att din åsikt är den enda rätta så är du lika fel ute som de är.
Att ha krav på kollektivavtal är extremt mycket samma sak som att kräva att man rättar in sig i ett ideologiskt led.
Varken att kunna vara med i offentliga upphandlingar eller exportera varor till USA är någon mänsklig rättighet. Vill man sälja så får man ställa upp på köparens tossiga krav, oavsett om det är krav att man har en viss typ av papper, eller krav på avsaknad av en speciell typ av papper.
Detta är en irrelevant diskussion då det inte är tillåtet att ställa krav på kollektivavtal i offentlig upphandling.
En del kommuner ställer krav på kollektivavtalsliknande villkor vilket typ betyder att pension, löner osv. ska vara i linje med arbetsmarknaden i stort.
https://www.upphandlingsmyndigheten.se/frageportalen/1568838/kollektivavtal-vid-offentlig-upphandling/
@Osterbacke: Tack för förtydligandet! Jag ska bättra mitt språkbruk.
Du har fel. Upphandlingsmyndigheten, LOU, LOV o s v anpassar sig inte utifrån vilka som råkar sitta vid rodret vid tillfället utan de krav som ställs och följs upp är baserade på lagstiftning, både svensk och europeisk. Upphandlingsförfarande är strikt regelbaserat och är/ska vara frigjort från direktpåverkande ideologi. Någon tratt-minister kan inte få feeling och pådyvla nya krav hipp som happ. Ja, jag är medveten om att det fuskas och skarvas men det är en annan fråga.
Det är fullkomligt bisarrt att en stat går in och ställer krav utifrån någon slags “värdegrund”. Det är bananrepublik på det agerandet.
Den som upphandlar är fri att ställa krav på värdegrund så länge kraven är tydliga och gäller lika för alla som deltar i upphandlingen, eller hur.
Definiera värdegrund. Är det värdegrund att kräva att det finns handlingsplaner mot t ex kränkande särbehandling eller att leverantören måste kunna redovisa hur de jobbar med hållbarhet? Vad menar du med värdegrund?
Den som upphandlar får väl definiera sin värdegrund precis som den vill så länge allt håller sig inom lagens riktmärken.
Det spelar ingen roll vad jag personligen anser vara en del av begreppet värdegrund i detta sammanhang.
Fast så som du/ni resonerar så framställs “värdegrund” som ett politiskt redskap för att påverka företag att ställa sig in i rådande politiks led/nycker. Det är fel.
Var kommer värdegrunden från då, om inte från rådande politiks nycker?
Jag tycker f.ö. inte att det nödvändigtvis är något negativt att värdegrunden fastställs av folkvalda politiker, om vi nu ska ha en värdegrund. Varifrån skulle värdegrunden annars komma om inte från demokratiskt valda politiker? Från en värdegrundskonsult? Från gud?
Men du missar ju kärnprincipen; “värdegrund” är inte applicerbart i en offentlig upphandling. Den är frikopplad politikens nycker och svängningar. Jag skrev nyligen på en upphandling från en offentlig aktör med en avtalsperiod över potentiellt 12 år. Hur skulle det se ut om dagens politiska klimat fick vara med och tycka i den? Det går inte, av förklarliga skäl. Den typen av idioti här hemma i bananrepubliker.
Jag säger det igen; LOU är juridik, inte politik.
Vad som är juridik definieras av politik. Så länge som riksdagen stiftar lagarna så ÄR juridik politik, och gäller tills annan politik ersätter den.
Klart värdegrund är applicerbart i en offentlig upphandling, om man i själva upphandlingen tydligt definierar vad värdegrunden är, och om du påstår att politiker inte har ett finger med i spelet när den typen av villkor kodifieras i upphandlingar så tror jag att du är ute och cyklar.
När en kommun t.ex. ställer krav av samma natur som Trump, dvs specifika krav rörande jämställdhet och inkludering, i exempelvis en upphandling av färdtjänst, skulle dessa riktlinjer alltså inte ha kommit från politiskt håll? Det du säger då är alltså att det spelar ingen som helst roll vilka politiker man väljer i kommunen om man önskar bättre arbete för ökad jämställdhet inom de bolag som anlitas av kommunen, för det är inte politiker som styr sånt.
Att ändra villkoren EFTER upphandlingen redan är färdig är så klart förkastligt, och olagligt. Om det är vad Trump nu har gjort så har jag i så fall missat det.
Såklart så ställs det såna villkor från diverse håll men det är inte korrekt och ska beivras. Upphandlingsmyndigheten är extremt tydliga i sin kommunikation runt detta.
Jämställdhet och inkludering är inget kommunalt hittepå, det regleras i både svensk och internationell lagstiftning. Det är liksom ingen åsikt eller tyckande. Visst, det är politiken som är ytterst ansvarig för att tjänstepersonerna följer lagen och att avvikelser hanteras korrekt. Det ideologiska ställningstagande handlar snarare om vilken nivå av färdtjänst, hemtjänst eller dylikt som ska erbjudas och om den ska vara i offentlig, privat eller annan regi. Där spelar ideologin och politiken roll. Vad man VILL och vad man FÅR skriva och villkora i en upphandling är olika saker och det är i den skarven man ser mygel och fusk är min erfarenhet men det blir mindre och mindre.
Och nej, den enskilde kommunpolitikern kan inte frånsäga sig en ökad jämställdhetsambition om det är vad regleringen säger. Det är inte heller den enskilde politikern som beställer och formar upphandlingen, det är förvaltningen.
Anekdotiskt exempel men som den senaste upphandlingen jag fullgjorde (som leverantör) så ställde den offentliga aktören många och hårda krav men inget som skulle kunna sägas vara politiskt. Jämställdhet är inte politik, det är en rättighet t ex. Hållbarhet är inte politik, det är en förutsättning o s v o s v. Den upphandlingen översteg tröskelvärde och var öppen för hela EU:s inre marknad och är tänkt att överleva nuvarande styre, vad det nu spelar för roll.
Pentii: Jag håller inte med dig där. Att politik och juridik ofrånkomligt hänger ihop, ja, men att det är så enkelt som att politiken enväldigt regerar över juridiken stämmer inte med praxis i en fungerande rättsstat. Riksdagen stiftar lagar men det sker enligt en juridiskt fastställd process. Det går inte att säga att det ena eller det andra är allenarådande.
Nåväl, jag är på dåligt humör och oggar om allt idag. Ska ta en kaffe, en glass och sätta mig i solen lite istället.
Importen verkar bara stå för 10% påverkar det det inhemska så mycket då?
Antar att du åsyftar US?
Här hittar du det mesta gällande deras import etc:
https://www.statista.com/topics/3840/us-imports/#topicOverview
Det är ju nästan så att jag blir sugen på att gå igenom de årsredovisningar som kommer nu.
-Bara för att leta efter “ökad tydlighet”, gentemot föregående års bokslut.
Kanske kommer man se ett mönster som visar vilken ägare det är som driver igenom detta?
Du är som jag
När du blankar
Har aldrig blankat så som nu
Du är som jag
När du blankar
ERIC-B mot noll till slut
Jag trodde bloggarjäveln citerat Kent:s text rakt av, för “en hundradels sekund”.
Inte ens Jocke plankar sina texter när han gör om, inga blanka rader där inte 😉
@LW, denna länken verkar inte peka någonstans
Kanada utreder Tesla för bedrägeri då bolaget hävdat att de sålt 8 600 bilar över disk i sina showrooms på endast tre dagar, eller en bil per två minuter
Här finns lite info om det misstänkta bedrägeriet:
https://electrek.co/2025/03/25/tesla-banned-canada-ev-rebate-program-gov-freezes-suspicous-43-million-rebates/
Lite OT kanske men kul att Musks pengar inte kan köpa allt.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nobb-mot-trump-och-musk-chockvinst-i-domarval
Det är avhandlat i Tesla-tråden!
Att radera ut forskningen är nog inte heller en ekonomisk framgångsfaktor…
”2 000 forskare i nödrop: USA:s forskning håller på att utplånas”
Public Statement on Supporting Science for the Benefit of All Citizens:
https://docs.google.com/document/d/13gmMJOMsoNKC4U-A8rhJrzu_xhgS51PEfNMPG9Q_cmE/mobilebasic?pli=1
USAs forskningsframgång beror på att toppuniversiteten lockar till sig enorma mängder toppforskare från hela världen med sina stora anslag och bra forskningsinfrastruktur och forskningsklimat. Det är ganska få infödda amerikaner som sitter på professurerna, särskilt i de yngre generationerna. Medicinsk forskning är delvis ett undantag eftersom man måste ha en amerikansk läkarlegitimation för kliniska forskartjänster, men även där är det mest utländska forskare i labben.
Försvinner de goda villkoren för forskning i USA kommer toppuniversiteten att kollapsa ganska omgående, vilket framförallt Storbritannien, Kanada och Australien förmodligen kommer att tjäna på. Men även Sverige med KI som det bästa medicinska universitet utanför USA.
Republikanerna har åkt på rejäla valbakslag under de senaste veckorna. Bland annat fick man i Pennsylvania stryk med 2-3 procentenheter i ett fyllnadsval till delstatssenaten. Märk väl i en valkrets som Trump vann med mer än 15 procentenheter och som republikanerna var 100% säkra på att vinna. En demokrat vann också med tio procentenheter ett val till Wisconsins högsta domstol, trots att det förväntades bli mycket jämnt och att Musk spenderat en kvarts miljard SEK på motkandidaten. Dessutom vann republikanerna med 15-20 procentenheters lägre marginal i två fyllnadsval till kongressen i Florida än vad Trump vann motsvarande valdistrikt med.
Man kan tolka det som att folket är särskilt nöjda med eller entusiastiska över regimens framfart, och att Trump-fans inte bryr sig om att rösta på någon annan än sin orangea frälsare. Bådar illa för eventuella efterträdare.
Eller så är USAs tullar ett sätt att först sänka USAs aktier så mycket det går, och sedan köper USA-oligarkerna upp så mycket som möjligt innan $onald förklarar handelskriget för avslutat.
Att det blir USAs befolkning i övrigt som får betala kalaset skiter USA-oligarkerna i.
Den planen bygger dock på att oligarkerna skulle ha massa cash som de kan köpa aktier för. Det har de ju inte, deras tillgångar är låsta i aktier som går ner i börsnedgången.
Man kan alltid låna pengar. Speciellt om man sitter på insidesinfo.
Eller belånar de tillgångar man (inte) har.
Ta det lite lugnt nu. SPX är ner 4% i år. Dvs ingenting att skriva hem om.
Att masken faller av Ericsson visar väl bara att talet om inkludering var lite blank fernissa? Samma fina fernissa som de allra flesta storbolag håller sig med. Vackert tal om inkludering, miljö och annat som för stunden är modernt, men som i praktiken bara är tomt svammel för att det skall se snyggt ut på hemsidan och i årsredovisningar.
Ang inkludering, det är så jobbigt, alltså vem bryr sig? För mig är det totalt ointressant vilka grytor någon rör om i och klipska tjejer på ledande positioner är en fröjd. Och för dem som inte tycker så, det går inte att få dem att ändra sig, hur man än bär sig åt, det enda som hjälper är naturlig avgång. Försök att tillrättavisa en gubbe, hur man än bär sig åt så kommer alla försök att få gubben att tänka nytt rinna av som vatten rinner av en gås.
Såg igår en video med anrika trafikmagasinets sympatiska förgrundsfigur. Han hävdade att elbilars bromsar släpper ut så mycket partiklar att elbilen är lika miljövidrig som en brännbil. Han argumenterade för detta en lång stund, dessutom på djupaste allvar och stödde sig på en studie som inte var gjord 04-01. Att brännbilar har identiska bromsbelägg och att elbilar sällan bromsar, detta solklara faktum missade han helt.
Det är inte möjligt att omvända folk, inkludering och andra policys kan inte vara annat än fernissa för att frisera fasaden. Vi ser samma sak nu med teslafansen, att det inte var någon heil som Musk gjorde och att han innerst inne är en riktig fin gosse. Total förnekelse och stabil kurs i gammalt spår med andra ord.
Jag har varit ihop med två tjejer, då runt 26, som varit betydligt yngre än mig, födda i mitten på 80-talet. Det var befriande att uppleva att de båda, djupt rotat i sig, hade en helt annan uppfattning om jämlikhet och att inte böja sig under trycket av patriarkala strukturer. Om jag någon gång skulle byta fru så skulle jag pga detta utan tvekan vilja träffa någon 15-20 år yngre än mig.
Jag kan bara bekräfta din sista kommentar, då min fru är 13 år yngre än mig, och vad gäller värderingar och uppfattning om jämlikhet och patriarkala strukturer. Lärt mig mycket, inklusive att man som 50+ inte ska tro att de yngre växt upp med samma värderingar.
Inte för att vara sån, men i vår bekantskapskrets, som till stor del består av 60+ läkare, är det inte helt ovanligt att byta till en 15-20 år yngre hustru. Damens värderingar förefaller inte vara det primära motivet.
Framgångsrika alfahannar nöjer sig inte med mindre än två kullar, gärna tre.
Nuvarande nio år yngre än mig och många år på Universitet, men det hjälper inte. Hon håller sig kättad vid spisen medans jag kastas ut i kylan för att fixa med bil och hus. Och ja, jag kan sköta ett kök och fylla en tvättmaskin.
Om det är så vanligt att byta till en fräschare fru om man mest jobbar för att man tycker att det är kul, vilket torde vara fallet för en 60+ läkare, så infinner sig frågan varför medelinkomsttagare inte byter fru om hon blir frigid och skrynklig? Det är ju verkligen inte så att yngre kvinnor skyr en farbror, tvärtom. Kan det vara så att de gärna vill byta fru, men känner sig bundna i hus och lån?
I tillägg så vill jag inflika att jag träffat en del tanter i idrottsföreningar, eller kanske mer föreningar där man rör på sig och dessa tanter är verkligen inte bedagade trots hög ålder, men tyvärr är sinnet kvar i en förgången tid, men det kan ju vara praktiskt med en hushållerska om man är lagd åt det hållet.
Oj, här hamnade man i frysen. Jag gör ett nytt försök.
Att masken faller av Ericsson visar väl bara att talet om inkludering var lite blank fernissa? Samma fina fernissa som de allra flesta storbolag håller sig med. Vackert tal om inkludering, miljö och annat som för stunden är modernt, men som i praktiken bara är tomt svammel för att det skall se snyggt ut på hemsidan och i årsredovisningar.
Ang inkludering, det är så jobbigt, alltså vem bryr sig? För mig är det totalt ointressant vilka grytor någon rör om i och klipska tjejer på ledande positioner är en fröjd. Och för dem som inte tycker så, det går inte att få dem att ändra sig, hur man än bär sig åt, det enda som hjälper är naturlig avgång. Försök att tillrättavisa en gubbe, hur man än bär sig åt så kommer alla försök att få gubben att tänka nytt rinna av som vatten rinner av en gås.
Såg igår en video med anrika trafikmagasinets sympatiska förgrundsfigur. Han hävdade att elbilars bromsar släpper ut så mycket partiklar att elbilen är lika miljövidrig som en brännbil. Han argumenterade för detta en lång stund, dessutom på djupaste allvar och stödde sig på en studie som inte var gjord 04-01. Att brännbilar har identiska bromsbelägg och att elbilar sällan bromsar, detta solklara faktum missade han helt.
Det är inte möjligt att omvända folk, inkludering och andra policys kan inte vara annat än fernissa för att frisera fasaden. Vi ser samma sak nu med teslafansen, att det inte var någon h**l som Musk gjorde och att han innerst inne är en riktig fin gosse. Total förnekelse och stabil kurs i gammalt spår med andra ord.
Jag har varit ihop med två tjejer, då runt 26, som varit betydligt yngre än mig, födda i mitten på 80-talet. Det var befriande att uppleva att de båda, djupt rotat i sig, hade en helt annan uppfattning om jämlikhet och att inte böja sig under trycket av patriarkala strukturer. Om jag någon gång skulle byta fru så skulle jag pga detta utan tvekan vilja träffa någon 15-20 år yngre än mig.
Tack Note för dagens bästa inlägg.
Smickrande eftersom jag tycker att dina inlägg backas av begåvning.
Tack Note
Kan ju tilläggas att om Ericsson ska vara en male-pale-stale rövhattarbetsplats så kommer de få svårare med rekrytering framöver. Gäller både män och kvinnor. De yngre generationerna har en helt annan syn på saken.
Bara för att en massa 60+ sitter och gnäller på Internet över jämställdhet och tolerans så betyder det inte att en majoritet tycker så eller att det är de man ska rekrytera till anställda när de bara har något år kvar i yrkeslivet.
Jag lägger väldigt lite värderingar i vågskålen när jag tittar på ett bolag utan försöker hålla mig klinisk men kan ändå hålla med, Ericsson är ett lik som bara inte förstått att det är dött än…
Det jag har stört mig på sedan 90-talet är arrogansen.
De har alltid tyckt att de varit störst, bäst och vackrast. Tycker man det är det svårt att utvecklas.
Folksam säljer hela sitt aktieinnehav i Tesla.
En till liten spik i kistan.
https://nyhetsrum.folksam.se/pressmeddelanden/folksamgruppen-saljer-sitt-innehav-i-tesla?id=AA125C805AEC1087&d=2025-04-02
Stor cred till författarbloggaren med dagens kenttolkning! Snygga, fyndiga och välformulerade rader *****
Och precis i deras anda med pro jämställdhet och antirasism 😉
Det är ju bra att man går mot merokrati, istället för att ta in folk enbart pga av en viss grad av melaninhalt, sexuell läggning eller att de har två x kromosomer per se oavsett hur inkompetenta de är.. Kompetens måste vara honörsordet i alla sunda företag. Konkurrensen är numera så hård att företag som vill överleva måste fokusera på kompetens oavsett andra omständigheter, annars kommer de gå under mot företag som gör det.
I Asien går man efter kompetens och så går det bra för asiaterna också. Gärna svarta, kvinnor, gaymän eller grönhyande så länge det har rätt kompetens för jobben de söker.
Finns inget motsatsförhållande här. Kompetens gäller alltid. Det handlar om att när två är lika meriterade titta på att man uppnår en mix på företaget istället för att bara gynna vita medelålders män.
“Problemet” i USA är väl dock att man där har haft tvingande krav att det skall vara X% svarta, X% med alternativ sexuell läggning osv, oc hatt kompetens inte gällt. Sedan slår pendeln över för långt och för snabbt åt andra hållet, så att kompetensen nu innebär att du är vit gubbe som gillar att spela golf.
I sverige nämner vi exempelvis inte ras i vårt CV eller i anställningsförhållande, i USA är det mer eller mindre ett krav.
Jaså, har det varit tvingande krav, eller har du gått på MAGA- och Musktjafs?
Enda lagarna jag vet är att det är förbjudet att diskriminera på ras (hudfärg) i USA. Vad organisationer gör frivilligt är inget krav.
På temat – läste att Heritage Foundation numera tydligen håller MAGA kurser så att man ska få lära sig direkt från “proffsen” hur man kan förklara (läs hopplöst försvara med alla till buds stående medel) att det the Donald säger är korrekt.
Jag har inte mycket till övers för dom men lite kittlar det ändå att få sitta in på en föreläsning, tror det hade passat min humor…
Jag minns faktiskt en gång för en massa år sedan när jag kollade lite på Adobes hemsidor och för skojs skull gick in på “Career”-sidan, dit man kunde skicka spontanansökningar. När jag öppnade formuläret och ögnade igenom det, upptäckte jag till min förvåning att man skulle uppge “etnisk tillhörighet” och det gjorde mig så paff att jag direkt stängde fönstret igen.
Affirmative action som det heter i USA är oerhört överdrivet i media. Sedan Kennedy-Johnson är det förbjudet att diskriminera pga ras, det är den helt överlägset viktigaste reformen. Att några universitet har sökt att utjämna sociala olikheter genom att anta fler från minoriteter är en piss i Mississippi i jämförelse.
Många stater har dessutom förbjudit affirmative actions för länge sedan, det är ett ickeexisterande problem idag. Magafolket gillar säkert inte att vissa utbildningar har överrepresentation av studenter med asiatisk härkomst, men det kommer knappast ändras med minskad inkludering, snarare tvärtom.
Ett som jag ser det stort problem i Amerika är däremot att de fortsätter registrera ras över huvudtaget. Det går knappast att avskaffa rasism innan man slutar med det. Tror inte det finns något land i Europa, möjligen någon fd öststat som undantag, där man kan se hur många sydamerikaner eller personer av afrikansk härkomst som tagit studenten eller begått ett brott. Helt rubbat att ha statistik för det och sortera människor på det sättet när det
1 är ett klassproblem
2 inte finns någon som helst åtgärd som kan tas som hjälper.
Från vår allas favorit för förmedling av nyheter, TT, gällande Tesla.
”Leveranserna föll 13 procent jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare, ned till 336 681 levererade elbilar. Det kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på drygt 390 000 elbilar, enligt Bloomberg.”
Gött.
Snackades en hel del under gårdagen om att det skulle vara svaga siffror i Kina vilket stämde:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/teslas-china-made-ev-sales-fall-115-yy-march-2025-04-02/
Kan konstatera att jag verkligen lagt av mig helt avseende mina analysförmågor (om jag någonsin hade några men det tror jag) för det är häpnadsväckande många som har höga tal på Teslas aktiekurs. Några sköna exempel:
Adam Jones på Morgan tycker 430 USD är en lämplig nivå
John Murphy på BA sänker iofs men tycker 380 USD känns rätt
men
Daniel Ives på Wedbush går all-in med ett target på 550 USD och sätter outperform på Tesla, jojo, outperform kan ju stämma men kanske inte som mr Ives tänkte sig
Nåja, jag konstaterar att jag fattar inget…
Finns ingen anledning att krångla till det…
De med höga värderingar bygger hela sitt case på robotaxi.
Det innebär att det blir färre bilar. De bilar som blir kvar rullar 24/7.
Där har du caset.
Tro nu inte att det här är min åsikt. Utan jag pratar om vad andra analytiker tycker och tror.
I princip skulle det här innebära dödsstöten för traditionella biltillverkare då antalet sålda enheter skulle gå ner radikalt.
Jag tror dig, alltså jag tror inte du tror det dom tror som tror att det ska gå upp (sorry jag kunde inte).
Mja, robottaxi – ja kanske men jag vet i fan om jag tror på det, men jag har nästan alltid fel nu för tiden…
Finns ingen som visat hur robottaxi ska vara en bra affär. Extremt hård konkurrens på taxifronten. Ska man vara ännu billigare än Uber tänkte man sig, så finns det i princip inga pengar att tjäna. Eller ska man betala mer för en sämre tjänst, där robottaxin dessutom bara har plats för två personer.
Som du kanske förstått är/var jag ett stort fan av Jan Stenbeck.
Detta känns inte som ett Comvik moment a la 1981.
Otroligt svårt att se hur detta slutar.
Hittills är Robotaxi extremt försenat men de beräknade kommande intäkterna är redan diskonterade i Tesla-aktien.
Jo, jag måste säga att jag tycker också Stenbeck var en rätt cool cat i det han gjorde affärsmässigt!
Pappa Hugo var minst lika vass.
De beräknade intäkterna innebär att USA ska lägga av med det näst mest heliga de har efter egna vapen, nämligen bilen och åka elbilstaxi istället. Och att Tesla ska ta den marknaden fast Waymo kämpat på i massa år redan.
Hahaha, visst är det festligt?!
Finns väl inget som tyder på att Tesla kommer att ta den marknaden? TvÄrtom verkar de långt ifrån en acceptabel lösning.
Tror att spekulanterna sätter (för) stort hopp till de kommande humanoida robotarna. Den industriella potentialen ser för mig låg ut, carthesiska robotar har funnits i 50 år och är snabba och billiga. Humanoida robotar kommer att plocka ihop kundvagnar i snabbköpet och hämta kaffe och liknande, och betalas därefter.
…glömde potentialen som ministrar i Trumps skräckkabinett, där finns det ju potential. Kan ha kvar Rubio som en konservativ utrikesminister som får representera landet, resten kan med fördel bytas ut mot robotar eller Model 3 med självkörning.
Och när det humanoida robotarna inte slår så hittar Musk på något nytt som kultisterna slukar med hull och hår. IT-bubblan var ingenting mot detta. Kanske för att Musk har samma personliga egenskaper som de som håller i aktierna, medan IT-bubblan var ekonomer som sålde till den målgruppen.
Även om de slår kommer Tesla inte vara ensamma om dem, och det kommer att bli omedelbar prispress på dem eftersom de inte är särskilt produktiva.
En del av det Musk sysslar med ligger ju utanför Tesla dessutom, ett eget bolag för robotar är ju mer logiskt än att det ryms innanför väggarna hos Tesla. Helt klart en indikation på att det handlar om att snacka upp aktiekursen. Lite förvånad att raketerna inte integrerats i samma bolag också, där är ju den ekonomiska kalkylen helt omöjlig att beräkna på lång sikt och skulle passa utmärkt som kursuppsnackarverktyg.
Aktien vänder upp till plus nu efter att det spekuleras att Musk ska sluta.
Tydligen är det Politico som har gått ut med uppgifterna.
Ska in på styrelsemöte och önskar er er en trevlig kväll.
Hälsa Musk och glöm inte rapportera hur det gick.
Misstolkade nyheten ett ögonblick och tänkte på Tesla, det är uppdraget för regimen som Musk ska lämna. Trump har sagt det till den inre kretsen och antagligen bett dem läcka ut det omgående eftersom det dök upp i Politico innan någon officiell utsaga.
Kanske finns någon latent konflikt, kan bli svårt underhållande.
@Run DMC (ja ni andra får så klart också svara): Detta må vara en korkad åsikt, men jag får överhuvudtaget inte det här med att det skulle bli färre bilar på grund av att robotaxi tar över att gå ihop.
För det första måste man a) ha så många fordon i omlopp som krävs för att möta behovet i rusningstid och vid andra efterfrågetoppar, b) det blir väldigt många tomresor jämfört med att alla har sin egna bilar eftersom det inte kommer att gå att para ihop behovet av utresor med tillnärmelsevis lika många returresor oavsett i vilken riktning de går (och inte minst eftersom tidig förmiddag och sen eftermiddag tenderar alla resor att gå åt ungefär samma håll och sedan går behovet ner kraftigt), c) det faktum att man inte behöver körkort själv för att åka skulle så klart öka efterfrågan på resor kraftigt i grupper som i dagsläget åker kollektivt och/eller väljer bort taxi/samåkningstjänster av kostnadsskäl eller behöver någon som skjutsar dem – ungdomar, gamla, funktionsnedsatta, låginkomsttagare o.s.v. Med robotaxi behöver man inte längre jämka så att mamma eller pappa när de kör till jobbet tar med barnen (när de blivit tillräckligt stora) och släpper av dem i skolan eller skumpa kringelikrokar i 45 minuter med 38:ans buss istället för åka 10–15 minuter raka vägen. Slutligen d) om vi antar att vi alla lägger bort våra privatbilar till förmån för robotaxi så blir det så klart också en bekvämlighetsfråga. Man kommer inte att vara beredd att vänta särskilt länge på sin robotaxi, utan vill ha dem tillgängliga i princip omedelbart.
El_Gato
Som du förstår är detta en skrivbordsprodukt av excel-ryttare.
Blir lite full i skratt när du listar a till d och och tankar fladdrar iväg till elmarknaden.
Så det landar väl i att vi får betala tusen kronor under rusningstrafik och får betalt för att åka robotaxi under natten…
@Run DMC Hahaha, ungefär så! “Åk nu, lilla vän, för nu är det billigt”
“Men, pappa, konståkningsträningen börjar inte förrän om 3½ timme!”
Så sent som i januari så trodde Wall Streets analytiker på en försäljningsökning till över två miljoner bilar under 2025. De har succesivt fått sänka sina förväntningar för Q1 i takt med att Elon har spårat ut mer och mer. Vi får se hur framgångsrikt varumärkesbyggandet blir framöver. Jag tänker att det är alltid bra att gå ut på scen klädd i en osthatt.
“According to analyst forecasts gathered by FactSet, Tesla is predicted to sell 2.07 million vehicles in 2025, up by 16% compared to its 2024 sales figures. For comparison, Tesla delivered 1.7 million vehicles last year, slightly below the 1.8 million cars it delivered in 2023.”
“Vi får se hur framgångsrikt varumärkesbyggandet blir framöver.” – luktar Harvard Case Study om det här, törs man fresta med titeln “How to destroy a brand in 2 months”…
Där rök Musk i alla fall…
https://www.politico.com/news/magazine/2025/04/02/trump-musk-leaving-political-liability-00265784
“Vita huset: Musk går när han är färdig med Doge
Miljardären inledde sin period som ”särskild regeringsanställd” den 20 januari när Trump tillträdde. Enligt lag får han bara inneha den rollen i 130 dagar, vilket innebär ett stopp i slutet av maj.
Det har dock spekulerats i att Trump skulle hitta ett sätt att runda det.”
https://omni.se/vita-huset-om-musk-uppgiften-skrap/a/alxAvE
Från Vita Husets “hemsida”
“Tullar fungerar – och president Trumps första mandatperiod bevisar det,Vita huset 2 april 2025
För första gången på decennier kommer USA att se rättvis handel när president Donald J. Trump tillkännager tullar för att utjämna villkoren för amerikanska arbetare och företag.”
https://www.whitehouse.gov/articles/2025/04/tariffs-work-and-president-trumps-first-term-proves-it/
Tramsigt att anklaga EU för att lura USA på pengar. EU har ett vägt tullsnitt på varor från USA på 2,43% medan USA har ett vägt tullsnitt på 2,37% på varor från EU. I princip samma således.
Saxat ur Berlingske 1 april 😁
“Grønland: Vi har købt Donald Trump
Under et kasseeftersyn i Grønland efter valget 11. marts dukkede de 400 milliarder kroner fra kryolitudvindingen pludselig op. I stedet for at Donald Trump ville købe Grønland, har det nu muliggjort, at Grønland har købt Donald Trump.”
https://www.berlingske.dk/indland/groenland-vi-har-koebt-donald-trump?
Hans nya jobb: ut och räkna isbjörnar. 🙂
Tack! Årets bästa aprilskämt.
Ska det vara någon pressträff eller liknande angående tullarna? Vilken tid isåfall?
Tror jag hörde kl fyra, östamerikansk tid. 10 ikväll alltså.
Japp, 4 p.m. ET
Tack! En timme kvar då…
Trump inför tullarna inte för att de faktiskt hjälper USA:s ekonomi, utan för att de hjälper honom politiskt. Han vet att de flesta ekonomer är överens om att tullar oftast skadar mer än de hjälper – de höjer priserna för konsumenter, minskar handeln och kan leda till recession. Men hans väljare i industristater som Pennsylvania, Michigan och Ohio ser att deras jobb har försvunnit, och de vill ha någon att skylla på.
I verkligheten har de flesta av dessa jobb försvunnit på grund av automation, inte Kina. Robotar och ny teknik har gjort fabriker mer effektiva med färre arbetare, men det är svårt att kampanja på att ‘strida mot robotar’. Det är enklare att peka på Kina och globaliseringen som fienden. Tullarna blir då en symbolisk åtgärd som ser ut som att han ‘tar tillbaka jobben’, även om de flesta av dessa jobb aldrig kommer tillbaka – och även om högre priser skadar samma väljare han säger sig vilja hjälpa.
Dessutom slår tullarna hårt mot amerikanska företag som exporterar varor, vilket ironiskt nog drabbar bönder och tillverkare i samma delstater där han har många anhängare. Men de negativa effekterna kommer ofta gradvis, och Trump kan alltid skylla på någon annan – Demokraterna, Federal Reserve, eller till och med företagen själva.
Det här handlar inte om ekonomi. Det handlar om att vinna val och att skapa en berättelse där han är den som ‘slår tillbaka’. Att det på lång sikt skadar landet spelar mindre roll så länge det fungerar i hans kampanj.
Så paradoxalt det är att Trump och hans gelikar i olika tider vanligtvis fått röster av de som förlorar mest på den politik som Trump med gelikar driver. Det här är demokratins akilleshäl, att röstberättigade måste ha en viss nivå av bildning, utbildning och tankeskärpa för att inte lägga röster som leder till fördärv. Psykopater och annat löst kommer vi alltid att plågas av, men vi måste skapa ett samhälle där de inte får röster.
Det finns ett citat som har tillskrivs Winston Churchill:
“Democracy is the worst form of government, except for all the others that have been tried.”
Det riktigt bisarra i sammanhanget är att han hävdar att mellan 1789 och 1919 så “hade USA så mycket pengar så de visste inte vad de skulle göra med dem”. Och detta hävdar han var på grund av tullarna.
Som om inte expansionen av ny jordbruksmark (och den därtill hörande invandringen från hela världen, dock mest Europa och Afrika) skulle ha något med saken att göra…
Och sen skyller han på införandet av inkomstskatt 1929 (vilket snart ledde till Social Security, vilket är en reform som uppskattas av väldigt många amerikaner, enligt polls).
På den tiden hade inte USA nån federal armé med ambitioner heller. Man fokuserade helt på “indianproblemet”, som bekant, och lämnade resten av världen (bortsett från Mexiko och britterna i Kanada) åt sig själva.
Bisarrt, var ordet!
Jag ser detta tal (orkade dock bara med några minuter, tål inte den mannens röst) som USAs svar på Putins bisarra omskrivning av historien innan fullskaliga invasionen…
Klart de hade hur mycket tillgångar som helst när de stal landet från urinnevånarna och stal folket från Afrika och förslavade dem.
Det där med afrikanska slavar som käkade torkad och saltad torsk för att i gengäld producera socker och en del annat var sannolikt en dålig idé. Fria människor jobbar bättre än fångar och det där kriget som senare utkämpades var fruktansvärt kostsamt.
Den som är paranoid tycker hela värden är emot dem.
De tog Trump ad notan och kallar tarifferna för hämndtariffer. Det ord som används mest i talet var dock reciprocal d v s ömsesidig.
Ad notan skrev jag men blev rättad av min lur🙃
Ad notam skrev jag, nu hände det igen
Det finns föga som talar för att Trump förstår eller är medveten om att det är automatisering och robotisering som tagit många industrijobb i USA.
Trump kan aldrig hålla masken och det har aldrig någonsin framgått att han förstår att de tullar han tar ut utgör en inhemsk skatt på konsumtion, oavset vilket led i ekonomin vi talar om, utan han tycks på allvar tro att det är exportören/exportlandet som betalar. På samma sätt förstår han inte heller hur moms fungerar. Han trornatt det är något som läggs specifikt på amerikanska varor som importeras till EU.
https://threadreaderapp.com/thread/1907102426936602885.html
Dom som hänger i Ukrainatråden får skylla sig själva…
ChrisO_wiki @ChrisO_wiki
Apr 1 • 12 tweets • 3 min read • Read on X
1/ A new poll shows a sharp rise in the number of Republicans who consider Canada, Ukraine and the EU to be enemies of the United States, and a drop in both Republicans and Democrats who consider Russia to be hostile. It shows the impact of Donald Trump’s rhetoric. ⬇️
Visserligen en YouGov-undersökning men lite illavarslande är det.
Nå det rör sig om marginalen. Visst om du går från två procent till fyra procent är dock fortfarande obetydligt. Fast det fungerar bra som click bait
Visar om inte annat att amerikaner är väldigt lättledda?
Det blir väl till och med två bilar per minut och inte en bil per två minuter?
God morgon,
Inför dagens öppning:
SPX minus 2.7%
Nasdaq minus 3.2%,
EUR STOXX 50 minus 1.9%
Rörelsen beror som ni förstår på tariffutspelet igår kväll.
Amerikanska räntor sjunker med cirka 8 punkter = 0.08%
Apple minus 7%
Nividia minus 6% inför dagens öppning.
Relativt lugn i Asien förutom:
Japan där deras banker sjönk i dagens handel med 8%
Vietnam där deras index föll med 6%
Dagens safe haven har varit japanska JPY som stärks med över en procent mot USD.
Svårt att få något grepp om detta men följande tror Bloomberg om export till US:
Kina minus 80% (tariff rate 54%)
EU minus 50% (tariff rate 20%)
UK minus 20% (tariff rate 10%)
Undra om någon kommer följa Bessents råd och inte komma med motaktioner? Känns som att den här dagen kan bli blodig.
Det verkar som att det kommer att bli relativt lugnt med motaktioner.
Pratas om stimulanser i Kina för att motverka den förlorade exporten till US.
Iofs sunt, bra att inte såna som jag sitter på positioner med ansvar – jag hade gått för halsen.
Putin gråter då oljan är ner 2.5% på förväntad minskad efterfrågan.