Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börsmorgonen är positiv under tisdagen i de asiatiska tidszonerna och kronan stärks yttligare. Folkaktien och den nationella stoltheten Volvo Car gjorde en rejäl rapportmiss och drar igång ett besparingsprogram med uppsägningar. Elpriserna är skyhöga i SE4 under morgonen och blir det återigen i SE3 och SE4 ikväll.

Stockholmsbörsen haltade lite igår med +0.04% för OMXS30 och -0.07% för OMXSPI. Den svenska kronan stärks dock till 9:63 SEK för USD och 10:96 för EUR. Guldpriset är stabilt på 1 025:- SEK per gram trots starkare krona.
Borta i USA haltade också börserna och det är nästan skrattretande hur viljelösa de svenska börserna är. S&P-500 gick +0.06% och Nasdaq 100 -0.03%. FANANGST-aktierna spretade och sämst gick Spotify med -3.70% medan Netflix gick bäst på +0.80%. Inga särskilda mönster hos de amerikanska statslåneräntorna, då marknaden förmodligen fortfarande efter drygt 100 dagar inte vet hur man ska analysera Trump, som kan vända på en femöring i senaste nycken.
I skrivande stund är det dock muintrare i de asiatiska tidszonerna där ASX 200 går +0.87% i Australien, Hang Seng haltar på -0.01% i Hong Kong, KOSPI går +0.41% i Sydkorea, Nikkei 225 +0.38% i Japan och Straits Times +0.14% i Singapore.

Volvo Cars missade estimaten grovt och drar igång ett besparingsprogram inklusive uppsängingar. Man omsatte enligt kvartalsrapporten 82 900 MSEK ca 5% under väntade dryga 85 000 MSEK, ner från 94 000 MSEK första kvartalet förra året, och rörelseresultatet blev 1 900 MSEK, nästan hälften mot väntade 3 500 MSEK och ner från 4 700 MSEK första kvartalet förra året.
Bolaget skriver att man nu ska genomföra besparingar på 18 GSEK och större delen av effekterna kommer 2026. Man ska bland annat minska sina investeringar för framtiden och man kommer sparka folk, eller som det står “there will be redundancies at itsoperations around the globe”:
“The reductions in investments are in addition to the already planned lower investments going forward, as previously communicated. As part of the action plan, there will be redundancies at its operations around the globe, but the company will come back with more details as soon as possible.”
Vill man grovräkna så innebär besparingar på 18 000 MSEK att 18 000 personer blir av med jobbet, inklusive i underleverantörer inklusive byggbolag osv.
Volvo Car väljer alltså att inte satsa offensivt in i framtiden, utan istället dra ner på verksamheten, vilket sällan är en väg att öka marknadsandelar. Förmodligen ett utfall av kvartalskapitalism, då bolaget fortfarande går med vinst, men man fokuserar på kvartalsrapporter istället för att investera i den långsiktiga framtiden. Nåja, fega pojkar får inte sälja fina bilar.
Man kommer satsa på USA och Kina som sina prioriteringar och det bådar knappast väl för industrijobben i Göteborg.

Elpriserna är skyhöga nu under morgonen i SE4 och blir det även igen i både SE3 och SE4 ikväll. Som högst prir priset 195 öre per kWh oskattat, onätat och omomsat nere i SE3 och 151 öre i SE3 och detta förstås under hushållens högkonsumtionstimmar på kvällen.
Priserna är som vanligt vid fint väder numera runt nollan vid lunch, men man slipper iaf betala 43.9 öre inklusive moms för inköpt el om man har solkraft. Rätt få som är hemma dagtid och konsumerar el runt noll öre men timstyrning ger förstås stora vinster när man värmer varmvatten, pooler etc eller laddar batterier till nollpriser dagtid och nyttjar på kvällen.

Med solpanelerna mestadels åt öster blev vi självförsörjande redan 06:15 i morse dock och tar hela prisspiken nu under morgonen med egen kraft. Det ser för övrigt ut som att vi också är netto självförsörjande på el nu i april, då vi än så länge producerat 1 610 kWh och förbrukat 1 540 kWh.
En del av er har noterat att det var ett rätt stort elavbrott igår som slog ut hela Iberiska Halvön, och lite av Frankrike. Inget jag hann med att titta på, men man kan gott vänta tills det framgår vad orsaken var. Pratas om klimatförändringsdrivet ovanligt atmosfäriskt fenomen som ledde till svängningar, men en analys lär landa i slutsatser tids nog.
Det är köparens marknad för solkraft och hembatterier just nu – hundratals installatörer har nog kastat in handduken vid det här laget – och du kan garanterat få bra priser på såväl solkraft som hembatterier. Kontakta Hemsol för upp till fyra offerter från olika leverantörer (annonslänk).
65 kommentarer
Är det möjligen en Id7 där i morgonsolen?
VW:s pressbil, se gårdagens artikel https://cornucopia.se/2025/04/forsta-intryck-id-7-tourer-gtx-snalare-billigare-battre-ljud-och-fungerande-autopilot-i-kontrast-mot-tesla-model-s/
Fin bild är det i alla fall – morgonsolen strilar genom dimman. Trolsk stämning i typisk svensk landsbygd. Det enda som stör lite är den lilla runda vita fläcken vid framhjulet.
Någon slags reflex i linsen antar jag.
Aha!
Solnedgång över Brynäsland men vi reser oss likt fågel Fenix.
Håkan Samuelsson CEO Volvo gav ett bra intryck i intervjun med Bloomberg nu på morgonen.
I korta drag är det elektrifieringen som de har misslyckats med samtidigt som konkurrensen har hårdnat.
Han var även tydlig med att Sverige är hemmamarknaden vilket jag tolkar som att det är där de kan tjäna pengar även i framtiden.
Volvo Car kan inte leva på Sverigemarknaden. Punkt.
Tror nog Samuelsson vet exakt vad som behöver göras.
Sen om det räcker är en annan fråga.
Vet inte det. Ett bolag som inte är utsatt för stenhård konkurrens kan bromsa sig ur en kris, men allt Volvo Car kommer bromsa sig ur är marknadsandelar.
Eller så hoppas man att någon annan går omkull först.
Vi kan mycket väl se bilbranschens varvskris nu där europeisk biltillverkning slutligen konkurreras ut av Asien, likt skeppsbyggandet gjorde på 80-talet. Volvo och Polestar kommer förstås finnas kvar, men inte med annat än återförsäljning av kinesiska bilar i Sverige.
Vi står inför en revolution av fordonsindustrin där man både står inför teknikskiftet vad gäller framdrivning men även vad en bil är i form av förarstöd och hjälpmedel.
Det är den största revolutionen sen man uppfann förbränningsmotorn.
Revolutioner inom företag har generellt karaktären av att uppstickare kan välta etablerade spelare.
Se mobiltelefoni, Internet, musik, strömmad media visavi kabeltv.
Att tro att man kan spara sig ur en sån revolution när det tillkommer nya spelare och man inte kan leva på gamla meriter är väldigt naivt.
Nu låter det väl som att jag är Volvo Cars främsta förespråkare, så är inte fallet.
Volvo har inget val och det är den amerikanska och kinesiska marknaden som behöver styras upp.
Så nej, de är inte naiva. De spelar med korten de har på handen.
Förutom Volvo varnar även Porsche för de amerikanska tarifferna.
Citroën släpper sin nya C5 Aircross idag.
Koskas CEO Citroën:
“We don´t rely on protections to survive against chinese competition”
“The market is cautios”
I princip talar alla europeiska biltillverkare samma språk…
Fan, du slog med på Porsche RUN. Måste skriva kortare inlägg…
Ja, tufft nu, men man ska inte glömma att 2024 så slog volvo rekord. “Helårsomsättningen översteg 400 miljarder SEK för första gången i bolagets historia, understödd av ett nytt försäljningsrekord på 763 389 bilar” Så sån katastrof har det väl inte varit?
Bryr mig sällan eller aldrig om resultatet utan går på kassaflödet (enklare så).
Volvo liksom andra biltillverkare har svaga kassaflöden vilket gör det till en ointressant bransch för investerare. Det är en myt att biltillverkare är billiga. Tvärtom de handlas de relativt högt på kassaflöden.
6% av Volvos bilar säljs i Sverige, så betydelsefull men långt ifrån avgörande marknad.
De har 10% av sin omsättning i Sverige och jag tror att det är den enda marknaden som är lönsam.
Sverige är hemmamarknaden men givetvis kan ingen västerländsk tillverkare leva på endast en marknad
Volvo blev sena med elbilar samtidigt som dessa är dyra. Marknaden har nu gått mindre elbil och hybriderna börjar komma tillbaka.
Räntorna är högre vilket gör att bilar för över en miljon är mindre attraktiva.
Som lök på laxen räddade EU Tyskland genom att senarelägga krediterna för CO2 med två år vilket kostar Volvo Car enormt mycket pengar.
Nu tycker jag vi skall sjunga We shall overcome för om Volvo Cars drar ner seriöst i Sverige kommer inte ens militärindustrin att kunna suga upp överskottet på arbetskraft och konsekvenserna för Västra Sverige kan ni räkna ut.
Vem har sagt att de kan leva på en marknad?
Varför skulle Volvo dra ner seriöst i Sverige?
Eh, försäljningen av elbilar har som redovisat ökat på totalen. Det är bara Tesla som backar, men totalt sett säljs mer elbilar nu i år.
Volvos andel elektrifierade bilar (inklusive hybrider) ökade från 41 till 43% jämfört med Q1 2024.
Däremot minskade deras helt elektrifierade bilar från 21 till 19% jämfört med Q1 2024.
Försäljningen av elbilar har ökat, även för Volvo. Men mycket är den billiga EX30. Tanken på 10-talet var som sagt 100% elbilar 2030 och det når man inte.
Företagets resultat beror på hur man ligger jämfört med plan, och där taktar man inte. Samtidigt krävs stora investeringar i bland annat batteribyggnad och försäljningen av dyra elbilar taktar inte.
Volvo Cars går alltså fortfarande med vinst, det är bara det att vinstutvecklingen inte håller takten. Detta är inte varvskrisen I början av 70-talet.
Jag har ju en relativt skeptisk syn på Volvo men kanske kan Samuelsson få sväng på det igen. Dock tycker jag att det är ett kraftigt underbetyg åt Volvos successionsplanering att man inte har yngre påläggskalvar på bänken internt utan tvingas plocka in Samuelsson som var klasskamrat med Gandalf på KTH…
Hopplös bransch och värre blir det med den kinesiska/asiatiska konkurrensen.
Betydligt mer intressant nu klockan 11 när Atlas Copco släpper sina siffror.
Är det något bolag som kan få Stockholmsbörsen att röra på sig är det dom så det blir lite spännande att höra vd de säger.
Trashtalkar du Gandalf?
Skulle jag aldrig göra, jag bara konstaterar att han (och kanske även Håkan) i ljuset av deras lååååånga erfarenhet är kanske bäst lämpade för att ta hand om orcher, Uruk-Hai och Sauron och låta yngre förmågor bygga EVs…
@RUN – jahapp, AC sämre än väntat…
Även om pluginhybriderna har gått bättre på sistone, är det förmodligen mest för att marknaden är mättad för 400k+ segmentet. Många vill ta steget i den elektriska framtiden men kan inte rättfärdiga prislappen, så då blir det en Hybridleasing. I princip alla bilar som säljer för 400k+ idag är elektriska.
Kinabilarna börjar nu så sakteliga lansera elektriska 200k modeller med 300+ km räckvidd – sett 150k modeller i Australien t.ex, naturligtvist får du då nånting som har köksstolar som säten och en interiör Bloggarjäveln™ inte skulle vilja ta i med tång. Men för många är det ett mycket attraktivt köp som dessutom kan räknas hem i bara bensinkostnader efter 5 års körning.
Får väl se när och om de kommer hit. 🙂
Vi får hoppas på Baojun Kiwi som ligger runt tonnet och toppas 115 km/h. Den verkar säljas i Kina runt RMB100.000.
ang spanska elnätet så är väl den lägst hängande frukten brist på massa (inertia) och synkrongeneratorer. Alltför mycket ‘förnybart’ ger svåra stabilitetsproblem då denna generering inte kan kompensera för reaktiv effekt eller bidra till nätets stabilitet. Enligt publiserade grafer dippade frekvensen 0,15Hz när det krachade. Men experter får väl uttala sig.
Enligt ens ideologi finner man svar. Inte så konstigt att frekvensen dippar när allt kopplas bort.
Nu beskrev jag instabilitetsproblem som uppstår när stabil generering ersätts av generering som inte kan ge stabilitet. Jag har inget emot förnybara energikällor per se men det kanske kunde uppfattas så, men de instabilitetsproblem som följer är inte klokt att bortse ifrån. Hur det kan kopplas till ideologi får stå för dig.
Enligt skärmdumpar jag sett så hade man vid tillfället 72% elproduktion från kraftslag utan egentlig svängmassa.
Då krävs det inte mycket för att det korthuset skall rasa.
Bloggarn har ju nåt engelskt uttryck för det, börjar på F men jag kommer inte ihåg…
FUBAR?
FAFO.
Innebär detta att fysikens lagar alltså gäller igen eller ska vi fortsatt låtsas som att dessa kan upplösas genom politiska beslut?
Som jag förstod det så gick elnätet ner för att strömmen försvann…
I Spanien kallas det redan för “El Avbrotto”.
(Jag hittar ut själv)
Förmiddagens gapskratt.
Man kan inte annat än älska torr humor.
😀
PINGVINEN56: Blockation of stream you know … the propps are gone … same shit every year …
😀 den var bra!
Det har kommit mer information från spanska och portugisiska myndigheter nu på morgonen. Tydligen försvann inom loppet av 5 sekunder 15 GW elproduktion. Samtidigt pratas det om “onormala vibrationer” vilket troligen är inkompetent översättning och syftar på frekvensstörningar som gjorde att dessa 15 GW troligen solpaneler kopplades bort sig från nätet, varefter nätet helt kollapsade.
Och jag tror att en betydligt större andel traditionella kraftverksgeneratorer i produktionsmixen skulle hindrat frekvensstörningen att bli så stor att solpanelerna kopplades bort och därmed skulle inte nätet ha kollapsat.
Ja, vid stora frekvensavvikelser eller spänningsavvikelser så kopplar ju utrustning automagiskt bort sig från nätet av säkerhetsskäl. Man kan ju tänka sig någon skenande självförstärkande spiral som kan inträffa.
Hade varit intressant att få en djupare analys från bloggen om vad som hände i Spanien + hur civilsamhället påverkades även den militära förmågan, inte ofta en helt land står utan el och de man har läst i media lämnar mycket att önska.
Jag är inte expert på allt.
Det enda som hände var att spanjorerna tog en extra lång siesta.
De svenska turisterna gick in i en depression då de inte kunde posta sin vardag på internet.
Håll koll på detta datumet. Kommer bli en peak i demografin om 9 månader när El Avbrottos barn börjar födas.
Liknande effekt har funnits i Sverige vid stora stormar. När folk inte kan sitta på telefonen så har de verklig social kontakt istället och då blir det barn.
Är detta något roligt eller något sorgligt vet jag inte.
Jag är född ganska exakt nio månader efter stormen 69.
Sedan är spanjorerna rätt bra på social kontakt redan, inte alla länder där man är begravda med näsorna i skärmarna.
“De svenska turisterna gick in i en depression då de inte kunde posta sin vardag på internet” – hehe, det värsta är att det är så jäkla sant. Förmodligen registrerades det samstämmiga ångestvrålet på någon mätare i yttre rymden när sociala medier inte fungerade…
För övrigt ser jag ett behov av Kicki Danielsson i Spanien, hon kör bara med “bra vibrationer” vilket deras elnät alltså verkar behöva…
Köparens marknad ja – men man ska nog också vara noga med hur garantierna är utformade. Vi lär se fler konkurser i branschen och då kan garantier på både arbete och material vara borta.
Vad gäller avbrottet på Iberiska halvön verkar meterologiska fenomen eller kanske solutbrott ha varit den utlösande faktorn, men att nätet kollapsade beror troligen på att det fanns för få “tunga generatorer” i energimixen vid tillfället; generatorer på traditionella kraftverk fungerar frekvensstabiliserande eftersom de ogärna ändrar rotationshastighet . Men som LW skriver, vi får se vad utredningarna så småningom kommer fram till.
Garantier inom all bygg och installation är som de är för privatpersoner oavsett. Gäller att välja märken med generalagenturer i Sverige, inga underliga direktimporterade noname, oavsett om det är en tvättmaskin eller en växelriktare.
Om det verkligen försvann 15 GW produktion monentant så finns det ingen inertia som kan kompensera. Svängmassa dämpar framförallt högfrekvent brus på frekvensen samt ger några sekunder extra att koppla in reservkraft.
Nordens synkronnät är till exempel dimensionerat för att ca 1,4 GW kan falla ifrån momentant (förut den största kärnkraftsreaktorn). Går det utanför det så hinner inte reservkraft kopplas in innan svängmassan har tappat så mycket fart att ett eskalerande förlopp tar vid.
Vi har blivit mer känsliga för störningar vid hög vind och solproduktion och Spanien har troligen blivit rejält känsligare på senare år när solen står för majoriteten av effekten mitt på dagen.
Det Spanien behöver göra är att bygga virtuell svängmassa via batterier samt fysiska synkronkompensatorer om de vill ha samma säkerhet med mer sol/vind. Detta avbrott lär skynda på den utbyggnaden.
Det är fortfarande billigare (I länder med mycket sol som spanien) att bygga sol + svängmassa än att bygga andra kraftkällor med inbyggd svängmassa.
Volvo Cars känns som Dead Man Walking!
Carney vann i Kanada (även om dom inte ser ut att få 172 säten) och kan tacka DJT för att han hjälpte till med att sänka Poilievre. Carney kan dock vara det som behövs i Kanada givet läget, en lågmäld, lugn f.d. centralbankschef (med erfarenhet från stojet 2008) som kanske till och med har koll på hur tullar funkar på riktigt och som inte ägnar sig åt sköna one-liners på sociala medier.
Vidare – Kina meddelar att dom inte kommer ägna sig åt att dumpa varor i andra länder p.g.a. USAs tullar och handelshinder utan man kommer förhålla sig till spelreglerna i WTO, Bessent (och antar jag DJT) hävdar att det är Kina som måste deeskalera det pågående handelskriget vilket är lite spännande och känns som lex Ukraina måste deeskalera kriget i Ukraina. Trump administrationen tar level 0 tänkandet till helt nya nivåer och jag är personligen förvånad att Bessent av alla säger sånt här.
LG bygger batterifabriker i Indonesien, enligt info för ca 28 mdr SEK. Porsche går sådär men bankerna verkar komma in starkt.
Pressen skriver också att det är game over för Nvidia i Kina då Huawei har ett nytt chip på gång (Ascend 910D) som kommer slå undan benen för Nvidias (H100). Återstår att se vad som är sant eller sånt där.
Nu väntar jag bara på att Trump ska vakna så man får dagens dos av motsägelsefulla inlägg att fundera över…
Jag har inte mycket koll på Kanada men Carney verkar vara en kompetent och iskall herre som inte kommer att vika ner sig. Totala motsatsen mot clownen. Men det är ett tufft läge för Kanada som sedan långt tid är så ekonomiskt integrerat med USA. Det tar tid att bygga nya pipelines och oljehamnar för att kunna exportera mer olja och gas direkt till Europa och Asien och inte vara beroende av USA.
Om jag minns rätt nu (och det gör jag säkert inte) så vill jag säga att ca 70-75% av Kanadas export går till USA så det är mycket som står på spel (som du påpekar) i en allt mer polariserad och inte helt enkel geopolitisk värld att navigera i. Som sagt, nu väntar jag bara på att USA ska vakna så X exploderar! Har vi tur får vi några sylvassa inlägg från Lutnick, Miran och Navarro!!
Kanske till och med Hegseth chippar in med något storslaget…
Volvo Cars kommer tillbaka. Endast Göteborg göteborgska bilar har. Och vi får hoppas så för ekonomins skull. Detta är en ordnad taktisk reträtt i jämförelse med 1980 när det stod så mycket osålda 240 på gårdrnatt man satte presenningar på staketet för att dölja eländet.
OT men jag tänker det är bättre här än i Ukraina-tråden.
Ser ut som liberalerna kommer vinna valet i Kanada, en imponerande återhämtning från vad man trodde skulle bli ett katastrofval.
En stor faktor var att de konservativa hade en lagom pro-Trump hållning. Sen började tullarna och demensutspelen om att Kanada är USAs 51 stat. Ikväll torskade de konservativa ett val de borde ha vunnit med stormsteg.
Starkt jobbat, Donnie!
Everything Trump Touches Dies.
Strömmer är tillbaka på den iberiska halvön.
Han var försvunnen ett knappt dygn.
MEDARBETARN: Märkligt … jag tyckte jag både såg och hörde honom i morgonnyheterna på SVT för bara någon timme sedan!
🤣🤣🤣
Var du kanske inne på Onlyfans och sökte på GS?
och så brinner det lite i en elstation i London, säkert en slump men man börjar bli lite konspiratoriskt lagd så här på ålderns höst…