Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna efter de amerikanska börserna backade igår och amerikansk rädsla tilltar igen. Paramount har med den amerikanske despotens svärson inblandad lagt ett fientligt motbud på mediakoncernen Warne och lovar att de ska rensa ut och förändra CNN till att bli regimtroget om den amerikanska regimen i Vita Huset godkänner affären, och därmed fortsätta att som diktaturen i Ryssland gjort låta regimen ta kontroll över amerikansk media. Svenskarnas insättningar till pensionssystemen väntas öka mer än 11% i år och prognosen är att sparandet i tjänstepensioner i år blir nästan lika stort som den statliga inkomstpensionen.

Stockholmsbörsen följde förstås husses koppel och backade igår med -0.10% för storbolagsindex OMXS30 och -0.31% för breda OMXSPI. Dollarn backar något till 9:39 SEK och euron till 10:94 SEK. ÄVen guldet backar till 1 261:- SEK per gram.
I USA återkom frossan och CNN:s Fear & Greed Index faller till 31 och är nu närmare extrem rädsla än neutralt läge dit indexet nästan hade nått. Breda S&P-500 gick -0.45% och tekniktunga Nasdaq 100 -0.25%. Sämst inom FANANGST var Netflix på -3.44% följt av Tesla med -3.39%. Bäst gick Nvidia med +1.72% efter Trumpregimens besked att man får sälja sina AI-chip till Kina, sedan Kinas diktator Nalle Puh fjäskat för Trump.
Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat nu under morgonen och ASX 200 går -0.45%, HAng Seng -1.31%, KOSPI -0.16%, medan Nikkei 225 är +0.17% och Straits Times +0.06%.

Paramount tillsammans med Trumps svärson Kushner och Trumpoligarken Larry Ellison har lagt ett fientligt motbud på Warner och lovar rensa ut och förändra Warnerägda CNN till att bli regimvänlig media skriver Washington Post. Trump Oracle-tchbroligark Larry Ellisons son David är VD på Paramount och har lagt ett fientligt motbud på Warner, efter att Paramount blivit ignorerade av Warners styrelse som vill sälja till den fortfarande oberoende streamingjätten Netflix – ett av de sista Internetbolagen som inte fjäskar för Vita Huset och hoppat på fascismtåget.
Köpet av Warner är föremål för amerikanska anti-trustlagar och kräver regimens godkännande och David Ellison ska lockat med att rensa ut på CNN och ändra det regimkritiska innehållet. Washington Post skriver:
“During a visit to Washington in recent days, David Ellison offered assurances to Trump administration officials that if he bought Warner, he’d make sweeping changes to CNN, a common target of President Trump’s ire, people familiar with the matter said. Trump has told people close to him that he wants new ownership of CNN as well as changes to CNN programming.”
Bland deltagarna i det fientliga budet – som alltså vänder sig till Warners aktieägare i hopp om att de ska köra över styrelsen för att de vill få mer pengar – är den amerikanska despotens svärson Jared Kushner via riskkapitalbolaget Affinity Partners som han leder. Kushner har i dagarna suttit i Moskva och tagit emot Putins order om hur Ukraina ska kapitulera.
Upplägget följer för övrigt Putins metoder att ta kontrollen över rysk media, där all media i Ryssland ägs av Putinlojala oligarker eller har förbjudits. Man har ännu inte nått förbudsnivån i USA än, men det kommer förmodligen tids nog.
Beefeater Fella har för övrigt en bra genomgång av begreppet återvandring/remigration som regimen i USA och Elon Musk slänger sig med, och även används av Tidölaget, och dess grund i fascismen och nazismen och hur man efter andra världskriget genom att ändra benämningen kunde driva Nazitysklands politik som ausweising, umsiedlung vidare. Beefeater konstaterar att begreppet initialt används för att skicka tillbaka de som fått nekad asyl vilket kanske inte är så mycket att orda om, men sedan utvecklas vidare på det sluttande planet till kriminella utan medborgarskap, för att sedan expanderas till andra- och tredje generationens invandare likt vi nu gör med regeringens direktiv till kommunerna om återvandring, personer med dubbla medborgarskap och till slut ren etnisk rensning av allt oönskat.
I Sverige vill nu Tidölaget ändra grundlagen så att svenska medborgare ska kunna fråntas medborgarskap och återvandras om de kan kopplas till av regeringen oönskade organisationer (idag kriminella nätverk, men i framtiden som i Ryssland kan antagligen vilken organisation som helst förklaras oönskad), och följer alltså helt den utveckling som Beefeater beskriver och har nått dubbla medborgarskapsnivån. Argumenten som Beefeater tar upp att landet ska blivit invaderat, att folket måste resa sig och att en återställning måste ske genom att interna fiender rensas ut hörs allt oftare, och då inte bara från Ryssland om Europa (för att i nästa steg som nu kalla Sverige nazistiskt pga Salemmarschen – de ryska fascisterna har svårt att bestämma sig, de vill både att Europa ska etniskt rensas och anklagar samtidigt Europa för nazism). Därefter är bara den etniska rensningen kvarstående.
Läs gärna artikeln här. Och du – var försiktig med vad du önskar. Vem som klassas som intern fiende framöver vet du inte och medborgarskap kommer inte vara ett skydd ser vi nu. Har du närstående med invandrarbakgrund, rent av i tredje generationen, så blir det deras tur tids nog om de har något av fel hudfärg, fel ögonfärg, fel hårfärg eller fel åsikter. Eller om du kritiserar de som driver detta. Lär känna den fascistiska vokabulären, så slipper du bli förvånad när det blir din tur att ställas upp mot väggen.
Problemet med det sluttande planet är att det är sluttande och farten ökar ju längre man kanar ner.
Kommer ni ihåg tiden när att vara höger innebar att man var för minskad stat, sänkta skatter och ökad frihet, medan vänster innebar att man var för ökad stat, höjda skatter och minskad frihet. Saknar den tiden. Antar att vi fick det för bra i Sverige och därmed förvandlades till rovgiriga egoister som tävlar i att avgränsa vilka som ska få vara med och vilka som ska ut, oavsett om vi är höger eller vänster. Det är inte helt ovanligt att folk förvandlas till rövhattar när de får pengar, men naivt har jag trott att det bara sker på det individuella planet, men tydligen gäller det även i grupp.

Privata Affärer konstaterar att svenska folkets inbetalningar till tjänstepensionerna i år nästan är lika stor som till den stagliga inkomstpensionen. Totalt sett ökar pensionsinbetalningarna 11% där tjänstepensionerna enligt prognosen ökar med hela 23% jämfört med 2024.
Till den statliga inkomstpensionen betalas det in 353 GSEK i år, medan det till tjänstepensionerna betalas in 320 GSEK. Statlig pension omfattar även det självförvaltade PPM, som infördes för att man i framtiden ska kunna skylla dålig pension på pensionärerna själva, och ligger på 56 GSEK som investeras nu. Den statliga pensionen är alltså fortfarande större än tjänstepensionen, men fortsätter utvecklingen på det här viset kommer tjänstepensionsinbetalningarna inom några år överstiga inbetalningarna till det statliga systemet.
Med start idag kan man genom att logga in hos Pensionsmyndigheten se hur mycket som sattes in åt en på PPM. Själv får jag 14 676:- SEK insatt på PPM nu. Se Mina Tjänster->Min Premiepension->Kontohändelser.
Värdeutvecklingen på mina PPM-fonder har varit +9.0% i år, vilket är sämre än de +22% som portföljen hade förra året.
113 kommentarer
!
Jonas. 🙂
Intressant och skrämmande om begreppen kring återvandring.
Och fruktansvärt skrämmande överhuvudtaget det som händer i USA nu.
Sverige är aldrig långt efter husse.
Jag blir lätt solbränd även om jag är 100% svensk. Bör jag känna oro i gränskontrollen efter semesterresan?
Ja
Repatriera var uttrycket som användes när jag växte upp. Går alltid att hitta en ny fin omskrivning av “kasta ut dem”
TT 2030
För första gången sjunker det absolut icke bruna partiet för första gången under 4% – strecket i en opinionsundersökning. Analytikern Noel Kooll: det var de sjunkande bostadspriserna som började knäcka partiet. När tvångsutvandringarna lyckad för bra och befolkningen minskade så drabbades kärnväljarna otroligt hårt. Försvarsminister Jon Paulsons besked att 50% av de civilpliktiga måste jobba ett år inom hemtjänsten pga utvisad arbetskraft var den sista spiken i kistan.
Nähhhh. Skojade bara. Vi har inga opinionsundersökningar. Ledaren vet vad vi vill.
Man får ju hoppas att högern är nöjd nu när det fått sina sänkta skatter (ROT, RUT, jobbskatteavdrag) samt ökade frihet att förtrycka andra.
Ja, usch, skydd för utsatta grupper och minoriteter är anti-demokratiskt.
Jo, det är ju det högern i Sverige, US och UK är kända för…
Usch, så nedstämmande denna utveckling är. Oavsett höger eller vänster så upplever jag att man bryr sig mindre och mindre om de grupper och individer som har svårast att göra sina röster hörda.
Tycker det är onödigt att vi begränsar oss till utsatta grupper och minoriteter, tänk större! Alla som inte håller med ska väck…
ALLA ska med!
(På utvandringståget)
Sverige behöver fler miljardärer.
Vi har ju inte riktigt någon egen Thiel, Musk eller Trump än.
Men Palanthir hos polisen blir säkert toppenbra 👍👍👍
För övrigt är det illa nu, riktigt illa, när Avanzianer söker rådgivning och tröst hos Aftonbladet och Expressen.
https://www.dn.se/direkt/2025-12-09/strul-hos-avanza-pengarna-borta/
Neeeej, de tar allt mitt guld!
Går inte ens att läggar en order nu på morgonen vilket är väldigt bra.
Då kan jag cykla till gymmet istället.
Perfekt, då undviker jag att göra dåliga affärer. Tack Avanza!
Man är ju inte smartast i rummet precis.
Svårt att lägga en order när man inte har några stålar på kontot…
@ RUN DMC
Det är du som är okunnig. De som har ISK har kvar sina pengar. I mitt fall har jag dessutom blivit av med ett lån på ISK så nu kan jag köpa än mer aktier upp till min takgräns då takgränsen är på max trots att jag har lånat.
Snyggt!
Undrar hur mycket pengar jag har spelat bort på aktier/Avanza på de 5 åren jag har haft detta spelmissbruk.
Aktiemarknaden är som en manio-depressiv miljardär utan spärrar
“Ökad frihet att förtrycka andra”
Vad menar du?
“Ökad frihet att förtrycka andra”
Vad menar du?
Bloggaren vet naturligtvis att moskoviterna inte har svårt att bestämma sig. De är fullkomligt ointresserade och hugger på allt som kan öka motsättningar t ex genom att i offentligheten överdriva betydelsen av att det i likhet med alla västliga demokratier förekommer politiska stollar. Detta nyligen manifesterat i tomtarnas vaktparad fylld med landets foliehattar tillika nassar. Några idioter nappar alltid på moskoviternas olika locktoner även om jag tror det i detta fall främst är de redan frälsta putinisterna som nu får bekräftat att Sverige egentligen är nzistiskt.
För kännedom – jag var aldrig där.
😂
Dags att satsa ännu mera på att hjälpa Ukraina.
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
Jag påminner om att man kan ukraina-anpassa jul- och nyårsbestyren.
💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛
En miljard kronor till Ukraina i jul är egentligen en rätt liten uppoffring för oss i Sverige, eller hur?
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
Vi ska tydligen göra av med 100 miljarder kronor den här julen, så någon miljard (en procent) kan väl få gå till Ukraina på något vis.
💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛
Kul att insättningen till PPM bara ökade från 14 433:- till 14 676:-
Men vi har ju ingen inflation. Anledningen är väl den inställda uppräkningen av gränsen för statlig skatt (samt pensionstaket) vilket även förklarar att tjänstepensionsdelen knappar in på den statliga.
1.6%. Inflationstakten är 0.9%.
Nej, det är 2024 års ppm som blev 14674, inte 2025, den kommer nästa december.
Så 2024 års belopp borde räknats upp med inflationen för 2023, d v s ca 9%. Men kul att du håller med staten om att det är låg inflation.
Är detta någon sorts illa dold humble brag från herrarna?
Tyder er information som att 14676 SEK är taket för de riktigt framgångsrika.
Nej alla som betalar statlig skatt hamnar på taket 14676, t ex sjuksköterskor och poliser eller hur det brukar låta.
Som sagt, de riktigt framgångsrika.
Vi andra glädjer oss åt att panten har höjts till 2 spänn per burk. 100 procent löneförhöjning på min ära.
Det du skriver är bara oinformerade gubbgissningar.
Gränsen för statlig skatt (skiktgränsen -även kallad brytpunkten när man justerar för grundavdrag) är inte samma som gränsen för att få allmän pension. Den senare har inte haft någon “inställd uppräkning” utan ökat med inkomstbasbeloppet som lagen föreskriver.
Gränsen för allmän pension har ingen koppling til inflationen utan är (något förenklat) kopplad till utvecklingen av nominella löner samt nominella överskott i enskilda näringsverksamheter.
Skulle varit svar till Tratt.
En av de mer kväljande riktningsbytena står väl ändå vår justitieminister för – man kan tycka vad man vill om Centrum för Rättvisa och den agenda han drev där, men den 180 han gjort sedan han blev minister måste vara svår att slå. Plötsligt är alla former av inskränkningar i friheten OK…
Minns ni Karlsson på taket?
This is him now.
Ang pension så kan man konstatera att sociala avgifterna i princip bara blir skatt, speciellt efter brytgränsen. Vi har därmed ett marginalskattetryck på ca 2/3 vilket är högst i världen.
Bra att vi är bra på något.
hur jämför man marginalskattetryck? Räcker det att ett enda skattesubjekt har tjänat hundra kronor över brytgränsen för att ett land ska kvala in i tävlingen?
Otvetydigt kommer jag under läsningen att tänka på Martin Niemöllers kända dikt “Först kom de…”
https://sv.wikiquote.org/wiki/Martin_Niem%C3%B6ller
Va precis på väg att lägga upp samma dikt på tal om det sluttande planet
Jag snappade upp ett bra citat (minns ej var) angående återvandring, mediakontroll mm:
“What your government is doing to others, they may soon be doing to you”
För så är det ju i auktoritära länder, det ska alltid finnas nån att skylla på och bestraffa. Här hemma verkar folk inte fatta allvaret med att vi successivt flyttar fram gränserna för vad som är humant och rimligt. Vilket får mig att tänka på nästa citat (Lincoln tror jag):
“If we limit our freedom to increase security, we will lose both”
Autokrater och diktatorer kan inte existera utan en fiende så jag håller med dig…
Sheeeet. Loggade in nu. 11900 in för i år. Men… 76.8%! Blackrock world gold har jag kört i många år som en hegde. I tjänstepensionen så har jag på andra hållet räntor och obligationer sen har jag privat sparande i 100% aktier.
Kom ihåg att ITP är friska pengar som faktiskt existerar. Skall bli intressant att se om en rödgrön regering kommer att lägga en avkastningsskatt på dessa pengar såvida de inte investeras i den gröna omställningen. Eventuellt kan man även byta ut styrelsen hos förvaltarna så att de uppmuntras att investera i nya fantastiska gröna projekt.
Tänk er tusentals miljarder friska pengar i nya Northvolt. Ett hisnande perspektiv med oändliga vinstmöjligheter.
Hoppas jag hinner få lite pension innan det tar slut.
Nu meddelas att Oskarhamns kärnkraftverk stänger ner reaktorn den 11:e – 20:e då man upptäckt något i processvattnet. Då får vi hoppas på företrädesvis soligt, milt, regningt och blåsigt väder ett tag framöver.
Hej hoppsan.
Det verkar faktiskt att det blir så.
En kommentar till återvandringsidéerna är att de ju på ett plan bara är plakatpolitik för att blidka SD. Rent praktiskt är nästan ingen intresserad, inklusive M/KD/L, eftersom det är en gratis eftergift som kostar nära noll. Men det gör det inte mindre allvarligt, eftersom eftergifter till extremhögern är samma saker som den tyska borgerligheten ägnade sig åt på 30-talet. Det gick dåligt…
Förlust av dubbla medborgarskap vid grov brottslighet tycker jag personligen är ganska oproblematiskt och det verkar vara vanligt över hela Västeuropa. Det är det här med förlust av medborgarskap pga medlemskap i tråkig organisation som är det slutande planet. Missförstå mig rätt, som de säger, men återigen är det väl inget fel med detta egentligen, så länge det verkligen är en kriminell organisation och det sker genom en rättssäker dom. I praktiken är det svårt. Om det bara är godtyckliga beslut utanför domstol om bristande “vandel”, det är då planet börjar slutta ordentligt.
Det är inte så att de kriminella nätverken är registrerade föreningar med föreningsnummer och har medlemslistor, så hur man deinierar en sådan organisation och vilka dess medlemmar är helt godtyckligt.
Däremot är ju partier registerade föreningar och har medlemslistor.
Försök kvittera ut din medlemsväst utan ett rejält brottsregister!
Registren finns, men är inte direkt offentliga. . .
Nej, precis Lars. Det var min poäng. Ibland kan man så klart bevisa att någon är medlem, men det är i undantagsfall och lagen blir därför (om den är rättssäker) fullständigt verkningslös.
Det hjälper inte med rättssäkra domar. Den här typen av lagstiftning sluttar alltid allt brantare. Knivlagen och förbud mot användning av droger för eget bruk lät bra på 80-talet när de introducerades men har totalt spårat ur.
Joseph McCarthy spelade på panik och fruktan och det här blir samma sak.
Enig, så länge det är tydligt definerat med ett ramverk istället för att en polis kan peka på någon och säga “ut”.
En alternativ lösning hade varit att göra någonting åt åklagare som inte yrkar på utvisning vid grova brott trots avsaknat medborgarskap och inga utvisningshinder till hemlandet, det här är väl mest en reaktion på det problemet. Frågade AI nu så får ta det med en nypa salt men säger att 2020-2023 så var det 3~6% av folk utan medborgarskap som fick utvisningsbeslut efter att ha begått brott som kan leda till fängelsestraff, definitivt ännu färre där det faktiskt blev genomfört.
Ruskigt om CNN hamnar i fickan på pedonaziaterna i trumpmaffian
Eller hur? Vad hände med pressfriheten i USA? Utvecklingen förskräcker. När ska kongressen vakna och sluta titta bort? När det är för sent och diktaturen är oåterkallelig?
Personligen är jag helhjärtat glad över att terrorister och gängkriminellas medborgarskap kan komma att återkallas.
Ska vi stoppa alla nya lagar med motiveringen att en lag kan ändras eller omtolkas i framtiden så måste vi stoppa alla nya lagar på alla områden. Exakt alla. Vi måste även lämna EU då en hel del omtolkningar kommer därifrån.
Definiera en terrorist.
När är man gängkriminell?
Nu blir det sport.
I min värld är FIFA gängkriminella.
FIFA skickar sina kriminella mutpengar till UEFA som skickar pengar vidare till SVFF.
Ska vi utvisa alla som jobbar på SVFF eller bara top management?
Jag har inte kollat på de aktuella lagförslagen, men generellt:
Den som döms för inblandning i terrorbrott är terrorist.
Den som döms för inblandning i *organiserad brottslighet är gängkriminell.
*) Organiserad brottslighet är ett samlingsnamn för brottslighet där minst tre personer varaktigt över tid samarbetar för att begå allvarliga brott.
Jag tror det flesta tycker att det är rimligt att personer som kommer hit för att söka skydd (asyl) och/eller arbeta (arbetsinvandring), men istället ägnar sig åt terror och grova brott, avvisas tillbaka till hemlandet.
INTE BRA
Inte bra liknelse. Rent av usel.
ryzland -> katarr -> trumpistan. Say no more.
Ja, fascim finns överallt med sina olika ursäkter. Även här i detta kommentarsfält.
När jag läser kommentarer i sociala media är det ändå rätt tydligt att många stöder hårdare tag mot mot ex brottslingar och extremister. Återvandring handlar om individer utan arbete (ett av huvudkriterierna) så även där kan ett folkligt stöd förklaras. Problemet är förstås det sluttande planet. Lite som när vänstern vill bestämma vad som får skrivas på nätet. Alla inskränkningar kan vändas emot dig.
Det är inget fel på skarpa krav/regler (många länder/grupper har sådana) men då måste de sättas ifrån början. Man bör t.ex. inte dela ut medborgarskap för att senare ta tillbaka dom. Folkligt missnöje leder dock ofta till populistiska drakoniska åtgärder så det bästa skyddet är att säkra ett stabilt välstånd kombinerat med en väl avvägd (evidensbaserad) och folkligt förankrad politik. Där har det funnits ett glapp, och klimatpolitiken tror jag kan stå näst på tur.
Som regel bör det inte gå att ta tillbaka medborgarskap men eftersom så många getts ut under helt tokiga kriterier så måste det korrigeras. Är man terrorist, gängkriminell, återfallsförbrytare eller fått medborgarskap på falska premisser så bör det vara möjligt.
Vad gäller återvandring så hade det bästa sättet att uppmuntra det varit att helt sonika stoppa alla stöd, bidrag utom kritisk sjukvård till icke-medborgare. Då kommer folk fort lämna landet om de inte har jobb. Gör vi inte detta nu så kommer det populistiska svaret vara betydligt värre.
Det man gjort i USA för att utvisa oönskade invandrare är ett exempel på hur vi INTE ska göra. Det är rättsosäkert och undergräver hela systemet. Det måste ske kontrollerat och reglerat.
Utan invandring = ingen att anställa inom vården. Ca 1/3 av våra lågavlönade vårdantällda är födda utomlands. Åkesson får väl leta i de egna leden när han inte längre klarar av att torka arslet.
Iofs finns det nog många inom den falangen som gladeligen fixar det jobbet utan papper.
+1
Japanerna har experimenterat med att skicka gamlingar utomlands, t ex till Filippinerna. Skulle kunna vara en grej även för Sverige.
Nauru har trevliga läger för folk som är oönskade i Australien, har jag hört.
Ah, Åkesson är sån där krigarhårding så den dagen han inte längre kan svinga svärdet i strid så slänger han sig på det…
Ja, när man ser SD-politikers vältränade kroppshyddor är det just krigarhårding som är det första man kommer att tänka på.
När en stor del av Sveriges invånare är invandrare så är det klart att invandrare behövs i vården, matbutikerna och på alla andra ställen. Det är varken bra eller dåligt.
Vad gäller vården, kanske utgör invandrare lika stor av patienterna som de vårdanställda? I så fall är invandrarnas nettobidrag till belastningen/avlastningen inom vården noll. Troligen är dock invandrare mer koncentrerad till vissa yrken än andra (där tröskeln att ta sig in är lägre) och jag bryr mig inte om vilka yrken det är. Jag har inte uppfattat att sysselsättningsgraden bland utlandsfödda skulle vara högre än de som är födda i Sverige, och att de alltså skulle bidra mer till samhället än infödingarna.
Det finns ett gap mellan inrikes och utrikes födda, och då särskilt utomeuropeiskt födda.
Är det en naturlag som bara gäller i Sverige? Eller finns det inga vårdanställda i länder med låg eller ingen invandring?
Senast jag läste på om detta var det skillnad gällande hur många anställda i vården (födda utomlands) som kom från Skandinavien, Europa/”Västländer” respektive utanför Europa/Väst.
Gäller inte bara lågavlönade.
Redan i början av 2000-talet hade ca 1/4 som läste på KI något slags utländsk bakgrund. Om jag skulle gissa är t.ex iranierna som grupp betydligt mer välutbildade än bleksvennar. Och tittar man på mitt lokala universitetssjukhus så börjar en del studenter – främst kvinnliga – se ut att ha somalisk bakgrund.
Men visst- Folk som inte har lärt sig svenska som barn har en klart lägre utbildningsnivå:
https://www.uka.se/om-oss/nyheter/nyhetsartiklar/2025-03-27-vanligast-med-hogskolestudier-bland-personer-fodda-i-sverige-med-utrikes-fodda-foraldrar
Mindrevetande
Blek… Du verkar vara oskönt bekväm med att kommentera folk efter hudton.
Japp.
Det är ruggiga problem med invandrare inom vården, språk, skift, hederskultur mm mm.
Vem startar ett äldreboende nånstans i Vietnam eller på Filippinerna för äldre svenska fattigpensionärer? Gemensam matsal med tillhörande bar vore fint. Jag kommer!
Här har du ett nybyggt på närmre håll att utveckla i den riktning du önskar! 🙂
https://www.tn.se/naringsliv/36774/trots-akut-behov-goteborg-stoppar-nytt-aldreboende-provocerande/
Får säga att trots att Trump har hittat på en del idiotiska saker så det är här med CNN och ett potentiellt byte av både rapportering mot en mer regimvänlig sådan samt byte av deras ledning är det första som verkligen oroar i riktning mot att USA håller på att konvertera till autokrati. Hoppet därifrån till diktatur är inte långt.
I övrigt, för intresserade så håll lite koll på obligationsmarknaden. US 10-åringen biter sig envist kvar på högre nivåer trots att Fed signalerat sänkning och det är inte bara oro för inflation som stör vid en Fed sänkning utan Kevin Hasset som sägs vara frontrunner att ta över efter Powell anses generellt vara en idiot och blind Trumpslickare (säger inte var) av astronomiska proportioner och det gillas icke. Ska bli intressant att se om det kommer vräkas ut US papper igen om han blir vald…
Denna skrevs i slutet på augusti av kloke statsvetaren Moynihan, redan då hade Trumpregimen checkat av rätt många boxar:
The authoritarian checklist
– It is time to admit that America is no longer a functioning democracy
https://donmoynihan.substack.com/p/the-authoritarian-checklist
https://www.dn.se/ledare/max-hjelm-polisen-ska-kunna-avlyssna-lasa-in-och-utvisa-personer-utan-konkret-brottsmisstanke/
På tal om det
Det där är nog inget att bry sig om alls! Han skiver ju själv att man måste sätta ihop orden polis och stat för att få en polisstat och vi ska ju bara lite så där skönt avlyssna lite folk, kanske låsa in dom på obestämd tid efter en spontan husrannsakan utan anledning så vad är det du nojar om…
O va skönt var det inte värre nu känner jag mig lugnad
Bra, nu tar vi tidig jul och tänker inte mer på det!!!
Har Sverige någonsin haft ett vänsterliberalt parti?
“Social liberalism” enl Wikipedia:
“Social liberal governments address economic and social issues such as poverty, welfare, infrastructure, healthcare, and education using government intervention, while emphasising individual rights and autonomy.”
Där känner jag att jag skulle höra hemma.
TOMMY R V: Det är i stort sett så jag uppfattar och definierar socialdemokrati som politisk ideologi … Varvid då svaret på din föregående fråga i princip är givet.
Ja chiefen – men själv vill jag lägga till en tidsasspekt.
Centern och Folkpartiet (och några moderater) kvalade på 70-talet (enligt mig) in bland socialliberaler. Men gör det inte längre. Sossarna kvalar in idag men gjorde det (enligt mig) inte på 70-talet.
RUTGER VON RÄFVENSTRÅLE: Själv är jag av den uppfattningen att socialdemokratiska partiet börjat närma sig en form av socialliberalism allaredan på 1920talet i och med Karlebys ställningstaganden rörande Marx och reformsocialismen.
Nej, alla partier i Sverige verkar tyvärr vara överens om ingrepp i den personliga friheten som inte är kompatibla med hur jag tolkar ovanstående. Eller tydligare (Rawls):
Varje människa har rätt till den största uppsättning grundläggande friheter som är förenlig med att alla har samma friheter.
Och sossarna har gått alldeles åt helskotta för långt i att privatisera det offentliga och avreglera det som borde vara reglerat.
TOMMY R V: Det inledande konstaterandet om grundläggande friheter torde vara en självklarhet och i observationen om avregleringar instämmes utan större reservationer.
Folkpartiet har definitivt hört hemma där. De har traditionellt haft en blandning av högerliberaler och vänsterliberaler, som har gjort partiet ganska vingligt. Åtminstone om man anser att det är inkonsekvent att göra upp med moderater i en fråga och med sossar i en annan – vilken sida tillhör ni egentligen? – när partiet egentligen av många medlemmar setts som en bro däremellan.
Numera har man valt högersidan, trots att den gamla frihetliga högern numera är utbytt mot brölnationalister.
Sossarna har högrat till sig rätt rejält också. Jag tror varken Lundberg, Wallenberg eller nån annan finansfamilj biter på naglarna för att en ev sosseregering ska börja förstatliga deras företag. Löntagarfonderna är begravda på sådant djup att det ska mycket till att någon börjar känna lukten av dem.
En regering som sätter de demokratiska fri- och rättigheterna som högsta prioritet lär vi inte få på länge. Men det är bara att försöka lägga sin röst på de som kan uppfattas som minst nära de totalitära ideerna.
Höjt återvandringsbidrag för personer som frivilligt önskar återvända till hemlandet kan knappas se som problematiskt. Sedan Palme fick till 10 000 SEK så har det bidraget aldrig höjts, och det var dags nu.
Återkallande av medborgarskap som fåtts på falska grunder och/eller hot kan knappast heller vara problematiskt.
Återkallande av dubbla medborgarskap för personer som döms för allvarliga brott – inte problematiskt. Det är helt i linje med folkviljan och för att bygga förtroende för invandrade personer som vill komma hit och bidra till samhällsbygget (och inte störta det). De som kommer hit och ber om vårt skydd (dvs. asyl) ska knappast ägna sig åt grova brott.
Återkallande av medborgarskap för personer som tillhör kriminellt gäng. Här är det mer problematiskt, men en politiskt skapad aningslös migrationspolitik har försatt Sverige i den situation nu, där gängkriminaliteten äter sig in i samhällsstrukturen och – framförallt – förstör hederliga och hårt arbetande invandrade personers liv och tillvaro.
Hur den här lagen ska utformas blir “intressant” att se.
Frågan är väl vad alternativen är?
Ja, fascim finns överallt med sina olika ursäkter. Även här i detta kommentarsfält. “Vi har inget alternativ annat än att bla bla bla slutliga lösningen”.
“Vi har inget alternativ annat än att bla bla bla slutliga lösningen”
Japp, och det är ju där politiken är nu. Nu kommer rättsosäkra förslag för att lösa de problem man skapat helt på egen hand. Och som kunde förutspås.
>förstör hederliga och hårt arbetande invandrade personers liv och tillvaro.
Redan idag är t.om Bert Karlsson ute och vevar för att “hans” skötsamma invandrare/spårbytare åker ut.
Och en massa lokalpolitiker i avfolkningsbygd som inte begriper varför de skall förlora skattebetalare. Etc.
Så “liv och tillvaro” slås lika effektivt sönder med t.ex dagens retroaktiva inkomstkrav som gör att skötsamma människor med “skitjobb” åker ut tillsammans med familjen de försörjer.
Att tro att hotet från gängkriminaliteten minskas det minsta lilla genom att planlöst jävlas med invandrare är extremt naivt och blåögt.
Vadå, de har ju fel hudfärg fattar du väl.
Fast ingen tror väl att jävlandes med invandrade personer minskar gängkriminaliteten? Snarare tvärtom i sådana fall…
Men jag blir otroligt förbannad varje gång en hårt arbetande invandrad person blir utvisad pga. något trivialt fel arbetsgivaren gjort.
En ansvarsfull migrationspolitik hade ställt rimligt inkomstkrav redan från början. Även detta är ett egenskapat problem, och någon måste någon gång göra något åt det. Någon gång är nu, någon är nuvarande regering.
Ordnung müss sein. Arbeit macht frei.
Alla fascistiska lagförslag kommer i första hand drabba vanligt folk. Kriminella är … kriminella och skiter i vad lagen säger.
Folk som blir utvisade köper bara en biljett hit igen (inte via flyg) och är tillbaka efter några veckor. Både de som jobbar svart såväl som de som är kriminella.
Skapa istället en högtrycksekonomi med 3% arbetslöshet och rimliga löner, så kommer problemen med gängkriminalitet att minska radikalt. Alla som behövs i arbetsmarknaden kommer sugas in där istället, och ytterst få kommer tycka kriminalitet är lockande. Och ja, jag tror att våra folkvalda, med rätt beslut, kan skapa en högtrycksekonomi. Vi äger mer makt över vårt lands ekonomi än vad som normalt påstås.
Kan bara hålla med dig. Felen som gjorts under ett par decenier är naturligvis inte lätta att åtgärda. Men vi behöver göra åtgärder som gör att samhället håller ihop i längden. Vi är väldigt sårbara och det kommer ryssland att utnyttja maximalt
Såg att jag får exakt samma, 14 676, och antar att det är för att vi slagit i taket och därmed maxat vad vi kan få från systemet?
Ja.
Det är ju ändå ekonomitråden så jag bjuder på lite ekonomiska fakta gällande US blomstrande ekonomi:
Asked to grade the economy under his watch, Trump rated it an overwhelming success: “A-plus-plus-plus-plus-plus.
https://www.politico.com/news/2025/12/09/trump-dasha-burns-interview-europe-immigration-ukraine-00682016
Den artikeln var väldigt kul. Framförallt med Trumps uttalanden om att “priserna har gått ner kraftigt” kommentera med Politicos “priserna har gått upp3%”.
För en tid sedan bad Du oss läsare att uppge våra tjänstepensionsbelopp..men jag har inte sett någon artikel om resultatet?
Eller har jag missat?
https://cornucopia.se/2025/10/sa-stort-ar-blogglasarens-tjasntepensionskapital-i-median/