Rysslands terror mot den ukrainska civilbefolkningen dödade minst ytterligare åtta civila senaste dygnet, inklusive en tolvårig flicka. Ryska svåra förluster i striderna fortsätter.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Rysk terrorbombning fortsätter och i natt handlade det om 100 Shahedrobotar, varav 37 sköts ner och 47 skenmål störtade av sig själva, så sexton träffade mål ohindrade.
Åtta civila mördades av Ryssland och 24 skadades senaste dygnet uppger Kyiv Independent. Bland de mördade finns en 12-årig flicka skriver Kyiv Post. Även en sexårig flicka skadades och fick räddas ur rasmassorna, men tolvåringen dock när bostadshus i Dnipropetrovskregionen bombades.

Ryska förluster fortsätter ligga på svår nivå, dvs lägre än höstens och vinterns mycket svåra nivå trots att vårvädret borde vara optimalt för en rysk storoffensiv, och visar att rysk offensiv förmåga är på upphälningen. Enligt Ukrainas generalstab förlorade ryssarna svåra 1 060 man, låga fem stridsvagnar, normala fjorton pansarskytte- och motorskyttefordon, svåra 42 haubitsar, ett tungt luftvärnssytem och mycket svåra 140 transportfordon.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
11:11 Financial Times uppger att europeiska makthavare tror att Trump är på gränsen till att ge upp försöken att medla mellan den folkvalda regeringen Kyjiv och diktaturregimen i Moskva.
11:14 Rysk media (som alla är styrda av Kreml direkt eller indirekt) har censurerat Trumps kritik mot Putin rapporterar United24 Media.
11:19 Ryska soldater som håller på att evakuera en sårad men övervakas av en ukrainsk drönare dumpar den sårade och springer därifrån. Det verkar faktiskt varit en riktig sårad denna gång, då vederbörande faktiskt ligger kvar och inte själv reser sig upp och springer. Annars finns det gott om filmer där ryssar låtsas evakuera sårade för att undvika att bli bombade av drönare och den sårade magiskt helas och börjar springa därifrån.
11:38 Graf med aktuellt data från Sipri om försvarsutgifterna, där man ser att Rysslands upprustning ökat kraftigt mer än Västs och gått från ca 3.5% 2021 till över 7.0% 2024, medan upprustningen hos Natoländerna är mer pliktskyldig, även om både Sverige och Tyskland ungefär dubblat på några år.

11:42 Kyiv Independent rapporterar om att Ukraina inlett evakuering av civila från de östra delarna av Dnipropetrovskregionen på grund av att ryssarna närmar sig.
KOMMENTAR
Ryssland har ännu inte satt sin fot i Dnipropetrovskregionen, men det är bara 5-6 km till regiongränsen längst i öster, där striderna pågår söder om Pokrovsk i Donetsk Oblast, och regionens östra utkanter är nu inom artilleriavstånd även om ryssarna håller artilleriet några kilometer bort från frontlinjen. Även medelstora städer som Novopavlivka ligger bara inom en mil från fronten.
11:47 Ryska kvinnor sitter med Putin och tackar honom för att deras makar eller söner dödats i striderna i en propagandainspelning. “Tack, tack så väldigt mycket.” De ryska kvinnorna verkar glada att ha blivit av med sina makar och söner, rent av tacksamma. “Vi är väldigt tacksamma för dig.”

15:00 En av kandidaterna till polska presidentvalet, Slawomir Mentzen, ska enligt uppgifter från polacker vilja dra in allt stöd till Ukraina, samt stänga flygplatsen i Rzescow, som agerar hub för det internationella militära stödet till Ukraina. Han är dock bara tredje största kandidaten med 11.5% av stödet och ska tappat rejält i opinionen på sistone och någon större risk för att även Polen tas över av en putinist finns nog inte.
15:04 På tal om 11:47 så uppmanas ryska kvinnor att stå ut med misshandel av dem och deras barn från deras män som återvänder från kriget, samt “kyssa deras fötter” enligt ryska propagandister rapporterar Moscow Times.
Minst 378 ryssar ska mördats av återvända veteraner och 376 personer ska fått livshotande skador.
16:37 Kroppen till en av ryssarna tortyrmördad ukrainsk journalist som återförts till Ukraina saknar flera organ, förmodligen för att dölja bevis som t ex kvävning till döds. En påminnelse om att journalister som är kritiska mot en diktatur har exakt noll skydd. Till skillnad mot i demokratin Sverige är inte journalist en osårbarhetsmantel i diktaturer. Värt att komma ihåg för svenska journalister den dag Ryssland ockuperar delar av Sverige på grund av Västs eftergiftspolitik och fredisarnas envisa arbete för kapitulation och att allt motstånd ska ges upp. Också viktigt att tänka på när man skickar journalister till diktaturer.
16:43 Foto på den mördade 12-åriga flickan, som dödades när hennes familjs hus bombades av ryssarna. Hennes sexåriga syster och föräldrar skadades.
17:30 Ukriqnas presidentkontor uppger att anledningen till att Putin utlyst vapenvila vid den sovjetiska segerdagen är för att putinisterna som besöker paraden, som Fico och Orban, ska känna sig trygga. Ukraina väntar sig inte några verkliga konsekvenser av vapenvilan och konstaterar att det saknas logiska anledningar att vänta på ett visst datum för en vapenvila.
394 kommentarer
Ära åt Ukraina!!
Ära åt hjältarna!!
Finbesök! :O Får bli en extra hundring till JvM!
Snyggt 👏
JvM!
👍
👍
10:55:46: cornucopia
10:56:07: 🥇 AndersL (21 s)
10:57:15: 🥈 KranktVitMan40Plus (89 s)
10:59:00: 🥉 TLU (194 s)
ping
Blågulabilen🇺🇦
👍
👍
to late
Nykander?
Nylander skulle det vara…
Jaja, det blir Jonas som får bidrag. Hans föreläsning igår i Stockholm var mycket givande. Slutklämmen var att Ukraina är på uppgång och fortsätter utvecklas och bli bättre och bättre på allt de gör.
Slava 🇺🇦!!
👍
Ja, det var mycket bra och övervägande hoppfullt. På frågan om hur man ska skaffa sig bättre koll än media var svaret att så länge man läste honom själv och/eller här var allt lugnt på den fronten.
👍
Ang Financial Times att Trump ev ger
upp “fredsförhandlingarna”, då kan ju inte han och Putin inte få priset gemensamt.
Men Putin är ju given! Han har ju avstått från att invadera hela Ukraina och mörda hela befolkningen. En sådan fredsinsats måste givetvis belönas!
Det bleve en rejäl norgehistoria.
Heja Ukraina 🇺🇦
Ge aldrig upp!
Såg ni Reporting from Ukraine igår?! Nu fortsätter svenskt stöd att göra skillnad.
Nej tyvärr inte. Länk?
Russians Lost Air Superiority. Biggest Swedish Military Aid Package Changes The Game! | RFU News – YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=uWyhob-p3wU
Judging by the radio intercept, Russian commanders at the front received an ultimatum: either they will storm the Dnipropetrovsk region by May 9, or they will all be imprisoned, — Lieutenant of the Armed Forces of Ukraine “Alex”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnwvj74qk22w
Det man kan hoppas på är att flera tusen samtidigt skulle välja fängelse alternativet, detta skulle kunna sprida sig vidare snabbt i deras led med fler som vägrar anfalla. Sedan borde de veta, att om de mot all förmodan skulle lyckas med uppdraget så blir belöningen bara att de skickas vidare till nytt frontavsnitt.
Eller att förstå att situationen är hopplös och sträcker vapen.
När man börjar hota sina underlydande, så kan det bli kontraproduktivt.
Att “välja fängelse” finns nog inte med på listan av val…
Om det är sant kan man undra varför det läckt till allmänheten?
Kan också vara rysk läcka för att få Ukraina att bryta Putins vapenvila?
Så sofistikerade tror jag inte att de är. Att använda piskan som verktyg är den ryska doktrinen. Det där med moroten känner de inte till…
🫣
film, ryssar 🤷♂️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnww6cdqek2w
Left no one behind ✊
🚀 Neptune and UAVs threat in Crimea!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnwvz7zjjk2w
Nu blir det bron, moskoviterna framhärdar i att de ska ha Krym. Blir en trevlig present till Pruttler😀
Bearbetningen av Krym har pågått länge nu. Är det dags?
dagtid? Vet inte.
Och utan bro så frigör det väldigt mycket lv mm.
Så kunde man ta ut dessa samtidigt så vore det nog bra
Ja. Spräng stjärtbron 💥
Hoppas
Kul att vara sårad i ryska armén.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1917141772871872821
Ah, var ju samma som ERIK14 ovan!
Sådant tål att upprepas…
Den där är mycket avslöjande för hur hela det där skitlandet fungerar, tycker vi kör den fram emot kvällen också 🙂
Brothers in arms russian style
Håller med!
Ja, då kör vi en repris senare! 👍
Även bloggaren har hakat på 👍
Perfekt!
Jag postade det även i gårdagstråden innan jag såg att det vara en ny tråd, så nu väntar vi bara på Johan så han kan bli femma!
Grabben vill ju inte vara med i matchen längre.
Se till att få hit han nu!
Något tusen på bsky, när han kan köra dubbelt och få några hundra tusen ytterligare.
Dessutom får han ju fribrev av mig första veckan 😉
I sann kamratanda…
🇫🇷🇺🇦 France has urgently convened a meeting of the UN Security Council on the Russian aggression for today at 11:00 PM, — Ministry of Foreign Affairs
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnwwmednak2w
Pust….
“Russia plans to accelerate offensive in Ukraine with warming and the appearance of foliage, which will hide its positions, especially in the northeast, — WSJ AFU rely on drones, but foliage will complicate their effectiveness.
The “mud season” is ending, which will allow Russia to use heavy equipment more actively. Artillery supplies from the US will soon run out, and Europe will not compensate for the deficit. Without infantry, drones will not stop negative trends for Ukraine.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lnwwhzqqas2w
Vass plan, vi väntar tills det blir löv på träden…
😀
De har kanske missat den här nyheten?
“I dag skickas en ny satellit upp i rymden som kan se igenom både moln och lövverk.”
https://omni.se/satellit-ska-se-igenom-loven-och-kartlagga-jordens-skog/a/mPjlK0
OT förstås eftersom det inte handlar om att identifiera trupper på mark, men skulle säkert kunna användas även för det.
Hörde om den på radion i morse.
Sådan vill vi ha. NU!
Värmekameror struntar i löv men det känns säkert bättre för soldaterna som ska höja knäna.
Bra med lite svenskt flyg !!
https://militarywatchmagazine.com/article/ukraine-receives-saab340-flying-radar
Vecka gammal. Sägs att det var en ukrainsk kärra som kuskade runt över Lviv
Ja. Fast vissa tror de kalibrerar markbunden radar inför 890:s ankomst.
Enligt flera källor så har det varit en ukrainsk kärra som kalibrerar systemet innan ankomsten av saab.
De två kärrorna ska nu finnas i UA.
Har ej förstahandsuppgifter , men de ska vara trovärdiga…
Åtminstone en står fortfarande i Linköping. Sorry…
Slava natsii! Smert’ voroham!
Lyssningsvärt på jootoob: Dylan Burns och Greg Terry har en riktigt vass konversation, lika delar krass realism och uppfriskande konstruktivitet:
https://youtu.be/r9OhUzy6Qfw?si=VxpBuvDlhdwnnRSJ
Om ni inte orkar/hinner/etc hela, så lyssna åtminstone på de första minuterna, när Greg analyserar hur Ze verkligen använder (det diplomatiska) språket som en skalpell. Biter det på rump? Vem vet
😵💫 Russian propagandists and voenkors are scaring each other with “operation” by AFU in Crimea.
karta, lite likt det som skrevs på cornu för rätt länge sedan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnwx65rb222w
Denna månad ville ₽utin ha 1 dags återhämtning.
Nästa månad vill ₽utin ha 3 dags återhämtning.
Skall bli intressant att se om den trenden håller i sig.
🇩🇪 🇷🇺 Friedrich Merz: “We are under immediate threat from Russia. We see daily sabotage, destruction of data lines and submarine cables, systematic disinformation of our population. We also see poisonings and murders in many cities in Europe. This is the work of the Russian government.”
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lnwxe344tc2w
Vad han säger är irrellevant utan jag är mer intresserad av vad han tänker göra åt det…..
Taurus! 💪 Hoppas och tror jag på.
Busta fler bunkrar med ryska lednings platser och kanske nån bro. Stjärtbron t.ex. när det strategiskt är dags, vilket förmodligen inte är riktigt än.
11:11 Jaha, trumpeten försöker medla.. Undrade precis vad han höll på med.
Det här är sjukt. Varning för film med Putin.
“Relatives of Russian soldiers killed in the war in Ukraine keep thanking Putin. “Thank you,” he smirks in return.”
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lnwyfzxgdc24
Det är förmodligen skådespelare men det spelar ingen roll, det är skruvat ändå.
Jag är ocskå glad och tackar för att de dog så där har jag och moskvastaten samma inställning 👍🏻.
Det verkar vara som i en klubb för inbördes beundran alla var glada och nöjda Vinn vinn situation Putler fick lite nytt kött att slänga på fronten och fruarna blev av med en alkoholiserad hustru misshandlade man och fick samtidigt en bra slant för honom så man kan förstå att alla var glada och nöjda
Detta måste anses sjukt även med ryska måtta mätt! Innerst inne, tror och hoppas jag, måste en hel del ryssar som ser det sjuka spektaklet skaka på huvudet. Det är ju helt vridet!
Man vill gärna tro det men nej, det fungerar inte så i Ryssland. Granska inte Ryssland med ett västerländskt filter.
Fick en kort nyhetsflash igår, som jag inte kan hitta, något från DN?
En person ansåg att vi skulle sluta sända vapen till Ukraina då det bara dödar fler ukrainska soldater!
Om mitt minne inte sviker mig helt var efternamnet på personen, om inte identiskt, lika med det på en tysk dömd krigsförbrytare från ww2.
Det där, med mera, låter som ett av de tio vanligaste vatnik-argumenten. Inget att bry sig om då det är hittepå.
Lustigt hur vatniks alltid är bekymrade över ukrainska liv men inte ser något ptoblem med de tusentals ryssar som biter i det ukrainska gräset varje dag.
Arketypisk trollkommentar. Klumpigt försök att skapa osäkerhet. Ignorera kommentaren, kasta ut trollet från bloggen (@LW) och krossa ockupanten!
Dagens ryss 🪆
https://x.com/BeRuzzia/status/1916871142561755575
11:47 Hur många av dessa kvinnor kan hittas på andra inlägg där kvinnor och även män har träffat Putin?
Till lunch blir det en slant till Power Up Ukraine! Nu kämpar vi vidare.
Ja den var man ju sen på 🙂
Snyggt 👏🙌👍🏻
👍
Jo, det är säkert skådespelare, men det är ändå lika sjukt.
Damen med det “halvasiatiska” utsendet har varit med i flera filmer tidigare, man känner lätt igen henne, hon brukar vara med som “representat för provinserna”. Tydligen har de bara tillgång till en med sådant utseende som är trogen Putin.
👍
OT:
Tips till separat drittcirkus-artikel:
Skita Huset “smyckar” nu kanten av sin gräsmatta med skyltar som har stora foton på immigranter, oklart om de är illegala eller inte, samt texten “Arrested”.
https://www.youtube.com/watch?v=tdC7Dj8n5sw
Varje dag hittar de på något nytt som gör att man tar sig för pannan.
Skulle ens Putin hitta på något så här smaklöst? Jag är uppriktigt tveksam.
Den oranga jättebäbisen inbillar siig väl att han ska får mer uppskattning än den låga rejting han får nu. Som givetvis är fejkat enligt honom själv.
För gubbarna i Vita Huset så räcker det med att man heter “Sanchez” för att klassas som kriminell.
Det är garanterat Stephen Millers idé. Lustigt dock att de inte har skyltar på de tre små barn, amerikanska medborgare och allt, som greps och deporterades häromdagen. En av dem var en fyraårig cancersjuk pojke.
Fyllbulten och Kräkmls hovnarr Medvetslös hotar Sveriige och Finland med kriiig. Inklusive med kärnvapen. Dags att vii skaffar egna!!
Han fylledrömmer även om att av avnazifiera oss..
“Medvedev said that “denazification is necessary not only for Ukraine but also for all of Europe.”
He proposed creating an international tribunal after the end of the “conflict” in Ukraine, “Nuremberg 2.0″.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnwyiuga4k2w
Då räcker det inte att ryssarna lämnar Ukraina då även Ryssland hör till Europa.
Undrar vart ryssarna ska sticka då? Asien kanske.
😀👍
😅
Medvedev: Natos nyare medlemmar kan bli ryska mål
https://omni.se/medvedev-natos-nyare-medlemmar-ar-potentiella-ryska-mal/a/Oo7O1A
Vad Medvedev dillar om ska man inte bry sig för mycket om. Han gläfser som en bandhund men verkar inte ha något reellt att säga till om.
Medvedev dillar…..
Delirium??
Får hoppas de lyssnar så att ryssarna förlorar en “frihamn”.
“The European Court of Justice on Tuesday said Malta needs to end its golden passport programme that allows wealthy foreigners to buy citizenship, as it is an infringement of EU law, – Reuters”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnwz5fsxvk2w
Källa: EU top court rules against Malta’s golden passport scheme | Reuters
Accentmannen rapporterar idag om leverans av två flygplan ASC 890 från Sverige till Ukraina
Idag kommer en intressant uppdatering kring försvaret av det ukrainska luftrummet.
Här och nu fick det ukrainska luftförsvaret ett av de största lyften när det kom rapporter om att en ny kraftfull flygande radar från Sverige hade anlänt till Ukraina. Detta system kommer att hjälpa det ukrainska luftförsvaret inte bara i deras offensiva operationer utan kommer också att avsevärt stödja deras förmåga att försvara Ukraina från ständiga ryska missil- och drönarattacker.
Sverige har åtagit sig att leverera två flygplan ASC 890 med luftburet varnings- och kontrollsystem till Ukraina som en del av sitt största militära stödpaket hittills, värderat till cirka 1,16 miljarder euro. Sveriges beslut innebär en betydande förbättring av Ukrainas luftförsvarsförmåga. Flygplanen, som är utrustade med avancerade Erieye-radarsystem, är utformade för att tillhandahålla övervakning och målidentifiering på lång räckvidd. Även om en officiell bekräftelse ännu saknas finns det rapporter om att ett kalibreringsflygplan flög över västra Ukraina, vilket kan tyda på att ukrainarna gör de sista förberedelserna, omkalibrerar och finjusterar markbaserade radarsystem inför ankomsten av de nya svenska planen.
ASC 890, baserad på Saab 340, är ett flygburet system för tidig varning och kontroll. Det är utrustat med Erieye-radarn, en fast, aktiv, elektroniskt radar monterad på flygplanskroppen. Radarsystemet har en räckvidd på upp till 450 km och kan spåra flera mål samtidigt, inklusive flygplan, missiler och drönare. Genom att operera på hög höjd, 6.000 meter, kan ASC 890 övervaka stora områden, tillhandahålla realtidsdata till ledningscentraler och förbättra situationsmedvetenheten. I huvudsak fungerar flygplan som ASC 890 som flygande radarstationer och kommandocentraler som samordnar luft- och markoperationer på ett effektivt sätt, och dess kompakta storlek och tillförlitlighet gör den idealisk för snabb utplacering.
Mot bakgrund av Ukrainas nuvarande försvarsinfrastruktur utgör ASC 890 en betydande uppgradering. Ukrainas befintliga radarsystem är huvudsakligen markbaserade, och även om vissa av dem har en räckvidd på cirka 350 till 400 kilometer, begränsar deras orörlighet deras räckvidd och gör dem sårbara för hinder i terrängen. ASC 890:s luftburna plattform övervinner dessa begränsningar och erbjuder en bredare och mer flexibel övervakningsförmåga. Denna förbättring är avgörande för tidig upptäckt av inkommande hot, mer exakt spårning av dem och en bättre responstid som skulle göra det möjligt för det ukrainska luftförsvaret att avvärja lufthot mer framgångsrikt.
Integrationen av ASC 890 är särskilt viktig mot bakgrund av Ukrainas förvärv av västerländska stridsflygplan, i synnerhet F-16. Efter att tillverkaren SAAB gjort vissa uppdateringar för att förbättra interoperabiliteten mellan de två systemen kan ASC 890 nu förse dessa flygplan med omfattande situationsinformation, vägleda dem till mål och varna dem för potentiella hot. Som ett resultat kommer dessa awacs att avsevärt förbättra F-16 planens räckvidd, vilket gör att de kan använda sina moderna luft-till-luft-missiler på maximalt avstånd, samt ge en betydande förbättring av F-16 planens begränsade radardetekteringsräckvidd.
Denna synergi förbättrar stridsflygplanens operativa effektivitet och möjliggör mer precisa och samordnade uppdrag. Dessutom kan ASC 890:s data även stödja ukrainska stridsflygplan från sovjettiden och utöka deras operativa förmåga trots tekniska skillnader. Genom att dela radardata och hotinformation i realtid med markbaserade kommandocentraler kan ukrainarna sedan vidarebefordra uppdateringar om inriktning och situationsinformation till piloterna via säker radio eller datalänk. Detta gör att äldre flygplan, trots att de saknar modern radar ombord, kan verka mer effektivt genom att flyga med externt stöd för vägledning och varning.
Rysslands motsvarande plattform, Beriev A-50, har däremot stått inför betydande utmaningar. Sedan början av 2024 har Ukraina framgångsrikt riktat in sig på och förstört minst två A-50-flygplan med hjälp av system som Patriot-missilförsvaret. Dessa förluster har tvingat Ryssland att operera sin återstående A-50-flotta ännu längre bort från frontlinjerna, vilket minskar dess övervakningseffektivitet över ukrainskt territorium. Den minskade närvaron av A-50 nära Ukraina försvårar Rysslands förmåga att bedriva kontinuerlig luftburen övervakning och samordna flygoperationer på ett effektivt sätt.
Sammantaget är ankomsten av de svenska ASC 890-flygplanen en strategisk välsignelse för Ukraina, särskilt mot bakgrund av osäkerheten om fortsatt amerikanskt underrättelsestöd. Dessa flygplan stärker inte bara Ukrainas luftförsvar och övervakningsförmåga utan säkerställer också större självständighet i operativ planering och hotrespons. När kriget fortsätter kommer ASC 890 att fylla luckor för att skydda Ukraina.
Accentmannen på Youtuben
Tack för mycket intressant läsning om ASC 890!
Det blir säkert ett prioriterat mål för RU både när det är i luften och på marken. Möjligen är detta hemligt, men kommer planen att baseras i annat land för att bättre kunna skyddas, på bekostnad av räckvidden?
Nu dog Bluesky, i alla fall för mig. Fler som ha problem?
Ja verkar vara offline
https://downdetector.se/problem-storningar/bluesky/
Vill minnas att jag såg några inlägg i går på Bluesky om dess sårbarhet. Slumpen?
Nu är det i gång igen.
“At Sberbank, the share of problem loans has grown sharply over the quarter
– mortgages +90% (growth from 1.34% to 2.56%)
– unsecured loans +30% (growth from 12.4% to 16.1%)
With such growth rates of problem loans, banks do not survive long.”
Varning Twitterlänk:
https://x.com/evgen1232007/status/1917161121297104995
En bankkris i Ryssland skulle sitta fint. Ryska banker tvingas ge förmånlig finansiering till rysk vapenindustri så om den pengakranen stryps blir det svårare att leverera vapen till de ryska våldtäktsmännen och mördarna i armén.
Har dessutom en känsla av att problemlånen är högre än vad som redovisas.
🤬
“Ukraine was and remains one of the most corrupt countries in the world… Instead of trying to correct the president, Zelensky could have sat side by side with the president, signing a deal on minerals,” said US National Security Advisor Waltz.”
Varning Twitterlänk:
https://x.com/NOELreports/status/1917160232733610288
Att prata SÅ i egen sak är opassande…
Ja, pundhuvuden som inte fattar!
De har ingen vinst att plocka ut i slutändan – bara dåligt anseende.
Om nu Zelensky är så himla korrupt, varför mutar inte USA honom till ett mineralavtal då 🙂
De är snarare sura att han inte är korrupt.
Waltz drar en vals och Trump dansar med…..
SR-podden Gräns pratar i sitt senaste avsnitt om att tiden trots allt inte alls är på Rysslands sida, utan snarare på Ukrainas.
Joakim Paasikiivi, Roger Djupsjö och den finska rysslandsexperten Hanna Smith medverkar i ett mycket uppfriskande avsnitt. Som vanligt inte mycket nytt för Cornicopianer, men en riktigt bra genomgång av det verkliga läget!
För den som hellre läser än lyssnar finns ovanligt mycket info på avsnittets sida på SR.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2590884
11:47
Måste säga att det var, på ett märkligt sätt, en härlig och uppfriskande upplevelse med all denna kärvänlighet, omtanke och tacksamhet ihopredigerad till ett starkt koncentrat. Ungefär som alla kyssar i slutet av Cinema Paradisio (har ni sett den). Båda filmerna – denna med Putin – och Cinema Paradisio är fiction och kan därför fungera bra som positiv och välgörande affektreglering. Jag tyckte nog att det var en riktigt härlig “filmupplevelse” med bra skådespeleri (även från den till synes genomsympatiske herr P). Klart uppfriskande som kontrast till hat och hot i ryska TV-shower med Solovjov & Simonjan. Tack för länken.
Slava Ukraini!
Fy fan (ursäkta uttrycket), vad fruktansvärt smaklöst, rent av äckligt. Jag klarade inte av att se skiten till slutet
Äckligt var ordet!!
Känner igen en del av kvinnorna från tidigare skådespel.
Solovjov & Simonjan
Jag gillar faktiskt att se dessa agera i rutan.
Det är precis som verbal Wrestling.
Alla vet att det är skådespeleri, inövat, påhittat och genuint befängt.
Men likt förbannat bänkas publiken och buar, hejar blir upprörda och förbannande som om det vore på riktigt.
Filifjonkans ironikraft är stor!
Jag har avtrubbats av all död som visats under detta krig, men behövde stänga av skiten. Bara FÖR sjukt. Hur orkar de med sig själva?!
Snälla, snälla SVT, kör detta i Aktuellt i kväll! (Och här försökte också jag mig på lite ironi).
VAD F*N TACKAR DE FÖR??
Var deras män riktigt så jävliga att de behöver tacka P för att han ordnat så att de alla har stupat!?
Det är ryssland, så svaret är nog ”ja” på din fråga.
De tackar för att de har blivit tillsagda att tacka.
De har åtminstone teoretiskt fått ut en rejäl dusör. Säkert måste de dela med befälet som ska registrera dödsfallet men med ryska mått mätt lär det ändå vara bra pengar.
Tips: i eftermiddagens P1 radio, Studio Ett, kommer att finnas ett reportage om Gotlands försvar.
Så här förbereder sig Ryssland för en konflikt med NATO nära den finska gränsen:
Ryssland bygger ut sin militära infrastruktur vid den finska gränsen och lagrar nya stridsvagnar, troligen som förberedelse för framtida aggression mot Nato, uppskattar Institutet för krigsstudier.
ISW hänvisar till en rapport från Wall Street Journal som citerade västerländska militära och underrättelsetjänstemän. Enligt WSJ utökar Ryssland sina militärbaser nära Petrozavodsk i Karelen. Ryssland har också utökat militär rekrytering, intensifierat sin vapenproduktion och renoverat järnvägar i gränsområden. Enligt en finsk källa producerar Ryssland 300 T-90M-stridsvagnar per år, enligt västerländska uppskattningar, men endast ett fåtal av dessa skickas till frontlinjerna i Ukraina. Istället lagras de för senare användning.
Dara Massicot, en expert som har följt kriget, påpekar också att ny rysk utrustning för närvarande endast mycket sällan förstörs i Ukraina.
Enligt experter är Rysslands aktivitet vid gränsen mot Finland en del av Kremls plan för att förbereda sig för en eventuell konflikt med Nato.
“När trupperna är tillbaka [från Ukraina] blickar de över gränsen mot ett land de anser vara en fiende”, sa Ruslan Pukhov, chef för en Moskva-baserad tankesmedja, till WSJ.
– Det senaste decenniets logik visar att vi förväntar oss någon form av konflikt med Nato.
Befälhavaren för de amerikanska styrkorna i Europa, general Christopher Cavoli, berättade för den amerikanska senaten tidigare denna månad att den ryska armén växer snabbare än väntat och är större än före kriget, trots att Ryssland har lidit enorma förluster i kriget.
Det finns också förändringar i ryska militära kretsar i bakgrunden. Enligt ISW är Rysslands beslut att återställa militärdistrikten i Moskva och Leningrad en del av en mer långsiktig återuppbyggnadsinsats som förberedelse för ett eventuellt storskaligt krig mot Nato.
Ryska myndigheter förbereder sig också för att uppdatera Rysslands nationella säkerhetsstrategi. Detta kommer sannolikt att återspegla den ryske presidenten Vladimir Putins större regionala ambitioner i Europa och nuvarande ansträngningar att rättfärdiga potentiell aggression mot Nato, uppskattar ISW.
Ina Kauppinen (Iltasanomat is.fi)
Kommentar: Ni vet väl att Ryssland och Finland har samma spårvidd i järnvägen av historiska skäl? Det försvårar om Nato-trupper måste sättas in snabbt i norra Finland. Det är viktigt att Finland på centrala järnvägsavsnitt får europeisk spårvidd.
Så länge Trump är president kommer Ryssland aldrig anfalla ett annat land (källa Trump).
Nä han behöver väl inte, han kan ju sitta på sidlinjen och titta på när Trump demonterar Nato innifrån och annexerar allierades territorium som Kanada och Grönland.
Vad är ISW – Institute for Study of War, egentligen för något jävla institut? Jag menar om man baserar sina rapporter på Wall street Journal som väl inte är mer än en tidning? När Jag provade googla om detta hittade jag ett något uttalande om att USA hade bra momentum i Afganistan.
Håller md dig. Tycker hela artikeln bygger på rykten och overifierade utsagor
Öh, vadårå? Det är väl bra om ett institut för studier studerar de källor som finns? Och om nu WSJ, även om den “inte är mer än” en tidning, råkar ha fått intervjua folk som vet något om saken så är väl det en relevant källa. Lite konstigt hierarkiskt tänkesätt du tycks ha där, som om institut måste vara “finare” än tidningar.
Det brukar vara kutym i underrättelsevärlden att försöka bekräfta utsagor och påståenden från minst två källor och det är väl inte alls omöjligt att de har gjort det utöver Wall Street Journal.
Den uppgift som jag studsar för är dock att de skulle ha lyckats rekrytera så mycket folk att den ryska armén nu skulle vara större än innan kriget började. Med tanke på att de sedan lång tid tillbaka snittar förluster på över 300 000 man per år och att andra oberoende rapporter snarare tyder på motsatsen, att man har stora svårigheter att rekrytera, så undrar jag om den uppgiften stämmer. Dessutom har ju hela den gamla armén smält bort i Ukraina, så frågan är hur välutbildad en sådan ny armé kommer att vara.
Skicka slödder till Ukraina för att bygga upp nya fräscha trupper för framtida konflikter.
Jävla kräk.
Lugn, de har väl inte så mycket mer än slödder till detta. De måste väl spara några dugliga människor till civila uppgifter ocksa?
Ryssland har inga oändliga resurser. Utan kärnvapen är de inte så stora. Inte på folk heller. Landet är enormt, men glest befolkat. Ryssland skulle inte ha en chans mot väst i ett storkrig. Putin har inte rätt att anfalla ett annat land, oavsett vad som sker i det landet.
“Brent fell to below $65. Russian Urals costs $50+. And the Russian budget includes a price of about $70.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnx5h4hef222
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Det är självkla , Masja , att vi ALDRIG ger upp@
God eftermiddag!
Vi kämpar på!
Razom do peremohi!
Något väldigt tråkigt är det militära narrativet som etsat sig hos många, även bland de som stöttar Ukrainas kamp.
Föreställningen om att Ryssland i slutändan är militärt överlägset och att allt motstånd i förlängningen är meningslöst.
I min närmaste familj försöker jag motarbeta dessa föreställningar med logiska fakta. Nej, en stridsvagn är bara en skrothög om den inte används rätt. Etthundra miljoner invånare ger inte automatiskt en duglig armé vips. Ryssland har enorma ekonomiska och logistiska problem.
Dock trist att se makthavare och inflytelserika personer hemfalla åt samma föreställningar, för det är de som har makten att påverka massorna.
Tack! Folk verkar antingen glömma eller inte vilja förstå hur dyrt, tidskrävande och svårt det är att bygga upp en sönderslagen utbildningsorganisation. Många moskovitiska instruktörer har gått åt som köttvåg och det är inget som går att ersätta i en handvändning. Visst, fin vagn, men när den framförs av en lågutbildad, vodkadoftande “sentient potato” så spelar det ingen roll.
Apropå spekulationer om ASCen.
https://www.flightradar24.com/data/flights/svf604#3a1ba480
Skrolla lite neråt så ser ni tidigare flygningar. Skulle bedöma dessa som utbildning.
@11:11 Financial Times uppger att europeiska makthavare tror att Trump är på gränsen till att ge upp försöken att medla…”
Arkivkopia: FT – Europe fears Trump preparing to walk away from Ukraine talks
Är “fear” verkligen rätt ordval???
Bra fråga. De försöker väl vara diplomatiska.
Det kan väl inte vara någon europeisk makthavare vid sunda vätskor som på allvar anser att Trumps ”förhandlingar” är på väg att ge ett positivt, rättvist resultat?
“Russia: “FES retail, one of the largest clothing and accessories chains in Russia, has begun mass layoffs of staff amid a sharp decline in sales.”
Let me give you some background on this, because it’s funnier than you might realize…”
Fler inlägg i tråden:
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lnxa4vylzk2z
Mer om ASC 890.
https://euromaidanpress.com/2025/04/29/frontline-report-swedens-super-radar-just-gave-ukraines-f-16s-eyes-and-longer-reach/?swc
Lägger upp denna igen! Skrolla neråt…
https://www.flightradar24.com/data/flights/svf604#3a1ba480
Medvedev på fyllan igen, hotar Sverige och Finland med kärnvapen. (Iofs inget nytt; Putler har ju hotat hela NATO med nukes sedan innan vi gick med. Så vi kom väl med i hotet när medlemskapen blev godkända.)
Vi blev väl hotade med armageddon redan när vi funderade på att ansöka
Papegojan har lärt sig av husse…. Eller kanske var ett dåligt skämt. Förolämpande av så pass intelligent varelse som kan tänka själv till skillnad från medjv… mjedve… Äh ni fattar
Hade önskat jag fått svara honom där och hade sagt,
“Ser hellre fram emot en snabb död än att se mig själv och mina landsmän dikteras av Ryssäckel.
Vill dock poängtera att så fort Ni avfyrar gör vi det också, är du också beredd att dö?”
OT kanske:
Lagom till 9 maj-festen kommer en gammal sovjetisk sputnik Kosmos482 att ramla ner. 10 maj kl 06 UTC +/- 3dagar.
Det rör sig om en borttappad Venussond från 1972, ca 1 m och 480 kg.
Högst osäkert var den kommer att falla, men nuvarande uppskattning säger nånstans mellan 52 grader N och 52 grader S (dvs omfattande hela Australien och upp till New Foundland – London – Kursk) så det blir tyvärr inget fyrverkeri över paraden på Skära Torget. Större delen av mänskligheten är i riskzonen! Gissningarna lär bli något bättre ju närmare i tiden man kommer.
Då den var stadigt byggd för att klara inträde i Venus aggressiva atmosfär lär den nog klara Jordens utan att brinna opp helt.
Länk:
https://sattrackcam.blogspot.com/2025/04/kosmos-842-descent-craft-reentry.html
Balls of Ukranium.
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lnsz4m723c26
Jag gillar kvaliteten på LW! Hur svårt kan det vara att vi i den fria demokratiska världen kommer överens om fakta och kommunicerar så här:
“den folkvalda regeringen Kyjiv och diktaturregimen i Moskva”
En diktator är en diktator så varför ska vi kalla någon mördare för president?
+1
“Russia: “One of the FSIN leaders in Krasnoyarsk Krai was found dead in a garage”
👉 Igor Rozhnev, Deputy Chief of the Main Directorate of the Federal Penitentiary Service for Krasnoyarsk Krai
“According to the preliminary version, Rozhnev committed suicide.”
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lnxdvpoqrk27
Dom får plocka ur allt bly ur ryggen, kan bli en rejäl sändning till återvinningen
Troligtvis var det relaterat till rökning.
Rykande hett bly?
ok, köper det
Rubrikerna i rysk media “Hoppade från balkongen”
Med té rinnande ur hålen på ryggen 🤷♂️
😆
Och slime i kalsipperna
Dog av fallet när han föll ut genom källarfönstret.
🇺🇦👀 Ukraine has received a request for the export of its domestic Delta combat information system from one of its NATO partner countries, – Militarnyi
Delta digital situational awareness system, which the military uses for communication, informing adjacent units and senior command.
bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnxbp7tmik25
And so it begins. 😎 Nato-länderna möjligen ex USA kommer om några år vara Ukrainas största kunder på försvarsmateriell.
Vi får väl se om det är hybridkrig mot Väst, eller inte
🤔🇬🇧 Fire at an electrical substation in Westminster, London.
I wonder if this is related to yesterday’s events…
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnxbetn5os25
Skulle Väst aldrig erkänna publikt isåfall eftersom det är samma sak som att bli anfalla. Tycker även Spanien incidenten luktar hybridkrigföring lång väg men samma sak där, lär aldrig bli publikt ifall sant.
Fattar inte vad vi är såååååå rädda för, dra plåstret!!!
The Russians made another attempt to break through in the direction of Konstiantynivka, in the area of Yelizavetivka-Malynivka.
🔥 Almost all the enemy equipment, which amounted to more than 10 units, was destroyed.
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnx5d4dk2c22
🇺🇦✈️ MiG-29 destroys a Russian kamikaze drone “Shahed-136” in the sky over Ukraine with R-73 missile.
Snygg film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnwzyz4a6k2w
Mycket snygg film!
Yet another delusion from Russia: the Kremlin is reportedly discussing a plan to “take Odesa through a referendum.” Putin’s aide Patrushev claims the city was founded by Catherine the Great and “belongs” to Russia.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lnx5fe7qik2r
Och med den logiken tillhör Moskva ?
Ättlingar till Rurik 😉
Patrusjev behöver sättas på skolbänken
Och med samma logik borde Ukraina anordna ett antal folkomröstningar i ryssland.
Angående 15:04 – Antar att PTSD och föreningar för veteraner samt moderna mediciner för behandling samt att man försöker stötta veteranerna tillbaka in i samhället anses som b-gigt och ett tecken på sann vekhet i Ryssland? En sann rysk karl skall väl bota alla problem med en flaska basföda.
Suck, detta land som alltid är 50-100 år efter sin tid.
50-100.
Det kan anses som beröm i detta fall…
De är sinnessjuka.
’uppmanas stå ut med misshandel’
Dom har inte gjort sin plikt, dom har inte lytt order och varit köttråva. Typ förrädare
Googleöversatt:
“Rysslands största producent av flytande naturgas, Novatek, redovisade en nettoförlust på 35,3 miljarder rubel under första kvartalet 2025, beräknat enligt ryska redovisningsstandarder, jämfört med en nettovinst på 65,1 miljarder rubel under första kvartalet 2024, enligt företagets finansiella rapporter.”
https://www.moscowtimes.ru/2025/04/29/novatek-v-i-kv-poluchil-chistyy-ubytok-v-35-mlrd-rub-po-rsbu-a162384
Det går HELT ENLIGT PLAN (västerländsk)
👍🏻
Jag vill ha en liknande, men för varje trumpistiskt fredsutspel ska det redovisas oskyldiga civila dödsoffer och skadade.
VARJE dag!
Amazon: Due to Trump’s tariffs, the site will now indicate how much the product has increased in price next to the price.
🇺🇸 Bessent believes that “this is a hostile and political act from Amazon.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lnxhi3z7lc2x
Posten är borta. Har konto.
Ser nu att den är borta.
Vita huset slår tillbaka mot Amazon “plan” för att visa tullprishöjningar.
Vita husets går till attacken över rapporten som analytiker säger kommer att leda till högre priser för konsumenterna och öka chanserna för en lågkonjunktur.
OCH här kommer ÅTER förre presidenten Joe Biden med i spelet.
“Det här är en fientlig och politisk handling av Amazon”, säger pressekreterare Karoline Leavitt. Varför gjorde inte Amazon detta när Biden-administrationen höjde inflationen till den högsta nivån på 40 år?
Amazon har redan backat, säger att det var ett förslag som diskuterades men aldrig godkändes.
Bezos är väl bästa polaren med Trump så han ringde väl direkt och stoppade det.🤷🏻♂️
🦅🇺🇦 Ukrainian long-range kamikaze drone AN-196 Lyutyi
bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnxh342cec2x
🛩️ 💥 Destination kräklm
Okej, vad är Rys…nds styrka jämfört med Europa? Folkmängd? Vad är svagheten? Ekonomi?
Ingetdera. rysslands styrka är att det går att åstadkomma underverk så länge man inte bryr sig om att andras barn dör. Och hotet om kärnvapen. Annat än det har de inget.
Ryssland har inga oändliga resurser. Utan kärnvapen är de inte så stora. Inte på folk heller. Landet är enormt, men glest befolkat. Ryssland skulle inte ha en chans mot väst i ett storkrig. Putin har inte rätt att anfalla ett annat land, oavsett vad som sker i det landet.
Deras befolkning är ca en fjärdedel, högst en tredjedel, av Europas / EUs. Deras ekonomi är som en bananrepubliks — eller, nej, det var politiken — som ett arablands: baserat huvudsakligen på export av fossila energiråvaror. BNP ska visst vara i klass med länder med en tredje- eller fjärdedel av Rysslands befolkning, som Spanien eller Italien. Så både befolkning och ekonomi är svagheter.
Som andra redan sagt, deras enda “styrkor” är rå hänsynslöshet, blind fanatism i toppskiktet, och kärnvapen. Och det som inte nämnts ovan: En sedan århundraden hjärntvättad medgörlig befolkning som villigt står till tjänst som ondskans kreatur.
rysslands storhet är att de är med i FN säkerhetsråd som permanent medlem. Sedan har de kärnvapen. Att de är en diktatur underlättar också att använda pengar till krig. De kan misshandla sin befolkning hur de vill i princip.
De är också väldigt duktiga på att ljuga och lura övriga nationer och har en stor del som tror på vad de säger.
Jepp. Trodde jag hade listat allt, men glömde dessa.
(Och så har de duktiga agenter som är bra på att förgifta folk utomlands, men det faller väl under “rå hänsynslöshet, blind fanatism”.)
Rysslands storhet är en mix av allt ovan samt en långsiktig övertygelse från sin enväldeshärskare om att bit för bit roffa åt sig det de vill ha. Detta kan de nog göra genom olika blixtanfall och sen gräva ner sig slänga kött på allt motstånd. Eftersom EU drivs av folkets viljor ger vi upp till sist. Sen börjar det om igen för nästa munsbit. Allt detta görs tillräckligt sakta för att EU inte ska tröttna och gå all in.
Since 2022, 🇵🇱Poland has spent over $85 million on Starlink for 🇺🇦Ukraine
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lnxeq2l7w22s
Hemsk läsning om kvinnlig journalist 😡
Ryssarna är vettskrämda när det handlar om journalister, kulturpersonligheter mm
The body of a Ukrainian journalist was returned by Russia after she was tortured in captivity. To hide their crimes, they removed her eyes, brain, and part of her larynx. However, there were still signs of beatings, broken bones and shocks to her body.
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lnxdkmjn6l2p
nr 2, ser jag nu.
Men denna är värd att upprepa
The reasons for Putin’s 72-hour “ceasefire” during Victory Day in Russia are three-fold:
1) Appease the Trump by appearing to be cooperative and open to a peaceful settlement;
2) Allow Russian forces to safely resupply, regroup and redeploy; and,
bild
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lnx6sr2ils2p
3) Prevent Ukraine from conducting a strike during this time on a high-value target thereby overshadowing the celebrations.
As of this writing, Ukraine has not yet agreed to reciprocate on the ceasefire.
Unfortunately, if they refuse, it is essentially a trap that will: 1) allow Putin to achieve the above three goals; and, 2) Provide the Kremlin with a propaganda coup as they will claim it is Ukraine that is resisting a peace deal.
🇨🇳🇷🇺 “This is just a disgrace… don’t come here”: Chinese soldier fighting for Russia urged people not to go to war in Ukraine.
▪️Chinese citizens are recruited using videos on social networks. The videos are made in Russian, but are accompanied by Chinese subtitles, CNN write
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lnxk7dogo22x
▪️After a year on the front lines, Michael came to the conclusion that joining the Russian army was a “mistake.”
▪️Michael also told CNN about the problems of the Russian army: poor equipment, weak logistics, cruel treatment of soldiers, corruption.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lnxk7gfbxk2x
Imponerande med ett år vid fronten, mtp taktiken. Hur många köttvågsanfall överlever genomsnittsinfanteristen..?
Eller har han haft nån slags specialistbefattning i bakre (tills saker sket sig)?
🇷🇺‼️ The U.S. estimates that about 30,000 Russians are signing up with Russian army each month, up from about 25,000 last summer, – WSJ
Some Eastern European intelligence officials say the army is now adding about 40,000 soldiers a month.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnxkioimvk2x
European intelligence agencies estimate that the extra manpower has allowed for the rotation of new troops in and out of Ukraine, as well as the creation of new units trained and stationed in Russia.
Jo, dessvärre hör jag också liknande historier
Är det arbetslöshet som tvingar folk att ta värvning? Ryzzland måste väl fylla på med över 30000 pers i månaden för att behålla sin numerär.
Förlorar man ca 1000 per dag så lär ju inte så många rotera “out”, borde bli mest “in” på en numerär på 30000 per månad!
Dessa tvångsrekryterade idioter kan ju också ingå i de reguljära ryska trupperna om de skriver kontrakt.
“I slutet av mars beordrade Putin en vårvärnplikt på 160 000 man, vilket gjorde det till den största inkallelsen av män på 14 år.”
Ryssen gillar att göra slut på ändliga resurser, olja som kött.
Som sagt, tro inte en sekund på att ryska krigsmakten är på väg att kollapsa. De kan slänga in kött i flera år till! Det enda som hjälper är vapenmakt i WW2 proportioner!
Med tanke på Ukrainas kapacitet med egenutvecklade långdistansdrönare/robotar/missiler så vågar Kreml direktsända paraderna i Moskva 9:e maj eller får det ryska folket se en sändning med fördröjning?
Vi hör på senare tid om att ryska banker har tilltagande problem med ” dåliga betalare”, men de ryska leasingföretagen har det än värre, allt fler lastbilar och andra fordon lämnas eller tas tillbaka av leasinföretagen då dess kunder inte förmår att betala de hutlösa leasingavgifterna.
Idag hörde jag att leasingföretagen i Ryssland nu utgör en svår konkurrent till de redan hårt ansatta fordonsåterförsäljarna , genom att över 6000 kommersiella fordon annonseras ut för försäljning av just leasingföretagen själva, och det till priser klart under återförsäljarna priser för lätt begagnade lastbilar, som de i sin tur ofta återtagit från sina kunder som haft betalningssvårigheter!
Vi kan lugnt utgå från att leasingföretagen OCH återförsäljarna i sin tur har skulder till bankerna!!
Det går bra för den ryska ekonomi, det tycker i vart fall Putin!
De kommer väl köpas upp av armén? An offer you cannot refuse?
Då får de ordning på marknaden och får fler fordon som kan sprängas i luften. Sen kommer ingen kunna leasa å/köpa fordon ändå snart, men det är en annan sak.
✈️🦅💥 Savasleyka military airfield and the explosives plant in Dzerzhinsk were attacked tonight in the Nizhny Novgorod region, – ASTRA
The military airfield was attacked by at least 8 UAVs, 7 of which were shot down, and the plant was hit by 2 drones.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnxnfbncmk2x
17:30 Ryssarna vill ha vapenvila för att kunna fira segern i VW2. Hoppas Ukraina nyttjar tillfället och skapar dålig stämning bland firarna. Om det lyckas kan ju Ryssland få en ny regering som kan ge ett bättre liv åt ryska folket. Eller har ryska armen krafter kvar så de kan åstadkomma en rejäl bestraffning? Spännande att se vad som händer den 9/5. (har jag rätt datum?)
Moskva 9:e maj 2025, dagen när Taurus kom till stan, från låghöjd..!
Att önska kostar inte. 😁
Å stjärtbron rasar…
Svenska Taurus. ♉️
Släpp löss 🚀 💥
Undrar vilken av Putarna som kommer delta i firandet?
Undra om pulsen går upp på Fico och Orban när de står där och inser att det är en dubbelgångare som är som tiopoängare på en måltavla
Jag sätter mina pengar på att Hesa Fredrik kommer ljuda öven Moskva och Röda Torgen 9/5. Lågoddsare…
Knegget gnäggen hintar om stordåd från Sverige, och med ASC-890 på plats..kan det vara så att våra och “fram i nattens” önskningar slår in? 😀
29.04.2025 uppdateringen. Idag är så till vida en intressant dag; ryzzen har inte avancerat en endaste meter trots mycket hårda strider. Jag skall publicera en video i en annan uppdatering om hur de ryzka soldaterna agerar.
Kreml börjar känna sig hotad nu tack vare alla lönnmord och sabotage de våra och partisanerna i Ryzzland utfört. Putler börjar känna sig otrygg och har därför utlöst en ensidig vapenvila under 9 maj firandet. Dessutom hotar han med stränga åtgärder om vi inte följer den. Säger en person vars namn är det mest gay;a en mansperson kan ha: Put-in. Under senaste självproklamerade vapenvilan sände man en missil till Sumy för att ta livet av civila; barn, kvinnor och äldre.
Samma Put-in har ju nu genom Lavrov bekräftat villkoren för att de skall kunna godkänna en fred. Trots allt vad Trumpeten och hans sändebud trumpetat ut dagligen i massmedia står de nu som fågelholkar med byxorna neddragna. Det bådar inte alls gott för republikanerna i kommande mellanval. Dessutom ljuger man om förhandlingar med Kina, det pågår inga förhandlingar enligt kinesiska myndigheter. Amerikanerna är i kontakt med oss varje dag och vill förhandla säger, en kinesisk talesman för regeringen.
Till sist vill jag lyfta hatten för Sverige och till vad de redan levererat, om några dagar blir det väl officiellt men den svenska regeringen har gjort stordåd. Var beredda på supergnäll av Svenska Freds.
Resten av veckan förbereder vi vår frontresa, och som alltid blir rapporteringen tidsfördröjd med hänsyn till vår egen säkerhet.
SLAVA UKRAINI
Griperne 😍 🦅 💫
“Knegget gnäggen”
Öh, va??? Ursäkta, men ibland fattar jag inte kodspråket här… (Eller var det bara ett flelsag, AutoCarrot for the win?)
Hans namn finns i filtret. Själv uppskattar jag dessa uppdateringar.
Aha, det är alltså ett personnamn? Tack för det! 🙂
Hävdar fortfarande att ASC890 inte är på plats än. Den senaste sågs idag, start och landning Linköping. https://www.flightradar24.com/data/flights/svf604#3a1ba480
Den andra den 16 april, start och landning Såtenäs.
Just saying!
Hur långt är det fågelvägen till Kiev?
Fågelvägen 130 mil, mindre än två timmars flygtid. Men fågelvägen passerar både Königsberg och Belarus. Det blir 145 mil om man håller sig till civiliserade länders luftrum, fortfarande inte någon lång flygtur.
Död död död åt alla fruktansvärda slemgnomer 🔥 ☠️ ⛽️ ✊
Väl skrivet ✊
Och oljepriset sjunker, och med den Rysslands usla ekonomi 🥳
Skål 🍻 för de 🥳
🫧
Blibb blibb blubb….
Med pansar och vapenstationer på våra 90-båtar kan Ukraina ta tillbaka sina oljeplattformar.
🚤
Vad väntar vi på? Skicka tillräckligt och lite till. Bra tillfälle att prova prototyper 👍
Hojtaroljan blir däremot dyrare. Trots det dricks det mer vodka än tidigare pga det “oroliga läget” i ryssland.
https://www.dagensnaringsliv.se/20250108/275869/vodkapriset-skjuter-i-hojden-i-ryssland?utm_source=chatgpt.com
https://www.dagensnaringsliv.se/20250428/279663/fmv-bestaller-hardvara-av-mildef-126-miljoner-kronor
https://mildef.com/
15:04 “…rapporterar Moscow Times.”
Bidde något fel där, länken går till “http://xn--mvg/”.
https://www.youtube.com/shorts/rV9PqruYlKA
Helt lysande speciellt syrsorna i början
Allt faller till slut ner av sin egen tyngd och Putin demaskeras nu även för Trumps barnsliga, programmerade ögon. Men tveksam till att han utifrån detta börjar pressa Ryssland med sanktioner el annat, snarare drar han sig nog ur och intar en passiv position. Iaf alltid nåt… En liten ljusning… Att han slutar springa Putins ärenden…Men vart tog Europa vägen? Verkar avvakta också. Medan civila ukrainare dagligen mördas i terrorattacker.
Tror inte man bör kalla ett Trump Tower i Moskva för “passivitet”. Eller borttagna sanktioner.
Dessutom sägs brittiska och franska underrättelsetjänster sitta på riktigt komprometterande material om Trump/Putin.
Den där sista meningen låter ju riktigt lovande!
Trump har ingenting att sätta emot förutom ren amerikansk militär styrka och det vågar han inte vilket Puttler vet om. USA har förlorat sitt inflytande i kriget…..Trumpen visade sig vara mycket mycket svag.
Du överskattar Trumps förmåga. Han klarar inte av att spela det spel du antyder här.
Om nu Putin har ngn hållhake på Trumpen är det lite som massförstörelsevapen, används det förlorar det sitt avskräckande syfte. Frågan är om Putin vågar publicera intima bilder på en blekfet man i röd keps i samkväm med lättköpt ryska? Vad händer sedan?
Om det finns något, vilket jag är skeptisk till, är det något mycket allvarligare. Det är troligare i så fall material från USA, inte Ryssland. Kanske till och med hemma hos familjen. En svaghet är att allt snart kan bortförklaras som AI på ett trovärdigt sätt.
Är det inte enklare att utgå från att Trump helt enkelt beundrar Putin?
Han är livrädd för Putin som enligt hans huvud varande det enda reella hotet mot USA med deras kärnvapen. Det är därför han helst vill ha kontroll på Putin genom att vara hans vän. Det är därför han vill ha Grönland, som säkerhetszon. Det är därför han vill inlemma Kanada i USA. Kompromat är bara barnsligt att tro, för ingen bryr sig ett skit ändå, han behöver bara köra sitt standard-mantra: Fake News. Bildbevis blir AI and so on… Det hela är så genomskinligt, allt finns för våra ögon. Sluta tjata om kompromat.
Ironi? Jag tror inte ett ögonblick på att Trump är rädd för Ryssland. Grönland och Kanada vill han ha för att få gå till historien som någon som gjorde USA större.
Nationell säkerhet säger han och här ljuger han inte.
Jag vet inte vad du bygger påståendet på att han inte ljuger i just det här fallet. USAs säkerhet blir inte bättre av att få Kanada och Danmark/Europa som fiender.
Som jag brukar förklara. Fröet behöver inte vara något stort.
Men om Pittn släpper information om att T över huvud taget agerat som agent åt Ryssland. Stort eller litet. Så ligger han nog rätt illa till.
Och det är det som är hotet.
Jag är inne på samma linje. Det enda kompromat som skulle bita är tydliga bevis på att Trump verkligen är eller har varit rysk agent, alltså en förrädare. Men, det kanske inte finns något kompromat utan bara gemensamma värderingar.
Så är det kamrat Agent orange Krasnov värvades på 80 Talet och dom hjälpte honom ekonomiskt när företaget höll på haverera och det är den hållhaken dom har på honom Några bilder hade inte funkat att hota T rumpan med Sen är han en stor beundrare av Putler och hans förmögenhet och makt
Jag glömde oxå att Putler har hjälpt Agent orange att vinna 2 val så han har kanske en viss tacksamhets skuld till Putler och han försöker röja undan bevisen genom att lägga ner myndigheten som undersöker ryska påverkan i det amerikanska valet
Såvitt jag kan se finns det egentligen bara två saker som skulle kunna utgöra ett tillräckligt kompromat och jag skulle tro att Putin nu har båda delar:
För det första var Trump polare med Epstein, alltså kan vi vara bergsäkra på att Trump begått sexuella övergrepp på minderåriga flickor (och Epstein var inte sen att filma sånt själv heller) och det skulle väl knappast förvåna om det funnits underrättelsefolk från främmande makt som varit och installerat både det ena och det andra på Epsteins fastigheter. Det är uppenbart att inte ens MAGA – som är annars blundar för snart sagt allt annat, inklusive kvinnomisshandel – är beredda att se mellan fingrarna när det gäller sexuella övergrepp på barn och ungdomar. Det är helt enkelt för depraverat även för dem.
För det andra är det landsförräderiet. Ursprungligen bara rekryterad som vilken nyttig idiot som helst (finns många exempel på affärsmän runtom i västvärlden), men efter hans presidentskap har Putin med stor säkerhet fått eller snott åt sig mycket material. Redan Mueller visade att det förekom mycket kommunikation mellan en server på Trump Tower och en server i Ryssland. Sedan hade Trump för vana att förvara de kartongvis med hemligstämplade dokument han släpade med sig, inklusive dokument från det amerikanska kärnvapenprogrammet, i våtutrymmen på Mar-o-Lago. Vi kan kallt räkna med att det har varit folk där från fientliga makters underrättelsetjänster och bläddrat i kartongerna likt en discjockey bläddrar bland sina tolvor för att hitta en banger för dansgolvet.
Säkerhetszon/buffert
Ukraina borde gå ut och säga att “en stor militärparad är ett legitimt mål” vare sig de ämnar försöka eller ej.
Putler lär skita ner sig (igen) och bara det är värt det. Sen lär han maniskt beordra allt LV orcherna förfogar över att gruppera i och runt Moskva, vilket vore bra för 🇺🇦.
Exakt min poäng.
Här skulle man vilja se en Top Gun film, där det i slutet släpps en feting på det röda torget.
För mig är en false flag under eller innan paraden en seriös lågoddsare, inte för att jag förväntar mig dom har den nivån av kompetensen.
Men, hoppet är att paradgatan lyckas bräckas upp natten innan på ett professionellt vis utan collateral.
Det räcker att få ut televerket att lägga en ny kabel tvärs över gatan så är den rutten stängd för minst en månad framåt.
Varför hålla på och tramsa och inte bara bomba skiten ur den där fjantparaden.
Och så råkar man träffa Xi? Då är det nog nästan slut med Ukraina
Varna först.
Finns det någon sammanställning som visar med graf eller tabell befolkning, ekonomi, krigsmakt kostnad per år, beräknad storlek på militären uppdelad i vettiga poster, osv,, mellan Rys…nd och övriga eniga Europa? Det finns säkert någon här som har koll som kan presentera något?
En alldeles för teoretiskt ställd fråga. I praktiken är det Östeuropa samt allierade trupper där som står emot den ryska armen i ett initialskede och där får vi nog förlita oss mycket på Polen inuläget. På lite sikt är det dock stort övertag EU pga de ekonomiska musklerna men sker ett blixtanfall med snabb rysk ockupation av vissa delar i kombo med EU:s tafatthet kan det säkert sen bli nån fredsförhandling med ännu fler eftergifter till Puttler.
Gapminder Tools är ett trevligt grafiskt verktyg, där man kan leka med en stor databas med en massa olika statistik.
https://www.gapminder.org/tools/#$model$markers$bubble$encoding$y$data$concept=ms_mil_xpnd_cd&source=wdi&space@=geo&=time;;&scale$domain:null&zoomed:null&type:null;;&trail$data$filter$markers$gbr=2023&ukr=2023;;;;;;;;&chart-type=bubbles&url=v2
Accentmannen: SMO:n går enligt plan i Belgorod oblast…..för 🇺🇦.
https://youtu.be/aOPYrU_5SlE?si=FpPs2JR98pEgh0km
🥳👍👏💪
Jag kanske har missat det i kommentarsfältet, men sprang över en varning från Zelenskyj i artikel dag, som pekar på “Ryssland kommer göra något” i och med den gemensamma militära övningen man tydligen ska ha med Belarus i sommar. Jag länkar inte då jag inte är säker på sidorna, förpestar i värsta fall bara min egen enhet. Det går dock lätt att googla fram. Vad tror vi om chanserna för detta?
En ny samlad språngbräda likt 2022? Kommer Belarus ansluta innan rysk ekonomi går helt i stöpet? Försöka inta Kiev igen för snabbare kapitulation?
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad då inget förvånar längre… Känner dock en viss oro, men jag hoppas ryssarnas ekonomi går totalt i stöpet innan dess och att det ljuder flyglarm över paraden hela dagen.
Att hålla några planer hemliga i det nuvarande informationsläget är mycket svårt.
Och att anfalla Kiev från Belarus är svårt, Det finns inte så många, för tyngre trafik, användbara vägar.
Det är bara att titta på trafikstockningen som uppstod när invasionen startade. Några fordon i täten sätts ur spel som blockerar vägen och resten blir stående. Lite fjärrbekämpning, och ingen vågar fram för att rensa vägen.
Då är nog risken större att ₽utte vill säkra Suwałki Gap. Det gäller att polackerna, med hjälp av Litauen och några till, förvandlar det till en skjutbana flankerad av minor.
Samma idé som att ta Ukrainas kust för att förbinda ₽utinland med Transnistrien.
Polackerna kommer göra processen kort om det dyker upp några ryZ kring Suwalki. Platsen har tappat en del i betydelse sedan Finland och Sverige blev medlemmar av Nato. Men visst, ryZ vill gärna ha direkt åtkomst till Königsberg. Fast jag tror till och med ryssarna tvekar att reta upp Polackerna mer än nödvändigt.
för info
Jag var i Ukraina i helgen och färdades i västra Ukraina upp till gränsen mot Belarus och det var vissa förändringar jämfört med situationen för ett år sedan då jag färdades samma sträcka.
Från förra året fanns :
-minfält vid sidan om vägen
-“pålspjut”
– skyttegravar
Nytillkommet:
-draktänder – tre rader
-stridsvagnsdiken?
– bunkrar stora och många!
-uppställning för artilleri/stridsvagnar?
Allt kan ses från allfartsväg!
Klurade på att UA garderade för en Ryssare som avser klippa av Västra UA från Polen med en attack från Belarus ner mot Karpatien?
= kriget slut?
OBS spekulation?
Du måste haft en intressant resa, Argsomettbi!
Tack för reseberättelsen!
Det skulle vara kul med lite gratis oplanerad pyroteknik över paraden, men om Ukraina vill ha fred, så kan det vara otaktiskt att reta ₽utte utan att få någon större militär eller ekonomisk effekt.
Onekligen mycket kul. Handskarna är väl kastade sedan länge. Belöningen med en dylik operation är väl mest politisk. Det vore hysteriskt kul om Putler fick springa och sätta sig i skydd under paraden. Det förutsätter dock att den som sköter flyglarmsknappen faktiskt trycker på den. Man kan tänka sig enkel biljett till Gulag för ett falsklarm😀
Kanske ₽utte skickar sin bästa dubblett.
Det är lätt att tro att Puttler inte har resurser till att gå in i Baltikum. Å andra sidan är baltstaterna en betydligt mindre operation än Ukraina. Räknar man ett truppövertag på 1:10 skulle man bara behöva typ 50.000 soldater. Det är vad man i princip har i Kursk i detta nu. Om man vid ett blixtanfall tar Baltikum och sen gräver ner sig blir det mycket svårt för Nato att trycka tillbaka ryssen, speciellt nu när det det är tveksamt med amerikansk hjälp samt att EU precis börjat rusta.
Så Ja, varför skulle de inte gå in? De har ett fönster nu men fönstret lär vara stängt om några år när EU hunnit ikapp.
Dock har vi svensk trupp i baltikum. Så ryz kommer inte så långt. Förstås.
50 st Taurus som slår ut ryska Vinterpalatset, Utrikesdepartementet, Försvarsdepartementet och Kreml. Då kanske inte lokala styrkor behöver besegras. Det är över.
Snarare
Vi bombar ryzzen i skogen i estland. Vi får ju inte eskalera genom att bomba civila mål, även om det är det ENDA ryzzen förstår.
Så vi är körda.
400 man 🙈
Men vi följer Genevekonventionen hela vägen tills vi är utrotade.
NATO, även utan USA, har rätt bra förmåga på fjärrbekämpning. Troligen blir skadorna på den infrastruktur som de rysliga har inom räckhåll att bli kännbara.
Vist kan ryslingarna gräva ner sig, men hur länge räcker maten när logistiken är utslagen ?
Ett gammalt militärt uttryck är att man vinner inga territoriella kring varken från luften, havet eller via ren fjärrbekämpning, det krävs en arme. Mat fixar de på nåt sätt, se bara på ryssarna i Ukraina (trots all fjärrbekämpning)
Ja, logistiken verkar i alla fall fungera så till vida att det kommer nya trupper till slakt och de har med sig mat och ammunition, el-skotrar och åsnor, så än så länge fungerar ryssarnas logistik.
Skall de inte leva så länge vid fronten, så går det åt mindre med mat.
Inga hamnar i Östersjön samt sänkt Östersjöflotta kan vara lite dämpande.
Det där om Belarus och övningen har det snackats om en tid, säkert mer än en månad. Och från officiellt håll. Så din källa är det nog inget fel på
Även om uppgiften i sig varken är ny eller otrolig, så kommer det väl i dag från en klick-bates “journalist”.
Under skäppan av en övning/manöver vore väl den absolut mest lämpliga täckmantel man kan tänka sig, eller hur?
Ovan här i tråden refereras till ISW som menar att ca 30 000 nya kontraktniki ansluter per månad. Enligt ChatGPT är signing bonusen i genomsnitt en miljon rubel (federal + regional bonus). Bara bonusdelen för köttkvarnen kostar moskvastaten 30 miljarder rubel…. i månaden. Lägg därtill fem miljoner rubel per stupad i ersättning till anhöriga. Om man tänker sig att 1/3 av moskvastatens månatliga förluster är stupade blir det ytterligare 50 miljarder. Enbart kostnaden för själva rotationen, i brist på bättre uttryck, är då typ 80 miljarder rubel i månaden. Det är onekligen svårt att förstå hur kalkylen för moskvastatens olagliga invasion kan gå ihop.
Men är det inte så att det är en viss skillnad på vad ryz lovar och vad de håller. mycket betalas inte ut.
Även är det ju så att vi av någon anledning fått stor tilltro till ISW men de är ju egentligen en liten think tank eller liknande och de är nog inte helt vederhäftiga vad jag kan förstå.
Jag måste infria löftet till stjärnan Matsextrude kl 11:10
Här en repris
🫣
film, ryssar 🤷♂️
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnww6cdqek2w
Kharkiv 🤬🙏
Film, nära ögat
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lny6bshrs227
Mera terror 😡🤬
😔 Dnipro in smoke: several fires in the city, one person has died, — OVA
Kharkiv: high-rise buildings, a medical facility, private houses were damaged. 30 injured are known
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lny5iophyc27
The moment of Shahed strike on a house in Dnipro 🤬
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lny3nvupgc27
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lny3nvuwb227
Photo from Dnipro…
The number of injured in Kharkiv has increased to 10 people
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lny37f4ic227
Dnipro
Film.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lny2zk3ax227
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lny2zk36yk27
🙏 16 strikes recorded in Kharkiv. High-rise buildings and private houses, a medical facility, and civilian infrastructure were damaged. At the moment, 20 civilians have been injured, some of them seriously, — Mayor Terekhov
Film
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lny4n4jwbs27
Charkiv
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lny2zk2pek27
🤬 9 explosions in Kharkiv in a short time! The city is under attack by Shaheds. The mayor writes that one drone fell near a medical facility
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnxysjuhtc27
STIGW 18:22
😀
Jag tycker ju att de europeiska utrikedepartementen skall avråda från resor till Moskva 8-10 maj “med hänsyn till det säskilda säkerhetsläget”.
😀
Jag tycker ju att det ukrainsk utrikes ministeriet och försvarsministeriet samfällt och tillsamman skall avråda ficonet och lövet från att deltaga i minneshögtiderna om de ska vara säkra på att inte få reketer i huvudet den dagen.
😁
12 år, död.. Putin sände drönare mot hennes hem. Mitt blod kokar! Jag finner inte ord!
Dimitri Medvedev hotar oss med kärnvapen igen.. Sånt gör ryssen, han mår förmodligen bra av det?
https://www.gp.se/nyheter/varlden/rysslands-expresident-hotar-sverige-och-finland-med-karnvapen.35c3521a-9c86-4026-94ea-a484899b7721
Jag säger så här; “Ja men kom ann då Dimitri! Ryssland är numera ett legitimt mål för de Skandinaviska vapnen! “Värjan skall göra det bästa!”
Hon skämtar inte!
Vi är ju några av dom som står mest bakom Ukraina. Så han vill väl skrämmas. Ignorera. Han hållit på så där i tre år och har jag inte sett någon atombomb, inte ens i Ukraina som väl borde vara första målet.
Tycker detta röjer en rysk desperation. Det i sin tur betyder att ryssen har det jobbigt nu, mycket jobbigt.
Russia is preparing to accelerate its offensive in Ukraine in the very near future, – WSJ
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnxtc5lio227
🇺🇸🇺🇦 US Special Envoy Keith Kellogg:
“Russia’s not winning this war! Russia has not made any major advances in the last year and a half. They haven’t taken Kyiv, the capital, they haven’t pushed to the west of the Dnipro river (which is the major river obstacle), they haven’t taken Odesa
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnye63vex22v
They’ve lost hundreds of thousands of soldiers and they haven’t really moved anything. It [Russia] moves by meters, not by miles. And the Ukrainians are fighting on their own soil, and they are fighting hard
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnye65fmvc2v
So when Russia says they’re winning – NO, they’re not. If they were winning, they would have already won this war… So I think they need to sit back and realize it. I think Ukraine’s in a good position. The Europeans really stepped up.”
Wow, det var ett oväntat uttalande. Inget konstigt med innehållet, men från den mannen. Har han månne husses välsignelse eller är han bara rökt nu? Håller tummarna för det förstnämnda!
Sett hela klippet på tuben nu. Det där var allt för sammanhängande för att ha varit en snubblande tunga. Verkar som att en svängning från DC är möjlig..!
God morgon!
Ser vi en vändning från Cirkus Vitahuset™ eller var Kellogs uttakande i FOX News (!) i själva verket en “avskedsansökan”?
Även om han åker ut genast så har uttalandet fått spridning till alla republikaner som ser FOX News och det kan vara viktigt.
Kellogg har alltid varit pro-Ukraina och jag har tidigare utgått från att Tumpen skulle kasta ut honom pga sina uttalanden som mer än en gång i princip varit tvärtemot Tumpens budskap. Jag funderar på om administrationen behåller honom för att det är hans förtjänst att Zelenskyj inte ger honom en rak höger när de träffas, utan Kellogg hade relationen mellan USA och Ukraina helt urartat. Witkoff har samma uppgift i Moskva, att smörja Putin på bästa sätt.
Hursomhelst håller jag med om att det är avgörande att dessa uttalanden når republikanska väljare.
Trumpen har nog kastat ut Kellogg tidigare om han inte varit osäker på hur han ska hantera Ukraina. Även om ryssland har en hållhake på honom och han gjort en hel del saker som tyder på att han hjälper sovjet ger han gärna ut dubbla budskap för att kunna vända och ha en annan synpunkt. Detta är ju en av de saker som gör honom så svårbedömd.
Eftersom många i USA faktiskt har sina sympatier med Ukraina anser han nog att det är bra att ha en reträttväg. Annars borde han redan slängt ut Kellogg. Det är väl bara en tidsperiod innan det kommer fram att han varit en sovjetisk resurs och då är det bra att plocka fram Kellogg och säga att jag har stöt Ukraina hela tiden.
Försöker tänka som rumpan därför är detta inte speciellt logiskt i de flestas ögon. Men kan det vara logiskt i rumpögonen?
Det känns bra det där uttalandet. Riktigt bra!
VERKLIGHETEN ser ut att ha kommit ikapp de insnöade MAGA folket.
New staged (!) footage of joint actions of 🇷🇺Russian and 🇰🇵North Korean soldiers in the Kursk region has been published
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lnxz5ud6z22s
Rylsk, Kursk region 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lny63oe5i227
Russia’s ‘Ghost Detainees’: The Investigation That Cost Viktoriia Roshchyna Her Life
Artikel
https://forbiddenstories.org/russia-detainees-investigation-viktoriia-roshchyna/
Tack för länk Erik. Fruktansvärd läsning som jag hoppas fler tar del av för att om inte förstå så åtminstone få en inblick i den otäcka ryska livssyn och värdegrund som ligger bakom denna typ av vidriga krigsförbrytelser (även om detta tragiskt nog bara är ett exempel av överväldigande många).
Stänger ner för kvällen med denna.
“Jag vill bli påve”
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lnxybhjlok27
Han menade nog ” I need to poop”, i klassisk Forrest Gump-stil.
1100 KWIA med mera….
1 MBT
1 APV
11 artilleri
1 MLRS
112 UAV
179 mjuka
9 Special
Tack Fram I Natten!
Artilleri på upphällningen?
Igår rapporterades 202 materiella förluster.
Idag rapporteras 203.
Ukraine är säkert varse om detta är ett lugn före en offensiv.
Inga KWIA?
Posten ovanför…
Märkligt lågt artilleri med tanke på att mjuka och KWIA var normala.
Var och en av De Hundra bekräftar att Antalet av De Ettusen inte är fel!
Slave Ukraini!
Ära åt Hjältarna som slåss för sin egen frihet, för vår och hela EU’s framtid!
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
Godmorgon. Vi kämpar på. HÅLL UT HÅLL I!!!
Dagens ryss 🪆
https://x.com/BeRuzzia/status/1917414108170735965
En god illustration av Putins SMO: en tidig urspårning, och på den vägen är det-
Kan inte se den…
Så var det dags igen…
När inte defaitism eller “se den andra sidan” räcker, så han man nu kommit fram till “Ryssen är ju kass, så varför rusta?”…
https://www.gp.se/kultur/kulturdebatt/det-ryska-hotet-ar-overdrivet.32874152-7321-4841-b8ba-e7daae6be121
Det FINNS en enkel lösning, mina herrar: Pruttler och hans anhang tar sitt pick och pack, gräver ner sig i en riktigt stor och djup grop nånstans i bortre Sibirien, och stannar där för gott.
Får bli en rage-Swish till BGB, för att sänka morgonblodtrycket…
👍
👍
Det gamla argumentet om avfyringsramper nära Moskva går igen. Men Baltikum ligger lika nära Moskva som Ukraina och Ryssland invaderade inte dem när de började förhandla om att ansluta sig till NATO som de sedan gjorde 2004.
Då var Pruttleriet fortfarande i kaos och alldeles för svagt, därav utebliven militär specialoperation… 😒
Precis! De började rusta då, igen.
Mot seger!
Tack alla för all information och tankar.
Slava Ukraini!
Jag gissar att en delhär följer före detta “Gula väggen” Johan No. 1 på substack.
Han är helt övertygad om att Ryssland går till attack i stor skala i höst, troligen mot Baltikum. Och att NATO inte kommer att slå tillbaka med någon kraft utan att Ryssland får behålla det man lyckas ta.
Själv tror jag inte på det scenariot med tanke på hur det har gått för Ryzzarna i UA, men jag har ju inte Johans analysförmåga eller kunskap om Ryzzarnas verksamhet.
Vad anser de skarpa hjärnorna här på Cornu, har Johan rätt?
Om vi inte ser att de direkt lämnar med all materiel och personal efter övningen Zapad som går i september så kan Johan ha rätt.
Vi måste ladda upp mycket i Baltikum inför deras övning. Kom igen nu Europa!
Eller om vi inte laddar upp tillräckligt mycket så kommer ryzen anfalla just därför…
Natos svar kan bli saktfärdigt om vi har otur, men jag tror inte att nordens och Polens svar blir saktfärdigt. Om Moskvastaten går in i Baltikum räknar jag med att minst svenska, finska och polska styrkor kommer att slå tillbaka. Sverige har som vi alla vet ett slagkraftigt och kompetent flygvapen och en flotta som springer i cirklar runt Moskvas Östersjöflotta, och finnarna har visat tidigare att de vet hur man slåss mot orcherna.
Problemet är nog marktrupper, dels att vi har få av dem (USA borträknat) och dels hur vi får dem till baltstaterna snabbt nog under brinnande krig. Dessutom bör de vara utrustade för och behärska drönarkrigföring innan de skickas.
Jag tror inte det blir problem att försörja baltländerna via Östersjön. Inledningsvis ja, men USA kommer säkerligen att omgående skapa luftherravälde över östersjön. Rysarnas logistik genom Östersjön och från Murmansk kommer helt att lamslås. Även utan USA kommer Norden/Polen/Tyskland att dominera Östersjön. Vidare är jag övertygad om att Nato kommer ha tillräckligt med underrättelser i god tid. Visst, försvaret kommer vara underdimensionerat, men vet man att attacken kommer så kommer det att kosta mycket för rysarna ändå.
Om finnar, norrmän och svenskar börjar gå mot Murmansk och Polen/Tyskland supportar balterna så tror jag inte rysarna har tillräckligt att sätta emot om vi utgår från att Ukraina fortsätter sin kamp. Alla ammodepåer och flygplatser väster om Moskva (inkl Olenya) kommer beskjutas av Nato.
Varje enskilt land i Nato beslutar själv om i vilken grad de vill hörsamma artikel 5, dvs USA kan inte lägga ett veta att Nato ska stå utanför.
Vidare kan väl USA i ett sådant läge inte längre lägga veto mot tex Gripen eftersom vi mestadels kommer flyga från svenska flygfält. Användandet av Storm Shadow/Taurus etc kommer heller inte vara lika restriktivt, så jag tror allt av värde i rysland kommer bombas sönder fullständigt på bara några veckor. Skulle tom kunna vara så att det är snabbaste sättet att avsluta kriget, väck Nato och sedan helt köra över rysland tills man står vid Kreml.
Min analys byggde på scenariot att USA inte lägger två strån i kors för att försvara baltstaterna. Men även utan USA med i leken så borde vi kunna hantera ryssen i östersjön med de resurser europeiska Nato har till förfogande, vi kan ju dessutom blockera all tillförsel av ryska flottresurser via Öresund.
Men ryssland krigar i första hand på marken och kommer anfalla österifrån så de är inte så beroende av att behärska själva Östersjön.
Finland kommer nog i detta scenario att fokusera på att säkra sin östra gräns och de har inte byggt sitt försvar runt de förmågor som krävs för att gå på offensiven och invadera andra länder. Och i Sverige har vi väl i dagsläget knappt två fördiga brigader att sätta in. Så några vidlyftiga marcher mot Murmansk lär vi inte få se.
Min poäng med Östersjön är inte så mycket att det är ett slagfält utan att rysarnas logistik västerut kommer fallera helt. Det är en hel del fartyg som trafikerar St Petersburg/Murmansk. De lär inte heller kunna flyga in någonting över Europa/Ukraina.
Angående marscher mot Murmansk håller jag med om att det är lite av ett önsketänkande och kräver att Sverige och Norge helhjärtat supportar vår granne samtidigt som baltstaterna och Ukraina binder upp stora ryska styrkor. Även Kanada har kanske vintertrupper som kan landstiga i Norge och jobba sig österut(?)
Glöm inte att JEF finns också med Storbritannien och Nederländerna som deltagare förutom länderna runt Östersjön. Även om det inte är en stor styrka så har den snabbhet som motto. Måhända är även SE:s och FR:s övningar upp i Norrbotten med bombplan ett sätt att både avskräcka och förbereda för det värsta i Östersjöområdet.
42.7
Chansen för en attack ökar förstås om Putte får/fått ett löfte från trumpeten att inte ingripa, och i värsta fall aktivt motarbeta ett försvar av Baltikum innifrån Nato. USA kan förstås alternativt lämna Nato framåt sommaren för att ge grönt ljus till putte.
Man ska förstå Johan No. 1 som opinionsbildare i lika hög grad som analytiker.
Analysen blir opinionsbildning – i den ordningen.
Det påverkar förhoppningsvis dem som tar de strategiska besluten.
Det skulle bli tvärstopp för ryska skuggflottan, och ytterligare ekonomiska problem för ₽utte.
Tyvärr kan det ta ett bra tag innan den ryska ekonomin tar skada av detta.
Jag saknar ju Johans förmåga att vara övertygad om saker och ting, men om vi håller oss till sannolikheter skulle jag säga att ett ryskt anfall på någon/alla av de baltiska staterna i skydd av Zapad 25 är fullt möjligt. Militära hot kräver för att realiseras “avsikt” och “förmåga”. Att Ryssland har avsikt att bekämpa väst har de bevisat i både ord och handling, så det behöver vi inte betvivla. Däremot är ju frågan hur de avser föra kriget mot oss, om de nöjer sig med dagens hybridkrig, eller om man vill trappa upp till öppet krig, och i så fall med vilket syfte.
Det mest långtgående syftet, att erövra hela Europa, eller åtminstone hela det gamla östblocket, torde till och med Putin inse att det är bortom Rysslands förmåga – ens med USA på läktaren. Att erövra Estland, Lettland och Litauen däremot, skulle kunna vara möjligt. Det förutsätter att USA gett sitt samtycke, och att NATO låter sig överraskas. Med truppförstärkningar i Estland, Lettland, Litauen och höjd beredskap har jag svårt att se ryssarna få snabbare framdrivning än i Ukraina 2025. Här nuddar vi den andra förutsättningen “förmåga”. Genom våra förberedelser kan vi påverka ryssarnas förmåga att fullständigt erövra området, vilket i sin tur påverkar deras avsikter. Kan vi övertyga dem att vi vill och kan stoppa dem, så kommer de inte att försöka.
Den mest blygsamma ambitionen vore att ryssarna gick in och besatte en mindre del av någon NATO-stat (Någon av de baltiska staterna eller Finland ligger väl närmast till hands). Låt säga att man går in i Lettland på några mils bredd och en mils djup, kanske besätter en mindre stad som Karsava eller Zilupe, och sedan gräver ned sig i försvar. Det räcker för att utmana NATO och artikel 5. Det har många fördelar, och skulle jag tro är det mest sannolika.
Dels kräver det minst resurser, dels är omfattningen så liten att den maximerar chansen att NATO inte skall reagera. Är det verkligen värt att gå i storkrig för en liten Lettisk kommun? En fullskalig invasion har större potential att tvinga fram ett fullskaligt Europeiskt svar.
Om vi fördjupar oss i “Förmåga”, så har Ryssland lyckligtvis begränsad förmåga att anfalla NATO, ens i Balticum. En stor del av deras trupper har “lånats” från gränsen där för att gödsla åkrarna i Ukraina. Att bygga upp trupp där igen kommer att ta tid, och framförallt göra avtryck som vår underrättelsetjänst kan fånga upp. Vi får alltså viss förvarning.
Zapad 25 skall såvitt jag förstått bedrivas i de baltiska staternas gränstrakter mot Ryssland och Belarus. Här kan alltså Ryssland föra fram trupper i utgångsposition för anfall, med “legitim” täckmantel av övning. Man skapar sig därmed en möjlighet att överraskande utlösa ett anfall, och ger oss minimal förvarningstid. Om vi förutsätter att övningen skall övergå i invasion och anpassar vår beredskap för det neutraliserar vi den fördel ryssarna skulle kunnat ha av överraskning, och kyler förhoppningsvis av entusiasmen i Moskva.
Om vi däremot stoppar huvudet i sanden och inte vidtar några åtgärder, för att det är bekvämare att inte tänka tanken att det kan hända, så bjuder vi ryssarna på den bästa chans de förmodligen kommer att ha att ge NATO en knäpp på näsan. För varje år som går från och med nu kommer vår förmåga att öka, och givet att kriget i Ukraina inte slutar kommer ryssarnas av minska.
Även diktatorer brukar av någon anledning bemöda sig med att bygga upp ett narrativ för sina handlingar. Så vi ska nog hålla ögonen på om det från kreml börjar rappirteras mer frekvent om hur ryska minoriteter i någon av baltstaterna behandlas illa. Eller om det skickas signaler om att områden med rysk majoritet vill ha autonomi. Detta kan förstås aktivt underblåsas av att man iscensätter protester, demonstrationer eller någon slags false flag operation.
En annan sak att hålka koll på är om ryssarna tillför eller drar bort flottresurser från Östersjön. De kan tillföra resurser för att ha amfibiekapacitet i inledningen av en attack. Men de kan också föra ut resurser från Östersjön för att de räknar med att de annars blir bortskjutna av Nato vid händelse av ett krig.
Jag tror Putler kan motivera en attack på någon Baltstat med motiveringen att de skckat militärt material tll Urana som har använts mot Moderlandet och därmed begått krigshandlngar som nu vedergälls.
De behöver ju inte motivera det alls, men syftet med att motivera det skulle vara att splittra oss i väst och invagga oss i någon falsk trygghet. Titta de tog ju bara en liten del av lettland och där bodde mest ryssar, som dessutom behandlades illa, är det verkligen värt att vi går i krig för detta?
Motiveringen kan vara hur absurd som helst:
Jag kommer med några förslag.
a) Hjortronen på en Finsk myr nära gränsen är pollinerade ifrån ryzzland och därmed ryzzka.
b) Finland (och/eller Norge) stängde gränsövergångarna även för de som cycklade över – vilket är ett avtalsbrott ( det har inte varit tillåtet att gå över gränsen se https://yle.fi/a/7-993720).
Du har en bra poäng i det där med om ryzzen tror på att vi är beredda att slå tillbaka. Det får mig osökt att tänka på U137, när den sovjetiska fritagningsflottan avbröt sin insats när kustartilleriet bytte till hoppfrekvenser som bara fick användas i krig. Då förstod de att vi var beredda att försvara oss och inte skulle vika ner oss för deras “övermakt”, och då var det inte värt det.
Jag delar Kartografs analys; att utlösa ett storkrig mot NATO (genom en fullskalig invasion av ett eller flera NATO-länder) vore ryskt kollektivt självmord. De skulle säkerligen hota med kärnvapen, men så länge NATO endast slår tillbaka från eget territorium och inte börjar avancera långt in i ryssland (varvid uppstår ett “existentiellt hot” mot den ryska staten) kommer det att stanna vid tomma ord, hur högt Medvedev än skriker.
Jag tror också att putinregimen kommer att lägga sig precis under förmodad aktivering av artikel 5 genom att “med goda argument” endast “återta” begränsade områden av NATO-territorium: “Vi vill bara ta tillbaka de rysktalande områden vi har historisk rätt till — sitt still i båten så behöver ni inte vara oroliga för att vi skall invadera er” (typ). För detta syfte tror jag delar av Estland (ca 25% rysktalande) och Lettland (ca 35% rysktalande) ligger värre till än Litauen (ca 5% rysktalande), men allra värst tror jag för egen del Svalbard ligger till — ryssarna har stora intressen där, ön är redan omtvistad och utgör inte norskt territorium i samma utsträckning som norska fastlandet.
Sedan kanske man väljer att börja med Georgien (ännu inte NATO-medlem) för att utmana Europa utan att riskera något omfattande militärt gensvar, särskilt om den nya ryskvänliga regimen inte lyckas etablera full kontroll.
Det bästa väst kan göra är i nuläget att fortsätta stödja Ukraina militärt samt vidhålla (och utöka!) sanktionerna mot ryssland, så att den ryska ekonomin, regimen och hela federationen till slut kollapsar inifrån, och på så vis minimera risken att det eskalerande ryska hybridkriget mot väst övergår i ett konventionellt storkrig.
Om man tittar på Oryx eller andra öppna källor så ser man nästan inga ryzzka förluster av modernt material som T-90 som går att identifiera ( T14 Armata går bort – då man aldrig verkar fått ordning på motorn som man piratkopierade och då riktmedel m var västeuropeiska). Man kan fråga sig vart de tar vägen – vi vet att tillverkningstakten har varit låg men den borde ha ökat efter vart – Inte ens ryzzland kan missa det med tanke på hur mycket rubel de nu förbrukar . ( man kommer osökt att tänka på att om tillräckligt många schimpanser ges en skrivmaskin så kommer de för eller senare ha skrivit Shakespeares samlade verk tricket är bara att ha tillräckligt många apor …Ta tex vad Sverige har klarat att öka produktionen Ifrån nästan ingen ting till -Lite mer …….
Det är betydligt svårare vad det gäller utrustnings som utgör kopior av gamla designer tex APCer då man inte kommit med nya typer som går att urskilja ifrån de förådsställda.
Likadant med flygplan; Sukhoi Su-57 skulle kunna räknas ifrån satellit men inte Sukhoi Su-34.
Om man däremot plötsligt upptäcker transporter av Kinesiskt materiell så får man dra slutsatsen att kina har ändrat policy mot ryzzland och det kan tyda på att Johan no1 får rätt !
Det absolut viktigaste om vi ska lyckas med försvaret av Baltikum (helst avsckräcka ryssen från att försöka) är att vi har konkreta planer på plats som kan exekveras omedelbart ryssarna startar något, utan annan politisk inblandning än att trycka på GO knappen. Vem/vilka för befälet och leder insatsen, vilka trupper från vilka länder finns att tillgå och vart ska de bege sig och vad ska deras roll vara. Logistik och transportkedjor säkrade etc.
Det sista vi har råd med är krismöten och långbänkar där våra politiker ska samlas för att komma överens om ett proportionerligt svar. Snabbet i svaret kommer att vara av högsta vikt.
En annan punkt är att vi måste se över och anpassa vår strategi. Just nu bygger den på att vi har ”trip wire” styrkor på plats, som är för små för att avvärja en invasion men som ska avsckräcka ryssen genom att de tvingas attackera soldater från Nato länder. Sedan ska vi relativt snabbt flygs in ytterligare styrkor som är tillräckliga för att bromsa invasion och i ett tredje steg, efter att vi haft tillräckligt med tid att mobilisera stridskrafter, föra in tillräckligt med trupp för att återta ockuperat område.
Det bygger på att vi med dyra och avancerade mek och pansarbrigader , tillsammans med stridsflyg och andra avancerade system kan bedriva manöverkrigföring för att slå ryssen på marken och ta territorium. Som krigsföringen ser ut idag så blir det troligtvis ett väldigt blodigt och kostsamt scenario, kanske snudd på ogenomförbart om USA drar sig ur.
Därför borde fokus ligga på att inledningsvis stoppa ryssen med defensiv krigsföring. Vi är ju trots allt allierade med världsmästarna i att hålla fronten mot ryska anfall och förneka dem att vinna mark. Ukraina har tonvis med erfarenhet av hur man stoppar ryska attacker med relativt billiga och enkla medel, infanteri + drönare och mineringar. Samarbete med Ukraina för att bygga upp den här typen av förband borde vara en no-brainer. Att bygga upp den här typen av förmågor kräver ju inte heller att vi behöver vänta 5-10-15 år på nya avancerade vapensystem utan vi kan börja ASAP. Detta backas naturligtvis upp av västligt stridsflyg, långdistansvapen och mekbrigader.
Nöten att knäcka blir då hur vi säkerställer att vi har tillräckligt med trupp på plats när/om ryssen anfaller. Men relativt lätta infanteritrupper är trots allt enklare och snabbare att flyga in än mekbrigader.
“1/ A leaked order suggests that the Russian army is concerned about how many of its soldiers will leave once mobilisation and stop-loss orders have ended. It follows concerns expressed by Russian warbloggers that much of the army may quit after a ceasefire or peace deal. ”
https://x.com/ChrisO_wiki/status/1917279963281252464
Threadreader: https://t.co/GTe7bwilOv
Sedärja, smidig sida.
Länken fanns längre ner i tråden. Var bara att hämta!
Tror det funkar så att man bara behöver svara på en tweet och nämna “@threadereaderapp, arkivera den här tråden tack”, så hämtar den hela tråden och svarar sedan med en länk till den sparade heltråden.
(Inte hundra procent säker på @namnet, och texten efter är förstås valfri.)
Detta är viktigt och avskräcker förhoppningsvis några Ryssar från att begå terrorbrott:
“Ukraine: SBU Alpha Group Special Forces Colonel Roman Kostenko, member of the Cyborgs who valiantly defended the Donetsk airport in 2014 reaffirmed that Ukraine will hunt down all Russian war criminals wherever they are, for decades to come after the war.”
https://x.com/igorsushko/status/1917269651073163587
Hääärrrrligt! En Ukrainsk Simon Wiesenthal. Det gäller att få arresteringsorder på dom i Haag eller räcker det med att en Ukraisnk domstol åtalar dem och dömer dem? För avrätta dem utan rättegång kan man väl inte om det blir en officiell fred?
Ukraina, om det inte blir ett splittrat i fredstid utan ett starkt sammanhållet land, kommer att utveckla en underrättelseorganisation som är mycket lik isra€liska MΩsad.
Brott som som folkmord, brott mot mänskligheten, tortyr och krigsbrott omfattas av universell jurisdiktion.
I praktiken innebär det att ryska medborgare misstänkta för att ha begått sådana brott kan dömas av domstolar i bl.a. Sverige.
Detta har avseende brottslingar av andra nationaliteter än rysk redan prsktisersts i ett antal fall.
Hög tid nu att det svenska rättssystemet även tar sig an ryska krigsförbrytare…
Hur många ryska krigsförbrytare finns det? Ska vi ta hit alla, eller ska vi ha ett urval. Det är väl som med vapen att det finns möjlighet att leverera om 30 år. Många har säkert dött innan de får en ledig plats.
De länder som stöttat Ukraiana kan ju dela upp krigsförbrytarna mellan sig inför åtalen.
De har ju också det goda med sig att inget land som fängslar ryzzka krigförbrytare kan ha medborgare som åker till Ryzzland då risken är enorm att hamna i en en fejkrättegång för att sedan bli färemål för fångutbyte.
De länder som stöttat Ukraiana kan ju dela upp krigsförbrytarna mellan sig inför åtalen.
De har ju också det goda med sig att inget land som fängslar ryzzka krigförbrytare kan ha medborgare som åker till Ryzzland då risken är enorm att hamna i en en fejkrättegång för att sedan bli färemål för fångutbyte.
De ryska krigsförbrytarna är legio – ryssland är en nation av krigsförbrytare…
Ukraina, om det inte blir ett splittrat i fredstid utan ett starkt sammanhållet land, kommer att utveckla en underrättelseorganisation som är mycket lik israeliska Mosad.
Priset på råvaror kommer att minska kraftigt, speciellt på olja och kol. Det förutspår Världsbanken.
Så tråkigt Putler!! Du kan delvis tacka din lärjunge Drumpf för det som leker med världsekonomin med sina idiottariffer!
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/World-Bank-Get-Ready-for-a-Commodity-Price-Freefall.html