I några dagar lånar bloggen Volkswagens ID.7 Tourer GTX pressbil. De första intrycken på resan hem från Göteborg till Sätila är att i kontrast mot Tesla Model S, som inte bara kostar nästan 700 000:- SEK mer, så är den energisnålare, den har bättre ljudsystem och autopiloten fungerar och kan både hålla och följa ändrad hastighetsgräns och även sakta ner när man ska svänga.

Nu kommer bloggen köra bilen i några dagar, och det kommer även bli långdistansprov på motorväg, men första omdömet är att den fyrhjulsdrivna ID.7 Tourer GTX (där GTX står just för fyrhjulsdriften och tillhörande GT-estetik) är en klockren elbil. Kanske inte så konstigt att ID.7 Tourer (utan fyrhjulsdrift) blev årets elbil 2024.

Som bekant är dock våra krav fyrhjulsdrift pga branta 50 m höga backar upp till gården från skottad väg och en nödvändighet för sista sträckan hem vintertid. Den kortare räckvidden som GTX har pga högre vikt och fler motorer ser jag efter sju år med elbil inte som ett problem, då jag ändå aldrig kört mer än 35 mil utan att ta en naturlig paus och med en räckvidd på en bra bit över 500 km är det alltså inget problem.

Faktum är att bilen är imponerande snål. Sträckan från Din Bil på Mölndalsvägen upp via den brutalt energislukande Kallebäcksbacken och sedan motorvägen till väg 156 och därefter 60-80-70-50-40 sista biten landade på 15.8 kWh/100 km. Imponerande som sagt. Det här är inte en liten bil och hur VW trollat med knäna för att uppnå detta är för mig ett mirakel. Det är inte bara storlek på batterier och laddhastighet som spelar roll i val av elbil – är den snål blir det inte bara billigare att köra, det blir också snabbare att ladda önskade sträckor.
Jag satte på Rammsteins skiva Mutter som kalibrerande för ljudet och justerade equalizern som jag ville ha den. När bandet väl nådde fram till Feuer Frei tappade jag hakan. Fram trädde bakgrundsljud och samtal i mellanspelet, som jag aldrig hört förut. Varken med hörlurar eller i någon annan bil. Även Spieluhr – en av mina absoluta favoritlåtar med Rammstein – lyfte till nya tidigare oupptäckta höjder.

Ljudsystemet, som är märkt Harman Kardon, är oändligt mycket bättre än på den dubbelt så dyra Tesla Model S. Det är ju inte heller det enda som Tesla slarvar med, van vid att sina early adopters sket fullkomligt i alla detaljer och funktioner. HUD, massagestolar, 360 ovanbild vid backning och en massa andra saker man ska förvänta sig av en bil i lägre premiumklassen hittas inte på Tesla.

Tesla försöker skryta med sin autopilot, och efter att ha kört den och följt dess utveckling sedan 2018 kan jag konstaterat att VW:s Assist slår Tesla på fingrarna.
Bland annat klarar den av att justera hastigheten. Tesla klarar ibland av att sänka farten från t ex 80 till 60, men toppar det med att den ibland också läser skyltar fel och tvärnitar. Så ej VW Assist (eller vad den nu heter). VW klarar också av att höja farten igen, vilket inte Tesla gör. Och läser inte fel på skyltarna. En annan funktion är att när man blinkar identifierar den nästa korsning och saktar in själv. Fånigt enkel funktion, men som Tesla inte har.


Körde iaf hela vägen från riksväg 40 till avfarten mot Sätila med VW:s autopilot, varefter frånvaron av mittsträck plus minst sagt körglad väg gjorde att jag gick över till manuell körning. Bilen är dock väldigt pigg även i ECO-läge som jag gled fram i, så man får hålla sig i skinnet så man inte bryter mot låneavtalet med VW, som omfattar att man måste följa trafikreglerna och alltså inte får köra för fort.

Det blir långfärdstest längre fram, men det här är en fånigt bra elbil i samma storleksklass som Model S, men bättre och det till halva priset. Kör man för övrigt operationell leasing behöver man inte heller oroa sig över batteriets livslängd, eftersom återköpspriset är fastställt i förväg. VW har ju också varit så listiga att man lagt priset även på Tourer-bilarna alldeles under tjänstebilgränsen på 700 000:- SEK vilket ger mycket lågt förmånsvärde. Frågan är om någon längre kommer köpa sedanversionen när Tourerversionens fulla kombi bara kostar typ 5 000:- SEK mer?
Pressbil från VW Sverige, i övrigt har ingen ersättning erhållits från VW och jag har inte heller sett någon reklam på bloggen från bolaget på sistone, och det är oavsett inget jag hanterar utan det ordnar min reklammäklare oberoende av redaktionellt innehåll.
61 kommentarer
Kanske finns möjlighet till byte av bilmärke när leasingkontraktet går ut? Bättre och billigare, samt att du slipper vanlig hederlig whataboutism i spalterna. Win-win.
Bloggarn är ju sin egen VD och Ordförande så han ska nog kunna förhandla till det som passar honom.
Får ta ett ledningsgruppsmöte.
Går det att hitta på en sälj-din-tesla kampanj så det blir några dussin sålda beg teslor och med det några färre nyförsäljningar?
Under 700 papp? Ok, trevligt att priserna börjar bli mindre sinnessjuka. Antar att 2WD-versionen är något billigare.
Att autopiloten är bättre på VW kanske har med att göra att utvecklingen sker mestadels i Europa. Våra vägar och skyltar skiljer sig en del från Amerika.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/vara-elbilar/id7-tourer.html
säger typ 650k som grund.
Jag har inte elbil ännu, men denna står högt på min lista (som såklart inte omfattar muskovitiska eller kinesiska märken… Och vi vill klara en del långsträckor, men som LW skriver, 50 mil kommer man långt med. Och även med 20% batterireduktion kommer man 40 mil om tio år eller så, så andrahandsvärdet bör väl vara hyfsat…)
650 är nog det mindre batteriet, finns en för typ 690 (ur minnet) med 700+ km räckvidd.
Får min Pro S Tourer Edition om 2 veckor, blir en fin uppgradering från min ID.4. Tyvärr gick inte GTX Tourer i i tjänstebilskalkylen när jag tittade i höstas och Ziklo är så oförutsägbara att jag beställde den bilen som gick igenom då istället för att vänta och chansa. Lite surt att jag inte får HK – ljudet, men massagestolarna är fina.
Den finns nog fortsatt efterfrågan på sedan.
Fördelarna brukar ju vara:
* Mindre buller
* Marginellt lägre förbrukning
* Inget behov av vindrutetorkare bak
* Inte så dammig bakdel
Sedan anses vara en död karosstyp, ingen som köper den.
Kolla Ioniq 6. Väldigt bra bil. Noll försäljning. Inte när du kan få en suv för liknandr peng
men nu är ju inte ID.7 en sedan utan en… ja vadå, coupé? kombicoupé? sportback?
hur som helst, hela bakändan/bakrutan öppnar upp, och det är den modellen jag helst skulle välja nu när tiden med småbarn är förbi.
Brukar kalla det för en GT, men det är väl en kombicoupé. Vanliga icke-tourer ID.7 har fortfarande grymt stort bagage likt Model S.
Precis. Nya A6 (som skulle vara A7 pga förbränning men ändring i sista stund) kommer inte att tas in till Svedala som sedan över huvud taget.
“Sedan anses vara en död karosstyp, ingen som köper den.”
Bara i Sverige, så vitt jag vet. Är det något i grundvattnet, eller…?
Säkert fluor eller radon.
Nä, svenskar måste ha med sig halva bohaget när de åker på fjällsemester.
Dessutom finns det många hundar i Sverige.
Jag undrar hur jag skulle ha kunnat åka till tippen (“återvinningscentralen”) med vår utrangerade ugn om jag inte hade haft en kombi?
Låt någon annan köra den åt dig. Har du ingen polare med skåpbil eller kombi som kan ställa upp, så finns det transportfirmor. Hur ofta byter man spis, vart tionde år? (Vi har haft samma i snart tjugo.)
Skillnaden i pris mellan sedan och kombi brukar inte vara enormt stor, så varför nöja sig med en sedan då?
Största anledningen till att vi har en kombi är dock att vi har hundar. Man ska inte transportera hundar i varken bak- eller framsätet i kupén i en bil. Våra sitter så säkert de kan i kombins bagageutrymme i rejäla krocktestade burar.
Som sagt är ju vanliga ID7 inte riktigt en sedan men diffar ca 1 db i Teslabjörns test mellan id7 och id7 Tourer och båda är riktigt tysta trots att de testades med vinterdäck.
Synd bara att if -bilarna är så fula (högst personlig åsikt) hade gärna sett en Skoda-variant på id7 kombi, likt id4Enyaq
*id (damn you autocorrect)
Smaken är som baken. Tycker id3/4 är trist men ingenting jämfört med volvos nya rekord i grått.
Id7 är helt acceptabel live.
Polestar är vad volvo borde varit utseendemässigt men det tåget har ju seglat till Peking
Är väl mer lite småtrist design än ful kanske. ID7 Tourer ger lite Opel Astra Tourer vibbar, speciellt baken.
Men verkar onekligen vara en riktig trevlig bil, får se om ett par år hur de står i pris. Är för snål för att köpa ny bil.
Hur upplever du som Teslaförare infotainment?
Jag som provat första (katatrofversionen) i ID4 måste säga att VW lyft sig rejält när jag pillat runt i nya modellerna. Men ibte haft möjlighet provkörs ännu
Så genuint nyfiken på hur det känns för en Teslaförare. Tesla har ju byggt en bil runt mjukvaran istället för tvärtom. Så har ju varit där de flesta haft att hämta igen försprånget.
VWs ofärdiga mjukvara för tre år sen kostade väl dem många miljarder i missad försäljning. På samma sätt som Kinavolvo nusitter i skiten med… Sin mjukvaruskit.
Kör Apple Carplay. Har inte undersökt ruttplanering och laddplanering på ID.7 än. En begränsning på pressbilen är att jag inte kan lägga in mig som användare och använda VW:s app, så funktioner i appen kan jag inte testa.
I övrigt tar det en del tid att vänja sig vid gränssnittet. Lite svårnavigerat jämfört med Tesla. Har redan customiserat lite och flyttat fram laddning till första skärmen.
Min erfarenhet är dock att när man väl customiserat bilen som man vill ha den behöver man sällan pilla med funktioner annat än laddning, karta och musik och de senare två kör jag i Carplay, samma som Subarun, men här trådlöst och m större skärm.
Tänk på att ABSOLUT inte råka klicka fel på Internetet och råka köpa en Carlinkit Tbox Ambient. Så mycket infotainment-funktionalitet klarar vi människor inte av.
Tycker nog mjukvaran är både Teslas fördel och dess största nackdel och det som gör att jag aldrig ens funderade på en Tesla redan innan politiken gjorde valet lätt. Med största nackdel syftar jag då främst på att de lagt all funktion i mjukvara och touchskärm istället för fysiska knappar m.m. Det är ju ren idioti som tyvärr en del andra tillverkare börjat ta efter. Vet inte hur det är med VW.
Ingen ekonomi för elbil fn. Får se om det blir någon förändring framöver.
Lyssnar just nu på Ekonomiekot Extra i SR P1. kina vräker ut nya modeller. Med 2650 miljarder i subventioner (enligt tidigare nyheter) från den kinesiska staten vore det konstigt annars…
Var kan man läsa om den magiska gränsen på 700 000 kr? Jag har inte lyckats hitta vad som är nackdelen med att passera den kostnaden. Hittade någon regel som försvann 2021 som verkade vara relaterad, men inte efter det.
Över 700 så får man ingen rabatt på förmånsvärdet, under är förmånsvärdet som för motsvarande bensinare, som ju kostar mindre.
Dilemmat med Tesla och VW kan vara respektive företags grundares värderingar.
Kinesiska elbilar går fetbort pga skitdiktatur som hamstrar användardata i ondsinta syften. Ja, jag tittar också på dig Volvo Cars/GEELY.
Håller mig nog fortsatt till Toyotas hybrider. Japanerna må ha sina skavanker givet del av axelmakterna. Men nutida Japan står på demokratins och frihetens sida.
Tror att man kan anse att VW:s grundare är tillräckligt långt bak i tiden. Tyskar anses väl idag vara rätt mycket anti-nazister. Bojkottar du IKEA också?
VW grundades den 28 maj 1937. Och grundaren har som jag förstår det varit stendöd i ~80 år… Tycker du på fullt allvar att det är rimligt att dagens anställda på VW ska bestraffas för vad Nazisterna gjorde för ~80 år sedan?…
Och på vilket sätt står Japan på demokratins och frihetens sida i högre utsträckning än vad dagens Tyskland gör? Tyskarna är ju rätt unika i det sätt som de har gjort upp med sitt förflutna.
Tycker du verkligen att Japan gjort upp med sitt förflutna mer än vad Tyskland gjort?
Det är tack var två engelska ingenjörsofficerare som VW finns, de hade i uppdrag att spränga fabriken men tyckte det var tokigt och fick efter lite jobb igång en produktion.
Mmm Lygnern. Så många iskalla dopp i detta fjällfräscha vattnet. Mer kombikänsla än suvkänsla?
Rammsteins låt Fellfrosch (Küss Mich) betyder pälsgroda, inte fjällfräsch.
Väntar med spänning på vad “Du Hast” får för betyg. Bilen är ju i grunden designad av tyska ingenjörer.
Känner att det kan finnas ett påskägg där.
Ta gärna även med en tidig Rammstein.
Deras version av Kraftwerks Das Model är en låt som alltid får mig att höja volymen.
Om man kan önska, kan du lyssna igenom “Ich will” med för ev påskgg?
Inga påskägg på Ich Will heller.
Det var synd, tack för att du kollade.
Märkte inget på Du Hast, Rammsteins första två skivor var lite enklare (renare) ljudmässigt, först med Mutter de började jobba med detaljer.
Sedär ja, med den parkerad på gården blir det ett riktigt uppschwing. Nästan att marknadsvärdet ökar på gården 😀
Nu när bloggare har tillgång till en vettig ljudanläggning vill jag rekommendera en bra liveinspelning.
Vad sägs om Rammstein live in Paris?
Coldplay gör sig bra när man kör bil.
Jag gissar att Infected Mushroom har en och annan låt som skulle passa som lyssningsreferens.
Becoming insane och det självklart valet Avratz vilken varje hifinörd med självaktning känner till.
Rammstein Live in Paris spelar man ju ibland, det gör man ju, live kan ju onekligen vara ett lyft med bra ljud. Att uppsättningen av Büch Dich fick konserten stormad av polisen i USA och avbruten med att bandet slängdes i fängelse gör ju inte saken sämre.
Gillar ID7, verkar vara riktigt bra, speciellt för tjänstebilsförarna. Nya CLA ska bli intressant och A6 som elbil kan vara intressant.
Ville gilla id7, men vi är fem och baksätet är gjort för två, eller tre med ryggskador…
“Hatten av för tysk ingenjörskonst”
Jag ska byta tjänstebil i höst, och det står just nu och väger mellan ID.7 Tourer GTX och Audi Q6… …men om Rammstein gör sig så bra så är nog valet avgjort nu =)
Nackdelarna med ID.7 som jag identifierat är lägre snabbladdningskurva och pinsamt låg släpvagnsvikt för att vara en fyrhjulsdriven bil.
Tesla är inte först i historien att ridit på nyhetens behag och sen blivit omsprungna.
Hur är bagageutrymmet? Har en Skoda Enyaq nu och ID7 skulle kunna vara ett intressant alternativ när det är dags att byta, men man vill ju få plats med lite grejor.
Ungefär som Tesla Model S. Lite smalare men pga herrgårdsvagn lite högre. Sedan kan man vinkla om baksätena till mer upprätt position och få ännu mer.
Bagage/fällda säten enligt Teslabjörns bananlådetest
ID7 Tourer 11/26
Skoda Enyaq 10/25
SKoda kommer med liknade 27 Sägs det Vanta lite du För Skodan ä ju Bättre, eller hur 🙂
Tack. Verkligen vad jag behövde läsa nu. INTE ALLS SUGEN.
VAD SKÖNT!
Behövde för ovanlighets skull åka taxi pga försenat tåg och hamnade i en ID 7:a – föraren var väldigt nöjd med bilen och recenserade den högt jämfört med Tesla.
Har kört id7 tourer (bakshjulsdriven med lilla batteriet) sen i höstas och är överlag rätt nöjd.
+ Superbra elbil, rimligt snål, snabb och pålitlig laddning (inte strulat en enda gång vid snabbladdning)
+ Bekväm och oerhört trevligt att åka både korta och långa sträckor i. Autopilot och andra stödsystem funkar över lag bra.
+ Stor och lång men lätthanterad tack vare kameror/senorer och den kortaste svängradie jag haft på någon bil.
– Bagageutrymmet är lite av en besvikelse. Sargerna är väldigt breda så bagaget blir smalare än det borde vara. Det finns ett lastgolv man kan ta ur för att få mer plats men då passar inte gummimattan längre. Lastlätet mot kupen, om man vill lasta up i taket är väldigt otympligt och svårmonterat. På en så här stor och dyr bil borde de kunnat gjort bättre.
– Mjukvaran är fortfarande inte helt optimal. Har råkat ut för en del mindre buggar och för tillfället har den ett par platser i närområdet som vid varje passage triggar en skur av felmedelanden. Navigering/laddplanering funkar inte tillräckligt bra för att jag ska lita blint på den. Använder appar i telefonen via CarPlay istället, men CarPlay är också rätt irriterande med tanke på hur lite man kan styra över den.
– Stereon är inte så bra som jag skulle önska, men då har jag också snik-varianten utan Harman/Kardon högtalare.
Igen, över lag är jag nöjd och jag tror jag skulle ta en id7 igen om jag skulle beställa bil idag. Jag är dock ingen bil-entusiast utan vill bara ha en bil som är praktisk, bekväm och enkel och känner väl egentligen att bil-designen peakade någonstans kring Volvo V70.
Som gammal fd V70-ägare är jag mycket för att “råka” benämna denna folkabil för “Id70”.
Visst habegär väcker den!
Bara En passus Skode Kommer nog framåt 27 me en Liknadande Torer OCh I min syn på det HEla Vad det gäller WW gruppens Bilar så är Skoda de Bästa Man vill du inte vänta på att byta bil så Go För En GTX tourer. Lite mer Vanliga knappar i skodan om det spelar roll åckså.