Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk och för Hemsol
Det är börskrasch i Asien under morgonen med ras på över 10% i Hong Kongs Hang Seng-index och blodiga ras på övriga börsindex i spår av drittsirkuset Trumptullar i USA. Kronan rasar när marknaderna flyr till världsvalutornas inbillade trygghet och oljepriset hänger på nedåt. En egen analys är att bostadsmarknaden kommer påverkas av kraschen på börserna. I Sverige är de extrema elpriserna tillbaka igen med måndag och arbetsdag och drabbar hela landet inklusive Norrland.

Stockholmsbörsens storbolagsindex OMXS30 kraschade -10.05% förra veckan och är nu ner -7.89% i år, medan OMXSPI gick -9.08% och är ner -8.40%. Svenska kronan faller till 10:06 USD och 11:06 EUR nu under morgonen och guldpriset stiger marginellt till 981:- SEK per gram, men verkar alltså ta det lugnt.
Oljepriset rasar också och Nordsjöoljan Brent är ner -2.44%.
Över till USA så rasade S&P-500 -9.08% förra veckan och Nasdaq 100 -9.77% och teknikbolagindexet ärr ner -17.20% i år. Tesla kraschade -10.42% förra veckan och är ner -40.71% i år, men sämst förra veckan gick Nvidia med -14.01%. Facebook förtjänar också lite uppmärksamhet på -12.49% på veckan liksom Apple med -13.55%. Således håller så kallade globalfonder, som mestadels består av amerikanska techbolag, på att krascha.
Lite infografik om Teslas försäljningsras i Europa här. Lite trist kanske att aktien faller på grund av allmänna börsläget och inte för att den förtjänar det. Och en del amerikaner har nu börjat inse att deras pension just gick åt helvete. Till det har väl statliga pensionen social security avskaffats, eller ska avskaffas?

Börserna kraschar nu i Asien under morgonen med Hong Kongs Hang Seng i ledningen på -10.70% i skrivande stund. ASX 200 i Australien faller bara -4.46% och i Sydkorea går KOSPI -5.19%, medan Nikkei 225 i skrivande stund är -6.57%. Straits Times rasar -8.12%.
Orsaken är förstås Trumpregimens tullar.
Samtliga USA-terminer pekar på börsras på 4-5% i USA i eftermiddag och ni kan ju gissa vad de säger om Europabörserna idag.
Man ska inte dölja sina egna förluster tycker jag, utan det är bara att vara helt öppna med dem. Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats. Har man en rekommenderad mix av ränta och aktier hos Lysa, så innebär en sådan här börskrasch automatiskt att man säljer ränteplaceringar och köper aktier, dvs systemet hanterar en viss mån av köpande när det rasar.
Jag har dock 100% aktier i Lysa i enlighet med konjunkturmodellen, som följer konjunkturcyklerna, men inte kan förutspå godtyckliga extremt skadliga beslut ifrån Trumpregimen. Inte så mycket mer om det.
“I can measure the motion of bodies but I cannot measure human folly.”
– Isaac Newton
Alltså går det inte att förutse vad för vansinniga beslut Trumpregimen kommer fatta, annat än att det fortfarande finns fler vansinniga beslut de inte fattat än. Tullarna visar på den totala orimligheten och proportionerna, samt hur extremt idiotiska och okunniga den amerikanska regimen är. Man ska inte räkna med någon form av förnuft, sans eller balans alls, och det är nästan fyra år till vi ska härda ut detta. Minst.
Mina Lysaportföljer är såldes ner -14.43% i år, vilket inkluderar effekterna av svenska valutan. På ett år är de ner -4.99% tack vare att de som bäst låg på +14.81% i början av februari. Grovt räknat är nedgången alltså 20% än så länge, men det är knappast slut än.
Vi får se hur det ser ut nästa vecka, kanske -30% eller -40% från toppen. Det brukar lugna ner sig någonstans runt -50%, men nedgångarna brukar bli lite lugnare mot efter ett tag så det kan ta några månader dit. Istället kommer det bli hackiga rörelser, men kom ihåg att så länge det är stor volatilitet på börsen är det inte över.

Bostadspriserna kommer påverkas av börskraschen är min egen banala analys. Detta om inte annat för att folk kommer hålla i plånboken, men rent konkret så finns det de som slitit ihop till bolånetaket för ett köp av en bostad, som nu får se de tillgångarna utplånas så att man inte längre kan betala lika mycket för en bostad. Detta oavsett om man tänkte köpa med 15% bolånetak nu eller väntar på regeringens idiotiska sänkning till 10% i sommar.
Har du inte pengar har du inte pengarna helt enkelt, och ett antal köpare kommer därmed prisas bort från marknaden. Och detta oavsett räntesänkningar från Riksbanken för att kompensera eventuell minskad efterfrågan. Dock kommer mottullar från EU att höja inflationen vilket motverkar räntesänkningar och rent av kan leda till räntehöjningar beroende på hur hårt Riksbanken biter i kalendern.
Notera att “påverkas av börskraschen” inte betyder annat än att priserna inte kommer stiga lika mycket som annars, och prognoserna över bostadsprisernas utveckling framöver var redan blygsamma.
Någon journalist eller chefsredaktör vill dock sälja sitt fritidshus, så fritidshus haussas just nu i Privata Affärer och mäklarkåren intygar att det är nu man ska köpa.

Extrema elpriser är tillbaka i hela landet med 200 öre per kWh u skrivande stund och en ny spik ikväll när hushållen ska laga middag. Snittpriserna dagtid är 131 öre per kWh i hela landet, men dygnsmedel är 78 öre i SE1 och SE2 mot 85 öre i SE3 och 95 öre i SE4 på grund av att elpriserna var högre här i söder natten som gick.
Solkraften tuggar dock på så man behöver inte oroa sig så mycket över den saken även om det är mulet idag, tack vare tidsstyrningen av exempelvis varmvatten, spabad och viss värme. Annars kan de här spikarna på några timmar morgon och kväll hanteras via hembatterier som laddas när det är billigt nattetid eller runt lunch, eller direkt av solkraften.
Vill du ta in offerter på hembatterier eller solkraft, kontakta Hemsol så ska du få upp till fyra offerter från olika leverantörer till din villa, företag, lantbruk eller bostadsrättsförening (annonslänk). Gällande hembatterier, så är det värt att notera att om de är på 20 kWh eller mer finns särskilda krav från första juli på egen brandcell. Bäst är att de helt enkelt placeras utomhus.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
344 kommentarer
Mm. Jag har precis släckt dagens köporder och beslutat mig för att vänta in veckans utveckling innan jag agerar på något. Det är dags att bli strategisk.
Men kommer jag lyckas pricka botten? Icke! Som lekman är man inte skicklig, bara beroende av turen och någon sådan har jag då aldrig haft. Ligger fortfarande plus i år men det gäller bara i några timmar till 🤪 man kanske ska vara glad så länge man kan? Haha…
Jag tänker att börsen börjar se väldigt köpvärd ut. Trump kommer köra ”deals” med världen och kan faktiskt bli frihandel mellan EU och USA. Eller så kör han ekonomin i botten tills mellanvalsåret och blir en lame duck när demokraterna går emot hans idéer. Finns redan republikanska politiker som vill stoppa hans tullar mot Kanada tillsammans med demokraterna.
Att det skulle bli en krasch har väl varit helt uppenbart om man kollar på guldpriset. Dess otroliga uppgång är en tydlig tendens att det fanns en förväntan och förberedelse på en krasch som denna.
När flödet vänder så kommer guldet kollapsa. Frågan är väl om det händer idag, imorgon, nästa år eller om fem år.
Om det vore uppenbart att det skulle bli en krasch hade väl alla varit ute nu?
Jag säger som jag alltid har gjort. Alla famlar i blindo.
Varför köper folk guld om man samtidigt tror på en blomstrande aktiemarknad? Svar det gör man inte.
Anledningarna till de extrema nedgångarna är att folk varit förberedda på nedgångar.
Jag köper guld för att säkra mig mot inflation och den ökande penningmängden.
Om folk varit förberedd på att denna nedgång hade de köpt säljoptioner.
Varför är guld en bättre säkring för den ökande penningmängden än att köpa företag?
Det finns ingen verklighet där guld är bättre än företag om man inte samtidigt tror på en stor börsnedgång.
Har inte påstått att guld är bättre än aktier.
Det var bara ett resonemang om varför jag och andra köper guld.
För kännedom har jag 1.1% i guld så du inte antar att jag är all in.
Du får det här att låta väldigt enkelt och att folk var förberedda.
Så var inte fallet. Det är samma gamla panik som det alltid har varit.
På amerikanska sidor försiggår det en del diskussioner om att sittande regering planerar för undantagstillstånd. I princip en kupp. Skulle det genomföras så kommer misshagligas bankkonton sannolikt frysas. Lägg till att det i USA finns en inte oväsentlig del av befolkningen som misstror banker och myndigheter så framstår guldet kanske som rätt attraktivt. Om det är tillräckligt för att förklara prisökningen vet jag inte men det spelar säkert roll på marginalen oavsett hur absurt vi kan tycka att det är.
RUN DMC skålart det är en förenkling och din poäng är bra. Om alla visste varför hände det då. Varför shortade jag inte hela börsen, köpte VIX certifikat och sälj optioner så jag kunde bli miljardär?
Men tror ändå att det ökade guldpriset är en god indikator på att folk känner sig osäkra på börsens framtid.
₽utin har aviserat att Ryssland kommer att sälja dit fysiska guld för att bekosta ökade statsutgifter.
Troligen håller det nere guldpriset.
@Storebror
Demokraterna kommer knappast att vinna vare sig valet till representanthuset eller senaten 2026.
Om det en blir ett val.
en blir -> ens blir
Flyttade allt pensionskapital till räntefonder innan Trump tillträdde.
Hyfsat nöjd med det beslutet nu.
Får se när det är dags att satsa på aktiefonder igen…
Lite mer information om Trumptullarna och formeln som användes för att räkna fram tullsatsen på respektive land och pingvinbebodda öar. Det visar sig att förutom att formeln inte är baserad på vare sig ekonomi eller sunt förnuft så har Vita huset dessutom räknat fel med en faktor fyra i sin egen formel. Priselasticiteten på importpriser har de räknat som 0,25 istället för 0,945 och de har därför räknat fram fyra gånger högre tullnivåer än vad en korrekt beräkning skulle ge. Enligt formeln så borde inte exempelvis Vietnam inte få 46% tullsats utan 12,2%. Ännu en nivå av inkometens från Trump och Vita huset. Fascinerande hur stor effekt inkompetensen hos en liten grupp människor kan ha på hela världens ekonomi.
“Now, our view is that the formula the administration relied on has no foundation in either economic theory or trade law. But if we are going to pretend that it is a sound basis for US trade policy, we should at least be allowed to expect that the relevant White House officials do their calculations carefully.”
https://www.aei.org/economics/president-trumps-tariff-formula-makes-no-economic-sense-its-also-based-on-an-error/
Vet ju inte riktigt hur viktigt jag tycker det är att hittepåsiffror är korrekta eller om det ens är möjligt. Bättre att bara konstatera att det är en drittsirkus och behandla de galna aporna som just det.
Precis. De där siffrorna är historia. Självklart saknar siffrorna någon som helst grund i ekonomisk teori.
Jag tror det kan vara med flit att tullsatserna hamnat på helt astronomiska nivåer. Det ger mycket uppmärksamhet och tar allt syre. Om trumpregimen vill skapa oro så har de lyckats. Den oron kan sedan användas för att införa diverse restriktiva lagar vilket de säkert är sugna på att göra.
De skäl de anger för tullarna (“unfair treatment of the US”, “fentanyl”) är alla bara bullshit, detta tror de inte ens själva på. Huvudfokus är rimligen att försvaga Kina och då räcker det inte med tullar mot bara Kina. De täpper igen alla kryphål.
Med flit, hahahah. Inte en chans. Det är en magisk formel bakom.
Faktiskt påminner det om excel-ryttare som arbetar som aktieanalytiker eller förvaltare.
Nu pratar jag definitivt inte om alla men sätter man en riktkurs på Tesla på 2600 USD är det en magisk formel bakom.
Undrar om det inte är den globala uppvärmningens fel? Den har fått Trumps och hans gäng av galna apors hjärnor att koka.
Eller så är det som vanligt bögarnas fel.
Det är wokes fel. Och Bidens. Och Hillarys. Duh.
Du glömde Lincoln, Lars.
(Räknas det här som popkulturell referens?)
Det är ju klassisk förhandlingsteknik att 1/ starta med skambud 2/ siffrorna du anger är ojämna och precisa vilket ger intrycket av att avancerad analys ligger bakom 3/ skräm motståndaren med lite matematik, släng gärna in lite grekiska bokstäver i formeln (funkar på en mycket stor andel av mänskligheten)
Klassisk förhandlingsteknik?
I min värld pysslar Trump med något helt annat.
Jag har lite erfarenhet av förhandlingar och vill nog hävda att om:
– steg 1 i en förhandling är att starta med ett skambud så står du på ett torg i Egypten snarare än att du sitter i en seriös förhandling i ett konferensrum
– steg 2 blir du avklädd på fortare än du hinner säga “Trumpadministrationen saknar IQ” och
– steg 3, jag har rätt svårt att se att en enda person inblandad i detta blir rädd för vare sig matematik eller grekiska tecken
Som RUN DMC säger, Trump pysslar med något annat. Skulle kunna vara ett klassiskt finskt stryprunk med glas limmat i handen eller något sådant men det är inte en seriös förhandling och hans “Art of the deal” kan du med fördel tända en brasa med…
Förhandling kräver att båda parter behandlar varandra med respekt. Det här påminner min om en scen i Den enfaldiga mördaren där den fattiga har betalat sin skuld till den rika godsägaren varpå den senare eldar upp pengarna. Det är ju inte dem det handlar om utan principerna. Filmen bygger förresten på Hasse Alfredssons bok En ond man. Tycker det borde vara uppenbart för alla att oavsett drittsirkuschefens inre själsliv och mentala kapacitet så visar dens handlingar att det är ren och skär ondska det handlar om.
Lös problemet istället för att diskutera om problemet finns tack!
Håller med The_Stig 08:58 att första steget i en seriös förhandling måste vara att behandla varandra med respekt. Världen är inte ett nollsummespel, det går att skapa värde för alla inblandade parter om viljan finns.
Om det inte finns värde för båda inblandade så är det antingen en klassisk “Squeeze” man ägnar sig åt eller så kommer förhandlingen/avtalet krascha tids nog…
@Brasklapp. Trump tänker väl sig att han och USA ska tjäna på det hela så småningom. Oklart hur det ska kunna bli verklighet. OM han lyckas så lägger jag ner alla försök till analyser av världen.
Ja, mycket oklart vad han vill? Är det skapa kaos så har han ju framgång …
https://efn.se/trump-borsen-kommer-att-rusa
@Observer – jo, någonstans tror han nog på evig lycka, välgång, framgång och världsdominans för det 4:e riket ivrigt påhejad av Miran, Navarro och min nya favoritkille Lutnick som varje gång han öppnar munnen framstår som medlemmen i Monty Python vi inte visste fanns…
Är det månne SCB’s excelguru “skomannen” som börjat knäcka extra åt fascisterna?
Okej, de är galna. De vill jävlas. Nu startar de handelskrig, vad säger att de i nästa steg inte startar ett riktigt krig? Invaderar Grönland och Panama? De har sagt att de skall. Känns inte riktigt konstruktivt att diskutera diagnosen just nu, vi vet redan vad den är så nu gäller det att hitta rätt medicin fort som fan och det är inte att spela med i deras spel. Tror jag, tralala.
Hittills har Trump gjort exakt som han sa inför valet.
Problemet var att ingen trodde på honom och nu står vi där vi står.
Källor i Vita Huset är ju numera alltmer tydliga med att Trump fullständigt skiter i precis allt vad konsekvenser heter och är helt besatt av att genomföra precis allt han sagt så som du säger RUN, en invasion av Panama och annektering av Grönland är nog inkommande…
Trump vill bli kung av Amerika.
Det finns en bra film med ett bra slut om en man som ville bli kung. Den heter “The Man Who Would Be King” och är baserad på en bok av Rudyard Kipling.
Filmen slutar med att visa hur det kan gå för den som vill bli kung. Trump borde se den filmen.
Nej, det råder inget som helst tvivel om att Panama, Grönland och Kanada gör bäst i att förbereda sig för väpnad konflikt. Trump kommer att försöka, inte tu tal om annat. Vi får bara hoppas att någon inom administrationen har cojones nog att stoppa honom – det finns inte mycket som tyder på i dagsläget dock.
De har modifierat formeln så att alla dessa faktorer blir summerade 1. Tullen baseras rakt av på handelsunderskott dividerat med import. Alltså har USA ett handelsunderskott på 100 miljoner med Sverige och vi har en total export på 500 miljoner till USA skulle vi ha fått 20% i kolumn ett och 10% efter “rabatter” på Trumps skylt.
Glöm inte att de skiter i sin egen export av tjänster!🙈🙉🙊
Den här är väl gammal vid det här laget men “all products and services” pratas tydligen om på allvar i Europa. Med tidshorisont slutet av april månad…
https://www.france24.com/en/live-news/20250403-eu-to-target-us-online-services-after-trump-tariffs-france
Det här har redan levererat några rejäla kroppsslag mot mitt avanzasparande. Fler slag kommer nog. Trist men sånt är livet. Ibland får man bara le och se glad ut. Livet kunde dock vara klart mycket värre. Hur illa det än går så har jag det jävligt bra. Sen kommer nog börsen återhämta sig inom nått decennie eller så.
Drawdown from ATH
STOXX 600: 12%
SPX: 17%
Nikkei 225: 20%
Nasdaq 100: 22%
Russell 2000: 25%
MSCI China: 44%
Trump håller tal 2 gånger under dagen…
Brukar man inte stoppa handeln när extraordinära händelser sker? 🙄
Hehehe, börsstopp pga Trump vore nåt!
7%, 10% och 20% stoppas i USA för börsindex på Nyse tror jag, men då på enskild dag.
Nu känner jag mig lugnare. 🫣
Inte lika mesigt i Hong Kong. Där är det ner 12% utan töntiga börsstopp.
Egentligen är det jag är mest nyfiken på är hur mycket aporna har blankat.
Circuit breakern på futures triggade inatt kl 0300. Aldrig varit med om det innan.
Häng med Trumpen och gänget så lär du få se mer saker du aldrig varit med om innan…
FOX tog bort aktiekurserna från rutan nu under apelsinfredagen, vad det kan bero på 😉
Och dom har funnits där i 28 år..
Jag tycker att börserna överreagerar. Strafftullarna kommer sannolikt att skapa fördelar för företag med låg exponering mot USA. Jag gissar att varor från länder som nu får höga strafftullar kommer att söka sig mot Europa i högre utsträckning, vilket kommer att pressa priserna här.
Å andra sidan kan en sådan här global makroekonomisk chock ge upphov till stora störningar och leda till recession / lågkonjuktur. Men jag tror den blir relativt kortvarig, lite som under pandemin.
Fram för tror och hoppas jag att detta skapar hög motivation inom EU att bygga bort USA-beroenden som gör våra samhällen mer sårbara (t ex finansbolag som Master Card, försvarsutrustning så klart, mjukvara för allt från telefoner till digitala möten).
Det är lite gulligt att vi människor gör som fiskar, håller positivt ihop i stora stim med tron att späckhuggarna inte skall äta upp just mig. 😵💫
Definitivt en bättre strategi än att simma ensam 🙂
Ännu bättre är att förvandla sig själv till späckhuggare, men det kan bli svårt.
“Jag är också besviken, men tänk på att transmogrifiering är en ny teknik.”
Ja, Villager – Det ordnar sig nog som vanligt.
Denna gång kan börserna och särskilt de fabulösa firmorna ha varit väldigt högt värderade och en korrektion fanns kanske i korten. Så tullarna kan också varit en katalysator för något som förr eller senare hänt ändå.
Ja värderingarna är uppblåsta. Tesla har P/E 109. Palantir 385. Framåtblickande P/E ligger något lägre.
Nvidia är i sammanhanget relativt moderat värderat med P/E 32.
(Siffror från Nordnet)
Finns över huvud taget ingen värld där det är vettigt att inte få tillbaka pengarna man investerar i ett företag på över hundra år, utom om man ser framför sig att företaget ifråga kommer att skifta till en helt annan marknad med mycket större intjäningspotential och man själv vet om detta men andra inte fattat det ännu.
Jämför P/E med väl etablerade bolag i motsvarande bransch. Jämför t.ex. Tesla med Toyota eller Volkswagen, eller Nvidia med IBM. Fundera i små grupper på vad skillnaderna skulle kunna bero på.
Tänker inte diskutera värderingen av Tesla för ärligt talat har jag inte en susning vad bolaget ska värderas till.
Generellt gäller som alltid. Vill man lida ska man köpa bilaktier.
Som vissa av er har förstått gillar jag inte alls att prata PE-tal då de ofta är felaktiga.
Tittar vi på Nvidia och IBM som du nämner har IBM ett högre PE-tal.
Inte en aning om dessa PE-tal stämmer, det vet vi först i framtiden.
Du menar sydkorea?
Duh.
Det var bättre förr 😃 man var mindre gammal då.
I går var det helg !
Japp, det var otvetydigt bättre förr!
“Har du inte pengar har du inte pengarna helt enkelt, och ett antal köpare kommer därmed prisas bort från marknaden.”
Min pappa hävdade alltid att du bara får låna pengar om du kan visa att du egentligen inte behöver låna. Dvs har du en bostad kan du låna pengar på den. Inser att han hade rätt.
Jag sitter still i min båt tills vidare…
Finns ett annat roligt talesätt: Är du skyldig banken en miljon är det ditt problem, är det däremot en miljard är det bankens problem. (Justera beloppen enligt lämplig inflation)
Båt är som bostad, det visar att du inte behöver låna.
Min pensionsportfölj som nu är relativt väl diversifierad är ner 4,9% i år. -12 sedan ATH i Februari. Har viktat om mot asien fråm merikat. Har nu ca 50% europa, 30% Asien/Australien (ej Kina) och ca 20 % Nordamerika
Det är tråkigt med Asien. Känner mig ganska uppgiven faktiskt.
Är inte marknaden svag så är valutorna svaga…
Det är tråkigt PUNKT! Även om det inte märks så lider jag med er alla och känner mycket sympati även om jag jobbar hårt för att undvika det depressionsträsket.
Tror vi borde investera i fler bastuar.
Vi ha eld, vi ha kött, vi har brännvin till tröst.
Där du sitter vid grytan din, en baron i mollskinnsskrud.
Dieseln är nu nästan samma pris som bensin. Antar att det behövs mindre diesel när ekonomin stannar och transporterna upphör.
I övrigt inser jag att pensionen får ske vid 68 i stället för vid 67. Lite tråkigt man jag klagar inte för många har det värre.
Investerade i bergvärme och det var ett bra val. En liten billig bil transporterar mig lika bra som en dyr.
Vi får väl se om nästa drag från The greatest nation on earth bliratt hota till sig skuldavskrivning
Vilket bara bevisar vilket ekonomiskt geni Tjumpf är!!!
Har man lovat sänkta bränslepriser så ger man sänkta bränslepriser även om man måste köra ekonomin i botten.
Dessutom bevisar han att han är Ukrainas vän genom att sänka Putins oljeinkomster.
Mannen är helt enkelt ett snille! Dessutom gör tullarna att billiga och bra kikarsikten försvinner från de amerikanska hyllorna vilket minskar risken om någon NRA’are helt plötsligt kommer ihåg vad konstitutionstillägg 2 faktiskt skall skydda mot.
När oljan blir billigare blir även gasen det, och t.ex. Singapore använder nästan bara LNG till sin elproduktion.
” Det brukar lugna ner sig någonstans runt -50%, men nedgångarna brukar bli lite lugnare mot efter ett tag så det kan ta några månader dit. ”
Amen på det. Har fortfarande kvar en skärmdump från di.se från den 27 Oktober 2008
Stockholn ned -50,1% och DowJones -36,8%
Jag tittade till min egen pensionsportfölj (ISK) nu på morgonen och den hade gått ner runt 5% i år, mot OMXS30 -8% eller DJIA nominella -14% sedan årsskiftet. Inget man kan skryta med som en bra utveckling men i sammanhanget acceptabelt.
Bestämde mig också för att göra slag i saken av det jag skrev här på bloggen häromdagen och dumpar en stor del av mina aktieinnehav men lade också upp för återköp på några års sikt. Tiden får utvisa om det var en bra idé. Behåller dock en viss exponering mot aktiemarknaden, och har ju redan sedan tidigare nedviktat USA kraftigt i portföljen.
Så se till att köpa på er nu, alla, för senast imorgon vänder det! (Enligt devisen att man alltid gör fel.)
En fråga från en som inte kan nåt om placeringar/fonder/etc.
vi har ISK hos lysa, ett par olika konton men de ligger alla på över 90% i aktier.
Det var en enkel lösning så vi ändå kom igång med sparande.
Vad ska jag göra med den fördelningen nu?
Ska jag erkänna, så vet jag knappt vad som egentligen sker i bakgrunden om jag drar i reglagen så det ”omplaceras”(?!) blir det att aktierna säljs av, nu till förlust, och placeras i räntor etc?
Eller vad skulle jag gjort före Trump?
Ska man bara stoppa huvudet i sanden, fortsätta pyttsa in varje månad, och vänta ett par år eller bör jag agera lite?
Lite noob-frågor på morgonkvisten.
Som jag skrev härom dagen omöjligt att svara på pga för lite kunskap om ekonomin.
Om det är så att ni månadssparat något år så är det trist, men inga stora pengar. Inom något år har ni månadssparat ihop förlusten och därtill köpt in er på aktiemarknaden till bättre priser. Man ska ändå ha 10-15 års horisont på börsinvesteringar.
Har ni däremot förlorat ett helt livs besparingar så är det en annan fråga.
Om du inte behöver pengarna snart eller om det är pengar du kan avvara några år till är det bättre att sitta still. Få om någon kan förutse när det bottnar .
Vi får se om det blir pengar över till infrastrukturen. Körde på morgonen genom bloggarens Sätila på väg till Landvetter för att undvika morgonköerna vid infarten till Gbg. Vägen som Trafikverket Västra Götaland glömde.
Förstår nu att bloggaren inte vill ha en suv. Inte nog att vägen svänger fram och tillbaka, ojämnheter gör också färden skumpig.
Du hittade en väg iaf.
Du har ju åtminstone fördelen att det är en vacker rutt och fin natur att köra i.
Stockholmsbörsen ner 7-8% nu.
Bistra tider.
Minus 6,3 nu.
Jag antar att till Trump närstående wannabe oligarker har spelat på den planerade nedgången.
Jag hoppas att de spelar på en planerad uppgång när Trump vänder 180 grader igen, och att den inte sker pga det rena osäkerhetsskapandet.
Sedan borde det bli legala eller utomlegala konsekvenser av spelandet.
Problemet med att skapa en konspiration av oligsrker och planera en vändning på klacken för att kassera in är att saker inte går som man tänkt sig.
Plötsligt saknas någon pusselbit eller flera och så är situationen utom kontroll. 30-talets depression är ett bra exempel. Man skulle bara ha lite tullar men så kraschade allt och i sviterna av detta kom en misslyckad vykortsmålare till makten och så blev det jobbigt.
“Plötsligt saknas någon pusselbit eller flera och så är situationen utom kontroll”.
Ja, det är det man är orolig för. Trump har skapat kaos, men kan han bygga upp något positivt ur detta kaos? Skulle inte tro det. Om inte världen får stopp på det snarast så kan det urarta på riktigt.
Annars får man sätta sin lit till att Karma grabs him by the balls.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Caligula
Det slutade inte så bra för honom.
Jag röstar för utomlegala 🙋
Är ändå ganska nöjd. Jag brukar ha 5-10% i likvida medel men har just nu ca. 25%.
Lol! Jag närmar mig också i snabb takt 25% likvida medel…
Har du aktivt sålt av eller är det bara för att andra tillgångar minskar i värde? Ingen skadeglädje, hoppas på det första alternativet.
Nej inte aktivt sålt. Bara ett försök till galghumor.
Bästa sättet att hantera stunder som denna.
Har du aktivt sålt av eller är det bara för att andra tillgångar minskar i värde? Ingen skadeglädje, hoppas på det första alternativet.
Kan vi hoppas på att det studsar upp igen som minikraschen i somras?
Nej. Eller klart du kan hoppas om du blir lyckligare då.
Det kommer att studsa men vilken studs är vändningen? Det är bara att vänta något år efter den så vet man.
Japp. Vilken studs i ordningen, och när kommer den.
Minns inte exakt var (svensk media i alla fall) men såg någon intervju med en börsmäklare som var helt knäckt och gav uttryck för att “vi vet inte vad vi håller på med just nu”. Ett ovanligt utfall av rå ärlighet!
Papegoja DMC speaking.
Det vore så otroligt skönt om folk kunde förstå att det är ingen människa på hela planeten som sitter på någon som helt sanning gällande börsen eller rättare sagt finans i största allmänhet.
Alla som idag är “chockade” eller “förvånade” borde skämmas. Dags att befria sig från illusionen att Trump är klok någonstans. Ja, jag har hört argumenten, men vid det här laget är de ganska döda allihop. Vi är rätt många, hoppas jag åtminstone, som har förutsett katastrofen ganska länge. Biden varnade för detta. Många andra också. Jag, som inte kan något om aktier, funderade faktiskt på att köpa några för några månader sedan, då jag har fått ett arv att ta hand om. Men jag kände att det kunde bli väldigt skakigt och osäkert så jag avstod. Enligt principen att även en blind höna kan hitta ett korn ibland, är jag idag rätt glad åt att jag gjorde det.
Så nu är väl bara att ta fram popcornen och vänta på att drittsirkusen ska explodera.
En viss Jönrik Hensson vrider sig som en mask i ett utsiktslöst försök att två sina händer från Trumps smegma.
“en börsmäklare som var helt knäckt och gav uttryck för att “vi vet inte vad vi håller på med just nu””
Det är en rätt bra sammanfattning av finans/konsultvärlden. Jag har tillbringat stora delar av mitt liv i roller, äckligt välbetalda sådana dessutom, där vi åkte runt och gav råd, köpte/sålde bolag, gav råd vid bolagsaffärer och “vi et inte vad vi håller på med” är en rätt träffande beskrivning men säg för fan inget om det här nu…
Såja.
Ni bländade säkert kunderna med pianovita tandrader.
Det är väl också värt något?
Det man kan hoppas på i nuläget är att resten av världen har lite is i magen och låter USA krascha sig själva på egen hand. Jobba istället strategiskt. Alltså, lekmannamässigt:
1. Inga höjda tullar mot USA, eller åtminstone i väldigt begränsad omfattning typ bourbon som ändå ingen behöver. Finns ingen anledning att självspäka sig här.
2. Fortsätt minska på handelshinder, fler frihandelsavtal. Skydda gärna egna jordbruket och strategiska produkter så man inte skapar skadliga beroenden i händelse av krig, men låt det inte gå överstyr.
3. Världsmarknadspriserna på t.ex. stål och olja bör tillfälligt minska tack vare minskad efterfrågan i USA vilket sänker inflationstrycket. Det försäljningstapp som uppstår kan i stor utsträckning kompenseras genom övriga världen.
4. Satsa stort på FoU i Europa. Minska på regelbördan där den fyller liten praktisk funktion. Locka hit forskare och kapital från USA. Militärindustrin kan vara ett draglok här, liksom läkemedel men viktigast på sikt är att öka insatserna inom ITK och AI.
Jag är lite inne på samma spår vad gäller EUs svar. Det är ett rätt kraftigt anti-USA-klimat just nu och frågan är hur många européer som köper bourbon oavsett tullar?
Oavsett kan man börja med att förbjuda amerikanska sociala medier i EU. De utgör ett gigantiskt hot mot demokratin.
Ja, tänk så lugnt och skönt det skulle bli om vi slapp 95% av all den högerextrema gojan som sprids i samhället nu.
Eller höj tullar osv så Trump att dubblar tullarna så det går åt helvete fortare så denna fas av eländet inte blir lika utdraget. Vi kan inte rädda USA och världen från Trump men det borde gå att förkorta lidandet.
Maga retoriken att detta är välmotiverade tullar och om det svaras på dem har omvärlden startat handelskrig är lika sjuk retorik som den ryska krigsretoriken och bara det är en anledning att syna hotet. Fuck you too!
“Eller höj tullar osv så Trump att dubblar tullarna så det går åt helvete fortare så denna fas av eländet inte blir lika utdraget. ”
Absolut, men frågan är vart det leder. Nytt Lehman brothers faktor 10?
Jag köper inte riktigt snacket att världsekonomin klarar sig utan USA, det såg vi 2008 när en bank var nära att dra med sig rubbet. Det är mer komplext än att bara jämföra handelsroutes.
Rasar det helt kommer det att omedelbart uppfinnas en ny världsekonomi som är väldigt lik den föregående då det är en sådan vi har infrastruktur för. Det blir inte guldmyntfot, bitcoin, ny världsvaluta eller någon annan helt ny idé eller utopi.
Jag sitter här med svartsynen att Trump knappast kan hejdas från att göra historisk skada så varför önska att det blir utdraget?
Så Trump skall på onsdag höja Kinas tullar med 50%, antar det är procentenheter så det blir 84%, om Kina inte backar sina mottullar. Jag tror inte att Kina backar utan det ser ut att bli snabb eskalering tills något brister.
Dags att bunkra massor av popcorn att poppa utifall världshandel står stilla ett tag?
Japp. Ignorera vår DramaQueen. Han har skitit i jacuzzin. Låt honom njuta av det.
Skicka våra skickligaste förhandlare öster- och söderut så att vi inte hamnar i Tulltjafs åt det hållet också.
Precis, global frihandel mellan världens alla demokratier och halvtaskiga länder på väg åt rätt håll förutom för just USA som genomlider en fas där de knarkar.
Det finns redan en påtagligt ökad efterfrågan bland asiatiska forskare att komma hit och jobba istället för att sikta på USA. Se det som en framgång.
Tycker det ser ut som ett chickenrace från Trump. Hoppas kunna få länder komma ett och ett för att få till lösningar. Nu gäller det för den övriga världen att hålla ihop. Lyckas han inte splittra ser jag en ljus framtid, lyckas han med sin ide så blir det inte roligt.
De enda länder som kommer komam ett för ett är små länder med extremt handelsunderskott, typ Vietnam. Kina har redan visat vart skåpet ska stå, och EU kommer agera som en enhet.
Jämför man Kina och Canada i deras handel med USA så ser man en intressant sak: Kina exporterar prylar, som USA kanske egentligen inte behöver. Canada exporetar råvaoro (olja, el, timmer) som USA verkligen behöver. Lycka till att ersätta råvaruimporten (därför detta snack om 51:a delstaten och att ta över Grönland), USA kan inte vinna ett handelskrig mot de länder som exporetrar råvarorna.
Det insåg kina också som nu blockerat exporet av vissa mineraler till USA.
Hur skall han och hans stab ens hinna med att förhandla om detta går som det ska enligt en sådan plan?
Funderar mycket på vad T vill uppnå. Tycker att det saknas i debatten, såg rubriken om att EU mfl västländer ska betala tillbaka. Lite oklart vad vi ska betala tillbaka och när.
Läste artikel i DN om Lesotho som tillverkar jeans åt Levis och Wrangler (tror jag) och som drabbats av 54% tullar pga enormt handelsunderskott. Detta beror framför allt på att man inte har råd att köpa från USA men att företag i väst byggt fabriker där och använder lokalarbetskraft men som sen säljer i huvudsak på den amerikanska marknaden. . Vad vill T uppnå med att straffa bort dem?? Ska de tvingas handla amerikanska varor för att balansera upp handelsunderskottet – med vilka pengar då??
Jag tror snarare på tvärt om, att Trump hoppas på att tillverkningen ska “flytta hem till USA”.
Som flera redan konstaterat så är det inte så enkelt.
Jag sprang på ett blogginlägg häromdagen som förde resonemanget utifrån en enda vara: blåbär från Michigan och Chile. https://drmollytov.dev/2025-04-04
Flytta hem tillverkningen av Jeans!? Kvinnorna som jobbar med det i Lesotho har en lön på motsvarande 1500 kr. En anständig lön i Lesotho men givetvis bara skrattretande i USA. Hndelsöverskottet Lesotho har består inte bara av jeans, det orsakas även av diamanter som bryts där. Hur ska man “flytta hem” det?
Du. Gör som vi andra och sluta grubbla på vad Trump vill uppnå. Han är imbecill, dement och sinnessjuk. Hans stab är oduglig. Hans svammel om att andra länder “ska betala tillbaka” är bara okunniga fantasier utan verklighetsförankring. Jaa, låt pingvinerna betala!
Andra gången jag säger detta i denna tråd. Sen är det slut på upprepningar.
Trump gör exakt det han sa i valrörelsen.
Sen att folk inte lyssnade eller trodde på det han sa är en helt annan story.
Japp. Så är det och det finns ingen i den innersta kretsen som kommer att stoppa honom.
Det här kan bli hur tokigt som helst.
Mycket tidiga margin-calls i morse 8tex Saab minus 18%, som nu “studat upp” till minus 6% efetr en timme.
Att vara belånad på börsen är bra så länge det går bra, men riktigt dåligt när det går dåligt.
Samma sak gäller väl övriga tillgångsslag också för övrigt? Bara att det blir tydligare på börsen med snabb återkoppling.
Minus 18%? Wow.
Kollade femminutersgrafen nu. Wow.
Får se om vi kan få liknande i Tesla.
Minus 3.4% nu 🙂 Skulle inte förvåna mig om dagen slutar på plus, för just SAAB är det bolaget som borde vara allra minst påverkad av några amerikanska tullar (åt endera hållet) på svenska börsens listor.
SAAB. Har du räknat på deras värdering?
Nix, räkna gör jag bara om jag har för avsikt att köpa aktier i bolaget. Jag bara poppar popcorn och tittar på kursgrafen
Helt klart ett urstarkt momentum med allt vad det innebär…
Det var mycket som var “stängt” vid öppning.
Första minutens handel kom inte igång då kurserna var så hårt nedställda.
Jag hade glömt att jag hade en order inne på SAAB. Fick se på förmiddagen att dom låg och skvalpade i depån.
Inköp en bit över 340. Nu ca 370.
Lånefinansierat. I någon dag. Säljer räntefonden och i stort sett kvittar jag ut det.
Du lyckades fiska upp vid ett margin call?
Jag hade en order med limit, månaden ut eller liknande. Satte den väl i mars någon gång.
Möjliggjordes av en aktie/företag blir uppköpt. Sedan la det i räntefond. Och la en order på SAAB, även jag helst hade velat ligga på drygt 300. Men trodde inte att dom skulle ramla ner till det från så där 400
Kul ändå med kreml-betalda Trump-influencers som nu twittrar om att pengar inte är viktigt 🙂
Ändå gjorde man ett stort nummer av inflationen under Biden.
Och jag misstänker att man tog en del röster där.
Och hans sviktande mentala kapacitet.
Ja, samma influencers har alldeles nyss trummat på hur rika alla kommer bli under Trump. Men det vände fort 🙂 Sån är trumpismen, dess försvarare måste vara beredda på att svänga 180 grader i alla frågor när som helst. Förutom rasismen förstås, den är konstant.
svänga 180 grader i alla frågor när som helst.
Låter nästan som i ett annat land där man följer en bunkerledare
En vild spekulation; Kan Putte ha bett Krasnov om dessa tullar för att ta uppmärksamheten från illdåden i UA?
Verkar långsökt med tanke på att Trump väl har en lång, väl etablerad förkärlek till tullar?
Nä, för många är redan vana vid ryska illdåd så de behöver inte ordna någon avledning.
Jag vill reklamera den tidsperiod vi nu lever i. Kan vi komma överens om att backa bandet till säg 2020 istället?
Jag föreslår att vi backar till 90-talet. Det var bättre förr.
Ju förr desto bättre.
Vi har vår tid nu, vår tid nu, vi har vår tid nu, vår tid nu, 1977.
Vår bästa tid är nu, vem minns den fond som kanske föll i fjol?
Börs faller och vi med den, långt långt in i sommaren.
87, 87
Var har du tagit vägen nu?
Jag röstar för att första världskriget var urkatastrofen för de senaste hundra årens eländen och missade chanser. Ducka det eller att vem som helst vinner snabbt och det mesta borde bli bättre.
I så fall får du nog backa åtminstone till fransk-tyska kriget 1870 och fransk önskan att hämnas det nederlaget. Sedan kan i viss mån balkankrigen 1912 och 1913 varit dess testfas.
SAAB 9000!
På den tiden SAAB gjorde ambulanser: SAAB 90000?
12 december 2000 när USAs högsta domstol beslutade, 5 domare mot 4, att inte tillåta omräkning av rösterna i USAs presidentval i Florida är exakta tidpunkten när allt började gå åt skogen.
Halleluja på det med Al Gore som president hade vi levat i en bättre värld
Ibland brukar jag tänka på kapitulationen av Sveaborg och förlusten av Finland 1809. Länge ansågs ju det som en oerhörd förlust för Sverige.
Men vore det inte för en viss fransman hade vi kanske försökt ägna minst hela 1800-talet åt att försöka återta det, och antagligen även blivit stridande part under WW1. Och med tanke på att finnarna sedan dess även fått gå igenom både ett inbördeskrig och två förödande krig med Ryssland och ett med Tyskland under WW2 samt en ganska så fattig efterkrigstid, så kanske det för vår del ändå inte blev så tokigt till slut. Finnarna fick ta hela smällen av att ha ryssarna som granne.
Vi försökte iofs och t ex upplät hamnar under Krimkriget.
Vi får nog gå tillbaka till Columbus och sänka hans tre skepp.
Och Tyskland överväger att flytta guld från USA, kanske till någon mer pålitlig partner. De lagrar tydligen runt 1200 ton hos Federal Reserve.
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/04/04/germany-considers-withdrawing-gold-stockpile-from-us-trump/
Bam! Rakt in i betalväggen.
Ingen betalvägg för mig. Prova att stänga av Javascript.
Trump i går kväll på Air Force One “They (the EU) want to talk, but there’s no talk unless they pay us a lot of money on a yearly basis number one for present but also for past.”
Han har verkligen surrat fast sig vid masten, skeppet sjunker men det är helt okej eftersom han uppfattar att hans fiender lurar honom.
De som tror att Trump spelar något slags 4D-schack och egentligen vill få ner tullarna blir allt färre. Han är verkligen övertygad och har omringat sig med idel ja-sägare som alla säger att det han gör är fantastiskt.
Sen tittar han inte på tjänsteexporten alls. USA har ett handelsöverskott på 109 miljarder EUR årligen vad gäller tjänster (tech främst), som genererar betydligt mer högavlönade arbeten i USA än vad exempelvis Sandvik har i Sverige. Men det ska man tydligen inte titta på, enligt Trump.
Han har ingen koll överhuvudtaget. Nu får vi bara fromt vänta på att hans närmaste krets ska inse att det är dags att sätta livbåtarna i sjön.
EU inför 42,7% tullar på tjänster som levereras av företag som någonstans uppåt i ägarstrukturen ägs av amerikanska företag? Går säkert att ordna detaljerna på något fiffigt sätt så att det slår hårt i pungen på male-pale-stale.
Hur tänker du där? Tull på AWS/Azure? Det skulle ju vara självmord för oss själva i synnerhet.
Det är inte jag som tänker. Se länk annorstädes i tråden.
Ja, bara för att Trump skjuter sig själv i foten behöver inte vi göra det. Tänk bara på dominansen av Microsoft, MS Office, Teams etc. Finns ingen anledning till att fördyra det.
Tror vi bör rida ut stormen och hoppas på bättre lycka med nästa president. Tyvärr är väl risken att det kan bli JD Vance, då dröjer det 4 år till..
Teams har väl ingen dominans. Inget av de sex bolag jag har som kunder använder det.
Google Meet är till stora delar en svensk produkt.
$onald har panik för att om ett företag hade lika dålig ekonomi som USA så är risken stor att det företaget går i konkurs.
$onald har personligen stora erfarenheter av att hans företag går i konkurs.
Min konspiratoriska sida säger mig att han rustar USA för krig mot andra nationer. Eller att han agerar på uppdrag av ryssarna för att förstöra väst inifrån.
Givet “They (the EU) want to talk, but there’s no talk unless they pay us a lot of money on a yearly basis number one for present but also for past.” är det fullt möjligt att The Donalds plan (sid XXX i hans Magnum Opus The Art of the Deal) att han faktiskt tror att länder kommer att pynta honom stålar för att få äran att sälja varor till USA.
Att en kille som Lutnick nog inte bara tar näsdroppar i den näsan verkar troligt men nu har nog the Donald fått en allvarligt psykos…
Och varför skulle i det här fallet EU helt plötsligt gå med på att betala retroaktiva tullar?
Att omförhandla villkoren framåt är en sak, även om sådant också ska hanteras med förutsägbarhet, men att omförhandla villkor som gäller historiskt?
Undrar om han kör med den varianten på folk som bott på hans hotell också? Helt plötsligt kommer det en kompletteringsfaktura på X antal tusen dollares… betalar du inte skickar han sina bananas på dig.
Jag tror du möjligen misstolkar mitt inlägg som på något sätt pro Trump när det enkom var min tolkning av vad jag tror att en numera, för mig, alltmer galen Trump tror att han ska uppnå med detta…
Det stora problemet är att Trump denna gång handplockat enbart ja-sägare och superlojala medarbetare och ministrar som säger att allt han gör är fantastiskt. Förra mandatperioden fick ju ändå det republikanska partiet in några någorlunda vettiga personer i administration.
Helt otippat så har Trump blivit årets miljö hjälte. Menar, minskade pensioner, förlust för privata investerare, mindre möjlighet för investeringar för företag (läs nyemmissioner), högre priser för konsumenter. Följden blir minskad konsumption för gemene man. Och minskad transport av varor. Det är bara för mig att erkänna att han gör en stor insats för miljön, troligen oavsiktligt av honom, men jag önskar han satsat på solpaneler istället för tullar.
Ser en hel del kommentarer av typen “undrar vad Trump egentligen vill?”
Mary Trump är Donalds brorsdotter. Hon har levt i den här familjen. Hon känner Donald bättre än de allra flesta. Hon har brutit sig loss från familjen och jobbar idag som psykolog. Hon har en kanal på YouTube som jag starkt rekommenderar.
Här är hon gäst i en annan kanal: https://www.youtube.com/watch?v=VOQbp7amF9U
Klippet är 40 minuter men klart värt att kolla in.
Har man sett detta klipp behöver man aldrig mer fråga sig “vad Trump egentligen vill”.
Tycker man att det hon säger är noja eller “trump-tourettes” eller något annat så undrar jag stillsamt: tycker du att det hon säger inte verkar stämma just nu?
“Hon har brutit sig loss från familjen och jobbar idag som psykolog” – hjälp till självhjälp för den stackars kvinnan…
Trump vill utöva och berusa sig på makt.
Vad bättre då än att hålla både världens företag och vanligt folk i ett strypgrepp vid sidan av att förnedra och förråda Ukraina (och antagligen Baltikum).
Ukraina allena räckte väl inte för att få hans impotenta ’limp Dick’ att stå.
Håller Trump på att självmåla sig även gällande kryptovalutorna?
📉 Bitcoin at ~$75,000. Cryptocurrency market cap falls 12.8% in 24 hours.
The total market cap of all cryptocurrencies fell 12.8% in 24 hours to $2.46 trillion.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lm7hwohwhs2n
Vem vid sina sinnens fulla bruk vill sätta sina pengar i krypto just nu, en valuta som har exakt noll substantiellt värde, är notoriskt besvärligt att köpa mjölk och bröd för och som saknar alla former av statliga garantier, eller garantier överhuvudtaget.
Enligt min ytterst begränsade kunskap om nationalekonomi borde Bitcoin etc. sjunka som en sten när världen går mot större osäkerhet.
Crypto borde sjunka som en sten ja, men inte av dessa orsaker, utan pga vi ligger i slutskedet på fyraårscykeln. Den stora Trump-oredan skyndar bara på fallet några månader imho.
Pyramidspel har cykler?
🇺🇸 CNBC host Jim Cramer said the US could face a Black Monday-like market crash in 1987 if Trump doesn’t ease his global tariff plan.
“1987-style crash looks very likely,” he warned, citing the Dow Jones Industrial Average’s 22.6% plunge in a single day.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lm7hnwezxs2n
“Bostadspriserna kommer påverkas av börskraschen är min egen banala analys. Detta om inte annat för att folk kommer hålla i plånboken, men rent konkret så finns det de som slitit ihop till bolånetaket för ett köp av en bostad, som nu får se de tillgångarna utplånas så att man inte längre kan betala lika mycket för en bostad. Detta oavsett om man tänkte köpa med 15% bolånetak nu eller väntar på regeringens idiotiska sänkning till 10% i sommar.”
Ja – kanske det – eller så ser vi efterföljande stödpaket pumpas in – ungefär vad som hände vid Covid – och priserna stiger.
https://cornucopia.se/2020/03/kan-bostadspriserna-paverkas-av/
Bloggarens tanke om ämnet 13:e Mars 2020 – vad som känns som en livstid sedan. 🙂
Förvisso blir 300 miljarder i upprustning ett rejält stöd till ekonomin.
07:28
Man ska inte dölja sina egna förluster tycker jag, utan det är bara att vara helt öppna med dem.
Håller med.
Det är intressant att se vad Cirkus Vitahuset™ ställer till med.
Sedan årsskiftet.
PPM (100 % aktiefonder) minus 8 %
Tjänstepension (80 % aktiefonder) minus 6,5 %
Övrigt sparande (75 % aktier/aktiefonder) minus 9,5 %
Känns ändå okej än så länge, men…..
Det är ju en dag imorgon också. 🙁
Jag har större förluster än du i mitt PPM-sparande, ungefär lika i övrigt sparande men i den del av tjänstepensionen som jag kan påverka själv så har jag 0% aktier och haft så i ca. 1 år.
Jag har valt att låta mitt sparande till tjänstepension ligga orört. Förändrade i januari/februari till 60% globalt index och 40% svenskt index. Sen i mars gjorde jag om till 20% globalt index, 30% europeiskt index, 40% svenskt index och 10% svenska småbolag. Har inte loggat in på något sådant konto på 2 månader.
Mitt stora innehav ligger på ISK-konton. Där har jag superkoll och gjort en massa i förberedande syfte. Sålde av mina indexfonder på global och svensk marknad för att istället köpa XACT ETF för Sverige och Högutdelande i februari. Båda dessa är utdelande och är snabba att sälja om skiten skulle träffa fläkten. Vilket den nu gjort. Har konverterat XACT Högutdelande till XACT Bear 2. Den lilla förlusten tog jag igen nästkommande dag.
Sitter på en portfölj som består av 33% Europa indexfond, 10% Asien inkl Japan indexfond och 57% Sverige (20% indexfond, 25% XACT Bear/Bear 2 och 12% enstaka aktier. Långt ifrån rekommendation från Lysa och andra. Gör inte som jag.
Har gått ned 7% från toppen.
Gått back 11% sedan årsskiftet. 17% sedan topp i höstas.
Tack USA. Jag ser inte riktigt varför vi ska handla med er och inte Kina framöver.
Fick precis ett nyhetsbrev från en fondförvaltare och bloggare. Inte bloggaren på denna sajt dock. Titeln på mejlet och dess innehåll kan sammanfattas som i “KÖÖÖÖÖP NUUUUUUUU”. Blir intressant att se vad utfallet blir när röken lagt sig och USA står ensamma kvar utan handelspartners 😉.
Trumpeten ser inga problem alls med hur de globala börserna agerat på hans frihetsdag. Klarblå himmel och härlig sol som värmer honom när han körs i golfbil mellan hålen på sin golfbana i Florida. Vad mer kan han önska sig?
”Oljepriserna sjunker, räntorna sjunker (långsamma Fed borde sänka räntorna!), matpriserna sjunker, det finns ingen inflation, och det länge misshandlade USA tar in miljardtals dollar per vecka från de misshandlande länderna med tullar som redan är på plats.”
Vänta nu, om USA tar in miljardtals $ betyder det ju att de fortsätter att köpa, säljarna säljer och folket har så god råd att de har råd att betala.
Chefsapan har alltså lyckats höja skatten i USA utan att folket fattar det. Genialt!
Spot on. Spana in Reddit och trådar om elektronik från amerikanska bolag. Många många trådar som frågar om de här tarifferna påverkar priserna på något sätt för en gängse amerikansk konsument. Kunskapen om tariffer är … låg baserat på detta lilla smala urval.
Utan en angivelse om tidshorisont så är köööööp nuuuu inte en intressant analys.
Sant. Tidsaspekten i nyhetsbrevet var “Sättningen baseras inte på fundamentala faktorer som påverkar vinsterna för bolagen. Detta återhämtar börsen alltid. Därför ökar jag min risk nu.”. Personligen tror jag mer på “jag har ingen aning” och “riskera inte pengarna i onödan”.
Tuffa nedgångar för många här på bloggen. Även för mig.
Men det kunde ha varit värre, tänk bara på stackarn Elon. Tesla är nu ner 50,1% sedan toppen i december och just nu ner ytterligare 4,8% i förhandeln innan USA-börsen öppnar. Tur ändå att han är ett sådant där tech-geni som aldrig skulle komma på tanken att belåna sin Teslaaktier. Eller hur var det nu? 238,4 miljoner aktier som säkerhet för personliga lån? Kan bli spännande om det fortsätter falla.
Couldn’t happen to a nicer guy.
Ja, ytterst intressant att veta när han blir margincallad.
Och detta är väl orsaken varför han sålde Twitter till sitt AI-bolag med betalning i aktier, för att få bort sin colatteral i Tesla-aktier gentemot Twitterköpet.
Ja, det verkar som om han har slingrat sig ur den risken. Tidigare var gränsen för margin call tydligen 114$.
Before this Friday, the movement had a discernible target: to reduce Tesla’s share price to the ~$114 price level, at which point Musk’s $12.5 billion margin debt – incurred during X’s acquisition process – became callable.
However, as we noted on Friday, Elon Musk’s xAI has formally acquired X in an all-stock deal that values the AI-focused enterprise at $80 billion and the social media platform at $33 billion inclusive of ~$12 billion in liabilities (Musk’s margin loans).
Vilken plats ligger han på nu i ligan bland de rikaste i världen?
Knappast etta fortfarande hoppas jag!?
Lista
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lm7stohzms2g
och, titta på Buffett 😉
Han börjar nog darra på manschetten nu…
https://www.di.se/nyheter/musk-till-attack-mot-trumps-tullguru/
Priset vid Trump skulle ju ner?
Alla ville det.
🇺🇸 Congressman Jared Moskowitz:
“I don’t remember Trump ever talking about the stock market crashing while on stage. By the way, that’s not easy to do. He literally killed the economy he constantly called terrible. And some people believed that. But the economy wasn’t terrible. Well, now it is.”
film
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lm7ttjvq5s2u
Moskowitz: “He wiped trillions of dollars out of the U.S. economy — and we can’t make that up with tariffs. He slapped tariffs on penguins. He slapped tariffs on Vietnam. Madagascar. I don’t know what the plan is. Is the plan to get people living in Vietnam to move to Greenland to sew shirts there?”
Utfall i år:
LYSA -14 %
Nedanstående är blandning av vapenaktier och fonder som startades i samband med att jag sålde 2/3 av innehavet i Lysa:
SHB -10
Avanza -1
Med en stor reservation för att panik försäljning och logistiskt trassel lett till förlorad helhetsbild över utvecklingen.
Pensionen har jag inte vågat kolla men
PPM 100 % Såfan
Tjänstepension:
Samma panikdrag Global aktieindex -> aktieindex Europa- och nordenfonder.
Ett så kallat klusterkn*ll 🤦♂️
Tog inte många veckor det där..
🇺🇸Tesla shares have fallen below what U.S. Commerce Secretary Lutnick called the lowest possible price, Bloomberg reported.
The shares fell more than 10% to $214.80 amid a general selloff in global stock markets.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lm7rrv5hfk2j
During an interview on Fox News on March 19, when Tesla shares closed at $235.86, Lutnick said viewers should buy them because “they’ll never be this cheap again.”
Låter som att Lutnick fick rätt? Nu är de inte så bil-liga, nu är de billigare!
😁
Ids inte ens titta på mina pensionskonton. Kommer inte att röra dem på tio år än. Förhoppningsvis är det något kvar där när detta året är slut. Men visst, man kanske skulle flytta åtminstone en del till fastränta utifall raset fortsätter ett antal månader ytterligare.
Jag tror du har fel Lars. En normal krasch kanske går långsammare efter ett tag och brukar nöja sig vid femtio procent. Nu har ju dock med Trump att göra, inget hindrar honom från fler korkade åtgärder som kan öka takten på nedgången eller om börsen verkar vända upp kan han säkert komma på något som kan få den att rasa 50% igen. Vi jobbar med nya ideer nu.
En herr Peter Navarro diskuterades i förrgår i “Erfarenheter från sju börskrascher och 33 år på börsen“. Snubblade över en artikel om honom igår; kommenterade nyss i den gamla tråden också, men ifall någon som vill se skulle missa det där: Peter Navarro Invented an Expert for His Books, Based on Himself | NYT Oct. 16, 2019 (Arkivkopia)
Fascinerande hur en person kan förstöra världsekonomin med spökviskningar.
Jisses, alltså det är OK att ha låtsaskompisar men man kanske inte ska citera dom som källor och vet i katten om man inte ska undvika att ta med dom ut i geopolitikens och makrovärldens hörn…
“Jisses, alltså det är OK att ha låtsaskompisar men man kanske inte ska…”
Off-topic, men eftersom här tycks hänga några fler datanördar: …man kanske inte ska åberopa dem som allierade i sina online-flamewars.
Host, hostAsahihostLinahost, host. Va, om jag sa något? Nä, jag hostade ju bara.
Det är passande att Trump väljer en clown som Peter Navarro som rådgivare då han själv har använt sig av olika låtsaskompisar i olika sammanhang. Det är bland annat John Barron, John Miller, David Dennison och kanske den roligaste av dem alla, Carolin Gallego.
A 1992 letter to New York magazine signed by “Carolin Gallego” replied to an article by Julie Baumgold. The letter asserted that “as his secretary” she knew Trump to treat women with respect. This letter resurfaced in a 2017 article in the Washingtonian which highlighted similarities between patterns of repetition in Trump’s speech and the final line in the letter, which read: “I do not believe any man in America gets more calls from women wanting to see him, meet him, or go out with him. The most beautiful women, the most successful women—all women love Donald Trump.”
Trumps senaste utspel:
”Oljepriserna sjunker, räntorna sjunker (långsamma Fed borde sänka räntorna!), matpriserna sjunker, det finns ingen inflation, och det länge misshandlade USA tar in miljardtals dollar per vecka från de misshandlande länderna med tullar som redan är på plats.”
Hahaha, vilken clown han är! Lika delar komisk och ondskefull.
Inför börsöppningen i USA uppmanar Donald Trump det amerikanska folket att inte drabbas av panik efter oron på världsmarknaden. Det går väl inte sådär jättebra med det heller, för Trump.
Herregud. Det är ju amerikanska konsumenter och företag som betalar tullarna.
Det är obegripligt hur en människa (Trump) kan ha sådan “otur” i sina beslut. Knappt ett enda rätt.
Prishöjningarna från tullarna syns inte än i butikerna, så än så länge sjunker priset på ägg (Räkneenheten “ägg” i USA verkar motsvara vår ISO-standard räkneenhet “kaffepaket” i kvällspressen).
Pannkakor till frukost. Numera gärna friterade också så man inte får för lite kalorier.
Ryssarna behöver äggen till majo.
Bodde under uppväxten granne med två gifta bönder som räknade budgeten i valutan Levi’s 501.
En analys av en ickeekonom.
Det kommer ju inte att hända jättemycket med alla priser i USA den närmaste månaden eller två.
Det som var lastat på båt när tullarna trädde i kraft är befriat från de nya tullarna, så den närmaste månaden kommer båtar utan tull att lossas i USA. Efter den månaden finns det säkert lager utan tull att ta av. Sedan är det frågan om hur varje enskild näringsidkare väljer att göra. Det kan ju vara frestande att höja priserna lite försiktigt nu direkt, eller så är det inte det.
Import från närområdet kommer ju att drabbas mera direkt och även varor som importeras som har snabb omsättning (läs livsmedel) kommer att stiga tidigare än annat som leksaker, hemelektronik, mm.
Sedan har vi insatsvaror som kan ge väldigt olika utfall beroende lager, lång eller kort transport (ny tull genast eller ligger på båt med gammal tull), när de behövs etc, men jag försöker mig inte på att gissa något om detta.
EU öppnar ju nu för att förhandla tullnivåer med apelsinen, kanske dämpar fallet något.
De mesta tullarna vi har är ju på mat. Vi kan ta bort dessa, och i stället sätta ännu strängare krav på att det inte får inenhålla diverse bekämpningsmedel och tillsatsämnen än vi redan har krav på. Då låser vi ute halva exporten (den billiga dessutom).
Tesla öppnade minus 10%, och handlas efter en trekvarts timme på plus 3%
Saab öppnade -18% i morse, och handlas nu kring nollan (plus 0,5%).
“Det är kul med aktier”…
Jag har kört röjsåg idag.
Och minus 4% en kvart senare (Tesla alltså).
Det går fort i hockey
Det som är sjukt är att Tesla är upp 40 % på ett år trots att aktien tappat 40 % i år.
Wall Street rusar tillbaka till grönt efter nyheten att Trump överväger att pausa tullarna. Allt snurrar runt Trump, och hans nuvarande sinnestillstånd.
Törs man hoppas att hela världen lär sig en viktig läxa av den fullständigt alldeles utomordentligt psykotiske Trump och inser att en person ska inte ha möjligheten att ensam ta denna typ av beslut?
Klart vi inte gör…
Får presidenten i USA ens ta den här typen av beslut?
Nej, enligt denna länk:
https://nclalegal.org/press_release/ncla-sues-to-stop-trump-admin-from-imposing-emergency-tariffs-that-congress-never-authorized/
Men Trumps heliga hämnd väntar de som går emot honom, så de flesta bara mjäkar med. Dessutom kommer det tydligen att ta närmare ett år att få ett domstolsutslag.
Det är precis vad företagen behöver, en klar tydlig politik som ändrar sig max en gång om dygnet, så de kan fatta väl övervägda beslut om att investera miljarder i nya fabriker här och var.
Stable genious.
Folk klagar när man är ner 10 % från ATH precis som om ATH vore ett referensvärde att förhålla sig till.
Girigheten hos homosapiens är vad som kommer att leda till dess förfall. Vi borde ner 50 % från nuvarande nivå för sunda värderingar.
Det finns fallhöjd…
USA-börserna vände på uppgifter om att Trump funderar på att pausa tullarna i 90 dagar. Detta förnekas nu och ingen i Vita Huset säger sig höra talas om detta och ingen verkar veta varifrån citatet kom ifrån – kan varit marknadsmanipulation.
Så nu dyker USA-börserna igen.
Som sagt – vad man än gör i en kraschande marknad gör man fel. Gå ut i vårsolen istället.
Effektiv tjurfälla, nu har man dränerat marknaden på massa pengar som stod vid sidan om och så är de vips borta.
Bill Ackman föreslog på Twitter paus i 90 dagar…
Det gillade algoritmerna tills vita huset dementerade med fake news.
Nu har jag inte sociala medier men Bloomberg linjär-tv hänvisar till Ackman.
White house says tariff pause report is “fake news”
Verkar finnas stöd på 4950 för S&P-500. Tills det inte finns längre.
Bara att ignorera marknaden som privatperson och acceptera att någon annan kör den och du kommer förlora vad du än gör. Ut i solen istället.
Alla som handlar manuellt är totalt chanslösa mor robotar och algoritmer i dessa volatila marknader. Gör ett långsiktigt beslut (ligga kvar eller kliva ur delar eller helt) och logga sedan inte in på en vecka eller tre).
Japp.
För att inte tala om oss stackare som har fonder istället för direktägda värdepapper. Finns inte en piss i den där amerikanska golfen att pricka rätt. Helt klart läge för ta ett beslut, vilket som helst är antagligen bättre än att hålla på att dalta fram och tillbaka, och så ut i solen med er och rör vid gräset eller krama ett träd. 🙂
Vet inte hur många gånger jag poängterat detta men nu gör jag det igen.
Det är AI/algoritmerna som handlar på det dom läser på internet.
Därav dagens rörelse på mer än 8 procentenheter intradag.
Fattar inte hur folk fortfarande tror de kan ägna sig åt trading.
Tänkte detsamma. Hur gör man?
Förlorar pengar.
Man rekommenderar andra att inte börja med detta.
Ligger på 10% av omsättningen som jag hade innan algoritmerna. 8 avslut idag.
2000 kunde jag göra en halv till en hel månadslön. Ibland mer. På en dag.
Sedan förlorade jag säkert över 90 %. Och har blivit löneslav allt sedan dess 😉
Jag testade att vara en mänsklig algoritm/robot för några år sedan när jag var arbetslös och hade då kanske 15 – 25 avslut om dagen i bull- och bear-certifikat och gick ur varje dag när jag inte orkade vara en robot mera.
Förmiddagen ägnades åt att hitta något som svängde mycket den dagen och där det fanns X8-certifikat eller högre som inte var så dyra att handla med. Eftermiddagen ägnades åt att studera kurvan (illglo på kurvan hela tiden, varje sekund i stort sett) och köpa och sälja utifrån vad min hjärna tyckte att kurvan såg ute att göra.
Vinsten i snitt varje dag var ungefär 10 % av beloppet jag avsatte för att leka med.
Kanske hade jag tur hela månaden eller så funkade det.
Otroligt tråkigt, men efter en månad orkade jag inte längre. Det var helt enkelt inte värt att tjäna pengar på det sättet. Det var faktiskt det tråkigaste och mest hjärndödande jag gjort.
Trading är ju det enda som fungerar i dagsläget.
Värre med de långa innehaven.
Fan va kass man är. Hahaha
Och när man för en gångs skull gör rätt och sitter med klockrent köp på xact bull på morgonen så ska ju Avanza krångla.
Det är synd om oss stackars amatörtraders.
Kan Danmark kan väl vi?
Danmarks saltbatteri kan förse 100 000 hushåll med el i tio timmar med 90 % verkningsgrad – och kan lagra energin i upp till två veckor.
Denmark’s molten salt battery could power 100,000 homes with 90% efficiency:
https://interestingengineering.com/energy/denmark-salt-battery-could-power-100000-homes
Fast för el är det 40% (inte 90%) om jag fattar rätt.
Är väl samma teknik som sandbatteri.
Du har ett överflöd av el t ex dagtid – då kör du igång enorma värmare och värmer salt till behållare till 600 grader. Sen när du behöver el så använder du det uppvärmda saltet för att driva generatorer och producera el.
Vet inte om el är det smidigaste att använda men värme kan man ju använda det till.
“Därför fungerar inte USA:s maktdelning under Trump.”
“Fredrik Bergman Evans, chef för Centrum för Rättvisa och expert på amerikansk lag, menar att Trump rundat kongressen genom att använda sig av en lag som bygger på att ett ekonomiskt nödläge har utlysts.”
https://kvartal.se/artiklar/darfor-fungerar-inte-usas-maktdelning-under-trump/
“menar att Trump rundat kongressen genom att använda sig av en lag som bygger på att ett ekonomiskt nödläge har utlysts” – aldrig tidigare har väl uttrycket No shit Sherlock varit mer passande…
Trump har ju tjatat på OPEC om att de ska öka produktionen för att få ner priserna på drivmedel i USA.
Frågan är om han inte fick mer än han han gapade efter nu när de faktiskt gjorde det, samtidigt som ekonomin krisar och förstärker prisraset.
USAs egen produktion kommer kanske få svårt att klara sig om priserna blir för låga eftersom de behöver större marginaler. Under 60 USD/fatet kan nog närma sig deras smärtgräns.
OPEC gör som Trump vill och lyckas kanske på köpet slå ut en del amerikanska konkurrenter! 😄
Fast det kräver förstås att det håller i sig ett tag. Det här kan förstås vara över om en timme, en dag, en vecka eller vad Trump nu är på för humör.
Makalöst smart kille det där.
Kan man hyra han att ta hand om min magra lilla börsportfölj kanske? 🙂
Köp Obolon istället!
Nej, hyr honom och gör exakt motsatt mot vad han säger – men med X8-hävstångscertifikat!
😄
Oljepriset är det lägsta på fyra år!
Alla oljeborrare och frackare i USA måste ju dansa av lycka.
“Drill, baby. drill” var det någon som sade i en valrörelse. Dumma Biden!
Precis allt är den där Bidens fel!😄
Håller det här i sig har nog snart alla amerikanare emot sig.
Han jobbar ju helt klart på det.
Trump threatens 50% additional tariff on China starting april 9
Jaha, Kina lär ju inte blinka. “Vi har lite fina statspapper här vi inte tänker refinansiera…”
Han är garanterat sjukt störd på att han kunde göra en av sina fantastiska deals med TikTok.
Det är faktiskt ofattbart att han tror att han kan få Kina att backa.
Kina av alla länder, som skiter fullständigt hur det går i det korta loppet, de agerar på 30 års sikt.
Kina, som inte behöver bry sig om hur opinionen svänger på hemmaplan
Kina, som inte behöver bry sig om att bli omvalda
Kina, som har resten av världen att handla med, utan pågående tullkrig.
Ja, det Kina…
Och som har hela Ryssland till sitt förfogande.
Kina kommer naturligtvis inte att backa utan kommer att stoppa handel med ytterligare några varor som är viktiga för USA (förutom sällsynta jordarsmetaller som de redan stoppat). Kan kanske bli jobbigt för USA om enklare halvledare, batterier och insatsvaror för batteritillverkning samt ingredienser till läkemedel stoppas.
“de agerar på 30 års sikt.”
Har de blivit så kortsiktiga nu?
Kina, och många andra totalitära statsapparater i världen idag, lever helt på att de levererar levnadsstandardökningar åt befolkningen. Liksom Ryssland är deras värsta mardröm att den välmående medelklassen tittar in i framtiden och inte ser ett stort blinkande “China numbah 1!” skrivet i himlen.
Kina stoppar export av sällsynta jordartsmetaller till USA:
https://www.tomshardware.com/tech-industry/china-strikes-back-on-trump-tariffs-bans-rare-earth-exports-to-the-u-s
UZA ska tillverka kretskort av fallfrukt från söderns persikoträd.
Man får ju ändå ge dom att det är en teknisk landvinning av astronomiska proportioner att göra det…
Men jävlar vad amerikanska mobiltelefoner kommer att lukta fint på sommaren.
Fast de kommer få konkurrens av alla moonshiners som behöver lagom mögliga persikor till destillering.
Ingen, absolut ingen, hade kunnat förutsäga detta svar från Kina.
Oh. Är det dags fylla på popcorn-skålen? Går han från 34% till 50% eller 84%? Vill han döda amerikanska bolag är en rättfärdigad fråga vid det här laget.
Är han uppe i 84% då eller hur räknar han? Sen hade han väl redan infört 10% sen tidigare så det kanske är 94% nu? 😄
Medan Trump babblar på Social Truth bygger kineserna järnväg för att förbereda sig för utökad trade på Europa.
Kan nog bli de som går vinnande ur det här på sikt.
Hahahaha. Trumpeten skriver ADDITIONAL i sin harang. 🤡
Ja, visst är det fantastiskt? Hahaha
Finner ingen bättre kombination av bokstäver som kan beskrivera hur magnifikt urbota korkat allt det här är.
Stor underhållning!
Dock kan jag tycka att biljetten börjar blir lite väl dyr.
Ända tills igår hade jag fri bar och bästa plats på parkett men idag fick även jag börja betala.
Så kan det gå när man inte har vett att gå hem i tid.
Det är så här det blir när man har dåliga rådgivare, hur någon person ens kan överväga Navarro och Lutnick övergår mitt förstånd med råge…
34% plus 50% blir väl 51%? Nä, nu blev det rörigt. Men det kanske var tanken.
Och från nu på onsdag? Jomentjena…
Det var någon som pratade om förutsägbarhet. Norge ringde, de vill ha tillbaka sina skämt.
Kina är 100 % förberedda den här gången och lär knappast vika ner sig. De har precis alla vapen som finns
för att ge Trump några rejäla sparkar i skrevet. Trots att alla sakkunskapare förutspådde att Trump skulle köra av rälsen rejält den här gången visar han sig var galnare och mer korkad än förutspått.
👨💼🇺🇸 A group of business groups and conservative lawyers are preparing a legal challenge to President Donald Trump’s tariffs, arguing he does not have the legal authority to impose them.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lma6cytsbs2u
Blir intressant att se vad det blir av med det där!
Det är ju också indicie på hur stämingarna (sic!) går inom affärskretsar och till och med inom konservativa led
En fin liten stämning på förlorade börsvärden skulle i så fall sitta fint 😁
Trumpen får ta ur egen ficka, make trump poor again
Behöver tröskas genom domstolsprocesser. Tar år isf
Ja, en sån sak lär ju garanterat gå ända upp i högsta domstolen. Minst.
Vid det laget är det redan för sent.
Sant eller inte har jag ingen aning om. Men länken går till en skärmdump från Twitter där en fejk-persona som betalat för blåmärke hittade på att det skulle bli paus med tarifferna. Det fick börserna att ta tjurskutt. För att sen gå och bli buttra tjurar när skithuset dementerade “nyheten”.
Det är galet hur volatil börshandeln är.
https://www.reddit.com/r/StockMarket/comments/1jtna71/elon_strikes_again/
Jag förstår inte… Kina gick alltså med på att sänka sina skyhöga tariffer från 67% till 34% för att matcha USAs tariffer, men nu hotar USA med att höja till 50%? /s
Man ska nog inte förstå.
Tanken är nog att ’man’ och regeringar ska bli rädda och undergivna.
Kinas tidigare tullar var selektiva (och 67 % var väl Trumps påhittade?) nu är har de satt 34 % på allt annat.
Var inte 67% (eller nåt) vad Trump hade räknat ut att Kina hade som tull på amerikanska produkter, och i sin oändliga medkänsla med Småfolket halverade till bara 34%?
Trump påminner lite om Don Quijote, han ser alla världens länder som elaka jättar som skor sig på USA och går därför fram som en väderkvarn på fyllan i sin kamp för påhittad rättvisa.
Precis som förra gången han var president så har man ändå inte tråkigt men den här gången drabbar hans dumheter folk på allvar.
Jag är förvirrad.
Jag trodde Don Quijote slogs MOT väderkvarnar – inte slogs SOM väderkvarnar.
🙂
Ja, precis som med Trump, obegripligt!
När Japan når fram till Trump för att förhandla hoppas jag att ha får en riktigt fin Wakizashi i gåva, kan vara hedersam för honom att ha hemma.
Nåja, mera allvarligt, jag hoppas någon kan förhöra karln om vad fan som hände efter att det haft sin gång.
BlackRock CEO Larry Fink to Bloomberg:
▪️He wouldn’t rule out another 20% drop in the market, but he views it as another long-term buying opportunity.
▪️Most CEOs he talks to say we’re in a recession already.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lmagps3qyk2u
“Vladimir Solovyov och hans andra statliga TV-propagandister berömde Trump för att ha infört tullar och slagit ett förödande slag mot väst. De föreslog att ge Trump en medalj eller att resa ett monument av honom sittande på en häst.”
https://bsky.app/profile/juliadavisnews.bsky.social/post/3lm3sifgm4s25
De har nog inte fattat än vad ett kraschat oljepris gör med Ryzzlands finanser…
På en häst? Varför inte på en isbjörn, på Vallgatan?
Jag kan vara en smula sen på bollen…men Trumpen är ju för fasiken helt utvecklingsstörd, hur tusan ska han kunna backa ur det här utan att förlora ansiktet??
Han om någon har ju inga kort kvar att spela.
För övrigt (missförstå mig rätt nu) är det nästan intressantare att följa ekonomitråden än Ukrainatråden dessa bråda dagar.
Tack alla ni kloka som kommenterar här!
Det kommer nog att dröja inna han backar. Tidigare var han fruktansvärt känslig för börsens upp- och nedgångar, nu verkar han överhuvudtaget inte bry sig. Det enda alternativa förklaring utöver att han tror stenhårt på tullvapnet är att detta skulle var någon slags “dump-and-buy-low”.
Kan det vara så enkelt han tänker? ”Dump-and-buy-low” ?
De enda som möjligen kan tjäna på det är hans miljardärspolare? Alla andra kommer bli förlorare, dvs hans röstboskap…
Som sagt, svårt att förklara annars varför han plötsligt bryr sig så lite om börsen. Tidigare kovände han när hans korkade beslut fick börsen att dyka. Nu är hans enda kommentar att det går bra, lite kortsiktig smärta är minsann bara uppfriskande.
Första mandatperioden Mnuchin och Cohn.
Andra mandatperioden Navarro och Lutnick.
Trump kan inte backa från det här. Han har hamnat i motsvarande situation som Putin, målat in sig i ett hörn.
Vad gör ett trängt, skärrat djur?
Just det.
Undrar om strategin är att det ska bli så många som vill ta Trump av daga att de snubblar på varandra så att ingen kommer till?
Kan inte EU införa exporttullar till USA ?
Då blir det faktiskt USA som får betala för dyrare varor.
Det hjälper ju $onald att minska underskottet i bytesbalansen.
Skrattade.
https://bsky.app/profile/carnage4life.bsky.social/post/3lma6bdx4bc2r
Försöker mögelmangon reducera UZA:s befolkning?
Vuxna deporteras.
Barn dör i mässlingen.
Fascinerande ändå, om än sjukt. Hypotetiskt, om Kina och EU inte backar, kan USA klara dessa tullar?
Det finns många ess i rockärmen på båda sidor.
USAs starkaste ess är att USA har så stor IT-export som hela världen är beroende av.
EU och Kina kan helt enkelt ge fan i att re-finansiera USAs lån när dessa går ut
EU kan börja prissätta Brent-oljan i Euro.
Kina kan sluta sälja sina varor i dollar, och i stället ta betalt i kina-Yuan (dvs helt enkelt säga att nix, dollar är inte världsvalutan längre).
Kina kan sluta exporetra råvaror som krävs till mediciner
Alla kan sätta exporttullar på saker som säljs till USA.
Det kan bli stökigt det här
USAs regim gör nog sitt yttersta just nu för att knäcka IT-tjänste-exporten också.
Fasen, lyckades posta på sekunden på hel timme. Kanske får skicka en slant till Ukraina som straff för det, bara för att.
Kina har väl redan deklarerat att de slutar exportera sällsynta jordartsmetaller till UZA?
Mer:
Säkrt hälften av världens handelsflotta kontrolleras i princip av EU. Om USA går på Grönland så förbjuder EU dessa anlöpa USA-hamnar.
USA hade väl kunnat vinna ett handelskrig mot Kina ensamt. Men mot hela världen? Där du dessutom pissat på dina största alierade Kanada och Mexico extra mycket, så dessa helt enkelt slutat köpa USA-saker även utan tullar? Lycka till… (tänk om Trump i stället hade lagt tullarna mot Kina först, sedan mot EU, sedan mot resten av världen förutom Kanada/Mexico (“för vi är ju bästa vänner”), då hade ju tonläget varit helt annorlunda.
Han påstod ju att han vill avsluta alla krig, och så startar han ett world wide ekonomiskt världskrig… sinnessjukt…
Finns tydligen förslag på 25-procentiga tullar mot USA från EU.
…Mitt i allt elände kan man i alla fall njuta av SNL’s parodierande av trumpeten och felon. Först debacklet i ovala rummet. Nu senast uppträdandet i rosenträdgården. (Hittas på flera ställen runt om på nätet.) “trump” (James Austin Johnson) är i klass med P1’s satirinslag i GodmorgonVärlden “Public Service”s Göran Gabrielsson. Mike Meyers gör felon lika bra…
Är det fler än jag som har lagt köpordrar idag?
Jag tänkte vänta någon dag till.
Japan studsar tillbaka. Plus 5% på morgonen kl 7 svensk tid.