Börserna går positivt i Asien över hela brädet och euron faller rejält mot kronan. Handelsbanken tror att bostadspriserna rusar i år och med 4% stiger snabbare än inflationen. Tesla ser ut att ha allt större lager av osålda bilar av den nya versionen av Tesla Model Y som inte säljer trots att bolaget lockar med sänkt ränta på finansieringen och två års gratis laddning, utan leveranstiden är nu fem dagar, dvs direkt från osålda lager i Tyskland. Edit: Teslas erbjudande gäller bara gamla osålda bilar, vilket är ännu värre – man har redan tidigare tillverkat bilar man inte kunnat sälja och har alltså inte bara ett osålt lager av nya Model Y, utan även av gamla Model Y.

Stockholmbörsern steg igår med +0.40% för OMXS30 och +0.27% för OMXSPI. Dollarn var nere och hälsade på under tiokronan, men ligger nu på 10:05 SEK och guldet hittas på 977:- SEK per gram. Däremot har euron rasat och kostar nu 10:84 SEK, något upp från när den var som lägst på 10:80 igår. Vi har inte sett så svag euro sedan 2022, och det är ett kvitto på en stark svensk ekonomi relativt sett som lockar till sig kapitalflöden.
I USA steg börserna och S&P-500 gick +0.16% medan tekniktunga Nasdaq 100 gick +0.85%. Enda FANANGST-aktien som föll var Nvidia so backade -0.59% medan Elon Musks Tesla gick +3.50% mot allt sunt förnuft. Mer om det längre ner.
Över i de asiatiska tidszonerna är alla börsindex bloggen följer just nu på plus, utan att kontrollera öppettiderna. ASX 200 går +0.71%, HAng Seng +0.490%, KOSPI +1.03%, Nikkei 225 +0.76% och Straits Times +0.29%.

Handelsbanken tror att bostadspriserna ska stiga med 4% i år jämfört med 2024, dvs mer än inflationen för att sedan skena med 6% om året 2026 och 2027 skriver man i sin nya Fastighetsrapporten. Detta drivs av stigande reallöner och skattesänkningar och banken skriver:
“Vi bedömer att stigande realinkomster och skattesänkningar bidrar till att bostadspriserna fortsätter stiga i år, där prognosen är en ökningstakt på i genomsnitt ca 4 procent jämfört med 2024. Trots en förbättrad försäljningsaktivitet förblir försäljningstiderna längre än vad vi sett under det senaste decenniet, men säljarna ser överlag ut att ha tålamod att vänta in rätt spekulant. För åren 2026– 2027 har vi antagit att regeringen kommer besluta om lättnader i bolånekraven så att bopriserna växlar upp ytterligare och ökar med cirka 6 procent per år. Det är utifrån hur vi har tolkat regeringens kommunikation men inget som är beslutat eller aviserat i nuläget.”
Däremot väntar man sig ingen uppgång i bostadsbyggadet.
Man räknar med att bolånetaket höjs till 90% vilket kommer stå för skillnadne mellan fortsatta 4% i uppgång och de 6% som blir 2026 – 2027. Kort sagt att regeringen i sina försök att “göra det lättare för unga att komma in på bostadsmarknaden” på två år utplånar nästan hela höjningen från 85% till 90% genom prisuppgångar och så är ungdomarna tillbaka i värre läge än där det började – med större lånebehov och större kontantinsatsbehov än före regeringen höjde bolånetaket.
Handelsbanken tror att bostadspriserna under 2026 slår tidigare rekord från innan Rysslands fullskaliga ockupationskrig av Ukraina och att hushållens skulder kommer ta fart med stigande så kallade skuldkvoter.

Edit: Teslas erbjudande gäller bara gamla osålda bilar, vilket är ännu värre – man har redan tidigare tillverkat bilar man inte kunnat sälja och har alltså inte bara ett osålt lager av nya Model Y, utan även av gamla Model Y. Detta bådar inte gott för Teslas resultat, där dessa förmodligen bokats som investeringar och eget kapital istället för kostnader, och en andel av Teslas lager väntar alltså på att förvandlas från bokföringsmässigt kapital till bokföringsmässig förlust. De faktiska pengarna – kassaflödet – är dock redan påverkat då man tagit kostnaderna för att producera osålda bilar.
Tesla verkar ha allt större lager av nyproducerade nya versionen av Tesla Model Y stående osålda på lager och har bara fem dagars leveranstid trots incitament med två års gratis laddning och sänkt finansieringsränta. Se skärmdumpen överst i dagens artikel.
Fanbois till Tesla hävdar bestämt att Teslas halvering av försäljningen beror på att kunderna väntade på nya versionen av Tesla Model Y, men den har nu funnits några veckor och leveranserna har inte stuckit iväg för Tesla. Tvärt om är det bara fem dagars leveranstid på en Model Y av nya versionen.
Det hade varit intressant att få dagsaktuella drönarfoton eller satellitbilder på Teslas lager för osålda Model Y från Gigfactory Berlin på DDR:s gamla nedlagda militära flygbas på Neuhardenberg, där lagret redan började växa i somras vilket syns på Google Maps, vilket kan jämföras med blygsammare osålt lager på äldre satellitbilder från Bing Maps (kan kräva att man zoomar in för att de fotona ska visas). Bland annat visar Google hur man redan i somras började ställa upp bilar även längs rullbanan.
Fem dagars leveranstid på en ny bilversion punkterar iaf helt snacket om att kunder väntat på nya Model Y.
Car.info visar att det bara såldes 23 Tesla igår i Sverige och totalt 1 699 än så länge i år. Tjänstebilsuccén VW ID.7 sålde 28 exemplar igår och har sålt 1 653 bilar 2025, dvs VW har med en enda modell lika stor elbilsförsäljning som Tesla med sina fyra modeller. Totalt har VW sålt 4 388 elbilar i år, att jämföra med 2 354 januari – mars förra året, medan Tesla sålde 4 644 bilar. Nu är det förvisso fem dagar kvar på månaden, men annars har Teslas svenska försäljning trots ankomsten av Nya Model Y rasat 63% i Sverige.
Nu får man förmoda att blankarna i Tesla redan har satellitbilder från Neuhardenberg och motsvarande plats i USA och Kina. Tesla värderas som ett extremt snabbväxande bolag med p/e 114x väntat resultat 2025, som ändå räknar med ökat försäljning för bolaget trots att leveranserna av bilar gick ner i höstas.


Fanbois kommer förmodligen säga att det är enormt positivt med fem dagars leveranstid för Tesla Model Y. VW ID.7 Tourer har över tre månaders leveranstid, vilket visar att bilen är slutsåld och inte finns på lager.
Enda tolkningen är att Tesla håller på att vräka ur sig bilar som ingen har beställt. Blir en intressant rapport senare i april och vi får se om Tesla i vanlig ordning släpper sina siffror över sålda bilar före dess, eller om man glömmer bort det eller redovisar något annat som t ex tillverkade bilar.
Sedan får man välja mellan om det beror på rövhatten, fascisten, rasisten, putinisten, heilaren, fundamentalisten och finansieraren av europeiska högerextremister Elon Musk, eller om det helt enkelt finns bättre och mer prisvärda elbilar än Tesla idag. Why not both?
Ironin i att fascisten Elon Musk dumpar osålda Model Y på en flygbas ifrån kommunisternas DDR går iaf inte förlorad.
Tillägg: Blueskypost med länkar till kameror för Drammens hamn i Norge som visar lite Model Y som står och väntar på bättre tider. Exempelvis denna. Säger inte så mycket, utan man måste bevaka förändringar över tiden.
![]() | Att låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se>. |
152 kommentarer
God morgon,
Erbjudandet som du beskriver beträffande Tesla är lite hopbuntat och missvisande. Gamla Model Y kan man få med reducerad ränta och 2 års fri supercharging(endast Performance). Kort leveranstid på Nya Model Y verkar iafl möjligt.
Nu är jag intresserad av vad bloggaren själv sneglar på för bil? Jag har inget emot Tesla som bil då jag köper bil baserat på mina behov och plånbok till viss del. Blir antagligen en Tesla själv då jag idag kommer från ett sydkoreanskt märke som inte levererar samma friktionsfria användarupplevelse som Tesla.
Har skrivit det förr – mina kravspecar är 1) ej suv för att kunna köra bekvämt långa sträckor landsväg 2) fyrhjulsdrift pga hur vägen hem till oss ser ut vintertid. Bortsett från Audi-BMW-Mercedes-Porsche, som jag aldrig kommer köpa, så finns bara Tesla Model S, Model 3 eller VW ID.7. Model 3 har för litet bagage för mina behov.
Polestar ska väl komma med någon fyrhjulsdriven GT, eventuellt även Volvo, men jag vill inte ha en kamera och mikrofon i bilen med programvara som ägs av Kina.
Tack för svar, då har vi samma kravspec.
Ja, att Kina ska äga min integritet är ju bara ett av skälen, ett av skälen, ett av skälen, ett av skälen.
Ser TeSSla tunneln vid ljusets slut…?
Inga koreanska alternativ?
Vad jag vet finns ingen fyrhjulsdriven sydkoreansk landsvägskryssare som inte är en SUV.
Jag bor på landet. Fungerar inte med SUV på kurviga vägar, blir för gungigt. SUV är för stadsbor. Visst, vi har en Subaru XV.
Det beror väl på vad man tycker om EV6 eller Ioniq6. För små för dina behov?
Hyundai Ioniq6 är ingen SUV, lågt luftmotstånd, och finns fyrhjulsdriven. Snabbladdande dessutom.
Det är en sk crossover och har för litet bagage.
Ioniq 6 är väl en sedan som närmast liknar Mercedes EQE till utseendet
@Lars Wilderäng:
“Det är en sk crossover och har för litet bagage.”
Ioniq6 är 4 cm lägre än en VW id7. Är den också en crossover??
Däremot är håller jag med om att bagageutrymmet relativt litet. Om jag hade ett tvåpersonershushåll så skulle det räcka med råge dock. Vi har åkt på bilsemester 5 pers i en original-ioniq. Men vi är alla olika kring hur mycket bagage som krävs.
BMW i5 touring borde vara jämförbar med ID.7, lite mer fluff och komfort kanske.
Audi S-Line?
Har en Q5 som går bra efter kurviga vägar.
Ställbar luftfjädring är väl optimalt.
Jag har en Ioniq5. Mycket bra bil, har bra bagageutrymme, fyrhjulsdrift när man vill, utmärkta laddegenskaper.
Jag vill inte att det ska framstå som ett påhopp men jag är genuint nyfiken på ditt resonemang att köpa Tesla? Jag tänker att valet att välja bort Tesla är den absolut starkaste konsumentpåverkansmöjligheten just nu, det är direkt kännbart för Tesla och Musk. Du väljer såklart som du vill, det känns bara konstigt att stötta Musk i det här läget. Jag kör en ID. 7 och är supernöjd.
Förstår ditt resonemang. ID. 7 verkar vara en kandidat och jag har även provkört en. Dock blev jag negativt överraskad av förarupplevelsen, inte jämfört med det jag kommer ifrån. Däremot i jämförelse med det som finns.
Elon är en galen man. Men hatet kring Tesla har tagit alldeles för stora proportioner utan rimlighet.
Nej, jag skulle inte köpa en ny Tesla idag (den jag har är en 2024).
Å andra sidan skulle jag inte heller köpa en fossilbil – som direkt finansierar Ryssland krig.
Jag skulle inte heller köpa en kinesisk bil (läs: Volvo, MG m fl), eftersom du då stödjer den kinesiska kommunistdiktaturen.
Inte heller VW är tyvärr rumsrent. De ägs till 17% av petrodiktaturen Qatar.
Bara för att nyansera det hela lite.
Friktionsfrit användarupplevelse? Hmm, jag skulle inte räkna med det om Elon hatet fortsätter. Den politiska risken och det egna moraliska ställningstagandet borde hindra dig.
Eller är det så att det är ok att förneka nazistflörten och viljan att påverka Europas politik i en mer auktoritär riktning från en “bilförsäljare” med en motorsåg så länge man inte är TYSK?
Förstår ärligt talat inte resonemanget. Att köpa in ett bilmärke där man vet att pengarna förr eller senare går till ökad fascism i Europa för att det är en bättre “användarupplevelse”?
Och istället vara orolig för ett kinesiskt märke för att det skulle påverka ens personliga integritet? ÄR det på den nivå vi är i Sverige eller är detta en trollning?
Tack för dina känslor i detta. Vad kör du för bil själv?
Elon är en galen man. Men hatet kring Tesla har tagit alldeles för stora proportioner utan rimlighet.
Nej, jag skulle inte köpa en ny Tesla idag (den jag har är en 2024).
Å andra sidan skulle jag inte heller köpa en fossilbil – som direkt finansierar Ryssland krig.
Jag skulle inte heller köpa en kinesisk bil (läs: Volvo, MG m fl), eftersom du då stödjer den kinesiska kommunistdiktaturen.
Inte heller VW är tyvärr rumsrent. De ägs till 17% av petrodiktaturen Qatar.
Bara för att nyansera det hela lite.
Det finns ingen friktionsfri användarupplevelse med Tesla. Om du trollar så lyckades du.
/f.d Teslaförare, numera VW ID.7
Vad anser du var friktionen i ditt brukande av Tesla och vad är fördelarna med ID.7?
Själv har jag bara kört VW de senaste åren så ska väl egentligen inte uttala mig om hur det skulle vara att äga Tesla men förutom att just Elon Musk är den största enskilda aktieägaren (med allt dårskap han hållt på med de senaste åren) så påminns jag som Huddingebo, och verksam strax bredvid Teslacenter i Segeltorp, dagligen om det företagets antipati gentemot sina anställda och den sk. Svenska modellen. Då Metall fortfarande har blockad där och Tesla fortfarande vägrar kollektivavtal. Därmed skulle jag heller aldrig kunna stödja detta företag med mina surt förvärvade pengar, och inte heller vilja synas i en sådan bil. Men var man har rätt till sina egna åsikter om detta och sina egna preferenser förstås.
Kanske lite tondövt, Avarg?
Vem hade kunnat ana att just tyskarna skulle bli stötta i kanten av President Musks heilande och AFD-stöttande. De känner ju inte alls kollektiv skuld sedan generationer tillbaks, inte alls…
Resten av Europa är bara en bonus…
Jag tänkte precis på “är vi i fasen “back to normal”” innan jag läste din artikel, kul att du är inne på samma sak, kan bli en rejäl utförsåka i Teslaaktien här framöver.
Musk tyckte ju på AfD-mötet att de skulle sluta känna skuld och har väl sedan dess sagt att “Hitler dödade inga judar”.
Jadåså, det hjälper säkert…
På ett sätt är det i och för sig positivt att dagens tyskar gör upp med sin skuld. De är inte ansvariga för föregående generationers brott och ska inte behöva känna en arvsynd. Så långt kan jag tycka att det är rätt. Å andra sidan så missar både Musk och AfD målet å det grövsta och missförstår (antagligen avsiktligt) hela frågan. Det dagens tyskar måste fortsätta förstå och lära sig om är de strukturer och strömningar som närde nazismen och förintelsen, och framförallt varför det tyska mellankrigstidssamhället var särskilt känsligt för dem, samt i vilken grad sådana mekanismer fortfarande finns kvar i dagens Tyskland. “Problemet” är så klart att de tyskar som förstår mekanismerna bakom nazismen också lätt ser parallellerna till Putins Ryssland och till MAGA USA.
Om någon under min uppväxts 80-tal sagt att om cirka 40 år kommer det en vit sydafrikan som säger till tyskarna att de inte behöver känna någon skuld, så hade ironimätaren slagit i taket.
Angående Tesla model Y så valde jag bort den förra året på grund av dess frånvaro av en vettig instrumentpanel. Otroligt nog har den nya uppdaterade modell Y fortfarande samma dåliga instrumentering. Alla säger att det är en vanesak men för mig är det en trafiksäkerhetsfråga.
Under tiden är väl HUD på väg att bli standard på premiumbilar.
Musk menar att du egentligen inte behöver någon fartmätare, då du ska köra på autopiloten (som inte klarar av att justera hastighetsgränsen korrekt i min erfarenhet).
Lite lustigt hur olika vi tycker, själv gillar jag att snegla snett ner till höger bättre än att titta rätt ner mellan rattens ekrar som hos de flesta andra bilar, för att se hastighet etc. Har svårt att se att det skulle vara en trafikfara.
Alla andra bilar än tesla lider av information overload.
Varför samma information ska visas på infotainmentskärmen, i instrumentklustret och på en HUD är inte lätt att begripa.
Så är det kanske på en del bilar men jag håller inte helt med vad gäller mina egna erfarenheter. På HUD:en har jag den information som behövs ständigt under körning, dvs hastighet, framförvarande bilar och eventuell körguide. På “vanliga” instrumentbrädan finns mer sällananvänd information som energimängd, snittförbrukning, temperatur et cetera. Och på mittenskärmen kan mina barn leka runt med kartan eller radion. Sen stämmer det säkert att man kan få samma info på alla skärmar, men det verkar som du säger, synnerligen onödigt.
Nu var det väl HUD det gällde och då tittar man inte ner mellan rattekrarna utan på vägen. Det är uppenbart den mest trafiksäkra och bekväma lösningen för att förmedla information man behöver väldigt ofta typ hastighet och hastighetsbegränsning.
“titta rätt ner mellan rattens ekrar”
Det är väl just därför inga bilar har haft rattekrar uppåt sedan typ 1930-talet. Vad sjutton körde du före TeSSlan?
“Ekrar” kanske var fel ord, men nog sitter din egen ratt fast i navet med något? Om du inte kör Tesla med yoke förstås, där ratten inte är en hel cirkel. Poängen är att du tittar genom ratten.
Teslanders: Men nog har de flesta bilar också haft ställbar ratt åtminstone det här seklet, så själva rattkransen inte heller ska skymma instrumentbrädan. Klart, kör man veteranbil eller är över två meter lång så kan det hända att den är i vägen. Men det torde väl vara en rätt liten minoritet som drabbas.
Men hej förresten, om nu TeSSla går över till styre i stället för ratt på alla modeller så kan ju även de sätta instrumenten där de ska vara utan att någon rattkrans skymmer dem.
Och ja, ekrar är nog helt rätt ord. Poängen är dock inte bara att du tittar genom ratten, utan att det är helt möjligt att göra det, för ekrarna är inte i vägen för instrumenten. Dessa sitter bakom övre halvan av ratten, och där har ratten inga ekrar — de sitter åt sidorna och nedåt. (Medan du gör en tvär sväng kan visserligen någon av rattens ekrar skymma instrumenten — men just i det läget är det inte instrumenten du ska titta på, utan vägen.)
De allra första automobilerna hade fyra ekrar jämt fördelade, nittio grader, som formade ett kors. Så en eker pekade rakt uppåt och skulle ha varit i vägen, om instrumenten hade suttit där då. Men det gjorde de oftast inte; i den mån det fanns några satt de ofta i mitten av instrumentbrädan, ungefär där TeSSla och andra idioter monterar dem numera. Jag vet inte säkert vilket man kom på först, “vi behöver inte så många ekrar i ratten” eller “instrumenten skulle synas mycket bättre om de satt i förarens siktlinje”, men i vilket fall som helst möjliggör den förra idén den senare, och kombinationen uppstod för ungefär hundra år sedan (såvitt jag kan bedöma av alla de bilder av rejält gamla bilar jag dreglat över under det senaste halvseklet).
Och det funkar bra som bara fan. Redan bilar som har radio och / eller värmeanläggningen för lågt ned i mitten — t.o.m. på den tiden då dessa undantagslöst styrdes med fysiska reglage, för andra var inte uppfunna ännu — brukade ibland få kritik för att deras handhavande medförde att förarens uppmärksamhet behövde riktas för långt bort från där den skulle vara, nämligen på vägen. När du “sneglar” ner på iPadden i din TeSSla, som sitter såpass lågt att interiören i din bil fyller större delen av ditt siktfält, fokuserar dina ögon om till det avståndet och du ser inte ett skit av vad som händer utanför fordonet.
Instrumentens placering bakom ratten, rakt framför föraren och just nedanför vindrutan, där de syns utan att ta blicken från trafiken eller fokusera om från vägen, ändrades inte tillbaka till hur den var i bilismens barndom på nästan hundra år av mycket goda skäl. Att somliga börjat ändra detta under det senaste decenniet eller så verkar ha skett främst av två skäl: Snålhet, det blir billigare att bygga så, och vilja att “vara annorlunda”. Det är lika smart som att komma fram till ett stängsel man inte kan begripa vad det ska vara bra för, så man ändrar på saker och ting genom att riva ner det. En engelsk författare skrev om detta för, lustigt nog, också ungefär hundra år sedan: https://www.lesswrong.com/w/chesterton-s-fence
Det finns m y c k e t forskning som visar att uppmärksamheten avtar ju längre från syncentrum (dit man tittar) intrycken finns. Prova att som passagerare försöka läsa av vägskyltars texter vid sidan av vägen samtidigt som man tittar framåt.
Tidigare har det varit så att analoga mätartavlor har haft hastighetsnålen “kl. 12” för den hastighet som bilen avsetts för. Exvis i Tyskland, 130km/h som är den rekommenderade hastigheten på A-Bahn. I Sverige 90 eller 110. Just analoga mätare ger en snabb feed-back som digitala siffror inte kan förmedla.
Att som vissa bilmärken har gjort när man snålat in på instrumentklustret framför ratten i några modeller anser jag vara ren id1oti. Av någon anledning måste tydligen alla elbilar se anorektiska ut innuti. Tidigare skulle en instrumentbräda ha en “mössskärm” ovanför instrumentklustret som dessutom gav litet islagsskydd förutom att det minimerade risken för solreflexer. Numera finns inga sådana hänsyn längre. Lättknäckt och enkelt att tappa ner saker och samla damm bakom alla “ipads”.
Jag vill kunna byta radiokanal, ändra kupetemperaturen, etc. utan att ta blicken från vägen för att leta över en pekskärm efter rätt menyfält eller dra ett finger åt något håll för att “scrolla” över menyer.
Lätt att säga för den som inte har pengar men eftersom nya EU-regler stipulerar återinförande av knappar ser jag fram mot kommande modeller.
Det är en orsak till att jag inte kommer att välja en Tesla (även bortsett från Musk). Jag gillar att ha instrument att läsa av och knappar och vred som kan manövreras utan att jag tittar på dem.
Och autopilot, jag kör helst själv så länge det är tillåtet, thank you very much.
Sedan är jag mycket förtjust i koreanernas lösning med rattpaddlar för regenerering, det är vad jag vet annars bara Renault som har något liknande.
Knappar och vred. Då får du leta länge. Finns knappt på brännbilarna längre.
https://www.motormagasinet.se/article/view/1072337/volkswagen_tar_tillbaka_knapparna
Vi får se om de håller vad de lovar
Saknar choke och överväxel i min elbil. Hoppas VW löser det framgent.
👍
Jag håller med Dig “JOLIN”. Har en 20 år gammal bil och fasar för att jag snart måste köpa någon yngre bil. Vill ha riktiga spakar och knappar. Ny bilar är ju fulla med elektronik. Hur får man hjälp med detta när det gått 10 år? Har själv satt ihop några PC datorer. Tänk om bilarna kunde ha PC moderkort. Då finns det dator moderkort att köpa om det krånglar. Lätt att installera eller uppgradera programvaran.
Jolin: om jag inte missförstår vad du menar så har även Skoda Enyaq rattpaddlar för att styra nivån av regenerering. Jag gillar också detta, då det blir lite “gamification” av att försöka planera trafikrörelserna genom att lägga sig på lagom nivå med paddlarna. Jag blir mer uppmärksam på trafikflödet på grund av detta och försöker se så långt framåt som möjligt så att säga.
Passat GTE har paddlar också. Använde dem aldrig och förstår inte riktigt poängen – i en bil med enpedalskörning så balanserar man ju inbromsningen med gaspedalen, och all extra bromsverkan blir regenererad.
Körde tidigare Skoda Enyaq (nu Model Y).
Paddlarna i Enyaq är totalt meningslösa och en gimmick. Men bra bil i övrigt (förutom mjukvaran), och faktumet att VAG då ägs till 17% av en petrodiktatur.
Som jag har nämnt tidigare i veckan är det Tesla retail fanboys som trycker upp kursen.
Omöjligt att veta hur mycket krut de har sparat i ladorna men så länge SPX går upp (tre dagar nu) kan vi förvänta oss fortsatt uppgång i aktien. Även passiva flöden in i globala tillgångar hjälper Tesla då de fortfarande väger tungt i index.
Ja.
Cathi Woods på Ark Invest var ute och vevade igår och höjde riktkursen till 2600 USD vilket även det gav stöd till aktien.
Cathie Wood…
2600 USD mot nuvarande 288 USD?
Okej.
Ja, det är bara att välja.
En uppgång på 800% eller en nedgång på 100%.
Varför inte 26 000 USD? När man ändå klämmer till menar jag.
Varför nöja sig med 2600 dolalr, varför inte one million…
Helt otroligt…
Cathie Wood – hennes fond som varannat år är bäst i världen och varannat år brukar tappa 95% av värdet (lite grovt polariserat)…
Klicka på all så ser du att den varit relativt lugn förutom i samband med pandemin då den rörde sig rejält upp för att sedan falla ner:
https://www.marketwatch.com/investing/fund/arkk
Tänkte mer på det klassiska utlåtandet om Ark från Morningstar “…Ark to be the third highest “wealth destroyer” investment fund from 2014–2023, losing US$7.1 billion of shareholder value in ten years”
Både ARK och Morningstar är riktigt jävla jobbiga.
Ja, det var en artikel i Affärsvärlden för några dagar sen om att fansen köper aktier i Tesla som aldrig förr. Först blev jag irriterad, men sen lite beskt skadeglad. De får gärna förlora sina pengar så deras inflytande och svängrum på sikt minskar, för förr eller senare kommer verkligheten ikapp värderingsmässigt. Men det kan förstås ta sin tid då det är stora flöden det handlar om totalt sett.
“förr eller senare kommer verkligheten ikapp värderingsmässigt.”
Förhoppningsvis på båda sätten: Det handlar om mer än en sorts “värderingar”.
Om man vill se hur Tesla fanbois agerar kan man gå till alltomelbil.se. Ägaren till sidan har köpt en Tesla Model 3 vid något tillfälle och efter det så handlar alla nyheter om att prata upp Tesla. Eftersom alla artiklarna finns sparade så kan man tydligt se mönstret. Det är en studie i mänsklig psykologi och det finns fanbois av icke-Tesla också ska sägas till deras försvar 🙂
Det är mycket pengar att köpa en bil, lätt att man säljer sin själ för att ha råd.
Ja verkligen. Tycker lite synd om de som köpt en så dyr bil med goda intentioner och sedan kommer denna skitstormen. Vill dock påpeka att jag aldrig litat på Musk utifrån hur han agerat tidigare men alla kanske inte är så cyniska som jag 😀
Samma här. Inte så att jag omedelbart tänkte “här ligger en gravad hund”, men jag blev snabbt misstänksam mot allt tal om honom som världens förmenta frälsare.
Trodde man sålde sin själ redan när man valde Tesla? 🙂
Vem tog själen på krita? Elon eller Satan?
Det är lite roligt, för så där har det låtit i tio år minst. Fast från olika håll, förstås. Först från fossilbilskramarna och Bensinupproret-gänget, sen från klimatförnekarna som tom förnekar att en elbil för många är billigare i drift (även med värdeminskning), och från de som vet att man är en rik knös som köper en bil för en miljon (trots att det var länge sen en Tesla kostade så mycket).
Som Teslaägare är man van vid att få skit, och det är väl egentligen först nu iom Musks politiska åsikter man skulle kunna hålla med om något. Men Musk är inte företaget Tesla, och Teslas mission statement går ironiskt nog helt på tvären med Trumps “drill baby, drill”. Kanske därför Tesla Inc aldrig fjäskat för Trump, som så många andra företag gjort.
Att kalla de som köpt Sveriges mest sålda bilmodell under två år för onda är bara fånigt. Likaså att deklarera att de som köper en ny Tesla idag automatiskt stöder Musk/Trump. Det är en bil, inte en politisk åsikt. Den ende som skulle kunna rättfärdiga en sån kritik är väl den som bor i en stuga i skogen, odlar sin egen mat och är helt off grid. Annars hamnar man oundvikligen i träsket med saker tillverkade i diktaturer, barnarbete, miljöförstöring etc osv. Kasta den första stenen…
Kämpa!
Och bara för att företag X gör bra produkter inenbär att aktien X är köpvärd till vilket pris som helst, eller…
Japp, det är så det är numera speciellt om man kan rama in produkten i något fluff…
Elon är en galen man. Men hatet kring Tesla har tagit alldeles för stora proportioner utan rimlighet.
Nej, jag skulle inte köpa en ny Tesla idag (den jag har är en 2024).
Å andra sidan skulle jag inte heller köpa en fossilbil – som direkt finansierar Ryssland krig.
Jag skulle inte heller köpa en kinesisk bil (läs: Volvo, MG m fl), eftersom du då stödjer den kinesiska kommunistdiktaturen.
Inte heller VW är tyvärr rumsrent. De ägs till 17% av petrodiktaturen Qatar.
Bara för att nyansera det hela lite.
Att få en artikel med bild över bubblans anatomi är tidigt fredagsmys. Tidigare såg jag framför mig hur bloggaren bar en utskrift av denna i innerfickan på kavajen.
Tyvärr har viktigare saker tagit plats i innerfickan sedan Rysslands fullskaliga invasion. Men det är min förhoppning att detta tar slut snart (med en ukrainsk brakseger) så bloggarjäveln får utrymme i innerfickan igen för denna bild.
Jag har mer och mer börjat fundera på hur demografi och födelsetal, främst i Sverige men också väst, kommer påverka mig och mina investeringar inför framtiden, tänkt bostad. När man läser att Sveriges befolkning, med dagens födelsetal, kommer att vara hälften av dagens tänker jag att detta måste slå stenhårt mot bostäder och andra investeringar som tex skog. Någon gång måste detta ju börja synas på bostadspriserna, har inte hunnit resonera eller studera hur långt bort detta kan tänkas vara. Men känns som att man ska göra en exit i framtiden och typ bara äga en liten fastighet som räcker till mig och fun samt besök av förhoppningsvis barn och barnbarn i framtiden.
Har dock inte hunnit fundera klart i allt detta och undrar om någon annan har nå kloka insikter i problematiken med dagens födelsetal i väst. Tex Sydkoreas födelsetal gör att de endast kommar ha en ca 3% återväxt av befolkningen inom 3-4 generationer om jag inte här helt ute och cyklar.
Nu hann du precis före mig! 😀
En intikation på att fler och fler börjar tänka i dessa banor 🙂
Även om det byggs mindre vilket gör att bostadspriserna kan hållas uppe borde det ändå vid någon tidpunkt börja finnas fler bostäder än vad behovet är vilket borde göra att priserna borde krasha. Tänk när äldre dör och barnen står med 2 bostäder vid en tidpunkt när befolkningen minskar.
Många som har tänkt på det där ganska länge inklusive en del lite större spelare som tagit långa bet på demografisk grund. Men det är jävulskt långa cykler det handlar om så man ska ha tålamod och uthållighet om man ska spela det spelet.
Men i sak kan jag hålla med dig, inte minst ska det bli intressant att se hur en ekonomisk modell kommer se ut för om demografin inte plötsligt tar ett massivt hopp i en annan riktning (vilket är allt annat än lätt och det gäller inte bara i Väst) så kommer konsumtionsdriven ekonomisk teori att prövas rejält…
Beror på lite hur lång framförhållning man har om det är kort eller lång tidsperiod. Jag vet inte vad man anser en generation vara idag i antal år men kanske 35 år? Så jag kanske är för gammal för att det ska påverka mig allt för mycket men man funderar ju lite vad som kan tänkas vara det bästa man lämnar efter sig till barnen ur demografipunkt.
Det finns ju ytterligare en faktor, och det är var det kommer att finnas jobb och därmed efterfrågan på bostäder. Ihopklappade fastighetsmarknader är ju inget nytt i Sverige om man betraktar avfolkningsområden.
Redan för 15 år sedan var det intressant att åka rv 90 från Veda och uppströms älven, varannat hus i fint skick och varannat fallfärdigt och övergivet. Man kunde få en 1970-talsvilla med anständig tomt för 350.000 kronor i Sollefteå, aningen dyrare i Kramfors.
Så en krympande befolkning behöver ju inte innebära att Stockholm eller Göteborg avfolkas. Och som panschis kan man skaffa sig något billigt i avflyttningstrakter, bara man kommer ihåg att de kommunerna inte kommer att ha pengar att upprätthålla någon service ö h t…
Tänkte skriva någonting liknande.
Avfolkningsorter och inflyttning till närmsta mellanstora+ stad är en grej, varför de som förmodligen sitter som mest i skiten är de som bor lite för långt från närmsta stad. Å andra sidan blir fallet lägre pga ingen ville någonsin bo i de orterna ändå.
Utbud/efterfrågan/ekonomisk & kulturell självsegregering bör samtidigt ge att villan i Bromma även framöver är mer motståndskraftig för prisfall då folk är beredda att betala rätt mycket för det dessa platser erbjuder och den begränsande faktorn uppåt främst är ränteläget.
Håller helt med i resonemanget. Men tänker man procentuellt och en storstad. Säg att 50% av befolkningsmängden återstår om 3 generationer i Storstockholm, måste vara en en ganska bra inflyttning för att hålla befolkningsmängden konstand bara. Som jag förstår det så flyttar väl redan idag fler ut från stockholm inom landet? Med riska för att jag blandar ihop Stockholm, storstockholm etc eftersom jag ej är från trakten.
Något som på kortsikt kan rädda samhällen är väl om något liknande Northvolt etablerar sig (och överlever), men detta är ju bara en tillfällig injection. Sen så ser ju utvecklingen ut ungefär som i Sverige i hela väst, så vad säger att arbetskraften ska flytta till Sverige och inte att Svenskar emigrerar ut från Sverige till länder som också är i behov av arbetskraft? Jag har dålig koll på hur födelseutvecklingen ser ut utanför väst, annar går det kanske att hitta arbetskraft där.
Ett samhälle som kräver ständigt ökande befolkning för att överleva är dödsdömt.
För att vi ska få sjunkande tillgångspriser inklusive fastigheter i nominella termer krävs det ett paradigmskifte.
Förenklat krävs det deflation och en minskande penningmängd för att det ska bli en realitet.
Dvs en helt annan penning- och finanspolitik än den som gällt historiskt.
“Ett samhälle som kräver ständigt ökande befolkning för att överleva är dödsdömt” – och trots det så är det detta grundläggande antagande som styr stora delar av ekonomisk tillväxtteori idag och därför många nu på allvar börjar prata om vad i helvete som ska hända när demografin ser ut som den gör. Tyskland blir intressant att se för där tror jag nästan att jag kommer att få se effekterna under min livstid…
Ett samhälle med ständigt minskande befolkning är också dödsdömt.
Frågan är vad som händer i ett samhälle som går mot döden åt ena eller andra hållet, för det troliga är ju att det sker en förändring så att samhället överlever så länge det inte är hela planetens livsvillkor som påverkas.
Det enda som finns att göra är att anpassa samhället till en stabil befolkning. För övrigt fanns Sverige även med åtta miljoner invånare, mot dagens dryga tio dryga svenskar.
“För övrigt fanns Sverige även med åtta miljoner invånare” – detta är oomtvistligt sant per definition men det är ju inte det som är det fundamentala problemet med den demografiska utvecklingen och det är jag 100% säker på att du som klok påläst person vet.
Huruvida det går att anpassa oss till den utvecklingen tillräckligt snabbt är jag inte tillräckligt kunnig för att svara på men med en stor andel åldrande, med allt vad det innebär, och en allt mindre andel yngre så blir det snabbt problem med den ekonomiska modell vi valt att bygga på. Det blir också ringar på vattnet i termer av tillgång på riskvilligt kapital för innovation etc. när “köttberget” (sorry kunde inte låta bli) närmar sig pension och flyttar sitt kapital till säkrare tillgångar vilket naturligtvis också påverkar – pengar kostar pengar igen! Mindre arbetsstyrka kräver snabbare automation, vilket kräver innovation, vilket kräver investeringar, vilket kräver riskvilligt kapital, vilket finns mindre av. En intressant parameter är också att eftersom den yngre populationen blir mindre, och intelligens, innovationsförmåga och riskvillighet är (låt oss för detta syfte slarva och säga) normalfördelad så kommer vi ha generellt mindre av den varan när vi sannolikt skulle önska att vi hade mer. Med vi menar jag inte Sverige specifikt utan de länder som delar vår situation vilket är många.
Säger inte att man inte kan få till det, Japan har ju varit här i typ 20 år, men det kommer inte bli enkelt. Som sagt, Tyskland och Sydkorea är för mig indexländer och det är oerhört intressant att se hur det går för dom…
Man undrar lite när första icke-Ungern kommer pröva att lansera nya Gibbs-system i stil med “Inkomstskattebefrielse i 15 resp 20 år för kvinnor som föder tre resp 4 barn”.
Bara för att man säger att vi har ett problem med minskande befolkning innebär de ju inte per definition att man säger att den måste öka, kan också stå still. Men om trenden inte vänder är det nog mer ohållbart än om den hade ökat. Själv hade man ju också önskat att befolkningen i byn där jag växte upp hade stått still eftersom jag tyckte det var perfekt under min barndom iallafall 🙂 Men tyvärr har den minskat och inte många som bor där längre.
Är det någon som har en uppfattningen hur det gått för Ungern? Vet ej hur länge deras program varit aktivt men förstår det som att de inte ännu lyckats vända trenden helt.
Om någon hittar ett sätt att vända trenden kan man lugnt räkna med att alla andra kommer lansera sina egna varianter av samma system. Utifrån det kan man anta att Ungern inte lyckats.
@Brasklapp, 2025-03-26 10:58 när “köttberget” (sorry kunde inte låta bli) närmar sig pension
Nää, “Jätteproppen Orvar” heter det.
(Suck, väl knappt ens någon som kommer ihåg det uttrycket längre. Vem var det som myntade det, typ en ung Mona Sahlin?)
Nuder var det som snackade om köttberget.
Orvar var en helt annan diskussion med Skytte som programledare.
Får korrigera mig själv där efter faktagranskning på world wide web.
Mindes fel.
Det var inte Skytte som var programledare, det var Bergquist.
Däremot var Skytte med i programmet och diskuterade med Guillou och Hörnfeldt varav Hörnfeldt drog till med jätteproppen Orvar.
Tänk på att folk blir rikare. Jämför 80-tal med 70-tal. 2010 med -90. I varje ögonblick känns det som kris och att framtiden är oviss. Men lik förbannat växer ekonomin och vi får teknologisk tillväxt drivet av uppfinningar. Och då är trenden att folk bor större och fler bor ensamma. Idag undrar vi hur folk för 100 år sen kunde bo med 12 ungar i en stuga 20 kvadrat. År 2100 kanske det verkar omänskligt att inte vandra runt ensam i en jättekåk?
Att vi blir rikare medför också ökat utrymme att konkurrera om eftertraktade bostäder med. Är bostaden inte eftertraktad samt enkel att byta ut mot en annan hamnar man i en lite knivigare sits.
Mängder av nuvarande bostäder kommer bli obrukbara eller kräva stora renoveringar – tänk det som i allmänhet kallas “miljonprogrammen”. Om befolkningen krymper är det dessa områden som blir mindre tätbefolkade och till slut rivs.
Liknande saker händer på avfolkningsorter men kanske inte i Stor-Stockholm än på ett tag.
Det finns ju anledningar till att allmännyttan i många fall har sålt ut fastigheter i miljonprogrammen till SBB och andra aktörer.
På köpet fick de ett stort underliggande underhållsbehov och driftkostnader som går i taket på grund av diverse anledningar som kriminalitet.
Känns som SBB inte hade en aning om vad de gav sig in på utan bara såg kassaflöden innan underhåll och reparationer.
Du får fler kvadratmeter per person och fler singelhushåll
Gällande det första är det bara att titta på alla som bygger 300 kvadrat när man för 45-50 år sen hade hälften så mycket
Hur påverkas skogen som investering av detta menar du?
På det ämnet tror jag att skog kommer vara en fortsatt bra investering om du har tid och kunskap att ta hand om den. Både Vida och Södra har haft stopp i produktionen under vintern till följd av brist på sågbart virke. Södra har höjt priserna flera gånger under 2024 och de har redan höjt priserna en gång 2025. Kombinerat med att skogen används till mer än bara konstruktionsvirke (pappersmassa, textilmassa exempelvis) så finns det nog goda möjligheter till att göra pengar på skogsägande men det kräver sin investering i både tid och resurser
Jag tror du har rätt på kort sikt, jag tänker kanske lite på längre sikt säg 1-2 generationer bort.
Efterfrågan borde ju minska om vi är färre, om vi inte som vissa påpekar de vore en möjlighet att vi bygger större istället för fler bostäder. Vilket borde vara möjligt så inte alls säkert att de påverkas så stenhårt som jag först trott.
Skulle den minskade efterfrågan på bostäder till följd av lägre befolkningstillväxt kunna pareras av “klimat flyktningar” eller i första omgången rika européer som inte orkar med torka och skogsbränder. Kanske hela Nederländerna ger upp att försöka hålla vattnet borta och flyttat till norden istället och sjösätter sitt land när pumparna stannar.
Det hade varit intressant med en diskussion/analys av hur det kraftigt minskade barnafödandet och den åtstramade invandringen skulle kunna påverka villapriserna på några års sikt. Men visst, det kanske kompenseras genom minskat villabyggande?
I Kanada har Tesla blivit utestängda från kommande federala elbilsrabatter efter misstänkt fusk. Det kommer säkert vara fantastiskt gynnsamt för deras försäljning i Kanada i tillägg till generella bojkotter mot allt amerikanskt, tullar, aversion mot nazister, etc.
Kanada var Teslas sjunde största marknad år 2024. Vi får se hur det utvecklas.
https://electrek.co/2025/03/25/tesla-banned-canada-ev-rebate-program-gov-freezes-suspicous-43-million-rebates/
Men om bopriserna istället sjönk med några procent varje år, då skulle folk behöva ha mindre lån, hyrorna kunna vara lägre och maten skulle vi ha råd att betala lite mer för. Fler skulle kunna lägga undan en sparbuffert och lite mer till pensionen. Varför ska bankerna hela tiden roffa åt sig ev lönetillväxt?
Det är det som är meningen med samhället? Allting handlar om trickle up till bankerna och deras ägare.
Makthavare har köpt sina första bostäder för länge sedan. De tjänar således på stigande bostadspriser.
Det bästa hade varit om bostadspriserna föll 2-3% om året, vilket är ungefär vad en bostads renoveringsbehov är med slitaget.
Hehe, jag gillar citatet och nu väntar jag med spänning på vilket parti som kommer anamma det och gå till val med detta som ledstjärna!
“Det bästa hade varit om bostadspriserna föll 2-3% om året, vilket är ungefär vad en bostads renoveringsbehov är med slitaget”
Det vore kul om något parti gjorde det. 😄 Det lät inte hända i verkligheten. Byggbranschen är i kris, och partierna kommer att tävla om att lägga vallöften/förslag för att rädda den.
Tipsa Nooshi, hennes parti brukar inte vara främmande för verklighetsfrämmande förslag.
28 sålda teslor trots allt?
“Jag kör fascistiskt”
Elon är en galen man. Men hatet kring Tesla har tagit alldeles för stora proportioner utan rimlighet.
Nej, jag skulle inte köpa en ny Tesla idag (den jag har är en 2024).
Å andra sidan skulle jag inte heller köpa en fossilbil – som direkt finansierar Ryssland krig.
Jag skulle inte heller köpa en kinesisk bil (läs: Volvo, MG m fl), eftersom du då stödjer den kinesiska kommunistdiktaturen.
Inte heller VW är tyvärr rumsrent. De ägs till 17% av petrodiktaturen Qatar.
Bara för att nyansera det hela lite.
Jag som gillar Skoda, har en Roomster Ambiente (2007) och en Yeti (2017). Roomstern körs nästan bara i kommunen, ibland till större ort 70 km bort. Yetin är så skön att köra!
Är det någon av er som tittat på en Skoda Elroq? Om så, vad tyckte ni?
Verkar vara en fin bil som får bra recensioner. Kör själv Skoda Enyaq 85 som jag är väldigt nöjd med. Valde själv bort Tesla Y pga komfort och Musk.
Tack! Har inte tänkt att köpa just nu, men…
Kanske ska boka en provkörning, hmm…
Körde tidigare Skoda Enyaq. Trevlig bil.
Men lite tråkig, och urkass mjukvara jämfört med vår nuvarande Model T.
Den recension jag läst tyckte den var trevlig – men att prisskillnaden till den större Enyaq var såpass liten att skribenten undrade om det var någon idé att välja Elroq. Har själv bara åkt Enyaq som taxi men den verkar solid och bra, åkte med en taxiförare förra veckan som kört sin Enyaq i fyra år och hunnit med 45000 mil…
Ok. Känner bara att jag inte behöver en riktigt stor bil. Yetin räknas också som kompakt-SUV.
Nu är väl inte min åsikt så intressant egentligen då jag inte tillhör målgruppen som köper en ny bil för 700 k iaf, men helskotta vad ID7 Tourer tilltalar mig, första bilen på länge jag verkligen skulle vilja ha.
Nåja, när Outlandern går i graven så kan det bli dags att plocka upp en 3-4 år gammal Tourer.
Jag är också våldsamt sugen på en dylik. Bytte till ID. 7 förra året och om inget spektakulärt sker så blir det en Tourer nästa byte.
Ja den känns som den kommer att fylla nischen efter både Passat och alla Volvos kombimodeller som de gör självmålet att inte ersätta.
Suck, “Tourer”… VWs kombimodeller ska ju heta Variant ju!
Jag menar, är det inte ett lite väl genomskinligt försök att härma-utan-att-härma-så-tydligt-att-det-blir-varumärkesintrång BMWs “Touring”?
Egentligen är det ju inte konstigt att bostadspriserna stiger, om det inte finns bostäder där folk tror att de vill bo.
Jag tror det skulle vara bra om vi (läs staten) kunde se till att satsa lite mer på glesbygden, se till att den blir mer attraktiv att flytta till, så att inte alla försöker bosätta sig i våra större städer. Men som alltid, det är mycket komplexa saker att bråka med, och det är inte lätt att hitta rätt sätt att göra saker på.
“Everything Trump touches dies”. Det heter en bok skriven av Rick Wilson 2018.
Nu har Trump rört vid Tesla.
Go figure.
Hmmm, så USA, NATO, Ukraina, Europa, mm, mm – summerat we’re fucked…
Värderingen av Tesla är ju baserad på förhoppningar runt Teslas position i framtiden. Här är det svårt att se att det inte blir korrigering av aktiepriset.
Men även mer vardagliga problem kan ställa till det. Såvitt jag kan se så har Tesla ansenliga kontanta tillgångar, 26 miljarder USD. Om försäljningstappet i jan-feb håller i sig (måttliga -20%) så kommer dock kontanterna ta slut runt mars 2027, om jag har räknat rätt. Om försäljningstappet blir större kommer det hända fortare. Vi får se om det händer så fort att kostnaderna inte hinner minskas i tid innan konkurs.
36 miljarder USD var det visst, skrev fel i kommentaren, men hade rätt siffra i uträkningen
Med tanke på styret i Trump-USA och hur man ser genom fingrarna på alla intressekonflikter, så är det väl högst troligt att försvarsmakten snart lägger in en rejäl beställning på Tesla-fordon.
Lars, har du kollat in bmw i5 touring? Jämfört med min Ioniq 5 ligger den som ett strykjärn på vägen.
Kolla in bloggarens kommentar 08:02!
Jag kommer som sagt inte köpa Audi-BMW-Mercedes-Porsche. Ser exakt noll anledningar att betala överpriser för premiumbilar (ABMP är dyrare än Tesla för motsvarande bil) nu när det finns kompetenta elbilar från vanliga märken som VW eller Kia/Hyundai. Att jag valde Tesla var för att det var vad som fanns när jag skaffade min första Model S anno duzmal 2018. Innan dess körde jag Honda sedan 20 år tillbaka.
Tesla var inte för status, utan för det var vad som fanns. Sedan blev jag kvar.
Artikel från 14 Mars
“Tesla is done in Germany: 94% say they won’t buy a Tesla car”
https://electrek.co/2025/03/14/tesla-is-done-in-germany-94-say-they-wont-buy-a-tesla-car/
“A survey of over 100,000 Germans revealed that 94% won’t buy a Tesla vehicle. It doesn’t bode well for the automaker, whose sales had already been falling off a cliff in the important European market.”
Och de återstående 6% som kan tänka sig att köra fascistiskt har antagligen inte råd 😄
”Fascistiskt”. Du tycker vanliga barnfamiljer som kör Model Y, som var Sveriges vanligaste familjebil både 2023 och 2024, är fascister?
Dags för dig att lämna skärmen ett tag och se verkligheten tror jag.
Artikel från 25 Mars
Tesla (TSLA) deliveries down 43% in Europe while EVs are up 31%
https://electrek.co/2025/03/25/tesla-tsla-deliveries-down-43-in-europe-while-evs-are-up-28/
“ACEA has released February registration numbers confirming that Tesla only delivered 16,888 units in the EU, EFTA, and UK markets in February 2025, compared to 28,182 units in 2024.”
Finns också en lista med registreringsantal för alla bilmärken i artikeln. Inte bara elbilar, verkar sammanslagen på tillverkare/modell, inte uppdelad på el/annat tyvärr.
Tesla ringer tydligen nu idag upp befintliga ägare och erbjuder bra inbytespris om de tar leverans av en ny Tesla innan kvartalsskiftet. Bloggaren får rapportera om han blir uppringd.
Hi!
This is Enron Musk.
You might recognice me from such classics as the Nazi Salute and The Denouncement of my Child.
Can I interest you in…
Är det inte dags att ändra texten, eftersom erbjudandet inte gäller nya bilar.
Erbjudandet gäller nya bilar, av pre-facelift modell.
Och när det gäller elbilar så kan jag för den som vill känna sig som en bandvagnsförare rekommendera Kia EV9, stor som ett hus, men bekväm och rymmer en liten stridsgrupp med full stridsutrustning
En god vän har en sådan. De får in två windsurfingbräder i den. Plus passagerare.
Något är tokigt med diagrammet över marknadsbubblans anatomi. Både björnfällan och tjurfällan är i ett lokalt minimum.
Dök upp en riktigt intressant debattartikel på DN idag, handlar om maten så jag lade mitt inlägg här:
https://cornucopia.se/2025/03/matprisklagomalen-ar-ett-symptom-det-ar-nagot-annat-som-misslyckats/#comment-1457947:~:text=SVARA-,THE_STIG,-2025%2D03%2D26
Och tar mig friheten att flagga för det här i dagens ekotråd.
$onald vill hamna på $100 sedlarna.
Troligen hamnar han på $100 skuldsedlarna.
10.000 dollarsedlar som kommer motsvara 100SEK
Rheinmetall verkar vara ett givet val för den som önskar positiv avkastning de närmaste åren.
“If European NATO members would raise their military spending to ~3% of their GDP, this would mean a combined yearly spending of over 500b€. Rheinmetall management assumed on 12th March 2025 that 20% to 25% of the entire military spending could be spent with Rheinmetall.”
Enligt ovan information kommer 100 till 125 miljarder EUR gå till Rheinmetall. Enligt information som kommit ut från tyska försvarsmakten kommer stor andel av detta gå till ammunitionsinköp. En lite dyr aktie idag då den står i 1353 EUR, men givet detta inflöde av beställningar ser den ut att kunna växa bra de närmaste åren.
Vill inte hausa enskilda företag, men denna fond exponerar mot din intressen:
Finserve Global Security Fund I