Felon Muskolinis Teslas försäljning rasade i Sverige i januari, även om effekterna av heilandet antagligen inte slagit igenom än. Tesla rasade till #15 från #4 mest sålda bilmärke 2024 och Tesla Model Y till plats #14 från #1 under 2024.

Tesla gick också från #1 mest sålda elbilsmärke under 2024 till #5 i februari, där Volkswagen ligger i topp följt av Volvo, Polestar och Kia. Model Y är bilmärkets absolut mest sålda bil och raset från #1 till #15 har förstås påverkan.
Detta framgår av Mobility Swedens statistik över nyregistreringar.

Det är knappast så att Muskolinis heilande redan slagit igenom på bilförsäljningen, eftersom leveranser sker med fördröjning på oftast flera veckor. Historiskt har också Teslas nybilsregistreringar kommit stötvis och då gärna innan kvartalsslutet för att snygga till statistiken inför bolagets kvartalsrapporter.
Muskolinis öppna stöd för Trump och för AfD mfl högerextremister skedde ju dock redan förra året, och kan förstås påverkat. Teslas totala försäljning av bilar minskade också 2024 med 1.1% vilket också var första gången det för extrem tillväxt värderade börsnoterade bolaget.
Vi får se om försäljningsraset håller i sig eller om det kommer en kvartalsjusterande leverans i slutet av mars.
182 kommentarer
Den svenska strejken för kollektivavtal på Tesla är säkert en bidragande orsak till minskad försäljning av Teslabilar.
Den har pågått i snart ett och ett halvt år. Tesla Model Y var fortfarande mest sålda bilen förra året. De som köper Tesla är generellt inte LO-medlemmar.
Besserwisser vill bara påpeka att bilen på bilden ovan är en Tesla Model 3 🙂
Det finna ju fler anledningar att vara försiktig med köpa Tesla, om man tittar på Danmarks erfarenheter
https://www.berlingske.dk/virksomheder/populaer-tesla-har-rasende-hoej-dumpeprocent-til-bilsyn?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNn8-7fkrvQMEGK1Okmx0gxyg3XPYr0TfO7RB3-1jd5w0Y51aHGRR49&gaa_ts=679e16e6&gaa_sig=fnkWpXFZ_gcFygNKM-9u_Qwq-R8g_a_Ek-AotyDfS-AZCQMj2foCVV9-uytXtT9SJjFV-IYdoZudlGmhRM_7zQ%3D%3D
Jo, i verkligheten så är ju bländande bilar nästan alla bilar som har ett T på sig. Antigen skiter förarna att blända av (rimligt antagande för nazzar) eller så är de notoriskt deffekta med sina strålkastarinställningar.
De som köpt Tesla är inte nazister. Skälet är att lyktorna är för högt ställda från fabrik, man behöver korrigera dem genom att köra en kalibrering. Vid det här laget *borde* alla teslaägare veta detta eftersom det är ett välkänt fel, men uppenbarligen gör folk inte det.
Det är alltså inte helljusen du blir bländad av.
En normal biltillverkare hade väl justerat fabriksinställningen till och med innan det blev allmänt känt?
En normal biltillverkare, såsom VW, hade väl haft mjukvara som justerade ner vid besiktning och sedan upp igen när åkt därifrån.
Det finna ju fler anledningar att vara försiktig med köpa Tesla, om man tittar på Danmarks erfarenheter
https://www.berlingske.dk/virksomheder/populaer-tesla-har-rasende-hoej-dumpeprocent-til-bilsyn?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNn8-7fkrvQMEGK1Okmx0gxyg3XPYr0TfO7RB3-1jd5w0Y51aHGRR49&gaa_ts=679e16e6&gaa_sig=fnkWpXFZ_gcFygNKM-9u_Qwq-R8g_a_Ek-AotyDfS-AZCQMj2foCVV9-uytXtT9SJjFV-IYdoZudlGmhRM_7zQ%3D%3D
För oss som inte kan danska, vad är tl;Dr?
de failar i besikningen, lysen, bromsar, upphängning
Är det inte bara för att sånt normalt fångas på den årliga service som Tesla som enda bilmärke inte kräver?
Nu blir jag nyfiken på vad ni har för bilmärken om det återkommande händer att allvarliga problem uppdagas under den årliga servicen?
Jag har haft min bil i drygt 10 år och den har aldrig fått en enda anmärkning på besiktningen, och det har hänt exakt en enda gång att de ringt från den årliga servicen och påtalat ett problem som de tyckte skulle fixas, och det var bara bromsar som låg på.
Nä det är väl ändå bilbesiktningen som skall fånga upp sådant? Den årliga servicen är väl i de flesta fall bara ett sätt att mjölka kunderna på pengar + att vi inte längre orkar bemöda oss själva med saker som olje- & torkarbladsbyte.
Jag läste “heilar i besiktningen” 🤣
Ha ha – så jävla bra 😃
Nästan var fjärde Model 3 hade allvarliga fel vid första besiktningen, men det är väl det som många sagt genom åren: riktigt dålig byggkvalitet
Bra! Bojkotta!
TL:DR är inte danska, utan engelska: too long, didn’t read.
Indikerat att någon gjort ett överlångt inlägg som ingen orkar läsa igenom.
Jag köpte min första (och nuvarande) elbil 2019 (leverans 2020).
Tesla gick bort av flera anledningar. För dyr och för många rapporter om skador och fel redan i leveransen. Dessutom ville jag inte ha en bil där alla inställningar skall göras via en skärm. Kändes inte att jag ville lägga 700000 kr på något som riskerade göra mig förbannad.
Köpte istället en Kia eNiro för 425000 kr. Bortsett från att leveransen segade (Kia lät bilen stå 2 månader i Bohuslän för att tillgodogöra sig poäng i EUs koldioxidregelverk) så har det inte funnits ett enda fel på bilen. Inget som hittats vid de två besiktningar dom gjorts, och inga jag själv noterat.
Nästa bil ligger ett antal år framåt, men det blir ingen Tesla. Möjligen en Kia.
Rent tekniskt så börjar ju Tesla helt enkelt lagga efter.
Vill man ha en bil med generella egenskaper som bilar har vad gäller utrustning och finesser (parkeringssensorer är exv trevliga i trånga garage i Myrstacken och Feskebörj) så är det numer en hel radda med elbilar som faktiskt är bättre än Tesla. Kias EV serie (Och I Sverige försvinnande lilla Hyundai), VW, Porsche med flera.
Tesla har ju levt på de, främst män, som tyckt att en bil är en app och en skärm och inte köregenskaper och eller knappar för de mest använda funktionerna.
Lite som Apple-sekten.
Det blir ett väldigt högt fall när sekten visar sig vara just en sekt fylld av idioter som man inte vill förknippas med.
LifeHack. Bygg inte din persona efter din konsumtion.
Lifehack 2. Bygg inte ditt företag efter en persona.
Om inte affärsmodellen är att sälja en sekt.
För övrigt.
“JAG KÖR TESLA” har varit den stora egotrippen och ständiga diskussionsdödaren efter “JAG ÄR VEGETARIAN”. Det skulle vara intressant se vad psykoanalysen skulle säga om personligheterna 🙂
(JAG HAR EN APPLE WATCH är en bubblare som folk brukar smyga fram och pilla på för att visa att de minnsann är så viktiga att de måste vara tillgängliga 24/7/365)
Det roliga är att alla tre nämnda grupperna nu kämpar hårt för att behålla sin leverans. Något som ses på medias “Kalle är inte alls ledsen över sin Tesla….. inte alls. Lovar….”
“Bettny tycker att man visst ska fortsätta att va vegetarian”
*Bettny och Kalle har strategiskt dragit upp armen i bild för att visa sina apple watches för att visa hur mycket koll de har. De är nu NÅBARA*
Nej nu ska jag vara snäll. Men alla som vet vet 😉
Precis: ”en bil är en app och en skärm, inte köregenskaper” – Tesla-förare uppfattas allmänt som dåliga bilförare.
Finns ju bevis på det. Försäkringspremierna.
Anledningen att Tesla har 3 ggr högre premier än andra elbilar är ju att det helt enkelt är väsentligt sämre förare som orsakar fler skador på sina och andras bilar.
Teslas skärmar är otroligt stölddrabbade. De sitter inte fast inne i bilen så det är bara krossa rutan och sträcka sig in och ta den så är man 20 000 kr rikare.
En Tesla är, på grund av konstruktionen, numera signifikant dyrare att reparera. Redan en mindre smäll kan vara skitdyr att laga. Förarna är nog inte, med enstaka idioter som litar på FSB … förlåt FSD, sämre än gemene man.
Model 3 görs visst numera delvis av stål, som rostar som vanliga bilar. Den är inte riktigt anpassad för den blästrande effekten av sand och grus samt salt som orsakar galvanisk korrosion. Enligt experter så rostar Tesla på ovanliga ställen. Man märker förmodligen inget förrän bilen är ett antal år.
https://carup.se/experten-varnar-allvarlig-rost-pa-tesla/
KJ – En fordonskaross tillverkat av flera material är väl som att be om att få galvanisk korrosion.
Alltid lika kul när farbröder använder uttryck som “Apple-sekten” och ondgör sig över dessa hemska Apple-användare, precis som de har gjort sedan 80-talet.
Är det något som är en sekt, så är det just dessa typer som förtränger att Android & Microsoft inmurade trädgård egentligen är ett enda stort vuxendagis för gnälliga PRO-gubbar*, som inte bryr sig om sin personliga integritet och gladeligen ger bort all information om sin digitala närvaro till företag som Google & Microsoft m.fl.
“Don’t criticize what you can’t understand” som Dylan sjöng i The Times They Are A-Changin’.
Och det är just detta: tiderna förändras och om man vill vara relevant i framtiden bör man tänka lite längre än vad massan gör.
När framtiden ringer och frågar varför så många gick omkring med spårningsenheter helt frivilligt och gav bort all information till företag i främmande land, hade det varit intressant att höra vad dessa farbröder svarar…
* Man behöver inte vara pensionär för att vara rigid i sitt tankesätt, en del är det redan i ung ålder och förblir så hela livet.
Precis här så visar du vad jag menade med mitt inlägg.
Du antog vad farbror har för enheter. Jag kan säga att vissa har ett sektbeteende. Även om jag har samma saker.
Kram
Folk borde inte vilja förknippas med dina varumärkesval när du är så raljant 😉
> och gladeligen ger bort all information om sin digitala närvaro till företag som Google & Microsoft m.fl.
Google behandlar personuppgifter ljusår bättre än Tesla och nuvarande #1 Volkswagen som på ett skrämmande sätt spelar in och sparar hur bilarna rör sig
Jag önskar att jag kunde få ta del av den starka tobak du bevisligen sitter på, IT-Smurfen, då du pratar om MS och Android som “inmurade trädgårdar” i jämförelse med… Apple?
Äppelrökt inlägg, 420/10.
Alltid kul att i en diskussion mötas av ett plötsligt ‘” jag är vänster”. Somliga gillar att visa vad de äger vad de tänker vad de gör. Tesla ägare såväl som palestinasjalar
Hett ämne, tydligen. DN toppar med artikel om svensk Teslaskam:
“– Teslaskam är något som jag känner igen mig i. Och besvikelse. Det är en tragik för Elon Musk och en tragik för oss som har vördat honom, säger han.”
https://www.dn.se/ekonomi/svenska-teslaagare-tar-avstand-fran-musk-tragik/
Otroligt tacksam grupp att angripa. Den linjerar ju rätt bra med Padelfolket och Täby/Nackaborna
“Lätt ängsliga personer som oroar sig vad omgivningen tycker”
genererar massor med klicck
DN hade idag denna artikel med rubriken:
” Svenska Teslaägare tar avstånd från Musk: ”Tragik”
https://www.dn.se/ekonomi/svenska-teslaagare-tar-avstand-fran-musk-tragik/
I textens finns formuleringen:
” – Teslaskam är något som jag känner igen mig i. Och besvikelse. Det är en tragik för Elon Musk och en tragik för oss som har vördat honom, säger han.
Det är Musks politiska ställningstaganden som har fått Fredrik Leijerstam att reagera. Inte bara Musks position i Donald Trumps regering, utan också hans stöd för det högerextrema tyska partiet AFD och senast en omdiskuterad handgest under Trumps installation.”
Handgest?!! Jag blir tokig på att tidningar och media är så urskuldrande så jag skrev följande brev till redaktionen och jag uppmanar alla som ser liknande formuleringar i media att göra det samma.
”Hej! Det stör mig att man på DN kallar Musks Hitlerhälsning för “handgest”. Det känns överslätande och nästan urskuldande. I bästa fall tolkar jag det som att man försöker vara objektiv i väntan på att någon sorts sanning ska dyka upp. Vilket det hade kunnat göra om Musk kraftfullt hade dementerat vad han gjorde. Vilket han inte har. Snarare tvärtom, vilket hans medverkande på AfD:s konferens någon dag efter hälsningen snarare motbevisade. Där han dessutom menade att det tyska folket inte längre ska skämmas över gammal historia.
För fullständig tydlighet i vad han gjorde så rekommenderar jag redaktionen att se på den här videojämförelsen med amerikanska nazister och Trumps hälsning.
https://www.threads.net/@really_forrest/post/DFGcYT1y-2L
Han vet vad han gjorde och folk börjar redan kopiera honom. Det är dags att börja kalla saker för deras rätta namn utan att vara ängslig.”
Mohaha 😉
DN och tidningens läsare, Stockholms innerstad alltid oroliga för att inte tillhöra det rätta.
En typ av människor som dinglar fritt bara dom känner att dom tillhör rätt gäng.
Ha ha, så är det. Oro i gemenskapen nu 😄
Innerstan skiter i bilar då ingen vet vem som har bilen på gatuparkeringen. Däremot Nacka/Bromma/Täby/Lidingö bajsar på sig vad omgivnignen tycker om deras padelracket/bil på uppfarten/smartklocka/pool/studsmatta/hundras
“Det är en tragik för Elon Musk och en tragik för oss som har vördat honom, säger han.”
Vördat.
Jisses…
Hahaha. Det där citatet är ju fruktansvärt rolig stilstudie i hur en sekt fungerar.
Som sagt.
Man ska passa sig för sektbeteenden
Det är inte lika kul när sekten visar sig bestå av idioter och man själv grupperas med dem.
Tragik för egot 😀
Nja, Teslas försäljning gick från 700 till 400 sålda bilar i januari, inte så dramatiskt. Kvittot på om svenskarna slutar köpa kommer i mars, när kampanjerna sätts in.
Det är ju nästan en hailvering!
Läste den sent… fattar 👌
Många väntar väl in nya Y kanske?
Eller modell N, A, Z, I eller GAZ.
En hälsning från Musk ingår!
https://x.com/i/status/1883563063569535133
Jag beställde just en ny 3a då jag byter jobb. Blev silver denna gång. Skiter lika mycket vem som är VD för Tesla som jag skiter i att Qatar äger 20% av Fuskwagon. Provkört massor med bilar men Tesla är fortfarande bäst. Folkvagn går bort då vi har haft dessa på jobbet innan ledningen beslutade om köpstopp på allt från VW pga allt strul som var på bilarna. BMW I4 är fin men trång och dyr. Baksätet är klaustrofobiskt. Ev6 känns oxå klaustrofobiskt. Höga dörrar som man får titta över. Ruttplanering är ett skämt, dålig stereo, törstig och dyr.
Förlåt men ruttplaneringen i vår Tesla är inget att lita på om man jämför med motsvarande i Google maps i mobilen.
Teslan har mer än en gång föreslagit bedrövliga eller rent ut sagt ofarbara rutter i sammanhang där Google maps väljer en annan väg som går på klart bättre vägar.
Vid ett fall föreslog Teslan en riktigt skitväg där man var nära döden varje gång man mötte någon på grund av att det var trångt medans Google maps föreslog en annan rutt via en väg där två bilar faktiskt fick vettig plats när vi vid ett annat tillfälle skulle ta oss mellan samma två ställen.
Vid ett annat tillfälle föreslog Teslan glatt att snabbaste väg var en igenvuxen väg mellan två åkrar som slutade bokstavligt talat i någons trädgård och som det var helt uppenbart att, nej, där skall ingen åka igenom. Vad föreslog Google maps när vi frågade den i stället? Vanliga, allmänna vägar som ledde rätt.
I tesla-taxin på väg hem från flygplatsen för några veckor sedan noterade jag att den åkte en 20% längre väg som inte var motiverad utifrån någon typ av rationell metrik. En skitrutt helt enkelt. Var ganska förvånad. Fö sista gången jag kommer att sätta mig i en tesla om jag har möjlighet att göra ett aktivt val.
Tja, vad kan man säga? Skyll dig själv? Att aktivt välja tesla nu kvalificerar väl dig ganska starkt i mångas ögon som en skitstövel.
Hear hear
Hear.
Nu utalar ju sig Muskolini aktivt som “JAG ÄR TESLA”
Så då får man finna sig att om man köer en Tesla nu så ses man som att man är Putinvän, stöttar AFD, hatar de som jobbar hemifrån med mera.
Men det ÄR ju praktiskt för de som har de åsikterna att nu ha en statussymbol man kan uppvisa sitt stöd med 😉
Jag tycker nog att det är Tesla-hatarna som visar på mest sekt-beteende…….. Helt absurt att ni försöker trumfa ut varandra i konsten att hitta på det mest förlöjligande eller det mest förnedrande. Acceptera att folk har olika åsikter ( inte nazism, det är inte ok ) men att folk är lite mer höger än vänster får alla i en demokrati stå ut med.
Dessutom är det Tesla som satte igång och leder övergången till laddade bilar. Ha respekt för det.
Precis. Antar att det är rysstroll som göder nazi spåret. Svenska medier köper allt med hull och hår. Ganska enkelt att se vilka som är emot EV bilarna. De som lever på olje export..
Du gör felet att blanda ihop dagens Hr Musk med elbilar. Hr Musk är inte längre för elbilar, han stödjer ju numera Trump, Reform Uk och AfD. Alla dessa har elbilsfientliga och fossilvänliga partiprogram.
Rysstroll som t.ex. bloggaren? Som fått nog av Musk på riktigt nu när han öppet börjar stödja facister och nazister medan han heilar på scen (flera i publiken heilade tillbaks).
De två kontona försöker använda härskarteknik mot mig genom att kalla mig rysstroll. Jag ska stänga av dem vid tillfälle.
Fixat.
Livet och utvecklingen rullar vidare, och sådana där trollinlägg blir man ju inte ens upprörd över längre. “Håhåjaja, en sån där igen”, tänker man och bläddrar vidare. Tack för att du stängde av dem, dock, för de är inte underhållande heller.
Tack.
Visst, rätt mycket trams i tråden men jag tycker att det generellt är fel att man så snabbt klassas som ”Teslahatare” så fort man kritiserar Hr Musk.
Min främsta kritik mot Hr Musk är att han aktivt motarbetar stöd till Ukraina och att han trashar alla demokratiskt valda ledare han kommer åt medan han aldrig säger ett ont ord om diktatorer som Xi och Putin.
Att Tesla och Musk ledde övergången till BEV är ju ett faktum men det har de redan fått massor av cred för, att det skulle ursäkta att han motarbetar Ukraina och är en diktatorkramare är ju bara absurt.
Korrekt. Stor skillnad på att vara Musk-hatare och Tesla-hatare. Dock är varumärket Tesla intimt förknippat med Musk och det vettigaste man kan göra som Tesla-ägare är att aktivt rekommendera andra som funderar på elbil att välja ett annat märke.
Jag skiter i om vår Tesla Y förlorar i andrahandsvärde, mitt råd till alla som läser här är att titta på andra elbilar, Musk skall inte ha pengarna. KIA gör t.ex sjyssta elbilar har jag förstått. ID70, förlåt, ID7 verkar också vettig.
Har utan framgång försökt övertyga min kära hustru att vi skall skaffa en reklam-dekal från en KIA-handlare och sätta bak på vår Tesla. Får göra ett nytt försök så småningom.
Har tidigare aktivt sågat VW koncernens bilar men de tillverkade senaste året verkar ha åtgärdat många av kvalitetsproblemen och barnsjukdomarna.
Det är inte mitt val av bil. Men det är ett rätt mellanmjölkssäkert bilval att köpa en ID 3, 4 eller 7.
Kia gör med EV 3, 6 och 9 otroligt bra elbilar.
Men det kanske viktigaste är att det börjar komma elbilar där man kan räkna med företag som i stort sett inte är idioter som stöttar högerextrema eller annan ondska. Normala bolag där även VD skulle få kicken om han gör anställda på smällen eller sysslar med rasism/sexuella trakasserier
Ledde övergången till elbilar?
Glöm inte vem som ledde övergången till att du har fyra veckors semester, vettig lön, 40 timmars arbetsvecka etc. Facket.
Folk vill gärna återgå till en gammal brukspatronsmodell verkar det som då det är lite finsjukt att klaga på facket. Men vem ska då kunna åka skidor i February och thailand till sommaren.
I grunden är fackförbund absolut något bra för arbetstagare, dock verkar det som att vissa fackförbund antingen behöver bli bättre på att kommunicera vad de gör, alternativt att de behöver bli bättre på att jobba för medlemmarnas bästa istället för organisationens bästa. Problemet med stora organisationer är att det är lätt att tappa bort vad man skapades för, och istället fokusera på antingen organisationen, eller, om det gäller företag, avkastning till ägarna, snarare än på att leverera en bra “produkt”.
Rikta ert hat mot Ryssland.
Så rätt så 😉
Det är precis det Hr Musk borde göra istället för att motarbeta stöd till Ukraina och hata mot demokratiskt valda ledare.
Jag avstod från att köpa en Tesla modell Y. Jag gillade helt enkelt inte bilens avsaknad av vettig och trafiksäker instrumentering. Det blev en Volvo XC40 istället. Trafiksäker bil som måhända är lite tung och har begränsad räckvidd. Än sen!
Jag kan hata både Ryssland och Musk-nazisten, det går till och med utmärkt.
Det här är väl en stor del i problemet med dagens diskussionsklimat, bara för att man kritiserar någons beteende, åsikter, mm, betyder inte det att man hatar personen. Och på samma sätt, om man inte håller med någon annan, behöver det inte betyda att man är upprörd, eller känslig, eller …
Jag kan inte säga att jag hatar Ryssland heller, på samma sätt som att jag inte hatar en rabiessmittad björn. Dock behöver man göra något åt det hela, för att skydda sig själv och andra.
Intressant att man av visa blir bedömd som rysstroll för att man inte gillar ett bilmärke som har en heilande VD som blandar sig i andra länders inrikespolitik.
Jag gillar inte kina-volvo heller. Vad kallas man då?
Det kallas bara att vara helt normal.
Eller hur.
Det är en härskarteknik de försöker sig på. Ska stänga av dem när jag orkar byta konto. De får ta heilande Muskolinis sida bäst de vill och köra sin härskarteknik någon annanstans.
Konstigt nog har folk börjat få sparken för att de gör en Musk-hälsning.
Det underlättar tydligen att vara Nazist om man är världens rikaste man. Och om man inte är lika rik så gäller fortfarande FAFO.
https://www.theguardian.com/us-news/2025/jan/30/michigan-priest-salute
DVS. If it walks like a nazi, talks like a nazi. It most likely is a Nazi.
Sinofob?
Det spordes att bilen skulle gå från status till bruk, men så har det inte blivit.
Bilen är fortfarande en statuspryl speciellt bland hanar.
Elons motsträvighet att skapa en “Model 2” med överkomligt pris för att vidare föra ut elbilarna stör mig. Att han prioriterar robotaxi är en del av ett förakt för oss mänskliga förare som jag tycket han kan sluta upp med.
Jag var ärligt talat väldigt nöjd med att när vi köpte vår Tesla så vart den “en i mängden” bland alla andra vita Tesla Y. Jag vill ha en vettig bil, inte en statussymbol.
(Hade inte vår då 24 år gamla Volvo V70 gett upp hade jag fortfarande rullat runt i den…)
Statuspryl vette fan. Tycker jag ser “vit Tesla” hela tiden i trafiken när jag är ute och kör. Påminner lite om gamla journalfilmer där varannan bil är en mörkblå Volvo Amazon. En riktig svennebanan-bil.
Ännu mer nu när en nybil i princip börjar på 500.000 kr i köp.
Det är i allra högsta grad en “visa mig vem du är” symbol för den stora massan. I nivå med var och hur man bor.
Jag är av hankön (tror jag i alla fall) och skulle vilja ha en lite billig elbil lämplig att köra inom stan.
Jag tänkte på en annan sak. Elon bygger tunnlar, bilar, energisystem och rymdraketer. Nä Lars, jag vet att det inte är han själv som gör allt, men han har minst ett finger med i spelet.
Ska vi kräva av den extremt upptagne mannen att han måste bete sig politiskt korrekt också? Det låter nästan som minst en grej för mycket.
Att inte stå o heila tar faktiskt ingen tid alls. Jag har själv sparat åtskilliga timmar av mitt liv genom att inte stå och göra det.
Ärligt talat var det ju riktigt härligt att han stod där och heilade och avslöjade sig själv.
Va, kör du inte 20 Sieg Heil framför spegeln efter morgonduschen? Det trodde jag ingick i allas morgonrutin?
Hahaha!
Trodde jag var kass på time management, men så inser jag att jag i varje fall inte heilat bort månader av mitt liv
Elon håller inte längre på med det du skriver, han är uppenbarligen fullt upptagen med att spela datorspel och när han inte gör det, hänger han på Twitter eller med sina MAGA/Nazi-kompisar… bara-vara-sig-själv-grabbar du vet.
Enligt honom är det helt politiskt korrekt att man får säga vad man vill och heila när man vill, det är ju yttrandefrihet…
Att inte tillåta att lögner spridas ohejdat och obestritt däremot, är enligt honom däremot politiskt fel.
Han spelar ju inte dataspel, utan köper den tjänsten från någon duktig kines.
Mellan fina gubbar:
“Spelar ni golf?”
-“Nääh, jag har minsann folk till sånt”
Om han är så extremt upptagen så undrar jag hur han finner tid att sitta på x och och kommentera så mycket som han gör.
Vet att jag svarar ett troll här, men för några år sedan började jag läsa på lite om Musk och ju mer jag läser desto mindre imponerad blir jag. Trots alla sina extrema beteendemässiga egenheter verkar han i första hand vara en stenrik man som är en bra säljare (åtminstone så länge han lyckades kontrollera ryckningarna i högerarmen i det offentliga rummet). Han verkar inte vara någon bra ledare för han tål inte att bli motsagd och driver på folk hänsynslöst – med motiveringen att de skriver historia så har han folk till att jobba 80–100 h i veckan. I åratal. Trots det lyckas han aldrig leverera i tid. Det var dock särskilt en sak som fick mig att inse att han verkligen inte fattar vad som är relevant. Kommer inte ihåg vilken modell det var, men han lyckades fördröja en redan kraftigt försenad lansering med sex månader genom att inte kunna släppa tanken på infällda dörrhandtag. En normal ledare sätter upp det på listan över saker som ska introduceras till nästa årsmodell (och sätter ett litet team på ordna saken), men Muskolini bara skulle ha infällda dörrhandtag. Till slut lyckades de, men till saken hör att det hade Aston Martin introducerat drygt sju år tidigare, så tekniken fanns och var allmänt känd sedan flera år tillbaka.
Överhuvudtaget väldigt intressant att utan polemiska ambitioner bolla “jaha, vad tycker du om Elons ryckningar i högerarmen” med andra personer som har Tesla. Reaktionerna varierar väldigt mycket om man säger så.
Eller för att uttrycka det annorlunda, det finns alltså skäl för att bli polemisk och obekväm när frågan tas upp med en del Tesla-ägare på grund av deras respons. Sen kan jag säkert anses vara en j-a mes som väljer mina strider/väderkvarnar/dåligstämningvållanden och inte alltid är en pitbull när folk verkar blunda för att Musk är ultra-höger-kramare utan låter det passera utan större vållande av skit-storm där och då.
Jag får väl bearbeta de som inte vill förstå eller se lite mer subtilt och tålmodigt över tid.
Jag kör Tesla. Jag tycker Musk verkar vara en komplett idiot. Helt odramatiskt.
Att Y inte har sålt så bra beror nog på att många har väntat på faceliften som kommit nu. Eller så väntar man på model Z.
Ser den präktige miljöpartisten framför mig, en Tesla för 700 papp o topp belånat boende, och blir med fascistbil. 🤯
Den existentiella kris som just nu drabbar champagnevänstern är intressant att följa. 🙂
Nils
Ett mycket spännande drama blir det, teslaklassen med sin från o till förnedrande attityd mot arbetarklassens 15 20 år gamla brännbilar.
Med gott samvete smygs en brännflygsresa in då o då, den gills liksom inte. Men nu sitter dom med en fascistbil. 😨
Väntar på den första artikeln med den där präktige miljöpartisten som ska rulla iväg med Teslan till jobbet på morgonen och hittar en fet svastika sprayad på motorhuven.
“Jag blir både ledsen och förbannad”
Där tror jag du tar fel. När man gjorde en undersökning av riksdagsfolkets bilar för några år sedan visade det sig att miljöpartiets folk mest hade gamla fossilbilar. Det kan ju iof ha ändrats senaste åren men jag tror inte det. Som vanligt är det ju alltid enklare att bestämma åt andra vad dom borde göra och undanta sig själv…
Jag tror att det är rätt mycket inbillning i både den kommentaren och den som den svarar på.
“Ser den präktige miljöpartisten framför mig, en Tesla för 700 papp o topp belånat boende”
“Den existentiella kris som just nu drabbar champagnevänstern”
Sällsynta fåglar, minst sagt.
Det är mycket viktigt för eliten att framställa vänstern som en elit.
Direkt avgörande, skulle jag tro.
Vänstern är ingen elit. De bara tycker sig vara bättre och lite högre stående än andra.
Hur man själv väljer att framställa sig kan ju ingen annan rå för.
Eller menar du också då att Elon inte är nazze bara för han väljer att bete sig så och att vi framställer honom som det för att det är viktigt för oss?
Näää det där är ju inte samma sak juuuee… ^^
Det man ska tänka på när man jämför månad för månad är att nyregistreringen av Teslor är väldigt “ryckig”.
2024 – Antal nyregistreringar av Teslor
Januari – 727
Februari – 1058
Mars – 2524
April – 1052
Maj -1086
Juni – 2745
Juli – 1146
Augusti – 1348
September – 4792
Oktober – 1175
November – 1446
December – 2795
Just Januari verkar vara en väldigt lugn månad för Tesla.
Januari 2025 – 405
Januari 2024 – 727
Januari 2023 – 225
Januari 2022 – 11
Januari 2021 – 33
T ex 2022 när de registrerade 11 bilar i Januari så registrerade de 9186 bilar hela året sedan.
Bra sammanställning.
Jag tror absolut att det var en spurt under december som levererade allt som bara gick att leverera för att nå kvartals- och årsmål. Klassisk företagsstyrning för börsnoterade företag också känt som kvartalskapitalism.
Det kombinerat med nyheter om att den uppdaterade modell Y har släppts leder till tapp i januari.
Får se vad som händer sen…
Kvartalskapitalismen är väldigt tydlig.
Kolla på mars jämfört med april, juni jämfört med juli och september jämfört med oktober. Knappast någon tillfällighet att sista månaden i kvartalet är mycket högre än följande första månad i nästa kvartal.
Angående Teslas övervärdering på börsen. Läste att 40% Teslas vinst kommer från försäljning av utsläppsrättigheter. Dessa ska, om man ska tro Trump, dras in. Stort tapp på Teslas vinst i så fall. Med ett P/E tal på 190 så kommer det bli kännbart för aktieägarna.
Typ alla svenskar äger Tesla-aktier via AP7 Såfa och månadssparande i globalfonder.
Vore ju festligt om det blev Teslaskam även bland de svenska aktieägarna men den chansen är väl minimal.
Skammen kommer först när pensionssparandet tappar 5-10% på amerikabubblan.
Exakt. Den egna plånboken är viktigast.
Sen att de indirekt stödjer Zuckerberg och Musk via sitt sparande kommer nog aldrig sjunka in i medvetandet.
Dansken
🤙 Rock on, så är det.
Det fina med breda fonder är att även i en typisk USA-tillvänd globalfond är en börsjätte som Tesla som mest ett par procent av innehavet. Låt dem brinna, på så vis krusar börsvattnet för jämnan.
Utan breda globalfonder hade inte Musk och Zuckerberg haft den makt de har.
Personligen har jag svårt att se något fint med globalfonder men förstår att jag är typ ensam om den åsikten då avkastningen betyder allt för spararna.
Hur de tjänar pengar spelar liksom ingen roll.
Fanns ju till och med de som hade Rysslandsfonder i PPM utan en tanke på annat än avkastningen.
Alla Rysslandsfonder frystes och nollades i samband med invasionen. Sparade man helt i Rysslandsfonder utplånades hela PPM-sparandet.
Exakt så.
Girigheten blev spararnas fall.
Sen sålde de bitcoin med 600 MUSD vinst också.
För Q4-2024, under revenue:
Automotive Regulatort Credits: 692 MUSD (av total revenue 25 707 MUSD)
Ca 2.69%
I Nederländerna minskade Tesla med -42% och i Portugal -31% för Januari 25 vs Januari 24.
Hur tänker bloggaren? Han gillar ju helt klart sin nuvarande Tesla. Men bli nästa bil också en Tesla?
Han skrev att han ska göra sig av med bilen vid lämpligt tillfälle
Vi kan alla reta bloggaren för hans bilval. Men han äger iaf att det nu är felaktigt att ha en Tesla.
Bloggarn har generellt lyft vettiga alternativ till Tesla bland elbilar sedan ett par år tillbaka.
Jag ser generellt bloggaren som en person som var en tidig adopter av elbilar i form av tekniknörd och roligt ä’mne att bevaka för bloggen då det är en revolution av en bransch. Det är inte så att jag har nått minne av att han innan varit nämnvärt intresserad av fossilsbilbranschen än att reta Jöttebörj.
Jag har inget problem med folk som har Tesla. Inte ens de som nu köper en. Jag blir inte imponerad av dem, och jag ser inte ned på dem.
Möjligen kan jag betrakta lite roat folk som snurrar runt i ekorrhjulet för att skaffa sig alla grejer. Men de kanske blir lyckliga av det. Ungefär som jag själv blir lycklig av min dagliga promenad efter havet.
Vi var väl på gonom redan när han skaffade sig den senaste. Men då var det för jobbigt att avbeställa den.
Som sagt – 95% av Elons värde ligger i Tesla aktier och så länge SpaceX rakteterns fortsätter explodera… så att avstå Ztesla är ett bra sätt att zänka Muskoviten.
Elon äger typ 13% av Tesla, känns som jag skiter i det. Vilken elbil är bäst? Ärlig fråga, jag har ingen aning men förmodligen dyraste köpet efter bostad.
Finns få företagsledare som är så tätt förknippat med sitt företag och styr det med sådan järnhand.
Kontrollfunktionerna är i stort sett satta ur spel med en styrelse som går Muskolinis ärenden (och är hans [köpta] vänner) .
…
Kan det vara så att Elon efter att ha maxat fabriksbyggande och Cybertruck har kommit fram till att han inte har mer att tillföra och försöker byta makt/penga plattform före en kommande implosion av tesla, sammanslagning med annan biltillverkare och nästa storhetstid som mogen och låglönsam verkstadsindustri?
Jag antar utöver vikande försäljning i Sverige att samma trend finns i fler länder samt att Tesla har problem med att förnya sina modeller.
Tror inte att han triggas av att finslipa elbilar numera, så förmodligen skulle bolaget bli bättre med ny chef. Han är någon slags betaversion av Howard Hughes, en odräglig person som enbart passar till att försätta berg, men som inte kommer att väl förvalta kapitalet.
“Arbeit macht frei”
– sagt das Tesla-Führer.
Lite amatörpsykologi.
Jag undrar om Muskolini hade betett sig så här om han hade haft en mer stabil social samvaro med riktiga vänner och klarat av att behålla sin familj.
Han verkar en gång i tiden varit vettig och sen lyckats kapa banden eller fucka upp varenda mellanmänsklig relation han hade förr.
Eller så är det tvärtom. När han inte längre behöver anpassa sig till andra eller ta hänsyn till något eller någon låter han sin naturliga galenskap spela fritt. Han har förmodligen aldrig varit vad du skulle kalla “vettig” om du jobbat med honom eller känt honom personligen.
Som en festivalera av rang har jag sett hans X uppträda.
Spelningen med Grimes var grym. Rolig och skärpt.
Att hon sedan blev ihop med Musk (av alla personer) var ju bland de största skrällar jag någonsin upplevt.
Det är ju helt uppenbart att Musk har en fantastisk förmåga att dra till sig rätt personer för att sedan sabba allt.
Jag brukar ju säga att när man dejtar är det väldigt bra titta vad personen har för relation till sina ex.
En som ALLTID hatar sina ex, skyller alla problem på dem osv. Ska man ha fulltäckande skydd när man närmar sig. Gäller ven när de har vårdnadstvistern med i princip samtliga av sina barns fem olika andra föräldrahalvor.
Första övernattningen:
“Just det ja. Om du hör någon som står och skriker och sparkar på ytterdörren inatt så är det något av mina ex. Öppna inte.”
Personer med autistiska drag har vanligen rätt svårt för normal social samvaro med andra personer. Så det hade nog inte hjälpt.
Lite synd då Tesla är ett av väldigt få märken för konsumenter med en självkörande funktion som faktiskt börjat fungera. Dock inte i Sverige så det spelar väl ingen roll
Nja, än så länge är de inte självkörande någonstans. Det är fortfarande bara en from förhoppning som hittills bara haft funktionen att pumpa aktiekursen i många år.
I framtiden? Tja det vet vi inget om.
Inte i kraftigt regn eller i svensk vinter.
E4/E6 i solsken räknas inte. Då har flera andra märken fullgoda självkörande grunkor. Men andra märken är rädda att döda sina kunder. Det är inte Muskolini. Som likt en äkta sociopat skiter i andra på riktigt.
Normala biltillverkare förfasas av varje dödsolycka. Tesla skyller enbart från sig och återgår till business as usual.
> Inte i kraftigt regn eller i svensk vinter.
Inte i sverige alls. Men den har funkat väldigt bra för mig i Kalifornien
En av upplevelserna i usa var ju att man underhåller kant och mittlinjer. De har ju generellt sånna där “koppar” med en reflex i vilket gör att det är en helt annan sak att köra.
I Sverige har vi inte ens råd att måla väglinjerna på motorvägarna genom gbg eller Sthlm. Linjer som är en förutsättning för grundläggande självstyrning från bilen
Att hålla sig på vägen utan linjer är långt ifrån det svåraste problemet att lösa
Att tesla Y försäljningen sjunker januari är inte så konstigt, med tanke på nya modellen som kommer ut i dagarna och är bättre på typ allt
När media svämmar över av sosse-metall-hata-tesla-artiklar som han det vara intressant att läsa artiklar som inte journalisterna vill släppa fram. Som att Tesla Y slår alla rekord i Kina just nu, 73 000 sålda bilar på 5 dagar
Tesla energy växer så det knakar, rekordhöga vinstmarginaler, tillväxt på 120%/år
Sedan den här undersökningen:
Tesla har bäst livslängd av alla bilar enligt data från 30 miljoner fordon byggda 2010-2022
Från artikeln:
– Elbilarna överträffar bensinbilar i total körsträcka och kommer nå i genomsnitt 200 000 km under sin livstid. Bensinbilen når 188 000 km.
– Teslorna verkar dock klara 340 000km. Långt mer än något annat märke.
– Förbättringstakten i livslängd bland elbilarna blir bättre för varje år som går medans förbränningsmotorerna knappt ökar i livslängd sedan 2010.
https://www.nature.com/articles/s41560-024-01698-1
https://alltomelbil.se/livslangden-pa-elbilar-okar-tesla-ar-battre-an-alla-andra/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=ap_qwkehqesyd
Ja, ungefär så. Bästa liknelsen av vad Model Y är den moderna sossecontainern. Praktisk, rymlig, inte bäst på något men ganska bra på allt, med oslagbar milkostnad.
VD:n är en primitiv grobian som skymmer hur bra företagets produkt egentligen är, och provocerar till den gräns att folk urartar i “teslaförare kan inte köra bil”. Kör lugnt vidare med min och inväntar nästa generation elbilar innan jag byter, även om ID7 kombi faktiskt lockar lite, ska erkännas, hade den haft Teslas frunk som gör att vi kan åka på semester med hund hade den varit den ultimata svennebilen.
Blir nästa plattform för min del.
73000 sålda modell Y i Kina är ju bara rykten, vi får se om de stämmer. Hur många Cybertruck var det nu som var reserverade? Var det 1000000? Den kön smälte bort snabbare än en glass i Sahara.
Det du skriver är sant. Det är också sant att Tesla är värderat som ett företag med extrem tillväxt som kommer att lyckas med alla sina högtflygande planer. I realiteten har de just nu ingen tillväxt och hur det går med planerna återstår att se.
Den kommentaren luktade rätt mycket desperation. Jag gillar verkligen att elbilar rullar långt men det är ju knappast ovanligt att fossilbilar rullar över 30000 mil idag om det är bilar som kostar i stil med en Tesla i inköpspris.
Glöm inte att den kommer ha svarta “saab” stötfångare då teslaägarna är så doliga bilförare (avsaknaden av ultraljudssensorer) att det är för dyrt reparera för försäkringsbolagen när de hela tiden får “plåt”skador.
Synnerligen fult 😀
Eller så är det Sekos utökade blockader att lämna ut registreringsskyltar. Dom sa för ett tag sedan att dom kommer snabbare blocka företag som Tesla skickar registreringskyltarna till, https://www.arbetsvarlden.se/seko-tapper-till-kryphal-for-teslas-skyltar-st-vantas-folja/#:~:text=Seko%3As%20och%20ST%3As,ta%20nya%20bilar%20i%20trafik.
X-humor:
“Berlin to Warsaw in one charge”
“Right Wing drive?”
“I love the new ‘superior race’ drive mode. It’s just so incredibly fast. Goes from 0 to 88 in just 1 tweet.”
“The facelift really sets it apartheid from the old model.”
“The self drive feature “was only following orders””
“It also comes with three pedals now. A break pedal, a gas pedal and a acceleration pedal.”
“Took it for a test drive, but it died outside Stalingrad.”
”Zero to fascism in under 3 seconds.”
“Can’t wait for the new Tesla models, N, A, Z, and I!”
Så många själar som tvekar i sin tro just nu. Vi ber för att de inte ska leva resten av sina liv som sökare och att de finner tillbaka till den rätta tron.
Amen.
Jag har en Tesla model 3 , fin bil. Jag är nöjd. Nu är det dags att byta bilen och det är helt uteslutet att köpa ny Tesla.
Återigen så är det inte fel på bilen, jag skulle gärna köpa ny Juniper.
Men… Musk är verkligen något jag inte kan smälta. Snubben är rent av vidrigt, jag kräks bara av tanke att fortsätta köra min model 3. Fru är än mer upprörd och vill att jag ska göra av mig med skiten.
Ska provköra Kia och Zeekr , får se vad det blir. Det är skillnad på Tesla och Musk men svårt att dela de i två olika fack. Det blir bäst att bojkotta, för min del.
Kanada hotar Thumpen med att sätta 100% tullar på Teslabilar. (Och vin från Kalifornien samt amerikanskt öl 🙂 )
Snacka om motdrag. Dror nog inte Thumpen törs sätta tullar på EU längre. Detta blir intressant.
Är jag fortfarande postningsmässig här. Överraskande.
Är det inte mest ett tecken på att elbilboomen och den allmänna gröna hysterin nått vägs ände?
Att du är postningsmässig= slutet på elbilsboom och grön teknik.
Nä tror inte du har sån påverkan.
Med utvecklingstider på 10+ år för en ny bil, så kan du drömma om slutet på elbilsboomen. Nu säljs bilar som började utvecklas när Tesla Model S introducerades 2013 – 2014.
Precis.
Brännbilarna får den teknik som man kan lyfta över från NEV bilarna.
Det är i princip den enda utveckling som sker. Finns inget märke som lägger ner pengar på själva brännandet längre.
Enda konkurrensen med El är den lilla sekten som gillar vätgas. Men till arabiska halvöns stora förtret är det bara diktaturer som gillar att bränna saker.
En dip i kurvan, 2025 lär elbilen få mer fart igen i försäljningen och när utsläppsrätter slår fullt ut på bensin och diesel med priser på 30kr så är ekvationen enkel när det nu också kommer mindre billigare elbilar.
Kör elbil och har väl några mindre stör moment med bilen jämfört med den diesel jag hade tidigare men summerat så är den verkligen toppen och för de flesta så funkar elbilen perfekt i vardagen.
Att sedan slippa stå och hålla i ett nedsölat handtag som luktar diesel är också trevligt… slippa gynna diktaturer och andra dysfunktionella oljeproducerande länder är också ett plus.
Dyra bilar är idiotiska bilar, därför att det är idiotiskt att tävla i att ge bort stora summor pengar bara för att man kan.
Det är ganska härligt att tillåta sig vara idiot ibland, om man kan. Nuvarande bil är den andra MBn i EQ serien. De är fantastiska bilar med enastående komfort. Värdet av det senare vet bara de som kör mycket och långt.
Ska man ha en sant idiotisk bil köper man något rött ut Ferraris sportsortiment.
Jag har tagit bort mitt konto på X, för annars får de väl in reklampengar genom att visa hur många användare de har. Om det hjälper är en annan sak. Alla som jag fäljde på x finns nu på Bluesky.
Nya strikatare krav på bensin och dieselbilar 2025 gör att elbilsförsäljning av icke-tesla bilar flyttat till januari och framåt. Där finns stora pengar att tjäna vilket drar ner teslas försäljning.
Såg ett notis om en idé att lägga 100% tull på Tesla som motdrag på 25% tull på importen från Kanada och Mexiko till USA.
EU lade en extra tull på HD då Trumpen höjde tullar förra gången, så det finns en möjlighet att skapa en kil mellan president Trump och president Musk.
Japp Tesla 3 & Y tillverkas i Tyskland men S & X kan EU lägga strafftullar på.
Model S och X står bara för ca 5% av Teslas globala försäljning. Men det kanske finns delkomponenter till Model 3 och Y som man kan lägga strafftullar på?
Lite fler nyheter är att Musk tydligen stämmer bl.a. Lego, Nestlé, Pinterest, Colgate-Palmolive och Shell. De slutade annonsera på X, efter Musk köp.
Oh, the irony… Så, i en kapitalistisk stat så stämmer man alltså annonsörer för att de har tagit ett rationellt beslut? Skall företag tvingas att annonsera på Z? Låter som, typ, en kommuniststat…? Det hade varit kul om det inte är så tragiskt.
Undrar hur många som kommer vilja annonsera på Twitter om man blir stämd och dömd av en köpt amerikansk högsta domstol, tillsatt av Trump som köpts av Musk.
Går det att köra från Berlin till Warszawa på en laddning?
Hmmm, ser att Mobility Sweden rapporterar 22 644 sålda bilar varav c:a 2 000 rapporteras som okänt drivmedel… Intressant. Undrar om det kommer justeras imorgon.
Om siffrorna stämmer har bilmarknaden som helhet växt med 31.9% jämfört med Januari förra året.
Nu är ju dock Januari ökänt för att vara en “korrigeringsmånad”, så man ska nog inte dra för stora växlar på Januarisiffrorna, kvartalssiffrorna är de som är stabila nog för att visa på trender.
Det gick ruggigt fort för både bloggaren och många av kommentarerna att precis som IF Metall ge sig på oskyldiga tredje parter för att man har en irrationell aversion mot Teslabilar. Nästan så man undrar om alla mår bra här inne?
Ser inte någonstans att jag ger mig på några Teslaköpare i artikeln. I en tidigare artikel skrev jag att man inte ska ge sig på ägare av Teslabilar, då de kan köpt bilen helt ovetande om att Muskolini är en högerextremist, eller så köpte de den innan.
Ingen aning sanningshalt men läste nyss i ett forum att en avsevärd del av Teslas vinst för året bestod av orealiserade bitcoinvinster, mark to market. Hade bitcoin inte gått upp i värde hade Tesla enligt postaren gått back.
Jag vet inte hur bra Tesla säljer i Canada men jag killgissar att den försäljningen kommer att störtdyka framöver. Canadensarna verkar vara rejält förbannade på USA och redo att bojkotta allt som kommer över gränsen.
Som kuriosa, bland Avanzas privatsparare var Teslas aktie den mest sålda aktien under januari månad.
Om det beror på aktiens värdering, bilarnas kvalitet eller Musks agerande vet ju bara säljarna. Det säger ändå något om sentimentet i Sverige.
Tesla försäljningen faller som en sten. 47,7% ner i europa.
https://electrek.co/2025/02/03/tesla-tsla-sales-are-dropping-like-a-rock-in-europe-but-its-not-just-because-of-elon-musk/