Volvo Cars nya storsäljande småsuv EX30 är en faktiskt intressant Kina-Volvo, men som vanligt får man inte fyrhjulsdrift utan största batteriet så den går bort som andrabil för vår del. Annars är det nog första gången jag faktiskt funnit en bil märkt Volvo intressant.
Volvo EX30 är helt enkelt något så ovanligt som en Volvo med både intressant paketering såväl som formspråk. Kanske för att det är en ompaketerad Geely istället för en Göteborgs-Volvo. En intressant andrabil helt enkelt.
EX30 börjar på ett pris om 449 000:- SEK som fejksuv utan fyrhjulsdrift men med en mer än väl användbar räckvidd på 337 km på den lägsta batteriversionen. För ytterligare 60 000:- SEK får man 475 km i räckvidd. I det här sammanhanget påminner jag om att jag inte kört mer än 30 mil utan en paus för kaffe, fika eller bensträckare under sex år som elbilsförare, så 337 km är en fungerande sträcka. Särskilt som pendlingsbil eller andrabil.
Finare Plus eller Ultramodeller erbjuds med möjlighet till fyrhjulsdrift där den billigaste fyrhjulsdrivna går på 579 000:- SEK.
Dessa priser ska då jämföras med Tesla Model Y, som är en betydligt större bil och där korta räckvidden på 455 km med bakhjulsdrift går på 554 170:- och billigaste med fyrhjulsdrift hittas på 634 170:-. Lägg alltså på rätt lite pengar får man en betydligt större bil.
Synd helt enkelt, men så är det.
Ändå har Volvo nu på kort tid lyckats sälja 5 527 EX30 och det gör den till årets näst mest sålda elbil i Sverige efter just Tesla Model Y, och då mer än EX40, som funnits hela året. Därefter kommer ID.5 och Polestar 2 och på sjätte plats Tesla Model 3.
Så någonstans har man hittat rätt.
Nu finns det massor som skäller på denna Kina-Volvo och klagar på storlek och programvaror och allt, men ägaren till bilen, som är en elbilsentusiast och har haft elbil längre än de flesta svenskar hade inga större synpunkter. Och gällande storleken så är ägaren 190 cm och är inte i närheten av taket.
Volvo utlovade en gång en terrängpimpad EX30 XC, med högre markfrigång, terrängstyling och ett lastgolv på taket där man kan spänna fast elverket (och dess bensindunkar). Håll käften och ta mina pengar, Geely säger jag där. Men den versionen har inte synts till dessvärre.
Pga branta grusvägar och 50 m stighöjd upp till gården, samt att vi skottas sist av alla vägföreningar i socknen så är fyrhjulsdrift ett krav för vår del. Men lyxpaket och lång räckvidd är det inte.
Det skulle vara trevligt om någon biltillverkare släpper fyrhjulsdrift till sina minsta batteriversioner, men det får man fortsätta drömma om.
Vad gäller priset på nya elbilar – betänk att en Volvo XC40 mildhybrid kostar 428 000:- och uppåt. För 21 000:- SEK får man en bilbil istället, vilket är snabbt inkört på bränslet. De som drömmer om deras 80-tal när man kunde köpa en fullstor bil för 100 000:- får drömma vidare. Har man inte råd med en EX30 har man inte råd med en ny Volvo alls.
Och i princip ingen köper ju en elbil kontant. De köps via företagsleasing eller privatleasing, alternativt tar man lån på huset och räknar på de ränte- och amorteringskostnaderna. Det är månadskostnaden som är vad kunderna tittar på, inte totalpriset. De som köper kontant har inga problem med pengar och bryr sig inte, och de som gnäller över priserna på nya bilar tycker bara att rönnbären är sura. Se kommentarer nedan om att bästa bilen är en 20 år gammal rishög.
Nu tillverkas dock EX30 i Kina och kommer därmed stiga kraftigt i pris på grund av EU:s nya tullar på kinesiska elbilar. Och med väntade 20% i ökat pris så var nog Volvos försäljningssuccé snabbt över.
Vi kör vidare med vår Subaru XV bensinare från 2018 i samma storlek i väntan på en fyrhjulsdriven vettig andra elbil med kort räckvidd. Onödigt att betala för 500 km räckvidd när man aldrig kör mer än 10 – 20 mil med andrabilen.
Och kanske kan Volvo fortsätta bort från sitt fyrkantiga formspråk och världens antagligen fulaste bilar? Hur många hundratusen extra måste man betala för en Volvos räckvidd pga den usla aerodynamiken i övriga elbils-Volvo? Det tar också längre tid att ladda och man når fler laddcykler snabbare pga Volvos idiotiska låddesign. En elbil ska vara strömlinjeformad. Grill behövs inte, släpp det till fördel mjuk strömlinjeformad front.
Egen privat provkörning med en väns bil, ingen form av bestickning från Volvo Cars inblandad.
102 kommentarer
En svensk Medellön är ca 40 000/mån. Dvs 480 000/år.
Så den gamla spaningen att Volvos folk-bil kostar runt en medel-årslön verkar fortfarande stämma. Typ En Amazon kostade 10 000 när årslönen var 10 000:- osv för 142/240/740…
Vän av ordning kan invända att det är inkomst efter skatt och finansieringskostnad/ränta som är intressant för bilinköp. Men det handlar inte spaningen om så det skiter vi i.
Jag tror inte medellönen är intressant här, det är medianlönen.
Det fåtal som tjänar väldigt, väldigt mycket mer än flertalet och drar upp medel köper inte flera bilar bara för att de kan. Man kan ju bara ta så många kissepauser…
Medianlönen i Sverige är ca 36000kr eller 430 000 / år så slutsatsen stämmer ändå. Vi har ganska få som tjänar väldigt mycket.
Ja, ursprungs-spaningen som jag hörde på sent 90-talet var nog “en fabriksarbetarlön”.
10 000 för en amazon har aldrig varit sant heller (enligt google knappt 13 000 när den kom 1956). Men en (manlig)fabriksarbetare tjänade runt 5:- timmen 1956
5*8*6*52= ca 12500. Då räknade jag lördag som full arbetsdag och full semsterlön och det stämmer säkert nog inte. Men på ett ungefär en årslön.
Tesla är fortfarande Musks främsta inkomstkälla. Att Musk knarkar upp sina pengar vet vi alla.
EX30 skall väl även skruvas ihop parallellt med EX40 och EC40 nere i Gent from nästa år så där duckar Volvo till bloggarens förtret en tull-kula.
Någon som har erfarenhet av Renaults elbilar?
I deras SCENIC för 450.000 får man 60 kWh användbart batteri – för 550.000 går man upp ett utrustningspaket och får 87 kWh användbart batteri.
“I det här sammanhanget påminner jag om att jag inte kört mer än 30 mil utan en paus för kaffe, fika eller bensträckare under sex år som elbilsförare, så 337 km är en fungerande sträcka. Särskilt som pendlingsbil eller andrabil.”
För mig är det inte möjligheten att sätta sig och köra 50 mil utan avbrott som gör att räckvidden på elbilar är lite känslig – det är hur man måste planera sina stopp. Om jag sätter mig och kör 20 mil till en destination så vill jag inte behöva planera stoppet och hoppas att det är ledigt och fungerar. Jag har andra saker att göra på destinationen. 20 mil dit – 20 mil hem – sen ladda i lugn och ro hemma utan att behöva jaga laddplatser/appar.
Känns ju också bra med en bil som tillverkas i Europa.
Fast om EU menar allvar med att fossilbilar skall fasas ut måste EU mena allvar med att laddningsställen måste standardiseras och prissättas rimligt.
Det skall inte vara förbehållet villaägare med en 16A 3fas inkommande att ha elbil.
Dvs att mackarna har snabbladdningsställen.
Ja, fler laddstolpar betyder det. Idag är det en djungel.
Om EU nu kunde sätta ner foten mot Apples Lightninganslutning , mobiloperatörernas roamingavgifter borde man kunna göra något när det gäller laddsystem också.
Standardisera fullt ut och inför krav på tillgänglighet.
Ja. EU är supermakt i en gren. Det är standardisering.
Glömde du byta konto? 😉
Jag bor i villa och har fjärrvärme så tyvärr bara 16A säkring.
Min plan vid elbil är ett 3-fasuttag i garaget då jag helst vill ha en bil med 22kw-omobordladdare.
Hur snabbt kan man ladda med 16A säkring och 3-fas?
Absolut tillräckligt med 16 A säkring i radhus med 6 kW värmepump!
Från den 1 januari kommer alla att ha någon form av effekttariff varken man vill eller inte vilket gör det fördelaktigt att ladda långsamt.
Du kan utan vidare ladda 8 kW med 16 A huvudsäkringar.
Det tar ju tid att ladda efter en långfärd, men om du räknar med att köra ToR till jobbet så går det fort att komma “fylla upp”.
Räkna med 1,5 – 2 kWh per mil och säg att du har 10 mil ToR till jobbet så ska du återfylla 15 – 20 kWh varje natt.
Med 8 kW tar det max tre timmar, men om du istället väljer att ladda långsamt för att spara pengar så kan du ladda mellan 22 och 06 med 2,5 kW.
En modern elbil med ett tomt 100 kWh batteri tar 12 timmar att ladda fullt med 8 kW.
16A ger cirka 11kW på tre faser. 22kW förutsätter 32A.
Sen kan du inte plocka ut allt till bilen, du kanske vill ha ström till huset. Grovt räknat ger 4A (lite mindre) än 1kW på en fas. Sen förlorar du energi i omvandlingen från AC till DC.
Normalt kanske du laddar från 20% till 80% av batteriets kapacitet. Om du då har en bil med kapacitet på 80kWh så laddar du 48kWh. Säkrar du upp till 20A och laddar på 16A så är laddningen klar på 4,5 timme.
Nu kommer alla nätleverantörer införa effekttariff från årsskiftet. Min leverantör, ellevio, har samma avgift upp till 25A.
Så köp en box som klarar 32A med lastvakt, säkra till 25A och ladda på c:a 20A. Lastvakten stryper boxen laddning om du exempelvis slår på ugnen.
Grejen med effekttariff är att ta betalt för det högsta effektuttaget under månaden. Ellevio mäter efter de 3 högsta timmarna. De halverar siffran under tiden 2300-0700.
Så det kan alltså bli dyrt om man plockar ut 22kW förutsätter att ladda bilen.
Kollar man lägenhetsannonser så är det ganska vanligt att föreningarna har laddstolpar också. Så det krävs knappast villa. I alla fall om man pratar om områden där föreningar har parkeringsplatser.
Om man bor i gatu-boende-parkeringsland så krävs det nog att man kan hyra in sig i ett parkeringshus eller liknande.
Det är ju aldrig fel att hänga ut en fölängningssladd från balkongen! 😉
Då tar det tid att ladda med drygt 2 kW, men en natt räcker för de vanligaste jobbresorna.
Fick en konstig bild där Surtrutn:en springer runt med eltejp och försöker göra förlängningssladden snubbelsäker vid trottoar-passagen.
Det påminner om en slow-motion olycka jag såg en gång. Halva gatan var uppgrävd så folk cyklade på trottoaren. Problemet var att den svarta kabeln till sänkpumpen låg snett över trottoaren och för en cyklist som inte såg kabeln så “fastnade” framhjulet bakom kabeln och cykeln styrdes långsamt men obarmhärtligt mot det leriga hålet. Lyckligtvis missade hon de uppstickande stålbalkarna runt fjärrvärmeröret och drabbades bara av lerig förnedring.
Poäng? ingen aning.
10A ger dig 6kWh per timme i ladd.
Räcker inte 22-06 , dvs 48kWh till att fylla batteriet?
Laddar du andra tider med dessa effekter kommer effekttariffen enligt konsensus på bloggen kosta dig så mycket att du kan lika gärna köpa en bensinare med stor motor.
Eh, va?
CCS och Type-2 är ju helt standardiserat. CCS för snabbladdning och Type-2 för destinationsladdning. De delar till och med samma port på elbilarna (med extra hål för CCS).
Sedan när det gäller lägenheter har ju vartenda P-hus i centrala Stockholm numera typ 100% laddplatser. Typexempel: Högalidsgaraget 211 laddplatser, Stigbergsgaraget 300 laddplatser, Norra Lation 199 laddplatser, David Bagare 223, Norra Real 176, Rådhusgaraget 80, Flemingsgatan 160 osv osv.
Ingen tvingar någon att skaffa elbil, men det är alltid roande att se hur fossilerna slår knut på sig själva för att hitta ursäkter.
Har för mig att det är ganska dyrt att parkera i p-hus i Stockholm…
Rönnbär är sura. Ha inte bil i centrala Stockholm då. Elbil är inte dyrare att parkera än brännbil.
Fast om man vill att folk ska byta till elbilar så måste något göras. Kör själv diesel, bor i lägenhet i Stockholm och har garageplats, men i vårt garage finns bara 6 laddplatser av 60 parkeringsplatser så min bil går på “övertid” nu, hade egentligen tänkt byta till en elbil för ett par år sedan, men jag har ingenstans att ladda den på ett effektivt sätt.
Elektrifieringen har lång väg kvar innan den blir tillgänglig för var och en. “Mitt” garage ägs av Stockholm parkering och man skulle ju kunna tänka sig att de är måna om ordna så att fler kan välja elbil, men de skyller på att de inte kan få tillräckligt med el till garaget (låter märkligt i mina öron).
För de av mina grannar som parkerar på gatan är situationen om möjligt ännu sämre ur laddningssynpunkt.
Åldrad anekdot:
En f d granne hade för ca 5-8 år sen (?) en liten Renault Zoe. Den var ju käck, men orkade inte hela vägen både till Göteborg och tillbaka, så de måste ladda vid Ucklum-motet.
Den som funderar på en Zoe bör kolla noga vem som äger batteriet! En del var nämligen leasade, till hutlösa månadspriser i längden.
Men detta avser alltså förfluten tid. Nyare är nog bättre.
Ja – Zoe var ju bland de första elbilarna och mycket riktigt kunde man välja batteri-leasing för att få ner priset men billigare blev det nog inte.
Menade bara att det kan bli lite jobbigt att behöva använda p hus för att få till laddning om man ändå råkar ha tillgång till “vanlig” parkering.
Vi har ett 38 kWh stort (litet idag) batteri och om det inte är motorvägsfart utan sådär 90 – 100 km/h så kan vi köra 25 mil på sommaren. 1,5 kWh/mil
På vintern med kyla, snö och slask drar bilen genast mera.
109 kWh krävdes det för att komma till fjällen i skitväder, totalt 41 mil. 2,6 kWh/mil. Återvägen (exakt samma väg) i bättre väder, 1,8 kWh/mil.
Jag kör e-Meganen på jobbet. Antagligen med lilla batteriet om det finns flera. På vintern vid kallstart utan förvärme och grejer så är det 16-18 mils räckvidd. Sommaren runt 30 mil.
Diggar dom bilarna faktiskt… och jag är en Volvonörd av rang med en 76:a, en 96:a och en 2015 på gårn. Men Renaultbilarna är inspirerande att köra och har jävligt trevlig och lättsam inredning. Det sämsta är total avsaknad av sikt. T.o.m. framåt är sikten rätt kass då backspegelsboxen tar upp en stor del av synfånget om man är närmare 190 cm lång. Du kan seriöst missa bilar och cyklister som kommer ifrån högre höjder. Man vänjer sig, men… ja… När man vant sig med 245:an så är det lite chockande att inte se ut. 🙂
Var en bussning i bakvagnen som gick på alla företagets bilar. Misstänker krängningshämmare av något slag. Byttes ut på Renault under garanti efter några månader. Tror dom fixade problemet för nu har dom hållit. Värt att kolla vid nyköp om det finns några sådana standarfel och om det är fixat.
Några erfarenheter privat med bilarna har jag inte, men har blivit lite utav ett Renault-fan sen nya Megane. 🙂
Gamla Renault var fina! Farsan köpte runt 1970 en sån (jag var medföljande konsult) på Bil-konkurrensen i ett P-hus i Skärholmen som blev för stort och hyrde ut till tre bilskojare. Vi pekade på en ljusblå R16, krockade i dörren till kontoret med en annan spekulant på samma bil. Farsan åberopade den uråldriga Lagen om tvesala och vann på TKO. (Köper tvenne samma, äger den som först köpte – inte exakt citat, men.) Jädrans fin bil, pedantskött var den och med Kanadavärme. Praktisk, snål. Lastade hur mycket som helst. Satt en dekal i vindrutan om hur man startar vid “varm moteur” 😁
Sen skaffade han en något modernare R16, snyggare lack och snabbare – men sämre. Ack ja. Alla blir ju sämre med åren.
Inget kinesiskt är intressant att köpa!
Så rätt
Så enkelt är det. Att köpa kinesiskt idag är som att ha köpt bil av ryska staten 2021.
Ryktet säger att “toppförsäljningen” beror på att volvo registrerat bilar på dotterbolag.
Det illasinnade ryktet säger att det är 2000 XC30 bilar registrerade på ett bolag i Bromma.
Jag har dock inte tillgång till Vroom så jag kan verifiera det 🙂
Fakta (statistiken) säger att Volvo är näst mest sålda elbil till fysiska personer (dvs privatpersoner) i Oktober.
Tesla Model Y – 529
Volvo EX30 – 487
VW ID.4 – 256
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
Tittar man på hela 2024 så ligger EX30 också på andra plats för registrering på privatperson.
2024 – 1844 st EX30 registrerade på privatpersoner.
Blir inte många bilar kvar till vanlig leasing om man räknar bort de där 2000 bilarna som står gömda i Bromma. 🙂
Problemet med elbilstankning är ju inte att man måste stanna 20min för att ta paus, det gör man ju med fossilare också, problemet är att man måste stanna på en utråkig plats där det finns 150kW-laddare istället för att man som fossilare kan stanna 20 min vid en fin sjö eller svampskog för sin paus. Så jag vill gärna ha räckvidd så jag klarar hela resan utan tankning/laddning så att pauserna kan göras i naturen.
Paus på långresor brukar innebära att äta lunch för min del. Typ den årliga Norrlandsresan, Stockholm-Umeå, så lunchar man t.ex. i Sundsvall. Så då kan man lätt ladda i en timme, och säkert mer. Har ingen elbil själv och därmed ingen erfarenhet, men säg ett batteri på 60kwh, då räcker det med 60kW på laddaren för att fylla fullt på en timme. Känns inte som ett stort problem.
Bara för att dubbelkolla så tittade jag på Google Maps på den Max i Sundsvall vi ofta stannar vi på vägen upp, och numera finns tydligen 400kW laddare på parkeringen mitt emot. Så för min del så är problemet löst vad jag kan se. Annars hade jag väl bara fått kolla upp ett annat matställe där lämplig laddare finns i närheten. Torde nog inte vara något större problem på de flesta handelsplatser numera antar jag.
Inhopp: Vi var till Sundsvall i juni. Laddade på Tesla SuC vid OKQ8, nästan i stan. Men nu ska den tas över av annan operatör, för Tesla hade bara hyrt plats vid macken. Få se hur det blir. Dock finns det minst en SuC till i/vid stan.
Och OKQ8 hade väl ett par egna stolpar. CircleK brukar ha högeffekt också. Men dyrare.
Ja, det är ju inte direkt brist på supersnabbladdare. Titta bara på Varberg Norra. Åtta olika leverantörer av supersnabbladdning från 150 till 400 kW och alla inom typ 200 meter.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil-varberg-varberg-supercharger/pgwkg6
Men fel sida motorvägen på hemväg!
(Måste ju klaga på något)
Alla bensinstationer har supersnabbladdare. Det finns helt enkelt ingen annan sort för bensinbilar.
Det återstår en del innan elbilar är lika praktiska som bensinbilar. Vi struntar förvisso i att elpriset varierar över tid och pluggar alltid in el(hybrid)bilen för laddning omedelbart när den har parkerats i garaget, men det är nog lite lyxigt och inte alla förunnat att kunna göra så.
Detta är något jag instämmer i och det är en del av njutningen med att resa längre (som på semester). Nu kör jag visserligen på diesel, ännu så länge, men räckvidd är en viktig faktor. Jag kan tanka fullt och åka 150 mil, stanna var jag vill, utan att leta efter en laddstolpe eller så och känns som en frihet för mig…
Det skulle dock vara acceptabelt med sisådär 50 mil i verklig räckvidd med en elbil, särskild om jag kunde ladda den när den står parkerad (viket jag för närvarande inte kan).
Oavsett vad alla som kör elbil hävdar så är flytande bränsle ännu så länge helt överlägset när man är på långresa om man vill ha flexibilitet , men jag har absolut inget emot elbilar (kör en i tjänsten ibland, men bara kortare resor och i stan och den är alltid laddad när jag får den). Det är bara den bristande laddinfrastrukturen och räckvidden på rimligt prissatta elbilar som bromsar mitt byte till en elbil.
Var intresserad av den som 2abil, men då fick man rätt lite för pengarna. Den behöver ned en del i pris för att den ska vara ett vettigt alternativ, speciellt när det nu börjar dyka upp en del olika mini-elsuvar från div märken.
El och SUV är en dålig kombo om man ska köra längre sträckor fortare.
Det är rätt dåligt med en tung SUV också, kanske särskilt i stan.
Vi kör vår lilla go-kart-BMW i3 på 1,0 – 1,2 kWh/mil i stadstrafik med mycket start och stopp. Den är ganska lätt, knappt 1 400 kg.
På landsväg (ej motorvägsfart) går det sådär med en bil som väl kan liknas vid en mini-SUV, 1,5 kWh/mil. Motorvägsfart funkar dåligt, då ligger man nära 2 kWh/mil.
Har en model Y för längre resor och en Honda Jazz för kortare brummande i stan. Den börjar dock säcka ihop, varför det börjar bli intressant med en bil för att ta över den bilens roll i hushållet. Speciellt nu som barnen börjar närma sig 10 år och man kan bli tvungna att puffa runt på diverse fotbollsmatcher och dylikt på olika håll. Då kan en bil i storlek EX30 fungera rätt bra.. Om den nu inte var prissatt så himla högt. Det lutar åt en MG4 i dagsläget, eller en begagnad model 3.
Elbilstips!
Behåll fossilbilen!
Om man har en äldre fossilbil som kanske inte är så mycket jättemycket värd längre och man dessutom har plats att ha en bil stående, så kan det vara en bra idé att spara den för långresor (om den tål det och man själv tål det i den bilen) och för att dra släp mm.
Idag går det jättelätt att ställa på och ställa av bilen, så det kostar inte så mycket att ha den stående. Man kan ställa av och på samma dag och när bilen är avställd betalar man inte skatt och trafikförsäkring.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Av-och-pastallning/
OJ!
Det blev övertydligt.
Måste ju fortfarande typ starta motorn och köra runt den lite varje vecka för att inte paja däcken och motorn, på icke allmän plats om den inte ska ställas på. Lätt för oss med vår stora grusplan, svårare för de flesta.
Min Mustang står från nov till o med april utan motorstart och med noll däckprobem så det tror jag inte är så viktigt faktiskt. Har dessutom haft ett flertal andra bilar som jag haft avställda långa tider utan problem
Den kanske står i garage?
Ja kallgarage
Najs ändå.
Att stå ett halvår och sedan finköras ett halvår är det bästa liv en bil kan leva om den får stå i kallgarage och är rengjord när man ställer in den.
Varför är kallgarage bättre än varmgarage?
Ja, snarare är det bättre att inte starta bilen alls om den ska stå över vintern. Blir bara en massa förbänningsrester och gojs i oljan iom att man knappas kör den rejält varm som kräv för att det ska koka bort. Underhållsladda batteriet nån gång kan kosta på dock.
Har också en gammal Miata som får stå i kallgarage, dessutom med den horribla e85’en i tanken.
Jag killgissar att det beror på att alla kemiska processer inklusive oxidation går långsammare vid lägre temperatur. (Även åldring av plast och gummi går långsammare).
Det har gått bra att köra dieselbilen ett par gånger i månaden för att hålla den i körbart skick de senaste åren.
Hur funkar det med försäkringen, upphör den taxan att ticka automatiskt?
Nej, du måste pausa försäkringen. Men en sådan bil har man bara trafikförsäkring på. Men missa inte datum för påställning och aktivering av trafikförsäkringen bara. Jag hade en sådan bil som jag missade att säljaren skrev ett annat överlåtelsedatum på än vad vi var överens. Det var 200X någonting och kosta 200 spänn om dagen.
För mig har försäkringen automatiskt gått över till någon typ av avställningsförsäkring för 9kr/månaden och automatiskt slagits på igen till vad som gällde innan när bilen ställs på igen. Det här är med LF så kanske inte är samma för alla?
Ja, försäkringsbolaget får info om av- och påställning automatiskt så då går försäkringen över till typ ”avställningsförsäkring” som inte kostar mycket. Funkar i alla fall så för mina 3 bilar hos olika försäkringsbolag som ställs av och på flitigt.
Tycker 337km är för lite, släng på lite 120km/h motorvägskörning och lite batteridegradering på en 5-10% inom 10år så är du nere på kanske faktiskta 250-290km räckvidd. Släng därpå till att man bara fastcharge:ar från kanske 5->70% nånting så är du nere på 175-200km räckvidd per snabbladdning, vilket man hinner avverka på under 2h. Att behöva ladda, även om det bara är sisådär en tio-femton minuter, varannan timme i bästa fall är lite väl för ofta.
Och då hade jag ändå en leaf med det mindre batteriet (= cirka 200km räckvidd) och apslö (och sällsynt) chademo laddning i tre år.
Nä, en 400-450km+ uppgedd räckvidd från tillverkaren har jag nog som minimikrav. Bortsett från om man har två (eller fler) bilar och den ena bilen 99,9% enbart används till att pendla till jobbet och man köper den för att ha tills den är helt slut om en 15-25år+. Tror det kan bli svårt att sälja en 10-15år gammal bil som då kanske har 20%+ degradering (=270km “normal körning”) för några nämnvärda pengar.
Nu var jag ute efter en andrabil, som sagt i princip aldrig går mer än som längst 10-20 mil, i nio fall av tio under 3 mil och därtill bara går säg 1000 km om året.
Det kan ju aldrig vara fel att ha redundance dvs en bil extra som faktiskt klarar även längre sträckor. Bara för att man kör kortare dagligen är det ju inget större problem att ha resursen att komma längre även med den kärran. Om nu inte några tusenlappar extra svider för mycket förstås.
Tycker det är fantastiskt att alla brännbilister alltid har sina bilar fulltankade, eftersom de tydligen alltid kan köra full sträcka.
De har väl en egen farmartank hemma och tankar fullt varje kväll. Med manuell pump, för vid strömavbrott fungerar inga bensinstationer.
Jag kör förbi macken och fyller tanken på 3 minuter på väg ut.
Ser inte skillnaden mot att koppla ur laddsladden innan jag skall köra iväg.
Här är faktiskt en sjukt bra preppinggrej med elbilar. De kan alltid vara beredda på MAX körsträcka.
För oss som bor för nära och i vindriktningen från minst ett primärt mål för ryska kärnvapen kan det vara rätt så kritiskt att komma iväg fortare än vinden innan det regnar I-131 och Sr-90 över en och sabbar trädgårdslandet.
För några jodtabletter har vi inte sedan SC tvångsavvecklade kärnkraften.
Och ström har vi emellanåt även i ett skymningsläge. Bensinmackarna kommer tömmas ganska fort. Och bränslet kommer rekvieras av myndigheterna.
En disciplin jag och min respektive bevisligen saknar, fick äran att ta vår extrabil (diselbil) till jobbet idag och rullade in på parkeringen med respektabla 85km på beräknad körsträcka
Vi har en Renault Zoe som andrabil. Funkar ypperligt även om den knappt kommer till norra kommungränsen och tillbaka på en laddning. Men går endast mindre sträckor inne i byn. Skulle förstabilen strula eller att vi båda skulle behöva ut på långtur åt varsitt håll så får det bli hyrbil. Skulle antagligen kunna hyra en bil en helg per månad till samma pris som att alltid ha en större andrabil ståendes i onödan.
Iaf, har loggat alla årets bilkörningar med Teslan via Tessie. Längsta körningen utan paus var 257 km och längsta i tid var två timmar och 34 minuter.
Får bli en artikel om hur det ser ut att köra bil i verkligheten. Misstänker starkt att brännbilisterna inte kör med vuxenblöjor utan stannar mycket oftare än de själva tror.
Oj, 257km var ändå inte så mycket för att vara längsta. Nu är jag relativt ny förare (hade aldrig behov av körkort eller bil förän nu i 40års åldern), men t.ex. färden till svärföräldrarna (110mil) i somras (och blir nu igen i vinter) via teslas ruttplanering blir följande delsträckor:
295km/3h40min – ladda 45min
322km/3h46min – ladda 35min
234km/2h47min – ladda 40min
267km/3h32min – framme
Dit i somras körde vi inte riktigt så intensivt utan blev kanske 5 stopp på då kanske 20-35min vardera, men vägen hem tror jag vi pressade lite och om inte 3 stopp så i alla fall 4, utan att det var allt för jobbigt. Men nu i vinter kommer det garanterat bli fler stopp; inte bara för att bilen drar mer utan för att köra i star wars läge med snö i mörker är påfrestande. Men då är vi två förare som växlar, att köra hela den sträckan på en förare med så korta stopp är varken hälsosamt eller säkert.
Men ja, generellt är väl sisådär drygt 2h det vi brukar köra innan en kortare 5-15min laddning utan att det ska börja bli lite påfrestande. Men för att knyta tillbaka till ämnet, drygt 2h på motorväg blir ju ändå 200-240km, och det är ju ungefär det EX30n klarar när batteriet är nytt och det är sommartid. Släng på att folk gärna kör snabbare än 120km/h och du är nere på under 200km motorväg, än mer så i vintertid och med ett batteri som är några år.
EX30 funkar om det är ens andrabil, men jag hade nog alla dagar i veckan valt 400-450km räckidd, framförallt långsiktigt beroende på hur mycket batteriet slits för att skydda mot det ochbibehålla acceptabel räckvidd, även om det kanske kostar 10-25% mer.
Ja, vintern drar mycket mera energi! På macken kanske det inte syns lika direkt som i elbilsappen, men 1) fukt, slask och snö; 2) värme i kupén; 3) tyngre luft ger högre motstånd.
Detta gäller förstås generellt men blir extra tydligt vid eldrift.
Jag är gammal yrkeschaufför. Det längsta jag på rak arm vet att jag kört är 45-47 mil utan paus. Vid ett tillfälle körde jag strax över 30+ för att där lämna ifrån mig några kuvert med prylar och sedan samma väg hem igen. Kan inte minnas att jag stannade då heller. Det var extremfallen och jag hade inte gärna velat ladda en halvtimme någon av gångerna. Diesel ftw om det gäller räckvidd.
Det sagt så har jag svårt att se att den genomsnittliga bilisten kör så. Vi tenderar att tänka på den där gången då telefonen ringde och vi blev tvungna att ge oss iväg och köra långt, kanske rentav under tidspress, möjligen med släp och det dessutom var kallt. Då är såklart en konventionell bil överlägsen en elbil men det är inget man köper bil för. Mig har det privat hänt en gång att jag varit i en situation där jag verkligen verkligen avskytt om jag haft en elbil och blivit tvungen att ladda en halvtimme på de 30 år jag haft körkort. Bloggaren tycks inte kunna eller vilja förstå att andra människor har andra behov och önskemål än vad han har, aldrig är det så tydligt som när det gäller bilar, men han är ändå inte käpprätt fel här. Problemen är inte så gigantiska som en del tycks vilja hävda. Det är klart det är surt om man bor i hyresrätt och måste spendera 40 minuter några gånger i veckan att ladda bilen på en laddare istället för att tanka den på fem minuter en gång i veckan men då kanske elbil inte är lämpligt eller ens ekonomiskt motiverat.
Tack för ditt professionella inspel.
Så du kör 1100 km till svärföräldrarna utan att pausa?
T ex har jag typ 450 km till Stockholm. Att ta en paus på vägen för lunch, fika, toa, chaufförbyte eller bensträckare är helt naturligt.
Och min Tesla når Stockholm med marginal utan att ladda.
Ha ha nej så klart inte men åtminstone en av bilarna är alltid fulltankad. Kör dessutom två hybrider så jag är inte helt fossil.
Att leva som man lär är en viktig princip för mig. Att gå all in för demokratiska principer. Sydkoreanska KIAs EV modeller kan jag rekommendera. Likaså inget Marabou i bilen som skitar ner sätet.
+++
Denna Volvo har haft så stora problem ned mjukvaran att Volvo har gått ut och bett sina kunder om ursäkt ( källa Teknikens Värld). Får hoppas problemen är lösta.
Jag har inga problem med att ta rast efter 300km men tycker det är en fördel om den inte behöver tas vid en laddstation. Svårt att komma ifrån att billivet blir enklare med en förbränningsmotorbil.
Med min körstil kommer jag nog inte mer än ca 25 mil åt gången med elbil (speciellt inte nu när det är kallt) så jag lär vänta till dess bättre batterier dyker upp. Men då blir det säkert skojigt värre…
Vet inte om att bryta mot trafiklagarna är ett argument faktiskt.
Att köra för fort vore mig främmande. Eftersom jag inte gör det kan jag lätt köra 800km mellan tankningarna med min gamla Volvo utan någon räckviddsångest. Det finns fördelar med elbil men att slippa planera vad jag skall ladda bilen på långresor uppskattar jag.
Tyvärr är det nog rätt många som gör det i trafiken. Så ska man ta in det som en faktor inför elbilsköpet kan det förklara varför vissa avstår. Inte för att elbilen inte går fort utan för att det begränsar om man utnyttjar potentialen. Tänk, varför köper man överhuvudtaget en fossilbil med massor av hk. Jag är inte så mycket posör så då blir det den andra anledningen.
Det finns något som heter Teslafart och det är att glida i 95 för maximerad räckvidd (nu var det ju inte ett problem men tydligen är det någon slags grej hos elbilsförare att de alltid ligger 10-15 km/h under 110 och blockerar) ända tills de kommer ifatt en lastbil och gasar förbi för då märks det att hästkrafter (eller vridmoment) är inte så dyrt att dubblera i en elbil 🙂
De enda Teslor som kör 110 på motorväg vad jag har sett har unga kvinnor bakom ratten.
/ung kvinna, kalla mig Larissa.
Känns inte nya KIA EV3 långt intressantare?
Vet ej, ej tittat på.
Köp en begagnad fet e-tron, dom kostade nya en mille och är nere på 300 ksek nu, bland dom bästa bilarna jag kört, fyrhjulsdrift och kommer 25 mil på en laddning och laddar hyfsat fort. Fyrahjulsdrivna så klart
Volvo EX30 = Kina bil. Många verkar vara besvikna på den modellen.
https://www.m3.se/article/2268889/volvo-ex30-test.html
2025 börjar den tillverkas i Belgien pga anledning.
https://insideevs.com/news/693364/volvo-will-produce-ex30-europe-2025/
Är inte ett par snökedjor från Biltema billigare än hosta upp 100 000 kr för fyrhjulsdrift?
Och när det inte är snö utan is? Eller bara blött och man har 1 500 kg släp i väldigt brant grusbacke?
Andrabil. Vad innebär det? För vår del har vi båda lika stort behov av bil, så ingen av bilarna är underordnad.
Om körmönstret skiljer sig, den man kör minst med.
Och om körmönster inte skiljer sig den bil som man gillar minst, har man två identiska bilar antar jag det bli en delad förstaplats.
Vi hade två likadana bilar under några år. Därefter har vi haft “likvärdiga” bilar eftersom vi båda pendlade till arbetet.
Vi tjänar rätt bra i familjen men smålänningen i mig hissnar ändå när det pratas om “den funkar bra som andrabil” om en bil som kostar 450.000 kr. 🙂
Om du betalar kontant för din bil så har du inte problem med pengar iaf.
Min elbil har snart gått 5000mil och den är helt överlägsen min tidigare fossilbil. Den har bättre värme, startar i -40, den drar släpvagn bättre, är skönare att åka i, har bättre säkerhetssystem, otroligt bra framkomlighet i djup snö och branta isiga backar. Det finns idag laddare nästan överallt och du behöver bara stoppa i kontakten så startar laddningen, den laddar 240kw så laddningen görs på 10-15minuter med förvärmt batteri året om. Du kan åka runt hela europa och ladda hos samma laddkedja med pris kring 3,5kr/kwh. Bilen är byggd i ett demokratiskt land. Myten om att elbilarna är dyrare är just en myt så det finns inte längre några anledningar att åka fossilt. Sedan finns det också en massa positiva miljöeffekter och att slippa köpa fossilt från diktaturer och barbarer men det har ni väl redan koll på.
Har haft såna där som hyrbil, funkar rätt bra faktiskt, kanske för att de inte är en Volvo?
Att det inte är en volvo märks så fort man får nyckeln i hand, en kantig högblank “pianolackad” ask.
En kul detalj är att den med stora batteriet och 4-hjulsdrift är omotiverat snabb för att vara en liten behändlig småbil.
0-100km/h på 3,6s är oväntat snabbt, vart överraskad hur mycket pulver det var i kärran.
Kul så länge vagnskadegarantin gäller.
Det brukar inte vara så kul när man ska försäkra en bil med många hk/kW.
Vi är snart där, så det börjar bli dags att undersöka den saken även om vi måste vänta dubbelt så länge för att nå 100 km/h.
B-SUV med AWD:
Nissan Ariya / Renault Megane&Scenic (samma plattform)
Mazda MX30
Jeep Avenger/Opel Mokka/Peugeot 2008 (samma plattform)
Kia EV3 (som nämnts redan, dock stort batteri m AWD)
Finns fler såklart