Börsveckan går mot ett positivt avslut i de asiatiska tidszonerna, och dollarn har slutat stärkas för tillfället. Volvo Cars säljer sin andel i sitt och huvudägaren Geelys bilabonnemangsmärke Lynk. Northvolt överväger att söka konkursskydd i USA, en sk chapter 11.
Stockholmsbörsen steg igår med +0.75% för både OMXS30 och OMXSPI. Svenska kronan stärks marginellt mot dollarn och euron som nu kostar 10:98 respektive 11:58 SEK. Som tidigare nämnt har det tidigare funnits ett motstånd vid 11:- SEK för dollarn, men nu handlar inte dollarns stärkning om svenska kronan den här gången, utan om starkare dollar pga presidentvalet. Guldpriset hittas på 903:- SEK per gram.
I USA gick S&P-600 -0.60% och Nasdaq 100 -0.66%. Sämst inom FANANGST var Tesla med -5.77% på att den så kallade VD:n Felon Muskovitj nu utöver allt annat han sysslar med än att sköta Tesla ska hjälpa Vivek Ramaswamy att sanera amerikanska statliga finanser, vilket utifrån utlysta tjänster ska ta 80 timmar i veckan. Bäst inom FANANGST var återigen Spotify med +2.17% och nu en uppgång på nästan 20% på en vecka efter ett kanonresultat.
Borta i de asiatiska tidszonerna är det mestadels positivt, undantaget i skrivande stund KOSPI på oförändrade -+.08%. Men AS 200 går +0.74%, Hang Seng +0.19%, Nikkei 225 +0.28% och Straits Times oförändrade +0.05%.
Volvo Cars säljer sin andel i bilabonnemangsmärket Lynk meddelades igår i ett pressmeddelande. Som bekant har bilbranschen försökt hitta på nya så kallade affärsmodeller och tänkt sig att folk inte vill äga sin bil, och där har Lynk varit en aktör. Egentligen en rätt bra lösning där du idag kan hyra en Lynk för 6000:- SEK per månad och avsluta när du vill. En utmärkt lösning om din bil är kvaddad på verkstad eller i övergången mellan två ägda bilar.
Likt Tesla kommer upptäcka är dock intresset att låna ut sin egen bil för att låta andra okända människor köra runt i (och annat man kan ta för sig i en bil) högst begränsat. Annars hade Lynk även möjligheten för dess kunder att låna ut bilen och få lägre månadsavgift. Det är knappast särskilt populärt. Folk vill i allmänhet ha sina bilar för sig själva, och det är inte heller en miljömässig vinst att dela bilar – mil som mil. Det är milen som avgör livslängden, och snarare så finns nog risken att bilen behandlas sämre av de som lånar den och därmed förkortar livslängden.
Det finns ju två saker som svensken håller som kärast av allt. 1) Sin bostad 2) Sin bil. Att låna ut någondera till okända går bort för de flesta. Men jag har faktiskt sett en Lynk 01 flera gånger i trafiken de senaste åren. Nu har man även elbilen Lynk 02 enligt hemsidan, men den har jag aldrig sett.
Köpare av Lynk är kinesiska Zeekr. Möjligt att affärsmodellen är mer intressant i Kina. De låtsas ju vara kommunister där fortfarande. Sharing is caring.
Northvolt överväger att söka konkursskydd i USA, så kallad Chapter 11 eller som det lite snällare kallas i Sverige, rekonstruktion rapporterar Dagens Industri. En källa säger till tidningen att “det tidigare räddningspaketet är dött och begravet”. Skillnaden är att i Sverige återstår bara konkurs för bolaget, och då tar konkursförvaltaren över. Vid amerikansk rekonstruktion får ledningen fortsätta styra bolaget. Vilket iofs är just problemet med Northvolt.
Konkursskydd är dock inget som direkt inger förtroende, men det har hänt att bolag som genomfört rekonstruktion faktiskt i slutändan inte gått i konkurs längre fram. Jag kommer bara inte på någon.
74 kommentarer
För den som inte behöver men vill ha bil 3 mån om året kan det vara en OK lösning.
Typ.
Ja, den kundsfären omfattar säkert flera promille av alla bilister.
Är det inte exempel på bolag som startas när kapital är gratis? Då verkar affärsideen rimlig, och man kan ta risken.
Tex vindkraftsbolag och andra inom förnybar energi, olika bostadsutvecklare, industrialister som inte vet vad de håller på med. På privatekonomiska planet motsvaras det av en hialös bostadsprisutveckling när man upptäcker att två personer i Teamsmöte runt köksbordet i en två är inte en bra idee.
Jo, när pengar är gratis så slinker den ena mer korkade idėn än den andra igenom nätet och också PE sidan blir dummare och släpper igenom skit då det är så pass mycket enklare att hitta kapital till fonder att även dom riktigt usla lyckas stänga sina investeringsfonder.
Och, Volvo On Demand stängs ner i januari.
Har haft span på närmsta parkeringsplats för tre bilar.
De har varit tomma = uthyrda mer och mer, ändå går det tydligen inte runt.
Är väl för få intresserade för att nå break even.
Största vitsen med bil är att disponera den fritt, när du vill, utan tjafs, utan planering och alldeles utanför din bostad.
För den som kan planera finns dessutom redan en fungerande och väl etablerad tjänst. Kallas hyrbil. Den firman vi utnyttjar på jobbet levererar dessutom bilen hem till dörren.
Najs, vilken firma är det?
MABI
Även AVIS har (eller hade) den tjänsten, lite beroende på vilket kontor man hyrde från.
Testade Toyotas KINTO en gång.
Nackdelar som kollektivtrafiken samt att ’nästa avgång’ inte existerar då bilen ska lämnas tillbaka på förutbestämd tid.
Pris som taxi.
Både kring IT-kraschen och finanskraschen var det ett och annat företag som ansökte om rekonstruktion och tog sig igenom den utan en konkurs. Bland de större finns bl.a. GM och Chrysler.
Sedan finns förstås många som misslyckades, mest ökänt är väl Lehman Brothers.
Och svenska bolag som kommit tillbaka efter rekonstruktion?
Ingen aning om det finns några större. Men det finns en trevlig butik här hemma som tog sig igenom det och fortfarande lever.
Markbygden Ett verkar ha fixat det: https://www.energinyheter.se/20241029/32144/jatterekonstruktionen-av-markbygden-ett-klar-norsk-hydro-far-miljarder
Återkom om några år. De flesta brukar i slutändan gå i konkurs ändå.
Vindkraftsbolagen kommer inte överleva låga elpriser och högre ränta.
Lustigt nog så kan få bygga till ett elpris under 70 öre/kWh och få vinst.
Så Tidöpartiernas förslag om 80 öre/kWh i garanterad ersättning för ny kärnkraft är inte så illa pinkat. Men VÄNSTERN som saknar hjärna har såklart jämfört med överutbudspriserna i Norrland och påstår att det är att kasta bort pengarna. Det finns en hel del kloka personer i departementen nu som kan elmarknad och regelverk och som har ingenjörskunskap istället för miljövetare och annat folk utan grundlig teknisk och naturvetenskaplig skolning som under SVMPC regimen som inte begriper förutsättningarna.
Vattenfall har ju varit tydliga med att det inte går att bygga havsbaserad vindkraft i SE4 utan att staten subventionerar med en signifikant del av investeringen.
Där var ju nån professortjomme här i kommentarerna för någon månad sedan som hade en lång utläggning om hur vi absolut skulle kunna köra vindkraft som baskraft genom överetablering. Vilket så klart går, bygger man ut vindkraften x10 kan man säkert få snurr på produktionen till den grad att det fyller våra behov även när det inte blåser.
Vad han aldrig gick in på, och som var talande, var vad det skulle göra med lönsamheten. Vindkraft trivs bäst när elpriset är högt och det blåser – dvs när marknaden inte är fullt exploaterad. Mer vindkraft -> lägre priser när den producerar som mest -> lägre lönsamhetsgrad. Dra ut den trenden tiofalt och vi får fundera på vem som kan tänkas vara villig att finansiera verken när de inte kan tjäna några pengar. Redan idag är det ju katastrofsiffror för lönsamhet i den branschen.
Jo, vi kan minska investeringsbehovet i energilagring genom att öka investeringsbehovet i vindkraften.
Enda sättet att få lönsamhet i vindkraften är att fortsätta SVMPC tvångsavveckling av kärnkraft.
Snart i ett vallöfte nära dig 🙂
De har ju fått en “lösning” som innebär att Norsk Hydro får 2,6 miljarder av köpeskillningen när ägarna säljer projektet.
Det är väl i princip samma sak som en konkurs med nya ägare. Bara att det är fördröjt
SAS gick ju igenom chapter 11 och existerar fortfarande
Du menar väl KLMs nordiska gren?
Du menar väl KLMs nordiska gren?
KungSängen har tagit sig ur sin rekonstruktion och det verkar se lovande ut inför framtiden men tiden får utvisa.
SAS, i den mån det klassas som svenskt.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/11/14/8204810/kjernekraft-er-50-ganger-mer-kostnadseffektivt-enn-havvind
“Kjernekraft er 50 ganger mer kostnadseffektivt enn havvind ”
“Til tross for en kostnad på 8 milliarder kroner , har parken kun 88 MW kapasitet, og må fortsatt støttes av gassturbiner for å sikre stabil kraft – også når det blåser. Dette fører til en beskjeden utslippsreduksjon på 10–15 prosent , og kan innebære strømpriser på rundt 400 øre/kWh”
Artikeln syftar väl mer på hur dyrt havsvind+balanskraft i förhållande till utsläpp i jämförelse med SMR, ser en del klaga högljutt om kärnkraft men samtidigt med vindkraft vill man inte räkna med behovet av balanskraft eller alla nya elnätinvesterar som de inte behöver stå för själva.
Nämn en mer återkommande kombo än sol och vår-partister och avsaknat resonemang kring baskraft.
Siffran stämmer inte. Det är klart att man kan leta fram projekt som är sjukt dyra för vad man fått. Jag vet några gamla havsbaserade vindkraftparker som är hårresande på samma säty som gamla kärnkraftverk var horribelt dyra. Vad kostade Ågesta per producerad MWh?
Jämför man ny storskalig havsbaserad vindkraft med ny storskalig kärnkraft är båda bra med pris per GWh i samma härad och hög tillgänglighet.
Men det är ju precis vad sol och vindare gör. Letar fram dyra projekt och extrapolerar.
EPR reaktorn har HALVERATS i kostnad för varje projekt som startats. 400 (för två) till 200 till dryga 100.
När Sverige kopierar OL3 kommer den inte kosta mer än 70-80 miljarder om vi tystar sol och vindaktivisterna så de inte obstruerar godkännandeprocessen med ickerelevanta krav och rättshaveri.
See what I did there? Samma argument med extrapolering in absurdum som sol och vindare gör. Fast de bluddrar om batterier.
Tillgängligheten på havsbaserad vindkraft är minst 50% sämre än ny kärnkraft.
De 50% gör hela skillnaden eftersom det krävs en rätt stor investering i balanskraft för att täcka upp.
Det kommer alltid dagar då det inte blåser så mycket och de sammanfaller med de tider då elförbrukningen är hög normalt sett. Och det är då vi har samma vädersystem över hela Skandinavien.
Är man FÖR vindkraft är man FÖR ett pan-eurpeiskt giga-el-nät och samma pris överallt.
Man kan inte prata om Sverigepriser och vindkraft i samma mening. Det är som rysk propaganda.
Var snäll och dra fram ett enda kärnkraftverk byggt efter år 2000 i ett västerland som har varit på tid, inom budget och levererat som det ska.
Det finns ett par som nästan lyckats i Asien med kinesiska tillverkare. Men i väst? Nej. Den förmågan är lika förlorad som romarnas recept på cement.
Marvel Entertainment och General Motors (på temat bilar) är två relativt stora bolag som gått igenom Chapter 11 process och kommit ut på andra sidan.
Sen bara för att påtala det uppenbara, en Chapter 11 process ger gäldenären (debtor) möjligheten att komma upp med en rekonstruktionsplan för att komma ur sina problem. Vanligen omförhandla villkoren för sina skulder med kreditgivarna. Det är dock inte av gud eller någon annan givet att ledningen som drivit bolaget dit får driva igenom omstruktureringen utan dom kan ersättas med mer trovärdiga och/eller lämpliga personer (Goldman har ju en fet stek i NV och dom brukar inte ha supertålamod med lågpresterare).
Northvolt tog väl in Teneo (långivarna plockade in PJT Partners) vill jag minnas för krisplanen så jag gissar att det gänget har tagit fram allt och därmed blir ledningens (ny, gammal, nygammal) funktion i en C11 att bara kötta igenom en sådan plan och hålla tummarna att det håller.
I mitt ekonomiska tänkande anser jag att det är viktigt att ha en verksamhet som kan generera hållbara och lönsamma affärer på lång sikt. I fallet Northvolt, saknas kassaflödet. Om det hade funnits en fungerade tillverkning, skulle nog finansieringsfrågan redan vara löst, eller hur?
Det är en i allra högsta grad relevant poäng, i planen gissar jag att det finns en upprullning av kommande perioders kassaflöden. Sen om den bedöms som trovärdig av långivarna återstår att se.
Geely har det svårt kassaflödesmässigt och det har varit så under flera år. Med de regulatoriska begränsningarna i att föra ut pengar från Kina, som bara blivit tuffare sen Evergrande m.m., behöver man indirekt realisera värden utanför Kina för att lösgöra pengar att stoppa in i VCC eller sina andra europeiska investeringar (typ Polestar). Det är i det ljuset man ska se interntransaktionen mellan VCC och Zeekr av Lynk & Co-aktierna.
Förra veckan kom det ju också besked om att Geely ser över möjligheten att dumpa lite fler B-aktier i VCC – oklart om det var ett sätt att strategiskt kommunicera till marknaden och undersöka intresse. Tror också det skrevs något förra veckan om att det är dags för Geely att refinansiera köpet av AB Volvo-aktierna. Onekligen finns det behov för Geely att stoppa in kapital i sina investeringar utanför Kina.
Det är väl bara utvecklingen av Polestar som är europeisk. Tillverkningen sker väl i Kina?
Geelykoncernen är ju “superkinesiskt” på det sättet. I stort sett all kapacitet att tillverka ligger väl i kina och det är där man investerat i fabrikerna.
Re-tooling av linor kostar väl 10-20 miljarder och det har vi väl inte sett några nyheter om vad gäller Kinavolvos Europeiska fabriker i Sverige och Belgien? Utan alla deras nyheter har fram till tullarna varit om kinasatsningar?
Tullarna verkar ju faktiskt fungera. Flera kinamärken bygger ju fabriker i Europa vilket var tanken.
Det pågår diskussioner om att Zeekr ska få börja tillverka sina modeller i Belgien (VCC-fabriken) och/eller nya fabriken på Balkan. Osäker på om Torslanda verkligen är med i diskussionen.
“pågår diskussioner”
Sen ska tooling sättas upp osv
Det var väl samma med ex30 “vi kommer snabbt flytta produktionen!!!”
Som nu verkar vara planeras till…… 2026 tidigast.
Bilindustrin är enormt trögrörlig och folk verkar som vanligt lyssna mer på “pressevent” än fakta.
Sebulon – helt enig med dig. Enorm trögrörlighet inom automotive.
Det jag också glömde nämna är att VCC är rätt osugna på att dela med sig av sin produktionsvolym till Zeekr (fabriken har som bekant en fysisk begränsning) men sannolikt kommer väl beslutet tas på ägarnivå/styrelsenivå.
Tillverkning av Polestar 3 görs också i USA, men ingen tillverkning av Polestar i Europa vad jag vet.
PS3 har börjat tillverkas i USA i Volvofabriken i Charleston, South Carolina. Tillverkning sker också i Kina.
PS4 är planerad att börja tillverkas i Korea (i fabrik ägd av Geely och Renault). Just nu är det bara tillverkning av PS4 i Kina.
Samt utveckling i bolaget Zeekr Tech EU som också finns ute på Lindholmen i Göteborg.
Lynk har använts av ett par bekanta.
Här i Sthlm har de noll koll på fakturering av annat än hyran och personer har kunnat köra inne i stan helt utan trängselskatt.
Annars är det samma platta som XC40 och en helt ok bil. Lite “volvo light”.
Väldigt smart av kineserna att stjäla den tekniken.
Nu utvecklades CMA-plattformen av CEVT (Senare Lynk och Zeekr). Sedan har Lynk, Volvo, Polestar, Geely och Renault byggt bilar på den.
Många som köper bil missar att räkna på TCO. I sammanhanget har Lynk&Co ett konkurrenskraftigt erbjudande. Bloggaren gör samma misstag när han avfärdar det som en tillfällig lösning mellan biläganden.
Jag avfärdar det inte av ekonomiska skäl, utan pga att folk inte vill ha bil-som-tjänst, utan vill äga sin bil. Bostaden och bilen är de stora egobyggnarna.
Sorgligt nog är det antagligen så för de flesta.
Bildning, karaktär och familj borde väl stå högre i kurs än krasst materiella ting, kan man tycka.
Det man ska tänka på är att det kanske är lönsamt för kunden
Men med 6000 i månaden som pris är det enorma rabatter. Så hur långsiktig är den affärsmodellen?
Och precis som Lars säger. Bil och Villa är statusprodukter.
Men samtidigt är det extremt få som när man kollar på bilen status som de fakto äger den. Det är nästan alltid en bil som är finansierad, leasad eller lånebil från arbetsgivaren.
Vad gäller Chapter 11 är det antagligen för att det är otroligt svårare att få igenom rekonstruktioner i Sverige efter årsskiftet.
Nu prövar tingsrätten om den där “finfina planen” har finansiell bärkraft eller bara är “drömmar hos ledning och ägare”.
Drömmar ger ingen beviljad konstruktion utan då är det konkurs som gäller.
Så faktum är att det börjar rensas rejält bland svenska “zombieföretag” och de ökade konkurserna som vi ser är nog mycket den skillnaden.
Säger väl rätt mycket om rekonstruktion i Sverige således ej är aktuell för Northvolt.
Exakt min punkt.
De kan inte få en rekonstruktion beviljad om de inte kan bevisa att produktionen kommer att generera intäkter som täcker kostnaderna inom 12 månaderna.
Sen kan produktionen i sig vara rätt omfattande vid det laget om man har stora fasta kostnader för finansiering och avskrivningar så kan det stjälpa lasset.
Förr kunde verkligen rekonstruktion vara “det kommer gå bra sen i framtiden.”
Nu är det extremt tufft med “närtid” vilket är 12 månader enligt de tolkningar som skett i domstolarna hittills.
Jag hoppas inte det är tingsrätten utan av tingsrätten utsedda och förhoppningsvis kompetenta personer som ska granska rekonstruktionsplaner…
Härlig morgon på börsen. Läkemedelsportföljen ned 5% för att dåren i väster utser en strålkärring till hälsominister.
Regeringen är på riktigt på väg att bli ett skräckkabinett, det är inte kvällstidningsprosa utan sker framför våra ögon, på riktigt. Den oreanga stofilen utser gamla kompisar, obrottsligt lojala idioter och misstänkta sexualbrottslingar till ministrar.
Fyfan.
Men, men, han skulle ju moderera sig själv väl vid makten?
Enligt många.
Men hans kabinett kan nog tjäna som ett framgångsrikt zoo.
Trumps kabinett på film här https://youtu.be/OoZ1-xPbNHg
😂😬🤔
Låt dem regera ihjäl sig. Som jag skrev, ibland måste man bli sjuk för att bli immun.
Den amerikanska medelklassen håller på att försvinna, Musk o co förstår och skiter i det. Trump likaså.
Vid nästa mellanårsval kommer det vara omfattande demonstrationer mot “eliten” i Washington.
Trump beordrar ut nationalgardet för att sänka demonstrationerna och befälhavarna tvärvägrar. Han sparkar alla.
Kaos.
Trump gör vad han sagt att han ska göra och följer sin logik. Check and balances i usa hänger som jag förstår det nu på en person, John Thune. Och att demokraterna i så fall inte går med på att rösta bort honom.
Jag får bara mörka tankar:
Migrantproblemet + JFKJR = Soylent Green
Kör Trump en ryss, dvs kräv det omöjliga så kommer andra ge dig något för att göra dig glad?
Hota med Geatz och Jfkjr för att ingen ska protestera och gå med på öveiga förslag?
Kan ju vara så. Men jag får mer intrycket att Trump ska baxa in K Jr.
Tröskeln har ju försvunnit, för bara ett par val sedan letade man efter petitesser i personens förflutna för att hindra eller promovera ett inval av en annars kompetent kandidat; nu utgör ingenting ett hinder för detsamma. Trump väljer inkompetenta personer han inte ens känner; Jr:s enda attribut är att han är emot allt vedertaget, och efternamnet.
Tolkningen man kan göra är att de odugliga kommer vara obrottsligt lojala med Trump, eftersom detta är den enda chans de någonsin kan få.
We are cursed to live in interresting times
Eller blessed. För som nyhetsnörd har det inte varit en tråkig sekund sen 2008.
Det intressanta med att köpa tjänsten “tillgångtill-ENOCHSAMMA-bil” från tillverkaren (OBS!) är att då får liksom tillverkaren ta hand om det problem som bilen har. Som det är nu så blir det du som ägare som får stå ditt kast att du köpte en bil som inte var riktigt färdig eller hade en del svagheter som gjorde att bilen kostar mer pengar än den borde och den åldras fortare än vad som vore möjligt med en bättre design eller byggkvalité (ok det finns garanti men ni fattar). Tillverkaren skulle då behöva satsa mycket mer på att bygga hållbara bilar som t ex också skulle gå att uppgradera. Här är ju Tesla ett föredöme som ju adderar nya funktioner och förbättringar hela tiden. Det kan de t ex göra för att de sätter in vettig IT-hw med rejäl kapacitet direkt. Gamla bilmärken kräver ju byte av hela bilen för att få in en ny funktion t ex.
Min idé är alltså att för att tillverkaren ska kunna göra ett intressant erbjudande både funktionellt och ekonomiskt för oss kunder så måste bilen leva längre och vara bra, för att de ska kunna tjäna pengar på sin produkt.
Då kommer du få betala mer för den bilen än vad det kostar att köpa den själv.
Så själva grejjen är i princip att de påhitt som kommer är till för de kunder som inte har råd med en egen bil.
Det är inte tekniska begränsningar som gör att man inte uppdaterar gamla bilar (eller produkter i allmänhet) mer än absolut nödvändigt och man har sedan 90-talet uppdaterat bilars firmware när de är på verkstad. Antagligen vore det bra goodwill att uppdatera allt löpande som Tesla.
Troligtvis har man inte själv förmåga att utveckla all mjukvara utan köper istället färdiga paket eller konsultprojekt som avslutas när bilen “skeppas”. Men alla dumma principer och rutiner kan ändras. Någon kan säkert fylla i med detaljer …
Det låter som du tar upp flera intressanta punkter kring elbilar och mjukvaruuppgraderingar. Många moderna elbilar är utrustade med avancerad teknik och mjukvarusystem som kan uppgraderas, likt våra mobiltelefoner, vilket kan förbättra prestandan och funktionaliteten över tid.
Det finns dock legitima oro kring integritet och datainsamling, särskilt när det gäller hur mycket information som samlas in och hur den används. Det är viktigt för konsumenter att vara medvetna om vilka data som delas och med vilka parter.
“Vem vågar hångla i en elbil”
Oro för övervakning eller brist på privatliv. Många människor värderar sin integritet högt, och det är en viktig diskussion att ha när det kommer till ny teknik och hur den påverkar våra liv.
Det är en komplex fråga som handlar om att hitta en balans mellan innovation, säkerhet och integritet. Vad tycker du själv om dessa aspekter?
Och nu blev det sista av bilprovningen privat:
https://www.di.se/live/svenska-staten-saljer-bilprovningen/
Så nu stiger kvaliteten och kostnaderna sjunker ännu mer. Halleluja!!
hujademig
Märkligt Bilprovningen precis som Apoteket hade egentligen samma rätt små problem innan omregleringen – De hade för dåliga öppettider med tillhörande långa väntetider och de brydde sig inte särskilt mycket om “kunderna”.
Så fort bilprovningen fick reda på att de fick konkurrens blev de jättebra. Det gick alltså att förbättra den verksamheten i princip direkt.
Det enda som alltså hade krävts var att ägarna dvs vi bestämt att de skulle ha mycket bättre öppettider!! Samma för Apoteket – Ha öppet på kvällar och helger! Det hade räckt långt. Sedan kunde man gjort mycket bättre jobb med att hacka upp Telia men det är en annan historia.
FREDAGSMYS:
Milleniumbuggen stoppad eller åtminstone pausad*.
Om man lyckas sparka igång de gamla systemen över helgen.
PS
Om Region Skåne inte snarast meddelar att man avbryter sina planer på införande bör ansvariga politiker skrivas in i sluten psykiatrisk tvångsvård för överhängande självmordsbenägenhet.
Kan psykiatrikerna på dom drabbade sjukhusen ordinera tvångsvård av politikerna? Det vore onekligen en kul tvist.
Dag 1: “allt går bra och enligt planerna
Dag 2: “det finns en del problem, men vi jobbar på dem. Det finns inga planer på att pausa”
Dag 3: “vi stoppar omedelbart införandet och startar upp de gamla systemen. Det finns inga planer på att återuppta införandet”.
Beträffande pay as you go, car sharing o liknande upplägg så är det tufft nå lönsamhet för operatörerna…..bilarna står helt enkelt stilla/obrukade/ofinansierade alldeles för mycket. De stora hyrbilsföretagen har stordriftsfördelar och många år av optimering i sina processer….
Min spaning är att över (längre) tid framåt kommer denna typ av tjänster ta ökande marknadsandelar i takt med att ”bilupplevelsen/intresset” alltmer avtar i den framtida generationen bilköpare, som mera ser bilen som vilken teknikpryl som helst där körupplevelsen är helt underordnad.