Artikeln innehåller rabatterbjudande om 11 400:- SEK om du köper en ny Tesla.
Börserna i de asiatiska tidszonerna går positivt nu under torsdagsmorgonen efter nya börsrekord i USA trots att de amerikanska långa räntorna stiger. Tesla, vatniken och Dork Maga-anhängaren Felon Muskovitj väntas visa upp sin robottaxilösning i kväll efter många år av tjat, men förmodligen är det ändå lång tid tills faktisk drift om någon vill låna ut sin bil.

Stockoholmsbörsen segade sig uppåt med +0.27% för storbolagsindex OMXS30 som faktiskt noterade börsrekord i förrgår, vilket bloggen missade. OMXSPI gick +0.37% men nådde inte börsrekord i veckan, utan det ligger kvar innan den fullskaliga invasionen av Ukraina. Kronan försvagas lite till 10:39 SEK för dollarn, men är stabil på 11:37 SEK för euron. Guldpriset ligger på 873:- SEK per gram.
I USA steg börserna till nya börsrekord igår. Indexet S&P-500 gick +0.71% och Nasdaq 100 +0.80% trots att flera av de stora FANANGST-aktierna föll. Google gick -1.53% och Tesla -1.41% medan Apple gick bäst på +1.67%.
Det amerikanska börsrekordet kommer trots att de långa amerikanska räntorna fortsatte uppåt och att tioåringen nu ligger på 4.06%. Högre räntor bör annars innebära högre avkastningskrav på aktier, dvs lägre aktiekurser.
I de asiatiska tidszonerna stiger de flesta börsindex nu under morgonen. ASX 200 +0.43%, HAng Seng rusar +3.31%, KOSPI går +0.27%, Nikkei 225 +0.26% och Straits Times backar -0.09%.

Tesla förväntas lansera sin robottaxitjänst ikväll amerikansk tid efter att ha tjatat om den i många år. Förmodligen kommer vatniken Felon Muskovitj återigen stå och titta på sina tår på scenen och hypa produkten framför fanatiska följeslagare som inte bara köpt en bil, men tjänsten kommer typ inte vara tillgänglig på många år och då bara i avgränsade områden. Vitsen är att haussa upp aktien, inte att faktiskt leverera någon produkt, dvs Lex Tesla Roadster som lanserades 2017 och som folk lade 50 000 USD handpenning på då, men fortfarande inte syns till sju år senare.
De flesta tror att nattens lansering ska handla om att vanliga privatpersoner kan låna ut sin bil till fulla människor att åka hem i från krogen och svina ner, och på så vis få lite betalt för bilen, och menar att det på något vis skulle göra en Teslabil värd mer eller att persontransportbranschen ska dra in mer pengar än idag, inklusive dagens taxiresor, för att folk skulle få ökad transportbudget bara för att någon lanserar en sämre tjänst än en mänsklig förare.
Verkligheten är att hushållens budget för persontransporter inte ökar bara för att man kan åka i en bil utan förare, utan snarare blir det en ytterligare aktör och vi vet att fler aktörer på en marknad är ökad konkurrens och alltså lägre priser, vilket innebär ännu mindre pengar till persontransporter.
Jag vet iaf att jag inte skulle vare sig betala mer för en Tesla eller låna ut den för folk att spy ner bara för att det skulle vara möjligt. Dessutom är Teslas självkörning ö h t inte tillåten i EU och robottaxi skulle vara många år efter ett sådant godkännande, om någonsin. Men aktien kommer säkert rusa ändå, det är inte så att värderingen har något med verkligheten att göra redan idag. Nedräkningen till evenemanget We, robot står i skrivande stund på dryga nitton timmar, dvs tidig morgon svensk tid.
Å andra sidan kanske evenemanget bara blir en kommersiell lansering av Teslas leksaksrobot, inte av robottaxi.
Däremot har Tesla återigen ett värvningsprogram och om du ska beställa Sveriges mest köpta bil Tesla Model Y (eller någon av de andra) så kan du få en rabatt enligt nedan. Ja, Tesla Model Y sålde mer än den mest sålda fossilbilen i Sverige i år, Volvo XC60.
Tesla reggade för övrigt i år 13 613 Model Y i Sverige till och med september. Andra elbilen på listan var Volvo EX30 med 4 871 bilar. Tesla var också med 16 478 elbilar sålda än så länge i år största elbilsmärket i Sverige, med Volvo på andra plats med 11 943 och Volkswagen på tredje med 7 131. Polestar var fyra med 4 059 bilar och Kia femma med 4 056. Volvo och Volkswagen sålde dock fler personbilar än Tesla om man räknar in fossilerna, men Tesla är totalt sett på tredje plats. Det rena elbilsmärket Polestar hittas för övrigt på #11. Både fossilbilsförsäljningen och elbilsförsäljningen är ner totalt sett i år när hushållen till slut inte orkat med räntorna. Trots allt köps de allra flesta nya bilar på någon form av leasing.
Finns det alls någon som köper en nybil kontant längre?
Om du använder denna länk när du beställer en ny Tesla får du 11 400:- SEK i rabatt. Jag får i min tur en kickback på 5000:- SEK att köpa prylar eller tjänster från Tesla för. Tesla verkar fortfarande ha kvar 0.0% i finansieringsränta på Model Y och Model 3, ej performance, vilket innebär att bilarna startar på 3 336:- SEK per månad enligt hemsidan beroende på finansieringsform. Från det ska de högre kostnaderna för fossilalternativens bränsle dras vid en jämförelse. Elbilar anses dock vara dyrt sägs det.
99 kommentarer
Tryckte på hjärta bara för att jag blev glad att se en artikel.
Oljefonden tangerade nu för första gången 19.000 miljarder
https://www.nbim.no/
Norska statsbudgetten för 2025 släpptes också tidigare i veckan
https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2025/statsbudsjettet-2025-statens-inntekter-og-utgifter/id3055676/
Men många sura miner över den. Nu i en period med stor privat ekonomisk påfrestning ökar man uttagen med 90 miljarder och ger under en miljard i sänkt inkomstskatt, där de flesta bara får ett par humdra i året och sätter resten till offentlig sektor. I Sverige är väl statens del av BNP under 50%, i Norge börjar det närma sig två tredjedelar..
https://www.nettavisen.no/okonomi/de-viktigste-sakene-om-okonomi-i-norske-aviser-torsdag-10-oktober-2024/s/5-95-2060340
“Medisinen som norsk økonomi trenger (Hilde C. Bjørnland, professor ved Handelshøyskolen BI) (DN)
Norge har et relativt høyt skattenivå, og lite av oljepengene er blitt brukt til å redusere det samlede skattetrykket. Inntektsskatten burde for eksempel ha vært redusert kraftig, slik skatteutvalget ledet av Ragnar Torvik foreslo. Det ville ha stimulert arbeidstilbudet og bidratt til å skape nye jobber, noe norsk økonomi absolutt trenger.
I stedet har oljepengebruken primært vært brukt på å øke offentlige utgifter. Offentlig forvaltnings samlede utgifter utgjør nå 62 prosent av bnp for Fastlands-Norge, sammenlignet med litt over 40 prosent i OECD. Og pengebruken er blitt spredt ut på alt, uten tydelige prioriteringer. Vi bruker nå mer enn de andre nordiske landene på helse, sykepenger, uføretrygd, investeringer og subsidier, som andel av bnp.
Man kan spørre seg om vi får mer igjen for pengene vi bruker enn de andre nordiske landene, eller om det er blitt mindre effektivt å drifte Norge. Med fallende produktivitetsvekst er det mye som tyder på at det er det siste.”
Så är det. Gulfländerna är fortfarande förstås mycket värre i fråga om slöa medborgare, men de har blivit alltför bekväma av sig i Norge och vill inte anstränga sig som förr. De blir fetare och fetare och sjukfrånvaron har inte sjunkit från covidnivåerna för några år sedan.
Är staten 2/3 av Norges ekonomi???? Wow, snacka om holländska sjukan den dagen fossilerna sviker.
Skapligt demokratiproblem om något parti får för sig att populista variant Allt-åt-Alla med pengarna, eller om staten går in i den privata sfären och tillskansar sig inflytande det hållet.
Det måste väl finnas bolag där oljefonden redan har ett stort inflytande tack vare sitt ägande.
Sedan måste man ju inte påverka något för att man råkar vara storägare, men jag vet inte alls hur den norska staten brukar agera.
Oljefonden försöker undvika att investera mycket i norska företag för att minska riskexponeringen, så man inte går på en dubbelsmäll att ekonomin och oljefonden kraschar samtidigt.
Det finns redan ett land som gjort detta – Venezuela. Brukar framhållas som ett särdeles lyckat exempel på socialism av vänsterpartister och allehanda kubakramare.
Nog är det ett exempel på socialism alltid…
62% idag och jag räknar med cirka 64% med nästa års budget så börjar närma sig, allt somkrävsär väl bara en till mandatperiod med en vänsterregering igen nu.
Sagt det tidigare men att åtminstone en del av ökade uttag från oljefonden borde gå till skattesänkningar. Hade du sänkt inkomstskatten med en procentenhet per år och företagen en halv procenthet så är det cirka 30 miljarder i minskade intäkter. Men med positiva bieffekter och att pengarna går tillbaka in i ekonomin lär det nog konservativt landa på halvparten. Räknat på det tidigare att uttagen lär öka med cirka 80 miljarder i året så det enda som förhindrar att man gör det är alla socialister i stortinget.
Som sagt. Den siste sovjetstaten.
Inte 0 procents ränta på Model 3 väl? Men den låga på 1,99 % kvarstår året ut (och säkert efter nyår också).
Privatleasing står det så iaf.
ah! Tänkte finansiell, pga självcentrerad.
Som morfar sa, jag lånar inte ut min fru eller min bil. (en annan generation, barn under det stora kriget) Apropå att låta sin nya bil agera fylletaxi.
Ni skulle se honom, morfar, i full skogsmatros mundering, en stilig yngling! Rundmössa, blåkrage med upprullad ärm, m96 o bajonett, redo att försvara Blekinges klippor.
För övrigt måste ju robottaxi fungera 100% av sträckan. Om 0.001% av sträckan visar sig vara ohanterbar och man fastnar någonstans halvvägs kommer normalt folk aldrig använda tjänsten igen.
Jag har hört av en kompis att det inte finns några som helst problem med robottaxi i USA så varför skule det bli problem i Sverige/EU?
Lagstiftning. Dessutom är ju inte autopiloten godkänd ens med förare bakom ratten.
https://machinegunamericaorlando.com/
Saker som funkar i USA men inte i Sverige / EU
När den lokala armébasen i en liten stad i USA hade ett slags öppet hus fick jag som 8-9-åring provskjuta en lavettmonterad kulspruta. Förmodligen en M60, men jag minns inga detaljer.
Jodå, det finns en del problem i USA med dessa. Men framförallt, ingen av dessa robottaxibilar som går i USA är Tesla-bilar som kör med enbart kameror utan det handlar om bilar som likt tidigare självkörande bilar är utrustade med Lidar och kör i ett begränsat område där man har skannat hela omgivningen. Eftersom bilarna inte klarar sig själva så har man också anställd personal vilka kan ingripa på distans om ex. bilen “fastnar” någonstans och inte vet vad den ska göra.
Så det är en liten buss med deltidsförare?
Små bussar i krypfart med övervakare finns på något Campus i Sverige också
https://youtu.be/INvYZVeZU7o
Fast ett självkörande fordon som kan umgås med cyklande studenter är ju ganska imponerande. Det klarade man knappt själv – när man var student.
De ser ut som de självkörande bussar som körde i Kista för 5-10 år sen.
Pssst… Här är ett scoop! Jag kan redan nu avslöja vad som kommer att visas upp av muskotnötet. Kom ihåg att det var här ni läste det först: Tesla har skapat Johnnycab:
https://www.youtube.com/watch?v=yueCu8z7l4g
Ja, Tesla Model Y sålde mer än den mest sålda fossilbilen i Sverige i år, Volvo XC60.
Hellre en rysskramande Tesla än en kinesisk bil som kan övervaka dig vid behov.
Helst ingen av dem.
Intressant att antyda att Tesla inte skulle övervaka dig? Felon är ju ökänd för cyberstalking och att censurera folk…Tesla lär lyssna aktivt.
Felon har I övrigt inte haft några problem att sälja ut sig och sina ludner till China eller Ryssland.
Elon har flera gånger *prisat* den kinesiska kommunistdiktaturen och dess ledare. Sagt att han är bra på att folk att jobba så…att köpa Tesla är att köpa Kina. Bara bakvägen via en skoslickare. Nej tack.
“För mig är det oerhört slående vad politisk stabilitet betyder för ekonomisk utveckling när man ser det kinesiska exemplet”. – Göran Persson
Kolla in Fords patentansökan avseende att lyssna på vad som sägs i en bil, alla vill göra det! Ford har också en ansökan där privata bilars vägkameror ska vara kopplade mot LE system för att kunna övervaka i realtid och rapportera om efterlysta fordon syns på vägarna…
Medhåll ang Felons tidsoptimism(lurendrejare)! Men hans ide om att låta bilparken arbeta när du inte använder den handlar om miljö och resurser! Den genomsnittliga bilen står still 90% av tiden. Antingen hemma eller på jobbet så varför inte låta resurserna jobba? Man måste inte låta bilen gå taxi på fredag och lördag kväll om man inte vill. I övrigt så ligger detta ett antal år framåt i EU och antagligen ytterligare ännu längre fram i Sverige. Detsamma gäller ju FSD som han lurat folk att köpa i flera år för 77000:-, folk är inte kloka heller skall sägas!
Det jag funderat på i det sammanhanget är hur man ska se på det ökade slitaget som uppstår, helt enkelt på grund av fler körda mil med bilen, och därmed en kostnad. Det måste rimligen uppvägas av den intäkt man får och med en tillräckligt attraktiv marginal. Jag vet att de räkneexempel som görs av diverse motortidningar där man räknar ut ägandekostnad per mil vid en viss årlig körsträcka innehåller fasta kostnader som gör att marginalkostnaden per mil blir lägre men den finns likväl.
Ja hur går en taxirörelse i hop? Här har man ju tagit kapitalkostnaden redan och kan tjäna pengar på att äga en bil. Självklart kommer ingen låta sin bil gå som taxi om slitagekostnaden övergår intäkterna med råge. Eller hur tänker du?
Vår BMW i3 modell som vi köpte för två år sedan när den gått 1000 mil annonseras fortfarande ut för samma pris som när vi köpte den, fast de nu gått 3000 mil istället för 1000 mil.
Värdeminskning = inflation, iaf hittills. Det kan ju ändras.
Ägarkostnader
Värdeminskning 0:- kr/mil (Inflationen har ju ätit lite på värdet.)
Drivmedel 1:- kr/mil
Försäkring 6:- kr/mil
Skatt gissningsvis 0:50 kr/mil (Jag vet faktiskt inte.)
Service ingår i köpet, oklart hur länge.
Nytt abbonnemang för trafikinformation 0:50 kr/mil.
De flesta bilar skrotas antingen pga krockskador eller behov av reparation vars kostnad är större än deras restvärde. “Optiskt” skick på exteriör och interiör har stor betydelse för värdet.
Fungerande bilar skrotas aldrig för att de är gamla kalendermässigt.
“Bättre utnyttjande av bilparken” ur miljöperspektiv gäller inte.
Det är ju inte sant! Det skrotas mängder av bilar varje år pga ålder.
Nja inte direkt, om en bil är säljbar så säljer man ju den istället för att skrota oavsett ålder. Men som Miffo skriver om reparationskostnad är större än värdet så blir det ju skroten, och värdet sjunker med åldern så ett indirekt samband finns.
Haha ja man säljer men i nåt led blir det skroten!
Såhär, det är ca 17000 bilolyckor om året i sverige som räddningstjänsten ryckte ut på. Lek med tanken alla var bolar och att alla skrotas av försäkringsbolaget då återstår ca 120 000 bilar som skrotas årligen av andra orsaker.
Generellt; bilar med ett värde på mindre än kanske 20k skrotas pga orsaker som krossade rutor, bucklade dörrar eller skärmar, osv.
Så länge bilen klarar besiktning och/eller går att sälja på blocket så skrotas den inte.
Vissa bilar kan exporteras om godkänd besiktning i Sverige blivit omöjlig.
Tror man att Elon är i Kremls ficka och styrs av dem förstår jag ej hur man samtidigt kan köra hans skötebarn.
Finns nog inget märke, alla kategorier, som är så förknippat med en person som Tesla är med Elon.
Han grundade det och styr det fullständigt.
Byt bil.
Vill man dessutom ha en snygg bil och inte åka omkring i en uppochnervänd tvålkopp finns Audi etron GT.
Men etron /q8 har inte varit billiga att äga. Värdeminskning på 150-200kr per mil för många objekt på begmarknaden.
Mercedes EQS: nära 500 kr/mil i värdeminskning enligt amerikanska konsumenttidningar.
Jag ser två tvålkoppar med lite olika form. 😉
Felon grundade inte Tesla. Han köpte upp det. Härnäst tror du att han är ingenjören bakom SpaceX också.
Vad som händer när Felon får bestämma är CyberTruck, som är ett skämt. Eller X.
“Felon grundade inte Tesla. Han köpte upp det”
Missvisande
Enda orsaken till att Elon köpte upp ett litet garageföretag utan anställda eller produkter, var att han ville ha NAMNET Tesla, eftersom namnet var upptaget av ett litet pajasförtag som startat ett halvår innan. Elons elbilsföretag hade börjat rita Roadstern redan innan detta namnköp. Det är därför inte fel, att som Tesla säger på hemsidan, att Elon grundade företaget.
Elon Musk var chefsraketkonstruktör i början av SpaceX existens. Han lyckades inte hitta någon som ville ta jobbet.
Tillägg: Musk är inte teknisk och ekonomisk idiot bara för att han är MAGAit och Putinist.
Repeterar tidigare inlägg: Elbilar bör man leasa på korta kontrakt.
– Snabb batteriutveckling.
– Värdeminskningen varav vissa märken/modeller sticker ut.
– Gratis lånebil vid verkstadsstrul (såvida inte kontraktet stipulerar annat).
Jag var på väg att skriva att ingen f-n vill väl låna ut sin T som taxi för att få den nerspydd men det hade LW redan gjort.
Babben Larsson hade i ett av sina stand-up’s berättat om att hon en gång drömde om att bli inseminatör. Att åka runt på landsbygden med hela baksätet fullt av sp–ma. Det blev inte så men när hon år senare körde taxi i Visby på lördagskvällarna fick hon uppleva i princip samma sak…
Således ett till argument för att inte låna ut sin T till taxiverksamhet.
Jag gillar att köpa saker för pengar jag har och inte låna till någit jag egentligen inte har råd med.
Vad gäller batterierna så tycker jag att vår elbil fått lite längre räckvidd under de två åren vi ägt den. Så kan det säkert vara tror jag, men inte för att batterikapaciteten ökat utan för att det från början fanns en liten del baterikapacitet som jag inte fick se som av någon anledning blivit tillgänglig.
Det som sägs idag ör annars att batterikapaciteten minskar med 1,5 till 2% årligen. Gissningsvis gäller det vid normal användning och 1000 till 1500 mil per år.
Om jag kan köra 30 mil idag så är det okej för mig om jag kan köra 27 mil om fem år eller 24 mil om 10 år.
Jag gillar också att köpa för MINA pengar i st f att låna, plus betala ränta.
LW skrev om husets ekonomi att man bör avsätta pengar för förnyelse o reparationer, lite varje månad. När vi inte fick ränta på sparpengarna, köpte vi ny bil, leasar den av oss själva. Dvs sätter av typ 5000 i månaden och från det kontot tar vi ALLA utgifterna. Inget gnäll om “usch köpa nya däck – dyrt”
Saldot på kontot ger ju dessutom nu bra intäktsränta, 4% nyss, lite mindre nu !!
Klokt. Så gör vi också, men vi är ännu klokare som sätter av 8000 kr per månad till bilfonden.
Men vi sparar för att ersätta två bilar i framtiden, så egentligen är ni lite klokare. 🙂
Vad ligger bakom att i ena stunden kölhala musk och sedan agera säljare för hans produkter, jag får inte ihop det? Är det inte denna dubbelmoral som har satt väst i klistret, å ena sidan vet man att skurkar är skurkar men man handlar ändå med dem i förhoppning att de skall byta sida.
Den frågan kommer vi aldrig att få svar på!
Eller hur LW!?
Ibland har jag spekulerat lite för mig själv och kommit fram till att bloggaren lider av sekektiv schizofreni.
Jag blandar inte ihop ett företags produkt med dess VD. Lika lite som jag gör en personutredning av VD:n på min lokala ICA innan jag handlar där.
Men om det framkommit att ICA VDn skickar hela vinsten till ryslandet ? 😊
Alla företag är ju också ett varumärke och i Teslas fall är det omöjligt att inte förknippa detta med Musk så jag köper inte detta argument, du får ge mig något bättre.
Jag sa ju att vi inte skulle få något svar.
Många köper ju VW trots en stark koppling till Hitler!
Nu togs väl fabriken över av britterna efter kriget tror jag och VW Typ 1 blev en expoerframgång trots både Hitlers och britternas insattser i bilbranshen.
Hur kan man INTE koppla ihop VD och produkt/varumärke när VDn är 13% och enskilt största aktieägaren i företaget??? Pengarna som ni ger till företaget och som bloggaren skamlöst haussar och aktivt stödjer och gör profit av, går ju självklart till Elon Musks vidare uppbyggda förmögenhet och därigenom storhetsvansinne. Snacka om att sila mygg och svälja kameler när man propagerar för att inte köpa chokladkakor och ginflaskor för hundringar för att de pengarna går till negativa konsekvenser för världen för att samtidigt spendera i närheten av en miljon (TmS) som går till att stödja minst lika dåliga aktörer. Luktar unket, luktar greenwashing (“det går till den goda omställningen”), luktar brand-hostage. Helt oförståelig hållning av många här.
Elon Musk, en form av modern frälsare och präst med sina lojala följare i form av anställda och köpare. Det är som ett litet nyreligiöst ekosystem. Samtidigt är bilarna bra så de tilltalar även de praktiskt lagda. Bästa av allt är att bilarna pressar på den gamla stagnerade fossilindustrin.
Hela poängen med att äga egen bil är väl att man inte vill dela transportmedel med någon annan (förutom familjen då). Att hyra ut bilen på timbasis känns lite som att hyra ut huset dom timmar man jobbar och inte är hemma själv.
Ja, tänk vilket resursslöseri med bostaden tom stora delar av dygnet …
Det är ju frivilligt för de som ser en nytta. Mängder av människor hyr ut sina bostäder när de inte används så det är inget att raljera över. Här på kusten får du ca 25000:-/ vecka på sommaren för ditt hus. Som sagt det där är ju valfritt och att möjligheten kommer finnas till förfogande för de som önskar KAN ju aldrig vara negativt?
Mmm, kvinnor är gravida ca 18 månader av sin fertila tid mellan typ 15 och 45… waste of space?
Nä, det måste vara frivilligt. Ett sluttande plan kan vara väldigt mycket ojämnt.
Det är väldigt mycket känslor hos surrogatmödrar.
Det kan väl vara känslosamt att hyra ut sin älskade bil, också?
“Att hyra ut bilen på timbasis känns lite som att hyra ut huset dom timmar man jobbar och inte är hemma själv.”
Du verkar resonera att ingen skulle vilja hyra ut sin bostad tillfälligt, men relativt nystartade AirBnB omsätter 80 miljarder/året och ökar omsättningen med 40% om året, så det finns definitivt en marknad för detta.
Sedan verkar Lars inte inse möjligheterna med Robocab
Ikväll kommer Tesla förmodligen lansera en helt ny bil (kanske med olika hjulstorlekar bak och fram, kanske utan ratt) som kallas robocab och kommer bara köra taxi.
Sedan är det som Lars pratar om, ny mjukvara till befintliga Teslas, för att använda de som cabs, en annan sak.
Men även där finns det gott om andra möjligheter än att agera “fylletaxi” åt okända personer. Man kan ju välja exakt vem som får åka i sin cybercab. De flesta väljer nog bara familj, släkt och vänner. Men även detta skulle vara en stor grej.
Jag , som har ett par tonårsbarn, skulle kunna låta bilen hämta och köra hem barnen från skolan medan jag är på jobb. Eller köra mina släktingar, som är pensionärer, dagtid, så att de slipper betala taxi/färdtjänst.
Jag hade nog kunna godkänna att alla mina typ facebookvänner kunde använda min bil på detta sätt vid behov. Risken att de skulle svina i bilen är noll, speciellt om jag vet exakt vem som är i bilen.
Det är bra att man är skeptisk till nya saker ibland, men man måste också se möjligheterna.
De flesta lägenheter som hyrs ut via AirBnB idag är buy to let.
Konceptuellt ser jag poänger med att hyra ut sitt fordon när det inte används. Just för att det nyttjas mer.
Men kostnaden blir ganska hög per mil.
Jag har grannar som hyr ut delar av huset på AirBnb även när de själva är hemma! Jag har själv utnyttjat Air utomlands, lägenheter som ägarna bor i 2-3 månader om året och hyr ut resten.
Inte bara boy to let
Jag tror inte att kostnaden per mil blir så hög om en typ släktbil körs stora delar av dygnet. Problemet är att ofta behöver alla bilen vid samma tider, till och hem från jobb/skola
Utan full koll, men har känslan av att det är få bolag som drar börsen i USA.
”Åk tesla taxi! Nu garanterat att bilen inte spelar in och kartlägger och skickar vidare till Ryssland”
🙂
Nu sägs att EU fundera på att stoppa Kina elbilar pga spioneri risk, kan inte förbränningsbilar spionera? Nog är de också ofta fulla med wifi med mera?
Vill passa på att tacka bloggarn för det grundliga inlägget igår om att driva aktiebolag som 66 plussare. Skrev ut det, bra att ha dom grundmall.
Sålde av min extrautrustning till den Tesla Model 3 jag hade fram tills i år. En person som kom hit och köpte lite av det nämnde orden “nu när man köpt en lyxbil förväntar man sig…” om sin Tesla.
*handhjärta*
Jag misstänker att många av de som köper Tesla Model 3/Y nu (S/X är något annat) verkligen tror att det är det de gör, men i verkligheten kör de omkring i dagens folkabubbla. Billig, duger till det man ska ha den till, men snälla tro inte att bilen är bättre än den är …
/numera VW ID.7 – med enormt mycket bättre “autopilot” än Teslans
Skillnad på folk och folk, teslas populäritet IDAG är för att det är en billig bil med fördelaktig finansiering. Har flera bekanta som köpt sig 3/Y:or på 48 månader till en kostnad av typ 4 tusen i månaden, varför? För att det är ett bra erbjudande.
Grannen har precis fått sin id.7 tourer, helvete vilken bil – men å andra sidan behöver inte han räkna ören och då kan man köra något flådigare än en Y.
ID.7 Tourer ser riktigt najs ut. En riktig herrgårdsvagn.
Går ju in och ersätter V90 rätt bra.
V90 har för övrigt enligt uppgift rejäla rostproblem då KinaVolvo “trimmat in rostskyddet för sydligare breddgrader och sparat massor med pengar”.
Å andra sidan kör ju ingen en ny Volvo som de äger idag. Det är ju bara tjänstebilar så kvaliteten är nån annans problem
Den drar MYCKET mer el/mil än en motsvarande tesla. Speciellt i höga farter, pga. sitt höga luftmotstånd
Spelar det någon roll när man ändå måste stanna för att pissa?
@Fridholm – nu har jag iofs inte Tourern utan vanliga ID.7, men den ligger klockrent på 1.5 även upp i höga hastigheter. Tesla Model 3 drog iväg enormt i förbrukningen direkt man kom upp på motorvägen.
(Dessutom ljuger inte VW om räckvidden vilket Tesla gör så i verkligheten går den ännu längre jämförelsevis än jag trodde bara pga skillnaden i batteristorlek)
Visst 0% ränta är fint men den kostnaden som man räknar per månad enligt standarderbjudandet för en modell Y innebär att man sitter kvar med ett lån större än restvärdet efter 3 år och då går räntan över till standardränta.
Man räknar lustigt nog på restvärde på 62% för 0%-erbjudandet mot privatkunder men 52% på företagsleasing 3 år.
Måste man låna för en bil har man för övrigt inte råd med den och borde titta på en billigare bil.
Precis. Med de “dolda” rabatterna ska en Y räknas som 500.000 i nypris.
Och en begagnad efter tre år bör ligga på säg 350.000 som absolut max (med ca 30% värdeminskning första tre åren som alla bilar generellt har om det inte är covid och krig)
Så det är rätt mycket som ska amorteras av på den där bilen som man får “billigt”.
Är det inte det som är meningen?
Man köper en Tesla med kontantinsats och lån på 36 månader för vad som upplevs vara en låg månadskostnad.
Sen när 3 år gått så får man några val:
1. Lös resten av lånet och bilen är din.
2. Lämna tillbaka bilen och betala mellanskillnaden på lånet och inbytesvärdet.
3. Använd bilen som kontantinsats för att plocka ut en ny bil till vad som upplevs vara en låg månadskostnad.
2. Lämna tillbaka bilen och betala mellanskillnaden på lånet och inbytesvärdet.
Finns inget sånt. Heter “sälj bilen och få vad den är värd. Och lös lånet”
Teslan har en fulkomligt usel autopilot / farthållare, spökbromsar ständigt o jag får sova på soffan. Men hur veta vad som är bättre? Kommentar på en blogg sa det?
Jag körde en Tesla Model 3 i fyra år, och har kört en VW ID.7 nu i lite över fyra månader. För min del räcker det för att veta det, vill man själv veta det bättre än att bara ha sett mig skriva det får man väl själv byta bil oxo 😉
En av de enorma fördelarna VWs har är att den inte slås “på/av” annat än om du använt bromsen. Du kan alltså blinka för att köra in på en avtagsväg, vilket den själv saktar in då för att förbereda, och efter du svängt (manuellt) så är autopiloten (“travel assist”) fortfarande på och kör vidare utan att man behöver göra mer. Vid långkörningar kan man ligga på autopiloten väldigt mycket även när det är rondeller och vägbyten etc.
Samma sak gäller då så klart även omkörning på motorväg etc (Teslas “AutoPilot+” som man betalar för).
Muskovich ryktas lansera en tvådörrars “minitaxi” med snygg design och minimalt bagage.
Den är alltså helt anpassad för Felons liv som ensam med på sin höjd en livvakt som står ut med hans skämt
En vanlig taxi på en flygplats bör ju kunna ta iaf 3 passagerare samt ordentligt med bagage.
Ska man konkurrera med Waymo får man en lång uppförsbacke då de redan finns i flera städer med fungerande självkörning. Såklart inte i nån stad med snö eller dåligt väder.
Självkörande bilar ligger väldigt långt bort. Tesloviterna brukar förhärliga deras självkörning men faktum är att många andra bilar är längre fram.
Det är helt enkelt svårt att med bara kameror kontrollera en bil. Tesla har tydligen även i Kalifornien problem med stark sol och regn på vägbanor (speciellt i mörker)
Jag har inte haft möjlighet att se det själv men Merca ska ha väsentligt bättre funktionalitet än Tesla. Men då de är rätta för att myndigheterna slår ner på dem om de lovar för mycket OCH inte vill orsaka olyckor så går de inte ut och skryter som Tesla.
När man pratar FSD så pratar man “km innan ingripande av förare”.
Tesla ligger på ca 150 km. Wajmo ligger på 15.0000 km.
Men då det inte finns nån fundamenta i aktien kommer den säkert rusa ändå ikväll.
Ska man köpa en övervärderad stek skulle jag hellre säga att man ska riskera sina pengar på Nvidia.
Tesla är lite Northvolt. Elon kommer förr eller senare fucka upp bolaget. Men då grunden ändå är bra så kommer nån annan få ta över. (Northvolts grundare kommer ju från Tesla. Say no more)
@Sebulon Starfighter
“Ska man konkurrera med Waymo får man en lång uppförsbacke då de redan finns i flera städer med fungerande självkörning. Såklart inte i nån stad med snö eller dåligt väder”.
Waymo kör ju robottaxi i Austin, TX.
Appropå robottaxi/bildelning så hade BMW två delningstjänster för dryga 5-10 år sen som man la ner. Bland annat Car2Go.
Jag hörde ryktesvägen att BMW skulle behövt ta ungefär 150 kr/mil för att gå plus på affären när man räknar alla kostnader för försäkring (försäkring för att hyra ut bilar är ungefär 5 ggr så dyr som en vanlig. Räkna med att du behöver det med) . Värdeminskning. Reparationer. Parkering och admin.
En vanlig elbil som du kör privat har en milkostnad på över 60 kr/mil. Om det är en dyrare “omodernpremium” Saudi Etron är det 100 kr/mil.
Waymos teknik är en återvändsgränd, då den inte är generell. Man måste manuellt lägga in varje gata och manuellt ändra vid tex vägbyggen och liknande. Det är ENORMT dyrt att utöka till fler städer eller byar.
En robottaxi kanske har större användning inom en familj än man tror då den kan sköta skjutsandet av alla körkortslösa barn till och från skola, träningar och kompisar.
Den kanske även kan åka och hämta ut paket eller mat och köra hem. Köra iväg sig själv till verkstad och besiktning.
Eller alla som saknar bil/körkort av någon icke finansiell anledning. Det lär öka när befolkningen blir äldre.
Eller alla vi som tycker om att ha bil, men ogillar att köra trots innehav av körkort. Min fru skulle bli glad om jag hade en robotbil.
Jag är rädd för att Teslataxin kommer att låsa dörrarna och köra och dumpa mig i Ryssland för tvångsrekrytering till kriget. Så där blir det nej, bestämt nej.
Elon har betalat hundratals miljoner ur egen ficka för att stoppa Putins olagliga invasion av Ukraina. Få privatpersoner i världen har gjort mer för att stoppa Putin än Musk. Att han flyttade om starlink och skänkte tusentals mottagare var direkt avgörande de första månaderna av kriget. Han har dessutom varit noga med att täckningen inte skall nå Ryss-kontrollerat område så att inte ryssarna kan använda systemet
Det är inte han som gjort det.
Han har däremot köpt X och gjort om det till ett träsk av rysk desinformation.
Starlink – Finansiellt stöd från USA och andra länder: Även om de initiala terminalerna tillhandahölls gratis av Muskovich, har det senare framkommit att stora delar av de löpande kostnaderna för Starlink i Ukraina finansierats av den amerikanska regeringen, särskilt Pentagon, samt andra allierade och privata donatorer.
Det stämmer, delar av kostnaderna har Pentagon stått för. Men det innebär ändå att Musk peronligen stått för hundratals miljoner i direkt stöd till Ukraina. Bara att styra om Starlink-satelliterna i början innebar kostnader på flera 10-tals miljoner. Jag känner inte till någon privatperson som stöttar ukraina med mer pengar än Musk, gör du?
Lite märkligt att klaga på X. Alla som vill följa kriget i Ukraina vet att X är det överlägset bästa plattformen för att få en djup och komplett bild av vad som händer. MSM ger en mycket ytlig rapportering i jämförelse. Community notes fungerar utmärkt för att hindra fake news från stora konton.
Muskovich beordrade i hemlighet sina ingenjörer att stänga av Starlink-satellitkommunikationen nära Krims kust för att sabotera en planerad ukrainsk drönarattack. Efter ett samtal med Rysslands USA-ambassadör, som varnade för att ett angrepp på Krim kunde leda till en kärnvapenreaktion, instruerade Musk att stänga av Starlink inom 100 km från Krims kust. Detta gjorde att drönarna förlorade kontakten och strandade utan skada. Ukrainas ledning bad Musk återställa tjänsten, men han vägrade, med hänvisning till att Ukraina riskerade strategiskt nederlag och att han inte ville att satelliterna skulle användas för offensiva syften.
Vi vet idag att den historien är en lögn. Både USA och Ukraina har bekräftat att det inte stämmer. SpaceX har hela kriget varit noga med att starlinks täckning inte får gå in på Rysskontrollerat område. Detta av goda skäl för att skydda Ukraina. Annars skulle Ryssland kunna skaffa starlinkterminaler på svarta marknaden och använda starlink mot Ukraina.
Ukraina har vetat om detta hela tiden, men de ville ändå testa om det gick och genomförde ett attack mot Krim med starlinkstyrda enheter som misslyckades. Det fanns ingen som stängde av eller ändrade på starlink före under eller efter attacken. Det är lätt att kolla upp i loggar och satellitbanor.
Att denna fake-news historia fortfarande cirkulerar beror på att många vill smutskasta Musk med lögner av olika orsaker, speciellt nu innan valet.