Denna artikel publiceras i samarbete med Svensk Värdeförvaring.
Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under torsdagsmorgonen. Guldpriset slår nytt rekord på en bit över siffermagiska 900:- SEK per gram på starkare amerikansk dollar. SCB:s konjunkturklocka visar att det är återhämtning på gång i svensk ekonomi och konjunktur. De tre Internetjättarna Google, Microsoft och Amazon satsar alla på kärnkraftverk för att ta bort det mesta av CO2-avtrycken för sina amerikanska serverhallar.
Stockholmsbörsen gick blandat igår med storbolagsindex på +0.12% efter att rapportsäsongen drog igång, medan breda OMXSPI gick -0.12%. Den svenska kronan försvagas och en euro kostar nu 11:42 SEK medan dollarn går på hela 10:52 SEK.
Det senare ger ett nytt svenskt guldprisrekord med 907:- SEK per gram och det just nu i skrivande stund. Därmed är den siffermagiska gränsen 900:- SEK passerad, vilket bloggen skrev om tidigare. Guldpriset är i en stark uppåtgående trend och frågan är om vi hinner se den gula metallen i över 1000:- SEK innan det blir en konsolidering. I sammanhanget ska man komma ihåg att dessa prisuppgångar sker trots att Ryssland dumpar sin guldreserv nu när ingen vill finansiera dem längre.
Guld och samlarföremål som klockor, viktiga papper som testamenten, reverser mm plus digitala kopior på sådant som faktiskt betyder något som familjefoton ska förvaras i bankfack. Svensk Värdeförvaring erbjuder just nu bloggens läsare 20% rabatt på första årshyran om du öppnar bankfack hos dem i Göteborg eller Stockholm via denna länk (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.
Svensk Värdeförvaring har toppklassad säkerhet på sina fack, långt bättre än de som finns hos bankerna som nu ofta lägger ner sina fack. Jag ska inte gå in på hur säkerheten är utformad, utan det får ni se själva vid öppnande av fack.
Borta i USA är räntorna i stort sett oförändrade med möjligen något lägre räntor på de längsta löptiderna. S&P-500 steg med +0.47% och Nasdaq 100 var oförändrad på +0.07%. Sämst inom FANANGST gick Facebook med -1.62% medan Nvidia återigen krossade med +3.13%.
Siffrorna från USA angående presidentvalet går inte att lita på då Trumpsidan pushar ut att Trump ska få en förkrossande valseger, i hopp om att om man säger det tillräckligt många gånger så blir det sant. Men bollen är oval i amerikansk fotboll, så jag ska inte säga hur resultatet blir. Det finns det gott om experter som säger sig veta redan. Vad jag vet är att våra egna förhoppningar och känslor inte har med saken att göra.
Över i Asien backar KOSPI med -0.20% och Nikkei 225 med -0.47% men ASX 200 går +0.69%, Hang Seng +0.79% och Straits Times +0.91%.
SCB:s konjunkturklocka visar på återhämtning i konjunkturen enligt myndighetens pressmeddelande. Detta är inte det minsta överraskande då konjunkturcykeln är den starkaste ekonomiska cykeln som finns, och som ingen politiker ännu lyckats förstöra. Även om massa läsare är manodepressiva och alltid tror att det ska bli sämre – särskilt när det redan är dåligt – så blir det inte det utan ekonomin återhämtar sig.
Det är dock fortfarande lågkonkunktur, men det går åt positivt håll. Rätt håll ska jag inte säga, eftersom en del tycker att misär och undergång är rätt håll, så det är bara en åsikt.
De amerikanska IT-jättarna Google, Microsoft och Amazon satsar nu alla på att egna kärnkraftsreaktorer för att kraftigt reducera CO2-avtrycken på sina amerikanska serverhallar. Kärnkraften ger också förutsägbarhet i kraftproduktionen för vad som också är förutsägbar energiåtgång i serverhallarna.
Microsoft satsar på Three Mile Island, dvs Harrisburg och har tecknat avtal på att köpa kraften från kraftverket i 20 år framåt.
Amazon satsar en halv miljard dollar (drygt 5 GSEK) för att utveckla Söta Modulära Reaktorer (SMR) tillsammans med Dominion Energy nära North Anna kärnkraftverket i Virginia.
Och Google ska bygga SMR tillsammans med Kairos Power skriver bolaget på sin företagsblog. Första reaktorn ska stå klar 2030 och sedan ska man bygga fler för att leverera 500 MW CO2-fri kraft.
Sett till de låga kostnaderna är det bara en politisk fråga som gör att inte svenska större industrier kan göra det samma – t ex Microsoft för sina serverhallar i Skåne. I Sverige har vi ju de välstånds- och välfärdsfientliga Miljöpartiet som avskyr att det finns jobb folk kan gå till och att det kan skapas värde i samhället som bland annat kan betala vår välfärd. Således har de utlovat att stoppa alla planer på ny kärnkraft när de får makten att tillsätta en socialistisk regering efter valsegern 2026. Trots allt är inte socialisterna längre partier för arbetare, utan för de som inte arbetar. Nedlagda eller uteblivna arbetstillfällen är målet med tillhörande krossat välstånd och tillhörande välfärd. Är man bortskämd saknar man analytisk förmåga och förstår därmed inte att saker hör ihop.
58 kommentarer
Spännande med en guldpris på över 900 kr, när ser vi 1000+?
Får se hur det blir med konjunktur, känns som att botten inte är nådd i vissa sektorer så som viss verkstadsindustri med anställningsstopp, konsultreduktion mm, men det vänder nog snart.
Hos SCB:s konjunkturklocka ser det snarare ut som att industriproduktionen är det som går starkast och stiger.
Tack vare kronan har vi sluppit stora varsel inom industrin och därmed övriga sektorer.
Japp det stämmer, men vissa delar av verkstad (läs vissa tillverkare av tunga fordon) gör nån slags anpassning av verksamheten som resulterar i såna aktiviteter samt reserestriktioner. Har väl gått för bra ett tag.
Kollar man lokalblaskorna så är det snarast småföretag och “märkliga” konkurser som sticker ut nu.
Br-bygg och uppskjuten corona-skatt verkar ha gjort sitt när det gäller KK. Nu verkar det handla om en blandning av makrotrender “den klassiska centrumbutiken xxx lägger ner – det gick inte längre”. Och sådant som verkar innehålla brottsliga, eller fula inslag: “de gjorde miljonvinst förra året” eller “största kunden betalade inte pga xxx”.
Dvs sånt som kanske inte är så konjunkturberoende.
Ett bättre proxy-mått brukar vara om ungjävlarna har lätt att få jobb. Jag har sett att Universiteten svettas över rekryteringprognoserna och det borde vara ett bra tecken om man vill ha löneinflation (brist på arbetskraft).
Lite kuriosa om guldpriset. Såg i min farfars bouppteckning att guld värderades till någon krona 18k. En dammsugare till 50 kr. Skulle i guldpris idag kosta 40 000 kr.
Ord och inga visor. (Främst slutklämmen. Har miljöpartister i släkten och försitter aldrig ett tillfälle att berätta om div mp påfund. )
SMR ser jag snarare som ett plåster på ett varigt sår, om det är något vi bör ha lärt oss så är det att småskalig produktion inte är lönsamt, vad kommer här näst ska Microsoft behöva börja odla vete för att mata sina anställda?
Förstår att det kan tänka behövas i mer darriga länder, men här bör vi snarare satsa på stordrift. SE4 behöver ett nytt Ringhals.
Finns plats på tomten bredvid Barsebäck 1 och 2. Infrastrukturen finns och det går tom att klämma in en liten havsbaserad vindkraftspark utanför , det är en piss i Nilen.
Vad menar du med småskalig? En större SMR producerar 300mw (ca 1,7% av nuvarande Sveriges energiförbrukning kl 08.44 på morgonen)
Det motsvarar ungefär 100 vindsnurror
Det finns andra fördelar med småskaliga, du behöver:
– mindre kringliggande infrastruktur
– de går snabbare att upprätta
– du får kraften där du behöver den
– icke centraliserad kraftproduktion vid skymningsläge/krig
Vad är fördelarna med att samla allt på ett ställe tänker du?
Inte nödvändigtvis mot tekniken, även om det lät så. Vad jag starkt är emot är att privata företag själva ska investera i energiförsörjning för att kunna växa/producera sina varor. Känns extremt oföretagsvänligt.
Det vore givetvis supersmart att ha 10 SMR:er istället för 1 vanlig reaktor som i sin tur är bättre placerade i nätet, lite CDN-liknande tänk. Men det är helt galet att typ Pågen ska behöva investera sitt kapital i en SMR.
Varför då? Vet du hur vattenkraften började byggas i Sverige. Just det – det var industrier som behövde el och byggde egen vattenkraft. Därför hittar du svenska bruksorter där du gör.
Kärnkraft gör att du inte är geografiskt bunden till platser med högt fallvatten.
Poängen med SMRer är att bygga flera på samma plats. Inte nödvändigtvis strössla ut flera 300MW på olika platser, även om det hade varit det bästa ur elnätssynpunkt.
Japp, strössla med dem hade varit bra, men bara ur säkerhetssynpunkt från yttre och inre hot skulle bara bli mer krångligt och dyrare, fler vakter, mer staket, fler övervakningskameror osv osv.
Är det lämpligt på platser där det redan finns värmekraftverk och liknande?
Vattenfall förordar väl SMR bara för att den finansiella risken blir mindre (jämfört med ett “finskt” scenario så går det att stoppa om det går åt skogen). Men de planerar fortfarande att sätta dom innanför gamla skalskydd.
Men visst vore det bättre att sätta en SMR där man kan köra den som ett kraftvärmeverk.
SMR kan ha ett flertal fördelar:
Man bygger fler än en (eller 2-3 st) vilket borgar för billig serieproduktion istället för dyrt engångsbygge.
(Detta inbegriper även alla processer runt om, som certifieringar och annat pappersarbete).
Man kan kasta in en standard serieproducerad turbinsträng, som redan byggs i stora antal till att gas och kolkraftverk, och kraftvärmeverk. Istället för att be någon utveckla en enda enormt stor turbin.
GE Hitachi’s BWRX-300 är helt uppbyggd och dimensionerad för att passa till en standard turbinsträng “från hyllan”, som redan levererats i många exemplar.
Själva reaktorn är mindre och har bara 1/3 – 1/4 av mängden fissilt material i sin härd, med en härd i på bara 20-30 ton Uran så blir det mycket mindre besvärlig resteffekt att ta hand om vid nödstopp, eller olika haverier, och skulle det värsta hända, så blir det mycket mindre värst än med en härdvikt på kanske 80 ton (R3), eller som RBMK (Tjernobyl) som har 192 ton bränsle.
Att man kan placera en reaktor “lite överallt”, där det passar bra för att inte behöva stärka stamnätet, är väl också en fördel.
Men nackdelar finns förstås, personal per producerad MWh blir ju sämre, liksom alla andra saker som revisioner, skötsel av byggnader osv osv.
En lagändring, så ett enda kontrollrum ska kunna styra och övervaka flera SMR skulle vara välkommet.
T.ex. att ett kontrollrum kan få styra upp till 4 reaktorer som ligger max 1 km ifrån kontrollrummet.
(Jag bara kastar ut ett förslag här, det kanske inte är rimligt, vad vet jag).
Just en mindre härdvikt gör att det är lättare att bygga egensäkra system som inet kräver aktiva system (pumpar och reservel mm) utan naturlagarna kyler reaktorn när den är stoppad. Men övertyga MP om det. ..
En mindre reaktorbyggnad borde vara lättare att skydda.
Det här är vad en person i USA ansvarig för säkerheten har att säga om SMRs:
https://blog.ucsusa.org/edwin-lyman/five-things-the-nuclear-bros-dont-want-you-to-know-about-small-modular-reactors/
Många utmaningar, med andra ord. Men vi kan käbbla eller så kan vi bygga å se hur det blir. Jag röstar för det senare. 🙂
Privata kärnreaktorer:
Vad händer med avfallet och avveckling ?
Blir det att reaktorn strax innan avveckling säljs till ett målvaktsföretag, som sedermera går i konkurs.
Idag betalar kärnkraftsägarna till en fond för framtida käravfallshantering och avveckling.
Det lär ju inte ändras.
För övrigt ägs redan en del Svensk kärnkraft av privata aktörer.
SKB har konstaterat att fonden inte är underfinansierad.
Vad tänker ni inför valet i USA och investeringar i Lysa?
Ligger just nu 95% aktier och 5% ränta.
Dags att gå mer safe?
Presidentvalen har väldigt liten påverkan på börsen. Jag tänker inte alls.
Tror inte det spelar så stor roll för börserna vem som vinner. Jag tror att de flesta resonerar ungefär:
Trump lovar skattesänkningar (+), men högre tullar (-).
Harris lovar satsningar i grön teknologi (+), men mer regleringar (-).
=> summa ca +/- 0
Enskilda sektorer kan drabbas. Försvarsindustrin exempelvis, om Trump säljer ut Ukraina och upphör med de amerikanska stöden, som till 90-95% hamnar i amerikansk försvarsindustri.
Då kommer det krigs industriella komplexet “plocka bort” Trumpen. Men dom skulle säkert nöja sig med en ökning av krigsmaterial vad avser fjärran östern o mellan östern. Bara dom får producera o sälja.
UBBE. Passa dig för nyanser. Här tror nämligen väldigt många att USA styrs av en diktator med oinskränkt makt.
Taiwan Semi visar ökad nettovinst med 54%
https://www.cnbc.com/2024/10/17/tsmc-q3-earnings-profit-beats-expectations-as-ai-boom-drives-54percent-hike-.html
Marginalerna i Q4 uppges bli högre än förväntningarna.
På den svaga sidan har vi återigen Kinesiska fastigheter vilket gör att råvaror kopplad till sektorn sjunker.
EURO STOXX 50 förväntas öppna upp 0.2%
TSMC slår förväntningarna men ASML ligger långt under.
Two men says they are Jesus…
(ASML tillverkar maskinerna som TSMC använder)
Efter dagens besked från TSMC kan vi utesluta svag efterfrågan kopplat till AI.
Är väl återigen Kina och bilar som spökar.
Fun facts (på tal om bilar). Apple samarbetade med BYD i sitt havererade bilprojekt.
Det verkar som att TSMC drar upp futures i Nasdaq som nu är plus 0,5%
Som förväntat en svagt positiv öppning i Europa.
Nestlé slopar sin guidning på svag efterfrågan och faller 2.6%
OMXS30 går starkare, plus 0.6% då banksektorn drar upp index.
Inte så konstigt då mångas största intresse är Hemnet, bostadspriser och bostadslån.
Någon som har koll på hur USAs nya exportrestriktioner på teknik relaterat till halvledare kan tänkas slå på TSCM? Jag gissar att t.ex. Nvidia kan ta en smäll p.g.a. det och ASML där har holländska regeringen uttalat sig om påverkan…
“då Trumpsidan pushar ut att Trump ska få en förkrossande valseger, i hopp om att om man säger det tillräckligt många gånger så blir det sant. ”
Det är väl inte bara Trumpsidan som skriver om detta nu. Newsweek, som ligger lite åt vänster på den politiska skalan, hade nyligen denna artikeln, “Donald Trump’s Chances of Winning a Landslide, According to Odds, Polls”
Sen håller jag med om att opinionsmätningarna idag känns väldig osäkra, de två sista valen i USA och Brexit visade de fel.
https://www.newsweek.com/donald-trump-kamala-harris-polls-swing-states-landslide-1967717
“Druckenmiller Says Market Is ‘Very Convinced’ Trump Will Win”
Vad anser du om resonemanget i länken nedan? Kan det inte ha betydelse om Trump vinner?
https://www.affarsvarlden.se/artikel/nobelpristagare-varnar-for-inflationsbomb-om-trump-vinner-presidentvalet
Förstår hur de tänker i teorin men i praktiken brukar inte utfallet bli som man tror.
Det tydligaste tecknet på att marknaden intecknar en vinst för Trump ser man i krypto som har rallat rejält den senaste veckan.
Finns en hel del teorier från många duktiga oddsanalytiker.
Kryptooddsbörsernas oddssättning är för att republikaner gillar krypto mer än demokrater. Och då följer många andra med.
Sen verkar ett eller flera syndikat just nu göra något riktigt balsy med att föräska justera oddsen för att kunna göra en rejäl oddstrade.
Men vi får se hur det utvecklar sig, men denna gången skevar oddsen lite för mycket tror jag.
Här får jag hålla med, många seriösa institut verkar peka på Trump just nu. Om jag förstått det rätt är det mer eller mindre kaos hos demokraterna just nu att det ska bli ”2016 all over” men som tur är så får amerikanerna rådda med detta…
Kaos hos demokraterna? Kanske i juli, men nu har alla ställt sig bakom Harris och hon har drivit en utmärkt kampanj, samtidigt som Dementia Don är allt mer förvirrad och Vance är ungefär lika populär som flatlöss.
Vilka är dessa seriösa institut? Om du tänker på gammelmedia så har de som praxis att låtsas om att valet är jämnt, annars blir det inga klick.
Du kan ju titta på oddsen hos vadslagningsfirmorna. De har skin in the game.
Utmärkt kampanj?
Tengil jag tror du missförstod mitt inlägg som pro Trump när jag de facto är i lägret “don’t give a f**k”. Men det ställt åt sidan, ja det är kaos hos demokraterna just nu oaktat om dom står bakom Harris just p.g.a. att hennes momentum stannat av helt för tillfället och för att Trump (ehuru det är små marginaler) just nu leder i de flesta vågmästarstaterna där valet avgörs.
Att du sedan hejar på Harris är helt OK, jag skiter som sagt högaktningsfullt i vem som vinner då det är det amerikanska folket som väljer sin president och som icke medborgare i USA varken ska jag pilla i det eller ha en åsikt.
Håller med, det är otroligt mycket tyckande där ute och mycket är ungefär lika världsfrånvänt som Trumps berömde tal om “Sweden” februari 2017.
Stör mig otroligt mycket på gnället gällande Biden och samma människor väljer även att veva mot Trump utan att överhuvudtaget reflektera över att situationen är extremt komplex och att det inte finns några enkla lösningar.
RUN DMC, Kadhammar på Aftonbladet av alla ställen verkar nu ge Trump rätt om Sverige.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/vgnXXj/donald-trump-fick-ratt-nar-han-talade-om-i-gar-kvall-i-sverige
Thomas
Åren går fort och det började gå utför redan för 15 år sen.
Har varit med om det mesta i förorten jag arbetar i.
Hot, mord, droghandel och pistoler som faller ur byxlinningen.
Den positiva sidan är att folk generellt är trevliga och försöker men så fort de får chansen drar de från stadsdelen.
Om jag inte minns helt fel så var Sydkraft (idag ägt av E.ON) ett konsortium av offentliga institutioner men framför allt ett antal industrier som ville ha el till låg kostnad.
Om vi tänker oss en situation där alltmer av enkla jobb kan utföras av robotar/AI/whatever, samtidigt som det förr eller senare finns en gräns för hur mycket meningslös överkonsumtion som man faktiskt får ut någon positiv nettonytta av, så är det dags att börja ifrågasätta outtalade ekonomiska axiom.
En ständig och ihållande befolkningsökning behövs inte. Demografiska skiften med avseende på åldersgrupper kan bemötas med gästarbetare, inte med invandring. Det blir billigare i längden.
Förr eller senare kommer vi att behöva reglera vilka människor som skall uppmuntras att föröka sig och vilka som behöver hindras. Hur exakt detta skall gå till kan diskuteras, men ekonomiska incitament för dugliga/bildade medborgare, samtidigt som man kriminaliserar incest (6,25%, samma gräns som i hundavel) som grov barnmisshandel, är ett par pusselbitar.
Ai kommer i dagsläget inte ersätta någon.
Felon Musklers robotar var exv styrda av människor.
AI är i dagsläget mångdubbelt dyrare än att anställa nån att göra jobbet.
Det finns studier som visar att relativt enkla matematiska uppgifter i textform har relativt höga andel fel om man byter ut problemet mot andra uppgifter än de som AI tränats på
“gästarbetare” är många gånger väldigt ineffektivt och migration är bättre. Gästarbetare används främst i länder med hög xenofibi och gränsar generellt till slavhandel. Kolla bara hur bra det gått för sverige inom lantbruk/bärplockning. De enda som stött den gästarnbetsvågen är de som tycker det är ok att behandla människor olika efter ursprung.
https://arstechnica.com/ai/2024/10/llms-cant-perform-genuine-logical-reasoning-apple-researchers-suggest/
Källa till LLMs utmaningar
“Ai kommer i dagsläget inte ersätta någon.”
Gör ett turingtest på en politikerdebatt eller -intervju så får vi väl se.
“Förr eller senare kommer vi att behöva reglera vilka människor som skall uppmuntras att föröka sig och vilka som behöver hindras.”
Den tanken är väl närmast stapelvara i allehanda framtidsdystopier som grunden för ett avskyvärt samhälle. Om någon på allvar föreslår något liknande har denne troligen fått för mycket alkohol i flaskan före dekanteringen (obskyr litterär referens).
Om ni vill ha ytterligre en indikation på hur media röstar kan ni se på dagens besked kring överslåtts och skuldmålen för statens finanser.
6 av 8 partier är eniga. Motsvarande minst 85% av väljarna.
I de ariklar jag sett hittills är utrymmet omvänt. De två partier som representerar 15% av väljarna har fått 85% av utrymmet.
Istället för att peka på det goda i att man över blockgränserna tar ansvar och samarbetar för ladnets bästa så väljer man att istället ge “sina ytterlighetspartier” utrymme att driva agendan.
Fascinerande.
Vem fan ska man rösta på om man tycker att arbete ska löna sig och klimatomställningen är viktigt?
“Amazon satsar en halv miljard dollar (drygt 5 GSEK) för att utveckla Söta Modulära Reaktorer (SMR)”.
Väldigt bra att Amazon tar ansvar för i alla fall en del av elproduktionen, vill gärna se mer av det!
I sammanhanget kan det också vara bra att nämna att Amazon har under många år investerat väldigt mycket i vind- och sol energi. Amazon’s nuvarande vind- och sol energi motsvarar ca 32 st SMRs. [*]
Det är naturligtvis intressant med SMR och viktigt att följa utvecklingen. Men man måste också vara införstådd med att kärnkraft är väldigt dyrt och tar väldigt lång tid att bygga ut, och därför huvudsakligen kommer vara bara en kuriosa för Amazon och liknande företag.
[*] https://www.aboutamazon.com/news/sustainability/amazon-renewable-energy-portfolio-january-2024-update, och baserat på “The company now has more than 500 wind and solar projects globally, and once operational, they are expected to generate more than 77,000 gigawatt-hours (GWh) of clean energy each year, or enough to power 7.2 million U.S. homes.” med antagandet att det är 300 MW SMR med 90% kapasitetsfaktor
Människor inklusive bloggaren har dålig intuition för exponentiell utveckling:
“New investments in coal, gas or nuclear power are financially unviable.”
https://www.rethinkx.com/energy
Kanske Lars borde svara själv, men nej, bloggaren är väl medveten om problemen med oändlig tillväxt i en ändlig värld. Det ingår i bloggens header, även om detta problem kanske inte har betonats så mycket på senare tid.
“Anyone who believes that exponential growth can go on forever in a finite world is either a madman or an economist.”
― Kenneth Boulding
Lazard 2024 [1], sida 16, inflationsjusterad kostnadshistorik:
År 2009, Solkraft PV: 359 USD/MWh
År 2015, Solkraft PV: 65 USD/MWh
År 2021, Solkraft PV: 36 USD/MWh
År 2009, Vindkraft PV: 135 USD/MWh
År 2015, Vindkraft PV: 64 USD/MWh
År 2021, Vindkraft PV: 38 USD/MWh
År 2009, Kärnkraft PV: 123 USD/MWh
År 2015, Kärnkraft PV: 117 USD/MWh
År 2021, Kärnkraft PV: 167 USD/MWh
Kärnkraft, energiproduktion i världen, PWh (peta-Wh):
2000: 2.58
2005: 2.77
2010: 2.77
2015: 2.58
2020: 2.69
2022: 2.68
Vindkraft, energiproduktion i världen, PWh (peta-Wh):
2000: 0.03
2005: 0.10
2010: 0.35
2015: 0.83
2020: 1.59
2022: 2.10
Solkraft, energiproduktion i världen, PWh (peta-Wh):
2000: 0.00
2005: 0.00
2010: 0.03
2015: 0.26
2020: 0.85
2022: 1.32
Det är ingen som pratar om oändlig tillväxt, Tony Seba, som är huvudpersonen bakom länken från AHEADOFTIMES, pratar om S-kurvor och har varit fantastiskt träffsäker. Som man ser i tabellerna ovan så växer energiproduktionen från sol- och vindkraft väldigt kraftigt, och det är väl ytterst sannolikt att speciellt solkraft kommer att fortsätta växa mycket kraftigt i många år till.
[1] LAZARD, “Lazard’s Levelized Cost of Energy +, June 2024.