Börserna inleder veckan blandat i de asiatiska tidszonerna och kronan stärks. SCB rapporterar om ökat bostadsbyggande igen. Handelsbarometern är förstås negativ, men anekdotiskt var det fullt med köpstarka kunder för sällanköpsvaror i helgen, rent av rusning, men då i den välmående medelklassens köplador dit man kan ta bilen.
Stockholmsbörsen gick plus förra eckan och OMXS30 steg +1.03% medan OMXSPi gick +1.46%. Den svenska kronan stärks och dollarn är nere på stödet igen med 10:19 SEK och euron hittas på 11:40. Guldpriset är dock upp marginellt till 822:- SEK per gram då guldpriset i dollar är kvar nära sitt prisrekord.
Borta i USA steg också börserna veckan som gick och S&P-500 gick +1.45% medan teknikbolagens NAsdaq 100 gick +1.09%, förvisso räddad av ferdagens uppgång. Bäst inom FANANGST blev Nvidia med +3.84% på veckan och sämst Amazon som enda negativa aktien med -0.01%. Amerikanska långa räntor backade och räntegapet krympte så tvååringen går på 3.90% och tioåringen 3.81%. Möjligheten för revertering av räntekurvan föreligger alltså.
Borta i de asiatiska tidszonerna är det en blandad kompott nu under morgonen. ASX 200 +0.64% i skrivande stund, Hang Seng +0.80%, KOSPI -0.20%, Nikkei 225 -0.78% och Straits Times +0.09%.
Svensk Handel deppar som vanligt med sin Handelsbarometer som fortsätter vara negativ. Dock steg framtidsförväntningarna inom dagligvaror och sällanköpshandeln, men indikatorn på framtidstron är fortfarande negativ. E-handeln backar, då svenskarna upptäckt att e-handel inte stannar vid Sveriges gränser och t ex den svenska skatten på elektronik går att skippa genom att handla från butiker i andra länder. Svensk Handels VD säger:
“Fortsatt är onlinemarknadsplatser likt Temu och Shein, ett stort hot, och vi är besvikna på att regeringen inte valt att föra dialog med oss kring frågan om konkurrens på lika villkor.”
Konkurrens på lika villkor är en omskrivning för någon form av förbud.
Anekdotiskt dock kryllade det av människor på stan denna lönehelg. I lördags var Avenyn full av folk i Göteborg, tills regnet kom. Dock finns det gott om stängda butiker och lediga affärslokaler, se Hästens ovan.
Inte så konstigt i sig. Göteborg är bilfientlig och tar bort parkeringar, samt har Västlänken som gjort staden till ett ännu värre trafikhelvete än normalt. Så den rika välbesuttna medelklassen i villaområdena tar helt enkelt bilen någon annanstans. Kvar finns tillfälliga pop-up butiker som säljer krimskrams.
De som åker kollektivtrafik är inte köpstarka, till skillnad mot de som äger nya bilar i sina villagräddhyllor. Gymnasiestudenter och CSN-folket på universitetet kommer inte finansiera centrumbutiker med sina hyror.
Istället gjordes ett studiebesök på gamla klassiska Erik Tibergs, vars parkering och butik alltid gapat tom, men ändå överlevt alla dessa år. Inte längre. Överfullt och i butiken var det rusning så man fick tränga sig fram och då var det inte direkt IKEA-priser. Jag hade problem att ta foton utan folk på.
Ute på parkeringen var varannan bil en elbil. Även om det kanske inte syns på fotot i inledningen, så ser ni en del, inklusive några teslor. Elbilar betyder högavlönade personer inklusive tjänstebilar. Erik Tibergs nås också med fördel med bil direkt från den göteborgska gräddhyllssträngen Näset, Askim, Billdal, Kullavik, Särö, Vallda, Onsala samt förstås även från övriga delar av gräddhyllekommunen Kungsbacka. Varför åka in till centrumbutiker som nedlagda Hästens där det inte finns parkering när man kan parkera gratis vid köpladorna och slipper Pestlänken?
Kanske är det räntesänkningarna som fått medelklassen att börja titta på dyra möbler denna lönehelg?
Kände inte direkt någon kriskänsla, utan snarare tvärt om. Däremot kanske centrumdöden fortsätter, och då inte bara i Göteborg. Vill man inte ha de välbesuttna från villaområdena med sina bilar, så åker de någon annanstans för sina butiksköp. Någonstans där bilar är välkomna. Det är inte så att bussen stannar på garageuppfarten.
Och de är ju barnfamiljer också. Det är inte särskilt billigt att åka en hel familj kollektivt. En barnfamilj är också i ständig utveckling och behöver nya möbler, nya kläder mm i takt med att barnen växer och går inte och köper en sak och nöjer sig med de resten av livet. Men politikerna får som de vill, bort med bilarna från städerna och bort med de köpstarka villakunderna. När man knör ihop sig i en etta med stockholmsdusch behöver man inga möbler För de får ändå inte plats på sjutton kvadratmeter lägenhet och skaffar sällan barn, eller bor iaf inte kvar där om man rekombinerar sina gener.
Fullständigt anekdotiskt förstås från en plats och ett tillfälle, dessutom en lönehelg. Kanske gjorde den här ekonomiska svackan att den omtalade centrumdöden till slut är här i den perfekta kombinationen av 20-30% höjda butikshyror uppräknade med inflationen, politikernas hal mot köpstarka bilister, lågkonjunktur och att studenternas billiga produkter köpes från Temu?
Centrumhandeln har dock dödförklarats minst en gång per konjunkturcykel så länge jag levt. Så nu var det gjort för denna vändan. Nästa steg – och det pågår redan – är att även kontoren flyttar bort från centrum. Trots allt vill de anställda kunna ta sina miljövänliga elbilar till jobbet, då den där bussen som sagt inte stannar på garageuppfarten och dessutom har en tidtabell som inte passar en barnfamiljs flexibla behov.
SCB rapporterar att bostadbyggandet ökat med 12% jämfört med 2024 framgår av ett pressmeddelande. 16 650 bostäder började byggas under första halvåret 2024, varav 14 150 lägenheter i flerbostadshus varav 72% är hyresrätter. Bostadsrätter är inte så populärt längre.
Angående fredagens gästartikel och den försvunna befolkningsökningen så kan man jämföra döda med nittonåringar för att få fram en siffra på hur många nya bostäder som behövs, givet att man antar att alla som dör är vuxna och därmed friställer bostäder, och att alla nittonåringar flyttar hemfriån.
2023 dog 94 505 personer folkbokförda i landet. medan antalet nittonåringar var 120 027 stycken. Det ger ett behov av nya bostäder på ca 25 000 men om hälften blir sammanboende (låt oss säga att de flyttar in hos någon äldre som redan har en bostad), så är behovet bara 12 500 nya bostäder.
Byggstarterna första halvåret täckte alltså detta, även om 19-åringar förstås inte kommer ha råd att flytta in i dessa nybyggda bostäder med sina de facto marknadshyror presumtionshyrorna. Ja, nya hyresrätter har en annan hyra, men den hyran ska å andra sidan inte få höjas på ett antal år eller till de reglerade hyrorna kommit ikapp. Således är det relativt enkelt att få ett förstahandskontrakt på en nybyggd hyresrätt, givet att man klarar de ekonomiska kraven som hyresvärden har. Nej, det byggs inte hyresrätter för de som inte har råd med bostadsrätt. Ingen hyresvärd vill ha hyresgäster med dålig ekonomi. Skärp er.
112 kommentarer
Славна Україна! 🇺🇦
Siktade på att vinna Ukrainaartikeln, men denna fick duga!
En mig närstående person jobbar på Rusta. Fullständigt kaos i helgen. Lön och dåligt väder är en speciell kombo.
Jag fattar inte hur det hela tiden kan ploppa upp nya företag som Temu osv.
Vi hade ju Wish för ett antal år sedan. Extremt billigt och frakten var gratis. Kaos uppstod på Arlanda där det vräkte in containers och Posten/Tullverket havererade.
Det var uppenbart att systemet med både frakt och tullavgift missbrukades.
Detta fixades så Wish började betala tullavgiften och helt plötsligt så var det ingen som handlade där längre (t ex -priset på en liten pryl gick från 9 kronor till 119 kr och man kunde köpa samma pryl på valfri prylaffär för 49 kr).
Nu är det Temu som gäller och man kan köpa saker för 9 kronor igen utan frakt eller tullavgift.
Dropshipping.
Jo – jag förstår vad droppshipping är – Temu agerar front och driver webshoppen och varorna skickas direkt från “fabrikerna” – på sätt och vis jobbar Amazon också med dropshipping.
Det jag undrade var hur det kan ploppa upp nya företag som kan skicka varor för 9 kronor fraktfritt från Kina.
Stämmer detta eller hallucinerar AI igen?
“Temu is not strictly a dropshipping platform, but its business model shares some similarities with dropshipping. Here’s a breakdown of Temu’s approach:
1. Direct sourcing: Unlike traditional dropshipping where retailers buy from third-party suppliers, Temu is owned by PDD Holdings (formerly Pinduoduo), which has direct relationships with manufacturers in China. This allows them to source products directly.
2. Bulk purchasing: Temu leverages its parent company’s relationships to buy products in bulk at very low prices, which is different from the on-demand purchasing typical in dropshipping.
3. Inventory management: While dropshippers typically don’t hold inventory, Temu does maintain some inventory in warehouses, allowing for faster shipping times to customers.
4. Supply chain control: Temu has more control over its supply chain than a typical dropshipper, which allows for better quality control and logistics management.
5. Price competitiveness: Like dropshippers, Temu can offer very competitive prices due to its direct sourcing and bulk purchasing power.
6. Wide product range: Similar to dropshipping platforms, Temu offers a vast array of products across many categories.
While Temu’s model incorporates elements that are similar to dropshipping (such as low prices and a wide product range), it’s more accurately described as a cross-border e-commerce platform with a highly optimized supply chain. This model allows Temu to offer benefits similar to dropshipping (low prices, variety) while maintaining more control over inventory and shipping, which are typically challenges in traditional dropshipping.
Vill dock påpeka att bara för att biltema, rusta, ClabbeO med flera är svenska så är de inte automatiskt “snällare”.
De har täljt guld på att sälja samma skit som nu dropshippas.
Nu fick jag mitt lystmäte tillgodosett på Alis guldtid så köper generellt inte från kinabutikker. Men det var en hel del saker som man köpte som var exakt likadana som i svenska butiker.
Men 90% lägre pris.
Inte ens så att svenska butikerna haft bättre kundtjänst heller.
Och det gör ju såklart att folk hellre betalar 20 kr för en skitgrej än 200 i den lokala köplådan
Ja – det är samma saker/tillverkare som om man skulle köpa på valfri svensk butik i många fall och kortsiktigt är det lätt att tänka “Japp! Där köpte man direkt från tillverkaren och tjänade pengar jämfört med att köpa i butik” men sen när man tänker lite längre så är det inte lika kul.
Vem betalar egentligen frakt och tull när man köper något för 20 kronor i Kina som kostar 200 kr i Sverige?
Någon måste ju betala så om du bara betalar 20 kr så betyder det att “någon annan betalar”.
Det beror helt och hållet på vilken vinstmarginal Biltema m.fl. har på det de säljer.
Jag tror fortfarande inte på att något går att skicka från Kina till en privatperson i Sverige gratis.
Någon betalar frakten.
Borttaget de flesta “gratisfrakterna” från kina till Europa.
Men då de är effektiva på sin skit är det inte många kronor extra på priset. Och redan inkluderat.
Försvarar inte att man köper kinaskit. Men man ska förstå att svenska “krimskramsbolagen” är marginellt bättre.
Om biltema köper skiten för 20 kr är inte den tull/moms de betalar direkt nämnvärd heller.
Men det är klart. KÖper man den själv via ett bolag som betalar avgifter blir det ju kanske 30 kr totalt.
Och på biltema kostar skiten 200 kr. Så momsen är ju såklart väsentligt högre. Liksom biltemas profit som mellanhand
Sista bilden med text “Bostadsbygge. Ej för den som vill ha bil. Eller sol.” är grovt missvisande. Det är en bild från Hagastaden och det byggs en ofantlig massa parkeringsplatser i det området. Varenda hus har en parkeringsyta och dessutom finns det jättestora allmänna garage under i stort sett hela Hagastaden! Jag bor i Vasastan men har en av mina bilar i ett av det allmänna garagen i Hagastaden och en bil i ett privat garage tillhörande en fastighet..
Anekdotiskt så ses samma i mindre skala i Karlstad. Bilfientlig kommunstyrelse i komb med byggande och ständiga trafikomläggningar.
Köpladorna tackar och bockar.
Cityborna får ta bilen för att handla..
Det är lite hönan och ägget det där.
Här i en annan lite större kommun (topp 10 men inte topp 3) så funkar det relativt bra. Ett antal stora parkeringshus på randen av innerstaden så in till stan eller ut till köpladorna blir mer ett val mellan vilken butik man har behov av att besöka.
/Medelklass i villa
Kan säga att jag ser samma över hela Sthlm.
Som lantis som är bilberoende går det knappt att hälsa på i vissa områden då det inte finns parkeringa att tillgå.
Vem vill åka till Hagastaden eller Norra djurgården när det innebär 15 minuter att cirkulera runt och jaga p-plats.
Bullshit att “det byggs massor av parkeringar” som nån sa. Parkeringar är i princip ickeavkastande mark och den som är basalt insatt i ekonomi inser att man inte kommer att bygga parkeringar/garage om man inte måste.
Boendeparkeringar kanske byggs. Hjälper inte utomstående.
Jag måste instämma med Justanothernickname ovan. I området kring Hagastaden finns det över 10 garage med en bra bit över tusen besöksparkeringar. Då kan man hålla i huvudet att den färdigbyggda delen av Hagastaden är någon kvadratkilometer eller så. Om man inte hittar en parkeringsplats i det området så är det inte antalet p-platser som är problemet. Situationen är likande i Norra djurgårdsstaden.
Var förbi en förort med “massor” av nystartade restauranger i de “stadskvarter” som byggts upp.
Vi hade tänkt äta men då det var omöjligt hitta parkering åkte vi vidare.
Övning att tänka hur det går för sånna restauranger när nyhetens behag tagit slut för de närboende.
Upplever för övrigt att det är det som lockar folk till stadskärnorna nu. Nöje och restauranger. Och då tar folk en “ridesharetaxi” om de ska dricka. Få i min bekantskapskrets som skulle sätta sig på kollektivtrafiken i Sthlm utanför “pendlingstid”.
Inte bara en statusmarkör att ha bil eller undvika kollektivtrafiken utan något många “unnar” sig när de kommit upp i lönetrappan. Kollektivtrafik kostar för mycket tid. Måste kombineras med promenad (längre dito om man bor i villaområde) och kvälls och helgtid är det knappast en trygg eller angenäm miljö.
Jag vet ju inte vilken förort du åkt förbi även om jag gissar att den ligger i Stockholm och vad dina bekanta tycker om kollektivtrafiken kan jag inte heller gärna spekulera kring.
Men att man tar en taxi till och från en resturang om man ska dricka alkohol tror jag inte är ett alldeles nytt påfund. Det har nog mer med annat än parkeringsplatser att göra.
Att kollektivtrafiken skulle vara överdrivet farlig, stökig eller liknande i Stockholm vid tider före och efter normal middagstid tycker jag inte heller är en rättvisande beskrivning. Att det beroende på var man bor kan ta lång tid att resa kollektivt till vissa platser stämmer förstås men det är ju svårt att komma runt.
För att återvända till parkeringssituationen skulle jag gissa att Hagastaden är ett av de områden i centrala Stockholm där det är enklast att hitta en parkeringsplats.
@Osterbacke:
Huruvida det stämmer eller inte att kollektivtrafiken är otrygg har inte det minsta med saken att göra. Fakta är i det här fallet irrelevant. Upplever man att kollektivtrafiken är otrygg så undviker man den, så trivialt enkelt är det.
I sammanhanget är det heller inte oväsentligt att det ofta blir betydligt knöligare att använda kollektivtrafik – man tar inte tuben om man ska veckohandla till familjen.
@Pentivarg:
Du har helt rätt i att det är upplevelsen och inte fakta som avgör beteende. Det är dock inte en anledning att låta folk leva i villfarelse utan snarare en en anledning att påpeka det felaktiga och uppmuntra personen i fråga att testa sin tes mot verkligheten.
Nej, men veckohandlar inte via tunnelbanan vilket jag inte heller har påstått. Bor man i centrala stockholm så går man allt som oftast och veckohandlar. Bor men i den omnämnda Hagastaden så har man en Willys, en Hemköp och en Coop och en Lidl inom några hundra meter från varandra. Det är troligen kortare att gå till och från närmsta matbutik än att gå till och från bilen först vid hemmet, sedan vid butiken och sedan vi hemet igen.
Om man inte bor i Hagastaden men ändå vill veckohandla där så är det gratis parkering (1,5 h) i bevakat varmgarage med möjlighet till laddning av el-bil vid Hemköp. Parkeringen borde alltså inte vara ett bekymmer i det fallet heller.
Hagastaden ligger dessutom på gränsen för trängselskatt. Arbetar man i city och bor norr om staden så kan man med fördel svänga in och handla på hemköp efter jobbet, parkera gratis, ladda elbilen och spara 25-45 kronor i trängselskatt. Ska man äta middag på en resturang i området så kan man för 75 kronor stå i bevakat varmgarage, ladda elbilen från klockan 19 till midnatt. Lägg där till att man väljer ett garage på “rätt” sida om tullen så slipper man trängselskatt om man kommer ifrån jobbet med bil. Ska ett par äta middag på resturang är den kostnaden inte överdrivet stor i sammanhanget.
Jag tycker fortsatt att parkeringssituationen i Hagastaden inte alls är så illa.
Att jag nämnde veckohandling är blott ytterligare ett exempel på varför kollektivtrafiken förlorar mot bilen. Jag har ingen erfarenhet av Hagastaden, men den är trots allt bara ett område bland många andra i landet. I mitt fall har jag en matbutik, en pizzeria och en kinakrog tio minuters promenad bort. Till det stora köpcentrat tar det tio minuter med bil och nästan en timme med buss, inklusive att byta buss vid “resecentrum” som nästan alla bussar måste passera, och det enbart om man räknar tiden från man kliver på tills man kliver av bussen. Lägg till väntetid för nästa buss, vilken kan uppgå till en halvtimme beroende på tid på dagen och årstid. Att promenera skulle ta ungefär samma tid. Och då bor jag trots allt i en av våra tio största städer och har en busshållplats tvärs över gatan.
Stockholm är inte måttstocken för hur kollektivtrafik är. Det är, som en kåsör i GP beskrev det, bara ett Linköping på steroider. Och då är nog kollektivtrafiken i Linköping ett bättre riktmärke för hur det ser ut på de flesta orter.
@Pentiivarg
Jag har inte heller påstått att centrala Stockholm är representativt för Sverige eller att Hagastaden är representativt för centrala Stockholm.
Jag svarade på Zebulons kommentar om hur illa p-situationen är i *just* Hagastaden/norra Djurgården.
Jag bor inte i Hagastaden men väl i Stockholm och jag hade gärna haft den p-situation de har.
Som sagt, hittar men inte en p-plats i Hagastaden så ligger felet någon annanstans än antalet p-platser.
För övrigt har jag upplevt att centrala Linköping är ganska besvärligt att besöka med bil.
Ingen invändning ang. Linköpings centrala bilmiljö. Centrum i väldigt många städer är besvärligt med bil. Förutom Muteborg då. Den staden ligger i en helt egen liga där besvärligt inte ens är förnamnet.
Tror inte vi har så annorlunda åsikter, bara lite olika referenser för reflexioner.
@österbäcken
De flesta riktiga vuxna kan hantera en middag eller lunch utan alkohol nuförtiden.
Bor man på landet är taxin dessutom då motsvarande middagspriset. Så det är minst en som kör.
Men då bekantskapskresen nu har bostäder med minst 2500 kvm tomt så är det generellt minst en bil per hushåll och då den ene då kör är genrellt det alkoholfritt som gäller.
Men fokus är som sagt på maten inte spriten.
@Sebulon
Jag har inga åsikter alls om människor dricker alkohol eller inte (så länge de inte kör bil). Inte heller tycker jag att man måste åka taxi. Har man bil och vill använda den så går det bra och i den aktuella stadsdelen finns som sagt gott om p-platser i garage. För andra kan förstås kollektivtrafiken fungera bra.
Jag kan hålla med om att maten i regel står i centrum vid resturangbesök. Vill man bara bli full så kan det lösas på enklare sätt. Det finns förstås undantag, som om man exempelvis skulle gå på rom-provning på restaurangen i Hagastaden som som specialiserar sig på det.
Jag ser nu att jag felaktigt stavade ditt nick fel innan. Det ska jag försöka se till att inte upprepa!
Det går ju för fasen inte att veckohandla till fots! Då får man ju gå till affären flera gånger vid samma tillfälle.
@PPP
Det är nog vanligt att komplettera handlingen i veckan.
Men bor man i den aktuella (som i det som kommentaren jag svarade på handlade om) stadsdelen så har nog den som har störst avstånd till en entré av en större matbutik från sin port en kortare sträcka än ett par-tre hundra meter.
Jag har svårt att tro att särskilt många i Hagastaden tar bilen för att handla mat då om man inte handlar “påvägen” när en bilresa görs av ett annat syfte.
Samtidigt som Teslafolket köper dyra möbler, slås det rekord hos kronofogden: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skulderna-hos-kronofogden-vaxer-fler-far-betalningskrav
– Det kan förklaras med ett tufft ekonomiskt läge, där vi ser att många är överbelånade och har överkonsumerat, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på myndigheten.
Det är inte samma klientel.
Men det är i makroperspektiv samma ekonomi som ska hantera det…
Är ändå eftersläpning på kronofogden så kan reda ha vänt.
Om jag inte är ute och cyklar så är det när en kommun ger ett startbesked som status sätts som preliminärt påbörjade lägenheter.
Det betyder inte att byggherren faktiskt börjat bygga.
Men detta kan såklart någon mer insatt person bekräfta eller bemöta.
Så är det.
Om jag inte missminner mig så är det även så att det varit en “deadline” för att påbörja projekt för de sista som skulle ta del av beviljat investeringsstöde.
Topp 10
Grattis!☀️
Grattis!☀️ lycka till idag.
> Konkurrens på lika villkor är en omskrivning för någon form av förbud.
Nåja. Man kan ju tänka sig att man kräver att de kinesiska företagen inte använder slavarbetskraft och att importerade produkter följer kemikalielagstiftningen.
Samt betalar sin egen frakt.
Kommer så klart inte hända för att man ber dem snällt.
Precis min tanke.
Om vi inte ställer samma krav avseende arbetsvillkor, kemikalieskatter osv. på varor från Temu m.fl. så är det inte konkurrens på lika villkor.
Bygger man attraktiva hyresrätter i bra lägen finns det en marknad med äldre som sålt villan.
När de börjar räkna på vad ett klubbmedlemskap i en byggfuskad BRF kostar som dessutom förvaltas av amatörer och villan börjar bli tung att sköta om OCH låser in ett stort kapital som är svårt att frigöra innan den sålts och man vill ha lite skoj de sista ljuva åren tror jag att hyra inte är oattraktivt.
Givet man hyr rätt.
20000 i hyra för en 3,5?
Går man från villan med 4 MSEK kan man betala 150 000 varje år i många år.
Och ha pengar över.
Man måste bara lära äldre vad alternativkostnad innebär.
Bara bankränta på 4MSEK är ju nästan halva hyran.
Nya breffar är ju prisade så att vinsten från villan täcker och ger lite överskott. Det är ju inte en fri , välfungerande marknad direkt…
Medhåll på den här.
Tror tyvärr det är för få som tänker så.
Medhåll på den här.
Tror tyvärr det är för få som tänker så.
Ett problem är reavinstskatten, som låser fast många äldre i sina gamla villor och radhus där de bott nästan hela sitt liv.
För tyvärr är ju reavinstskatten kopplad till samma märkliga prisuppgång som nu gör att det pensionären ska köpa och flytta till också kostar multum.
Jag tycker nog att det borde finnas någon slags reduktion av reavinstskatten ifall man säljer något man bott i en väldigt massa år. Det var ju knappast som spekulationsobjekt man köpte det för då.
Fast tar man ut kapitalet och flyttar till hyresrätt så är det väl inte ett problem mer än att det svider lite att betala skatt?
Hur kan detta vara ett problem?
Förstår inte argumentet att reavinstskatten skulle göra så äldre “låses fast” – det låter mer som ett argument som Timbro hittat på för sanningen är inte så sexig. 🙂
Vill man inte betala reavinstskatt så säljer man billigare. Då kan du välja och vraka bland köparna.
https://lawline.se/answers/salja-fastighet-under-taxeringsvardet-blir-det-gava
Arvingarna åker ju på reavinstskatten när fastighetens säljs. Det är iofs inte den äldres bekymmer…
Men när man ser hur bostadsrätterna prisas in och kapitalet binds upp så inser man hur cynisk byggbranschen är.
Den får man ju numera skjuta upp till döddagar, så länge man köper nytt som nominellt är dyrare än det förra.
Om man ska investera kapitalet för att betala hyran med avkastningen så frigörs det inte ändå.
Men det är mer tillgängligt än när det satt i villan. Men visst, spenderar man delar av det blir avkastningen lägre.
Och bara tanken på ännu en flytt… Pust! För att inte tala om att behöva prata med mäklare. Bättre bo kvar.
Jag tror inte en 75åring skall dunka in kapitalet på Lysa.
Bankkonto med ränta.
Anekdotiskt visserligen, men flera äldre i min yttre bekantskapskrets har stått i bostadskö hela livet samtidigt som de bott i ett hus som svensk bostadspolitik pressat upp 1000% i värde under deras boendetid.
Det som händer när de närmar sig pensionen är inte att de flyttar in i några nybyggda bostäder med marknadsmässiga hyror, de tar de absolut mest reglerade hyresrätterna man kan få med 40 år i kö och köper ett hus i Italien, Portugal eller Spanien där de spenderar större delen av sitt liv samtidigt som lägenheterna ekar tomma.
De dyra hyresrätterna lämnas till yngre generationer som inte har råd att komma in på bostadsmarknaden och aldrig heller kommer kunna spara ihop till det.
Ja kontoren håller ett område vitalt. Med lunchrestauranger och småbutiker där impulsköp kan göras på lunchen och efter jobbet. Flyttar kontoren bort blir det kris. Som i San Francisco där stadskärnan förfaller/förtvinar. Och missbruk och hemlöshet tar över.
Snart i våra svenska storstäder.
Samtidigt pågår en förtätning av kontoren. Mindre rum byggs om till s.k. flexibla områden, där ingen ens har ett eget skrivbord utan på sin höjd ett skåp för personliga arbetsredskap, typ laptop. Den förändring som pandemin gjorde vad gäller att arbeta hemifrån kommer att accelerera i takt med dessa förändringar. Kontorsarbetet har i grunden förändrats och företagen ser möjlighet att minska kostnader. Vad de nog inte tänkt på är att ingen i framtiden kommer att vilja vistas på kontoret om man inte måste. Då dör även de kontorsnära butikerna och lunchrestauraangerna.
Så har vi fenomenet med bilhatande politiker som vill ha bort bilar från staden. Därmed försvinner som konstaterats butiker och service från innerstaden. Nya stadsområden byggs utan att det finns butiker, inte ens en närlivsbutik i en del fall. Vem vill bo där? Bokstavstroende miljöpartister? Knappast de politiker som bestämt att en stad ska bestå av statarlängor på höjden, de lämnar inte villamattan. Kvar inne i staden finns som sagt de som inte har bil och inte har råd att ta sig därifrån. Välkommen, Detroit 2.0. Men kanske är det vad som eftersträvas, det sägs ju att alla dåliga amerikanska företeelser letar sig hit så småningom. Så även förslummade innerstäder.
För att distansarbete på allvar ska slå måste det till extra rum i våra bostäder.
Smart av arbetsgivarna att externialisera lokalkostnaderna och låta arbetstagaren betala själv.
Det är ett lätt val för mitt livspussel att jobba hemifrån i mesta möjliga mån. Jag minskar resekostnader och trötthet genom att slippa flera timmars daglig pendling. Nackdelen är att man tenderar att inte ta lika många pauser som man gör på kontoret.
Krävs nog annan arbetsmiljölagstiftning också. Enligt min arbetsgivare så måste den huvudsakliga arbetstiden vara förlagd på kontoret, så de slipper juridiskt arbetsmiljöansvar. Därför har de satt 40% som gräns på att jobba hemifrån. Detta för att vi anställda inte ska kunna komma med krav på bättre arbetsmiljö hemma. Arbetsgivaren vill väl knappast bekosta ergonomisk skrivbord i hemmet. För att inte tala om rehabilitering av ryggskada som uppstått vid hemarbete osv…
Generellt är det ju det man ser. De som är produktiva på hemarbete har sitt hemmakontor med liknande utrustning som på jobbet
Sen finns det ju en grupp som sitter vid köksbordet fortfarande för att de gillar tiden de kan lägga på det privata.
Men vid köksbord/soffa är det bara konstatera att produktiviteten upplevs som lägre.
Annars är det ju fritt fram att visa andra människor på bild och video. Man behöver inte deras godkännande.
Inte privat i sociala medier. Denna sajt är inte privat. Dessutom finns det något som kallas respekt för andra. Pröva det.
Respekt är något som vi gillar. Därav inte heller tillåtet med doxning av ickeoffentlig person på bloggen 🙂
Anekdotiskt från stora visningshelgen:
BRF är sheissesvårt att sälja.
Köparna är jobbiga och kollar ekonomin i föreningen och ställer frågor om belåning.
Nu har även bankerna gått ut och informerat att föreningar som går med ständiga underskott “pga bokföringstekniska orsaker” inte är en säker förening att köpa lägenhet i.
Så föreningar med höga avgifter har problem få köpare för köparna kräver lägre pris jämfört med föreningar med låga avgifter
Föreningarna med låga avgifter nagelfars för att man vill veta om de låga avgifterna är pga “styrelsen vill sälja” eller om ekonomin verkligen är bra.
Villorna lockar massor av köpare då de inte har avgifter. Men köparna måste sälja innan de kan köpa
Och många köpare tycker att villorna fortfarande är överprissatta med tanke på renoveringsbehov.
Har varit och tittat på några inte helt billiga objekt de senaste åren. Besiktningsprotokollen noterar för hög fuktkvot i bottenplanen (sutteränghus), svartmögel i kattvindarna. Full värme och öppna dörrar under visningarna för att dölja “jordlukt”. Badrum där plastgolv verkar ha släppt från underlag eller tveksamt aningen lyfta parkettbrädor i vardagsrum som gränsar till balkonger byggda så att limträbalkar har fört med sig fukt in i husstommen. Ofta krävs det ingen certifierad inspektör för att ana att “visst renoveringsbehov” föreligger. Flertalet villor i normala prislägen har vid överslagsberäkningar krävt någon mille i insats. Dränering, fasadbyte, takpannebyte, golvbyte i våtrum, etc.
Precis detta. Jag är ju “Booliknarkare” och det som slår en är hur ofta hus med enorma renoveringsbehov ligger ute till samma eller liknande pris som färdigrenoverade objekt
Under peaken covid var det dock många som verkar skita i om taket var bytt eller om det var mögelprickar i hörnen. Huvudsaken var att det var nymålat och ett nytt kök.
Idag verkar köparna vara betydligt mer pålästa.
Och kan inte säga jag tycker så mycket synd om de som genomförde ett köp på 8 miljoner där de inte gjorde grundläggande Due Diligence…. Känns som många svenskar tyvärr la mer tid på att välja chips till fredagsmyset än granska huset de köpte.
Noterar hur höga hyrorna är i fräscha nybyggen. Då blir det billigare att installera en handikapphiss och anlita en firma för att klippa gräsmattan. Tack vare eget garage slipper jag att få min bil repad, uppbruten eller uppeldad på en gemensamhetsparkering. Vidare slipper jag grannars höga musik och festande. Jag kan tvätta när jag vill.
Således finns inga incitament att sälja mitt lilla hus för att bo socialt obekvämt.
Men vem vet var en tillträdande vänsterregering kan hitta på för att tvinga de som ordnat det för sig. Fastighetsskatt beräknat på yta/boende är ett förslag som diskuterats i Boverket. Det skulle “svida att bo stort” skrev DI för några år sedan.
Extrapolerar man fö. situationen i Sverige får man snart en kula i sig om man inte köper majblommor. Kanske dags att överväga utlandsflytt.
Försäkringskostnaden för bilen är hälften om du bor i villa. Typ.
Fastighetsskatten skulle väl ändå baseras på taxeringsvärdet och inget annat. Hur stort man bor är helt irrelevant och jag har inte hittat några förslag från vänstern där boyta skulle vara en avgörande faktor.
Mitt hus hade kostat 20 miljoner i Danderyd eller 1 miljon i obygden. Underhållskostnaden är densamma och idag är även fastighetsavgiften densamma. Det är orimligt. Givetvis ska denna vara progressiv och gärna starta från 0 kr för de allra biligaste husen i landet.
Kombinera detta med förmögenhetsskatt och rejäla skattesänkningar på arbete och vi börjar närma oss en modern finanspolitik som bygger på hur Sverige ser ut idag.
Jag skrattade gott åt kommentaren om trafikhelvetet. Jag har kört bil i många av världens storstäder men det finns en stad som jag vägrar, det är Göteborg. Svårighetsgrad 10 av 10. Minsta lilla fel så är man på väg mot Hisingen utan att kunna vända. I city kommer det spårvagnar från alla håll och de kör rätt aggressivt.
Tunnis! Jag har kört yrkesmässigt på ackord i Göteborg. Det går jättebra. Fast man måste förstås kunna sin stad.
Efter 2015?
Vaknar fortfarande svettig ibland om nätterna av vad jag tycker är den aggressiva tutan på en spårvagn vid korsvägen….
Det är mer än 10 år sedan nu men paniken är lika aktuell.
Sen tycker Göteborgarna det är kul att finta utomsockens med konstiga trafiksignaler som de inte sett innan. Man kan riktigt se hur de sitter och skrattar när folk blir förvirrade över de olika streck och krumbukter som visas på trafiksignalerna istället för Rött, Gult eller Grönt.
Jävla kustlänningar!!!
Jag har kört extremt lite i Göteborg men har ett jobbigt minne av att i princip alla gator var enkelriktade…
(kan också vara jag som suger på att köra bil, vad vet jag)
Göteborg är stundtals utmanande helt klart.
Men museirondellen i Jönköping går inte av för hackor den heller.
Museirondellen verkar vara en utmaning. Jag kan dock kontra med the magic roundabout i Swindon: fem smårondeller inbyggda i en stor rondell.
Anekdot om kollektivtrafik. Ska jag åka in till Stockholm med min familj (bor 3 mil utanför Stockholm, fru och två barn) en helg så är det billigare att ta bilen och parkeringsavgift även inräknat slitage och att jag kör på bensin än vad det är att åka kollektivt.
Den kalkylen har bara sett värre och värre ut för varje år. När jag bodde inne i centrala Stockholm och skulle fånga ett tåg från centralstationen var break even kollektivtrafik vs taxi tre personer i taxin. Så var man två tog man alltid taxi för betala 20kr mer för att slippa släpa väskor upp och ner i tunnelbanan är lätt värt det.
Ännu värre blir din kalkyl om man bor i närförort.
Lägg till tiden att ta sig från kollektivtrafiken till hemmet eller målet. Hållplatsen ligger inte på garageuppfarten …
Handel bryr sig inte om demokrati och välfärd så handla där det är billigt och välkomna diktatur och misär.
Ja, hyrorna för nybyggda lägenheter är höga.
Nu är jag måhända fördomsfull, men när jag promenerar i dessa områden med höga hus som står tätt ihop och där hyrorna är höga så får jag intrycket att de som bor där inte alltid betalar hyran helt på egen hand.
Kort sagt behöver man nog vara socialbidragstagare eller berättigad till bostadsbidrag för att ha råd att bo i en nybyggd lägenhet.
Skulle vilja påstå att det där är en svärjismyt
Det är ingen kommun som sätter bidragstagare i nyproduktion om de kan undvika det.
Och bor du i nyproduktion och behöver gå på bidrag en längre tid kan jag lova dig att du kommer omfördelas till en billigare lägenhet.
… och till en annan kommun, exempelvis en gammal bruksort i bergslagen. Social dumpning, som Expressen kallade det i en artikelserie för några år sedan.
https://www.expressen.se/gt/politisk-revolution-i-fattiga-kommunen/
Ska kommunerna kunna spela svarte petter med varandra om vissa av sina invånare?
Nej men byggs det mycket nytt och inga andra finns att att hyra ut till så blir det nyanlända. Jag cyklar mycket i storstockholm och såg senast i dag att typ nyanlända placerats i splitter nya lägenheter utåt gamla motorvägen i Rinkeby.
Får byggspekulaterna inte hyresgäster till sina höga hyror så får de antingen sänka dem eller ha tomt. Grundläggande kapitalism. Och kommuner har vissa skyldigheter att sörja för dem som befinner sig där. Det är väl bara Staffanstorp som tror annorlunda.
Kollektivtrafik – tar dig från en plats där du inte är, till en plats du inte ska, på en tid som inte passar.
Alla bilåkare borde skända en tacksamhetens bön till de som trots detta uppenbara elände ändå åker kollektivt. Hade de satt sig i egna bilar istället hade det kanske inte blivit så värst smidigt för *någon* att glida runt i sin stålkoloss.
Eller så hade man lagt kollektivtrafikpengarna på mer och bättre vägar där de behövs.
Eller så använder man pengarna som läggs på vägar och vägbyggen i storstadsreionerna till att bygga en kollektivtrafik anpassad efter behoven hos arbetspendlare.
Skånetrafiken tar myrsteg i rätt riktning.
Det är mestadels miljövänstern och andra vänsterblivna som styr lokaltrafiken som kvaddar det. Men det börjar bli bättre där också.
Men nu pratar vi inte Sätila-Gbg centrala delar utan snarare något som motsvarar pendlarstationer.
Som Socialisterna i skolan i Norrland
“Kolla kineserna som är så lyckliga med sina cyklar!!! Så vill vi med ha det”
Skillnaden är väl att ingen i kina cyklar längre nu när de inte är fattiga som kyrkråttor.
Trafikplanering nästan som heroinmissbruk: istället för “bara en sista sil” så drömmer man om “bara en sista fil”.
Pengar kan dock inte övervinna fysikens lagar Lars, det finns inga vägar som kan absorbera alla dessa bilister du drömmer om när man ska flytta kollektivtrafikresenärerna till bilar istället. Särskilt inte på platser utanför din landsbygdstillvaro där det är massa hus överallt, som i de större städerna.
För att travestera Göran Persson: den som är beroende av kollektivtrafik är icke fri.
Apropå kollektivtrafik vs biltrafik. Vi har EXTREMT bra kollektivtrafikförutsättningar här. Ändå gapar parkeringsplatserna tomma efter 9 på vardagar i föreningen. Det är omöjligt att tävla med bilen när det gäller flexibilitet oavsett evighetslånga vägbyggen, straffskatter och militanta förbudsivrare i stadshuset.
Jämförbart med livet på landet.
Vi har ett par pendlarparkeringar med buss som passerar var 5:e minut i rusningstid
Efter pesten halvfulla. Folk insåg det smidiga.
Eller som en kompis uttryckte de
“Vill du sitta fast i en bilkö pga olycka med 60 andra. vara flera storrökare, flera som inte kan duscha (dåligt märkt blandare mest troligt), folk som skrikpratar i högtalartelefon. Eller i din egna bil med ventilerade säten, mugghållare, laddare osv”
Så är det. Jag har också en extremt bra förbindelse till jobbet där jag bor. En och samma busslinje, nästan dörr till dörr som avgår var 20e min. Tar dock bara bussen i extrema nödfall.
Oftast cyklar jag de ca 4 km till jobbet. Men är det skitväder tar jag bilen. Orka sitta och trängas på en buss. Är man nästan 2 m lång är det extremt obekvämt att sitta ned. Det är oftast överfullt med folk och bussen är fruktansvärt långsam.
Ibland tar det faktiskt inte mycket längre tid att gå än att ta bussen. Den ska ju stanna på varenda hållplats. Ibland är det nån krånglig passagerare som inte kan betala. Trafikstockningar, rödljus och vägarbeten.
Men uppenbarligen tänker inte alla likadant. Verkar ofta vara mycket folk, i alla fall i rusningstid. Ser ofta skolungdomar som
Så är det. Jag har också en extremt bra förbindelse till jobbet där jag bor. En och samma busslinje, nästan dörr till dörr som avgår var 20e min. Tar dock bara bussen i extrema nödfall.
Oftast cyklar jag de ca 4 km till jobbet. Men är det skitväder tar jag bilen. Orka sitta och trängas på en buss. Är man nästan 2 m lång är det extremt obekvämt att sitta ned. Det är oftast överfullt med folk och bussen är fruktansvärt långsam.
Ibland tar det faktiskt inte mycket längre tid att gå än att ta bussen. Den ska ju stanna på varenda hållplats. Ibland är det nån krånglig passagerare som inte kan betala. Trafikstockningar, rödljus och vägarbeten.
Men uppenbarligen tänker inte alla likadant. Verkar ofta vara mycket folk, i alla fall i rusningstid. Ser ofta skolungdomar som
Eller det roliga fenomenet som är rätt vanligt i GBG och Sthlm (Våra myrstackar)
Personer med psykiska och missbruksproblem som har kissat ner sig på sittplatsen.
Alltid lika roligt att ha satt sig på en sån plats. Brukar göra att man står i ett år därefter i kollektivtrafiken.
Tiberg är lokal butik för oss som bor i Linné och Masthugget. Är ändå rätt köpstarkt klientel i bostadsrätt. Har bil men går mest när jag ska handla i stan.
Apropå att åka bil kontra kollektivt. Grabben ska gå en skola i en idrott denna höst. Anläggningen ligger i en annan stadsdel här i Göteborg. Det krävs ett spårvagnsbyte men skulle ändå inte ta mer än dryga 20 min att åka dit. Men priset! 36 spänn för honom, 36 till för mig. Och sen hem igen, sannolikt strax efter att första stämplingen hunnit gå ut. 144 spänn, gånger typ 14 (en gång i veckan fram till jul). Tvåtusen spänn – det är ungefär lika dyrt som priset för kursen plus klubbmedlemsskapet, och skulle alltså dubbla vår kostnad.
Tar jag bilen istället tar det ungefär lika lång tid. Jag får tyvärr betala en trängselavgift på ditvägen, gissningsvis 16 spänn så dags. På hemvägen är det ingen avgift längre. Det ligger praktiskt nog ett hyfsat billigt P-hus strax intill, kostnad typ 14 spänn. Och så en bensinkostnad på kanske 20 spänn. Summa en 50-lapp per gång. Gånger 14 blir det 700. Bil har jag ändå, och dess slitage ökar obefintligt pga detta, så inget extra tillkommer. Alltså en ren besparing på 1300 spänn! Inget svårt val – trots att jag gärna hade åkt kollektivt.
Om någon lokalpolitiker skulle läsa detta så gissar jag att deras första instinkt skulle vara: Hur kan vi öka kostnaden för bilen så att det blir rättvist? Men det är ju inte riktigt så jag menar … 🙂
I Gbg är instinkten inte i första hand att öka kostnaden, utan hur man kan omöjliggöra möjligheten att köra med egen bil, kanske genom att gräva upp några fler gator (och anlägga cykelbanor) och skylla på värstlänken.
Uppsala och GBG. Socialisternas högborgar.
Där det gamla socialdemokratiska folkhemsbyggandet övergått till folkhemssaboterandet.
Tog mig frihet att bevaka en kommun i Norrort med över 400 objekt, där jag tror stora visnings helgen var nu i helgen finns 26 st med budgivning, 50 % är under utgångsbud, ( just nu) 25 % ” budgivning pågår” och resten runt utgångsbud.
Vad det nu innebär låter jag säga, får se men blir spännande nu med rekordutbud och se draget.
Nu har ju räntan sänkts två gånger .kanske tar lite tid, men bästa för mäklare och folk är ändå att man hittar balans, avslut = provision.
Men man glömmer snabbt att kvar att leva på kalkylen för att få lån ökat, också, pga inflation och varsel och osäkerhet i bygg, kommer spilla av sig, men klart media ( banker) mäklare, byggare kommer hetsa för att använda media som pr ” skynda köp” kredit kranen måste börja öppnas igen.
Man ser tydligare på alla nyproduktioner, att kalkylen på belåning visas tydligare, och de som höjt avgiften sitter låsta känner någon som köpt för 8,2 millar avgift gått från 5900 till, 7700 sek, det påverkar direkt.
Så tror många blivit lite brända av nyproduktion, och det lär sitta i ett bra tag,
Men blir spännande att kika avslut och ta tempen igen efter 1 okt när många kör visning 2 eller 3, kommer man fortsätta utan prissänkning eller låta mäklarna jobba gratis.
Väldigt många “budgivning pågår” där det är “dolt bud” när man mailar mäklaren.
Dvs inget bud alls utan man vill att nån ska kontakta så man kan förklara varför objektet är så fiiiint….
Tittar man på villorna här ute i Roslagen är det ett “massivt” uppdämt utbud av små byggföretag som köpt tomter och smällt upp ett Älvsbyhus och en altan.
Säljs i vissa fall som “nytt” men varit uthyrda minst ett år.
Iaf så vill man ha 6 miljoner för kataloghus med halva tomtstorleken som gammal bebyggelse. utan trädgård och ofta insyn rakt till grannar/väg
Frågan är varför man skulle vilja bo på en villamattatomt utan privatliv på landet. Då kan man ju betala nästan samma priser och vara närmare service.
På landet vill man ju ha de stora tomterna, avståndet till grannarna och den uppväxta naturen.
LW
“Hästens flaggskeppsbutik på hörnet Vasagatan/Södra Vägen i Göteborg har lagt ner och lokalen gapar tom trots premiumläge.”
–
Men så är det också sängar med premiumpriser.