Börserna går blandat i Asien under onsdagsmorgonen efter att börserna stigit i USA och Nvidia rusat på stigande techaktier. Kronan försvagas samtidigt som amerikanska räntor blir lägre. En utredning lägger ett förslag att det ska bli obligatoriskt för myndigheter, kommuner och regioner att skicka digital post till de företag och privatpersoner som anslutit sig till detta, vilket dock ska fortsätta vara frivilligt.
Stockholmsbörsen backade igår med -1.27% för OMXS30 och -1.30% för OMXSPI. Den svenska kronan försvagades, förmodligen just pga kapitalutflöde när utländska investerare sålde av, och euron kostar nu 11:26 SEK medan dollarn går på 10:51 SEK. Guldpriset hittas på 783:- SEK per gram.
I USA backade de långa amerikanska räntorna något, men det hjälpte alltså inte kronan. S&P-500 steg +0.39% och techbolagens Nasdaq 100 gick +1.16%. Inom FANANGST rusade Nvidia +6.76% och återtog en stor del av de senaste dagarnas ras. Sämst bland FANANGST gick Amaszon med +0.41% och alla bolagen i gruppen steg alltså på börserna.
I de asiatiska tidszonerna går dock börserna blandat under onsdagsmorgonen. I skrivande stund går ASX 200 -0.72%, Hang Seng oförändrade -0.02%, KOSPI +0.45%, Nikkei 225 +1.26% och Straits Times oförändrade -0.03%.
En utredning föreslår att så kallad digital post ska bli obligatoriskt för förvaltningsmyndigheter, kommuner och regioner i de fall mottagande privatperson eller företag har en digital brevlåda via Mina Meddelanden, som t ex Kivra, Min Myndighetspost, Billo eller Fortnox. Idag gör inte alla myndigheter, och särskilt inte kommuner och regioner detta, och det finns stora kostnadsbesparingar på att inte alla ska utveckla egna system.
Därmed kanske vi som kör och älskar vår digitala post slutligen kan bli av med de sista pappersbreven som envist ska hamna i brevlådan.
Utredningen skulle titta på att göra det obligatoriskt även för företag och privatpersoner att kunna ta emot digital post, men det skulle bland annat ställa krav på obligatorisk elektronisk legitimation som BankID, och förstås även utgöra ett problem för de svagaste i samhället, inklusive äldre med svikande kognitiv förmåga, men också personer utan datorer eller smartphones.
Anslutningsgraden är redan hög bland privatpersoner med ca 6.2 miljoner anslutna till systemet. Det är lägre anslutningsgrad för företag med bara 246 000 dito. 100 miljoner utskick skickades förra året och prognosen för i år är 120 miljoner.
Samtidigt handlar lagkrav bara om de sista avfällingarna. Idag finns 282 offentliga avsändare (plus en lång rad företag) med 69 myndigheter, 187 kommuner, sexton regioner och elva kommunförbund. Det finns dock 21 regioner och 290 kommuner i Sverige, och 367 myndigheter även om samtliga av dem inte är förvaltningsmyndigheter.
Se mer information på regeringens hemsida, och särskilt Keynoten från civilminister Slottners presskonferens.
Trist kanske för PostNord, som får koncentrera sig på paketleveranser framöver, men på tiden att Sverige tar klivet in i moderniteten och går över till digital post. Nu blir säkert någon jättekränkt över detta, men det är alltså inte obligatoriskt, utan om du vill fortsätta få papperspost som vem som helst kan vittja ur din brevlåda och öppna, så är det alltså frivilligt att ansluta sig.
Idag signerar jag Krigarhjärta på Wessman & Pettersson på Adelsgatan i Visby klockan 13:30 – 14:30. Samma tider på torsdag. Vi ses där!
Jag signerar även på Center Syd utanför Lund på lördag 13:00 – 14:30.
122 kommentarer
“Därmed kanske vi som kör och älskar vår digitala post slutligen kan bli av med de sista pappersbreven som envist ska hamna i brevlådan.”
Ingen mer än jag ser fram emot en tid när man inte längre måste ha en brevlåda. Jag blir så infernaliskt förbannad över att “gratistidningar” likt Vi-i-villa tillåts delas ut till privatpersoner när det är mer än 50% reklam (Jag har räknat i varje fall de tre senaste utskicken) och regionala småtidningar som finansieras via skattemedel. Samtidigt kan viktig (nåja) samhällsinformation skickas ut till samtliga “Min myndighetspost”-mottagare, som broschyrerna kring val eller “om kriget kommer” etc.
Vår lokala småtidning är riktigt bra och i princip enda nyhetskällan för lokalnyheter om kommunen. Dessutom enda sättet för lokala affärsidkare att nå ut med reklam. Lokaltidningarna har ett existensberättigande där Internet inte fungerar för lokal reklam för lokal service.
Många, kanske alla, lokaltidningar finns dock på webben, e-postlistor och sociala media så det går att vara digital där med. Det roliga med pappersvarianten är annonserna/insändare
“Dessutom enda sättet för lokala affärsidkare att nå ut med reklam”
Fast vad ger dem rätten att ge mig reklam? Det är väl ingen rättighet att alla ska vara tvingade att ta emot reklam? Men visst, lokaltidningen har jag lite mer förståelse för. Vi-i-villa kan dock ta sig…!
Apropå bankid. Är det verkligen smart att DIGG ska skapa ett nytt statlig e-ID, när det redan finns en effektiv och säker lösning och som alla redan använder?
Valfrihet Sapiens, valfrihet…
Det finns minst 6 stycken godkända e-legitimationer på tillitsnivå 3 i dagsläget, enligt DIGG:s hemsida.
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering#h-sv-default-anchor
Apropå detta med tillitsnivåer.
Den högsta tillitsnivån är 4.
Skillnaden mellan 3 och 4 är att på tillitsnivå 4 är kravet att vid VARJE utgivning av ett id (ursprungligen och vid förnyelse) skall det ske en fullständig ursprungsidentifiering, att du t.ex. personligen måste visa upp en godkänd id-handling för någon.
Vid tillitsnivå 3 är kravet att detta skall ske vid den första utgivningen, inte vid förnyelse.
Om du pratar om BankId så finns det många som inte kan skaffa det.
BankId är knutet till bankerna.
“För att kunna skaffa ett BankID måste du ha ett svenskt personnummer, vara kund i någon av de banker som ger ut BankID och ha identifierat dig med en godkänd svensk ID-handling.”
Det går ju att ändra med en reglering som säger att om du skall vara användbar hos myndigheterna så måste säkert identifierade personer som saknar personnummer kunna få ett bankid.
En sådan diskussion finns redan.
Det är ju dessutom bara vissa banker (storbankerna plus typ Danske och LF eller ngt) som kan utfärda BankId, så du måste vara storbankskund.
Alla banker som vill kan vara utgivare av bankid, det är bara att gå med i samarbetet.
Just nu är det de 4 storbankerna plus:
Danske Bank
Ica Banken
Länsförsäkringar Bank
Skandiabanken
Sparbanken Syd
Ålandsbanken
“Gå med i samarbetet” = kostar pengar.
Självklart kostar det pengar! Var får man en gratis lunch och som faktiskt är gratis?
Men det finns ingen lösning idag som inte kräver smartphone va?
Har för mig det är ett av kraven på digg nu att införa något slags alternativ för de som inte vill / kan ha en smartphone.
Iövrigt håller jag med. Digital post är riktigt bra, inte minst för oss som bor utomlands.
jo, det finns en del i DIGG:s uppdrag
Idiotiskt att tillåta vissa att kokettera med att inte använda en smartphone.
Du kan inte fungera i samhället utan en smartphone, det är bara att tugga i sig. Precis som att du måste lära dig läsa och skriva.
Sedan finns det de som har kognitiva svårigheter och de måste få hjälp, precis som de behöver hjälp med annat.
Jag jobbar på ett kundcenter där majoriteten av tjänsterna kräver att kunden identifierar sig med mobilt bankid. Jag har haft ändlösa diskussioner med inringare om det här med mobilt bankid. Det verkar som att en hel del människor sätter någon slags stolthet i att stå utanför samhället, men de förväntar sig ändå att få vara del av samhället.
Jag har senaste månaden på allvar funderat på om jag kan fimpa min smarttelefon. Alltså om det ens finns är en teoretisk möjlighet för en familjefar i 40-årsåldern att leva utan. Telefonen gör mig olycklig och orkeslös, och den är så beroendeframkallande att jag bär med den överallt (trots att jag sedan länge avinstallerat alla sociala medier och mobilspel). Varje dag slösar jag bort massor av tid på att bara ligga och skrolla, när det finns mer givande och värdefulla saker jag borde göra.
Skulle kunna skriva en mindre roman om andra negativa konsekvenser i mitt liv av att ha alltid ha en kraftfull dator med sig i fickan. (För att inte tala om mina barn: deras enda mål i livet är att få ligga och skrolla – genom hårda förhandlingar kan vi ibland tvinga dem att göra något utan skärm, men då spelar de pliktskyldigt ett parti Alfapet eller följer med till skogen bara för att de vet att de får en timme TikTok som belöning efteråt, inte för att de tycker den alternativa aktiviteten är kul.)
Inser att min fru skulle få dra ett mycket tyngre lass i familjekommunikationen, och det finns tusen andra praktiska problem. Men är otroligt sugen på att göra ett försök.
Så Sapiens och Hanibal: för mig är smarttelefonen ett elände, och jag tror inte jag är ensam om att hellre vara utan. Den åtminstone teoretiska rätten att leva utan smarttelefon är verkligen en kulle jag kunde dö på.
@TENTO Du är fri att fimpa smartphonen. Jag tänker inte hindra dig, men du kan inte förvänta dig att jag ska bryta mot GDPR när du därefter ringer in och kräver att jag ska berätta vad du har för tjänster, att vi ska diskutera vad det står på din faktura eller vad det kostar.
Tycker du det är rimligt att den enda legitimeringsmetoden som finns kräver smarttelefon? Alltså: “Lev i en grotta om du vill, men vill du vara en del av samhället måste du äga en smarttelefon.”
Uppriktig fråga: finns det andra exempel på teknik som man är mer eller mindre skyldig att äga som medborgare för att kunna ta del av samhällstjänster?
Nån skulle säkert hävda att man måste äga bil om man bor på landet, men det är faktiskt inte helt ovanligt med folk som cyklar till busshållplatsen också ute på vischan. Och samhället erbjuder ju kollektivtrafik också när det är ekonomiskt olönsamt bara för att det anses vara viktigt att kunna leva också utan bil/körkort. Och bilen är ju hur som helst mer en livsstilsfråga – det går bra att leva utan bil, det är lite bökigare men det finns inget fundamentalt du går miste om utan.
@TENTO,
Jag bär inte med mig min telefon när jag är hemma. Den får stå i laddstället. När jag går hemifrån tar jag med mig telefonen. Då har jag oftast ett ärende att uträtta så det går inte att pilla med telefonen hela tiden.
Jag har stängt av notifieringar. Det enda som pockar på min uppmärksamhet är ringsignalen. Jag utgår från att den som ringer gärna vill prata med mig omedelbums, medan de som skickar SMS och email inte har bråttom med att få svar.
Kvällar och nätter är oftast ringsignalen avstängd.
Jag är inte medlem i Facebook, Instagram eller något annat asocialt medium utom Twitter där jag har registrerat ett inloggnongs-ID för att Twitter är så uselt att använda oinloggad. Jag använer Twitter enbart till att följa länkar dit från den här bloggen.
Den här strategin gör att jag får massor av tid över som jag kan använda till att surfa på internet. Det gör jag dock från min dator, men det kommer att ta lång tid att läsa ut internet. Det verkar vara jättestort.
TENTO
Är egentligen helt enig med dig och har samma beroendeproblem.
Har ingen bra lösning annat än som en dotter gjort, satta en automatisk maxgräns i iphonen på användandet.
Nä, vi håller på med skärmtid och begränsningar men det funkar halvbra. Det blir alltid en massa undantag, och utfallet är att de ligger och skrollar massor…
Håller med. Man borde åtminstone minska. Jag har en s k dum telefon som jag brukar ta med mig när jag t ex är ute och promenerar. Bara för att bryta mönstret. Tränar på att det är jag och inte den smarta telefonen som styr mitt liv. Men fattar att det generellt är svårare när man är ungdom.
Jag höll kvar vid min sony-compact så länge det gick (Jag fick ta bort kopplingen till träningskockor och andra Blåtandsprylar efter 4-5 år. Sen var batteritiden “som ny”). Så hådvarumässigt duger en 7 år gammal telefon. Problemet är att den slutade uppdateras efter några få år och nu ansåg Bank-id att android-versionen var för gammalt.
Det är en sjuk marknad när man tvingas kasta fullt fungerande saker bara för att mjukvaran inte kan uppdateras. Särskilt när ersättningsprodukterna i princip är oanvändbara (hur stora fickor och händer har folk?)
Å andra sidan är ett pass och ett nationellt ID-kort bara giltigt i fem år.
Om vi vill använda e-ID för viktiga saker borde det vara staten som är ansvarig för detta.
Det är bara det att staten inte fattat detta ännu.
Att låta vinstdrivande företag som inte har Rikets bästa för ögonen alltid vara ansvariga för legitimering av medborgare är hål i huvudet.
+1
I grunden håller jag nog med dig RIKKI. ger man ut pass borde man kunna ge ut en e-legitimation också.
MEN, nu startade bankid 2003 och på statens uppdrag för att användas av Sveriges myndigheter. 7-8 år senare började bankerna själva använda det och sedan även andra delar av samhället.
Det uppstod en egennytta för bankerna och som gagnar oss alla. Framför allt att ett bankid går att använda överallt, men även säkerhetsmässigt och kostnadsmässigt, då bankerna har en stor egennytta av att det är säkert och till en rimlig kostnad.
Att dra igång en ny statlig e-legitimation NU, DET är hål i huvudet.
Jag litar inte på bankerna gör det som är bäst för riket. Swedbanks oligarkpengar.
Osv osv.
Staten skall äga denna fråga. Punkt slut.
BankID kan användas för kommersiella transaktioner, helt ok om det är så. Men för identifiering mot myndigheter osv skall staten äga ansvaret. Inget annat.
Historiken visar bara på att staten inte haft kontrollen.
Syftet är naturligtvis att staten skall äga säkerheten i kedjan. Det gör man inte idag.
I detta sammanhang skulle jag vilja hävda att egennyttan för bankernas samarbete gör att det blir bäst även för riket.
Med ett statligt ägande blir säkerheten betydligt sämre än i nuläget.
Jag håller med.
Tvingas medborgarna in i digital kommunikation så ska staten ta ansvar för att det fungerar för alla.
Det där är argument på nivån “så har vi alltid gjort”! Jag håller helt med Rikki, identifikation är en statlig angelägenhet och ska inte lejas ut till kommersiella aktörer. De må använda sitt eget system för intern autentisering, men det är en helt annan femma än att intyga vem som är vem.
Och att använda säkert med syftning på BankID kan jag inte annat än skratta bittert åt. Jag jobbade för några år sedan med LCM av BankID vid en myndighet; bl.a. övervakade jag bugglistan och de rättningar som gjordes i nya versioner och man kan bli mörkrädd för mindre. Personligen använder jag det minimalt och enbart när jag är tvungen. För att ställa en retorisk fråga: om det nu är så säkert, varför behöver då bankerna varna sina kunder att inte använda det på uppmaning av någon?
PENTIIVARG
Alla nuvarande e-legitimation bygger på en bra grundidentifiering och där en godkänd id-handling, som pass och nationellt id-kort nästan uteslutande används.
Så det är det viktiga, vem är individen och det skall en stat hantera, men fortsättningen…
Frågan: “om det nu är så säkert, varför behöver då bankerna varna sina kunder att inte använda det på uppmaning av någon?”
Det visar bara att du inte alls förstår ämnet.
ALLA, elektroniska legitimationer har att hantera problematiken:
Hur skyddar man en individ som håller på att bli manipulerad av en bedragare?
Ett ständigt pågående arbete och ständigt nya lösningar för att hantera.
@Sapiens:
Har du inget mer än härskarteknik att komma med kan vi sluta här – jag noterar att du helt undviker ämnet problem med BankID. Problem jag direkt jobbat med i tre år och med PKI-lösningar generellt sedan före millennieskiftet.
PENTIIVARG
Inte alls menat som någon härskarteknik, klumpigt uttryckt av mig i så fall.
Givetvis finns det problem/utmaningar med bankid, t.ex. som jag skrev, “hur hjälper man en person som håller på att bli lurad av en bedragare” som säger ”Gör så här…”.
Det gäller för alla tekniker, PKI eller annat, som kan användas för en e-legitimation.
Slutkläm, det finns ingenting som är helt säkert, men inom alla rimliga gränser måste bankid, FrejaID och de andra som DIGG godkänt, räknas som säkra, givet förutsättningarna.
Det största problemet med Bankid (och andra elektroniska legitimationer) ÄR social manipulering av användaren. Inte buggar i koden.
Exakt PPP
Där i ligger hela tiden utmaningen att lösa, för alla tekniker som används för digital identifiering.
Att evig katt och råtta-lek.
Det finns knappt någon som ger sig på tekniken, det är vi människor som är den svagaste länken.
Enig. Det är på G.
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/statlig-e-legitimation
För ovanlighets skull är jag denna gång och i denna fråga fullständigt överens med RIKKITIKKITAVI.
Vad i hela friden är det som händer…?
CHIEFEN: Som rening föreslår jag att du kör din första maj spotify-lista på högsta volym. Klassikerna kan kompletteras med
Rein: C.A.P.I.T.A.L.I.S.M
Staffan Hellstrand: fanfar
The Baboon show: Same old Story
Sen kan du gå till biblioteket och låna “Girig-Sverige”
Hoppas det känns bättre
MINDREVETANDE: Ej på högsta volym men ändock på aktualitetslistan Kölnkonserten och Tom Rushs The Circle Game samt avslutande inläsning av Lawrende M Krauss´ senaste kioskvältare Universums olösta gåtor … där jag dock finner själva boktiteln osar för mycket Däniken och NewAge … detta dock ingen kritik av innehållet.
Medhåll om det. Jag vill inte heller att ett vinstdrivande bolag hanterar min kommunikation med myndigheter. Därför använder jag inte Kivra utan istället minmyndighetspost.se
Att Kivra är ett skitföretag gjorde inte det valet svårare.
Särskilt nu då tanken är att vi i Sverige också ska koppla ihop oss till det system som används av övriga Norden.
Var finns den tanken?
Huruvida bankid är säkert vet du ingenting om.
Vad vet du?
Vad är helt säkert?
Jag tycker det är en oerhört stor risk att endast BankID går att använda.
Stora och viktiga tjänster borde tvingas stödja alla som uppfyller kraven, som t ex Freja eID.
Det är faktiskt inte omöjligt att BankID skulle kunna slås ut och ligga nere en längre tid.
På tal om ekonomin. Näringslivet är igång och gråter om kompetensbrist i sina egna propagandatidningar igen.
Återigen är det gråtande om att det finns för få ingenjörer på arbetsmarknaden.
På ett personligt plan anser jag att det är en spottloska i ansiktet. Det har varit massavskedanden och anställningsstopp i snart 2 år men självklart så fortsätter branschens representanter att låtsas som att bristen på senior personal med lång tidigare erfarenhet inte har någon som helst koppling till deras snart 20åriga vägran att anställa junior personal.
Som vanligt också klagande på att det utbildas för få ingenjörer, utan att specificera vilken typ av ingenjörer det handlar om. Och som vanligt inte ett enda uns av självreflektion.
Varför skulle någon lägga 3-5 år av hårda studier för att möta en arbetsmarknad som är globalt konkurrensutsatt där det ses som helt normalt att kräva 3-5 eller nuförtiden 5-8 års erfarenhet för det som påstås vara en juniortjänst när man istället kan se på våra politiker. I bästa fall är det en kandidat i statsvetenskap, men det går också bra med några lösa kurser och där är det inte prat om någon global internationell konkurrens. Istället så är det samma lilla klägg från de olika politiska ungdomsförbunden som snurrar runt och tröttnar du på politiken så blir du lobbyist.
Dagens ungdoms arbetsmoral är verkligen urusel. Snöflingor som bryter ihop bakom skrivbordet om de inte får positiv feedback av sin chef minst 2 ggr före lunch. De är uppvuxna med att alla får medalj.
Samtidigt ha full frihet att disponera sin tid. Boka möten med snöflingor före 0900 så får du en diskrimineringsanmälan hos HR i nacken.
Samtidigt när de inser en deadline närmar sig kan de skicka jobbmail kl 23 och bli skitsura dagen efter för man inte svarar direkt så de kan bli klara med sin uppgift i tid.
Trenden med att unga PA konsulter (rekryterare) sållar bort 50+ håller på att vända. Det var ett tag så att man skickade bara fram yngre förmågor (för de är flexibla och kan lära sig saker vilket man tappar efter 45 enligt rekryterarna) men företagsorganisationerna har tröttnat på att dessa snöflingor smälter direkt och inte klarar av att arbeta i de rigida organisationerna och leverera utan ständig curling.
Därför blir mer seniora självgående resurser som tål lite skit och har teflonskinn på näsan mer eftertraktade. Problemet är att lönestrukturerna är för hoptryckta så de har svårt att få genom sina lönekrav. Men om man kan tänka sig sänka lönen lite i vissa fall (och i ärlighetens namn, det är mest skatt) så brukar man få respons.
För att förtydliga: ovan är ironi. Jag har många duktiga kollegor som sliter hårt. Vi är ett lag.
Nonsensprat från början till slut.
Företag har haft ett snävt fönster för anställningsbarhet i snart 20 år. 28-35. Då har du tillräckligt med erfarenhet för att vara anställningsbar, men samtidigt är du inte så erfaren att du är för dyr.
Förhoppningsvis har du inte heller hunnit bilda familj så du måste vabba och du kan fortfarande prata samma språk som de nyutexaminerade 24-åriga hr-tjejerna.
Jag är en bit över 50 och har fått flera erbjudanden.
Vi har aldrig haft anställningsstopp i alla fall, och juniorer har plockats in regelbundet. Senaste 3-4 åren har anställningstakten varit något lägre men något stopp har det definitivt aldrig handlat om.
Har man bredd och/eller djup i sina kunskaper och inte är en one-trick pony så bör man få jobb i ett nafs.
Jag tog examen från en yrkeshögskoleutbildning i Maj 2023. Företagen hade lovat, lovat, lovat, lovat och lovat. När det var dags att anställa, då var det plötsligt anställningsstopp snyfthistorier om att ekonomin var så dålig och att det var så fruktansvärt.
Jag såg också minst ett av konsultföretagen som hade gått ut bombastiskt med hur fruktansvärt det var att de inte fick starta egna yrkeshögskoleutbildningar svara med att skruva upp sina krav från de vanliga 3-5 årens arbetslivserfarenhet till att numera kräva 5-7 års erfarenhet.
Detta är dock ingenting it-konsulterna ser som försvårande när de är ute och kräver att det ska utbildas ännu fler och att marknaden ska flödas över med ännu fler juniorer som företagen vägrar anställa.
Flera företag gav dig muntligt eller skriftligt löfte om anställning efter avklarad YH-utbildning, men inget företag höll vad de lovade? Låter som att du borde anlita en advokat.
Självklart gav de inga formella löften om anställningar. Det var ju “förhoppningar” och “uppskattade behov”.
Jag vet att jag får skylla mig själv, men jag håller på att bryta ihop. Jag tog mitt absolut sista csn för att finansiera en yh-utbildning inom programmering. Nu sitter jag här lite mer än ett år efter examen, har ett jobb som precis håller mig ovanför vattenytan i bästa fall. Jag riskerar att bli hemlös, och kan inte längre sova på nätterna för att jag vaknar och räknar igenom mina budgetar i huvudet. Jag har också en evig ångest över att jag ska få reda på att min kompetens är värdelös och föråldrad om den här ekonomiska vargavintern någonsin går över. Jag börjar faktiskt mer och mer få tankar om att det är meningslöst att leva det här livet.
Vad är det för mening med att kämpa, kämpa och fortsätta kämpa när ingenting blir bättre? Jag har sökt 200 jobb, gjort alla möjliga och omöjliga uttagningsprov och intelligenstest.
Det spelar ingen roll, svaret är alltid “vi tog någon med mer erfarenhet”. Vad är det för mening med att fortsätta leva såhär?
Jag har redan varit borta från marknaden i ett år, ska det fortsätta i ett år till så kommer jag att få reda på att mina kunskaper är föråldrade och inte värda någonting då tar företagen hellre någon som är nyutexaminerad.
Jag känner mig dels förbannad på mig själv som gick på löftena om att en yrkeshögskoleutbildning skulle nollställa räknaren och låta mig börja från 0. Dels känner jag mig förbannad på den totala arrogansen från företagen. De erkänner inte ens att de ägnat sig åt bedrägligt beteende med sina eviga löften som visade sig vara “förhoppningar” och “prognoser” istället fortsätter de prata om sin enorma kompetensbrist som märkligt nog alltid oavsett vilket år det är och vilken konjunktur det har varit kommer att uppstå om 2-5 år.
För att hålla kompetensen vid liv är det nog bra att gå lite kompletterande kurser. Programmerare går det tretton på dussinet, så det är kompletterande kompetenser som kan ge en fördel när man söker jobb. Företagsekonomi, t.ex
Eller systemering. Numera kanske ett visst hum om AI kan vara en fördel.
Är väl två saker som är konstant i näringslivet, att man alltid gråter om kompetensbrist och man behöver fler utbildade/mer arbetskraftsinvandring samt att firman alltid är påväg att gå i konkurs strax före löneförhandling.
Löneförhandlar själv och ledningen utmålade vilken katastrof det var att man gått från nästan 2 miljarder i vinst till 6-700 miljoner i vinst, så fãr jag poängtera ut att det var där vi låg före extremåren under corona och man kan inte räkna åren vi tjänade dubbelt som normalår.
Hannibal//
Utifrån din beskrivning av ditt mående uppmanar jag dig uppriktigt att söka professionell hjälp.
Uppmaningen är fri från ironi och passiv aggressivitet.
Jag har försökt, men jag kan inte gräva fram de 1400:- som det kostar just nu.
Finns det något sätt att kontakta personer bland de här kommentarerna med personliga meddelanden?
Den enda som gråter mer än näringslivet, är …
Vad fan får jag för pengarna ?
HANIBAL!
Eller…. för lågt?`
Ber om ursäkt
Kram till alla berörda
Är det bara jag som är smått irriterad på hur den digitala posten ofta används av våra myndigheter?
1. Jag får ett SMS som upplyser mig om att jag har ett meddelande som väntar i min digitala brevlåda. Har jag tur står det vem som skickat meddelandet, t.ex. Skatteverket.
2. Jag loggar in i den digitala brevlådan och ser ett meddelande från Skatteverket som lyder “Logga in på Skatteverkets e-tjänster för att läsa meddelandet.”
3. Jag måste logga in på Skatteverket för att få veta vad det gäller.
Den digitala brevlådan fyller inget som helst syfte här utan är bara ett onödigt mellansteg. Det går inte alltid till på det här viset, men ofta.
Dagens idé om att man skall uthärda minst tvåfaldig adminbörda är ett gissel. Snart får man väl ett sms och för säkerhets skull ett mail så snart man passerar en trängselskattestation. Blockeringsfunktion är nödvändigt för att få tid över att jobba.
Bank-ID är jättebra och smidigt, använder det dagligen på mobilen!
MEN på förekommen anledning (min mobil tvärdog utan föreg varning) vill jag påminna om vikten av att ha ett uppdaterat och fungerande alternativ som exv bank-ID på datorn med kortläsare och kort!
Har du två körkort också ? 🙂
Naturligtvis skall man ha en backup för det man använder dagligen.
(jag har ett nationellt ID kort också)
+1
Gäller framförallt om man tänkt vistas utomlands en längre tid. Förlorar man sin telefon i långtbortistan så är det omöjligt att skaffa nytt BankID på distans utan man får snällt slanta upp en flygbiljett hem för ett bankbesök.
GRUFF
Exakt samma sak kommer det att bli med en statlig e-legitimation.
Du måste själv infinna dig hos en myndighet för att börja från början.
Det finns en svensk myndighet utomlands i nästan alla länder. Det kallas för ambassad/konsulat.
Det är dit man går för att förnya legitimation. Det har jag gjort när jag bott utomlands.
Om man bor utomlands gör man väl sina bankaffärer med en lokal bank?
Men visst kan det vara praktiskt att kunna logga in på en svensk bank då och då. Jag skulle dock inte skaffa en reservtelefon med extra bankid bara för att kunna göra det. En liten bankdosa att ha i reserv duger väl?
Även om man utvandrat och bor permanent i annat land så måste man som regel ändå interagera med svenska myndigheter då och då, exempelvis Skatteverket.
Skatteverket går utmärkt att kontakta per telefon.
Ja det är mycket som fortfarande funkar med brev eller telefon, men speciellt smidigt är det inte. Sitta i telefonkö när man klivit upp mitt i natten för att ringa från andra sidan jordklotet är ingen höjdare.
Brev är väl ganska smidigt? Det är asynkron kommunikation som inte stör det normala livet onödigt mycket.
Jo, bra råd. (Jag har två Bank ID på två olika telefoner.)
Samma här. Efter att min telefon gick sönder under en utladandsresa, så insåg jag att allt gick att återställa på plats med en ny telefon – allt utom Bank-id… Krångel.
Sedan dess har jag med mig en reservtelefon med bank-id.
Någon, låt oss kalla hen för G. Ruff, åkte till Australien på en tre månader lång jobbresa. Efter ca. en månad lyckades vederbörande tappa telefonen i asfalten så illa att inte bara skärmen sprack utan hela telefonen stendog. Gick inte att starta, gick inte att ladda, och ingen av miljonstadens mobilreparationsfirmor kunde lösa problemet. Bara att lägga ut ~20k, borda första bästa plan hem, spendera fem dygn på resande fot för att fixa nytt BankID på en ny mobil, och sen vänta över en månad med ett stort hål i plånboken på att arbetsgivaren godkänner och ersätter utlägg för flygbiljett och annat. Lesson learned.
Jag tror dessutom att det krävdes ett pass/nationellt id för att skapa ett nytt bank-id senaste gången jag bytte fåne. Bonus.
Förra sommaren gick det bra med ett körkort om man besökte ett bankkontor.
Man kan skapa nytt BankID med sitt gamla BankID om man fortfarande har kvar den gamla telefonen.
Nä, det gick inte. Det handlade förvisso om att “förnya” ett bankid på en och samma telefon, och inte att skaffa ett nytt bankid på en ny telefon, men det tycks vara ungefär samma sak.
Ett besök på närmaste bankkontor behövdes eftersom det enda fysiska id-kortet var ett körkort.
Angående digital post så får man hoppas att vi i en situation med ökad oro i omvärlden ser till att exv inkallelseordrar hinner komma till våra digitala brevlådor innan Internet går ned.
Inom det lokala civilförsvaret övar vi just nu på situationer där strömförsörjning, Internet och mobiltrafik har fallit bort.
Ja, hur ser planen ut på nationell nivå om internet slås ut i ett tidigt skede i hela riket? Det finns redan färdiga rutiner för värsta scenariot?
Självklart gör det inte det. Under den eviga fredens tid behövdes det inte, och nu ska det nog utredas ordentligt innan någon plan utarbetas.
Då är det illa (även om jag inte utgår ifrån att allt ska skita sig).
I Ukraina fungerar internet fortfarande rätt bra, men det kanske inte går att överföra ukrainska erfarenheter till Sverige rakt av,
Jag har ju ingen djupare insyn, men det är självklart frågor som beslutande myndighet diskuterar. De måste ju även planera för det värsta. Men det ska nog mycket till för att allt ska slås ut.
Det behöver finnas ett bra sätt att stänga av den digitala brevlådan också. Att hjälpa någon som blir dement är näst intill hopplöst när allt hamnar i en oåtkomlig Kivra. I bästa fall kommer det pappersbrev med betalningspåminnelsen.
Bara att göra ett flyttanmälan till äldreboendet om man har låst ner det med Bankid kan ge panikattacker.
Bra behöver också vara säkert naturligtvis.
Precis, jag funderar också i denna fråga.
Hur fungerar det när en person avlider? får anhöriga tillgång till brevlådan då?
Har dålig erfarenhet av just detta när min far gick bort får ett par år sedan. Internet banken (och alla konton) frystes omedelbart, sedan fortsätter myndigheter att skicka e-räkningar till denna som vi inte kunde nå. Fantastiskt…
Det går ganska enkelt att stänga av Kivra.
Logga in i din Kivra — Inställningar — Hantera hela din Kivra tjänst — Avsluta Kivra
Dödfall och Kivra:
https://efterlevanderegistret.se/avsluta-kivra-vid-dodsfall/
“När en person avlider kan du avsluta personens engagemang med Kivra. Detta gör du genom att kontakta Kivra och berättar att personen inte längre lever. I Kivras villkor anges att Kivra förbehåller sig rätten att avsluta tjänsterna och all data 12 månader från dödsfallet. När en person har dött registrerar du dödsfallet och efterlevande i Efterlevanderegistret.
För att vara säker på att Kivra avslutar tjänsterna för den person som har avlidit tar du enkelt kontakt med dem. Be Kivra att uppdatera när tjänsten har avslutats efter dödsfallet. Du som är anhörig och dödsbodelägare kan få information av Kivra när detta är gjort. Du kan oftast lämna din e-postadress dit Kivra ska skicka meddelandet om att tjänsterna har avslutats.”
Att hjälpa någon som blir dement är svårt nog som det är pga kraven på frivillighet att alls få vård eller hjälp.
För att underlätta har vi skrivit en “framtidsfullmakt” med en anhörig, som ska unvika att vi hamnar i denna limbo. Kan bara rekommendera.
JOHANPER
Ja, verkligen. Hade vi inte skrivit en framtidsfullmakt med vår mamma hade det blivit otroligt krångligt när hon blev dement.
Var dock noga med att ALDRIG lämna ifrån dig originalet, som en del kan komma att kräva.
Fällan här är att banker erkänner oftast bara sina egna framtidsfullmakter.
Det är otroligt komplicerat, men absolut nödvändigt i fallet då en nära anhörig inte längre kan fatta beslut för egen räkning på ett bra sätt.
Har också varit utsatt för ifrågasättande (Nordea och Handelsbanken) men stått på mig då den vi hade var väldigt tydlig på att allt ingick i den.
Det skall inte vara något problem, bara den är helt tydlig på vad som gäller.
Vad är bankens egen framtidsfullmakt? Lag har en del formkrav på en framtidsfullmakt, men om de är uppfyllda har jag svårt att se hur en bank kan vägra att följa fullmakten.
PPP, det finns lagkrav och det finns bankers egennytta.
Saken är att bankerna är livrädda för att något går fel och de då blir skadeståndsansvariga. Så bankens egna jurister tar lagens miniminivå och gör en egen mall.
Man måste alltså stämma banken om den inte godtar en framtidsfullmakt som uppfyller lagens krav?
Det är en liten aning absurt i så fall. Vad skulle banken bli skadeståndsskyldig för?
Sverige är inte USA.
Framtidsfullmakt för en betrodd närstående bör alla skriva redan när man är i aktiv ålder! Även någon som är ung och frisk kan råka ut för sjukdom eller olycka som gör att man behöver hjälp med att sköta sin ekonomi.
Framtidsfullmakten börjar dock bara gälla om du kan få medicinskt intyg på att personen är dement, men då måste personen gå med på läkarundersökning.
På min arbetsplats har cheferna på allvar insett att vi börjar närmar oss datumet då 24-månadersregeln i uthyrningslagen får effekt. Vi har alltid haft många resurs-konsulter inom IT där jag jobbar, och både konsultbolaget och våra egna jurister är helt överens om att nya lagen gäller i det fallet. Så nu är det kapplöpning. Vi försöker anställa de kunnigaste konsulterna hos oss, samtidigt som konsultbolaget försöker rotera dem till andra uppdrag. I nuläget verkar vi vinna, för marknaden för IT-konsulter är ganska ljummen, så det tar tid att hitta andra uppdrag som är lika välbetalda. Hälften av konsulterna ha redan accepterat vårt erbjudande om anställning. Nu kanske detta är en anekdot som bara gäller på min arbetsplats, men om det är en trend som kommer på fler arbetsplatser så kommer nog en del konsultbolag gå sämre framöver, när deras personal raderas.
Det blir nog så att om ni erbjuder goda villkor så går folk över. Varför gjorde ni inte det tidigare?
Det kan inte vara så att en konsult är billigare än en anställd, såtillvida man inte jämför äpplen och päron.
Intressant. Med det förefaller inte gälla när allmänheten begär ut allmänna handlingar, vilket är bra. Lämnar man ut allmänna handlingar digitalt kickar GDPR in och komplicerar det hela.
Kul fakta ur utredningen: DIGG som ansvarar för “Mina meddelanden” använder inte själva tjänsten för att skicka meddelanden.
Skatteverket planerar att ta ut hundratals procent högre fastighetsskatten för kärnkraften men en blygsam skatt för vindkraften.
https://www.tn.se/hallbarhet/37899/har-ar-skatten-som-kan-stoppa-karnkraften-okar-med-666-procent/
Så de som skött sig och både producerat mycket el samt stabiliserat elnätet ska straffbeskattas för det, medan instabil och opålitlig slumpkraft slipper betala? Svensk energipolitik i ett nötskal.
Det fungerar ju att på SVMPC metoden att höja effektskatten så det inte går att producera utan att gå back.
Det är sk Bamselogik. Bamse slår aldrig någon. Han kastar upp dem i träd så får de slå sig själva.
SVMPC lägger inte ner kärnkraft. De höjer skatterna för den så ägarna lägger ner.
Då är det “marknaden” som lägger ner den.
Det sveket förtjänar de lida för. Tyvärr är det vi andra som betalar.
Men sådana luspudlar skall inte få sitta i regeringen igen. Då är Riket illa ute.
Jag stöttar redan på problem med kontakt med vissa statliga myndigheter p g a BankID, eller snarare avsaknaden av dylikt.
Jag har bott utomlands sedan mitten av 1990-talet, och har varken BankID eller ens möjligheten att skaffa den eftersom jag har inget svenskt bankkonto. Jag får årliga besked via papperspost från bl a Pensionsmyndigheten, men varje gång jag behöver göra någonting så enkelt som att korrigera min adress, krävs det att man ska logga in till deras online-tjänst med BankID. Jag blir tvungen att vända mig till den gamla, hederliga telefonen istället.
Nej, jag bor inte i ett u-land (men man kan undra ibland 🙂 ), snarare ett av G7-länderna och jag är ytterst IT-kunnig (45+ års erfarenhet), men motsvarigheten till Sveriges BankID existerar kanppast utanför ett fåtal länder, och definitivt inte här.
SMTP har funnits i över 40 år. Varför uppfinna hjulet en gång till?
För att SMTP designades under en tidsperiod när begreppet IT-säkerhet inte ens var påtänkt.
Men nu är det påtänkt och SMTP har kompletterats med auktorisering och kryptering.
SMTP är f.ö. i sin grundform ungefär lika säkert som en brevlåda för papperspost.
Kanske t.o.m. lite säkrare, faktiskt.
Men grundläggande funktioner som exempelvis att kunna verifiera att ett mottaget e-post faktiskt skickats av den person eller organisation som utger sig för att vara avsändare saknas fortfarande, eller att kunna skicka ett e-post som endast den tilltänkta mottagaren kan läsa även om jag råkar skicka det till fel address, osv.
Sånt kräver GPG/PGP eller motsvarande.
Man ska ju fortfarande få välja att ta emot myndighetspost i sin pappersbrevlåda. Modern SMTP är säkrare än så.
Ja modern SMTP må vara säkrare än papperspost, men det säger inte mycket 🙂
Det är ju papperspost som de nya systemen för elektroniska brev ska ersätta (och där varje organisation har ett eget system). Varför behöver säkerheten plötsligt vara mångfalt bättre?
Vi kanske skulle kunna låta postverket sköta om den moderna tidens elektroniska kommunkation? Något ska väl alla postiljoner göra i framtiden?
Jag är KRÄNGKT!!!
Det här är ingen riktig post.
DET. HÄR. ÄR. INGEN. RIKTIG. POST!
Ni får tycka vad ni vill, men någon riktig post är det inte i alla fall.
https://youtu.be/WadharBHoMI?si=Z1F8GZ78kOZ4SySA
Det är ingen riktig stavning av kränkt heller.