Ryssland tog tunga förluster under gårdagen och sammanlagda manskapsförluster paserade nu en halv miljon man. Sakiflygbasen på ockuperade Krym ska bombats. Ukraina har genomfört lyckade motanfall i staden Vovtjansk på den nya norra Charkivfronten.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här.
För att hålla koll på vilka bolag som fortsätter vara aktiva i Ryssland, se Leave Russia för en lista över de bolag som finansierar Rysslands krig i Ukraina. Använd appen Push to Leave för att kontrollera produkter i butik mot Kyiv School of Economics databas via streckkoden. Finns på Google Play och Apple App Store.
Kom ihåg att klicka på Ukrainaartiklar hos traditionella medier så att inte intresset för Ukraina dör ut i media och i förlängningen hos allmänhet och politiker.

De ryska förlusterna passerade igår en halv miljon man enligt Ukrainas generalstabs sammanräkningar. Förluster är summan av döda, sårade, saknade i strid och krigsfångar.
De ryska förlusterna under gårdagen var tunga 1 140 man. Man förlorade även femton stridsvagnar, låga elva pansarskytte- eller motorskyttefordon, 27 haubitsar, två salvåjäser, ett tungt luftvärnssytem, 39 transportfordon och tre enheter särskild utrustning.
KOMMENTAR
Även om förlusterna var tunga inom manskap var de både inom materiel och manskap bland de lägsta de senaste veckorna och antyder något lugnare (ett relativt begrepp) vid fronten eller färre ryska anfall.

Däremot rapporter DeepstateMap om lyckade ukrainska motanfall i och vid staden Vovtjansk på nya norra Charkivfronten. Delar av den östligaste staden återtogs av Ukraina, liksom en del åkermark nordost om staden.
Ryssland gjorde dock små framryckningar på Avdiivkafronten.
KOMMENTAR
Som rapporterar igår från officiellt håll, så har Ryssland kört fast i Vovtjansk, och vi ser nu att det rent av följdes upp av ukrainska motanfall. Sedan är allt sådant här dagsaktuellt, och kan ändras från dag till dag eller timme till timme, men det är uppenbart att Ryssland inte längre har initiativet på Charkivfronten.
Man ska komma ihåg att Ryssland på Charkivfronten inte haft tid att bygga några befästningar eller skaffa sig en minerad buffertzon mellan ryska och ukrainska linjer. Det finns likt under kriget 2022 nu fortfarande möjligheter för Ukraina att med manöverkrigföring genomföra ett stort mekaniserat motanfall och sparka ut ryssen ur området helt.
Huruvida Ukraina har möjligheter att kraftsamla för detta är en annan fråga. En försvårande omständighet är Västs ovilja att låta Ukraina använda Västs vapensystem mot Ryska Federationens territorium, och ryssarna har sitt artilleri grupperat på den ryska sidan om gränsen. För att kunna genomföra en större offensiv behöver artilleriet slås ut.
På tal om att slå ut artilleri, så har vi här en serie drönarfilmer från Bachmutfronten, som sägs visa hur svenska Archer med prickskytte skjuter bort ryskt artilleri i volym. Oklart om Archer får användas mot måltavlor på andra sidan gränsen mot Ryssland, men de är oavsett alltså vid Bachmut (Tjasiv Jar?) och inte vid Charkiv.
Sakiflygbasen på ockuperade Krym har bombats av Ukraina rapporterar bland annat Ukrinform. En film på rök från flygbasen kan ses här. Basen ska åtmisntone ha Su-24 attackflyg och Su-30, men kanske även fler funktioner och flygplan på grund av Ukrainas allt mer omfattande bombningar av ryska militära mål på den ockuperade halvön.
Ukraina ska uppgett att man bombat en ledningscentral på en flygbas på Krym.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!
11:47 Tre gymnasieelever har gjort en enormt välproducerad film om PowerUp Ukraine.
11:48 Satellitbilder med före och efter bombningen av den ryska bortom horisonten-radarn.
11:58 Norran har en artikel om svenske småbarnspappan “Adam” (fingerat namn), som ska åka ner till Ukraina för att strida. Betalvägg, och jag gissar att få utanför Norrans upptagningsområde kommer betala för artikeln.
“Jag skulle aldrig kunna se mig själv i spegeln om mina barn skulle få genomlida ett krig – ett tredje världskrig – och jag vet själv att jag inte gjort det jag kunnat för att förhindra det. Jag skulle inte kunna säga att jag gjort allt. Hela tanken med att åka är att kriget inte ska behöva komma hit.”
“Adam” ville åka redan för två år sedan, men hans sambo var gravid då. Nu säger han att den snart tvåårige sonen kanske aldrig får egna minnen av sin far, men han reser för sina barns skull.
Heroiam slava.

12:09 Ryska oppositionella men ständigt välinformerade och välformulerade The Insider låter en biolog punktera den rasistiska myten om att det skulle finnas rysk genetik som förklarar slavmentaliteten hos ryska folket, bland annat att även om det skulle existera okända gener som gör att man finner sig i diktatur, så skulle det i så fall även drabba polacker och ukrainare, som bevisligen har en annan syn på förtryck. Därtill finns det väldigt små skillnader genetiskt mellan ryssar (hur man nu definierar det) och andra östeuropeiska nationers folk, så det hela faller på orimlighet. Oavsett existerar det inga vetenskapliga studier som stöder denna myt.
Dock konstaterar man att kulturellt arv och slavkultur är på många sätt effektivare i att uppnå effekten att man finner sig i diktatur, och för den folkgrupp som drabbas är det lika illa. Ryssar uppfostras ofta in i slavkultureln, inklusive genom undervisningen i skolan, som särskilt på senare år gått tillbaka till att hylla forna ryska diktatorer, såväl som Putin. Man lär sig helt enkelt att vara diktaturens tjänare redan från småbarnsben.
Däremot förekommer myten rent av ofta i Ryssland och bland ryssar, och används då som ett albii för att man ska foga sig under diktaturens stövel. “Jag är född sådan, jag ska inte göra motstånd eller protestera.” I sig blir en sådan kulturell meme (meme inspirerated av engelska gene och avser ursprungligen idéer som är självspridande och självreplikerande, även om den nutida definitionen brukar handla om bilder kombinerat med oneliners på Internet).
13:37 En svensk stridsvagn 122 lever sitt bästa liv och öppnar eld bland vrak av förstörda ryska pansarfordon.
13:39 President Zelensky uppger att ryssarna tagit åtta gånger så stora förluster som ukrainarna under det ryska anfallet mot Charkiv de senaste veckorna. Han tror i övrigt att Baltikum blir nästa för Ryssland och att Kreml kommer testa Natos gränser där.
14:13 Tung ukrainsk bombning mot rysk truppkoncentration i Vovtjansk.
14:18 Detaljer om det expanderade brohvuudet i Krynky. Här påstås det att Ukraina nu strider i byn Kosaki Laheri väster om brohuvudet nedströms.
382 kommentarer
Hej
Voj, hård konkurrens idag, skickar en peng till bgb och jvm. Slava Ukraini!
Lördag!
Just nu sätts det ihop en grupp med skandinaviska instruktörer i Ukraina.
Den första instruktören som ska ner och ansluta sig till just denna grupp är även volontär på UkrainaHjälpen. Han var även nere förra sommaren och hjälpte till.
Nedresa startar om knappt två veckor. Med sig ner kommer han att ha en stor hjälpsändning samt volontärer från ytterliggare en svensk samt en tysk organisation.
Det som behövs för de skandinaviska instruktörer just nu enligt Christopher Forsbäck
är ett par fordon.
UkrainaHjälpen har sagt att de ska försöka hjälpa till med insamlingen till en suv eller pickup. Insamlingen gör de nu tillsammans med Svensk krigare
Stöd gärna insamlingen.
Bankgiro 5912-0758
Swish 123 486 1993
Skriv instruktörer eller Herr spade i kommentarfältet.
500 hundring Swishad
Självklart in slant till Ukrainahjälpen.
Skrivr som sist, vad menar ni “första instruktören”? Länk till att Forsbäck godkännt detta?
Jätte bra att stötta Christopher men detta hör låter som ni vill ha nytta av hans namn till er själva faktiskt. Samma namn som plötsligt skriver att de ska ge till insamlingen o inte skrivit annars.
För undvika missförstånd länka gärna klipp där Forsbäck skälv säger ni samarbetar. Inte vad jag hört av dem jag känner.
Okså hej
JVM får varje månad, idag lite extra och lite tidigare
Topp 5?
Löning 🥳
Blir Ukraina-Hjälpen
123 486 1993
God förmiddag!
Slava Ukraini
Från golfbanan rakt in i Topp 10!
👍💪🇺🇦
Det är som att göra hole-in-one.
Nja..men lite åt det hållet 🤔🤣😅
Nu jäklar har ryzzen cyberattackerat det heligaste vi har; Systembolaget. Det går bara att betala med kontanter efter att kassasystemet havererat.
Öppet krig idag lörsg
Nu har putin och hans anhang skitit sig riktigt rejält på tummarna. Förolämpa kungahuset, hota oss med kärnvapen, prata skit om riksdag och regering men ge sig på Systembolaget, där går gränsen. Dags för bärsärkagång och skövla ryssland fram till uralbergen som straff för problemen med elektronisk betalning i vårt religiösa centrum, Systembolaget. Någon jäkla måtta på dumheter får det ändå vara.
Det är näst sista röda linjen, officiellt är det väl bara snuset kvar då? 😇
Ger sig ryssen på snuset också stannar jag inte vid uralbergen utan skövlar mig hela vägen till vladivosok!
Som man känner sig själv känner man andra. För de flesta ryssar är väl slut på spriten värsta undergångsscenariot, de anser sig antagligen kunna besegra Sverige, eller åtminstone starta revolution, genom att fucka med Bolaget.
Och det enda följden är en lite längre kö till den närmsta bankomaten. 😀
På den gamla goda tiden när Systemet hade lördagsstängt hade det inte varit ett problem.
På den gamla hemkla tiden var det bara cash som gällde på Systembolaget.
👍
Först en av systembolagets leverantörer och nu systembolagets betalsystem.
Ryssarna vet uppenbarligen att vi har ett alkoholmonopol.
Uppenbarligen tänkt att vara tändande gnistan till en folklig revolution!!
Det visar ju hur viktigt det är med redundans inom samhällskritiska system. Ytterligare ett skäl till att avveckla Systembolaget och dess monopol alltså. Staten borde också subventionera att gemene man kan ha egna lokala system som kan leverera ut stödtjänster i återförsäljarnätet.
Det var inga som helst problem för mig att betala mitt lördagsvin vid cirkus halv två idag. Så antingen var problemet redan löst, eller så var det något lokalt problem, typ en trilskande uppkoppling mot nätverket.
Kontanter is da shit. Gemene man ska ha minst 2000 i plånkan, kanske lite mer i madrassen hemma.
Kassa systemet*
En reflektion över många av de sk*tländer som gör världen sämre just nu. Det var en kollega från I*an som, när han skulle ge ett svar på roten till det onda, formulerade det så här: I de flesta vettiga länder är statens främsta uppgift att se till att den egna befolkningens välstånd prioriteras. I I*an är folket bara ett verktyg för att uppnå regimens mål om religiös storhet.
Jag tror han har helt rätt; moskovitien är precis på samma sätt. Befolkningens enda uppgift är att bli bestulna och dö för myten av ett imperium, inget mer. silovikerna har en rent instrumentell syn på sina undersåtar, om de inte kan göra dem rikare behövs de inte.
Ergo: moskovitien måste pulvriseras och nu börjar det nog svida lite. Nu hänger de på repen, nu gäller det bara att se till att Ukrainas fjärrbekämpningsförmåga och luftskydd förstärks så de kan börja gå framåt igen.
+1
Du är helt rätt ute. Precis som i korpralens 3e rike reduceras medborgaren till ett verktyg för makthavarnas agenda.
God Morgon!
Det är fasen löjeväckande att orch-kräken tillåts stå på andra sidan gränsen och peka finger, och kunna skicka granater utan att kunna få direkts motmedel mot sig enbart pga väst är fega och står fast vid en feg princip.
Släpp det nu, orcherna är fega och kommer ändå inte göra mer än att skramla i sina tomma värdelösa tunnor.
Låt Archer och ATACMS få verka in i mordor omedelbart!
Så trött på slapphet och feghet.
Håller med
Ja, det är “västs” rädsla för orchens kärnvapen som är orsaken till att väst tar ett par steg tillbaka.
Här en rolig satirteckning med en analogi från Sagan om ringen:
https://bsky.app/profile/natowave.bsky.social/post/3ktckemoiac24
Såvittjag minns så har såväl Jonson som Bydén sagt rakt ut att det är upp till Ukraina vart de vill bomba med Archer.
(givetvis underförstått att det är prioriterade militära mål, enligt folkrätten som de kommer att välja – de är ju måna om att få fortsatt stöd).
Här har Sverige legat före sen 2022, i alla fall. Vi har litat på de militära mottagarna att bedöma vart vapnen gör mest nytta.
Någon här i kommentarsfältet hade kontaktat regeringen och fått svaret att det finns inga begränsningar för svenska vapen. Det är upp till Ukraina hur och var de ska användas!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Sverige har inga begränsningar, frågan är om det finns några begränsningar hos leverantören av granater?
Visserligen har Sverige sagt att svenska vapen får användas fritt av Ukraina. Men jag har en otäck känsla att USA/Nato har sagt att inga Natovapen/Västvapen får användas mot mål på rysk mark. Annars hade väl Ukraina grupperat Archer vid Charkiv och haft amerikanskt artilleri vid Chasiv Yar?
Svenska vapen får användas i enlighet med Folkrätten. Ingen svensk politiker skulle våga säga något annat.
Om det nu är så som du säger att USA/NATO lagt nåt sorts veto mot västerländska vapen inte får användas i enlighet med Folkrätten, då måste Sverige reagera på det officiellt och försvara Folkrätten.
Ett veto skulle göra USA/NATO medskyldiga till ryzzlands brott efter som de hindrar Ukrainas rättigheter i enlighet med Folkrätten. Så kan Ukraina inte få medel för återuppbyggnad från ryzzland, så har de nu förutsättningar att möjligen kunna tvinga USA att betala notan.
Men det finns väl ingen ryggrad i regeringen, får se om det finns det i oppositionen?
Så det är bara för Ukraina att följa Folkrätten.
För länge sedan fick Ulf Kristersson frågan om vi hade satt begränsningar på Ukraina för hur de vapen de fått av oss får användas. Svaret gick ut på att vi skänkt vapnen till Ukraina och att vapnen nu är deras, att användas på det sätt Ukraina bestämmer.
F.ö. vore det politiskt självmord, liksom djupt omoraliskt, att hävda att Ukraina inte får försvara sig enligt folkrätten. Jag tror att vi kan utgå från att det inte finns någon svensk blockering och den som hävdar något annat har bevisbördan.
Vår regering (eller Sverige) är knappast i en position där vi kan läxa upp USA. De måste komma till insikt själva.
Så kan det vara, men i slutänden gäller de facto makt och där har Sverige inget att säga till om. USA bestämmer vad som får användas oavsett var det kommer från.
Dessutom kan många system som Sverige skänkt innehålla amerikanska delar som de känner att de har rätt att hindras användas.
Men Cameron har ju sagt nu att de får skjuta var de vill?
Stoltenberg linjerar sig med Blinken i frågan om ukrainskt nyttjande av vapen från väst. SvD (TT) rapporterar:
“Nyligen föreslog dock USA:s utrikesminister Antony Blinken under ett besök i Kiev att villkoret hävs för amerikanska vapen. President Joe Biden har ännu inte satt ned foten.
Nu slår Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg in på samma spår. I en intervju med The Economist säger han att tiden är kommen för allierade att överväga att lyfta restriktionen.
– Vi måste komma ihåg vad det här är. Det här är ett aggressionskrig från Ryssland mot Ukraina. Ukraina har rätt att försvara sig. Och det inkluderar att attackera mål på ryskt territorium, säger han.”
https://www.svd.se/a/B0ly6e/nato-chefen-lat-ukraina-sla-till-i-ryssland
Självfallet det enda rätta – krigsförbrytardiktaturen i Kreml kan inte tillåtas att vinna detta orättfärdiga anfallskrig…
Det är direkt löjeväckande att UA inte kan attackera militära mål inne i Ryzzland med västförsedda vapen! Makalös idioti! Och tragisk idioti dessutom eftersom det förlänger kriget.
Det är Jake Sullivans kärnvapenparanoja som genomsyrar detta.
Ett land som blir anfallet måste få försvara sig inklusive bekämpa anfallande lands militäranläggningar och logistik på dess territorium.
Sullivan är en olycka. Hela terrorvärlden ser på och nickar
Jag har svart på vitt från försvarsdepartementet att allt som är levererat från Sverige till Ukraina åtm till och med september 23 inte har några som helst restriktioner avseende användning.
Säg till om du vill ha en kopia Lars.
+1 – detta har sagts i nån intervju också, men jag har tappat bort länken
Gad dag!
Eller kanske inte.
Vad gör Janukovytj i Belarus tillsammans med Putin?
eftersom enligt putin zelensky inte längre är legitim ledare så kommer han säga att janukovytj är ukrainas president från och med nu
tror jag
Det som beskrivs nedan av
HOOLAHOOP
2024-05-25 12:21 – 12:21
Vad är putains strategi?
😱😱😱😱
Känns som den mest logiska förklaringen. Jag gissar att vi i närtid får höra Janukovytj utse en exil-regering som följs upp av att han accepterar Kremls generösa fredsförslag och uppmanar det Ukrainska folket att resa sig mot nuvarande ‘nazistiska’ styre.
Det är en klassiker, så gör dom ofta.
Lite Afghankriget mfl mfl. Man bjuder in Röda Armén, kom bara. Må så vara från utlandet denna gång
Äh, filterordet, den borde jag kunna vid det här laget
Det är en klassiker, så gör dom ofta.
Lite Afghankriget mfl mfl. Man bju.der in Röda Armén, kom bara. Må så vara från utlandet denna gång
Han försöker hitta utvägar ur Ukrainaäventyret. Det gick nog inte så bra i Kina. Han reser till Belarus. Det är inte Luka som reser till Moskva.
Så Putin fick inget palats i Kina, och nu försöker han få en bostad i Belarus
Samtidigt närmar vi oss det datum (den 18 juni) när riksdagen ska fatta beslut om att ratificera avtalet om försvarssamarbete med Amerikas förenta stater (DCA). Putins svenska brigad trappar nu upp sin påverkansoperation i syfte att så tvivel om avtalets legitimitet och undergräva avtalets och därmed även regeringens trovärdighet.
Läs och förfäras:
https://www.alliansfriheten.se/forslag-om-bordlaggning-i-riksdagens-utrikesutskott-av-propositionen-om-defence-cooperation-agreement-dca-mellan-sverige-och-usa/
Hans Blix förnekar sig inte – inget kritiskt läge nu, nej för Blix inträffar väl ett sådant först när de första robotarna slår ner på svensk mark.
Det har redan slagit ner bottar i svenska datorer.
Avslutningen är ju märklig.
För det första är det ju väl sent att börja ingå avtal när när läget redan är kritiskt och för det andra har jag svårt att se hur hotet om att Trump skulle kunna hitta på något djävulstyg ser ut.
Är jag naiv, ja kanske.
Önskan att ingå ett så långtgående och suveränitetsinskränkande avtal som det som nu föreslås skulle kunna vara förståelig i ett kritiskt eller hotfullt skede. Där är vi inte nu.
Ett särskilt skäl för Riksdagen att vänta med ställningstagande är att man inte nu vet vem som nästa år kommer att vara amerikansk president och bestämma när och hur USA:s rättigheter i avtalet ska utnyttjas.
Det organiserade Nato-motståndet är efter att frågan om fullvärdigt medlemskap i den demokratiska försvarsalliansen slutgiltigt avgjorts svårt stressade.
Till följd av raserad världsbild, förlorad prestige och kognitiv bias förmår de inte ta till sig att rådande säkerhetspolitiska läge officiellt kommuniceras som det sämsta sedan andra världskriget och att ett väpnat angrepp inte kan uteslutas – selektiv percetion.
Inofficiellt saknas inte markörer för kan det vara värre än så…
Släpp alla restriktioner,Ukraina är olagligen angripet utan anledning mer än Pruttlers storhetsvansinne.
Så sant så…
Ja, en spade, är en spade, är en spade.
Se tillbaka för att granska vad som verkligen hände. Putin påstod att Ukraina hade en Nazi-epidemi som måste bekämpas med vapen?
När var det senast nazister inte tog till vapen först?
Intressant på youtube om ursprunget till rysk kolonialisk. Mongolerna och Djingis Khan har till stor del format hur Ryssland styrs och hur de för krig. Förstörelse, korruption, människor har inget värde …
Mongolerna invaderade på 1200-talet och hade makten i 250 år. Det har format hur Tsarernas Ryssland och dagens Ryssland styrs och hur de för krig.
The Origins of Russian Colonialism: From Pushkin to Putin by Prof. Dr. Ewa Thompson
https://www.youtube.com/watch?v=jSNRPFu_LuY
Kolla särskilt från 12:00
Info om Ewa Thompson: https://en.wikipedia.org/wiki/Ewa_Thompson
Mer får man via före detta översten Martti J. Karis mycket intressanta föreläsning på Jyväskyläs universitet 2018. Det finns textning för den som inte förstår finska 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=kF9KretXqJw
Info om Martti J. Kari: https://en.wikipedia.org/wiki/Martti_J._Kari
Den första meningen skulle inte vara där: “Intressant på youtube om ursprunget till rysk kolonialisk.”
Må Martti vila i frid!
Mongolernas invasion av moskoviet var det som avslutade Rurik-ättens styre med Novgorod som bas.
När så Mongolerna drog sig tillbaka så utsåg de att antal “skattmästare” som hade till uppgift att både uppbära och sända skatterna från populasen till Djingis i Mongoliet. Dessa skattmästare kallades Bojarer och är väl föregångare till både den “adliga” kaderns liksom dagens siloviker och oligarker.
Att all skatt inte sändes till Djingis kan man nog räkna med. Så länge det kom en del så var det nog inte så nogräknat var kopekerna hamnade ………..
Slava Archer skicka fler.
Slava Ukraini 🇺🇦
👍
Tänker på filmen med intervjuade ukrainare som kör Archer som publicerades häromveckan. Han beskrev det som “the sniper version of artillery, if the first round does not hit, the second round will!”. De skulle behöva fler Archer.
Och förutom att skicka månadens vanliga tusenlapp till Blågula Bilen. Man blir lite sugen på tröjan med trycket “Archer -from Sweden with love” 🙂
Även om läget fortfarande är svårt så känns det som om det börjar sakta men säkert vända, och som bloggaren brukar påpeka, först händer inget, sedan inget, därefter händer precis allt väldigt snabbt. Det märks att ryssarna är nervösa och det är bra.
Västvapen bord få användas mot mål I Ryssland, så länge de bekämpar militära mål samt att de används från Ukrainsk mark.
Dvs, man kan ha dem till att hålla en bufferten.
Folkrätten är klar, och det är ställt utom all tvivel att det är i Ukrainas intresse att följa den (det är ju därför de behandlar krigsfångar hyfsat, tex.).
Om de skulle bete sig som svin (likt motståndaren gör) så skulle stödet för dem pysa ihop som en kass ballong.
Militära mål (eller mål som används i militärt syfte) är alltid legitima, oavsett var avfyrningsrampen råkar stå.
Som sagt, det är inte otroligt att UA kommer att behöva en “avmilitariserad buffertzon” i framtiden, och då kan det tänkas att den initialt måste upprättas med våld. (om inte Belgorod o co väljer att åter tillhöra Ukraina, när Ryssland imploderar…)
Om det sprider sig hos, av den egna ledningen, dåligt behandlade fienden att man blir bra behandlad om man deserterar så blir det en väldigt liten tröskel.
Det finns ju politiker med ryggrad.
Emma Wiesner inte bara skänkte överskottet av sina sk kontorspengar till Blågula bilen. Nu har hon även hoppat in bakom ratten och kört med oss till Ukraina.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMnonp/emma-wiesner-c-kor-hjalpsandning-till-ukraina
+1
Fint att se/läsa
Viktig info inför EU-valet, hon kan räkna med min röst.
För min del räcker det inte med att göra ett sådant här publicitetsstunt. Jag röstar på den politiker som offentligt vågar ställa några riktigt riktigt riktigt jobbiga frågor till svenska företag som konstant gråter om sin “Kompetensbrist” om vad de själva anser att de har för ansvar och hur de förväntar sig att de nyutexaminerade de tjatat sig till och därefter vägrar anställa ska bli anställningsbara seniorer.
Den enda lösningen centerpartiet erbjuder är att tjaja en runda till om “kompetensinvandring”.
Inget hindrar övriga typ 20 st att också göra en Emma. Eller 349 andra raska frivilliga kandidater.
Så öka nu, alla!
2 miljoner till Ukraina! Det blir C i EU-valet.
👍
Vad är putains strategi?
Några saker jag har uppmärksammat i flödet:
• Putain vill fredsförhandla med “legitim företrädare för Ukraina”
• Viktor Janukovytj är i Belarus samtidigt som Putin. https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/24/7457444/
Så, vad blir analysen?
Jag tänker strategin är att återintroducera Viktor Janukovytj som “legitim företrädare för Ukraina” och sluta ett “fredsfördrag” med honom.
Därmed kan dessa herrar sedan argumentera för att konflikten i huvudsak är ett inbördeskrig i Ukraina mellan den “legitima regimen” och “upprorsmakare understödda av fientliga makter”.
Detta synsätt leder i förlängningen till att ryzland inte ska betraktas som part i konflikten och därmed inte heller som part att “sluta fred med”.
Deras “out” i denna analys är alltså att skapa en semipermanent konflikt som de vill få omvärlden att betrakta i huvudsak som en intern maktkamp i Ukraina där ryzland endast har valt att “bistå den legitima regimen med militärt stöd” när upprorsmakarna så tydligt har fått stöd från “fientliga makter” i sitt “illegitima maktövertagande”.
Kanhända vill man i detta narrativ även spela in vitryssland på något sätt. Det finns lite olika möjliga scenarios för hur detkan spela ut.
Ett scenario är att ha med vitryssland i en icke-militär roll. Syftet är då att förstärka narrativet med vitryssland som en “neutral part” som har givit “den legitima regimen en hemvist i väntan på sin rättmätiga återkomst”.
Ett annat scenario, eller kanske en utökning av ovanstående, är att vitryssland “går in med fredsbevarande trupp”, kanske i en remt defensiv roll för att hålla nuvarande linjer och samtidigt ge ryzarna sjölv en möjlighet att dra sig ur. Detta scenario skulle ju innebära att fortsatt ambition från Ukraina att återta sitt territorium skulle innebära strid mot dessa “fredsbevarande trupper”. Narrativet kan enkelt utökas till att “Ukraina drar in vitryssland i konflikten”.
Ovanstående skulle vara en mycket farlig utveckling anser jag.
låter tyvärr som att det är nära sanningen
Bra analys – lite som uppläggen i Minskavtalen. Får vi nu se ett Minsk III?
Vad är medellivslängden på ett Minsk-avtal ?
De hittillsvarande var båda dödfödda, då Tyskland och Frankrike lät sig manipuleras av krigsförbrytardiktaturen i Kreml…
Bra analys, låter som hur Putin skulle vilja lägga upp det hela. Hoppas det i så fall genomskådas pronto.
Usch!
Det var en värre användning av Janukovytj än jag sett framför mig.
Sedan kan ju ingen vettig människa efter 10 år se Janukovytj som en legitim ledare av Ukraina, men det har ju ingen betydelse för Putin.
Janukovic verkar vara en quisling
kanske kommer han att gå samma öde till mötes?
Känns inte så troligt. I samma stund som Pruttler säger att det är ett inbördeskrig och att ryssarna drar sig ur så lär det ju välla polska fredsbevarande styrkor över gränsen.
Men att blanda in Vitryssland i form av vitrysk trupp på ukrainsk mark kan börja leda till orolighetet både bland trupperna och inne i Belarus.
Speciellt om belaruserna visar sig vara undermåliga och ukrainarna gör slarvsylta av dem.
Jag har svårt att se att de enskilda soldaterna accepterar samma. Behandling som de ryska.
Putin är inte legitim företrädare för Ryssland då han inte är utsedd i ett fritt val, alltså saknas förhandlingspart för Rysslands räkning.
Tror du det är något hans vänner i CSTO, SCO, BRICS och det övriga globala syd fäster något avseende vid?
Vad har Kreml haft för hake på USA och främst Jake Sullivan hela tiden? Vad är det för vedergällning man hotat med?
Rykten har samtidigt gått att samtliga ryska generaler har fått till sig via amerikanska kanaler att trycker de iväg ett taktiskt kärnvapen så kommer de bli pulveriserade. Är det en anledning till att generaler nu buras in?
Jake Sullivan är nog inte korrupt.
Men man får inse att som nationell säkerhetsrådgivare har han som prio 1,2 & 3 att unvika att USA dras in i kriget och förstås att undvika kärnvapenkrig.
Det är hans jobb. Det är upp till andra att ta risker.
Man kan också jämföra med Sveriges hållning mot Ryssland under finska vinterkriget. Det var fegt, men samtidigt skyddade den de svenska medborgarna från krig. Fegt och rätt kan nog domen sluta i, enligt många. Andra kan tycka annorlunda.
Ja, samtliga amerikanska administrationer – med ett undantag – har alltid satt och kommer alltid att sätta amerikanska nationella intressen i första rummet.
Undantaget utgörs föga förvånande av landsförrädaren Trump som satte sina personliga intressen först…
Appropå att den ryska slavmentaliteten skulle bero på speciella gener är naturligtvis rent nys. Faktum är att ryssar och ryssättlingar uppvuxna i väst klarar sig alldeles utmärkt och mycket bättre än i Ryssland, när de är befriande från sina andliga, politiska och kulturella bojor.
Att hävda någon slags rysk slavgen är som att påstå att alla tyskar var/är nazister och alla sicilianare är mafiosos. Känner flera ryssar och de är som folk är mest, de ser även ut som oss.
En bra liknelse är att se skillnaden i samhälle och mentalitet mellan syd och nordkoreaner. Nord och Sydkorea styrs av två diametralt olika samhällssystem och ändå är det precis samma folk som talar samma språk. Deras samhällen är som natt och dag.
Om Ryssland styrdes av vettiga ledare och fick ett annat demokratiskt samhällsystem med ett robust rättsväsende så skulle landet blomstra. Det är Rysslands bottenlösa tragedi att ett land med en sådan otrolig potential är så bottenlöst vanskött och alltid styrts av korrupta maktfullkomliga ledare i det ryska samhällets alla nivåer.
Se också
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Preussiska_dygder
Som diskuteras som orsak till att tyskar så välvilligt ställde upp på H*tlers ideér. Och lydde utan att fråga sin inre moraliska kompass.
Senast igår hade DN en artikel om att man inte kan dela in mänskligheten i raser. Antalet variationer i genuppsättningar är helt enkelt för litet och människan har funnits för kort tid. Möjligen låst artikel.
https://www.dn.se/sverige/farshid-jalalvand-begreppet-ras-har-ingen-naturvetenskaplig-grund/
Det där beror ju helt på hur man definierar begreppet ras.
Det är väl ingen som påstår att det inte finns hundraser eller kattraser eller koraser eller hästraser osv.
Om det finns människoraser eller inte beror helt på hur vi definierar en människoras. Det är väl ingen som påstår att djurraser definieras med hjälp av genetik, de definieras med den rasstandard som finns för varje erkänd ras, och så har även människoraser definierats traditionellt. Att blanda in genetik är bara ett försök att blanda bort korten.
Instämmer helt och hållet med Dig, Friheten!
Jag avskyr silovikstyret av hela mitt hjärta, men jag är ingalunda en russphob, och blir det aldrig!
Det finns en starkare faktor än gen här, det kallas moral.
Jag har för många år sedan träffat på ryssar, som redan då hade en tydlig moralisk kompass. Jag hoppas att framtiden gick bra. Ryssar är också människor. Det är som att bunta ihop folk som europeer och afrikaner… Den stora skilnaden kan vara myndighetsutövande och regering.
Jag har inte alls skrivit på bloggen på ett tag nu.
Captchan blockerade mig väldigt effektivt, jag fick inte ens försöka börja gissa på bilder, utan möttes av ett felmeddelande redan innan. Troligtvis något script eller CSS eller annat som inte tillät köras.
Men jag har i alla fall läst, och har kollat MatsEX’s lottorad varje morgon, får tacka Mats och alla andra för ert engagemang, som hållit mig kvar här.
Välkommen åter, om jag så får säga!
Varmt välkommen åter, Micke!
Tack själv och skönt att det löste sig med captchan så du kan skriva mer igen!
Angående de ryzka hoten…
Om man nu hoppar över alla “tänk-om” och “varför-det-är-ologiskt” och i stället går på slutfrågan:
Finns det någon nivå av uttalade och genomförda aktioner/hot från ryzzland vid vilken väst ger upp stödet till Ukraina och därmed förklarar att man ger upp inte bara den rättsordning som gällt hittills utan även accepterar den starkes rätt att bestämma över den svage ?
Är väst berett att försvara den hittills rådande rättsordningen?
Om ja – Vilket pris skall vi vara beredda att betala för att försvara den rätten?
Betänk: Den som ger upp sin frihet för sin bekvämlighets skull kommer snart att upptäcka att han förlorat bägge.
Utan att ha tänkt igenom svaret ordentligt vill jag hävda att vi i väst bör vara beredda att betala precis vilket pris som helst. Det hade kanske inte varit fallet oavsett situation men, ett enat väst som bestämmer sig kan helt enkelt inte förlora mot Ryssland. Därför bör väst just enas och bestäma sig.
Ja, för oss demokratier i Väst är detta krig ett existentiellt hot.
För motsidan är det bara så att man har gått All-in på en taskig pokerhand. Eller haft otur i det genetiska lotteriet – eller i det kulturella.
SÅ – vi MÅSTE också gå All-in för att mota den däringa i grind. Sätt fart.
Om DJT blir USAs näste president kommer den starkes rätt omedelbart att bli rådande. Det är det ideala tillståndet enligt denne.
Häromdagen, även i morse (i gårdagens tråd) skrevs det om rysslands demografi, eller där rysslands demografi är en viktig pusselbit.
Kolla denna bilden
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/38/RUS_SbA1y20210101.png/1200px-RUS_SbA1y20210101.png
(eller hela wiki-länken, https://sv.wikipedia.org/wiki/Rysslands_demografi den är lite bättre, det syns tydligare här)
Och fundera lite på hur det ser ut för ryssland ifall de offrar en miljon män i åldrar mellan 18 och 40.
Ryssland har just nu en oerhört stor generation som har gått in i pension, eller är påväg in där.
Denna generation är många fler än dagens unga.
Ryssland har ganska kasst hälsoläge rent generellt, och det kommer vara många vårdberoende.
De har dessutom en till blobb som kommer dit om 20-25 år, och allt färre som föds. De har det faktiskt mycket värre än Kina som hade sin enbarnspolitik.
Fundera lite också på varför det ser ut såhär.
De i 90-100års ålder är de som var som yngst under 2VK, kvinnosurplus (överskottet av kvinnor) där beror alltså på viss mån av att de unga männen dog på tysk mark.
Att det är så få 80-åringar beror på att det föddes lite barn under det brinnande kriget.
Denna generation som var färre till antalet ger att det sen föddes färre som ger upphov till midjan av 50-60-åringar.
Detta sprider sig sen till generationen av deras barn, men nu här blev det förvärrat av den hopplöshet som sovjets/rysslands folk kände efter sovjets upplösning, den fattigdom och svält som defacto fanns.
Och ur denna tunna midja av folk (18 till 30 år) tänker Putin ta ut manskap till köttkvarnen.
Visst, det är flera miljoner män i denna åldersgrupp, men samtidigt är det en väldigt viktig grupp, där det kommer skada ryssland enormt både nu och i framtiden, att de utplånar en halv, en eller två miljoner från.
Man kan också se att ryssland har, jämfört med de allra flesta andra länder, ett väldigt högt kvinnosurplus, redan från 40-års-åldern och extremt stora tal runt 60-80 år.
Antingen har de offrat en otrolig mängd män i krig under tiden då dessa var i militär ålder, men ärligt talat, det har inte varit några sådana krig, utan det kan bara bero på att männen går bort tidigt, i sjukdomar, alkoholism, olyckor osv.
Det är också intressant att kolla demografin i andra länder, gör gärna det. I majoriteten av världens länder är det en minskande befolkning (befolkningsökningen beror främst på längre livslängd), så det är ärligt talat svårt för de flesta länder att bedriva krig där man offrar mycket manskap.
Googla landets namn och demografi
Så får man direkt träffar, och finns det en wikipedialänk så rekommenderas den.
Man kan helt enkelt säga att Putin varit ett ganska effektivt preventivmedel i ryssland, under hela sin tid vid makten.
Från Komsomol till Kondomol – P är P-pillret!
Bra där, Micke.
Angående ryska ekonomins verkliga tillstånd och varför det inte föreligger några lagliga hinder att beslagta 300 miljarder dollar av ryska tillgångar som frysts, se professor Sonnenfeld i länken nedan. Han var tidigt ute med att påpeka de ryska hittepå-siffrorna (som skandalöst nog okritiskt anammas av IMF), han berör även detta i denna intervju:
https://www.youtube.com/watch?v=cmnzORcgltE
Bra inlägg. Håller med om att Putler ä ett bra preventivmedel.
👍
Således kan vi konstatera att putin är en, vid det här laget, väldigt väl begagnad kådis!
😂
Dock har man ett överskott av män födda från 1985 på kanske 10k-50k per år, vilket är ett naturligt fenomen och gäller alla länder. Man kan antagligen arbeta ner till motsvarande överskott på kvinnor utan större konsekvenser för födelsetalen. Det ger ett överskott på omkring 500k födda mellan 1985-1995.
Fallet som ser ut att börja omkring 1989 beror nog på fattigdom pga Sovjets kollaps, inte ett “eko” från VK2.
Överskottet av kvinnor födda innan 1976 beror på högre dödlighet bland män – tänk alkoholism, olyckor, osv. Alltså inte VK2.
Globalis tycker jag är bäst, där kan se hur demografin såg ut tidigare och även simulera framtida demografi.
https://globalis.se/laender/ryssland
Många länder går från pyramid till något som ser ut som en tunna med snedtak eller som en lökkupol.
Ryssland förefaller “lösa” problemet med många pensionärer genom att minska sjukvårdens kapacitet(redan nedprioriterat för att finansiera kriget), det och att sprit osv får flöda kan minska utgifterna…
Sedan är förstås obefintlig eller usel vård inte speciellt uppmuntrande för kvinnor som vet att det kan vara ganska säkert att föda barn men att det inte är det för dem. Och sprit osv får även blivande eller unga fäder att försvinna.
Så jag gissar att Kreml satsar på förbud mot preventivmedel och abort varvid kvinnor kommer att dö av illegala aborter och piller.
The fight has moved to Cossack Camp on the left bank as Ukrainians have extended their beachhead from Krynky
https://x.com/pstyle0ne1/status/1794319404429402428?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Vore skönt om artilleriet i Kherson fått ammo så att de kan understödja lite större inbrytningar på andra sidan. Att oroa ruzki lite här och där så att de blir yra i huvudet innan huvudanfallet kommer.
Det här med att väst förbjuder ukraina att använda västs vapen i ryssland.
Vi ska nog börja kalla det för vad det är.
USA förbjuder ukraina att använda västs vapen i ryssland.
Sverige, frankrike, storbritannien har alla sagt att det är bara kötta på som ni vill. Vet inte vad tyskland sagt eller andra. Men man kommer nog långt med det sve,fra,eng gett iallafall. Men USA sätter stopp. Förmodligen med att hota stoppa amerikanska bidraget annars.
USA har ändrat hållning och låter UA använda vapnen som de vill.
Utrikesministern sa väl det. Men pentagon stoppade? Har dom ändrat sig så är det ju fritt fram nu. Varför skriver så många att väst måste tillåta det då?
Propaganda i rysZk intresse?
🦅 American light guided air bombs GBU-39 on an Ukrainian MiG-29
https://x.com/pstyle0ne1/status/1794325035022430257?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
OrchBONK på väg 💥
Har funderat lite över afrikaner, nepaleser mfl som tar tjänst hos Putler. När männen inte hör av sig hem och det börjar gå upp för anhöriga att de har stupat och kanske blivit ett med Ukrainska matjorden, så undrar jag om inte ryzzen hålls som paria i många år i dessa länder framöver, ryzzen bränner sina framtida business i Afrika.
Det lär dröja. Krigsförbrytarna plundrar i många fall de afrikanska länderna tillsammans med deras olagliga regeringar. Eller regeringar som är beroende av ryssen för att sitta kvar. Ryssen gör inte business som andra, de är som en kombinerad terroristmaffia som tar över. De som klagar får göra det tyst så de inte försvinner.
Nepal har redan fördömt ryssland och förbjudit dom att locka nepaleser att kriga i ryssland. Men Nepal är ett litet och fattigt land, och vad bryr sig ryssen!
Resultatet blir nog inte i första hand att ryssen hålls som paria, utan att ryktet går om att detta handlar om en enkel biljett, och att intresset att värva sig minskar.
En kommentar kring den alltmer diskuterade frågan om begränsningar i användandet av F-16 eller för den delen Gripen av västvapen på ryzzkt territorium. Den kanske delvis kommer upp alltmer eftersom beväpningen av planen måste ha diskuterats länge…
När planen kommer till Ukraina så om man vill att de ska på något sätt överträffa de slitna MIG-29 eller SU-25 så MÅSTE de kunna flyga nära eller in i ryzzkontrollerat område och tillåtas använda sina vapen där. Dvs HARM mot radarinstallationer i ryzzland, Meteor mot S-34 som bär glidbomber eller t.o.m. mot TU-95 om de kommer inom 150 km.
Annars så tillför de inte så mycket – då är det bättre att skicka fler Archer
Lyckas man skjuta bort FSB bärararna så kommer bara det att göra skillnad
*FAB
Vore iofs inte fel att skjuta bort lite FSB också, när de ändå är igång… 🙂
Nä finns mycket att ta av från FSB 🙂
Ukraina verkar rensa luften innan F-16 gör entre:https://x.com/buch10_04/status/1794349052668346732
En SU-25 till i backen
Mer
https://x.com/heroiam_slava/status/1794353744718540930?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Fy f-n vad bra!
Strålande härligt!
Vilken bild!! 🤯 Får nog bli motiv för min nästa korsstygnsbonad tror jag. 💪 Bättre än när Balrogen störtar mot sin undergång vid Khazad Dum.
SU-25 är ju visserligen finnar som F-16 är byggd för att klämma (men bra oavsett).
Däremot tyder ju förbekämpningen mot luftvärn på förberedelse för F16.
Jag skulle inte försöka klämma åt en finne om jag var du, det kan straffa sig. Av alla nordiska folk är de nog sist på min klämlista…
Ja jag insåg att det kunde misstolkas på ett olyckligt sätt! All respekt åt finnar, jag vet inte vilken synonym man kan använda istället!
Om SU-25 “Frogfoot” är grodlåren kan ju F16 vara fritösen? 😋
Glidbomberna glider ju inte så långt, runt 50 km har jag hört.
Även om Ukraina även fortsättningsvis inte får använda vapen i Ryssland så kan de bekämpa flyg som släpper glidbomber över ockuperat område.
Givetvis är det idiotiskt att hålla kvar vid kravet att inte använda västvapen på ryskt territorium även om det troligen fanns bra orsaker till det från början.
Film
Destruction of a Russian blyatbarn in the Kharkiv region.
https://mstdn.social/@noelreports/112501556009793440
First low-res satelite images appeared from the damage to a communication center of the Russian army in Alushta, occupied Crimea. Damage was inflicted on four places, of which one looks to be the main building.
Bilder
https://mstdn.social/@noelreports/112501532982000346
Ukrainian forces inside Vovchansk.
“We are holding on. We won’t give up. Lyut Assault Brigade is here, the Ukrainian Armed Forces are here. We are holding on and won’t let our land be beaten.”
Film, ej översatt
https://mstdn.social/@noelreports/112501500072696064
Head of the SBU Malyuk commented on the modified Sea Baby drone.
“There are many other types of weapons that the drone can carry as a multi-purpose platform, but we won’t talk about that, so as not to help our enemies.”
Film, ej översatt
https://mstdn.social/@noelreports/112501469827482726
Det är väl bara en tidsfråga innan vi får se vad som händer när en av ryssarnas “turtle tanks” möter en strv122.
Då kommer det flyga plåtdelar, sängbottnar och all annan skit dom har svetsat fast. 🤣
Besättningsfruar/mammor undrar oroligt hur det då ska gå med toastolarna??
Det blir nog utedass 3 generationer till för de som blir kvar!
Hela Ryssland är dassigt så det förslår
Asså, det kan dom bara skita i!
Åhå, du menar att dom ska göra en blöjputin?
Massivt krigsbrott!!
Kharkiv. An aerial bomb attack on a construction hypermarket. Two dead as of now.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktcy5nmlkk24
Ser tyvärr inte bra ut 😡
❗️Kharkiv: We have a large number of people missing, – Mayor Terekhov
Two Russian KAB hit the construction hypermarket. A fire broke out on 15,000 square meters.
Skojar du?
Naturligtvis siktade Ryssland på byggmarknaden.
De hade säkert rapportörer på marken som talar om hur många bilar som är på parkeringen och så går planen upp och fäller bomberna.
Ryssland försöker skrämma ukrainarna.
Men eftersom ukrainarna vet vad som händer om de ger efter och hamnar under den ryska stöveln är detta bara meningslöst dödande.
Det får vara slut på detta daltandet att Ukraina inte får skjuta på rysk mark. Ett jävla svassande.
Skjut sönder ryska el och gasnätet.
Nu.
Överlagt mord!
Ja du Rikki, du skulle se mig när jag skojar.
Men Putin skulle i alla fall inte vilja se mig när jag menar allvar. Inte.
Överlagt massmord.
Nej, jag menar inte att du skojar, bara att det är självklart att
2 st precisionsstyrda bomber träffar en byggmarknad när den är full av folk, vilket betyder att Ryssland var helt ute efter att chocka och skrämma de Khakrivbor som försöker leva ett normalt liv till att de skall tro att de inte lever ett normalt liv.
Syftet med att vara Crazy Ivan är ju just det. Skrämma till underkastelse.
Men eftersom Ukrainarna vet att alternativet är värre är det bara en massa onödiga dödsoffer.9
Jag tror vi kommer se mer av detta framöver, specuellt nu när Ukraina inte får alla luftvärn de behöver och efterfrågar.
Men Ryssland vet att går de för långt reagerar vsät.
För övrigt anser jag Orban bör isoleras. Kan vi inte blockera Ungern från de fria rörligheterna?
Nej då Rikki, jag tog det inte så. Det är helt lugnt.
Korrekt! Överlagt massmord. Man ska kalla saker vid dess korrekta namn.
Varje sådant där massmord brukar medföra reaktioner. Ta tex det där i Dnipro när man grusade ett hög höghus med många döda.
Vi får väl hoppas att det i och med detta blir slut på de kontraproduktiva restriktionerna
Orban borde låsas in i en cell på 1×1 meter med sin master Putin.
Man körde ju KAB, så man använder styrda bomber.
MÖRDARE!!!
Another hit in the Kharkiv has just arrived in the Central Park. Information on victims and destruction is being clarified, – Terekhov
🤬 Kharkiv: At least 2 dead and 24 injured as of now. There is no communication with 15 employees of the store.
There is no military facility nearby. Genocide
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktd2ol5gec2r
🙏🇺🇦 “This attack on Kharkiv is another manifestation of Russian madness. There is simply no other way to call it. Only madmen like Putin are capable of killing and terrorizing people in such a vile way. It is already known that there are wounded, there are dead”, – Zelensky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktd362pbjs2a
Blinken & Sullivan: “We will do everything to make sure Ukraine has the weapons to defend its sovereign territory.”
Meanwhile in Ukraine, Russians continue their terror on civilians from just across the border, unpunished.
Lift those restrictions, now
Bild
https://mstdn.social/@noelreports/112502195782153265
Bild. Varning!!!! Lätt skuggad bild, men det ligger offer där. Vanlig helgshoppare, mördad av vår tids Adolf
https://mstdn.social/@noelreports/112502106389951909
In Kharkiv the Epicenter shopping mall was hit.
Scum of the earth. The amount of victims has already risen to 11. I am very worried that this number will rise significantly in the coming hours
Bild. Brand
https://mstdn.social/@noelreports/112502083418159163
Kharkiv. At 17:45, the fire in the hypermarket was contained. Firefighting and rescue operations are ongoing
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktd5hfa5c32h
Folkmord, inget annat.
Fy satan, död åt allt orchpack å må putler ⛽🔥
Hatten av för Tjeckien – värdiga vinnare…
önskar Tjeckien allt gott efter deras framgångsrika jakt på ammunition till Ukraina
Ja, de har redan (2014) tvingats ta två rejäla smällar:
https://www.intellinews.com/czech-police-point-to-russia-s-gru-as-investigation-into-ammunition-explosion-is-shelved-323379/
Sverige bör omgående utöka sitt territorialvatten och luftrum österut till Alaskas västra gräns. Med undantag för de baltiska staterna och Finland.
En deklaration om detta måste göras snarast.
Sluta dalta
Nja, jag kan tänka mig Svenskfinska unionen. Gemensamt territorium från finska gränsen till Sachalin.
Erik, kan du tänka dig att utvidga unionen en aning? Hösten 2022 såg jag ett behov av svensk tillgång till kust och hamnområde vid Stilla havet varvid jag opassande munter annekterade Vladivosok en sen lördagskväll. Känner mig nu lite ensam och övergiven så jag skulle uppskatta om Svenskfinska unionen kunde tänka sig att lägga under sig hela Stilla havskusten från Sachalin till Vladivosok. Jag lovar att öppna stadsportarna så snart jag ser er komma.
Med en sådan union skulle nog Zelensky vara villig att förhandla.
Jag skulle helst se att Kung Erik var unionens utsände chefsförhandlare för unionens räkning !
Förhandling med Zelenskyj behöver ju inte en good+bad cop, och ibland är jag vänlig som en vanlig människa, och är beredd att göra eftergifter om så krävs 😁
Rätt som det är går Erik14 omkring på gatorna precis som en vanlig människa. Under pseudonym. I trenchcoat och solbrillor. Och en varg i koppel. (Underkläderna lär vara randiga, enligt vaga källor.)
Ingen har ännu sett honom byta om i en telefonkiosk.
Shit, busted 🤷
Jag är alltid öppen för förslag, till och med om dom är goda👍
Sedan var det egentligen bildligt, inte bokstavligt 😇
Ändra gränser är ingen god idé om inte båda parter är överens.
Sverige måste fråga ryssland och EU innan de gör en sådan sak. Säger ryssland och EU att det är ok går de vidare till UN.
En tidig sommarmorgon, med mycket dagg. Kan vi väl utöka vårat territorialvatten till moskva, om vi är försiktiga? Eller mer offensivt, utöka det till vladivostok morgon och kväll? Tidzonerna ställer väl till det lite. Men vladivostok kan bli ett Svenskt exklavhav, samtidigt som västra ryssland är ryskt några timmar till kvällsdaggen kommer? Jag tror inte Dmitrij Peskov skulle ha några invändningar mot det! Det var ju dom som började.
Jag verkligen älskar ryska T-80BVM, när dom ser ut som på Lenas foto i ingressen. DVS utslagna!
Within five months of 2024, accidental drops of Russian aerial munitions on the territory of Belgorod region were recorded 39 times: 38 FAB bombs and 1 Kh-59 cruise missile.
That’s what didn’t reach Ukraine
Bild. Kanske FAB, lämnar det till dom som kan 🤷
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1794307969443852289
Jag misstänkte att detta kunde blivit ganska illa, och tyvärr kan det bli ohyggligt 😢💔
Russia has launched another brutal attack on our Kharkiv – on a construction hypermarket, on Saturday, right in the middle of the day.
As of now, it is believed that more than 200 people were in the hypermarket. All the emergency services are already on the site and providing assistance, rescuing people, and extinguishing the fire that has completely engulfed the building – 10,000 square meters. There are killed and injured people.
If Ukraine had sufficient air defense systems and modern combat aircraft, Russian strikes like this one would have been impossible. And that is why we appeal to all leaders, to all states: we need a significant enhancement of air defense and sufficient capabilities to destroy Russian terrorists.
This is a task that must be accomplished and can only be accomplished together with the world. Every day, we call on the world to provide us with air defense and to save our people. Every unmade decision to support us results in the loss of our people
Film. VARNING!!!! Död i bild
https://x.com/ZelenskyyUa/status/1794373734079304065
Hoppas de är beredda på den fega ryska taktiken att slå till när räddningsarbetarna är på plats.
Hoppas detta får väst att fatta allvaret i att sitta med tummen mellan skinkhalvorna och vara senfärdigt med LV och annan krigsmateriel. 😡
Skicka mer NU!!!
Å låt nu 🇺🇦 få bomba bort orcherna i gränsoblasterna.
Satan vad ont det gör i hjärtat att se sånna här “modiga anfall” mot ” militära mål” av kräken i Mordor.
Fyfan!
Att officerare går med på att utföra dåd som detta säger en del om dagens Ryssland. Vi kommer inte ha några normala kontakter med detta land under vår livstid.
– lägg omeldebart beslag på deras guldreserv och andra utomlands tillgängliga medel
– öka vapensändningarna till Ukraina
– starta storskalig tillverkning av artilleriammunition
– annullera alla ryska visum till väst, utvisa samtliga ryska medborgare från EU som saknar synnerliga skäl
– stoppa all rysk närvaro inom sport och kultur
– utvisa all rysk ambassad- och konsulatpersonal
– stoppa all handel och alla finansiella transaktioner med Ryssland, Centraleuropa har några månader på sig att lagra gas och säkra alternativa energileveranser
Håller med totalt!
När man blir arg efter sådana fega attacker så direkt efter så önskar man att Ukraina bara gör likadant och attackerar rätt in centrum på ryska städer men sen tänker man ett steg till och känner att man inte kan sjunka så lågt bättre och spara på krutet till militära mål och någon gång så börjar det sin i ladorna i Ryssland Men nu måste alla civiliserade länder fatta att militära mål och allt infrastruktur och tillverkning som militären nyttjar är legitima mål även med västs vapen Det är bättre och säga att Ukraina har köpt allt som dom får priset är det ingen som behöver veta och dom är fria att använda dom som dom vill
Den där fula kyrkan mitt i Moskva kan dom gärna få sänka. Vore en fin symbolhandling för att visa invånarna hur det går till. Och chefen för den föreningen har ju gått full n*zist så det måste dessutom kunna betraktas som ett i högsta grad legitimt militärt mål.
Nä, dock har moskvaregionen ett fint och stort raffinaderi som ännu inte har brunnit, det borde brinna.
Tycker man, över tid, läser och hör allt mindre dock om de ryska angreppen med robotar i övrigt. Intensiteten och den ryska förmågan avtar tydligt med tiden. Putin vet om det, men väljer antagligen att köra Ryssland ned till botten och ruin. Frågan är vad oligarkerna tycker om den saken, för det blir kännbart för dem med.
Var har oligarkerna tagit vägen? Lever de?
Ryska as som medvetet bombar civila på det sättet. Inget nytt men fan va lack man blir.
JA!
The Ukrainian prosecutor office published footage of the arrival of a UMPB D30-SN guided bomb at the construction hypermarket in Kharkiv.
Deliberate targetting. Plain terrorism.
Film
https://mstdn.social/@noelreports/112502636086521229
The number of victims in Kharkiv increased to 35 people, mayor Terekhov reports…
Kokar inombords, fega satar.
Råttet är mågat, för länge sedan!! Kokar gör man av och till, månader, år.
Men nu får det vara nog.
Precisionsbomb?
Jo
This is the Russian military airfield “Baltimore” near Voronezh. It is from here that the aircraft take off, which are then strike Kharkiv with FABs.
⚠️This is 262 km from the border, the same distance as Belbek airfield in Sevastopol…
P.S. Biden, Scholz, Europe
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktd6hpyots2r
Åtgärd, frågas?
En Mathias Rust mot badförbudet kanske? Eller några stycken.
Behöver inte vara bemannade, strängt taget, bara styrda.
Det är nog nu.
Vi släpper kopplet på Dengamle, det han lärde sig under inkvisitionen får till och med Putin att blekna
Det måste vara slut daltat med Putler Long range missiler mot Moskva
Vad exakt skulle man slå ut i Moskva då? Försvarsministeriet?
Leninmausoleet.
Det finns många roliga mål i Moskva men det hade varit bra om slår ut strömmen innan vintern så Moskva borna blir påminda att dom är i krig
🇺🇦 “The Ukrainian army said it’s planning counterattacks to push back Russian forces that seized territory in the northeast Kharkiv region”, – Bloomberg
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktdd26jjrs22
Terrormördarna, massmördarna, seriemördarna. Dom fortsätter.
For the fourth time, Russia hit Kharkiv today. Just now, in the centre of Kharkiv, a post office, hairdresser, and a cafe were affected by a missile strike. 13 people are known to be wounded
Film. Intervju. Ej översatt
https://mstdn.social/@noelreports/112502851777203589
Döden är en för lindrig behandling för dessa plundrare, våldtäktsmän och mördare 🤬🤬🤬
Sorgens dag
38 wounded and 4 dead in Kharkiv as a result of the attack on the Epicenter mall…. governor Oleh Syniehubov reports. Another 16 are considered missing while people are still being searched for.
18 people are wounded due to attacks on Kharkiv city centre.
A pitch black day
Film, ej översatt, intervju med bakgrundsbiler
https://mstdn.social/@noelreports/112503131733079484
Commander of unit ACHILLES batallion Yuriy Fedorenko (92nd brigade) reports that the Ukrainian Armed Forces have completely stopped the Russian advance in the direction of Strilecha-Hlyboke in the Kharkiv region, but pressure is still heavy near Liptsy, Vovchansk and Starytsia
Film, ej översatt
https://mstdn.social/@noelreports/112502849654790875
Nu får det f-n vara nog med dessa ryzdj*vlar!!! Skjut dem sönder och samman på deras eget territorium! 500 km buffertzon i ryzland för att skydda demokratiska Europa!
Ge Ukraina allt! Nu!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Igår!! 😡
+500
+500
Jordens avskum, borde stänga gränserna och klippa alla förbindelser inklusive internetförbindelse och låt skräpet vara i paria för lång lång tid.
Skiten har tydligt visat vart de står och då kan de leva isolerade som de svin de är.
+1911 🦅
500 Tomahawk vore en lämplig donation. Utan restriktioner för användning.
The United States and its Western allies took a key step Saturday toward using frozen Russian assets to fund Ukraine’s war effort, moving closer to providing another key financial stream for Kyiv
https://wapo.st/4bN25s1
Yellen rullar på – planen är ju att använda avkastningen från insatserna (varav det mest är i belgiska banker) till Ukrainas återuppbyggnad.
Och Peskov jiddrar på som vanligt…
Peskov rymms bredvid slemmet som Pinata på en mack.
Häng dem högt 🤬
Även avkastningen är bra, men den är peanuts i förhållande till att ta hela 300 miljarder dollar för att kompensera UA.
Se min länk ovan (professor Sonnenfeld) angående detta.
En tanke här var väl att ta upp mega-lån och använda frysta medel till räntan? Blir rätt bra hävstång, kan jag tänka.
Vad är det för fel på det upplägget?
🇺🇸👀 “The practical outcome of the NATO summit in Washington will be 7 Patriots and the US decision on the F-16”, – Zelensky
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1794436350462005303?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Fortfarande “lätt upprörd” över bombningarna idag, så jag tycker att det är det MINSTA som Ukraina ska få.
Yevpatoria, Sevastopol… BAVOVNA 🔥💥
ATACMS attack 🚀
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktdkdvqki72q
Källa:
Malinda
@TreasChest
💥Two explosions were heard in the Krasnoperekopsky district 10 minutes ago, and a siren was buzzing in Dzhankoy in Crimea
BOMBA skiten ur orcherna, det förtjänar dom.
💥💥🔥🔥🔥
Malinda
@TreasChest
⚡️It’s loud in Chernomorskoe (Crimea) too
We are waiting for photos and videos from you
NATO Chief Jens Stoltenberg says it’s time to use NATO weapons to strike inside Russia.
Film. Engelska
https://x.com/AlertChannel/status/1794446502380577204
Shot to kill ☠️
tveksamt om det går att skriva en bättre kommentar.. skulle väl vara klassikern ⛽🔥
✊
Snyggt adderat. SMEAGOL är på tå som alltid. ✊✊
Slava Ukraini 💛💙
Blir till att låta ilska och frustration över orchbombningarna få bli en slant till Swe Rescuers på måndag när lönen trillar in.
Slava Ukraini 🇺🇦
@FiM vi hoppas på en Piñata snarast 🙂.
Nästa steg är att Ukraina förintar Kreml. Finns inga hinder för det, varken restriktioner eller LV.
Det är inte smart att göra det. Ryssarna kan då svara med att skjuta mot kulturella världsarv i Kyiv.
Bättre i så fall att förstöra försvarsdepartementet i Moskva. Men allra bäst är att skjuta sönder alla militära mål i Brjansk, Kursk, Belgorod, Voronezj och Rostov oblasts och Krasnodar kraj. Och givetvis på hela Ukrainas ockuperade territorium.
“‼️“A giant Chinese surveillance camera manufacturer secretly fled Russia. The site is not working, the phones are not answering”
👀 They occupied half the market!”
https://x.com/Prune602/status/1794118370448605469
Putler under bussen??
Då kör bussen i diket. För evigt fast i slemmet.
Trist för bussen.
Man ska inte köpa kinesiska kameraövervakningssystem.
De kan ha varit i en kommentar på den här blogglatsen som jag läste om en italiens stad som installerade en stor drös av Hikvisionkameror för övervakning av offentliga platser.
Ingen av kamerorna var kopplade till internet, för det behövdes inte. Några månader efter driftstart slutade alla kamerorna att fungera. Det visade sig att de fastnade i försök att koppla sig till Kina via internet (som ju inte fanns för kamerorna).
More from Belgorod 🔥👀
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1794449821778235528?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Ser väldigt svårsläckt ut 🔥👍
“Worms of the day” – Jagga Jagga
Russian boat crew attack, didn’t go all according to plan.
Support the birds 👇
https://x.com/kvistp/status/1794414162895864095?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Är helt avtrubbad, orcherna har gjort så otroligt mycket sattyg i 🇺🇦 att jag inte kan känna något annat än rätt åt dom.
Dags att förstatliga Marabou. Hot mot rikets säkerhet. Bäst att Säpo går in och tvångsförvaltar. Har gjorts förut inom andra områden.
Den riktigt fula fisken i det sammanhanget är nog Mondelez
Precis, ta över deras svenska tillgångar. Att det är ett multinationellt bolag får inte stoppa.
Förstatliga företag, inte minst utländska, är inte alltid helt uppskattat i näringslivs-/finanskretsar.
Finns enklare lösning. Alla, rösta med fötterna, sluta köp Marabou, Philadelphia, Tuc mfl osv!!
Problemet är att det är ett starkt varumärke, gemene man ser inte kopplingen Marabout = Ryssland förutom på denna blogg.
Man får gå på butikskedjorna för att förhindra detta- De brukar väl stoppa Gilette titt som tätt, men det är inte av politiska skäl – bara ekonomiska.
Först får man införa kraftfulla sanktioner där förstatligande ingår som möjlig rättslig åtgärd.
💔 Zelensky: All day Kharkiv is under attack by Russian terrorists. The air alert in Kharkiv region has lasted for more than 12 hours.
The construction hypermarket was completely burned down. The exact number of dead people is still unknown. In total, almost 60 people were injured
🇩🇪🇺🇦 Ukraine will receive an unknown number of “Boxer” APCs from Germany, – BILD.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktdmz2da4c2d
Det kan bli ett svårt dygn för Ukraina
Nu har Tu-95 lyft från Olenya. Robot varning skulle jag säga
😡😡😡
Mopeder på väg, Svarta havet. Målet är inte sällan Odesa
Dags för Polen att göra sitt.
Om Tu-95 avfyrar robotar någonstans kring Engels så blir det väl runt 02-03 ukrainsk tid, fortsätter man till Kaspiska får vi lägga till en timme.
Sedan har robotarna tre kvart till 1½ timme till Ukraina.
Hoppas dom störtar på väg till avfyrningsplatsen…
Clarification. The departure of approximately 5 Tu-22m3 aircraft from the Olenya airfield was recorded, – Air Force
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktdr4c3qo22a
Imorgon hejar vi på Tjeckien i VM-finalen i hockey!🙂 Även om det vore kul se ett nytt land som Schweiz vinna guldet förtjänar Tjeckien det mer i år med tanke på deras otroligt viktiga arbete i att få fram nödvändig ammunition till Ukraina.
Gökurtillverkarna, not so much
Elakt skämt om Schweiz: England frambringade Shakespeare och Darwin. Tyskland Goethe och Schiller. Frankrike Rousseau och Descartes. Vad har Schweiz frambringat? Jo gökuret.
Nej, Schweiz “neutralitet” kan nog betraktas som ett finansiellt val. Vad tycker vi om Cayman Islands och Malta?
🤔 Moscow, anti-drone protection in the form of nets over the object of “critical infrastructure”
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktdpw6sso22d
Kharkiv försvarar sig mot Kreml – igen. Visste ni att det 2014 även riskerade bli en “Kharkov People’s Republic”, men att dåvarande enheten “Jaguar” i Ukrainas internstyrkor satte stopp för det: https://twitter.com/doctoradmiral/status/1777463053979643995
“On the 6th, a growing separatist crowd gathered near the Oblast Administration Building. At around 21:00, the crowd started clashing with police and eventually broke into the building.”
[..]
“By 19:00 [nästa dag], separatist leaders gather on a podium in front of the building. Self-proclaimed “Speaker” Anton Gurianov reads out a document titled “Declaration of Independence of the Kharkov People’s Republic.” The text is nearly identical to that read in Donetsk on the same day.”
[..]
“”Jaguar” goes on the attack in the morning of the 8th. It is outnumbered and meets some resistance in the main hall, but overall it takes them under 20 minutes to take over the building, at the cost of 2 wounded.”
Ju mer jag tnker på´t desto säkrare blir jag. Pinhata på valfri bensinmack är för lindrigt för krigsförbrytarna i Kreml.
Jag skulle vilja se dem i direktsändning i domstolen i Haag. Utskämda, utfattiga och berövade sin överlägsna mobbarattityd, få mothugg, bli beslagna med lögner. Jaa totalt nergjorda som människor, till de ynkliga kräk de verkligen är.
Möjligen har jag livlig fantasi, men jag kan verkligen se den lille “tsaren” sänka nacken mellan axlarna, flacka med blicken. Händerna i knät.
Jag kan också föreställa mig min egen känsla vid denna anblick. Och den är inte oangenäm…
Det börjar bli dags att ta tag i detta nu tycker jag. En liten specialoperation hämtning hos Luka?
Israeliska Mossad kanske kan ställa upp på en liten zpezialoperation … 🙂
https://varldenshistoria.se/krig/andra-varldskriget/nazism/adolf-eichmann-jakten-pa-hitlers-effektiva-massmordare
Israe1iska Mossad kanske kan ställa upp på en liten zpezialoperation … 🙂
https://varldenshistoria.se/krig/andra-varldskriget/nazism/adolf-eichmann-jakten-pa-hitlers-effektiva-massmordare
Han har garanterat cyanid-implantat i munnen.
Om påverkansoperationer: Extremistiska Alternativ för Sverige har gjort en valkompass utan att uppge att de ligger bakom den, med åtta frågor som verkar vara valda för att många ska välja AfS-svaret.
https://www.linkedin.com/posts/emanuelkarlsten_valkompass-eu-rankar-h%C3%B6gt-p%C3%A5-google-activity-7199765520210894849-RuyC?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
ETC har sett det också, men jag har ingen lust att länka dit.
Försökte svara så anti Afs som det gick, hamnade på L…..
Från SVT kommer följande reportage från Bengt Norborg m fl om ukrainska drönarpiloter: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/unga-ukrainska-gamers-bidrar-i-dronarkriget
A powerful fire occurred in a warehouse with gas cylinders in Podolsk near Moscow. Some city residents claim that they heard an explosion before this.
Film+Bilder
https://x.com/PStyle0ne1/status/1794484665140781177
Mer SVT signerat Bengt Norborg och Oscar Schau: Intervju med borgmästaren i Tjasiv Jar som beskriver stadens viktiga läge men också understryker att “alla våra städer [är] viktiga, eftersom de är våra. Det här är våra hem, våra invånare och vår mark – ukrainsk mark.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/borgmastaren-om-tjasiv-jar-ett-rent-helvete
Kvällsrapporten
Robotyne-Novoprokopivka
➡️Geolocated footage confirms Russian presence deeper inside Robotyne. Also, a trenchline which was poreviously a gray zone, was occupied by Russians. Russians now controls over half of the village that Ukraine liberated during its 2023 summer offensive
Karta
https://pbs.twimg.com/media/GODCd3NWsAA48p4.jpg
Verbove
➡️East of Robotyne near Verbove, incremental Russian gains were made over the past few days. Russia now took control over an area which previously was the first line of defense west of the town. Ukrainians were unable to break into Verbove in the summer of 2023
Karta
https://pbs.twimg.com/media/GODDBl4WYAAKfet.jpg
In the Kharkiv region besides fighting in Vovchansk, not much has changed.
At this moment, Ukrainians are watching the Sumy border region, where Russians have started to accumulate equipment and are amassing forces.
Tydligen så här snacket går i Ryssland
This is what Russian military units call for. Total Ukrainian destruction.
—
The Ukrainian armed forces’ strikes on Crimea, Belgorod, Luhansk, Donetsk… will continue until the response to them is many times more powerful, more tangible and, however it sounds, bloodier.
The more painful and vulnerable the response, the less desire to continue. The more destruction and deaths the response will bring, the more thoughts it will generate….
https://mstdn.social/@noelreports/112504049689864049
Se även kommentaren nedanför, som översatt sista stycket som handlar om total förstörelse
Det har hittills aldrig funkat att bomba ett folk till underkastelse, men det är typiskt för ryssarna att försöka ändå.
Håller med, dom kan ingen annan taktik än att total förstöra allt, plåga och tortera. Ett riktigt skitland!
En del länder försöker förbättra och skapa en bättre värld för alla. Bli uppmärksammade för en ny innovativ uppfinning som bidrar till att lösa en del av alla Världens problem.
Ett land vill förstöra allt som dom avundas.. Han vill förvandla hela världen till sin egen färglösa bakgård, där mobbarna bestämmer över vem som skall få leva eller dö! Om Hen skrattar på fel ställe skall Hen få sitt straff..
Om Putin vill, och hans efterkommande efterkomna Putinister får bestämma..
De pratar som om det var Ukraina som ville invadera Ryssland…
Enligt jänkarna (och det har väl blivit en sanning i västvärlden, om man inte lyssnar på japanerna) så kapitulerade japan efter att USA släppt 2 atombomber. Om det ska stämma så går det att bomba till underkastelse. Japanerna själv säger att dom kapitulerade för att sovjet gick in i kina. Och dom kunde inte slåss mot 2 supermakter samtidigt.
📏 Jo, faktiskt
A Ukrainian produced video where they take apart a Russian VHF antenna which has metal measuring tape inside of a plastic cover
Film
https://x.com/UKikaski/status/1794346034069688375
Effekten är mätbar iaf.
Eftersom ett metallmåttband har en skala är det lätt att klippa det till rätt längd för en viss frekvens. Antenner gjorda av metallmåttband har till och med använts på små cubesats.
Gammalt radioamatör-knep, mvh SM0_ _ _ 🙂
What remains of a Russian BMP-3 after an AFU FPV drone strike. I think I would rather be on a motorcycle…
Film
https://x.com/UKikaski/status/1794343523493490770#m
(Jag ser inte filmen på länken, bara på annat håll, men har ju inte twitter heller)
SPOILER!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
En lucka gjord av metall?
Vore jag Ryss vore jag olycklig oavsett utgång i kriget.. Ryssarna förlorar även vid en seger i Ukraina.. Dessvärre lär de apatiska ryska soldaterna knappast i närtid vakna upp, inse de sjuka i det dom gör, tex; Anfalla ett annat land och förvandla deras byar och städer till grus, minera deras färdvägar och bördiga åkrar. Stjäla deras barn, döda deras fäder och alla de barn de ännu inte lyckats ta..
Dom är hatade, med rätta! Och dom vet varför! Dom vet alla.. Dom vet varför Putin beordrar dem till att utföra och stå ut med alla dessa fruktansvärda helvetesdåd de gör i Moder Rysslands namn..
Dom vet att att allt handlar om “en” intetsägande, grå och meningslös liten mans strävan till att få vara stor.. Han leder världens till ytan största land, han vill ha mer, och ryssarna backar honom i detta.. Dom köper narrativet rakt av, men Fan vet att dom vet vilka som är de riktiga skurkarna, dvs dom!
Joint statement Kina Brasilien. Ett förslag till fredssamtal med deltagande från Ukraina och Ryssland.
Common Understandings Between China and Brazil on Political Settlement of the Ukraine Crisis
On May 23, 2024, H.E. Wang Yi, Member of the Political Bureau of the CPC Central Committee and Minister of Foreign Affairs of China, met with H.E. Celso Amorim, Chief Advisor to the President of Brazil, in Beijing. The two sides had an in-depth exchange of views on pushing for the political settlement of the Ukraine crisis and calling for the deescalation of the situation, and reached the following common understandings:
1. The two sides call on all relevant parties to observe three principles for deescalating the situation, namely no expansion of the battlefield, no escalation of fighting and no provocation by any party.
2. The two sides believe that dialogue and negotiation are the only viable solution to the Ukraine crisis. All parties should create conditions for the resumption of direct dialogue and push for the deescalation of the situation until the realization of a comprehensive ceasefire. China and Brazil support an international peace conference held at a proper time that is recognized by both Russia and Ukraine, with equal participation of all parties as well as fair discussion of all peace plans.
3. Efforts are needed to increase humanitarian assistance to relevant regions and prevent a humanitarian crisis on a larger scale. Attacks on civilians or civilian facilities must be avoided, and civilians including women and children and prisoners of war (POWs) must be protected. The two sides support the exchange of POWs between the parties to the conflict.
4. The use of weapons of mass destruction, particularly nuclear weapons and chemical and biological weapons must be opposed. All possible efforts must be made to prevent nuclear proliferation and avoid nuclear crisis.
5. Attacks on nuclear power plants and other peaceful nuclear facilities must be opposed. All parties should comply with international law including the Convention on Nuclear Safety and resolutely prevent man-made nuclear accidents.
6. Dividing the world into isolated political or economic groups should be opposed. The two sides call for efforts to enhance international cooperation on energy, currency, finance, trade, food security and the security of critical infrastructure, including oil and gas pipelines, undersea optical cables, electricity and energy facilities, and fiber-optic networks, so as to protect the stability of global industrial and supply chains.
The two sides welcome members of the international community to support and endorse the above-mentioned common understandings, and jointly play a constructive role in deescalating the situation and promoting peace talks.
Man kan notera att man undviker ordet krig och håller sig till kinesernas crisis som de använder, antagligen för att stryka Putler medhårs.
Man föreslår föga förvånande att frysa stridigheterna och förhandla. Något givetvis Putler kan gå med på. Punkt 6 verkar vara till för att förhindra sanktioner mot Ryzzland. 3-5 kan möjligen tolkas som ett aja baja mot Ryzzlands aktiviteter.
Man åberopar inte UN charter om fredlig samexistens mellan länder.
Vilken dynga. Ska de intesjunga we shall overcome också?
Intressant. Det är ganska allmänt hållna ord. Men med tanke på att det är två stycken Brics-länder som vill bryta USA:s dominans går det att läsa in en hel del som skulle kunna vara negativt för Ukraina.
Att inte utöka slagfältet, innebär det att Ukraina inte får föra in kriget, förlåt, krisen, på rysk mark?
Att inte eskalera – innebär det för Brasilien och Kina att Väst inte ska skicka F16 och långdistansvapen?
Givetvis är det bra att det finns initiativ till förhandlingar, men det här påminner om antimobbningsåtgärder som funnits i svenska skolor där mobbaren och offret får sätta sig ned med en medlare vilket i praktiken innebär att offret får ta på sig halva skulden/ansvaret för mobbningen. Resultatet KAN bli att mobbningen slutar, men är det rättvisa man har uppnått?
Länge sen jag gick i skola, men på min tid var det så gott som alltid offret som till slut tvingades byta skola, och konsekvenserna för mobbare var som regel obefintliga.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om det fortfarande, 40 år senare, fungerar precis lika illa eller ännu värre.
Väldigt allmänt hållna formuleringar. Angrepp mot civila “bör undvikas”. Inte “är oacceptabla”. Det sagda är inte en utgångspunkt för just något.
1. Betyder inga ua motanfall
Detta kanske intresserar någon.
Kan vara sådan här som man terrorbombade Charkiv med? (Erik14 2024-05-25 18:59)
Presumably the first video documenting the release of UMPB D-30SN guided bombs from a Russian Sukhoi Su-34 bomber.
Film+bilder
https://x.com/Archer83Able/status/1793488196396859433
Photos of four Russian UMPD D-30SN guided bombs moments after the launch from a Sukhoi Su-34 bomber.
Bilder
https://x.com/Archer83Able/status/1794122417587044545#m
Då har Tu-95, som väntat, skickade iväg robotarna. Fem plan verkar det som, något färre än vid tidigare tillfällen.
Ingen uppgift om Tu-22 som det pratats om
😡
https://t.me/vanek_nikolaev/23789
the first missiles are coming through the Chernihiv region heading towards the north of the Kyiv region please respond to the alarm
missiles in the airspace of the north of the Kiev region, heading west,
meanwhile 2 mopeds attack Starkon, Starkon fights back
missiles in the airspace of the north of the Kyiv region, heading west, meanwhile 2 mopeds attack Starkon, Starkon fights back
missiles in the airspace of the Zhytomyr region, heading west
moped to Starkon
moped in the south of Vinnytsia region
moped in the south of Kirovograd region
at the time of the launches there were and are 5 TU-95ms aircraft in the air, all from Olenya will probably aim at the energy and transport infrastructure in the western and central regions. I remind you about charging your gadgets, and we kindly ask you to move to safer places…
all 5 Tu-95ms boards made a maneuver in the Caspian Sea area and are now flying back heading towards Olenyi
Tu-22M3 is not in the air – they landed on Dyagilevo some time ago
Tjeckiens utrikesminister Jan Lipavský kallar Putins fredssignaler för sagor:
“Friday – The Kremlin Tzar allegedly signals he wants peace.
Saturday – Bombs a hypermarket full of civilians.
Don’t buy into the Kremlin fairytales. At the NATO Ministerial Meeting in Prague, I will be asking my colleagues to step up the support to contain Russian imperialism.”
https://x.com/JanLipavsky/status/1794388746378547572
Tänk att Tjeckien kan vara så klarsynta, medan Slovakien är så vacklande gentemot tyrannen i Kreml.
Ja man kan ju tycka att samtliga f.d. sovjetländer borde ha samma klarsynthet. Samtidigt så har Tjeckien och Slovakien aldrig kännt någon samhörighet. Tjeckoslovakien var en konstruktion som stormakterna skapade. Deras sammetsskilsmässa var ömsesidig och fredlig jämfört med många andra länders delning.
CNN analyserar Putler fredstrevare.
Sluklämmen “But it should be viewed through the lens of the deep cynicism of Moscow’s earlier diplomacy in Syria and Ukraine: used as a time to ferociously pursue the same military objectives, but with the illusory backdrop that peace might be just around the corner.”
https://edition.cnn.com/2024/05/25/europe/putin-peace-ukraine-russia-analysis-intl/index.html
1110 KIA
12 TANKS
17 APV
24 ARTILLERI
1 MLRS
1 STRIDSFLYG
11 uav
31 mjuka
7 special
👍 Fint med ett till flyg!
https://bsky.app/profile/matsextrude.
bsky.social/post/3ktelm6uycx2o
https://twitter.com/MatsExtrude/status/1794594125809094834?t=o5QvDLcBfHInDe4Pp2palw&s=19
5 flyg de sista 9 dagarna!
Det är riktigt bra, hoppas piloterna omkom.
Hoppas det fortsätter så!
Ett luftfartyg, 7 special, och alla dagar med fyrsifrigt i boskap är ju en bra start på dagen.
Undrar om vi kommer passera miljonen WKIA innan cirkusen slutar.
Får verkligen hoppas att det är över innan dess, men frå rysk sida verkar de inte bry sig nämnvärt. Skulle inte förvåna mig om vi når dit.
Dom skiter i människoliv, både 🇺🇦 liv och de egna soldaterna liv. Så länge allt är frid i Mordors huvudorter är allt bra och kriget flyter på fint.
God morgon!
https://mastodon.nu/@plasterjagaren/112505806377420602
Fin rad med flyg Det börjar minska med stridsvagnar och APV det är kanske ett tecken på att slutet närmar sig Sänker man 10 Tanks om dagen blir 3650 på ett år så det är ändå en rätt bra takt Putlers freds trevande och kärnvapen hot är oxå ett tecken på att det går sådär för rySSarna han börjar se slutet för sin armé Han inser att Ukraina kan inte besegras med outbildade soldater som attackerar med golfbilar och kalasjnikov
Tänker allmänt att det borde vara större siffror med tanke på att det är ryska anfall längs hela den långa fronten. Fortfarande platser som inte fått påfyllning av ammo och personal?
Månadsbokslutet kommer sannolikt bli det högsta i hela kriget – ru blöder ut
Ukraine 🇺🇦 shot down all 12 X-101 Cruise Missiles and all 31 Shaheds launched by Russia overnight. 2 Kinzhals were not shot down due to a lack of Patriot systems
12/12 or (100%) of X-101 Missiles
0/2 or (0%) of Kinzhal Missiles
31/31 or (100%) of Shahed Drones
https://twitter.com/ukraine_map/status/1794598285476536484?t=ZuyVJWp0PtEpkNdyWAR-xw&s=19
Väldigt bra. Kasst att 🇺🇦 inte skjuter ner allt pga brist på LV. Förtydligande, med kasst menas senfärdigheten att skicka LV till 🇺🇦.
“Bohdan, 53 år, är framgångsrik företagare som deltar i försvaret och betalar själv det som armen inte har råd med. Den kamouflagefärgade pickupen som kör längs fronten är hans egen.”
Fler fordon till Ukraina !
Mer utrustning till Ukraina !
Betalvägg
https://www.dn.se/varlden/sa-maler-det-ryska-artilleriet-ner-ukrainska-stader/
Bra reportage som vanligt av ALL.
I Tjasiv Jar slåss man tydligen mot kompetent motstånd, 98e Svir-divisionen, ”välutrustade och tränade yrkessoldater”. 15 ryska soldater på varje ukrainsk, då,kan man bara hålla ställningarna.
Ukraina kan absolut vinna det här kriget, men bara med tränade soldater, och sådant tid med den långsamma mobilisering man haft. ”Vi har inte tid. Det utnyttjar Ryssland. Väst borde inte bistå Ukraina med pengar – bara med vapen. Skicka inga pengar. De försvinner i korruption. Skicka vapen.”
1-15 numerärt underläge mot en vältränad motståndare och ukrainarna håller emot!! Säger det mesta.
Skicka mer av allt🇺🇦 !!
👊💥
Sten, sax, påse.
GLSDB störs allt oftare ut av Ry GPS-störare.
… men inte den flygburna varianten av glidbomben.
https://theaviationist.com/2024/05/25/gbu-39-sdb-glide-bomb-in-ukraine/
DN skriver också om hur Ukraina börjar belöna utslagningar av rysk hårdvara med permission i några dagar. Till exempel ger ett krigsfartyg eller militärflyg rätt till fem dagars ledighet (hänvisning till ukrainska regeringens hemsida) medan ett kortdistansdrönare ger en dag.
Jörgen Elfving är inte övertygad om att det är en bra idé, utan tycker det är litet desperat. Det ger risk för överrapportering och belönar bara enskilda soldater.
https://www.dn.se/varlden/soldaternas-beloning-permission-for-forstorda-ryska-stridsvagnar/
En sådan sak bottnar i att ledningen inte tycker att soldaterna föröker göra sitt jobb nog bra. Att dom slappar helt enkelt. Annars finns ingen poäng med att dela ut bonus för att någon gör sitt jobb.
Förmodligen inkompetent ledarskap. Soldaterna gör säkerligen generellt sitt bästa. Brukar vara så i industrin, och en soldat som försvarar sitt land borde vara ännu mera engagerad att göra sitt jobb.
Ledningen tycker troligen resultatet inte uppnår förväntningarna. Och borde istället kalibrera metoder eller förväntningarna.
“When someone is falling down, you should push them”
Rysk mentalitet kondenserad till en mening. 😳(1:32 in)
https://www.youtube.com/watch?v=l5KUIfcWdQg
Snillen spekulerar vad skulle alla dom jobba med om Ryssland någon gång blev ett civiliserat samhälle men dom är kanske anpassnings bara Putler har format sitt samhälle Tyvärr så har dom forna ledarna bakåt i historien valt samma ledarstil så dom flesta ryssar vet inget annat
De får sprätta runt som sk*tiga tuppar på den där gigantiska sophögen de har skapat. Vi andra bygger både fysiska och ekonomiska murar mot kaoset och våldet och fortsätter våra liv.
Dagens upplaga av SvD har en intressant intervju med Estlands premiärminister, Kaja Kallas, där hon bl.a. berättar hur Putin aktivt agerat för att förhindra henne att efterträda Stoltenberg som generalsekreterare i Nato:
“Det var den 13 februari i år och i Ryssland hade Kaja Kallas namn satts upp på en lista över efterlysta.
Ryska myndigheter ville gripa Estlands regeringschef. […] Efterlysningen handlade också om att skicka signaler till mina europeiska kollegor. När vi talar om olika jobb på europeisk nivå eller i Nato, då är huvudargumentet mot mig att jag är en provokation mot Ryssland.
– Så de satte mig på listan för att göra det väldigt tydligt att de skulle bli provocerade av mig, säger hon.”
https://www.svd.se/a/25G2aq/kaja-kallas-putin-ville-stoppa-att-jag-blev-natochef
Scholz var mest emot Kaja Kallas och USA väl?
Orban?
Således är det exakt den typen av personer vi måste ha i eu. Allt som påstås provocera Ryssland är nämligen det korrekta agerandet. Motsatsen är direkt farligt, eller hur Scholz?…
SvD rapporterar:
“EU:s utrikeschef Josep Borrell fördömer attacken mot varuhuset i Charkiv.
“Alla förövare av dessa och andra ryska krigsförbrytelser kommer att ställas till svars”, skrev han på X vid midnatt.
“Dessa systematiska ryska brott mot civila och civil infrastruktur betonar återigen behovet av att Europa omedelbart ökar stödet till luftförsvaret: det räddar liv och skyddar ukrainska städer”, fortsatte han.”
https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-har-ar-senaste-nytt
Som svar på terrorbombningarna senaste dygnet kan 🇺🇦:s allierade skicka mer och låta 🇺🇦 slå på militära mål inne i Mordor.
Intressant!
G7:s finansministrar och centralbankschefer avslutade igår sitt möte i Italien. Flera viktiga beslut fattades till fördel för det suveräna Ukraina och till nackdel för krigsförbrytardiktaturen i Kreml. Läs slutkommunikén där stödet till Ukraina listas i punkterna 6-8:
https://www.consilium.europa.eu/media/muhnmsh1/stresa-communique-25-may-2024.pdf
Ids inte läsa innan jag fått ☕. Låter bra i mina öron med fördelar 🇺🇦 och nackdelar Kräklm. 👍
Varför ska Ukraina få för sig att bomba städer och döda civila?
UA är ingen terroriststat så som Ryssland.
Äää nybörjare, ska givetvis vara kommentar till Tenniskungen
Kan någon förklara för mig varför inte Ukraina skickar precis allt man har mot ryska städer ? Missiler och HIMARS etc och ödelägger några ryska städer. Är det för att man behöver allt på hemmaplan eller är det för att man inte vill visa omvärlden att man är lika sviniga som ryssen ? Tycker ryssarnas vidrigheter har gått så långt nu att man borde ju inte längre bry sig om omvärlden. Vore kul höra vad ni andra tror. Vore ju sjukt smarrigt med missiler som landar i Kreml då skulle jag nog rusa o köpa riktigt fin skumpa
Tycker det är bra att 🇺🇦 respekterar “krigets lagar” och försöker minimera civila förluster i Mordor. Skulle 🇺🇦 bete sig som ryZZarna så skulle stödet för 🇺🇦 riskera att minska avsevärt.
Ok då har jag fått många svar som verkar kunna vara väldigt nära sanningen – tack
Man vinner inga krig genom att döda civilister eller förstöra random städer. Det ryssarna gör är militärt och ekonomiskt helkorkat.
1. Att bomba civila mål har noll militärt värde. Tvärtom skulle det bara öka det ryska folkets stöd för kriget. Att ryssarna bombar civila mål beror på att dom är ryssar. Felaktigt ihopskruvade helt enkelt.
2. Om Ukraina började bete sig som ryska svin så skulle stödet från väst minska eller försvinna helt.
3. Vild gissning här men, dom är moraliskt överlägsna ryssarna.
För att det är krigsbrott att avsiktligt angripa civila mål. Så ”ödelägga några ryska städer” vore en synnerligen dålig idé.
Däremot kan jag hålla med om att Kreml torde utgöra ett legitimt mål – liksom den där kyrkan som inte får vara med på filpaket längre enär chefen i den klubben kommit ut som fullblodsnasse.
Men främst borde man förstås bekämpa det som praktiskt påverkar ryzzarna att föra kriget: raffinaderier, vapenindustri, järnvägar, vissa elinstallationer mm
Tja, Kreml är nog inte heller att anse såsom ett legitimt mål.
Det är kanske inte inskrivet i Genevekonventionen eller så, men det anses i civiliserade länder att det inte är OK att försöka döda statschefen, och då inbegriper det ett visst skydd av dennes maktcentra.
Skurkstater bryr sig förstås inte, men Ukraina vill nog slippa buntas ihop med dem.
Men Brunsten-skaja då, eller vad den där stenkrokanen med badförbud heter? Det är ju ett militärt högkvarter och borde vara legitimt mål.
Jag tänker att svaret är väldigt enkelt, de har en långsiktig strategi och slåss för att vinna kriget. I det läget gäller det att primärt slå mot strategiska/taktiska militära må. Att dessutom tex bomba ett köpcentrum ökar bara stödet på den ryska hemmafronten och minskar stödet i väst. Det är krig och då gäller det för Ukraina att ha koll på känslorna, vara cynisk, att kalkylera och att ta rationella beslut. Detsamma gäller för oss, vi behöver skicka det stöd som ger bäst långsiktig effekt och inte skicka sådant som känns bra att skicka. Vem vet, det är kanske reservdelar, eldrör, tändrör och lastbilar de behöver. Sådant ger ju inte samma rubriker som kanoner och granater, men är minst lika viktigt för att vinna kriget.
1 – USA med flera tillåter inte Ukraina att använda vapen och ammunition de har levererat utanför Ukrainas gränser.
2 – Ukraina håller sig till det som stipuleras i folkrätten om krig.
Annars riskerar Ukraina att förlora det stöd de får. Det är en styrka att inte falla ner i barbariska handlingar och krigsbrott. Ukraina vill kunna fortsätta som en civiliserad stat efter kriget med omvärldens förtroende.
3 – Börjar Ukraina förstöra kulturhistoriskt värdefulla miljöer i Ryssland för förstörelsens skull så lär Ryssland släppa de spärrar de faktiskt har. De har inte försökt förstöra världsarven i Kyiv ännu vad jag känner till.
4 – Ryssland har visat sitt rätta ansikte. Det är en maffiastat som inte respekterar människoliv, inte heller sina egna medborgares liv. De drar sig inte heller för att förstöra naturen och därmed människors livsmiljöer.
Deras krigföring bygger på total förstörelse av motståndaren.
Moskovitryssland har alltid betett sig så här sedan Mongolväldet på medeltiden.
Korruption är ett centralt koncept för att det totalitära styret skall kunna upprätthålla makten. Det är ett effektivt sätt att ha hållhakar på alla makthavare på alla nivåer.
Om kräkml vittrar sönder av nihilism och självdestrueras pga inre spänningar och ytlig sammanhållning, har ett större mål nåtts i den ryzka allmänhetens minskade tilltro till statsmakten.
Om kräkml bombas tappar man helt den effekten. Men oavsett skulle jag också fira – ställa fram det finaste på bordet och känna en ovärdelig lättnad.
Läsvärt:
https://popularhistoria.se/krig/regler-for-slagfaltet
Vi kan ju bara jämföra med hur den andra moskovitstartade konflikten uppfattas. Där anses ju den anfallne vara den som bryter mot lagarna just på grund av att många civila berörs. Så att vara lite noga med att hålla sig till internationella överenskommelser är bra för renomméet.
Moskovitstartade konflikten? Eh, nog för att ryssen dragit nytta av konflikten, och möjligtvis har uppmuntrat något, men att tro att den är startad av ryssen visar på en extrem historielöshet.
Utlöst då? På gozpodin P:s födelsedag till råga på allt.
Tala om symbolik.
God Dag Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
God morgon!
God morgon
Slava Ukraini 🇺🇦
God morgon! Här ges aldrig upp! ALDRIG!
Död åt den lille vidrige slemgnomen.
Ryska myndigheter har undertecknat en order som tvingar invånare i den ockuperade ukrainska regionen Zaporizjzja till värnplikt. Det skriver det brittiska försvarsdepartementet på plattformen X.
https://omni.se/a/4B1LvG
Vidriga Putin bryter mot alla avtal han och hans företrädare undertecknat.
Ännu ett krigsbrott bland de 10 000-tals Pruttler och hans ohyra till hantlangare begått.
Ja, och det bevisar hur ryzzen tänker bemanna sin arme framöver om dom vinner över Ukraina och vill dra vidare mot Polen och Baltstaterna mm. Tänkvärt…
Det visar också att det aldrig har handlat om att skydda de rysktalande i Donbass. Människorna i ockuperade områden är enbart förbrukningsvara för det ryska maffiastyret.
De prioriterar väl förmodligen ukrainsktalande till tvångsrekyteringarna
The approximate route of air targets that attacked Ukraine at night
Plottad ritt
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktetirfhel27
🕯️ Rescuers extinguished the fire in “Epicenter” in Kharkiv: 12 people died, 43 others were injured. 16 people are considered missing
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktesx43jgz2a
Ny tråd