Minst tolv civila har dödats och 43 skadats i en rysk terrorbombning mot ett byggvarhus i Charkiv igår, där en andra bombning skadade 25 personer. Ryssland genomförde i natt även ett terrorbombningsförsök med kryssningsrobotar, men alla robotar sköts ner utom de hypersoniska Kinzjalrobotarna, som bara Patriot kan skjuta ner. Ryssland fortsatte ta tunga förluster utan framgångar på nya Charkivfronten.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här.
För att hålla koll på vilka bolag som fortsätter vara aktiva i Ryssland, se Leave Russia för en lista över de bolag som finansierar Rysslands krig i Ukraina. Använd appen Push to Leave för att kontrollera produkter i butik mot Kyiv School of Economics databas via streckkoden. Finns på Google Play och Apple App Store.
Kom ihåg att klicka på Ukrainaartiklar hos traditionella medier så att inte intresset för Ukraina dör ut i media och i förlängningen hos allmänhet och politiker.
Kyiv Independent rapporterar att minst 12 dödades och 43 skadades när Ryssland terrorbombade ett byggvaruhus i Charkiv. I en andra bombning mot stadens centrum kort därefter skadades 25 personer.
En film från den efterföljande storbranden i byggvaruhuset här, där Alex Voronov skriver att det var en glidbomb, dvs en precisionsstyrd bomb som fällts borta över i tryggheten över ryska Bilhorod Oblast. Måltavlan i form av det civila byggvaruhuset mitt under en lördag när folk är lediga och där för att handla för att pyssla med sina hus var alltså avsiktlig. En annan film med bättre översikt här.
Kyiv Post skriver att även Kupianskområdet bombades av Ryssland.

Ryssland genomförde även en terrorbombningsförsök med kryssningsrobotar, hypersoniska Kinzjalrobotar och Shaheder som överbelastningsmål. Det ukrainska luftförsvaret sköt dock ner samtliga 31 Shahed-robotar och samtliga 12 Ch-101 kryssningsrobotar. Man sköt ner samtliga Shaheder och Ch-101, men avsaknaden av Patriotluftvärn för de berörda stråken och måltavlorna gjorde att det två Kinzjalrobotarna inte kunde skjutas ner. Kryssningsrobotar sköts ner så långt bort som i centrala Ukraina, t ex Vinnytsia- och Kirovohradregionerna

Ryssland fortsatte ta tunga förluster, men gjorde enligt DeepstateMap en mindre framryckning på Avdiivkafronten, där byn Umanska intogs, samt ryckte fram på en plats på Kupianskfronten. Man sitter fortsatt fast på norra Charkivfronten och i Vovtjansk.
De ryska förlusterna under gårdagen var tunga 1 110 man, tolv stridsvagnar, låga sjutton pansarskytte- och motorskyttefordon, 24 haubitsar, en salvpjäs, 31 transportfordon och kraftiga sju enheter särskild utrustning. Ryska förluster fortsätter handla allt mer om manskap medan utrustningsförlusterna börjar normaliseras igen. Det senare kan bero på att rysk offensiv förmåga på t ex Charkivfronten har reducerats och man blir allt mer beroende av köttvågorna.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!
10:28 Filmer får nedslagsögonblicket i byggvaruhuset i Charkiv och det bekräftas att det var en rysk precisionsguidad glidbomb.
13:42 Antalet dödade i terrorbombningen av byggvaruhuset har nu stigit till 14 skriver Kyiv Independent.
13:44 Ryssland inser att de begått ett krigsbrott och försöker hävda att det var ett ammunitionslager och inte ett byggvaruhus för privatpersoner. Här är en övervakningskamerafilm från toalett- och badrumsavdelningen sekunderna när bomben slog ner där det tydligt framgår att det var typ Bauhaus eller Hornbach.
16:55 VARNING! En rysk soldat avrättar en så kallad kamrat, som är sårad efter en FPV-träff, och blir sedan själv prickad av en ukrainsk FPV-drönare. Varning pga att folk dör på film, samt en död kropp

16:59 Försvarsminister Pål Jonsson säger att svenska vapen får användas mot Ryska Federationens territorium i en kommentar till Alex Voronov enligt en ledare hos Hallandsposten. Jonsons skriftliga svar:
”Ukraina är utsatt för ett oprovocerat och olagligt anfallskrig av Ryssland. Ukraina har enligt folkrätten rätt att försvara sig genom stridshandlingar som riktar sig mot motståndarens territorium så länge stridshandlingarna följer krigets lagar. Sverige står bakom folkrätten och Ukrainas rätt att försvara sig.”
Archer får alltså användas mot ryskt artilleri på ryska sidan om gränsen vid Charkivfronten. Återstår dock att det även är svensk ammunition som används i den svenska Nato-standard 155 mm-haubitsen.
I övrigt är ju svaret helt korrekt juridiskt. Ett olagligt angripet land har rätt att försvara sig i motangrepp mot det anfallande landet, tills segern. Om det så krävs tills Ukraina marscherar in på Röda Torget.
17:31 Försvarshögskolans överstelöjtnant Joakim Paasikivi säger till Expressen ungefär samma som bloggen, dvs att det är utrensningar i någon form mot höga militärer i Moskva, då alla makthavare är korrumperade.
“De har blivit åtalade eller anklagade för korruption i en miljö där alla är korrumperade. […] Det händer någonting. Det är någon typ av utrensningar som pågår, på relativt hög nivå i den ryska krigsmakten. “
Han nämner inte kuppplanering eller kuppförsök dock, men det är som sagt inte korruption som är orsaken – då skulle varenda högdjur inom även FSB åka i häktet.
17:37 Antalet mördade civila ukrainare i terrorbombningen av ett byggvaruhus i Charkiv har nu nått sexton, inklusive en tolvårig flicka skriver Euromaidan Press. Detta sedan fragment av ytterligare två kroppar påträffats i de eldhärjade rasmassorna.
17:41 STARK VARNING. Supercut med filmer från veckans terrorbombningar av Charkiv och Vinnytsia. Varning för blod, döda kroppar mm, även om det är suddat.
19:36 Polen stöder att Ukraina ska få anfalla Ryssland med vapen från Väst, iaf enligt uttalanden från Polens utrikesminister.
19:48 VARNING! Övervakningsfilmer inifrån från terrorbombningen av byggvaruhuset i Charkiv. Det ska saknas sju personer fortfarande (enligt ovan har rester av två av dem hittats, men inte identifierats än). Varning för att människor antagligen dör på film, inklusive ett av paren som gick och höll handen.
20:09 Ryssland har bombat den civila flygplatsterminalen i Zaporizjzja idag. Stillbilder från United24 Media.
20:24 Ukraina har bombat även en bortom horisonten-radar i ryska Orenburg 1 500 km från Ukraina sägs det här.
384 kommentarer
Slava Ukraini
Heroiam slava!
Razom, do peremohi!
Vi får väl betrakta dig som tvåa och mig som trea då…
Kommer skänka en slant till Drones2Ukraine då det tyvärr fortfarande verkar saknas drönare i mängd på ett antal frontavsnitt.
Tvåa?
Blågula får en slant oavsett placering
Kors i taket, aldrig så här högt 😉
Ingen fred med ryzzland, inget ryzzland.
Det går inte att få fred med ryzzland bland annat eftersom landet inte har någon legitim företrädare som kan skriva på ett avtal.
Godmorgon alla!
Lovar köra ner fler fordon till Ukraina!
Topp 10?
Får bli en peng till PowerUpUkraine.
Utan el stannar Ukraina.
Puss!
Hade inget vettigt att skriva men en slant över i slutet av månaden😁
God morgon
https://youtu.be/EcbP_Cp6zd4?si=d5LZvkoqsQR9y4rm
Accentmannen var intressant i dag
Nya hot mot Sverige i rysk statstv.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/9GiRRQ5zzH
Hm, man måste logga in? Kan du kort referera vad i hoten består vore jag tacksam. 🙂
Bättre länk
https://www.newsweek.com/margarita-simonyan-state-tv-sweden-nato-warning-1903468
Tack Sjunkbomben!
“Let them drink their Tuborg beer, fry their meatballs, which they were also taught to fry by the Turkish Sultan Karl. They’ll sit quietly and peacefully and mind their own business. Wouldn’t that be great?”
Käringen sov nog på både geografi- och historielektionerna.
Det svenska stålet biter i Ukraina. Max Villman:
https://www.youtube.com/watch?v=xAM3EBgvET8
Jag noterade igår kväll att det “bara” var fem Tu-95. Och det blev 12 robotar från dessa.
Vi får väl se om ryssarna börjar med ny taktik och tex ny attack i natt. Om inte så kanske det tyder på minskad förmåga med robotar, eller Tu-95 ?
Skulle vara intressant att veta hur många som fallererar. Jag menar man lastar ju inte en Bear med två missiler bara och typ varannan Bear får en extra missil att hänga nånstans.
Nog ramlar dom ner på rysk mark och vatten.
Sedan har dom tidigare legat på rätt få robotar per kärra
Finns en anledning att man fäller missilerna över Kaspiska havet.
Om jag får MÖP spekulera lite..
Det ligger nog en rejäl hög robotskrot i de djupa delarna av Kaspiska havet för den som känner sig håga att fiska upp det.
Startar inte motorn blir det en ordentlig lufttorped som slår i vattenytan i överljudshastighet. Om den inte självdestruerar.
En intressant sak till är att TU 95orna verkar släppa robotarna på rätt hög höjd och så tar sig roboten ner på kryssningshöjd (lågt, ni har sett videona när de zoomar förbi 100 m.ö marken) när den närmar sig Ukraina.
Det gör att Ukraina Ser robotarna tidigt. Man hade inte sett robotarna om TU95orna fällt robotarna 200m ö.
Kaspiska havet förrän de är mycket närmare.
När UA får tillgång till spetsflyg som kan scrambla och möta i överljudsfart är det alltså en pissig taktik. ialla fall om man skall skjuta mot västra UA.
så frågan är om Ryssland
1)inte vill flyga lågt med sina gamla TU95or, det sliter och händer något har piloten några hundra meter kvar innan det blir en hård landning. Därav också låg last. De börjar bli gamla Tu95orna.
2) strular robotarna har man
a)hela havet att fixa det på , dvs krash i vattnet
b)de självdestruerar på hög höjd över Ryssland om styrdatorn upptäcker fatala fel, vilket är mindre pinsamt än att köra rakt i backen och detonera i byn Babusjkimost ute på landsbygden.
Dessutom fäller man roboten 300 m ö marken och den självdestruerar så har flygplanet problem …
Bättre låta självdestruktionen ha en timer på säg 30 sek så hinner planet ur vägen.
Men de allra flesta robotar fallerar vid fällning tror jag. Inte alla, men några, i takt med de blir allt mer hoprafsade av TV spel och insmugglade delar…
Alltid intressant att läsa om sådant man kan mindre om 👍
👍👍👍
Bra inlägg @Mungon +++
Ska man tolka dagens utfall så att skilladen mellan Patriot och Aster är att den senare inte klarar Kinzhal?
Oavsett vilket så kommer historien att minnas hur man skyddade I*rael med allt man hade men bara kunde ge Ukraina ett par överblivna Patriotsystem.
Jag unnar även I*rael att skyddas från terroristmissiler, men skillnaden är slående.
Aster 30 ska vad jag vet klara ballistiska missiler?
Gott i så fall. Ja det var bara ett försök till tolkning av utfallet. Jag får för mig att Ukraina fått en del Aster på sistone.
Tillsammans med denna kommentaren, men den är kanske inte från officiell källa
https://x.com/ukraine_map/status/1794598285476536484?t=ZuyVJWp0PtEpkNdyWAR-xw&s=19
För att verka mot hypersoniska robotar , preics som ballistiska måste man vara nära målet. Riktigt nära, eller ha flyt och roboten går nära.
Du kan inte flyga ikapp, du måste möta på interceptkurs och det ger inte lång tid att agera och nå målet.
Dessutom är det äkta hypersonisk robot är dem svår att se med radar pga plasmastealth.
Ryssarna har nog räknat ut ungefär var Aster och Patriot står och kör Kinzahl runt dessa.
Om än lovligt stora svängar i många Mach.
Lösningen är såklart att lusa ner hela Ukraina med Patriot.
Inte en jävel över bron!
Ska man lusa ner med något mot hypersoniska robotar, föreslår jag Iris-T. De lär ju lysa rätt bra efter plasmaskiktet.
Sen är det en sanning med modifikation att de inte syns på radar. Det beror helt på radarfrekvens kontra tjockleken på plasmaskiktet. Utfallet hamnar mellan Plasmaskiktet absorberar radarvågen (Syns inte alls) – Plasmaskiktet penetreras av radarvågen (Syns som vanligt) – Plasmaskiktet reflekterar radarvågen (Syns mycket bättre)
Sant, en kraftig nog sändare och känslig mottagare kan penetrera plasmat
Redan på 70 talet byggse USA Sprint, radiostyrd ABM missil som gick från 0-Mach 10 på 5 sek för att slå ut inkommande ryska stridspetsar på låg höjd och de hade radar för att följa stridspetsarna in i troposfären, och radiostyrning av Sprint mot mål som den slog ut med en liten termonukelär stridapets med högt neutronflöde.
Det går såklart att lösa.
Har de ABM förmåga bör de ha ngn förmåga åt det hållet.
En missil i Mach 10 är inte stealthteknik…ännu mindre en stridspets i Mach 25.
(den bromsas såklart in i stratosfären men rör sig ändå fort)
En enklare förklaring är att systemen inte var grupperade just där robotarna passerade. Båda systemen har förmåga mot ballistiska missiler men naturligtvis finns begränsningar i räckvidd mot den typen av hot. Det gäller att vara grupperad på rätt ställe. De här systemens baksida är att de är svindyra och att det därmed är besvärligt att få ut dem i den volym som behövs för att båda ha bredd och djup i skyddet.
Zelenskyi with a video from Kharkiv. A strong message and appeal to western leadership.
—
For them, it is a pleasure to burn. We all know who we are dealing with. Russia is ruled by people who want to make it the norm to burn lives, destroy cities and villages, divide nations and erase national borders with war.
There is no nation that can stop such a war by its own efforts alone. The participation of world leaders is needed.
Does Russia want dialogue? Ukraine has the world’s greatest experience of deception by Russia in negotiations. Deception, which, in particular, was Russia’s cover for the preparation of this war. And that is why global efforts are needed – a peace summit with the participation of leaders who cannot be deceived by Russia.
Together with Switzerland, we are preparing such a Summit. It starts on June 15. We have already confirmed the participation of more than 80 countries and continue to work with leaders, inviting them to the Summit. Thanks to everyone who really helps peace.
https://t.me/noel_reports/12373
God Morgon!
Lite Vuhledar moment. Sevärd. Ingen varning
A Russian mechanized assault is completely annihilated. The defense is carried out by Soldiers of the 54th OMBr – K2🇺🇦
Film
https://x.com/PStyle0ne1/status/1794614324012421402
StorBonk!
Helt sjukt.
Plut C eller motsvarande måste veta att oddsen för att nå anfallsmålet är jävligt dåliga. Å ändo åker dom som på parad ! Kan de vara drogade? Eller är det bara Ryssar ?
Hundratals ryssar såras varje dag, torde vara mer eller mindre omöjligt att ge vård i tillräcklig utsträckning. Vet vi hur det ser ut bakom de ryska linjerna och vad innebär alla dessa sårade för den
Ryska moralen m.m
Jag har ett exempel längre ned, men jag vill varna för att titta på filmen
Moralen stärks betänkligt av den ryska militärens förmåga att motivera trupperna medelst bruket av narkotika, våld och repressesalier gentemot beväringarna.
Det kan inte undgått många nyanlända tämligen fort att de kommit till en enorm köttkvarn.
Men officerarna kan ju bara säga att ukrainarna avrättar alla som blir kvar så lika bra att slåss till slutet…
För mig ser det ut som tre exposioner i byggvaruhuset. Var det verkligen bara en bomb? Om det var tre så blir det ju än mer uppenbart att det var avsiktlig terror mot civila.
Tror det var i förrgårdagens tråd någon länkade till en kinesisk legosoldats youtubekanal som stred för ryzzen. Hans berättelse om hur det går till på den ryzka sidan säger en hel del. Minns speciellt en sak han sa. “Det ligger döda kroppar efter ryzka soldater överallt omkring oss, stanken är outhärdlig”.
Funderar på dessa glidbomber som styrs. Borde inte dessa gå att störa ut likt ryZZen gör med Excalibur och GLSDB?
Trots det vackra sommarvädret tätnar nu orosmolnen betänkligt på flera håll över den globala arenan.
Särskilt är det demokratiska och självstyrande Taiwan utsätts för mycket hård press, och då inte enbart till följd av att kommunistdiktaturen i Peking har beordrat sin “folkarmé” att öva fullskalig blockad och invasion av östaten.
Hotet kommer även inifrån, där Pekingvänliga politiska partier med en nyvunnen majoritet i parlamentet verkar för att införa lagar som backar ett decennium av demokratisering och självständighetssträvanden samt binder Taiwan närmare Kina.
I och utanför parlamentsbyggnaden råder fullt tumult – Nikkei Asia rapporterar:
https://asia.nikkei.com/Politics/Taiwan-faces-legislative-showdown-as-China-lashes-out-5-things-to-know
Vad denna galopperande negativa utveckling kommer att innebära beträffande amerikanskt fokus och engagemang i Europa återstår ännu att se – men tanken att detta gynnar krigsförbrytardiktaturen i Kreml på både kort och lång sikt känns inte främmande.
Europeiska stater – särskilt små sådana utan kärnvapen – gör klokast i att raskt rusta upp sina försvarsförmågor…
Kommunistdiktaturens i Peking “folkarmé” generalrepeterar:
https://x.com/ianellisjones/status/1793492050681471401
South China Morning Post rapporterar:
https://www.scmp.com/news/china/military/article/3264093/mainland-chinas-military-wraps-joint-sword-2024a-drills-near-taiwan
Kina ser ju hur Väst viker ner sig i praktiken. “Åh, inte eskalera, inte skicka vapen, ge bort halva Ukraina bara vi får fred, vi vill fortfarande diktaturhandla”.
Ah, fint, då kör vi på
😡
Hoppas kineserna fattar att det är skillnad på Västeuropa och USA. USA låter inte sina intressen hotas ostraffat.
Det är kanske det kineserna testar nu?
Ja, vi kan bara konstatera att den fria världen just nu sänder fel sorts politiska signaler. Aggressivt expansionistiskt orienterade autokrater och auktoritära ledare slickar sig lystet om munnen – bordet är dukat…
Vilka då signaler och från vilka? Jag gillar inte defaitism. Vem tjänar på den? Ja inte är det västvärlden. Vi bör stötta väst inte sänka det.
Handlar inte om defatism, våra politiker agerar ängsligt och det imponerar inte. Vi måste agera resolut. Ambitioner att föra samtal, skapa avspänning, föra förhandlingar och lämna eftergifter tolkas av auktoritära ledare endast som svaghet och svaghet triggar aggression…
Effekterna på världsekonomin om Kina attackerar Taiwan blir enorma. En stor del av alla halvledare tillverkas där.
Och massor av annat.
Den taiwanesiska produktionsekonomin är beroende av tillverkning på fastlands Kina och detta är inte obekant för Nalle Puh, som självklart är ute efter know how och kapacitet, inte bara flaggor och nationalism. Det senare är så han motiverar det för hjärntvättade kineser (parallellerna mellan hur kulturella strömningar i Kina och Ryssland är likartade när man indoktrinerar befolkningen till att man är högstående herrefolk och förtjänar att härska och dominera trots att man har egentligen ett rätt pissigt land som är misskött och genomkorrupt)
Om han tror han kan ta Taiwan utan alltför stor blodspillan och skada på resurser och ställa Väst inför faktum kommer han göra det.
Om Väst får en ekonomisk smäll samtidigt pga börskrash pga effekterna på de bolag som är beroende av halvledare är stora på börsen ser han som ett plus eftersom den röran innebär ett svagare Väst.
Det som Väst, eller USA borde göra är att vara beredda att sätta handelsvägarna till Kina i blockad. Kina går att strypa om man stoppar inflödet av olja och gas på tankers.
Jag tror därför inte Kina är beredda att gå på Taiwan förrän de är säkra på sin energiförsörjning från Ryssland och inhemska källor (främst kol )
Det är också en anledning till att man bygger ut sin flotta. Man vill kunna förhindra sjöblockader samtidigt som man projicerar sin makt i närområdet.
Man har en gigantisk flottuppbyggnad! Kikar man på Sutton så ser man ju en del.
Har man mindre bråttom, skyndar långsamt?
Tänker på att man inte ställde upp på den pipeline från Ryssland. Låter man Putin betala allt, och slipper själva även om det tar lite längre tid?
Är det därför amerikanarna är så intresserade av svenska ubåtar?
Amerikanskt intresse för svenska ubåtar tilldrog sig främst för snart två decennier sedan, och handlade då inte så mycket om ubåtarna per se som att utveckla metoder och taktik för att försvara hangarfartygsstyrkor mot små tystgående och eldrivna ubåtar i allmänhet:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/en-svensk-ubat-i-amerika/
https://www.blt.se/blekinge/usa-vill-hyra-hms-gotland-i-ett-ar-till/
https://youtu.be/-bqJ6OhLYgM?si=55Jycz7gVqB8KbAq
Kikade på Sean Bell analys. Han slutar med att konstatera ”frågan är inte om utan när Kina kommer att angripa Taiwan”. Inte svårt att föreställa sig vad putin och xi diskuterar och som Erik14 skriver. När Kina ser hur väst viker ner sig mot Ryssland kommer de att köra på och jag gissar att om1-2 år angriper Kina Taiwa. Skulle Kina och Brasiliens fredsförslag tas på allvar och skulle Ukraina tvingas till fred på Ryssland och Kinas villkor kommer Kriget till Taiwan som ett brev på posten.
Ja, verkligen. Kriget i Ukraina är trots allt ett proxykrig mellan USA och Kina. Europa måste vakna och satsa mer. De kan inte räkna med USA som kommer ha fullt upp på annat håll. Putin och Xi har haft en hel del möten, slutsatsen av det är att det kommer mera.
Talet om proxykrig (eller om vi skulle använda svenska: krig via ombud) har varit uppe för evigheter sedan i bloggen och grundligt vederlagts. Att USA och väst så småningom kom igång med understöd till UA gör det inte till ett sådant krig.
Det är fler faktorer och fler inblandade än Ryssland och Ukraina. Många ser inte hela bilden när de försöker analysera kriget. Därför har det dykt upp diverse förlag på bloggen att kriget skulle ta slut förra året eller åtminstone i år.
Om det mot förmodan är ett proxykrig så är det Nordkoreas proxy Ryssland som driver det mot Ukraina
@Currahee Skulle nog vilja hävda att det är direkt felaktigt att kalla Rysslands invasion av Ukraina för ett proxykrig mellan USA och Kina.
Snarare är det två separata men sammankopplade spår: 1) Ukraina slåss för västvärldens överlevnad, även om det finns gott om nyttiga idoiter, femtekolonnare och folk med allmän otur som inte riktigt begripit det (d.v.s. tror/hävdar att Ryssland skulle kunna avvärjas och blidkas/pacificeras genom landavträdelser). I förlängningen ligger också det latenta hotet från Trump/MAGA. Skulle Trump vinna presidentvalet i höst (vilket inte alls är någon omöjlighet med tanke på Bidens låga popularitetssiffror, diverse domares uppenbara inkompetens/korruption och republikanernas ytterst aktiva och öppna arbete med begå omfattande valfusk) är Europa riktigt illa ute. Det är därför också synnerligen förvånande att man från politiskt håll hanterat frågan om stöd till Ukraina så slapphänt. 2) Kinas sabelskrammel visavi Taiwan, vilket förmodligen enbart är en indirekt effekt av Rysslands invasion av Ukraina. Hade USA inte varit belagd med den hämsko som stavas Trumps/MAGA:s totala övertagande av det republikanska partiet så hade vi garanterat sett USA ta till mycket kraftigare åtgärder till stöd för Ukraina, vilket i sin tur hade inneburit att Kina gått betydligt mindre bröstgänges till väga mot Taiwan.
Now confirmed, Ukrainian Air Force fighters have been modified to carry US-supplied GBU-39 SDB precision guided glide bombs
This Fulcrum appears to be fitted with a pair of BRU-61 Carriage Systems, allowing it to carry up to *8* SDBs.
Bild
https://x.com/Osinttechnical/status/1794348473460097169#m
This is quite possibly one of the most significant upgrades Ukrainian Fulcrums have received. SDBs are capable, plentiful, and more importantly, cheap.
Flyaway cost for an SDB is $36,000. That’s less than a quarter of a GMLRS rocket, it’s roughly 10% of a M982 Excalibur.
Bilder
https://x.com/Osinttechnical/status/1794353719691370528#m
Musik i mina öron! Slava Ukraini!
Ja. Funkar klart bättre än den modifierade GLSDB – som tyvärr lätt störs ut av Ry.
God förmiddag! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Godmorgon, alla!
Sannerligen inte!
(gällande ge upp alltså )
Haha. 🙂
☠️🐖 A Russian finished off another Russian during a battle
‘We don’t abandon our own’ 😁
Russians are cowards
Film. Stark varning!!!
https://x.com/PStyle0ne1/status/1794652766645973418
Såg bra ut. Båda eliminerades.
Russian soldiers training to conduct assaults with motorcycles
Film
https://x.com/RALee85/status/1794403110749671742
Uppgradering av vårat gamla cykel skytte 🙂. Cyklar kan man ta sig tyst framåt på. En cross lever om rätt bra, så några smyganfall lär det inte blir tal om.
En cross med 2 pers på lär utlösa en stridsvagnsmina. Kan bli en episk katapult effekt 💥
Med ett gäng drönare ovanför skallarna är det svårt att smyganfalla även med cykel
Bara där det inte finns skog…
Natos toppmöte (summit) 2025 har nu beslutats att hållas i Haag i Nederländerna.
Kan vi då hoppas att få se även krigsförbrytaren Putin där?
Bakom galler självklart…
https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_225618.htm?selectedLocale=en
Skulle hellre se bensinmacksscenariot om jag fick välja.
Själv föredrar jag ett Sirte-scenario:
https://www.hrw.org/report/2012/10/16/death-dictator/bloody-vengeance-sirte
Ser inte skillnaden förutom lokalen för ex-diktatorns frånfälle.
Själv tänker jag mer i banorna av Ceuceskos frånfälle. En snabb rättegång, en påle och 12 gevär.
Rättegången blir samma parodi som det juridiska system som misshandlas av Putin hela tiden.
Men allra helst vill jag nog se honom i Haag, som skräck och varnagel. Livstid i en cell.
Dvs 10-15 år till.
Why not both?
⛽️ 🔥
+100
Jag vill slå ett slag för det gamla skärpta dödsstraffet rådbråkning.
Nato sammanträder runt en stor bordsring och i mitten är det en stålbur med Putin i vuxenblöja med halsring.
Alla deltagare får lov att kasta saker på mongot i buren.
Faktum är att jag inte vill se vare sig Haag, bensinmack eller Gaddafi-style. Har under en längre tid förordat att putin et al. ska spikas upp antingen på kremls murar eller på lämpliga platser i Kyiv. Jag kan bistå med spikpicka och spik lämplig för både hårdare material såsom tegel eller spik för trä. Finns ingen som är villig att sköta själva uppspikandet kan jag hjälpa till med det också. I min cv finns ett längre avsnitt om de tillfällen jag råkat spika fast mig själv, medelst spikpistol, på varierande underlag. Kunskaper om användande av spikpicka på mänsklig vävnad finns således i överflöd.
👍🏻
Du talar om platser i Pluralis… DVS han kan vara i delar på många platser på en gång !
Den gamla metoden stegling på hjul kanske kan komma till heders?
Lavinia. Jag tror att du menar rådbråkning. Stegling innebär att man typ visar upp den dödes kropp. Hel eller i delar. Uppspikade eller lagda på ett hjul. Ett efterlivet straff. Androm till varning!
Rådbråkning. Knäck så många ben som möjligt i kroppen utan att ha ihjäl den dömde. Var extra försiktig med huvud och torso. Fläta sedan in kroppen i hjul. Målet är att den dömde ska leva med ruskiga smärtor så länge som möjligt.
För att citera Folklivsfanatikern Job Andersson (MNK) -”Förr i tiden, var dom dum i huve nå jävulskt”
@Magnus H Stegling utfördes understundom även medan offret fortfarnade var vid liv, androm just till skräck och varnagel.
👍🔨
Nä ett lämpligt straff är nog en Rigel örfil för alla döda och sårade nonstop.
Han lär inte överleva det.
Anders Åslund spekulerar i SvD om att Putin inte *vill* ha en snabb seger i Ukraina utan föredrar ett ”evigt” krig att motivera repression och korruption på hemmaplan.
https://www.svd.se/a/kwRv4v/putin-baddar-for-mer-nepotism (Förmodligen betalvägg)
De dåliga om det skulle ju vara sant är att då spelar det mindre roll för honom huruvida kriget går bra eller dålig, och ingen fred är att vänta med mindre än att ukrainarna tågar mot Moskva. (Alt. att Putin ersätts av någon som inte tycker 500 döda om dagen är ett självändamål.)
Nja, att han inte vill ha snabb seger vet jag inte om jag håller med om. Där har jag annan åsikt än den gode Anders.
Tredagarskriget
Ursinninga all in-anfall på alla fronter instället för ställningskrig
Men vad vet jag 🤷
Ett snabbt krig kanske var planen från början, men den planen gick ju som bekant åt helvete 😉 Nu kanske man har nya mål med kriget och andra planer.
Sanktionerna hämmar till viss del, blir dyrare åtminstone. Det gick oerhört bra för silovikerna att tjäna fett med rubel redan innan kriget. Och utmärkt för Putin & co att bli totalitära innan kriget, foreign act för att bara ta ett exempel, och stripp-palatset som ett annat
Japp, men faktum kvarstår att många förändringar till det sämre har genomförts med kriget som motivering, så i bland verkar det ju vara väldigt viktigt att kunna motivera sina beslut av någon outgrundlig anledning 🙂
Antar att man genomför “val” av samma anledning i stället för att bara säga att Putin är president tills han dör till alla som ifrågasätter svarar man bara “Shut up! That’s why.”
Bloggaren brukar framföra att ryssarna är formalister. Det måste vara val, fast det är hel-fake varje gång, det måste vara hederlig stämpel på ett papper, det måste vara mobiliseringskontor.
Fy attan vilken chock kriget måste ha varit för alla som skott sig på försvarskontrakten.
“Va, ska grejerna användas på riktigt? Oh f-ck! 😱”
🤣
Fck ptn
Instämmer, här verkar Åslund ha landat helt snett – däremot: om Putin inser att han inte kan vinna ens ett långvarigt krig, då föredrar han eventuellt att bibehålla en “evig” konflikt/stridande framför att dra sig tillbaka med svansen mellan benen.
Som så många andra gånger håller jag helt med Dig!
En snabb seger, för att ställa väst inför fullbordat faktum var syftet!
Om Putin får välja fritt är det en snabb seger, men den är redan förbi.
Seger öht är nog också förbi.
En förhandlingslösning är svår att sälja in vid det här laget. Dvs att de sätter sig ner. Han måste ge upp något i ett sådant läge och det är juridiskt så då att han måste släppa “ryskt territorium” vilket är detsamma som att erkänna att kriget är olagligt och hela motivationen är fel.
Det blir ju ingen avslutad förhandling om Ryssland går in med att man inte ger upp en kvadratmeter av ockuperat territorium. Då reser sig Ukraina upp och fortsätter dröna sönder Ryssland.
Så status quo, dränera Ukraina och hålla hårt i makten till det kommer nya öppningar (AfD, Trump, Le Pen , flyktingvågor från Afrika osv osv) är nog hans bästa alterantiv just nu.
Jag tänker i samma banor som du Rikki.
Pruttler vet att en förlust i kriget innebär en säker död för honom, så det är inget alternativ. Han kan heller inte bara släppa den mark som ockuperas, för med tanke på de enorma förluster ryzzland redan tagit så skulle det förmodligen innebära samma slut för honom som en förlust.
Alltså, ryzzen kommer nöta på, och samtidigt försöka splittra väst, och försöka skapa oroshärdar runt om i världen i hopp om att väst så småningom måste flytta fokus från Ukraina.
Men det nöjet ska han aldrig få uppleva. Mycket hänger dock på hur kineserna agerar framöver.
Jag är vaken nu det kommer inte att förändras. Jag ser
Detta är tyvärr inte vaken första eller sista konflikten som fortgår för att några i ledande ställning har för mycket att personligen förlora på en fred.
Sant men helt vansinnigt.
Jag har inte läst vad AÅ spekulerar om, men jag läste om en teori att Ryssland nu är så djupt inne i sin krigsekonomi att det av den ankedningen är svårt att avsluta kridet. Risken är att det blir arbetslöshet och att ekonomin går åt skogen.
Jag är inte ekonom, men det jan nog ligga en del i detta, iaf. att det blir svårt att lämna krigsekonomin utan konsekvenser på arbetsmarknaden.
Rysslands ekonomin går åt skogen ändå, eller har redan, bara att det inte märks lika mycket om kriget fortsätter.
kan väl knappt finnas kvar någon arbetskraft i Mordor, män 18-50 iaf. Dom som inte är döda eller skadade är placerade vid fronten.
En rent märklig analys.
Det finns inte riktigt något i handlande eller retorik som tyder på att det någonsin har varit tänkt att bli “ett evigt krig”.
Och det hade varit en gigantisk propagandaförlust att försöka framhålla ett evigt krig mot Ukraina.
Det lilla landet, som egentligen inte ens finns, som är så odugligt (Kremls propaganda i åratal), det kan man ju absolut inte nedlåta sig till att ha något evigt krig med, då är man ju själv rent löjligt svag.
Nä, det där var nog bara ett feltänk som råkade hamna i skrift innan analys var gjord.
Det surtrtn skriver kan dock ha en liten tänkvärd ev sanning. Det är nog inte bara bara att avbryta krigsekonomin sådär. Detta var väl aldrig planerat från början, men har ju blivit faktum nu.
När USA stoppade sin krigsekonomi och krigsproduktion ungefär 1946 så innebar det ju en våldsam påfrestning såklart. Nu hade de ju det goda läget att de flesta företagen kunde relativt lätt ställa om till civil produktion av saker som behövdes i orimliga mängder nu efter kriget, när ett helt Europa skulle byggas upp igen.
Den sitsen sitter nog inte ryska företag i, så det blir nog ett fritt fall för både företagen och deras arbetare.
Där har vi faktiskt även ytterligare ett skäl till att det är bra att Ukraina inte bombar civila mål och infrastruktur hejvillt.
Om jag inte minns helt fel, UK hamnade väl i en djup ekonomisk depression efter VK II?
Ursprungstanken var säkert inte ett “evigt krig”, men som kriget utvecklat sig finns det nog risk att “evigt krig” är Putins lösning för att själv överleva.
Jag är inte ekonom, så egentligen har jag noll koll 🙂
Några stolpar.
– Ryska företag skriker efter arbetskraft.
– Rysk krigsmaterielindustri kommer fortsätta att jobba högtryck även efter ev “fred”.
– Vid fred kommer sanktionerna börja falla och fler och fler handla, inte minst om Apelsinmannen vinner. Kommer gas och olja loss så blir det fin vitamininjektion.
– Putin och siloviker håller Ryssland i järngrepp nu, och har många med sig. Dom kan nog sälja in en vinst i “stora fosterländska kriget” mot Ukraina och att lite smällar får man ta.
Det finns för många som vill ut på scenen och synas. Ett udda budskap blir mer uppmärksammat än ett sansat sådant. Se upp med journalister och experter. Använd din egen livserfarenhet för att sortera i det som publiceras.
Kritiskt tänkande är en bristvara i dagens samhälle, även bland de journalister som litar blint på vad som Kräklm spyr ur sig.
Åslund (som är/var personligt bekant med många i den ryska eliten) får nog synas nästan oavsett vilket budskap han för fram.
Jag tror inte heller han menar att evigt krig var tanken i februari ’22, bara att det kan vara tanken nu.
(Sen är jag långtifrån övertygad att han är rätt öht.)
Nä precis.
Det var nog ganska självklart inte tanken i feb 2022 (det syns ju tydligt på hur anfallet och invasionen utformades, och att de tog med sig paraduniformerna för den väntade segern efter några dagar.
Och idag är kriget en oerhörd kvarnsten om halsen på Putin och de runt honom som startade och stött kriget. Detta krig får inte alls igång folket på samma vis som 1941, -42.
🇬🇧🇺🇦 UK and its allies are secretly arming Ukraine with Russian/Soviet weapons, — The Times
To help replenish Ukraine’s stockpiles, part of Britain’s bilateral aid was used to buy Russian weapons from around the world
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktezwlnats24
Det vore ironiskt fint om Ryzzlands framgångsrika export av sina vapen hoppar upp och biter dem i ansiktet!
The video of a Russian SU-25 jet shot down with a MANPADS
The video shows the hit relatively clearly compared to the earlier released version
Film
https://x.com/PStyle0ne1/status/1794668160131756387
Snyggt!!
Northern Front – Sumy
Russian sabotage and reconnaissance groups attempted to infiltrate the international border in the direction of Sumy, crossing opposite of the settlement of Sudzha. Having been discovered by Ukrainian forces, they were forced to abandon the mission and retreat. A noteworthy event
https://t.me/astraiaintel/3719
DN: AI-genererade kloner för att sprida rysk och kinesisk propaganda. Världen känns smutsigare och smutsigare.
https://www.dn.se/varlden/ukrainska-olga-ai-kloner-av-mig-basunerar-ut-propaganda/
Du hann visst före. Skrev om detta precis nedan. Har hållt på ett bra tag och är antagligen bara toppen av isberget.
ite i svenska nyheter relaterat till Rysslands and Kinas vänskapliga allains. Ukrainska kvinnor klonas via AI och sprider positiva budskap till Kineser om Rysska kvinnor samt om det starka samarbete emellan de allierade länderna. Detta uppmärksammades först omkring januari 2024 via vissa internationella nyhetssidor och har börjat få lite mer uppmärksamhet senast månaden i olika länder, inkluderat på DN i idag.
“The blonde-haired, blue-eyed sophomore found herself featuring in some 4900 videos across 35 accounts – all promoting the Chinese-Russian alliance and Russian products.” / news.com.au
https://www.dn.se/varlden/ukrainska-olga-ai-kloner-av-mig-basunerar-ut-propaganda/
https://www.news.com.au/technology/online/how-ai-turned-a-ukrainian-youtuber-olga-loiek-into-a-russian/news-story/faef65d58838f314fac193ada5328e35
https://www.voanews.com/a/ukrainian-youtuber-finds-her-ai-clone-selling-russian-goods-on-chinese-internet-/7509009.html
https://tfc-taiwan.org.tw/articles/10435
Olga från Ukraina har en egen YouTube-kanal i en av hennes videor från januari kan ni höra hur hon berättar om upplevelsen av att sprida Rysk propaganda för den Kinesiska staten som använder den för att hjärntvätta deras egna population.
https://www.youtube.com/watch?v=3FQSFnZpsqw&t=0s&ab_channel=OlgaLoiek
Finns ett intressant inslag från The China Show från och med 31:25 där de det analyserar detta lite mer i detalj.
https://www.youtube.com/watch?v=3FQSFnZpsqw&t=0s&ab_channel=OlgaLoiek
“russia today is like Nazi Germany in 1933-1945. There is no longer any difference – but there is one – back then most countries in the world fought against Hitler – today only Ukraine is fighting.
As Europe marks the International Day of Heroes of the Fight against Totalitarianism, Ukrainians in occupied regions are facing this totalitarian oppression right now.
United24 Media offers a glimpse into life in russia-occupied regions.
Horror.
And that threatens all Ukrainians if russia wins.”
Film från United 24.
https://x.com/jurgen_nauditt/status/1794334586228359413
Diskussion här ovan om vad putler egentligen vill. Jag tror faktiskt att han trodde på att Ukrainas folk skulle resa sig som en man och välkomna de moskovitiska befriarna. En underrättelseinsats väl i klass med när Sverige trodde att Norge med överväldigande majoritet skulle rösta för att få fortsätta tillhöra Sverige.
Men nu när det inte blev så så inser förmodligen t.o.m. ryssasen att de inte kan ta Ukraina. Så deras mål är att precis som i Moldavien, Georgien mfl skapa en frusen konflikt så att man kan fortsätta jävlas. Målet för putler nu är att göra Ukraina obeboeligt och fattigt så alla ser hur mycket bättre det hade varit att vika sig för övermakten. Visst, det är inte gratis att fortsätta kriget, även om det sker på sparlåga men det är oändligt mycket farligare för putler med ett rikt och fritt Ukraina. Ett Ukraina med stigande välstånd, minskande korruption och ökande frihet vore kryptonit för kleptokraterna kring kreml, det skulle bli ett exempel på vad ett slaviskt folk kan åstadkomma om de bara gör sig av med tjuvarna först.
Så det enda sättet det hör kriget slutar är med gränser som är ristade i sten och ett så starkt Ukraina att moskvas expansion inte kommer en tum över den gränsen. Sedan kommer moskovitien obönhörligen att implodera, antingen till ett friare samhälle eller till ett nordvästkorea som råvarubas för kineserna.
Väl skrivet @Johandensiste. Håller med i det du skriver.
🇺🇦 Måste vinna kriget annars kommer orch-horden att anfalla länder i EU och till slut även NATO länder. Fred på Mordors villkor kommer endast att leda till nya krig.
“En underrättelseinsats väl i klass med när Sverige trodde att Norge med överväldigande majoritet skulle rösta för att få fortsätta tillhöra Sverige.”
Eller när regeringen Andersson intill den 24 februari 2022 var övertygad om att krigsförbrytardiktaturen i Kreml inte skulle göra sig skyldig till aggressionsbrott och invadera det suveräna Ukraina…
Kan inte låta bli att illustrera just den naiviteten när du använde det exemplet:
https://www.dn.se/sverige/ann-linde-satt-de-och-ljog-for-oss-hela-tiden/
När ska beslutsfattare i väst inse att vi har att göra med ett ryskt ledarskap som inte är något annat än en samling gängkriminella.
Helt korrekt. I början av 80-talet hade jag ett samtal med en amerikansk teknisk försäljare (efter att vi genomfört vår genomgång av en offert från hans företag och vi tog en kopp kaffe). Han reste över stora delar av världen och hade just besökt Sovjet där de också gjorde en del affärer. Jag tog upp att det var ett toppmöte på gång mellan USA och SSSR och han suckade, och sade att vi kommer att göra felet att det är vår president och utrikesminister m.fl. som ska tala med Sovjetledarna. Jag undrade vad som var felet med detta. Vi borde skicka topparna från några av våra största maffiaorganisationer – de skulle förstå Sovjetledarna helt perfekt, för dem var det bara våldskapital som gällde och att dela in världen i zoner mellan varandra etc. Jag menar att han hade helt rätt analys. Detsamma gäller med Putins Ryssland.
Eller när regeringen Reinfeldt 2013 säger att det inte finns ett militärt hot mot Sverige?
Kanske t.o.m. rätt i sak då, men felet var att man inte kan basera sina försvarsstyrkor på en aktuell situation, man måste se mer långsiktigt än så. Rätt hade varit att efter Sovjets kollaps något dra ner på anslagen, men bibehålla en grundstruktur, som snabbt kunde stärkas upp. Typ Finlands agerande. Som LW skrivit: nedrustningen i vårt land genomfördes av Göran Persson varpå Reinfeldt fortsatte med att sparka på den som låg ner.
Som Robert Baer, CIA-operatör, beskrev 90-talet när freden bröt ut och CIA inte längre skulle betrakta Ryssland som fientliga: ”Unfortunately, the russians didn’t get that memo…”
Stöttar svenskarna som åker ner och utbildar. Ukrainahjälpen Swish 1234861993
Lite i svenska nyheter relaterat till Rysslands and Kinas vänskapliga allains. Ukrainska kvinnor klonas via AI och sprider positiva budskap till Kineser om Rysska kvinnor samt om det starka samarbete emellan de allierade länderna. Detta uppmärksammades först omkring januari 2024 via vissa internationella nyhetssidor och har börjat få lite mer uppmärksamhet senast månaden i olika länder, inkluderat på DN i idag.
“The blonde-haired, blue-eyed sophomore found herself featuring in some 4900 videos across 35 accounts – all promoting the Chinese-Russian alliance and Russian products.” / news.com.au
https://www.dn.se/varlden/ukrainska-olga-ai-kloner-av-mig-basunerar-ut-propaganda/
https://www.news.com.au/technology/online/how-ai-turned-a-ukrainian-youtuber-olga-loiek-into-a-russian/news-story/faef65d58838f314fac193ada5328e35
https://www.voanews.com/a/ukrainian-youtuber-finds-her-ai-clone-selling-russian-goods-on-chinese-internet-/7509009.html
https://tfc-taiwan.org.tw/articles/10435
Olga från Ukraina har en egen YouTube-kanal i en av hennes videor från januari kan ni höra hur hon berättar om upplevelsen av att sprida Rysk propaganda för den Kinesiska staten som använder den för att hjärntvätta deras egna population.
https://www.youtube.com/watch?v=3FQSFnZpsqw&t=0s&ab_channel=OlgaLoiek
Finns ett intressant inslag från The China Show från och med 31:25 där de det analyserar detta lite mer i detalj.
https://www.youtube.com/watch?v=3FQSFnZpsqw&t=0s&ab_channel=OlgaLoiek
Foton ifrån Libkos
Kharkiv. Epicenter. The debris clearance has been ongoing all night and is still in progress. As of now, 12 people have died, 10 of whom remain unidentified. 16 people are considered missing. The number of wounded has risen to 43.
Rescuers @dsns_ukraine are completely exhausted, but they continue their work, which had to be interrupted almost every 15-20 minutes during the night due to the threat of renewed shelling. The alarm in the city lasted for 20 hours.
The scale of the fire was colossal, but @dsns_ukraine @dsns_kharkiv were able to localize it within a few hours. And this is despite the fact that Russia did not stop after this act of terrorism and on the same day struck the central park (fortunately without casualties) and the city center (25 wounded).
Considering the scale of the fire, the debris clearance may continue for several more days. At the time of the airstrikes, there were people in the hypermarket.
This is a black day in the history not only of Kharkiv but of the whole country.
Libkos for @gettyimages
https://www.instagram.com/p/C7a8iT3olhv/?img_index=1
Naalsio
@naalsio26
Pokrovsk Raion offensive equipment loss numbers as of 24 May 2024.
In summary:
1195 Russian 🇷🇺 losses vs. 219 Ukrainian 🇺🇦 losses
Spreadsheet showing the losses in detail: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NKsPyUhtaVer8RBbUPOeyD5LL_Clu77FyBxBBEOSPrg/edit?usp=sharing
————————————
Naalsio
@naalsio26
·
May 25
Battle of #Krynky equipment loss numbers as of 24 May 2024.
In summary:
58 Ukrainian 🇺🇦 losses vs. 262 Russian 🇷🇺 losses
Spreadsheet showing the losses in detail:
——————————————
Läste att ryssarna kanske bombade flygbasen Starokostiantyniv nu i senaste attacken.
Att vårt flygvapen över likt nedan, och att vi har ett stridsflyg som är designat för det är inte så dumt.
May 25, 2024
Swedish JAS 39 Gripen fighters practise landing on highways
Source: NATO
Photo: NATO.
Swedish Air Force Gripen fighters practised the delicate art of landing on civilian highways during an exercise near Gothenburg, Sweden on 21 May 2024.
….
https://defence-industry.eu/swedish-jas-39-gripen-fighters-practise-landing-on-highways/
Klart bättre med något som kan använda en vanlig väg istället för att behöva slicka banan ren med tungan innan man ens vågar tänka tanken på att använda något annat ömtåligt flygplan.
Min oro är att baserna för f-16 (jag har skrivit förut – ett komplicerat o känsligt system) blir få och därmed lätta att slå ut . Tex 3 baser behöver fler underjordiska bunkrar än flygplan annars kan man lika gärna sätta ett kryss “bomba här” . Men Ryzarna kanske inte behöver bomba planen utan det räcker att Ukraina får sår på tungan o slut på dammsugare ?
Jag ser dock flera fördelar också. In med F-16 och flera tusen skenmål av olika typer på några utvalda flygplatser. Sen behöver de knappt flyga för att göra nytta genom att dra åt sig massor av bekämpning från Terroristerna istället för att de robotarna används mot annat.
Många orosmoln på himlen, Isr**l, USA, Ir@n, Kina etc.
I USA är opinionsundersökningarna otroligt nog till Trumps fördel. Folket får dessutom inte korrekt information från media utan tror att USA är i recession(!)
När nu Europa försöker steppa upp, hur långt kommer det att räcka ifall Trump kommer till makten? Vi vet ju att han kommer att göra allt för putin och sänka Ukraina och väst.
Hur långt kan Europa ersätta amerikansk vapentillverkning? Går det att hålla emot i fyra år?
Inte för att starta en politisk debatt, men det är inte så konstigt att Biden går dåligt i undersökningarna just nu.
Om vi ger mer till Ukraina nu och hjälper dem mer aktivt så kommer det nog gå att kasta ut dem i år.
Ja Biden har det rätt otacksamt och får skit för allt. Och Pale* ”vänner” gör sitt bästa för att få Pale* hataren Trump vald.
Det absolut bästa vore om Biden kastar in handduken innan det är för sent och de får
fram en bättre kandidat (som inte är Kamala som inte heller är så poppis).
Instämmer. Biden har ett otacksamt läge. Kamala Harris är inget bra kort heller och Trump skulle spöa henne ganska hårt. Frågan är då vilken kandidat som skulle vara bättre för Demokraterna att vaska fram i det här läget?
Blinken.
👍
+1
Skulle vara toppen! Ung (förhållandevis), tydlig, verkar hålla fast vid institutionell praxis (vad jag tycker mig förstått men vet igentligen inte). Men tveksamt om amerikanerna är mogna att rösta fram en jud-isk president. Skulle vara första gången tror jag.
Ja, presidenter i USA är av tradition och gammal hävd WASPs (White Anglo-Saxon Protestants). Biden är blott den andra katoliken (JFK var först på den posten, men så var han också snygg som en rockstjärna)
Jag tror det är nära 0% chans att det här tar slut i år, vi är snart inne i Juni… och det är inte Ukraina som har varken förmåga eller initiativ just nu för att gå på offensiven, dom kanske kan starta något i höst/vinter… då har dom förmodligen fått fler än några få F16, man har haft tid att mobilisera och träna nya förband, och få ny utrustning, men det kommer ju inte göra att kriget tar slut innan årsskiftet, förhoppningsvis 2025, men det är inte någon garanti.
Innan UA kan köra större offensiv behöver köttvågorna klinga av en aning, i alla fall om vi ser tillbaka på hur det varit.
Men sedan har man ju rejält med brigader färdiga i depån.
Intressant blir då i så fall om man denna gång kan gå igenom minst tre surovikinlinjer på djupet, och där ryssarna haft ytterligare ett år på sig att förstärka.
Slutligen, i början av oktober blir det svårt att gå framåt på många håll när lersäsongen kommer.
Nej man har inte massa brigader redo i depån som bara är redo att köra, det man hör så fort en ukrainsk soldat säger något är att dom behöver mer folk, man har brist… och dom man har är trötta och varit i strid länge.
10-11 brigader i reserv?
Det skulle jag inte tro, då hade man t ex kunnat rotera ut förband på ett annat sätt, 110e är strid igen efter bara några månaders R&R, och då blev man rätt tilltufsade i Avdiivka, där man hade hållit fortet sedans krigets start, 47e planerade man att rotera ut då i mitten av April, men det sket sig ju, och dom är fortfarande i strid, etc.
Vissa befattningar drabbas också mer än andra, dvs det kan finnas många i försvarsmakten, men fortfarande vara brist på t ex skyttesoldater, i USAs armé har väl kanske 15-20% infanteri som MOS, det är kanske en högre procent i Ukraina, men har man en mille gubbar och kanske tagit 100k permanenta förluster(mestadels infanteri), så börjar det förmodligen bli kännbart.
Men man håller på att sätta upp nya förband, den nya mobiliseringslagen skall förmodligen hjälpa till med detta.
ML har nämnt dessa iaf.
150e, 151e, 152e, 153e, 154e, 155e, 156e, 157e, 158e, 159e.
151e, 152e, 153e och 154e var tänkt att vara mekaniserade, men 152e och 153e verkar bli infanteribrigader istället, pga brist på fordon. Kan dom t ex få fler Bradleys kanske man kan tänka om där.
Övriga skall vara infanteribrigader.
Jag lyssnade bara på Johan no.1 essäist, the one and only 😇
Enda realistiska möjligheten för att kriget tar slut i år är nog att Putte dör eller kuppas bort och den resulterande kalabaliken i Moskva blir sådan att trupperna i Ukraina dras hem för att utkämpa eller förhindra ett inbördeskrig.
Ja kriget kommer ju ta slut på politisk nivå.
Inga krig avslutas på marken.
Krig avslutas när man på politisk nivå finner fortsatt krig lönlöst.
(Militärkupp är ett specialfall som i viss mån kan kallas politiskt, det är ett mellanting mellan krig/militär/politik)
Så antingen ska Kreml, eller Kyiv kasta in handduken, eller så ska det hända någon slags kupp i Kreml och det nya styret snabbt avslutar kriget.
Om det blir en kupp, så är det en riktig lågoddsare att resultatet blir att kriget snabbt avslutas, för en kupp kan idag knappast ske av annan orsak än att man är missnöjd med kriget och dess verkningar.
Ja kriget kommer ju ta slut på politisk nivå.
Inga krig avslutas på marken.
Krig avslutas när man på politisk nivå finner fortsatt krig lönlöst.
(Militärkupp är ett specialfall som i viss mån kan kallas politiskt, det är ett mellanting mellan krig/militär/politik)
Så antingen ska Kreml, eller Kyiv kasta in handduken, eller så ska det hända någon slags kupp i Kreml och det nya styret snabbt avslutar kriget.
Om det blir en kupp, så är det en riktig lågoddsare att resultatet blir att kriget snabbt avslutas, för en kupp kan idag knappast ske av annan orsak än att man är missnöjd med kriget och dess verkningar.
Jag vet inte varför det ibland blir dubbelinlägg …?
Är det glapp i enterknappen så det blir en kontaktstuds och två tryck med någon millisekunds mellanrum?
Micke: Ja, min billiga mus-art brukar tröttna och ge dubbelklick titt som jämt särskilt när batteriet går lågt. Trycker jag på Ladda om sidan så ger den genast Stopp också, så inget händer. T ex.
Så kan det vara.
Vill flika in att det är *helt vanligt* att utmanaren ligger bra/bättre till i polls så här långt från valet. Det är också *helt vanligt* att det blir ett väldigt jämnt val som avgörs med några procentenheter hit eller dit. Vi får gå tillbaka till Reagan 1984 för att hitta en rejäl storseger.
Och så tillägger jag att det vore en synnerligen, remarkabelt, anmärkningsvärt usel idé för en sittande president med så bra ekonomiskt läge att kasta in handduken. Särskilt som partiets väljare valt honom som kandidat.
The primaries are over and the Americans have chosen President Biden to run in the general election. And you want to override the wishes of the American people by asking Biden to “throw in the towel”. Doesn’t Democracy mean anything to you?
Polls are polls. The same polls predicted that Hillary would win 2016. The only polls that matter are the election day results. We will be mopping the floor with the Orange man on election day.
———
“The absolute best thing would be if Biden throws in the towel”
Mycket intressant genomgång av Konstantin beträffande de senaste arresteringarna av ryska generaler. Rekommenderas.
https://www.youtube.com/watch?v=Tnud4KRVWic
Alla hans videor är typ 1,5 timme långa med ganska mycket svammel bara. När ska man ha den tiden?
Stämmer inte, först har han en genomgång av dagens tema därefter kan man skippa frågor och svar mm som följer därpå.
“Sweden allows Ukraine to strike on Russian territory with its supplied weapons.” Gott att se 🙂
https://x.com/NOELreports/status/1794720450829795593
Mycket bra.
Den enda rimliga positionen i frågan. Vad ska orcherna göra? Starta ett kärnvapenkrig som de inte kan vinna? Vilket de är väl medvetna om.
Det är väl ingen nyhet, det har aldrig funnits några restriktioner för de svenska vapnen.
Förvånansvärt många frågor även här inne om det 🙂
Så nog är det bra att vi är tydliga även gentemot genomsnittsmedborgaren (både USA och EU behöver höra detta..)
Detta är väl en typisk nyhet Johan no.1 hugger på och utvecklar? 😎
🇺🇸🇪🇺 U.S. and allied intelligence officials are tracking an increase in low-level sabotage operations in Europe that they say are part of a Russian campaign to undermine support for Ukraine’s war effort, – NYT
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktfhnq5igc2m
Inte förvånad att orcherna “små bråkar” i Europa.
Jag förstår inte riktigt logiken. Varför skulle ryskt sabotage få någon av de drabbade att bli mer välvilligt inställd till Ryssland?
Avskräckning?
Och ryssarna kör ju ändå på med sprängning av Nord Stream, kapa Baltic Cable, spränga vapendepåer, hacka Systembolaget
Terror handlar inte om att bli omtyckt. Terror handlar om att injaga fruktan och få eftergifter.
Det är vår sak att avslöja och stå emot. Slava Ukraini!
Heroiam slava.
Antar att det kommer att fungera på Sverige med tanke på hur många sekulära svenskar som plötsligt ville införa hädelselagar när koranbrännarna härjade och terrorhotet mot Sverige ökade.
Varför skulle ryskt sabotage vara logiskt?
Det är ju sabotage, räcker inte det? Och ryskt.
If Russia achieves a strategic breakthrough in the east of Ukraine, the Baltic states and Poland will put “boots on the ground” in Ukraine, – Der Spiegel
Such a warning was given by the Baltic deputies to the representatives of the German authorities
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktfh3iit4b2a
Det är väl att anse som utpressning mot i första hand Washington och Berlin: se till att stötta Ukraina så det inte blir några genombrott, annars blir det eskalering!
Precis så!
Hear hear! Bra att de sätter lite press på både ryssarna och tyskarna! Och inte minst amerikanerna.
Här är något jag funderat på sedan Polens president talade med Trump som talade med talmannen som sedan lät omröstningen om stöd till Ukraina gå till omröstning. Kan det vara så att Polens president sa att om inte USA ger mer stöd ligger Ukraina pyrt till och om de ber om hjälp kommer vi (Polen) behöva gå in och hjälpa dem. Containment-politiken slutar då fungera och spridningen blir ett faktum. Stöd till Ukraina var ett sätt att således behålla den försiktiga containment-politiken + plus jobb til USA + att Polens president och Trump-lägret tillhör samma politiska inriktning, så det krävdes att Trump fick höra det från någon ur det egna lägret.
Och Italien. Salvini är inte oväntat ute och vevar. Men om Meloni gör ett Kyjiv-besök så tror jag att det kan ändras 😎
Först Macropoleon och nu Polen och baltstaterna. The writing is on the wall. Industrin börjar få lite mer fart och nu vågar Europa spela ett tuffare spel än tidigare. Höj tempot ännu mer, krossa ruscismen.
Inofficiellt.
Rykten om att man jobbar på att släppa amerikanska vapen fria 👍
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktfazbau2s22
Skulle kunna bli väldiga förluster för orcherna om 🇺🇦 helt plötsligt börjar smacka på med HIMARS på truppansamlingar, baser etc i tex Belgirid oblast.
Och börja komma åt artilleri som hela tiden plågar Sumy och Charkiv oblast. Skicka in ATACMS mot flygbaser som kör FAB och guided mot tex Charkiv och Vovtjansk
Hoppas det snart blir officiellt – skulle pressa tillbaka ryssen och tippa spelplanen till Ukrainas fördel. Inte en minut för tidigt.
Ja vad ska man medf-16 till Eller Gripen för den delen om man inte får vapen som man kan leverera ifrån plattformen in i ryzzland ? Vi pratar Air To Air – Air To ground – Sjömålsrobbotar, Radarsökande HARM osv
De funferar ju även på ryskockuperat område, men det är klart at Ukraina måste få bekämpa mål på andra sidan gränsen.
🙏🏻🌟💥!
Är det enbart raketer/robotar från USA som har kapacitet att slå ut mål på 300 km avstånd, eller kan även liknande vapen från Europa göra samma verkan? Dock verkar tillgången till dessa vapen vara begränsad.
Finns risk för sanktioner från USA om Ukraina angriper mål i Ryssland?
Kan inte med ord beskriva känslan av maktlöshet att inte få bomba de feta mål ryssen ställer upp, utan att riskera angrepp.
Förstår inte detta, men förhoppningsvis kan historien förmedla de orsaker som gjort att Ukraina måste slåss för sin existens med en hand bakbunden på ryggen.
Nej det finns andra långdistansvapen som andra länder har.
Men sen får man fundera över vapenplattformen, vissa måste fällas från flyg, och av dessa är det vissa som måste integreras i planets vapensystem på ett inte enkelt vis.
Andra skjuts ifrån sina egna plattformar, som ofta är lättare att skicka (än ett helt flygburet vapensystem inkl plan, utbildade piloter och markorganisation för planen) och även snabbare att utbilda sig till att hantera.
Men alla länder med någorlunda modern militärmakt har en del långdistansvapen i sin arsenal, vapen mot mål i luften, eller på marken eller på havet, och ibland en kombination av möjliga måltyper.
För en mer konkret uppräkning av möjliga/troliga vapensystem till Ukraina får jag be MÖParna om hjälp.
De sanktioner som Ukraina möjligen kan utsättas för från USA är troligen endast minskad eller stoppad vapenleverans. Det är inte alls troligt att man inför några andra sanktioner, som övrigt exportstopp, stopp för valutor och banksystemets tjänster osv.
Men vapenleveranser riskerar de nog helt klart ifall de inte följer de regler som satts upp.
Russia: Muscovites were parked outside the conscription office all day trying to get their kidnapped children back. Around 60 were taken right off of the streets of Moscow and press ganged into the military. At night after 2am, their kids were taken by buses to the military unit.
https://x.com/igorsushko/status/1794537706833482089
Opålitlig källa. Finns dock film inkluderad, från Ryssland, ej översatt
Och ändå var det väl Archerfest mot ryzkt draget artilleri så sent som i förrgår? Såg nån film länkad till här, där Archer gjorde slarvsylta av ryzkt artilleri.
Skulle varit svar till Skator nedan.
Detta visar på att ryssarna har tvingats börja ta rekryter från Moskva/Petersburg-områdena. Talet om att trupperna helt kan rekryteras från utkanterna och Afrika, Kuba mm är således en sanning med stor modifikation.
GPS-styrd ammo från Väst styrs alltmer lätt ut av Ry.
Tyvärr är våra tidigare favoriter som ”game-changers” passé:
Excalibur, HIMARS & GLSDB.
https://www.businessinsider.com/us-gave-up-sending-ukraine-100k-excalibur-shells-hit-targets-2024-5
Mmh, inte bra om det stämmer. Dock, går de att bygga om på något finurligt ukrainskt sätt? Kanske sätta dem på SeaBabys?
Det var en notis uppe igår att en uppgradering av mjukvaran som ska förbättra situtationen är på gång.
Orbán visar var han står mer eller mindre öppet nu.
Släng ut Ungern ur EU och Nato NU!
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/orb%C3%A1n-h%C3%A4vdar-att-europa-f%C3%B6rbereder-sig-f%C3%B6r-krig-mot-ryssland/ar-BB1n4ZCh?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=3ebe094f8cde4530be585e57dbb20be8&ei=16
Men han har rätt i princip
Visst fan rustar Europa för ett krig mot Ryssland.
Vi vet att Ryssland vill invadera EU.
Kan inte någon bara ta bort det korrupta svinet?
Snacka om att man skulle tvingat hans farsa att använda kådis.
“Snacka om att man skulle tvingat hans farsa att använda kådis.”
eller att morsan skulle svalt honom …
Sätt paddan Orban i en katapult och slunga han mot Kräklm.
Och Ungern blir ordförandeland för EU den första juli. Det blir en riktig rysare. 🤢🥶
🦅🤔 The Russians report the alleged fall of a UAV on the outskirts of Orsk.
Orsk is 140 kilometers further than the city of Salavat in Bashkortostan, which is a record for a UAV flight on the territory of Russia. The target of the UAV could be a military object
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktflu6yloc2n
Snacka om att stressa orcherna 😀
Djupare och djupare
16:59 Folkrätten, vad jag hävdat hela tiden.
Allt annat är totalt orimligt och politiskt självmord inte bara för politikern som skulle hävda något sådant. Utan även för dess parti och eventuella allianspartier.
+1
I gårdagens tråd postade jag (imorse) detta, angående varför man normalt inte slår mot statschefer och deras bostäder och tjänsteställen, och landets parlament osv.
Läsvärt:
https://popularhistoria.se/krig/regler-for-slagfaltet
Det är nog inget som är skrivet i Genevekonventionen, men civiliserade länder har nog i stort denna åsikt.
Länken är en halvlång text om alla möjliga “regler för slagfältet” och hur det historiskt har kommit fram.
Nu diskuterade vi nyss igen olika aspekter av “krigets lagar”, så jag passar på att lyfta in denna länk igen, de flesta missade den nog i morse då dagens tråd hade startat.
Ta detta också för vad det är. Det är inget juridiskt dokument.
Utan det är ett försök att visa på ungefär vad som gäller och hur det historiskt har kommit fram till detta.
Orcherna kör efter sina egna spelregler. Dom gör själva precis som dom vill, alla andra ska följa regler och lagar.
Min uppfattning är att 🇺🇦gör det bra som försöker minimera civila offer, behandlar PoW bra osv när man veg hur kräken från Mordor beter sig.
Ja så är det ju förstås. De olika skurkstaterna på vår jord följer ju inte internationella lagar och konventioner speciellt strikt, ibland typ inte alls.
Men Ukraina vill nog agera ungefär som demokratierna gör.
Ukraina vill bli en fullständig demokrati samt medlem i både EU och Nato. Så de ser till att följa krigets lagar samt inofficiella standarder för att visa att de vill komma in i värmen hos den demokratiska världen.
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Exakt!
Slava Ukraini 🇺🇦
Det finns inget civiliserat över att undvika slå mot de som är ansvariga för krig. Tvärtom vore det det mest civiliserade sättet att föra krig.
Fast när till sist fred ska beslutas och det ska förhandlas om skadestånd, gränser och annat, så blir det besvärligare om den politiska ledningen inte längre finns i ett, eller båda länderna.
16:59. Det kommer kanske krävas en marsch till Moskva för att få tillbaka alla kidnappade barn.
Kräklm borde väl räknas som ett militärt mål? 🤔
Sitter en massa högdjur där som är med och planerar folkmord, tortyr etc
Fast räknas nog som historisk skyddad byggnad. Byggt 1838-1849.
Den funkar som ruin också skulle jag tro. Eftersom Moskovski Kreml är symbolen för det orchiska imperiet så skulle det som ruin också vara liksom slutet på imperiet som det lämnades av Mongolerna.
Bra poäng!. Men å andra sidan kanske bättre att jämna skiten med marken, så finns det ingen “kultplats” för eventuella orchiska sympatisörer. Ungefär som man stoppade undan resterna av GRÖFAZ.
Fick en kvinna att gråta idag. Ber om ursäkt men samtidigt inte. Har en snabbmatsrestaurang som jag besöker när jag jobbar helg. Idag kom chefen ut och städade parkeringen hon såg min bil och vi pratade om Ukriana hon var från donbass och och kom hit 2014. Jag kommer aldrig ge upp. Ukraina och nätet ska bli friskt. Slava Ukraini.
🤗 Разом до перемоги!
🙏⭐
👍😀
Bra där (tror jag) – det var väl av nån sorts lättnad hon grät?
För att hon såg dina symboler?
Även små insatser kan ha stor betydelse, på rätt mottagare.
Jag var någonstans i helgen och råkade stöta på en ukrainsk biltransport. Chauffören fick en näve FCK PTN pins samt klistermärken. Han blev glatt överraskad.
Lessen för dålig kontext (nattjobbare= trött) jo jag har ukrainska flaggan och andra märken på bilen. Jag berättade om mitt och erat stöd samt nafo. Slumpen gjorde att jag hade rekyls tishsa med ge fan aldrig upp på ukrainska på mig som jag visade upp.
Det blev en del analyserande här idag pga en liten del av Anders Åslunds gästledare i SvD. Det finns mer att hämta som vore tråkigt att missa, så här är några fler saker från texten:
Putingänget har kunnat berika sig ordentligt på Gazprom, men nu har den kranen sinat och andra inkomstkällor behövs. Vad ska man använda? Förslag: försvarsdepartementet! Nye försvarsministern Belousovs lojalitet kommer där väl till pass.
I övrigt sägs om makten i Kreml:
“Precis som Stalin verkar Putin vilja dö utan en uppenbar efterträdare. I stället låter han nepotistiska grupper, som alla är lojala mot honom, kontrollera varandra.”
Åslund hänvisar i sin ledare till Vladimir Milovs text på https://www.4freerussia.org/putins-cabinet-reshuffle-hints-to-his-panic-over-strategic-limbo/ som kommenterar ändringarna som gjorts på sistone. Där framkommer ett namn jag inte sett nämnas så mycket, men kanske har flugit förbi i någon Perra-text: Sergey Chemezov, VD på Rostec:
“Mr. Chemezov is one of Putin’s closest and most trusted cronies, who was Putin’s colleague in 1980s in East Germany.”
“Mr. Manturov [nya vice premiärministern] used to work in the system of Rostec before 2007, when he was promoted to the position of Deputy Minister of Industry and Trade, effectively becoming the main lobbyist of Chemezov’s interests in the Government. Under Manturov’s watch, Rostec evolved from a network of loosely connected factories to a major monopolist contractor for the government, primarily in military industries.”
Resten får ni läsa själva 🙂
Jo, då, Chemezov har jag kommenterat, och självklart Rostec.
Det går inte att kommentera Chemezov utan att kommentera Rostec…eller vice versa!
Chemezov är, det måste tyvärr medges, en skicklig företagsledare, i synnerhet har han visat sin kompetens när det gäller förvärv och fusioner !
Han vet hur man ger ett erbjudande man inte kan tacka nej till?
Danish Defense Minister Troels Lund Poulsen initiated a joint appeal to the EU together with colleagues from Sweden, Finland, Estonia, Latvia, Lithuania, the Netherlands and Poland regarding the integration of Ukraine into the European defense complex.
https://mstdn.social/@noelreports/112508303465512574
🇸🇪
FPV operators from the 225th separate assault battalion destroyed yet another T-90M on the outskirts of Chasiv Yar.
Again, it didn’t make a ‘breakthrough’.
Film
https://mstdn.social/@noelreports/112508288759873762
Jag tycker det är påtagligt många av ryska hype-stridsvagnen T-90 som går åt nu. Och det är vid Tjasiv Jar, ner mot Avdiivka, Mariinka osv. Inte speciellt ofta vid Vovtjansk.
Därmed känns inte Charkivoffensiven lika högt prioriterad?
FEL länk
Ska vara:
https://mstdn.social/@noelreports/112508287814681239
Stärker väl uppfattningen som framförts här och var (inkl av undertecknad) att Charkivoffensiven främst är ett sätt att förlänga fronten. Syftet är inte i första hand att ta Charkiv, utan att sträcka ut och blöda ukrainska armén.
Om man vill blöda den ukrainska armén är det ju dumt att blöda åtta gånger så mycket själv, men det verkar ju vara en vanlig rysk taktik.
Sedan kan det ju vara taktiskt att förlänga fronten för att tunna ut motståndarens styrkor, men då bör man ju själv inte kraftsamla med 50 000 man för då tunnar man ju ut även sina egna styrkor längs fronten.
🤣‼️ Absolutely hilarious comment on North Korea shells by a Russian soldier
The shells cause destruction among the Russian artillery units because they are unbalanced
‘The person responsible for supplying this crap is clearly a member of the LGBTQ+ community with a clear bias towards hard BDSM’ 🤣🤡
https://x.com/pstyle0ne1/status/1794778251660808410?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Goda nyheter om att den låga kvaliteten på N-Koreanska granater bekräftas.
Jag tycker absolut att man kan ana ett visst missnöje mellan raderna. 😂
Utan att kunna fullt ut tyda koderna är jag benägen att hålla med.
🇰🇵 Russia is helping North Korea develop a reconnaissance satellite, which it plans to put into orbit soon, – Yonhap
North Korea has conducted far more missile engine tests than expected, the source added.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktftqklykc2v
En te???
Ukraine claims Russian Su-25 jet downed in Donetsk Oblast
https://x.com/marynlm/status/1794764794874179683?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
😃😃👍👍
Utmärkt nyhet!
Hurra!
Wonderful 🚀
I så fall den sjätte på 10 dagar.
Tyvärr! Källan pekar på 25/5.
Men…. Det kommer mera. HIMARS O’clock på väg 🚀🚀🚀💥💥💥
Artur Rehi lite mer positiv kring glidbomber för UA.
Dels SDB (GLSDB minus GroundLanunched). Samt att GLSDB – som SAAB är delaktiga – förhoppningsvis uppgraderas så att korrekt GPS-info inte är ”do or die” för dem.
https://x.com/ArturRehi/status/1794762041892524179
https://x.com/ArturRehi/status/1794762041892524179
P.S: Båda länkarna är lika bra 🤣
För att citera Fram I Dygnet
En te..
Purge in Russia 🚨 Advisor to the governor Sergei Lezhnev was detained in the Oryol region – ASTRA
Local media write that the detention is related to a case of theft during the reconstruction of the Red Bridge in Oryol. Lezhnev is now in a temporary detention center.
Lezhnev is a close friend of Governor Andrei Klychkov. The governor’s adviser is also known for recently being involved in the delivery of humanitarian supplies from the Oryol region to Russian soldiers in the combat zone. In November 2022, Oryol mobilized people complained about torn backpacks and uncomfortable ankle boots. Governor Klychkov then said that the authorities purchased “what they had,” and those who were dissatisfied with the quality of the equipment could “buy it themselves.” Lezhnev was also outraged by dissatisfied commentators; he wrote in his Telegram channel: “You, commentators with pink asses, stop doing bullshit. You have a lot of opportunities to help the guys.”
https://x.com/PStyle0ne1/status/1794714189056872946
Hm, skulle varit egen, har jag fått återfall i gamla felplaceringsposter???
Ingen fara så länge det är intressant information 😀
FIN blev FID 😀 🌙 => 🌙 + ☀️
Vilken ära ☺️
Död åt slemgnomerna ⛽️✊🔥
Länge leve Kungarna och demokratin. 👑 📕
Väl uttryckt!! @FiD
https://threadreaderapp.com/thread/1794762041892524179.html
1/8 GBU-39 SDB precision guided glide bombs could almost be a game changer for Ukraine. Take by @joni_askola
Söndagskväll i lyan/pörtet.
Hoppas det är ok att jag ännu en gång skickar min favorit när det gäller satir-teckningar: Sagan om Ringen enligt Jake Sullivan.
https://bsky.app/profile/natowave.bsky.social/post/3ktckemoiac24
😂 svinbra
🤣😂
Hur många länder har nu godkänt att Ukraina får använda väst vapen på Ryzkt territorium?
Lättare att fråga vilka som inte har det?
USA?
Hur är det med Tyskland?
Shot again 🚀 💥💥💥
20:24 ännu en bortom horisonten radar 💥 😀. Känns som att något nytt ligger i luften.
Samtidigt bombar orcherna en civil flygterminal. Viss skillnad i måluttag.
Rensar för Falkarnas ankomst 🦅
Coolt om det flaxade in 24 Griperne samtidigt ✊🦅🦅
Undrens tid är inte förbi. De 25 miljarderna till i år är ”skumma”…
Som konspirations teoretiker när det gäller flygande mytologiska väsen som tex Gripar så är det 25 skumma miljoner som skulle räcka till 24 flaxande Gripar….med tillbehör.
Jag såg en av de mest långsökta kommentarerna.
USA är sura på Ukraina för att de förstör dessa radaranläggningar eftersom de ingår i ryzland early warning system, aka en del av terrorbalansen.
Så om ryzland inte kan se de amerikanska atombomberna komma så är de mycket större risk att de själva trycker på knappen.
Jag undrar vilka ryzka sidor den youtubern får sin info ifrån?
Kanske härifrån:
“Hans Kristensen är kärnvapenforskare, och har tidigare arbetat på Stockholms internationella fredsforskningsinstitut. Dansken arbetar numera på en amerikansk tankesmedja.
”Inte ett smart val av Ukraina att attackera en byggnad som är en del av den ryska kärnvapenindustrin”, skriver han.”
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ukrainsk-attack-mot-karn–anlaggning-inte-smart/
Ukraina måste ju slå ut så många radaranläggningar som möjligt för att undvika att ryssarna upptäcker robotar och flyg.
Anläggningen i Orsk (Orenenburg oblast) och den tidigare utslagna anläggningen gör ju att ryssarna ser onödigt bra vad som händer. Ukraina kan ju inte bara låta dem vara för att de ingår i det ryska kärnvapenmisilförsvaret.
Var är det med västerlänningar som ständigt vill att Ukraina ska slåss med ena, eller bägge, armarna bakbundna? Är det ett militärt mål så är det.
Släpp Griperne fria 🦅🚀 💫
Dom är ju gjorda för att flyga fritt och BONKA orch, låt di göra det.
Låt di flye, alla 24!
It’s payback time!
+49×39🦅💫+💯☄️🦬🚀➡️🇺🇦
Exakt så!
20:24 – Bombat radar i ryska Orenburg 1 500 km från Ukraina.
Kreml ligger bara 460km från Ukraina. Bara en upplysning.
Kreml bör förstöras, marken plöjas och salt spridas i plogfårorna…
Hear hear!
Det här är ju Cornucopias förslag!
Vi och LW.
Germany’s idea to allow western countries to take over air defense for western Ukraine is a good one.
Ukraine could then move its own air defense units toward for more dense eastern protection.
Struntsamma. Dit med Griperne och Patriot i mängd.
https://x.com/jayinkyiv/status/1794793563571573222?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Mer
https://x.com/motishort/status/1794685900745846831?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Det är nog en enskild tysk politikers idé. Inte Tysklands idé.
Scholtz är långt ifrån Polen i detta hänseende, tyvärr.
Mörkt rum med massa POWs.
A lot of Russians were captured recently
Tycker överlag det är massa filmer nu på POWs, självmord av ryssar och de som hissar vit flagg.
A lot of Russians were captured recently
Länkar självklart inte.
Får samma känsla, fler filmer på de som ger sig, många filmer på de som begår suicid osv.
Bara ännu ett sätt att binda upp ukrainska resurser, dvs låt UA:s logistik gå åt till POW etc. Att man är så lättlurad alltså!
Varning ⚠️
Attack drones of the 148th Brigade burned the Russian “loaf” and artillery positions.
https://x.com/togajano21/status/1794801320861577310?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Limpan brann bra 🔥
Undrar vad dom transporterade i minibussen.. tror att ryssen försöker hitta allt som kan röra på sig..pga allt större brist på riktiga militärs transportfordon ( med o utan splitterskydd)
Ändå imponerande att ett par orcher kom ut levande. Brann rejält. Borde vara smält hår på dem.
👍 Det är det här man kan kalla för eld i röven
🤣😂 🔥
Dags igen då Krym 🚀🚀💥💥
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1794810148311195858?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Brinner bra och länge ! Tågset med tank-vagnar … 🥳
Ah. Det där är nog ifrån första sprängningen av Stjärtbron ✊🚀💥🔥
Mer…
https://x.com/noelreports/status/1794814388978749740?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Hoppas på feta mål nu 🚀🚀💥💥🔥🔥 🛸🛸🛸💥💥💥🔥🔥🔥
En HIMARS träff i tvstudion i filmen ger feta utslagna mål 😈
Emma Wiesner (C) utfrågas i SVT och säger att EU-soldater till Ukraina är ett logiskt nästa steg. Jag håller med henne – det är logiskt. Personligen tycker jag det är dåligt att det inte gjorts redan. Om vi bryr oss om internationella lagar, såsom folkrätten, måste vi också stå upp för dem när de är under attack. Det mest störiga i hela inslaget, som de flesta andra såna här utfrågningar, är programledarnas “shocked pikachu-face” när hon försvarar det hon säger.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-val-2024-senaste-nytt-liverapport?inlagg=d9075abc08c538349413d2015aaa46eb
Eftersom FN inte gör något (go figure) så måste väl någon annan in med fredsupprättande och sedermera fredsbevarande styrkor.
Lex Balkan?
Om jag inte minns fel har Ukraina lovat något spektakulärt (eller liknande ordval) under första halvåret 2024. Jag hoppas att bekämpningen av ryskt luftvärn och ryska radaranläggningar är förbekämpning inför deta spektakulära.
Jag misstänker att mycket få personer vet vad detta spektakulära är för att det inte ska läcka till ryssarna.
Här är mina favoriter utan inbördes ordning.
– Landstigning och luftlandsättning på Krym.
– Anfall ner mot Azovsja sjön, igen.
– Massiva atacker av ryska militära mål i Ryssland.
– Befria Svartahanskusten.
Jag hoppas på alla fyra.
Tror i så fall på #1.
Oavsett om det kan gå vägen lär Ry sätta i halsen och tvingas börja flytta förband ifrån norr/öst. Ett skifte av initiativet är aldrig fel – oavsett om det är en skenmanöver.
Skitlandet Schweiz förlorar ishockey vm-finalen! Ett land fullt med Putin kramare och med korrumperade pampar inom de högsta fotbolls- och hockey organisationerna, som titt som tätt får s k förtjänstmedaljer av Putin.
EU borde bussa alla flyktingar till Schweiziska gränsen. Det är ju Ryssland som ligger bakom de flesta strömmarna.
Rätt lag vann alltså 👍😎
Stavropol, a fire near the local HQ of Putin’s party United Russia
Film
https://x.com/PStyle0ne1/status/1794832666467897672
Ignited Russia?
Hehe, ungefär så
Mats Knutson på SVT säger att Centerpartiets öppning för att skicka soldater till Ukraina är “långtgående”. Jag säger att det är självklart och borde ha gjorts från dag ett för att förhindra ett folkmord.
Världen lät Hitler utplåna flera demokratier och växa sig stark innan vi gjorde något. Nu ger vi samma chans till Putin.
Vi sa “aldrig mer” efter andra världskriget. Men nu tittar vi på när en diktator försöker utplåna ett demokratiskt land i Europa.
Känns som att Knutsson missat dagens nyheter. För visst har Estland, Lettland, Litauen, polen och Nederländerna uttryckt liknande tankegångar?
Håller med, Nato och Väst trupp borde varit inne för länge sen. Hade man gjort det hade kriget varit över sen länge.
En liten rättelse från en störig messerschmitter, det var efter första världskriget man sa “Aldrig mer!”.
Russians on a motorbike with a tank of gasoline are ambushed with small arm fire
Visibly while they went to pick up the gasoline the frontline moved
Film, filmat på lite avstånd
https://x.com/PStyle0ne1/status/1794824672548372602#m
A lot of Russians were captured recently
Film. Skakig, suddig, mörk. 5-10 fångar inlåsta, några med bandage. Länkar inte
Inget nytt, men alltid roligt att läsa om Putins paranoia och dåliga hälsa.
Paranoid Putin has four doctors and 111 guards on alert at his palace, leaked docs claim
https://www.express.co.uk/news/world/1903722/vladimir-putin-health-doctors-guards-palace-documents
Artur Rehi är en favorit hos mig. Öppna ladorna! Genom att stötta UA räddar ni er själva.
https://x.com/ArturRehi/status/1794817150542311806
https://threadreaderapp.com/thread/1794817150542311806.html
Kan du inte skriva i hans tråd att kartorna är fel?
Såg att många andra redan har reagerat på det. 👍
Klantigt av honom.
Two Russian tanks converted to blyatbarns, attacking Ukrainian positions. Both were taken out by FPV drones.
Film. Efter dryga minuten ses ett par råttor överge skeppet och söka sig mot skogen
https://mstdn.social/@noelreports/112508877038782241
Anders Puck Nielsen om ryska utspel om förhandlingar.
https://youtu.be/OZ-R1WVGwQg?si=F2fOpsoLsaJ-VvMb
Medier är som bekant en blandning av journalistik och copy-paste/klickjakt.
Dagens sökande efter journalistik leder bl a till Aftonbladet, låt vara att artikeln är från lördag.
Wolfgang Hansson har träffat den estniske EU-parlamentarikern Urmas Paet.
“Det sitter minst hundra parlamentariker i Bryssel som springer Rysslands ärenden och det är nästan ingen som pratar om det”
“Även om de ryssvänliga parlamentarikerna är långt ifrån en majoritet så har de enligt Paet konkret inflytande på många beslut. Han tar bondeprotesterna i Europa som exempel.
Där spred Ryssland desinformation om att det var billigt spannmål från Ukraina som gjorde så att Europas bönder hade svårare att sälja sina produkter.
– Helt felaktig information, slår Paet fast. Jordbruksimporten från Ukraina till EU är mycket liten.”
“En del hävdar att vapenhjälpen från väst bara förlänger kriget. Andra påstår att det var Ukraina som provocerade fram kriget genom att vilja bli medlem av EU och Nato. Det är väldigt mycket ”copy paste” av vad Kreml säger.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMynvG/eu-valet-2024-eu-parlamentet-pa-vag-bli-spioncentral-for-ryssland
Viktigt att veta, inte minst i valtider
Bara AfD och FN som nämns vid namn. Är det bara de två eller finns det fler som man av någon anledning inte vill nämna? SD? V?
Svenska V har ju både röstat ryssvänligt många gånger men även använt Kremls retorik rakt av som motivering varför, t.ex. när EU skulle fördöma rysslands invasion, men V ville inte fördöma och som motivering drog de lappen som det stod “NATO expansion!” på ur hatten med Kreml-propaganda. Copy-paste som Paet kallar det för.
Ge oss namnlistor!
Eller arrestera dem för spioneri? Sabotage?
Kvällsrapporten
Krasnohorivka
➡️Like we have reported previously, Russians continue to make small gains inside Krasnohorivka, eventually forcing Ukrainians out. These new gains are a mix of previously unreported/unconfirmed gains and new advances due to UA retreats
Karta
https://pbs.twimg.com/media/GOh4P-bWoAAm3BK.jpg
Och detta är de förändringar Noel redovisar idag
Detta är ju hjältar första klass! Obeväpnade kämpar dom, bombas dom, och räddar liv varje dag 🏅🥇🏆
Tired rescuers in Kharkiv 💔
Thank you for your work! 🙏
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktfzg45nzf2n
🇺🇦 Zelensky: We can see every point where Russian troops are concentrated. We know all areas from which Russian missiles are launched and combat aircraft take off.
Destroying this terrorist force, saving thousands of lives is entirely a political decision. The decision that must be made
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ktfyjuqiat2e
The 🇮🇷Iranian-made Mohajer-6 Russian reconnaissance-strike UAV that fell in the 🇷🇺Kursk region
Guided bombs “Ghaem-5” can be seen on the hangers of the drone
Film
https://x.com/front_ukrainian/status/1794688956917010812
VDV, elittrupper. Fint splitterskydd dom har nu. Minns att dom i början av kriget tvingades använda BMD-4, hemskt mycket otymplig plåt på dom, vad ska man med det till 😇
Motorcycles for the Russian VDV’s 76th Air Assault Division and 98th Airborne Division.
Bild
https://x.com/RALee85/status/1794706416231702992
Vad ska man med splitterskydd till , när man kan susa fram med crossmotorcykel.
Då vet vi vart alla stulna ATV och MC tar vägen.
👍
Ni som inte somnat men vill ha en spionstory att drömma om 😉
An US colonel of the Special Forces discovered a trespasser with a telescopic camera on his property. After an altercation, the elite US soldier was forced to kill the intruder. It turned out that the intruder is a Russian national of Chechen ethnicity and that he was illegally in the USA.
The incident occurred not far from Fort Liberty (formerly know as Fort Bragg), North Carolina. Law enforcement agencies suspect a spy operation
Film från Fox
https://x.com/Tendar/status/1794786375813714198
Spännande.
Undrar om jag också hade blivit hyllad, om jag likviderat någon som jag bedömde bedrev undinhämtning mot mig och min familj.
Svar; tveksamt.
USA har lite mer stand my ground
Men du kan ju alltid hävda nödvärnseccess 👍
Lite OT men en bra krönika av Hanif Bali om svinet som dog. “Den islamiske slaktaren från Teheran blev stenad av ett berg!”
https://www.expressen.se/ledare/hanif-bali/tok-vanstern-gullar-med-irans-mullor/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR30NSMO1DUbBjOYo94UdwCJ5J-9wD9J4J8Y6uPPYDw0eCMJuz1OcIG44_U_aem_AQw1za-FclGhvtZ_mk8qY9yRAzM_2EwU4AFa2pFLC3cfR0BEX9UFdNDu3rPDTd-XidB598-yvCTMKsWIUC0bIGja
Läsvärd, helt sanslöst att det finns folk som sörjer den mannens frånfälle.
So just stone me into the groove
Träffsäker krönika av Bali – bra där!
Bali simp minsann.
Hoppas han får rätt igen. Biden som president!
https://politicalpulse.net/us-politics/alan-lichtmans-prediction-for-2024/
Hoppas. Men “alla” experter sa att han var chanslös 2016 också.
Dom amerikanska väljarna borde läsa Svenska kvällstidningar för att kalibrera sin politikiska världsbild.
Edit: Trump 2016.
Inte killen jag länkar till ! Han förutspådde Trumpeten 2016.
Och Biden 2020
Håller alla tummar och tår att han får rätt
Förberedandet för valmanipulation och statskupp är dessvärre på en helt annan nivå nu, och i ett mycket farligare läge, än inför 2016 och 2020.
Ryssoljan, Urals, gnetar sig neråt, sakta och osäkert, men alltid något! Nu 67,5 USD/fatet.
https://oilprice.com/oil-price-charts/#prices
IEA väntar sig mindre tillväxt i den globala efterfrågan på olja än tidigare prognos. Samtidigt väntar de sig att USAs oljeproduktion ökar. Jag har med viss förvåning noterat att en del amerikanska oljor (inte WTI) handlas ännu billigare än Urals. Amerikanerna verkar få fortsätta åtnjuta låga bensinpriser.
Jag har tidigare påstått att det kan bli så att USA producerar 50% mer olja än Ryssland mot slutet av innevarande år. Det verkar fortfarande möjligt.
Gomorron alla Cornucopiakämpar
Vi ger aldrig upp
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
God morgon!
1150 KWIA
9 Tanks
15 APVs
28 Artillery systems
1 MLRS
1 Anti-Aircraft system
42 UAVs
12 Cruise missiles
55 Vehicles and Fuel tanks
7 Special equipment
Slava Ukraini
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3kth2bv3efk2b
https://twitter.com/MatsExtrude/status/1794950666236096661?t=m9EVx11Dzj4PEtOc-xiGIg&s=19
7 special, å hög knän kämpar på.
+7
boom, suckers.
Hade hoppats på högre tempo i förlusterna men passerar 13000 art. i morgons rad med hög sannolikhet. Burn motherfuckers!
God morgon! Ny vecka, nya möjligheter.
1 lv är trots allt bra.
General Staff: Russian troop activity increases in Kupiansk direction.
There has been a sharp increase in Russian troop activity in the direction of Kupiansk, Kharkiv Oblast,
https://x.com/KyivIndependent/status/1794834996969996367
Såpan Ry FSB kontra Försvarsministeriet….
https://www.theguardian.com/world/article/2024/may/27/putin-patience-snapped-insiders-marvel-at-russia-military-purge?CMP=Share_iOSApp_Other
Grytan börjar sjuda 👍🏻.
👍🏻👍🏻. Mycket bra. Kokta grodor 🐸
Kan tänka mig att man fruktar för militärt upprop. Man kan ju gissa att toppmilitärerna heller i lugn och ro skulle vilja försnilla pengar, lata sig på datjan, skicka frugan på shopping i Doha, ungarna på internat i UK, ta med älskarinnan till yachten i stället för att behöva hantera ett katastrofalt misslyckat krig i Ukraina.
Så plocka bort Putin, skyll allt på honom och dra sig ur Ukraina med någon liten heder i behåll (vi har uppnått våra mål och var aldrig ute efter nya territorier).
Om ett sådant sentiment har spritt sig måste man ju sätta igång och rensa av ren självbevarelsedrift om man är Putler. ´´´´´´´´´´
Uppror.
Haha. Kul skrivet. Lägg till att Lavrov saknar cigarr- och rombarerna i Geneve och besöken hos dottern i London. Hon som köpte en lägenhet kontant för för var det 100 000 pund? Ja och man kan ju som ett skäl för tillbakadragande hävda att Ukraina avnazifierats. Här skulle Ukraina kunna spela med ryssarna och ändra något i konstitutionen i den riktningen. Det kostar just inget.
En till..eller är det samma som igår 🧐
have appeared in the media that a drone attacked a long-range target detection radar “Voronezh M”, located in the city of Orsk, Orenburg region of Russia. It is located about 1,800 kilometers from Ukraine.
The day before, Russian media wrote that a drone “fell” near Orsk, and the target of the drone “may have been a military facility.”
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1794976564309811608?t=7vIb6ukKAw877tvkp2oA7Q&s=19
Äsch, samma som igår – mer kaffe så hjärnan vaknar till 🙃
Men heter det inte Orchsk? 😁
Intensivt!
“A Russian assault group on motorcycles is killed by small arms fire at close range. Video filmed by Russian drone.”
https://x.com/bayraktar_1love/status/1794836859467804696
Okej, tvåa på den ser jag nu, men tål att upprepas