Ja, jag (okej, min fru brandmannen) har nu den nya erfarenheten av att starta en Tesla Model S med startkablar. Lågvoltsbatteriet hade av okända anledningar laddat ur vilket gjorde bilen stendöd inklusive att det därmed inte går att öppna vare sig dörrar eller bagageluckor, men Teslas 24/7-telefonsupport var hjälpsam.

Bilen var iaf totaldöd i lördags morse, och vi skulle till tåget för en resa till Kongliga Hufvudstaden, då Lena skulle ha en föreläsning och jag träffa min goda författarkollega Chris Berg. Så efter ett snabbt samtal med Teslas support konstaterades det att man utifrån loggarna (fram tills bilen totaldog) kunde se att lågvoltsbatteriet, som är ett lagkrav att ha för att driva allt annat än motorerna och värmen, hade laddat ut.
Därmed går det inte ens att öppna dörrar, frunk eller bagage på en Tesla Model S, men genom att applicera tolvvolts startkablar till kablar i bogseringsfästet kan man öppna frunken och sedan använda startkablar för att få igång bilen igen.
Ja, man kan alltså behöva startkablar för att starta en Tesla. Inget skämt.
Nu hanns det inte med förrän nu söndag eftermiddag, och först fick Biltemas lilla nödstartsbatteri användas för att öppna frunken, varpå skyddshuven där avlägsnades för att exponera motorutrymmet, som är i behov av tvätt, då det fyllts med vägdamm. Oklart hur man tvättar motorutrymmet på en elbil dock, så det fick vara. Teslan är som bekant även tät nedåt, men det kanske finns någon bottenplugg att dra ur någonstans, men jag överlåter nog eventuell tvätt åt proffs.
Lena blev förstås lite glad när hon såg den röda markeringen som ska klippas vid bilolycka. “Den där ska vi klippa av som brandmän”. Tanken är att därmed göra bilen strömlös så risken för räddningstjänsten elimineras vid räddningsarbete i en elbil.
Sedan var det bara att följa instruktionerna och applicera startkablar från nödstartsbatteriet, så vart det löst. Tesla Roadside Assistance kunde säkert åkt och gjort detta åt en, men att behöva vänta på det tar bara tid, och det fixade sig på fem minuter på egen hand.
Ett nytt telefonsamtal till Teslas support visade på att det inte fanns några felkoder eller problem med bilen längre och som förklaring gavs “probably software”. Det gjordes ju en mjukvaruppgradering härom dagen, så ska jag ponduspostulera lyckades man få med en liten bugg som laddade ur lågspänningsbatteriet. Det har iaf snabbt pushats ut en ny mjukvarupatch med “mindre förbättringar” som enda kommentar, så den körs nu. Tesla skulle förstås aldrig erkänna att de gjort fel då amerikaner kan vara litigous, och vilja stämma skiten ur dem om de slarvar.
Det var iaf “no worries” från telefonsupporten, som lät väldigt övertygad, så de kanske vet mer om det där mjukvaruproblemet.
Iaf najs med 24/7 support på bilen (“inte nödvändigtvis i ditt modersmål” som Teslas AI-röst säger i telefonen), samt OTA-mjukvaruuppdateringar. Och bra att som elbilsägare ha en liten starthjälp från Biltema liggandes. Som för övrigt även kan användas som lampa och att ladda USB-grejer med, så bra prep.
38 kommentarer
Hände samma med min Nissan Leaf i veckan (troligen skit-bakom-spakarna, misslyckades slå av bilen när jag gick därifrån).
De har dock en äkta nyckel väl dold i blippen och en manuell motorluckspärr. Så jag tog bara hem batteriet och laddade. Den fick stå på parkeringen över natten. Hade bara med mig 10ans fastnyckel och det var det enda som behövdes.
Frånvaron av mekanisk nyckel på Model S (eller Tesla öht) är ett problem. 3 och Y har iaf mekaniska dörrhantag utvändigt.
Det är väl acceptabelt eftersom det finns en lösning för det.
Som ett Yale lås. Eller som med iphone och hörlursuttaget.
Annars är ju förstås Leafen underlägsen i det mesta men rätt bra när 90% av alla resor är 2+2 mil. Och när man har en bensinbil också. Tillsammans blir de som en hybrid.
Finns dock mek dörröppnare inifrån, fram. Bak är den svårare att hitta, under baksätets matta. Så länge det finns stenar finns det hopp. 😎 *
Men grejen är ju att komma åt lågvoltsbatteriet, och då behövs det lite ström.
—
* Som barn medföljde jag föräldrarna till nån konferens i Jyväskylä och såg då i teknologernas matsal ett märkligt anslag på väggen med en påsydd pyjamasknapp och ett fastnajat snapsglas: “Vid fara, krossa glaset och tryck på knappen”
Vid 5 – 6 års ålder begrep jag ju att det var skämt, men det tog decennier att fullt uppfatta det hela. Tur att det var på svenska ändå. Annars hade ni sluppit denna anekdot.
Inte min Y i alla fall, elektrisk den också.
Däremot kan man koppla in startkablarna utifrån och starta bilen direkt om man har dött 12V batteri,
Inga mekaniska handtag utvändigt på Model 3 iaf utan även de är elektriska. Min bil dog på gotlandsbåten av alla ställen och det enda sättet att få upp dörrarna var inifrån.
Tyvärr hjälpte inte startkablar för mig utan det blev bärgning av båten och vidare till närmaste Tesla-verkstad.
Hände samma med min Nissan Leaf i veckan (troligen skit-bakom-spakarna, misslyckades slå av bilen när jag gick därifrån).
De har dock en äkta nyckel väl dold i blippen och en manuell motorluckspärr. Så jag tog bara hem batteriet och laddade. Den fick stå på parkeringen över natten. Hade bara med mig 10ans fastnyckel och det var det enda som behövdes.
Skumt, 12-voltsbatteriet ska ju underhållsladdas automatiskt. Här fordras nog lite utredning om orsaker etc.
Ponduspostulerad OTA-bugg, ovan.
Tur att man är motståndare till att ladda ner ny OTA. Jag ligger och suger på dom ett tag till jag tröttnar och sen tar hem dom.
Visst är det fantastiskt att man kan förstöra nästan vilken maskin som helst.
Ladda tex. ner uppdateringen till en fullt fungerande tvättmaskin och plötsligt slutar den att fungera.
Såg ett life-hack nånstans om att tejpa fast ett 9v-batteri vid nödöppnarsladden bakom bogserkroksluckan, så man åtminstone kan öppna frunken. Eller om det var ett litet, speciellt 12v vilket nog är dyrare och svårare att hitta. 9v borde ändå räcka att öppna solenoiden. (Nåt man borde preppa, ju!)
Slipper man ta till kobenet och göra åverkan vilket kan sänka andrahandsvärdet.
Och bäst att checka status regelbundet.
Är ju lätt att testa om det räcker med ett 9V. För övrigt betyder det att det är trivialt att begå inbrott i en Tesla-frunk. Batteri=huvudnyckel.
Ja, kanske för mycket sagt nu.
Inte så lätt att testa, har 12V-batteriet ström spärras nödöppningen via bogserkroksluckan (i varje fall på Model 3). Brukar ha ett 9V-batteri i fickan på långresor ifall det skulle konstra, hade varit trevligt att kunna verifiera att det funkar.
Kan vi få en bild på kabeln som skall klippas vid olycka?
Är också deltidare.
Den lär vara VÄLDIGT TYDLIGT märkt i orange. Alltså, kabeln är orange, etiketten är orange och säger KLIPP HÄR. Eller SÅGA INTE HÄR.
Förekommer på några olika ställen i bilen där högspänning finns.
Så här på icke-kollektivavtalad övertid orkar jag nu inte leta, men det finns bruxanvisningar på tesla.com om du googlar. På arbetstid, såklart! 😉
Tror den syns på bilden faktiskt, orange-röd snett ned till vänster om röda kabelklämman. Det står iaf på den att den ska klippas.
Observera att det här är ingenting som automatiskt ska göras vid olycka, och absolut inte på eget bevåg.
Det finns bra manualer online kring detta, ifall det skulle bli aktuellt, med det sker endast på order uppifrån.
I allra vanligaste fall så gäller det att stabilisera bilen så den inte börjar rulla av sig själv, och om personer kan ta sig ut själva så ska de göra det. Ta med FOBen och ta bort den från Teslan så den stänger ner sig själv. Det är sällan mer dramatiskt än så.
Hade haft min Model 3 i tre veckor när det hände den. Tesla skickade bärgare, som när de gick in genom framdörrsfönstret för att komma in i bilen gjorde så mycket åverkan på tätningslisten att bilen sedan dess vägbrusfladdrat föraren i örat så fort man kommer upp i motorvägsfart.
“Enligt spec” är det enda svar Tesla mobile service haft på det efteråt.
Lämnar tillbaks bilen den här månaden och ersätter med en VW ID.7 efter din recension 😀
OK.
Så, Tesla anvisar en inkompetent bärgare som missbrukar bilen. Du byter bilmärke.
Har du Trygg-försäkring också? Lycka till.
Testat någon lokal bilmek? De kan vara skickliga.
VW Id7 lär vara bra för övrigt, såg min första idag faktiskt. Den rullade!
Alla andra biltillverkare hade fixat tätningen eftersom de orsakade problemet, så klart.
Att erkänna ett fel kan vara svårt för ett amerikanskt bolag.
En gammal historia (20 år sen) som jag varit med om var att köpa en redundant serveruppsättning med flera HP Proliant servrar av deras prestige modell. Leverantören skulle installera allt och vid leverans verifiera funktionaliteten. Då testades hot swap av serverdiskarna. Vilket inte fungerade till allas förvåning. Den svenska återförsäljaren tänkte då byta moderkorten, men det visades att det var ett fel i servrarnas BIOS som gjorde att hot swap inte fungerade. Detta var känt av HP, men av någon anledningen hade de valt att inte informera sina återförsäljare om denna avvikelse från servrarnas specifikation. Efter någon vecka kom en uppdatering av BIOS som löste problemet.
Det har blivit med Tesla som med Apple, en nästintill religiös rörelse. Jag i min enfald har aldrig fattat hur man kan äga en “miljöbil” om man inte laddat batterierna med förnybar el….
Man har flyttad utsläppen från bilen till kanske tyskt kolkraftverk…
Nej nej nej, polskt är det ju! Eller kinesiskt. Eller tysk brunkol.
Så fortsätt du att tanka fossilbränsle som raffinerats med barnodlade mineral typ kobolt, eller ryskt palladium.
Tips: Skaffa en svensk grammatik.
Full eller bara trött på söndagskvällen?
Stora elverk har mycket högre effektivitet än motorn i din bil. Det är mer effektivt att bränna olja eller kol i det stora elverket med riktiga pannor och generatorer och omvandla det till el som du sedan kör din bil på än att du tankar bensin direkt i tanken och puttrar iväg med 20% verkningsgrad.
https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-mycket-effektivare-ar-elbilen-bensinbilen
Nja, nu tog du i.
De har inte “mycket högre” effektivitet.
De har helt klart högre effektivitet än bensinmotorer, men de allra snålaste dieselmotorerna är det inte säkert att de ens slår. Och lägger man till överföringsförluster för elen så blir ekvationen sämre.
Men på tal om det, så har ju även fossila bränslen rejäla överföringsförluster, när de transporteras på båt och lastbil mellan produktion, förädling och konsumtion.
Jag har kört elbil i snart tre år nu, och jag brukar skämtsamt säga att jag bytt bränsle från bensin till kol.
Men det är ju dock inte sant.
T.ex. har jag nu i två veckor laddat med negativa elpriser, eller bara några öre. Då finns det ingen kolkraft i elsystemet, utan det är sol och vind som har tryckt ner priset så det blir olönsamt för alla andra produktionsslag = kol och gaskraften är avstängd, de sätter ju självklart inte igång sina pannor för att förlora mer pengar.
Så vad som är sant är att ibland kör jag min elbil på kolkraft (det är om man tänker på marginalproduktion), men rätt ofta på sol och vindkraft.
Man kan även betrakta det som att man tankar med europas elmix, och då kör jag ofta med en liten andel kol och gas och en liten andel vind och sol, men alltid med en hel del vattenkraft och kärnkraft.
Och då kommer andelen kärnkraft och vattenkraft vara nästan samma hela tiden, medan kol/gas vs sol/vind balanserar varandra, så ibland ingen kol, och ibland (nästan) ingen vind/sol.
Vidare så får man även tänka på framtiden, inte vad som har varit och inte heller bara intressant med nuläget.
Ty min andel fossilt till bilens framdrivning är redan nu mindre än om jag hade haft en fossilbil (ty då hade det varit 100% fossilt), men min andel fossilt kommer minska för varje månad och varje år framåt.
Medan fossilbilen hade legat kvar på 100% fossilt fram tills den skrotas.
På ett sätt tycker jag att det är lite skevt att vi här diskuterar Tesla, vars co-founder är pro-Russia. Varför ens posta och ge uppmärksamhet till bilmärket Tesla? Har svårt att få ekvationen att gå ihop. Men om jag har missat något när det gäller detta så kan jag ge en direkt kommentar på bilkvalitet, Tesla känns inte bra.. och då har jag suttit i ett otal Tesla-taxi (stock, basic) samt vänners extrautrustade bilar. Går ju inte att jämföra med något tyskt, det knakar och har sig och inte så trevlig passagerarmiljö. Säkert subjektivt men ändå. Har inte sett någon kommentar som denna på forumets Tesla-poster ännu och jag hoppas att inte denna ryker.
Ryssoljan, Urals, gnetar sig neråt i pris. Nu 67,5 USD/barrels. Alltid något!
https://oilprice.com/oil-price-charts/#prices
Jag har också lyckats tömma 12V batteriet, glömt 12V förbrukare på.
Men min bil har manuell reservnyckel i key-foben, så det var bara att gå in mekaniskt, och sen tog jag ett skruvdragarbatteri (18V) och ett par trådar FK1,5 (har ju bilen full med elektrikerpryttlar), och körde det batteriet som en snabb improviserad starthjälp. Snabbt fixat.
MEN onödigt, och lite skämmigt i alla fall 🙂
Håller med om svassandet för Tesla. Det märks att de saknar erfarenhet av bilbygge. Nytänkare i och för sig men ibland påtagligt obegåvade lösningar, som detta problem med batteriet. Erfarenheten från datorer och sedan telefoner upprepar sig nu med bilar.
På min hybridbil har jag råkat tömma startbatteriet flera gånger. Problemet är enkelt löst man petar bort en plastbit i dörrhandtaget och låser upp med den mekaniska nödnyckel som finns gömd inne i startnyckeln. Sedan trycker man på en liten knapp på instrumentbrädan och efter 10 sekunder kan man köra iväg. Detta åstadkommes genom att startbatteriet ingår som en mycket liten separat del av det stora batteriet och är av samma snabbladdade typ.
Funktioner som vi tycker saknas på elbilar, samla här.
För det första är det ju konstigt att det går att ladda ur 12V-batteriet öht. Varför laddas det inte automatiskt när det blir urladdat.
Ladda elbil från elbil tycker jag borde vara en bra funktion, som någon sorts reservdunk som man lånar av en annan bilist.
Fyll på egna förslag.
Bra och vettiga idéer.
Nu tror jag att vissa biltillverkare redan har kommit på att man kan ju använda högkapacitetsbatteriet till att underhållsladda 12V-batteriet. Men det får ju vara med någon måtta, så man inte står med för tomt sånt batteri på långtidsparkeringen när man återvänder efter 4 veckor på Thailand.
Jag är inte helt säker, men en elbilsägare har påstått att i hans bil kollar bilen några ggr per dygn status på 12V batteriet, och vid behov laddar upp det.
Att kunna “startkabla/reservdunka” igång en annan elbil har jag aldrig sett någon ha. En del bilar har ju ett 230V vanligt uttag, som får ström från högkapacitetsbatteriet.
Men att “tanka upp” en elbil som fått eltorsk tar ju alldeles för lång tid på det viset, med typ max 2,3kW laddning.
Så för den funktionen skulle det behövas något som kan åtminstone kräma ut 10kW till den mottagande bilen.
Det är jag långt ifrån säker på att det kommer, jag tror det blir för dyrt för att biltillverkarna ska tro att det är någon kund som efterfrågar det till det merpriset.
När bilen stängs av så stängs dc-dc omvandlaren av som försörjer lågspänningssystemet med el från huvudbatteriet för att minimera viloförbrukningen, och sedan bryts strömmen från huvudbatteriet av säkerhetsskäl. För att kunna slå på strömmen från huvudbatteriet så måste det finnas ström i batteriet till lågspänningssystemet, där Tesla vanligen kör 12V på äldre modeller med blybatteri och ca 16V på nyare modeller med litium-jon batteri.
Ta med en bogserlina, en elbil kan ladda upp batterierna om den dras av en annan bil.
Hände vår Mach-E tidigare i vår.
Vi fick kalla på Ford Assistans och för att komma åt det lilla lågvoltsbatteriet krävde det akrobatkonster och bortmontering av saker i vägen i den högre skolan.
Uppenbart att Ford inte tänkt att man skall komma åt det lilla batteriet utan huvudvärk och en och annan svordom.
Den välkände brittiske biljournalisten James May råkade ut för samma sak med sin Tesla Model S. Vet inte hur det är nuförtiden, men när det hände rapporterade han att det var “by design” – 12V-batteriet laddades bara under körning; han hade haft bilen ståendes i garaget rätt länge, laddat drivbatteriet lite då och då och trott att det skulle räcka.
Jag antar att denna idioti är åtgärdad vid det här laget.
Min egen elbil håller 12V-batteriet laddat, så det räcker att se till att drivbatteriet inte töms.