Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Artikeln innehåller även reklamlänkar för Hemsol.
Börsveckan avslutas positivt i Asien på fallande långa amerikanska räntor och svenska kronan stabiliseras på sin bottennivå. Elpriserna har de senaste dagarna normaliserats till normalt dygnsmönster och höga vinterelpriser. Idag inleder IF Metall strejk på Teslas svenska verkstäder efter att bolaget avböjt att teckna kollektivavtal.

Stockholmsbörsen tvekade under gårdagen och OMXS30 backade -0.45% medan OMXSPI var oförändrad på -0.05%.
Kronan har stabiliserats på sin bottennivå och USD kostar 11:14 SEK medan euron går på 11:78. Guldpriset hittas på 712:- SEK per gram.
De amerikanska långa räntorna backade något under gårdagen.
I USA backade börserna vidare med S&P-500 på -1.18% och Nasdaq 100 på -1.89%. Facebook ledde nedgången inom FAANGST med -3.73% tätt följd av Tesla på -3.14%.
IF Metall inleder nu en strejk på svenska Teslas verkstäder efter att bolaget avvisat kollektivavtal. Det handlar om 130 anställda på sju orter uppger IF Metall. Man har utvidgat varslet till att omfatta ytterligare 20 verkstäder med start nästa fredag, samt att man sätter arbete med Teslas bilar i blockad. Det inkluderar färdigställande av arbetet att registrera en ny Tesla, så bilförsäljningen stoppas med start fredag.
IF Metall säger till TT:
“Så sent som i tisdags när vi hade vårt sista möte med Tesla gjorde de klart att de ämnar att inte teckna kollektivavtal med oss.”
Det kan alltså bli en lång strejk.
Tesla har nio egna verkstäder i Sverige, från Malmö til Umeå. Två är alltså än så länge undantagna från strejken, men om 20 verkstäder ska omfattas så innebär det även att andra verkstäder än Teslas egna kommer drabbas.
IF Metall har förstås en enorm strejkkassa och kan strejka hur länge som helst. Samtidigt har förstås Tesla också en massa pengar, och övriga biltillverkare med försäljning av elbilar i Sverige gnuggar händerna. Det hela visar på risken att Tesla fokuserat på egna verkstäder, och det blir förstås kunderna som drabbas. Men som det heter – drabbar ingen fattig. Det går att boka service hos Tesla i Norge eller Danmark även för en svenskreggad bil.

I Asien är det positiva tongångar nu under morgonen, kanske drivet av de lägre amerikanska räntorna?
ASX 200 går +0.31%, Hang Seng +1.35%, KOSPI oförändrad på +0.06%, Nikkei upp +1.27% och Straits Times mot strömmen med -0.15%.

Elpriserna har de senaste dagarna normaliserats till normala men höga vintermönster istället för att vara i princip gratis. Det innebär som man ser ovan höga elpriser dagtid, och som idag skyhöga elpriser under dagen med de sedvanliga konsumentspikarna runt frukost och middag.
Detta gör som alltid det utmärkt med timpris och tidsstyrning av exempelvis värme och varmvatten, som är de stora förbrukarna i ett hushåll, samt förstås elbilsladdning. Övriga förbrukare kan man förstås leka med, men kommer ge väldigt små besparingar.

Nu har det inte direkt varit soligt de senaste dagarna, men även då ger solkraften en del timeffekter.
Har man timmätning ska sådana besparingar också räknas hem på solkraftinvesteringen och att såld eller egenkonsumerad el säljs inträffar dagtid när elen är dyrare.
Nu under vinterhalvåret är ett utmärkt tillfälle att installera solkraft, så den är igång fullt ut när våren kommer och solen dyker upp igen. Elnätbolagens tillståndsprocesser kan annars ta några månader, beroende på elbolag. Vill du ta in fyra offerter från seriösa leverantörer anpassade till din installationstyp – villa, bostadsrättsförening eller företag – så kan du göra detta genom Hemsol.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
89 kommentarer
Det skulle vara intressant att veta vad Teslaanställda har för avtal istället för det kollektiva. Är det sämre och isf vad är sämre? Tesla har som bekant drivit denna fråga till sin spets (-isch) i USA tidigare och det verkar nästan ideologiskt för dem. Då de uppenbarligen kan tänka sig omlokalisering för liknande frågor känns det inte helt orimiligt att det säger tack men nej tack till den Svenska marknaden.
Det skulle vi tacka ja till ett rövhål mindre som får pengar från Sverige, blir en effektiv blockad
Fackförbunden i västeuropa är generellt sett rätt starka. Det är troligt att det kommer att införas sympatiåtgärder som t.ex. vägra att serva svenska Teslor. Och de tyska fackförbunden har även de börjar mullra i sitt missnöja mot Tesla och fransmännen strejkar ju som lördagsnöje … Sverige kan man nog avstå ifrån , men Tyskland? Jag tror att amerikanerna har missbedömt styrkan och sammanhållningen hos de europeiska facken.
Facket i Tyskland kan ju ta ut strejk på fabriken utanför Berlin som motåtgärd.
Verkar vara rätt kasst avtal ryktesvis
Men det verkar som om många sväljer det för det finns chans att göra karriär inom Tesla.
På samma sätt som de som jobbar 80 timmar i veckan i en kinesisk fabrik (eller på en svensk revisionsbyrå) så finns det alltid de som köper att “timmar jobbade = kompetens”
Medans alla normala vet. Ju duktigare du är. Desto färre timmar behöver du för att göra ditt jobb 😉
Ledare i Ystads Allehanda:
[email protected]
Mitt i prick med en perfekt analys!
Angående Tesla så är det ju effekt av att man köper en bil av ett rövhål. Förmodligen tycker rövhålet att principen är viktigare än svenska kunder och IF Metall kommer inte ge sig så den här strejken kommer pågå länge
Faktiskt nödbedd att hålla med. Generellt skulle jag säga att alla biltillverkare har nån form av tveksamt ägare.
Men till slut är det ju bara att inse att Musk är så pass mycket idiot att det spiller över på den som har en Tesla.
På samma sätt som att köpa kläder tillverkade av slavarbetare bara till viss del kan bortförklaras.
Hur många felsteg ska Tesla behöva göra innan man inser att livet handlar om mer saker än en häftig bil. Utan även saker som “do no evil/Don’t be an ass hat”
Det är det som det börjar handla om nu.
Man kan inte säga att Tesla inte är Musk. När det är så tydligt i media och alla förhandlingar, utspel med mera att:
TESLA ÄR MUSK
Och ju senare du köpt en Tesla desto mer medveten är du om vad du stödjer för svinerier med ditt köp.
Det är inte lag på att ha kollektivavtal i Sverige men det kan påkallas av en fackförening genom stridsåtgärder. Då undrar jag om det är personalen som drivit detta pga dåliga villkor och sedan via facket krävt att de ska driva detta mot Tesla eller om det är metall som initierat kollektivavtalsprocessen och anser att de ska ha ett avtal.
Svårt att säga, men jag tror inte att andra stora importörer eller återförsäljnare av elbilar med tillhörande IF Metall-anslutna serviceverkstäder direkt gråter blod över att den ledande och värsta elbilskonkurrenten drivs ut ur Sverige, eller åtminstone tills vidare får sin försäljning stoppad. Har man riktigt bra relationer med facket kan man ju rent av som konkurrent pekat ut att Tesla saknar kollektivavtal och påminnt om detta vid möten med facket.
Nu är ju inte tesla ensamma om att ha förmånliga anställningar utan fackinblandning i USA har även toyota liknande upplägg.
man får verkligen hoppas Elon stänger ner i Sverige tesla ägarna kommer knappast gråta blod över tripp till Oslo för de få gånger de behöver service.
Fick service på min Tesla idag. Killen som kom ut hade blivit kontaktad av facket förra veckan för att gå med. Han såg ingen anledning till det då dom hade så mycket förmåner ändå. Han var inte nöjd med detta. Om han hade dåliga vilkor så var det ju bara att byta arbetsgivare till någon annan bilfirma tyckte han.
Dom stog tydligen utanför kontoret i morse för att mota bort strejkbrytare.
Då Tesla är toppstyrt av Elon så tror jag inte facket har så mycket att säga till om. De förhandlar ju med Tesla Sverige och det är då fel motpart. Jag tror detta kommer gå i stå och att det blir en långvarig konflikt i och med det.
Teslas omsättning i Sverige är 1% av den hela, så risken är att man släpper Sverige och satsar på andra länder.
Vissa fackförbund brukar be om kollektivavtal så fort minst en av de anställda ber om det. Därför kan man få se de här situationerna där en liten kiosk med ägare och två anställda blockeras av facket.
Andra fackförbund kanske kräver det av ren princip men jag är inte säker på det.
IF Metall har medlemmar som jobbar i Teslas verkstäder.
Svårt att strejka annars.
Jo, men ursprungskommentaren frågade om personalen står bakom detta, vilket den då gör, då det organiserat sig i facket.
Att vara med i ett fack och jobba på en specifik plats betyder inte att man som anställd där vill att det ska vara kollektivavtal där.
Går man med i en organisation får man väl anses dela deras övergripande mål? Att facken i Sverige är väldigt måna om att teckna kollektivavtal är inte direkt okänt.
Ingen lag på kollektivavtal.
Men har du tillräckligt många kollektivanslutna kan de ställa krav.
Orsaken att vissa bolag inte har kollektivavtal är att de erbjudit betydligt bättre villkor än branschavtalet. Eller har unga, godtrogna, anställda.
Det handlar så mycket mer om de försäkringar man får via kollektivavtalet än rena lönen. Det fattar sällan unga eller folk med bakgrund från andra länder.
Det finns inget som hindrar ett företag att erbjuda bättre förmåner till sina anställda, utöver de som redan ges genom ett ingått kollektivavtal.
Så är det. Kollektivavtalet sätter en lägstanivå.
På min arbetsgivare har vi ett rätt “ok” kollektivavtal. Men man har valt att ha en hel del ytterligare förmåner.
Många motståndare till kollektivavtal vill ju få det till att “men det är ju sämre än mitt jobb”. Men som sagt. Ett golv. Inte ett tak.
På dom många tech bolag utan kollektivavtal så är det oftast sämre än med kollektivavtal. Jag tror vi kommer få se betydligt fler Klarna fall framöver då tiderna börjar bli sämre och folk inser att optioner inte komponenserar för dåliga pensionsavsättningar eller godtyckligt hanterande av ledning vid varsel med mera
De är inte anslutna till kollektivavtal utan till facket. Själv har jag arbetat många år utan kollektivavtal men haft ett mycket bättre avtal på egentligen alla punkter. Detta är ex relativt vanligt inom IT-branschen, och på dessa bolag är få eller inga som skriker efter kollektivavtal. Det går inte säga att det generellt är bättre eller sämre, utan beror ju helt på situationen.
Om 50%+ av anställda inom sektionen är fackligt anslutna så kan inte kollektivavtal nekas.
Däremot, om 49% av anställda är fackligt anslutna så kan arbetsgivaren riva upp kollektivavtalet och bestämma själva.
Därför, är det viktigt att folk rent allmänt är med i facket. Visst, det kostar en slant per månad och det blev dyrare och har fått precis den effekt de borgerliga ville ha för ett par år sen med mindre medlemmar i förbunden men, man bör vara med. De flesta bättre förbunden har rätt bra förmåner idag, om man använder sig av dem gör det betydligt billigare på årstotalen. IF metall som det nu pratas om har bra förmåner för försäkringar samt också tandvård och en del annat.
Elon Musk som person, tycker jag personligen är rätt intressant, han har ett enormt driv, en riktig visionär. Karln har egna raketer till rymden. Han jobbar på ett nätverk globalt för att se till att alla kan informera sig. Tesla, är inte perfekta bilar alls, långt ifrån, jag skiter faktiskt i bilarna.. Jag som jobbar jour och kommer att göra det framöver i många år kan inte köra elbil, det är omöjligt. Däremot är det klart att hon, han, hen, dem, katterna och alla under lgbtq+I och annat ska ha kollektivavtal i Sverige. Elon själv är förmodligen föga intresserad av den biten och skiter nog i vilket. Sverige är en minimarknad i världen med våra 10 miljoner invånare. Ett plutteland som invånarmässigt ryms på samma yta som Tjeckien, som är lika stort som Norrbotten ungefär. Det bor mer folk i London än i hela Sverige. Men, vi har regler och lagar och fast vi är ett puttefnaskland så ska så många som möjligt ha kollektivavtal, punkt.
Jag tycker det är en något onyanserad bild av fackförbunden i Sverige. Framförallt vill strävar fackförbunden efter makt och inflytande (någon tänker nu att utan makt och inflytande så har det ingen betydelse) men jag ser ur ett medlemsperspektiv. Har själv erfarenheter där fackförbund villigt har drivit frågor som handlat om mig personligen med resultatet att jag fått ut den ersättning jag haft rätt till från arbetsgivaren, medan facket har fått ut en sanktionsavgift på 50.000kr (för mig handlade det om några tusenlappar, minns ej exakt men kanske 3-4000.kr). Sånt är för mig ohederligt. Sedan, när vi kommer till stora saker som löneförhöjningar, då ska man följa någon form av “riktmärke” som är kopplat till vad medlemmarna i något annat fackförbund har förhandlat fram. I år tycker jag det värsta exemplet visas där man år efter år följt “riktmärket” som varit ganska fast förankrat i 2% = Inflation. När sedan inflationen stigit skyhögt så kan man helt plötsligt inte följa det riktmärket utan ligger långt under.
Facken har haft en stor betydelse, men jag kan inte se den längre. Inte för mig. För mig känns det som jag betalar en avgift till någon som ser om någon annans hus. Inte till mitt.
Det är nog dags för en rejäl omvälvning av fackförbunden för att de ska kunna hålla sig relevanta. Att vara attraktiva för yngre arbetstagare. Och framför allt att det börjar kännas som de jobbar för medlemmens bästa och inte för att öka sitt eget inflytande och sin makt.
Kan pågå ett bra tag. Starka principer från bägge håll. Kanske skönt för anställda att få lön av facket, men blir jobbigt för Tesla ägare. Likande med Klarna men de kan nog utföra mer av sina tjänster från andra länder.
Ska bli intressant att följa
Eller så köper man en bmw.
Min killgissning är att strejk förekommer väl bara mellan två parter där det redan finns/funnits ett avtal? I det här fallet verkar det mer vara att IF metall har satt företaget i blockad för att de kan.
Du kan ta ut anställda i strejk ändå.
Det finns inget sådant krav. Anser facken at tdet ska finnas ett kollektivavtal på den arbetsplatsen så kräver de det.
Om detta dras till sin spets, EM blir jättearg och vill eskalera och bryr sig inte om svenska marknaden, kan man då tänka sig att han kommer hota med att stänga ner laddinfrastrukturen ? Eller räknas sånt som kritisk infrastruktur och får inte stängas ?
Sunk costs.
EM gör vad han vill. Det kan vara så att han väljer att lämna svenska marknaden av rena principskäl , inklusive serviceverkstäder.
Det är ju inte ett problem eftersom en Tesla behöver ingen service, eller hur var det?
Bilolyckor inträffar dock, och då behövs reparationer. Sedan har Tesla som alla bilförsäljare i Sverige vagnskadegarantier, som de pga strejken inte kan hantera.
Hur många av de anställda strejkar? Är det säkert att strejken påverkar i stor utsträckning?
Nästa steg blir sympatiåtgärder då bl a Transport vägrar leverera gods mm till verkstäderna så dom kommer nog snart upphöra med sin verksamhet
Jag tror inte det är så enkelt. Musk har företag som kan leverera last till omloppsbana. Tesla som kan serietillverka el-bilar med marginal. Han har stora resurser. Kanske erbjuder han sina anställda bra villkor, men är ointresserad av att skriva avtal med vänsterpolitiker som facket de facto är. Måhända kämpar han emot med kraft. Det är stor skillnad om man t.ex jämför med Toys R Us. Ska bli intressant att följa oavsett.
Ska bli kul att se hur det låter på bloggen och i kommentarsfältet om (när) Muskoviten väljer att låta Tesla lämna verksamheten i Sverige helt. Fast det är klart, en Tesla behöver ju inte fysisk service någonsin, så det är väl OK.
Intressant artikel på SvD.
Strålsäkerhetsmyndigheten har anmält ”händelse”/säkerhetsbrist till SÄPO. Citerar en mening:
”Materialets ålder innebär sannolikt att eventuella men för dessa aktörer har minskat i takt med att materialet har åldrats samtidigt som såväl samhälle som verksamheter har utvecklats.”
Antagligen information som hanterats dåligt, eller någon som städat undan lite radioaktiva isotoper på ett sjukhus och lagt i en låda i en skrubb.
Ok!
Antagligen lite värre, hade regeringen informerats varje gång något dylikt händer på sjukhus och universitet hade detta varit en stående punkt på regeringssammanträdena.
När jag jobbade på sjukhus med isotop-verksamhet, brukade min chef lägga en pappskiva över radioaktiva preparat eller radioaktiva, vattenfyllda fantom under bänken. När jag hade suttit och jobbat vid bänken en hel dag och sedan råkat kika ner under den och hittat en stor plexiglas-behållare, fylld med radioaktivt vatten, ställde jag frågan till chefen vad fan hon menade med sitt slarv. Jag fick då det vanliga svaret “det är mycket farligare att oroa sig för joniserande strålning än att bli utsatt för den”.
Samma brist på arbetarskydd förekom med flera andra risker, som t ex hur man hanterade obehandlade blytackor, ofta utan handskar:
“Bly går lätt igenom huden, framför allt genom svettkörtlar och hårsäckar och arbetar man i en miljö där man kommer i kontakt med metallen kan hudpenetration vara en stor exponeringskälla. Denna form av exponering visar sig inte vid mätning av blodhalten av bly.”
På sjukhus-labbet råkade de anställda ofta råka knuffa till högen med obehandlade blytackor i dragskåpet och tappa några på golvet bredvid fötterna, tills jag fixade en bockad stålplåt som stöd för tackorna, men egentligen får sånt inte kosta nåt.
Vi hade stora blyskydd på mitt tidigare jobb och tog på dem med bara händer regelbundet, ända tills man bekostade en målning av dem.
På sjukhus-labbet föll ställningen med hjul, försedd med en O-20 syrgasflaska omkull på golvet regelbundet och chefen tyckte inte att det var något problem. Men syrgas + en gnista = “kaboom!”. Eller om gasflaskan får ventilen avslagen i samband med fallet och far iväg?
På sjukhuset fanns vårdpersonal, som inte trodde på att den joniserande strålningen är skadlig eller att den spridda strålningen på en-två meters avstånd från röntgenstrålen kunde vara farlig.
Tesla fascistbilen och sedan har vi ju fascistiska Klarna i samma kategori.
Men det finns icke fascistiska, icke auktoritära alternativ.
Klarna är tydlig orsak och verkan
När företaget skötte sig och tog hand om personalen. Få fackanslutna
När företaget agerade som rövhattar och inte följde den ordning som vi har i Sverige = Anställda går mer i facket. Mycket för att få ett skyddsnät i form av akassa och inkomstförsäkring.
Företaget fortsätter att bete sig illa mot personalen och inte sköta sina åtagande.
Tadaaa. De fackligt anslutna varslas.
Deras Polskättade VD borde prata med sina släktingar om styrkan i att hålla sig väl med de anställda.
Fackföreningar brukar visa solidaritet[*] med sina medlemmar och andra fackföreningar.
[*] Solidarność på polska …
Klarna verkar vara ett sopföretag, de slarvade bort en faktura och är helt oförmögna att få fram den igen. Varpå jag inte kan betala. Slutade med att leverantören jag handlat av fick makulera klarnafakturan och skall skicka en ny fast då utan att Klarna är inblandad. De lever ju i stort sätt på de som inte betalar i tid men nu verkar de fått för sig att samla ihop fakturor månadsvis och därmed korta betalningstiden för att kunna tjäna på räntorna också.
Skulle det vara möjligt/gångbart för en som har vattenburet värmesystem (men inte vattenmantlad vedspis/kamin) att skaffa en (extra stor?) ackumulatortank som bara har elpatron (dvs inte tillsats från vedeldning) och som bara laddas när när elpriserna är “riktigt billiga” och som bara är ansluten till systemet när den är varmare än systemet i övrigt. Vid normala priser eller högre är den frånkopplad både från att värmas upp och från husets värmesystem (för att inte öka trögheten i systemet när priserna ändå är höga). Eller kommer det aldrig att gå att hämta hem?
Just den här möjligheten att koppla bort tanken helt från systemet så fort den inte bidrar med nettovärme till systemet och priserna är för höga för att ladda den är själva nyckeln till att det kanske skulle kunna fungera. Att man är flexibel med hur mycket värmelagring man har i huset efter hur elpriserna är.
Tänker att värmepumpen inte är dimensionerad för att värma upp ett helt hus för dess dygnsbehov under ett fåtal billiga timmar på ett dygn och en isolerad vattentank borde vara ett generellt bättre lagringsmedium än byggnadens massa och luft.
Självklart kan du göra så.
Frågan är om det är lönsamt eller det finns andra saker du kan investera i för att sänka dina faktiska kostnader?
Tanken behöver vara ganska stor nämligen för att lagra mycket energi från elpatronen.
Idag har installatörer av värmepumpar börjat installera allt större värmepumpar för att inte behöva använda elpatronen lika mycket. Det är ju marginalkostnaden för denna som kostar.
Värmepumpen du har ju en elpatron som kan kicka in, problemet är att styrningen av äldre värmepumpar inte är optimerad för just nyttja dygnsvariationer så du kan behöva stoppa in en extra elpatron i din tank istället.
Men som sagt, i slutändan kostar det en hel del.
Jo, rent tekniskt förstår jag att det går. Frågan är om det är nått som man ens skulle kunna överväga vara en gångbar metod för att sänka kostnader eller om det är helt hål i huvudet. Det är ju inte jätteavancerat egentligen, behövs bara styrning på elpatronen och styrning på ventilen som kopplar från tanken från systemet när den är kall och det är för dyrt för att värma med direktel. Så det är ju om arbitraget över dygnet räcker för att det ska bli intressant.
Vår luft-vatten är rätt puckad och har ingen egen varmvattenberedare eller elpatron utan dessa är separata.
Ja. Fullt möjligt. De facto vad folk som har vedpanna sysslar med. Eldar en gång per dygn mot typ 3 m3 vattentank, som sedan värmer huset hela dygnet. Dessa brukar ha flera slingor och man kan köra en slinga med t ex värmepump.
Farsan har vattenmantlat och jag gillar konceptet. Förutom att om det blir strömavbrott när det är kallt ute och man verkligen behöver elda så måste man ha reservkraft till cirkulationspumpen för att kaminen inte ska koka.
Men eftersom vi bor i en by saknar vi tillgång till egen ved och då blir kalkylen mindre intressant om man tar med både vedinköp och arbetstid, varför vi för vår del (som nog inte heller får plats med mer än en eldstad i huset) nog kommer skaffa en en vanlig dum kamin just för att använda i reserv eller som mys när det är extra kallt ute och elen är superdyr. Det känns lite läskigt att bara ha luft-vatten och elpatron utan någon som helst reserv om det blir strömavbrott.
Finns nog ingen som använder elpatron för att värma en ackumulatortank.
Investeringskostnader för stora ackumulatorsystem är för stor. Dessutom har du löpande en värmeförlust med denna.
Här ute på landet finns det rätt roliga system på vissa gårdar där man i princip har en ekonomibyggnad som består av vedlager, ackumulatortank och panna. Från denna byggnad går värmerören ut till de andra byggnaderna.
Men det bygger helt och hållet på självförsörjning av ved. När jordbruket står stilla pga av säsong så kan man istället producera ved och därmed ha “gratis” värme.
Tesla vs Metall är bara ett kapitel i den eviga kampen om hur produktivitetsvinster skall fördelas mellan de som tillför kapital och de som utför arbetet. Utan att veta var den perfekta balansen är så har “kapitalet” flyttat fram positionerna de senaste decennierna, med t ex IT miljardärerna Gates, Zuckerberg? Musk och Bezos som exempel. I och med intåg av AI står vi nog inför förnyad, höjd konfliktnivå. Skall produktivitetsvinsterna tillfalla ett fåtal ägare och entrepenörer eller den bredare massan?
Bra synpunkter faktiskt.
HEASM66: Bra att du påminner om just denna fråga som varit levande allltsedan Marx beskrev den för mer än 150 år sedan.
Svaret på frågan är: det avgörs från fall till fall av de inblandade. En enda lösning passar inte alla.
Det är två faktorer som spelar in här: teknikens komplexitet som sådan och digitalisering.
Om vi ska tro på Prices lag så genereras hälften av värdet i en organisation av kvadratroten av antalet anställda. Så i ett företag med 100 anställda genereras hälften av EVA av 10 personer, i en organisation med 10 000 anställda av 100 personer; i det första fallet av 10% av personalen, i det andra av 1% av personalen. Liknande resultat ger Pareto-principen, också känd som 80-20 regeln. I takt med att tekniken och därmed värdekedjorna som sådana blir mer komplicerade och längre kommer då den halva av resultatet vi pratar om att genereras av en allt mindre andel av de inblandade.
Digitalisering gör att koncept blir mer skalbara. I framtiden (tänk er Canons Mr. Jim här, ni som är gamla nog att minnas) kommer 3D-printing, automatisering och modulär produktion (en produktidé kommer att kunna skalas upp och produceras i mer generella fabriker, inte specialbyggda) att förstärka detta ytterligare. I takt med att informationsinnehållet i värdekedjan ökar, och blir mer skalbart (exponential orgnizations etc.), kommer en större andel av resultatet att koncentreras till de som producerar/kontrollerar detta. Digitaliseringen är också det som i stort möjliggör den ökade komplexiteten.
AI kommer att leda till mer av allt detta, fast på steroider och PCP.
JOJJE: Det av dig beskrivna kan i princip sägas ha beskrivits allaredan för mer än 150 år sedan av Marx under rubriken Profitkvotens fallande tendens.
Låter som det är dags att påminna om boken “Bullshit jobs” igen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bullshit_Jobs
John Maynard Keynes förutspådde redan på 1930-talet att vi bara skulle behöva arbeta 15 timmar i veckan runt millennieskiftet, hade det inte varit för alla meningslösa jobb som tillkommit hade det nog kunnit varit så.
Då Tesla aldrig haft utdelning eller köpt tillbaka några aktier så är det just nu endast de som utför arbete som faktiskt får ta del av pengarna.
Ekonomi och frågan om finansiering av verksamheter i Sverige. Hur kan det vara tillåtet för totalitära- auktoritära-och teokratiskastater att finansiera verksamheter i Sverige och EU. Detta borde vara klassat som ett synnerligen grovt brott att ta emot sådana pengar.
Kolla Peter Esses YT-kanal för bakgrund och information (länkar inte).
Peter Esse har en bra kanal att följa om man vill få en allmän koll på el-bilsmarknaden.
Länken till hans Tesla-strejk-inlägg finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=avITSfVqSds
Men då tycks ju facken ha någon typ av nytta av strejkkassorna, någon gång ändå.
När väl kollektivavtal finns så verkar ju fack och arbetsgivare och politiken ha lätt att komma överens om arbetsvillkor, löneutrymmen , mm utan strejker.
Minns en tid på 70-80- talet då det streds betydligt oftare än idag och högdjuren var klart mindre ense om ditten och datten än idag…..
Electrolux ska dra ner, hoppas de lämnar Ungern och Kina.
If metall kan ta ut samtliga medlemmar i strejk i ett år…….så strejkkassan är stor.
Det blir intressant att se hur många Teslaanställda som är medlemmar i IF Metall, men IT Metall har förstås råd att ta ut dem i strejk även om alla är medlemmar.
Jag antar att stora majoriteten av Metall-medlemmar jobbar för ANDRA arbetsgivare än Tesla. Medan en liten minoritet strejkar och dränerar strejkkassan så håller resten på och fyller på den. Låter som att det skulle bli svårt att svälta ut Metall i en sån här strejk med mindre än att man lyckas med att få med andra arbetsgivare på en Lock-out, men varför andra arbetsgivare skulle göra något sådant ser jag inte riktigt – tänk på att det hela ju bygger på att tesla inte är med i SAF (för om de vore det skulle kollektivavtal följa per autamatik).
Och med andra fackförbund som vidtar sympatiåtgärder kan det nog bli rätt tråkigt uppvaknande för Musk…
När vi ändå är inne på det här med avtal och så: det nya löneavtalet för spårvagnsförare i Göteborg är klart. Vi fick mer än dubbelt så mycket än märket i lönehöjning. Jag som är på högsta steget (eftersom jag jobbat där sen Jesus gick i sandaler) gick från 31 165 kr i månaden, till 34 100 kr. 9%-ish. Välkommet. Men vi har personalkris, så ledningen hade äskat extra pengar för att få upp lönerna mer än märket för att försöka locka folk med en bättre lön. När jag började för många herrans år sedan var vår lön i nivå med medianlönen i Sverige, sen har vi halkat efter då andra stuckit ifrån. Nu är vi uppe i mediannivån igen. Iaf-kan vara bra att veta att det finns extra skattepengar att äska när det krisar. Med tanke på att man alltid hävdar motsatsen när de inom vård och äldreomsorg vill ha en lön de klarar sig på. Utan oss stannar samhället-bildligt talat. Utan de som jobbar inom vården-då är risken att det “bara” dör folk istället när det blir personalkris. Är det det som är skillnaden på politikers vilja att skjuta till extra i kassan?
Har batterierna på Tesla blivit bättre med åren?
Såg på något forum att det fanns 9 st Tesla från 2013 till salu i Sverige.
I 5 fall så hade batteriet bytts.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=45&cg=1020&mys=2013&q=tesla&mye=2013
Bara en av bilarna var en långmilare – resten låg runt 12-20.000 mil.
Vet inte vilken årsgång de gäller med Teslor från en viss period fick väl gratis laddning på Teslas stationer med bilen?
Om det fortfarande är aktuellt är det väl ingen mening att sälja i dagens elpris och bara köra med den så länge det går.
Om man skulle sätta ett pris på “Fri tillgång till Supercharger” – vad skulle det bli?
Beror väl mycket på hur man laddar – en del laddar ju bara hemma och en del laddar mycket ute på resa.
För någon som laddar nästan bara hemma och någon gång då och då ute på resa/semester blir ju värdet per månad/år inte så högt?
Det blir intressant att se hur Musk kommer att agera. Om han sätter egna principer och ideologi främst. Eller om han främst gör strikt ekonomiska övervägande när han beslutar.
Även om han snackat mycket så har han ju inte varit så ideologisk när det kommer till ägandet av Twitter. Min gissning är att han viker ned sig i det tysta även här (kanske efter offentligt gnöl).
Han verkar ju vara en man av principer så ingenting är givet. Och pengar har han ju. Men jag har ju såklart inte en susning om hur han gör.
Enligt vad som sades på radion häromdagen, hade inte representanterna för svensk Tesla något som helst mandat att teckna avtal med facket.
Så därför har inget hänt, utan Tesla har bara förhalat, helt ideologiskt agerat från Musks sida.
Gissningsvis kommer Tesla att göra som Toys R’us gjorde i motsvarande situation för ett antal år sedan. Lämnar över till ett lokalt bolag som franchisar varumärket med kollektivavtal. Alla blir glada och nöjda. Det kan dock dröja en stund innan ledningen i USA kommer på att det inte är lika lätt att knäcka facket i Sverige (och Europa) som i USA.
När det gäller andra europeiska länder så finns det dock mycket mer av tvingande lagstiftning på plats som förhindrar att man agerar som Tesla gör i Sverige. Här bygger ju lagstiftningen på frivillighet eftersom vi räknar med att alla vill komma överens och undvika konflikter. Dock är rätten till kollektivavtal inskriven i den europeiska konventionen om mänskliga rättigheter.
F ö så var det en liberal regering som införde kollektivavtalslagen i Sverige under motstånd från Socialdemokraterna som ansåg att den förhindrade att företagen socialiserades.
Facken skiljer ju sig rätt rejält i t ex USA och Sverige.
I Sverige är det väldigt hög anslutning till kollektivavtal men villkoren är ganska låga.
I USA så är det mycket lägre anslutning till kollektivavtal men villkoren är mycket hårdare – facken har större makt.
I USA så kan en arbetsgivare som har kollektivavtal inte anställa någon som inte är med i facket osv.
Ang. den sista punkten. Ja så ser det ut i många länder, sk. closed shop. Det är för att förhindra fripassagerare som drar nytta av det facket förhandlat fram utan att själva bidra, alternativt att arbetsgivaren gynnar anställda som inte är med i facket för att få bort facket och sedan kunna dumpa villkoren. I Sverige har vi använt samförstånd och god vilja istället.
LELLEADELLE: I det stora hela kan instämmas i din beskrivning med undantag av avslutningen där jag snarare vill hävda de socialdemokratiska invändningarna mot 1928 års kollektivavtalslag rörde strejkbrytardirektiven och strejklagstiftningen som framgår av partiets valmanifest detta år snarare än förhindrande av socialisering.
Frågan är om facket gör detta enbart för att förhindra att fler företag etablerar sig som inte har kollektivavtal? Det kanske inte finns så många som arbetar för Tesla som klagat?
Om det nu är väldigt många anställda som kämpar för detta, så borde det synas i sociala medier?
Media skulle intervjua personal och så vidare?
Kanske bara jag som är konspiratoriskt lagd?
Det verkar, som jag trodde, att det enbart är facket som står för denna strejk och inte de som arbetar för Tesla.
Facket gör detta för att inte fler företag ska våga vägra kollektivavtal, oavsett om de som arbetar på arbetsplatsen vill det eller ej.
https://www.expressen.se/nyheter/strejkvakt-vid-tesla-risk-for-strejkbryteri/
Det här händer inte utan att fackliga medlemmar engagerar sig på klubbbnivå och sedan involverar förbundet som sedan kliver in med stöd i form av ganska rejäla muskler (med Svenska mått mätt) när förbundet ser att något är rojalfel.
Att det inte skrivs mer, beror nog helt enkelt på att allt skötts ganska tyst på klubbnivå och sedan också på förbundsnivå. Det är inte allt omöjligt att sköta allt sådant här i styrelsemöten med förtroendevalda som har vett att hålla käft utan att gå till aftonblaskan. Allt behöver inte vara särskilt dramatiskt alls på vänstervis med gråt hit och sorgliga livsöden dit.
Du, är konspiratoriskt lagd, och du behöver läsa på på om varför förbunden finns, och varför vi behöver dem. Varför ska skyddsombud vara bundna vid lag men också vara anknutna till förbunden. Det finns så många aspekter här egentligen. Men utifrån vad du skrivit so far så behöver du informera dig bättre om vad facket är till för, varför det finns, varför det skapades och varför det måste fortsätta finnas.
En väg för Tesla är att köpa in alla tjänster via konsulter. Problem solved – inget Metall kan göra åt saken.
Naivitet flödar, fackföreningsrörelsen är en affärsverksamhet likt rövhåls verksamhet. Pengar måste in.
Om någon rundar facket, så kommer mer försöka.
Men Metall har kompisar överallt i Europa, en lite sympatiblockad i Hamburgshamn eller Rotterdam. Ja, hamnfolket gillar sympatistrejker.
Ev priset att ge svenska medarbetare arbetsmarknadsrättigheter blir nog rätt billigt i längden. O kanske ger lite pengar över till att satsa på lite bättre kvalitet.
Om de svenska arbetarna för Tesla har det så pass dåligt, så borde skrika ut i media?
Eller?
När jag jobbade på universitetet, började avdelningens ekonomi gå allt sämre (pga en chef som trivdes bäst i T-land även under arbetstid, uteblivna anslag, kraftigt höjda lokalkostnader, en del ofinansierad personal och kurser med ett fåtal deltagare etc.).
Då tömde man våra forsknings-konton och en miljon inarbetade kronor försvann från mitt konto i ett nafs. Endast pengarna från undervisningen fick man behålla, resten av pengarna användes till de stora och snabbt växande underskotten.
De flesta forskare drabbades hårt och kände sig helblåsta, när deras forskningsanslag eller patent-inkomster gick upp i rök och de sa upp sig och många gick i pension.
Jag sa också upp mig och bytte jobb till ett industri-företag och blev “extern forskare”, utan ansvar för andras underskott på universitetet. Varje gång vi träffas, visar de anställda sina tungor och anklagar mig för att “ha stulit alla deras pengar, som t ex den extra inkomsten, “overheaden”, som min verksamhet genererade, plus alla nya, friska pengar som de också hade tagit. Det luktar socialism – eller kanske rentav kommunism?