Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börsveckan inleds starkt i de asiatiska tidszonerna och den svenska kronan har stärkts något från sitt bottenläge. Privata elbilsköp har nästan helt upphört sedan Tidölaget avskaffade elbilsbonusen.
Veckan som blev trots allt positiv för Stockholmsbörsen med +3.33% för OMXS30 och +2.73% för OMXSPI. Den svenska kronan försvagades på Riksbankens räntebesked men stärks något nu under morgonen. En euro kostar 11:76 SEK och en dollar 10:80 SEK. Guldpriset är något upp till 665:- SEK per gram.
De amerikanska börsindexen steg också förra veckan och S&P-500 gjord +2.35% för veckan medan Nasdaq 100 gick +1.93%. USA har halvdag idag då det är deras nationaldag i morgon.
Lysa (reklamlänk) har inte uppdaterat sina kurser än, så förra veckan är bara +0.71% och borde med fredagens rörelser gjort veckan på över 2%. Tyvärr kör man inte uppdateringar så tidigt att det hinner med korrekt i min morgonrapport.
I de asiatiska tidszonerna är det starkt och positivt nu under morgonen.
ASX 200 går +0.54%, Hang Seng +1.69%, KOSPI +1.21%, Nikkei 225 +1.67% och Straits Times +0.16%. Det var ett tag sedan börserna i de asiatiska tidszonerna sprang åt samma håll, så det kan förstås vara lovande.
Jag pratade med Volkswagen i Almedalen och beskedet där var att elbilsförsäljningen i princip mer än halverats sedan Tidölaget avskaffade elbilsbonusen. Privatleasingen har i det närmaste upphört, och stod tidigare för typ 90% av den privata elbilsförsäljningen hos VW som till skillnad mot t ex Volvo eller Tesla sålde hälften av sina elbilar till privatkunder och inte till företagsleasing och tjänstebilar. Den slopade bonusen täckte som bekant huvuddelen av värdeminskningen under leasingperioden och tillsammans med stigande räntor har månadskostnaden för leasing ungefär dubblats.
De bilar som nyregistreras nu är tidigare beställningar. Folk köper bensinbilar istället, så förmodligen fick regeringen som de ville.
Jag kommer skriva mer om detta i en separat artikel, inklusive en lite närmare titt på ID.7 som borde bli den mest säljande elbilen i Sverige (iaf efter Tesla Model Y, där jag hade rätt om att den skulle utklassa övriga Tesla i Sverige). Särskilt som den även kommer som svenskarnas älskade kombi lite längre fram. Och det finns en spännande nyhet att berätta där också.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
128 kommentarer
Personligen tycker jag det är olyckligt att elbilsbonusrn avskaffades, för jag tror på elbilar som ett bättre alternativ än den gamla teknologin med bensin och diesel. Tidelaget fick inga poäng av mig där. Dagens utspel om att minska koldioxidutsläpp i utlandet får mig att undra om de inte snapsat lite väl hårt i sommar, ska vi sponsra afrikaner med solceller istället för att uppdatera elnäten här hemma eller wtf har de tänkt? Ur led är tiden(laget)n.
Flera förslag har diskuterats.
Det jag själv tycker verkar vara det bästa förslaget för att få ner andra ländera utaläpp är att inom EU påföra avgifter på import från länder som producerar med avsevärt högre koldioxidutsläpp än oss, ex. Kina. Straffskatt på koldioxid helt enkelt.
andra länders utsläpp*
Ja, där finns ju en viss logik och det är fullt genomförbart, men vi måste förmodligen titta på flera olika lösningar och att bygga ut elnäten här hemma borde stå högst upp på agendan tycker jag. Men så har jag också jobbat i energibranschen och är en smula yrkesskadad.
Jag säger inte emot, och jag är glad att Tidöegeringen valt att lägga om energipolitiken så att ny kärnkraft ingår.
Elbilar är inget alternativ för en stor del av Sveriges befolkning. Helt enkelt för att det saknas laddningsmöjligheter. Varför ska då dessa subventionera andra redan gynnade grupper via skattsedeln? Helt rätt att avskaffa bonusen.
Bra poäng. Alla såna där bonusar för elcyklar och elbilar gynnar i första hand människor i större samhällen där det redan finns kollektivtrafik.
På sätt och vis sant. Varför tror du att det saknas laddningsmöjligheter? Ledtråd: Innan någon hade elbil fanns det inga laddstationer öht.
Sen kommer nästa sanning: vi måste börja någonstans. Vi kan inte sitta på stjärten och vänta med att pusha för övergång till elfordon till dess hela landet har infrastruktur för laddning, då händer ingenting. Då hamnar de folkrikaste områdena, dvs storstäderna, före alla andra av högst naturliga skäl.
Ja, min poäng var att folk måste gå i bräschen för att skapa efterfrågan. Man kan hjälpa folk att fatta det beslutet, t.ex med hjälp av ekonomiska incitament.
Nu vet jag inte vilka Bo tänkte på, i min värld är det främst för de som bor i hyresrätter i städer som det är besvärligt ifall de ska överväga elbil istället för fossilare. Det brukar vara landsbygden folk pratar om, men där är det uppenbarligen inte så bökigt för de allra flesta.
Mitt problem med laddning i glesbygd är främst att de laddstolpar som existerar ofta är upptagna och man vet inte alltid hur många som står i kö.
Om man lunde boka tid för laddning så att man kan planera sin resa så skulle det vara en stor förbättring.
Ja men det är då ett väldigt litet problem, för de allra flesta behöver väldigt sällan ladda vid stolpe, om de bor på landsbygden.
Exakt. På landsbygden bor man i allmänhet i ett eget hus och fixar sin egen laddbox, kör ofta relativt långa sträckor vilket gör det ekonomiskt gynnsammare med elbil.
Det som behövs närmast är att förenkla för bostadsrättsföreningar och hyreshusägare att skaffa laddmöjlighet till parkeringar. Publik laddning löser sig i takt med efterfrågan, men grunden för nästan alla elbilsägare är hemmaladdningen.
Jag bor inte på landsbygden, jag bor i stan.
Bilen använder jag på längre resor till fjällen eller för att hälsa på släktingar i andra änden av landet och dessa resor går så gott som alltid genom glesbygd till större delen.
Lustigt hur det viktigaste problemet att lösa tycks vara för stadsbor att kunna köra bil inne i stan, om jag förstått det hela rätt.
Titta på valfri bostadsrättsförening som installerat laddboxar och räkna hur många av laddarna som används.
Det är lättare att hitta en elbilsladdare än en bensinstation på lands- och glesbygden. Det är en myt att det inte finns laddplatser som fossilkramarna sprider.
Och i Stockholm har numera massor med P-hus laddplatser på varenda parkering i huset. Aldrig något problem att hitta laddplats, och då bor jag inte ens i Stockholm. Hur den som bor i Stockholm kan misslyckas hitta detta vet jag inte. Blinda ska å andra sidan inte ha körkort.
Nå elbilshatet handlar främst om Jante och avundsjuka. “Har jag inte råd med elbil ska ingen annan få ha det heller!”
LW, +1
“Bilen använder jag på längre resor till fjällen eller för att hälsa på släktingar i andra änden av landet och dessa resor går så gott som alltid genom glesbygd till större delen.”
Och när du använder din elbil, för det är väl det du har givet hur du skriver här, så är det väl ändå ett _sällan_-problem att du inte vet hur lång kön är till laddstationen i Sveg?
Och det är en fråga om vad man ställer för krav som arbetsgivare med.
50% avparkeringarna på förra arbetsplatsen har nu laddare.
Och hela 80% på parkeringarna på nuvarande arbetsgivaren.
Det har varit lite bökigt snabbladda på resorna “hem” till Norrbotten men både Ionity och Tesla bygger så det knakar. I våras öppnade det laddare från Ionity på ett par sträckor på E4 där det varit långt mellan laddarna. Nästa år kommer Tesla att kompletterat även de.
Precis som Bloggarn skriver ovan så är det ren okunnighet som är det främsta argumenten från fossilgubbarna.
Tesla har ju nu så fånigt mycket superchargerstationer att det på en del sträckor är lika tätt mellan dem som mellan större bensinstationer (typ Göteborg-Malmö och Jönköping-Stockholm).
Självklart elbilen. Den sparar tusenlappar i reskostnad.
Det är ett sällanproblem i bemärkelsen att det inte är ett problem mer än några gånger per år, men det är ett alltidproblem i förhållande till antalet fjällresor. Visst, det beror kanske på att jag ofta åkter när alla andra åker, dvs sport- och påsklovsveckor, mellandagarna, osv.
Det är kanske inte hela världen att behöva vänta en en halvtim, en tim, eller två timmar i värsta fall, men varför kan man inte få boka i laddtid i förväg och slippa osäkerheten och väntan?
Att det funkar bättre i södra halvan av landet där Sveg ligger tvivlar jag inte på. Men på vägarna till Tärnaby, Riksgränsen, och även Åre om man kommer norrifrån är det så gott som alltid kö vid laddstolparna under de perioder när människor som inte bor där vill åka dit.
Om storstäderna nu “hamnar först”, så är det väl rimligt att de står för kostnaden också, särskilt som det är stadsbefolkning som egentligen kan klara sig utan bil.
I stället för att subventionera elbilsinköp, så skulle man kunna ha ett lagkrav på kommunerna att det i varje kommun måste byggas laddstolpar proportionerligt efter antalet registrerade elfordon. Bättre det än att landsbygdsbefolkningen även i detta fall får stå för fiolerna.
Hur gick det med subventioneringen av dieseln och etanolen nu igen?..
Folk får gärna köpa elbil men de får göra det för egna pengar, uppenbarligen är viljan svag att punga ut runt millen när inte staten går in, underligt!
En normal elbil kostar inte runt millen.
Nä iofs, om man vill ha typ 30 mils räckvidd och mindre praktisk och mest plast.
Men för de flesta/många ligger budgeten på en bil mellan 50-150tkr. Ska du ha något motsvarande en V70 med 50 mils räckvidd så hamnar du på mellan 500-1 miljon. Om vi bortser från att svårigheten att ladda om man inte bor i villa. Alla är inte heller speciellt sugna på att tvingas köpa en Zoe för att andra ska få köra tesla för att mildra sin klimatångest.
Förstå mig korrekt, elbilen har förvånat mig i hur de lyckats klämma ut räckvidd och den har säkert en plats som ett komplement/ alternativ. Men att den skulle kunna ersätta hela bilflottan eller vara ett realistiskt alternativ för alla är fantasi.
Att bo i villa är säkert supertrevligt, och det finns de som föredrar lägenheter. Endera boendeformen passar inte alla, att då påstå att villamarknaden är framtiden och alla måste förstå förträffligheten, alla villkor kostar ju inte 6 miljoner, man kan hitta billiga i Norrlands inland för 500tkr ju, bakåtsträvande pack som inte vill flytta till en träkåk från 1930.
You get the point.
Det är samma som med solcellsbidraget. Väldigt många miljarder har betalats ut antingen som direkt bidrag eller som rotavdrag. De pengarna hade gjort större nytta i ny kraftproduktion som ger mer el.
Rent gullande med välbeställda helt enkelt
Är kostnaden för etablering av ny kraftproduktion verkligen flaskhalsen där?
I detta fall har gullande ett syfte. Att snabbare ställa om till el. Och även om man som elbilsköpare fick en rabatt på momsen (vilket det i praktiken var, inte konstigare än att man sänkt momsen på andra varor) så var det fortfarande en bra deal för staten. För att något ska få fäste måste någon gå först och även om man är välbeställd så är det inte billigt att vara först. Jag ser det snarare som ett lockbete till välbeställda att betala för dyrare bilar, som sedan kommer ut begagnade till mer överkomliga priser. Gissningsvis ligger det en hel del avundsjuka bakom motståndet mot elbilsstödet.
Det är samma som med solcellsbidraget. Väldigt många miljarder har betalats ut antingen som direkt bidrag eller som rotavdrag. De pengarna hade gjort större nytta i ny kraftproduktion som ger mer el.
Rent gullande med välbeställda helt enkelt
Vi bor i ett hus med indragen el, så vi kan ladda elbilen hemma. Men jag fattar att det är en lösning för södra Sverige och inte gäller för alla.
De flesta hus i Sverige, inte bara i södra delarna, har indragen el.
Lustigt. Jag har elbil och har kört typ 20000 mil med elbil och kan konstatera att det även på lands- och glesbygden är lättare att hitta laddplatser än bensinstationer. Men låt inte verkligheten störa ert vurmande för fossilbilar.
Exempel Härjedalen. https://cornucopia.se/2021/01/utmarkt-elbilsinfrastruktur-i-harliga/
+1
Saknas det idag laddmöjlighet för en större del av Sveriges befolkning?
Nej det gör det inte. Ta worst case en vinterdag med räckvidd 30 mil. Hur många laddstationer har du inom 25 mil? Garanterat många.
Det krävs mer planering av körrutt, Ja. Du kan tvingas att sträcka på benen 15 min vid någon enstaka snabbladdare vid storhelg vilket gör dig till en bättre förare, Ja.
Jag har ingen laddmöjlighet där jag bor men klarat mig utmärkt vid långresor till fjällen och till södra Sverige. Inom tätort är det inte heller några problem. Skulle jag ha laddbox hemma skulle det vara en icke-fråga.
Du har inte elbil.
Bidrag ger förutsägbar effekt, till skillnad från straffskatter. Om de som har pengar bränner dem på elbilar blir det dessutom distribution of wealth.
Tidelag? 🤣
Tycker det var en bra lösning att trappa ner stödet från 70 till 50kkr. Men att helt avstanna stödet kändes märkligt. Det kan vara så att flera andra länder också avstannade stödet. Eller så var det ett för allvarligt hot mot europeiska bilindustrin om elektrifieringen gick för snabbt. Jag vet inte. Lite trist att vi inte kunde investera i en omställning. Men, många elbilar har tillåtits vara för dyra. ID7 verkar vara intressant för övrigt.
Själv tycker jag det är riktigt bra att jag numera slipper betala andra människors lyxkonsumtion via skattsedeln. I det här fallet bilar jag själv inte har råd att köpa. Men så är jag ju inte socialist heller.
Först här!
Räknas det? 😉
Hepp… 😕😅
You Snooze you lose. 😀
Borde inte en väldigt stor faktor i sammanhanget vara räntorna? Både för människors betalföemåga och den faktiska kostnaden för leasingen?
Själv kan jag rapportera att vi valde en bensinbil nu och de huvudsakliga resonemangen rörde sig inte kring pris utan laddinfrastruktur. Vi kan inte få en laddplats vare sig hemma eller på jobbet förrän om typ 3-5 år som tidigast och då blir det väldigt otympligt med elbil för våra behov.
Ja bloggaren presenterade statistik för några år sen tror jag som visade att när folk *köper* fabriksny bil är det princip alltid en bensinbil och varit så i alla år.
Andra drivmedel diesel, el etc är alltid leasing etc och beroende på politiska beslut.
Företagsleasing existerar bara pga att leasinglobbyn fått till en lag som gör att halva momsen är avdragsgill om man leasar, men inte om företaget köper bilen med egen finansiering. En idiotisk konstruktion som specifikt gynnar en specifik nisch i finansbranschen.
Ja, tyvärr så kan det vara svårt att få till laddningen hemma om man inte bor i villa. Subventioner av elbilar blir så att säga lite av ett villaägarbidrag liksom solcellsstödet om man inte ser till att ge fler möjligheten att ladda hemma.
Som hopplös entusiast hoppas jag att NEVS Emily GT ska rulla på vägarna.
Fantastiskt nyskapande med hjulmotorer. Har testats av bla. Top Gear och Auto Motor & Sport nyligen.
Fanatiskt vad vi kan i Sverige, inte minst i Trollhättan.
NEVS är i malpåse men projektet är till salu. Fingers crossed!
Räkna med att det behövs 20 miljarder för att sätta upp en produktionslina för en modell/basplatta som inte funnits innan.
Så det lär inte ske. De som är intresserade lär vara de som inte har de pengarna.
Ja det är inte billigt, men det finns redan pressverktyg färdiga, tyvärr är dom bara framtagna för en begränsad produktion. Det är dock inte bara en konceptbil, utan utvecklad för att kunna tas i produktion.
Massa koncept-elbilar har haft hjulmotorer, så det är inget NEVS är unika med. Men fin konceptbil ändå!
Massa koncept-elbilar har haft hjulmotorer, så det är inget NEVS är unika med. Men fin konceptbil ändå!
Japp, men Emily är i princip en produktionsfärdig bil och den var klar för tre år sedan.
Istället för att subventionera elbilar så skulle man kunna låta bli att beskatta dem öht.
Ingen moms, ingen moms på leasing, ingen förmånsskatt, osv.
Då skulle vi snabbt komma på banan vad gäller elbilar.
Vis av erfarenhet så har det ju gjorts tidigare, t ex när det var “supermiljöbilar” med små dieslar. Alla köpte dem då de var subventionerade och dessutom hade förmåner som fri parkering i många kommuner och dylikt. Sedan svängde pendeln blixtsnabbt och de blev miljöbovar och straffades. Jag spår satt samma sak kommer hända elbilarna med dagens batteriteknik framöver.
Ett felaktigt beslut innebär att alla beslut är felaktiga. Tror inte att det resonemanget håller speciellt bra. Men det är uppenbarligen viktigare att få elda fossil än att ge barnen mat så…
Vem har sagt att det är viktigare att få elda fossil än att ge barnen mat? Det är viktigt att ge barnen mat om de med sina bara händer ska bryta tillräckligt mycket metaller till batterierna. Annars dör de i förtid. Särskilt de små barnen.
https://www.independent.co.uk/climate-change/news/phone-electric-vehicle-congo-cobalt-mine-b2277665.html
Från 2035 är det slut med fossildrivna bilar så det kommer att lösa sig, vi får bara vänta lite längre. Ska bli intressant hur övriga Europa fasar ut, speciellt i de östra fattigare delarna. Kanske det blir som på Kuba där man hållt liv i gamla bilar hur länge som helst.
Låta bli att skatta ÄR subventioner!
Skattepengarna måste in på något sätt.
Alla pengar man får behålla (dvs inte behöver betala i skatt) är subventioner.
Hur mycket har bilförsäljningen dött generellt i och med att ingen verkar ha råd med sin bil utan alla tar billån eller leasar?
Vad kan jag köpa för ny elbil för 200 000 kr?
Var kan du köpa en ny bil för 200 000 kr?
En ny Kia Picanto kostar mindre än 200 000.
Den är å andra sidan mer en overall med hjul än en bil 😂
Vissa har inget att kompensera för 🙂
Skoda, hyundai, ford, seat, toyota m.m. Allt från mindre bilar till kombi. Skoda octavia gick på typ 230 senast jag kollade.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=1020&mye=2024&mys=2023&pe=21&ps=11&me=1
Du hade glömt att välja “El” som drivmedel.
Gör man detta så går det från 240 annonser till …. 0 annonser.
Man får gå upp till 270.000 för att hitta en… .. vill inte kalla det för bil men det räknas som en bil.
https://www.blocket.se/annons/blekinge/zhidou_d2s___sveriges_billigaste_elbil/108424126
Såg att du kommenterat en annan än elbilsspekulanten.
Om man väljer MC-bilsvarianten kommer man under 200k…
https://zhidou.se/#ws-block-pricing-with-table-odI6XyfJ
(Det sättet som man räknar motoreffekt vid typgodkännande gör att med elmotor intermittent kan komma långt över de 15kW maxeffekt som en MC-bil får ha, vilket gör biltullsfria MC-bilar intressanta som stadsbilar.)
Sedan saknar både D2S och D2 snabbladdning och sedan var det det där med krocksäkerhet…
Haha, den borde kosta 69.000 kr, inte 269.000. Hoppas att det inte finns någon stackare som köper.
Dacia Sandero likaså.
Så en ny Skoda Fabia (kombi) kostar ca 200-220 000 kr.
Elbilar
Zoe – 450 000
kia ev6 – 640 000
Tesla Y – 550 000 kr
Var är min billiga Elbil? Eller är det så att fattiga människor inte ska köra bil i framtiden?
Tycker faktiskt det är bättre att vi sponsrat en ny produktionslina för CV90 så länge…. Känns som mer akut.
Man undrar ändå hur den som gillar klassanalyser förklarar att vänsterstyret inför bilbidrag för de välbärgade och högerstyret avskaffar detsamma.
Det var väl Regeringen Reinfeldt som införde miljöbonus vid bilköp?
Sen införde samma regering supermiljöbonusen.
Sen 2016 (Löfven) så började man skilja på elbilar och fossilbilar men själva bonusen var där innan.
Det var väl också Regeringen Andersson som lite halvtamt försökte begränsa elbilsbonusen till bilar som kostade max 700.000 kr så att “lyxbilar” inte fick bonusen.
Varifrån tror du “politikerföraktet” kommer ifrån?
Tanken var nog att välbeställda är de som köper nytt men efter några år sipprar bilarna ut på begagnatmarknaden. Det som hände i praktiken var att bilarna exporterades till bland annat Norge och såldes en gång till med vinst.
Det är båda en fråga om miljö snarare om klass. Ena tycker om miljön och den andra skiter i den….
Eller?
Om folk tyckte att det var viktigt med miljö skulle jag förvänta mig åtgärder som direkt förbättrar miljön i stället för åtgärder som i teorin kanske har någon marginell påverkan på miljön åt ena eller andra hållet.
Så kan det vara. De regimer som ägnat sig åt klassanalyser har ju inte ett lysande track record vad gäller miljön.
https://www.spiked-online.com/2023/07/03/this-rush-to-electric-cars-is-a-colossal-mistake/
Bidrag, skattelättnader etc kostar för mycket för statskassan och funkar bara när det handlar om små volymer och i början. Norge har redan börjat nå punkten där frånvaron av skatt på drivmedel behöver kompenseras
https://www.motormagasinet.se/article/view/809523/norge_vill_aterinfora_skatt_pa_elbilar
“Elbilen är inte här för att rädda klimatet. Den är här för att rädda bilbranschen”
Sen är elbilar kul att köra och de är moderna men för dyrt för de flesta. Svårt att sminka bort priset nu i leasing när räntan gör comeback.
Elbilarna har tagit mobilvägen prismässigt. Helt plötsligt är det okej att en liten småbil kostar 500k.
Bara en sketen mopedbil kostar väl runt 200k 🙄
Ja, men en bra liten småbil kostar 114.900 kr.
https://www.frontbilar.se/bilar/citroen-goteborg/citroen-c1/
Underbart att se den igen! Är detta sidoimport? Prislistan är från 2020 och Citroën listar den inte på sin hemsida. De har däremot den större C3 från 199.900.
Tvärtom.
Det är en “disruptor” som gör att traditionella bilmärken ställs inför största konkurrensen och risken på 50 år.
Ja det är också något som är väldigt intressant hur detta troligen kommer att slakta många märken i en bransch som varit väldigt skyddad från konkurrens av olika länder. Ska man vara lite synisk så har vi snart bara två-tre biltillverkare kvar som båda ägs av Blackrock och Vanguard…
Om man vill göra något vettigt för klimatet, så torde det vara en bättre åtgärd att försvåra och fördyra för bilismen generellt, än att underlätta för just elbilar. En halverad fordonsflotta, där merparten kör fossilt, är gissningsvis långt bättre än en bibehållen, fast elektrifierad fordonsflotta, särskilt om körsträckorna samtidigt minskar; räknat på hela livscykeln inklusive produktion och återvinning.
Notera att jag skriver “gissningsvis”. Jag kan inte det här, men en gissning kan man ju alltid göra.
Jag har väl en bias eftersom jag envisas med gammalt hederligt köp, inte leasing. 1500 mer i månaden för räntorna märks definitivt. Och 800 mer i månaden för amorteringen (räknar på 7 år) när bonusen försvunnit.
Men inte riktigt samma katastrof som med leasingen.
Skillnaden blir större om man amorterar mot restvärde, och restvärdet måste räknas ner. För räntorna har tryckt ner begagnatpriserna.
Å andra sidan gör det att ett begagnatköp faktiskt blir vettigt. En två år gammal elbil var inte ett alternativ för två år sedan, när den kostade mer än en ny (efter avräkning av bonusen).
Antar att vårt nybilsköp för ett par år sedan kommer att vara en engångsföreteelse och det blir bättre begagnat vid nästa byte. Och längre tid för ägandet än vi förutsåg då. Får hoppas att företagen köper elbilar så det räcker att hålla begagnatlagren uppe.
För att nå klimatmål måste det till en storskalig elektrifiering.
Nu har jag inte räknat på det eftersom jag inte ens äger en bil. Så mycket tror jag mig ändå förstå nämligen att kostnaderna för att ha och använda en bil inte bara handlar om kapitalkostnaderna utan också om driftskostnader.
Driftskostnaderna för en elbil kommer att vara mycket starkt beroende av elpriset. Låga elpriset skulle utgöra ett starkt incitament för elektrifiering i allmänhet inte bara avseende privatbilar.
Vissa partier i Sveriges riksdag tycks dock ha varit av åsikten att det är bra att lägga ner elproduktion eftersom det höjer priset på el och därmed gör det mer attraktivt att investera i vindkraft.
Ja, vissa partier har otur när de tänker.
Elpriset har i princip ingen betydelse såtillvida du inte laddar mycket på betalladdningstationer där du betalar många gånger elpriset.
Det som helt och hållet avgör driftskostnaden är kapitalkostnaden, antingen räntan på lånet eller alternativkostnaden om du tar av dina kontanter och investerar på annat sätt SAMT avskrivningar och underhåll.
De två senare diskuteras ju en hel del mellan el-fanbois och storblåsefossilförare,.
Ur ett tekniskt perspektiv är elbilen faktiskt enklare att underhålla då kraftelektronik är driftsäkert, mekaniska delar som är beroende av exakt kylning/smörjning för att uppnå rätt prestanda inte lika så.
Jag delar din åsikt om nerläggningen av planerbar produktion. Det var uppenbart ett snilledrag av SVMPC för att skapa incitament för ny produktion. Livstidsförlängning av befintlig kärnkraft trumfar alltid ny produktion och är mer miljövänligt rent objektivt. Tyvärr är inte SVMPC objektiva någonstans.
På Nissan Leaf så skippade man kylningen av batteriet. Det har stått många Leaf-ägare dyrt, genom att de tvingats byta ut batteripaketet när det gått sönder istället.
Tidiga Teslor hade vätskekylning av elmotorerna. Tyvärr vanligt att en tätning i elmotorn ger upp varvid den fylls med kylarvätska. Det är dyrt att fixa om bilen inte omfattas av garanti.
Elbilar må ha färre punkter på serviceschemat, men när något går sönder så kan det bli väldigt dyrt om bilen inte omfattas av garanti eller maskinskadeförsäkring.
För den som bor i bostadsrätt eller hyresrätt finns bara alternativet betalladdningstationer. Undantag finns naturligtvis, men säkert rätt få.
Bilbidrag oaktat så är det egentligen väldigt få som har råd att hyra(leasing) eller köpa en bil för >500tkr , med utrustningspaket så hamnar man snart uppåt 700 tkr och då är det en månadskostnad över 10tkr minst. Många leasingavtal har dessutom en minimal körsträcka på 1000 mil. Så jag tror inte en ev. S-regering kommer göra annorlunda i denna fråga, marknaden får helt enkelt anpassa sig efter kundernas köpkraft.
Den miljövänligaste bil man kan köpa är en begagnad bil. Oavsett framdrivning.
Förutsatt att man faktiskt behöver ha en bil, när allt kommer till kritan. I verkligheten triumferar inte sällan Begär och Bekvämlighet över Behov.
Än så länge får vi själva välja, och det ska vi nog vara glada för.
I Gobbens värld får ingen välja utom Staten.
Jo, naturligtvis skall man få välja själv, har inte påstått något annat. Vi lever i en demokrati.
Men samtidigt så får man ju följa de lagar, regler och skatter som riksdagen beslutar om. Det finns gott om utrymme att ändra alla dessa tre, om målet är en bättre miljö. Tycker man att bilism är viktigare än hållbarhet, så får man väl rösta därefter.
Numera påverkar bilar miljön ganska lite. Katalysatorer och partikelfilter har hjälpt en hel del.
“Jag pratade med Volkswagen i Almedalen och beskedet där var att elbilsförsäljningen i princip mer än halverats sedan Tidölaget avskaffade elbilsbonusen.”
Halverad sen när? Månaden de registrerade massa bilar eller motsvarande månad förra året?
VW – registrerade elbilar:
Juni 2022 – 959 st
Juli 2022 – 731 st
Augusti 2022 – 958 st
September 2022 – 928 st
Oktober 2022 – 1128 st
November 2022 -1562 st
December 2022 – 2583 st
Januari 2023 – 391 st
Februari 2023 – 1072 st
Mars 2023 – 1412 st
April 2023 – 1218 st
Maj 2023 – 1439 st
Juni 2023 – 1562 st
Jämför man med December så ser det ut som nästan en halvering men det var ju en extrem månad. Annars ser det ut som vanligt tycker jag.
Kollar längre tillbaka och det ser ut som att VW säljer MER elbilar nu än innan.
Men visst – jämför man med December 2022 så ser ju försäljningen ut att ha minskat rejält – månaden det panikregistrerades massa bilar för att få lite gratis-rabatt.
Tror det såldes närmare 20.000 elbilar i December 2022 jämfört med normalt 7000-7500 elbilar under 2022.
Man kan nog misstänka att det ligger starkt i Volkswagens intresse att trycka på politiskt för att staten skall subventionera deras elbilar…
Jag skulle säga tvärt om. Om VW vet var de gör vill de nog bromsa det breda införandet av elbilar tills dess att deras teknik m.m. hunnit ikapp Teslas. Eller tills de hunnit lobba igenom tillräckligt mycket regler för att just deras bilar ska få en särställning på den europeiska marknaden.
Nej, subventionerna är i princip gratis pengar för biltillverkarna. Säljer de inte elbilar så får de svårt att klara EU:s utsläppskrav; dvs man får för höga koldioxidutsläpp för nyförsäljningen och man riskerar böter. Alternativt så behöver man sälja färre stora bilar med förbränningsmotor för att få ned utsläpppen och dessa bilar har höga vinstmarginaler.
Delvis är det antagligen en återgång till hur det såg ut tidigare, när pendeln svängt tillbaka till att det blivit fördelaktigare att köpa dyrare nybilar som förmånsbilar, och privatpersoner köpte några år gamla bilar. Nu börjar det ju faktiskt också finnas normala begagnade elbilar att köpa.
Den andra saken är att Tesla tagit marknadsandel, troligen mycket från VW. Tesla sålde c:a 3 ggr fler bilar 2023-05 till 2023-03 än 2022-12 till 2023-02, medan VW sålde ungefär samma antal båda perioderna. En anledning kan vara att VW inte verkar få ordning på sin mjukvara.
Dumt att jämföra enskilda månader då särskilt Tesla fått enorma leveranser.
Annars är det väl VW som tagit marknadsandelar från Tesla (i Sverige) när det gäller elbilar?
VW elbilar:
2017 – 389 st
2018 – 684 st
2019 – 694 st
2020 – 5674 st
2021 – 10766 st
2022 – 12643 st
2023 (första 6 månaderna) – 7094 st
Tesla elbilar:
2017 – 1283 st
2018 – 1228 st
2019 – 6199 st
2020 – 4949 st
2021 – 8080 st
2022 – 9186 st
2023 (första 6 månaderna) – 10936 st
Sen kan vi jämföra samma år med VW alla bilar:
2017 – 57488 st (totalt antal bilar – 379292 st)
2018 – 53471 st (totalt antal bilar – 353692 st)
2019 – 48945 st (totalt antal bilar – 356013 st)
2020 – 42817 st (totalt antal bilar – 292024 st)
2021 – 37904 st (totalt antal bilar – 301006 st)
2022 – 33712 st (totalt antal bilar – 288087 st)
2023 (första 6 månaderna) – 15046 st (totalt antal bilar – 140663 st)
Att Tesla återtagit marknadsandelar är kanske mer rätt ordval. Men jag tänker på vad som hänt i närtid, senaste året. Det är också först nu som man kan börja köpa bra elbilar med mer eller mindre direkt leverans, det var inte så för ett år sedan – försäljningen var mer eller mindre begränsad av vad fabrikerna kunde få fram.
När VW introducerade ID.3 tog den en stor andel, men den ökade ju också kundkretsen med ett stort kliv, dels för att den då var relativt billig, dels för att man kunde få den, till skillnad från andra tillverkare, utan år av väntan.
Man kan väl säga att det var runt 2020 som elbilar började slå igenom i massmarknaden. VW krävde dessutom att alla VW-försäljare skulle installera minst en snabbladdare, vilket i ett slag ökade den geografiska täckningen betydligt.
Registrering av VW’s sålda bilar sker nog i regel 6-12 månader efter försäljningstillfället. Så det är orderingången de pratar om när de säger att försäljningen kraschat, inte registreringen av bilar sålda ifjol.
VW har snabbat på leveranstiderna rejält.
2-3 månader gäller nu om man beställer från fabriken – sen finns det många lagerbilar.
Jag gissar att VW gärna vill ha elbilsbonusen tillbaka och därför jämför på sämsta sätt möjligt – med December 2022.
Det är de förbeställda bilarna från i höstas som levereras nu.
Elbilar sägs förvisso framtiden, på samma sätt som fossilfritt stål lär vara det. Men de har båda en sak gemensamt: de kräver elektricitet, och det är som alla vet något vi har ont om idag. Det är en sak när elbilar är det nya svarta bland av den urbana medelklassen (jmf. Crossing the Chasm, The Innovator’s Dilemma och The Diffusion of Innovations etc.), men att elektrifiera hela transportkedjan är något helt annat. Då krävs det kapacitet att båda generera och överföra elen, något som vi alla vet är gravt eftersatt idag.
I ett större perspektiv torde alla vara medvetna om att miljövänligheten hos elbilar är helt beroende på var elen kommer ifrån. Den måste vara CO2- eller fossilfri för att det ska vara någon idé med dem. Vi måste hushålla med den fossilfria el, särskilt som Tyskland nu stängt ner sin kärnkraft och kommer att behöva importera mer från sina grannländer. Att köra elbilar på el framställd med naturgas borde, med hänsyn taget till CO2-utsläppen från batteriproduktionen, vara sämre än att köra en traditionell fossilbil.
Det vi ska sikta på är att sänka CO2-utsläpen globalt, inte bara lokalt. Den fossilfria el vi har måste sättas in där den har störst påverkan på de totala globala utsläppen av CO2 över tid, inte bara användas på ett visst sätt för att den kan sänka utsläppen i just den processen på just den platsen just nu. Elbilen som masstransportmedel har säkert framtiden för sig, men den framtiden är kanske inte just nu. Det är bra att vi har elbilar, att vi utvecklar teknik och infrastruktur så att den finns på plats när förmågan att generera och överföra el kommer ikapp.
Om vi i dagsläget kör upp vår fossilfria el i våra bilar istället för att sälja den till den tyska industrin kommer den tyska industrin att konsumera el framställd med just naturgas eller brunkol. Därför är det inte säkert att en elbil framförd med den renaste vattenkraftsel Vattenfall har att erbjuda skulle vara bättre än en bensinbil.
Gärna en elbil, men först ett par rejäla kärnkraftverk och några tusen kilometer högspänningsledning.
Det spelar ingen roll hur du producerar elen om du tittar enbart på utsläpp per körd mil och inte inkluderar utsläpp från tillverkningen.
Fossilbilen har så mycket sämre verkningsgrad än de kolkraftverk som är i drift idag att om du kör på kol-el så blir det jämförbart i koldioxid/kilometer såtillvida du inte går över på superladdade dieselbilar som i moderna lastbilar. Men det är inte så lätt i en vanlig bil till en rimlig kostnad.
Alla andra produktionsslag, från MODERNA superkritiska kraftverk (vattenångan är superkritisk) till olika gaskombiverk ända ner till ren kärnkraft har lägre utsläpp per kWh elenergi.
Det spelar ingen roll hur du producerar elen om du tittar enbart på utsläpp per körd mil och inte inkluderar utsläpp från tillverkningen.
Fossilbilen har så mycket sämre verkningsgrad än de kolkraftverk som är i drift idag att om du kör på kol-el så blir det jämförbart i koldioxid/kilometer såtillvida du inte går över på superladdade dieselbilar som i moderna lastbilar. Men det är inte så lätt i en vanlig bil till en rimlig kostnad.
Alla andra produktionsslag, från MODERNA superkritiska kraftverk (vattenångan är superkritisk) till olika gaskombiverk ända ner till ren kärnkraft har lägre utsläpp per kWh elenergi.
Tack för den informationen.
Då är det bara utbyggnaden av kapacitet för att genera och överföra el som ska till. 🙂
Oh, BTW så hittade jag den här informativa sidan på nätet: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220817/universitet-darfor-ar-bensinbilen-sa-mycket-ineffektivare-an-elbilen/
Den här tråden påminner ju en del om bloggarens alster “Fallet” som jag just nu läser.
Fatta nu att det inte är en naturlag att staten skall sponsra lyxbilar för fåtalet vilka dessutom ofta framförs rätt hänsynslöst avdess innehavare som lider av Jesuskomplex.
Men jag är inte emot elbilsbonus. Den borde dock göras om så att billigare elbilar premieras. Till exempel hörde jag att Dacias nya Spring kommer nästa år på en modernare plattform.
För den som inte kan hålkasig har Dacia nu lanserat Spring Extreme med en asfaltkrullande motor på 64 hk som dock inte säljs i Sverige.
Det är den här typen av elbilar som snabbt kan få massorna att ställa om.
Därför föreslår jag 50% subvention upp till 100.000 kr, 25% från 100.001-200.000 kr och ingen subvention över det.
Vi kanske skulle införa en effektskatt på alla fordon för att finansiera mitt förslag.
Ungefär som ränteavdraget fungerar då ?
Det som hände när solcellsbidraget övergick till ett rotavdrag (vilket installationsbranschen förespråkade) var att skattereduktionen möjliggjorde en höjning av arbetskostnaden.
Så trots att antalet installatörer exploderat och förvisso väntetiden med den så har priset för solceller ökat.
Mitt förslag innebär ju en högre subvention i de lägsta prisnivåerna vilket skulle gör billigare bilar intressanta.
Ränteavdraget kanske borde avskaffas men inte just nu. Först får räntan plana ut, sedan ränteavdragwt avskaffas.
Men ett problem i Sverige är den inte perfekt fungerande uthyrningsmarknaden.
Kanske en subvention på 100 000 kr för alla elbilar som kostar under 300 000 kr? Sätter press åt båda hållen.
Vad kostar egentligen ett batteri att tillverka?
Målet är att de som har fossilbil ska skaffa elbil, inte att fler skaffar bil som inte har bil idag. Alltså ur ett samhällsperspektiv där subventioner/skatter ska styra ett beteende. Säljer man sin fossilbil så kommer den exporteras till en annan marknad och fortsätta släppa ut så målet bör vara att bilarna skrotas.
Så en rejäl skrotpremie för fossilbil typ 50 % av värdet som kan användas vid köp av elbil. Finansieras med en skatt på vindkraft som har ett utländskt (Kina) ägande.
Inte alls orimligt. Nu ströks ju elbilsstödet för bilar över 700000, så det var ett steg på rätt väg. Men sätt en gräns på typ 400000 istället.
I övrigt tror jag bidraget intr påverkar privatleasing eller försäljning till privatpersoner,
Räntan!! Och den upplevda rättslösheten vid privatleasing tror jag förklarar 95%.
Du kan få vilken färg du vill så länge det är svart….
Tesla I UK……
https://www.reviewgeek.com/158156/introducing-the-tesla-reacher-a-ridiculous-uk-exclusive/
En ingenjörsmässig lösning. 🙂
Varför skall regeringen stödja de dom har råd med elbil
Varför skall regeringen stödja personer med elektrisk tjänstebil.
Det är bättre om pengarna som finns satsas på billig el, den ger marknadsfördel till elbilar men även billig ström till fattiga.