Som en övning i social distansering har det frisksportats i Härjedalen, en av Sveriges mest glesbefolkade kommuner tillika landskap. Som elbilsägare kan jag konstatera att elbilsinfrastrukturen är föredömlig och det lokala elbolaget Fy Fasen har gjort ett mycket gott jobb.
![]() |
Härliga Härjedalen – endast -20 vid tillfället. Eller så är det på andra sidan gränsen och i Jämtland och Bergs kommun. |
Då hustrun varit iväg och isklättrat i -27 samt gått i uppförsbacke upp för ett berg i Härjedalen har jag passat på att samla lite underlag för bloggposter. Bland annat hur elbil fungerar i -27 grader, hur laddinfrastrukturen för elbilar är i Sveriges riktiga glesbygd, hur det faktiskt ser ut med pandemihanteringen på de svenska skidorterna och hur elbilsräckvidden påverkas av sagda -27 grader, samt hur Teslas autopilot fungerar vid riktig vinterväg, och då menar jag inte vintern i f***ing California. Samt hur man antagligen kan vintersemestra säkrare än att handla på ICA.
Bloggen inleder med en titta på elbilsinfrastrukturen i Härjedalen.
Till en början kan man konstatera att laddinfrastrukturen är utmärkt i Härjedalen.
I Sveg har Tesla en Superchargerstation, som dock främst är den senaste versionen av Teslas Supercharger, dvs v3 som endast har CCS-uttag. Därmed fungerar dessa inte med Tesla Model S och X, om man inte uppgraderar till CCS, vilket är mycket prisvärt idag för den som åker på långresor.
Men framför allt har det lokala energibolaget Fy Fasen (egentligen Fyrfasen, som jag antar är typ trefas plus fiber, men det är Fy Fasen som sätter sig som namn) installerat kompetenta laddstationer i alla mellansmå byar.
Man har standardiserat med en station med en typ 1-kabel, en typ-2 kabel 22 kW destinationsladdare bredvid en gammaldags snabbladdare 50 kW CCS/Chademo. Funäsdalen, Hede, Vemdalen och Klövsjö har besökts, men förutom det finns detta upplägg även i Börtnan, Hackås, Ljungdalen, Myrviken, Rätan, Sveg och Svenstavik. Mycket föredömligt. Förvisso inte supersnabbladdare, men mycket kompetent täckning.
![]() |
Hotellet i Klövsjö och folksporten skidåkning. Således Tesla, Tesla och Tesla. De sex laddstationerna syns i bild. |
Sedan finns det ett antal andra lokala laddpunkter, som ICA i Funäsdalen med 11 kW typ 2, eller hotellet i Klövsjö med sex stycken 22 kW typ 2 och en 3.7 kW.
Ovanpå detta pratar vi norr om Dalälven, och således finns det motorvärmare överallt, även om dessa uttag inte nödvändigtvis är tillåtna att använda till elbilsladdning, har mekaniska tretimmarstimers och bara klarar 2-3 kW.
![]() |
Folksport. Tesla utanför hotell. |
För att summera behöver man som elbilsägare inte vara det minsta orolig i Härjedalen, utan kan snarare känna sig välkommen. Bra genomfört helt enkelt.
![]() |
Folksporten. Tesla, Tesla, Tesla, och sedan faktiskt en Volvo och kanske en tysk? |
Som Teslaägare är annars Superchargerstationen i Mora en flaskhals där det lätt blir kö på stugbytardagar när avresande och inresande möts och alla ska ladda.
Det var också den enda platsen där det fanns mer Teslor än i Härjedalen. Runt -20 grader verkar inte skrämma bort elbilar. Kanske på grund av den utmärkta laddinfrastrukturen, som kanske helt enkelt är målgruppsanpassat. Folksport i all ära, men det enda som är dyrare än att åka skidor är väl att åka till Thailand. Vilket iofs anses som folkligt idag.
Några andra elbilar än Tesla syntes inte till. De Tesla som fanns var främst S och X, med en enstaka Model 3, vilket kanske säger ytterligare något om det folkliga nöjet skidåkning.
![]() |
Kö vid Tesla Supercharger Mora |
13 kommentarer
Vinter söderut är svårare. Spanien -35 och det är så här på en höft likt Teslornas födelseland.
Vänliga hälsningar
Nanotec
När vi ändå är inne på Härjedalen, Ramundberget har tagit hjälp av Chargenode och kan nu erbjuda +40 laddplatser mellan 7-22kw. Kostnden för laddning är 3:-/Kwh.
"Som en övning i social distansering har det frisksportats i Härjedalen, en av Sveriges mest glesbefolkade kommuner tillika landskap."
Spelar väl ingen roll om själva landskapet är glesbefolkat när alla turister klämmer ihop sig på en liten yta och kör afterski? 😉
Du har ju själv tagit upp detta många gånger tidigare när folk säger att Sverige borde klarat sig bättre med Covid 19 för att vi som land är så glest befolkat.
Wofser, jag har tagit foton på restaurang och after-skipub på högbelastningstid. Puben är tom, restaurangen tre stolar av cirka 150. Kommer i separat inlägg.
Ang. de Tesla-Superchargerstationer med CCS, kan man ladda sin e-tron där? Eller har de blockerat andra märken?
som jag förstod det fanns det en (1) tesla-laddare i härjedalen, resten var andra initiativ (som även tesla, som alla andra, kan använda).
Det finns 10st Tesla Superchargers vid OKQ8 i Sveg. De är på <250kW styck inga fordon från andra tillverkare kan ladda på dessa.
Polestar har nyligen haft helsidor i DN med "Nyårslöften" där företaget bland annat vädjar till beslutsfattare att "utveckla lagstiftning och infrastrukturen för laddstationer".
Inte så konstigt att du inte ser andra märken på elbilar i fjällen. Det finns i praktiken inte laddare så de kan köra dit!
Fel. Såg både en Renault Zoe och en VW ID.3 i Idre fjäll förra veckan. Temperaturen under veckan pendlade mellan -10 och -25.
Jag kommer nog inte dit med min e-tron om jag inte vill chansa att fastna i timmar vid en singel-laddare med familj och packning i bilen. Inte så lockande..
Att du såg två andra bilar säger inte så mycket om du inte redogör hur många teslor du såg..
Jag såg åtta Teslor bara i Klövsjö.
Tesla ska bygga en supercharger i Ytterhogdal, som du passerar när du åker till Klövjsö eller Åre innervägen som vi gör ganska ofta. Men den skulle vara klar "mid 2020". Försenad pga Corona?
Träffade gammal kollega i Åre i julas som hade behövt tio timmar för att komma upp från Stockholm med sin Model X. Det borde ta åtta. Han skyllde på orutin.
Åker rätt mycket i de trakterna och hoppas nästa bil blir en elbil. Kör laddhybrid nu.