Kronan stärks och guldpriset är upp, medan börserna rusar i de asiatiska tidszonerna under morgonen. Tioprocentiga hyreshöjningar väntas för kommersiella lokaler när hyrorna ska inflationsjusteras enligt avtal och många butiker väntas slås ut. Antalet inkassokrav ökar kraftigt rapporterar branschoragnisationen Svensk Inkasso. Mer än hälften av branschen uppger att antalet ärenden ökar och 86% väntar sig ökande ärenden resten av året.

Stockholmsbörsen steg måttligt igår med +0.63% för OMXSPI och +0.58% för OMXS30.
Den svenska kronan stärks (dvs både mot EUR och USD) och dollarn är nu nere under elva kronor igen och handlas i 10:98. Euron går på 10:83.
Trots starkare krona stiger guldpriset och noteras i skrivande stund i 600:- SEK per gram.
I USA rusade S&P-500 med +2.59% och Nasdaq 100 med +2.36%. De amerikanska långa räntorna föll kraftigt, vilket kanske förklarar börsrusningarna.
Tesla gick mot strömmen och rasade med -8.61%, förhoppningsvis som en reaktion på att Elon Musk kom ut som Putinist, vilket iofs med tidigare kopplingar till Trump och den amerikanska ytterhögern inte är så förvånande. Alla övriga FAANGST-bolag steg i linje med börsindex.

Man kan ju fundera på om det finns saker om Tesla som inte är kommunicerat, då bolagets hela uppgång har byggt på gratis pengar i form av nollräntor, där kapitalkostnaden ska ersätta bränslekostnaden. När kapitalkostnaderna nu skenar med stigande räntor är det inte nödvändigtvis längre en bra affär att köpa en elbil på samma sätt som förut, och även elpriset har ju exploderat så att även bränslekostnaden för en fossil brännbil och en elbil kan bli samma.
Kort sagt är kanske Musk beredd att böja sig för en diktator och offra frihet och demokrati i utbyte mot att räntorna ska återgå till krisräntornas noll och rädda Teslas affär? Nej, Starlink i Ukraina betalas av amerikanska staten, inte av Musk.
Själv har jag börjat titta på alternativ till Tesla Model S, men tyvärr är Tesla förbannat bra elbilar och förblir klassledande medan det mesta annat verkar vara kompromisser. Tesla har brister, framför allt en underdimensionerad serviceorganisation, men bilen är så bra att man kan ha överseende med detta.
Börsrusningarna fortsätter i de asiatiska tidszonerna under morgonen och en lätt gissning är att vi kommer få en rusning även i Stockholm idag.
ASX 200 +3.75% i Australien, KOSPI +2.49% i Sydkorea, Nikkei 225 +2.96% i Tokyo och Straits Times +0.86% i Singapore. I Hong Kong gick Hang Seng mot strömmen med -0.83%, men Kina lever ofta sitt eget liv och övriga börser i Kina hade stängt igår om jag inte har fel (vilket jag brukar ha gällande öppettider).
I princip alla kommersiella hyreskontrakt på lokaler (dvs kontor, lager, industrier, restauranger och butiker etc) har klausuler för att hyrorna ska räknas upp med KPI-inflationen (underligt nog – konsumentprisindex mäter hushållens prisökningar, inte företagens), och SVT uppmärksammar nu att det ser ut aom att oktoberinflationen landar på 10% vilket också blir vad man därmed kommer höja hyrorna med vid årsskiftet. Svensk Handel varnar för att många butiker kommer tvingas slå igen då de inte klarar hyreshöjningarna och att stadskärnor kommer utarmas. Fastighetsägarna säger att även deras kostnader ökar, så de måste höja hyrorna, och deras kostnader har ökat mer än inflationen 2016 – 2021.
I sammanhanget ska man komma ihåg att detaljhandeln nu är i djup lågkonjunktur, så det handlar inte bara om hyreshöjningar, utan butikerna angrips från tre håll. Dels av manodepressiva hushåll och dels av höjda hyror, samt förstås även höjda andra kostnader pga inflationen. Sett till vad producentprisindex ökat med – dvs 20 – 30% – så har i själva verket detaljhandeln absorberat en hel de kostnadsökningar och inte höjt sina priser lika mycket som sina kostnader.
Branschorganisationen Svensk Inkasso rapporterar i ett pressmeddelande (via mail, ej hittat någon länk) att antalet inkassokrav ökar kraftigt. 52% av branschorganisationens medlemmar rapporterar att andelen inkassoärenden ökar 86% räknar med ökade antal ärenden under andra halvåret 2022. Elräkningar som fordringstyp har ökat under 2022.
Man skriver:
“Under valrörelsen var elpriserna ett hett ämne på debatterna, och från inkassobolagens sida noterar man att elräkningar är en fordringstyp som ökat men än så länge i en begränsad utsträckning. Andra fordringstyper som ökat sett till tidigare är vanlig konsumtion, hyra, och tidigare skulder.”
– Svensk Inkasso
Organisationen uppmanar hushåll med små marginaler att “så snart som möjligt se över sin ekonomi för att minska eller skära bort onödiga kostnader”.
Och elpriserna är förstås skyhöga idag igen.
99 kommentarer
Vi har en klassisk lågkonjunktur. Bara att hålla i hatten och dra in på precis allt så lågkonjunkturen förstärks.
Det blir väl en del konkurser och så men vi lär se framåt sommaren hur illa det blir. Jag tycker alla medier just nu rapporterar negativa besked men det lär plana ut. Än så länge har vi dock god sysselsättning bland kvalificerad arbetskraft.
Jag kollar Hemnet och jag ser inga tecken än på kollaps, det verkar rulla på rätt bra med slutpriser åtminstone runt utgångspris eller max 10% ner.
Synd att Musk sålt ut sig men det finns alltid några som blir skakiga i sådana här tider. Vad gäller byte av elbil kanske Tesla ligger på topp men det betyder inte att alternativen är kassa så det går säkert att hitta något som passar bloggaren.
Tesla och Sentrymode är fortfarande en olöst GDPR-knut i EU. Blir det domslut mot bilägarna bör man nog riva ut kamrorna ur bilen.
Står bilen parkerad på privat område borde det vara ok om man upplyser den stackars integritetskränkta tjuven att bilen, eller rättare sagt området, är övervakat). Men på allmän mark kan det ju bli liv. Kan ju lösas genom geofencing.
Har för mig det går att klicka för hem, arbete och övrigt där Sentrymode ska vara aktivt.
Och det skall hålla juridiskt gentemot GDPR? Good luck slåss mot europeiska biltillverkarna.
Ja, ja. De europeiska har ju också kameror. Volvo t ex, delägda av Kina. Skillnaden är väl bara att de inte berättar vad som spelas in.
Det var Musk som var första offret för Kremls utpressning och hot. Vi får se vem som faller ifrån härnäst.. Alltid bra med kriser för det synar korten och man vet exakt vad folk står.
“Klassisk?”
Tillåt mig tvivla, ser inget ‘klassiskt’ med vad som händer nu. Snarare har snart 20 års pengapumpande för att undvika en klassisk lågkonjunktur nåt vägs ände.
“utgångspris eller max 10% ner”
Ställer jag mig också tvivlande till. Personligen skulle jag i nuläget aldrig köpa boende utan att sälja först (förstagångsköpare slipper dock detta). Sen minskar väl först omsättningen först innan den riktiga dippen infaller sig?
Jag kanske är neg, hoppas jag har fel.
Vi kan ha olika syn på detta men jag tycker det här är ingenting speciellt. Jo inflationen är hög. Men på 70-talet kom oljekrisen och så blev det jobbigt. På våren 1990 började man märka att ekonomin stannde av och 1991-1992 var det för jävligt. Totalt omöjligt att få jobb i Göteborg.
90-talskrisen föregicks också av ohämmad kreditgivning. Likaså dotcom och Lehman. Totalt vansinnig kreditgivning resulterade i krasch och det tog ett antal år att komma tillbaka. Tyvärr var det många som aldrig kom tillbaka.
De priser jag följer är Göteborg och Kungsbacka med omnejd eftersom jag själv bor där och det jag ser är det jag skrev ovan. Halland verkar ha drabbats relativt lindrigt men det är ingen kollaps. Visst blir säkert många objekt osålda men det jag ser är att rimliga familjevillor för max 5-6 miljoner går att sälja.
Givetvis säljer man före man köper men det har gällt de senaste åren.
Varje kris har väl sina unika kännetecken, annars hade den ju inte varit oförutsedd eftersom man inte gör om den senaste krisens misstag. Folk granskar väl alla Fannie Mae-bankpapper och undviker problemen idag, antar jag.
Samtidigt finns det väl goda skäl att också säga att varje kris har något gemensamt med de andra, eftersom de ofta är både komplexa och påverkar stora delar av samhället.
Komplexa händelser är ofta både unika i vissa avseenden och klassiska i andra, det är nog inget konstigt. Vill man diskutera det ena eller det andra får man väl vara tydligt och noggrann med terminologin så man begriper varann, inget konstigt med det.
Faktiskt jävligt bra sammanfattat Ben, jävligt bra!
Man ska såklart vara försiktigt med antaganden och uttryck som “det är annorlunda nu” osv men det som ändå gör nuvarande situation unik är ju att vi måste sluta konsumera och höja räntan kraftigt för att få ner inflationen. Det kanske kommer annan annan ‘svart svan’ som helt oväntat sänker energipriserna, men just nu är det ju svårt att se.
Tyvärr tror jag det finns en risk att detta inte är en klassisk lågkonjunktur om vi tänker de två senaste riktiga lågkonjunkturerna 1991-1999 och 2008-2015. Båda varade i ca 7 år. Finns nu massa ballonger som väntar på att smälla som blåstes upp av nollräntan. Kolla bara på credit suisse igår.
Har vi otur blir det en kris på riktigt kanske värre än vi någonsin sett. Har gått otroligt fort nedåt nu och marknaden är skakig fortfarande. Men svårt att säga nu, blir det klassiskt som du hoppas (som de två senaste gångerna) har vi 6-7 rätt tråkiga år framför oss. Blir det värre blir det värre.
Huspriserna går ner 5% per månad just nu (60% på årsbasis). Att köpa något som i princip är i fritt fall kan vara en bra affär men då vi inte ens är i slutet av räntehöjar cykeln och har 7 år av lågkonjunktur framför oss så skulle jag ta det lite lugnt med köpandet.
Köpte man en bostad i Storstockholm 1990 så fick man vänta till 2000 alltså 10 år innan man fick tillbaka pengarna (inflationskusterat) inflationen var 25,5% procent mellan 1990 och 2000. Så köpte man för en miljon 1990 så gick man ändå 13% back då man betalar 30% skatt på ökningen som tillkommer av inflationen (i detta fall 250 tusen). Så det kanske tog 15 år att ens få tillbaka pengarna från en bostadsaffär man gjorde på toppen (orkar inte räkna exakt).
De som köpt 2021 eller våren 2022 kan nog få vänta till 2035 innan de går break even då.
Bra skrivet.
Det säger sig självt att husprisernsa inte kommer går ner 60% Eller ens 30% för då kollapsar banker och privstpersoner. Jag tror inte på undergångsscenarion utan sjunker priserna mycket mer kommer något att göras. Under 90-talet tog det till 1997 eller så att hämta ikapp priserna och det kan jag köpa men inte ens under den krisen sjönk priserna mer än en 30-40%.
@VVV – “…Kommer något göras”
Där har du din svarta svan. Total kollaps av valutasystemet som det ser ut idag.
Tror inte det är så dramatiskt. Gissar att mindre än 5% av bostäder har bytt ägare nära toppen. Om 5% av bostäder byter ägare under ett år så ger lite räkning att minst 60% av bostäder inte har bytt ägare på 10 år. Dvs mer än hälften av bostäder kan säljas för halva priset utan att någon ens märker att det varit en bubbla som sprack.
Därtill finns det bostäder som byter ägare oftare, typ små lägenheter, där prisfall inte gör lika stor skillnad.
Så det behöver inte bli särskilt stora konsekvenser.
Frågan är ifall det man gör verkligen hjälper. Enklast är att sänka räntan igen, men då får man kanske mer inflation igen. Med högerregering blir det kanske massiva skattesänkningar och budgetunderskott? Kanske hjälper…
@VVV Enligt Booli husprisindex så har husen in StorStockholm gått ner 14.2% sedan toppen. Vi är nästan halvvägs till en 30% nedgång. Och nedgången har bara börjat. 30% är ingen omöjlighet, banksystemet klara det bra, är bara de som köpte på toppen som får problem.
Att få tillbaka pengarna är ju inte att gå runt på en husaffär. Du måste räkna med inflation och skatt man måste betala på vinsten som ej är inflationsjusterad. Räknar man in andra kostnader som för lagfart, pantbrev och mäklararvode så blir det dystrare.
Att tjäna pengar på att bo är inget normaltillstånd. Japan är ett bra exempel sen kraschen 1991 har huspriserna inte fått tillbaka sitt värde än 30 år senare och de kanske de aldrig kommer att få. Om Sveriges invandring minskas och barnafödandet fortsätter vara lågt finns det faktiskt ingen framtid i bostäder.
Egentligen är nedgången i denna kris större över 20% redan.
Om man köpte ett hus i Storstockholm i Januari för 6 miljoner så borde det nu vara värt 6,47 miljoner (7,77% inflation mellan jan och augusti). Nu är det bara värt 5.15 miljoner pga 14,2% nedgång.
Alltså man har ett hus som är värt 5.15 miljoner när det borde vara värt 6.47 miljoner om de bara följde inflationen. Detta motsvarar en värdeförlust på 20,5%. Så 30% är absolut inte en omöjlighet om vi pratar inflationsjusterad nedgång.
Om man tar en bostadsrätt (bara för att det finns en jämförbar hyresmarknad) så kan man faktiskt “räkna hem” en ganska ordentlig prisnedgångar också. Så länge ränta (-avdrag) och avgift är billigare än motsvarande hyresrätt så går man plus.
Det ger ju utrymme för en viss nedgång.
Antag att man Köper en lägenhet för 2 miljoner kronor. Vid 3% ränta kostar finansieringen (60 000 -18 000=42 000) efter avdrag.
Om avgiften är 5 000 kr jämfört med 10 000 för motsvarande hyresrätt så sparar man 60 000 kr på avgift/hyra.
Det betyder att lägenheten kan tappa 17 999:- om året och fortfarande vara lönsam
18 000 är en knapp procent. Men bor man 10 år så går man jämt ut även om priset sjunker 10%.
Nu lär inte 2 miljoner köpa en lägenhet där motsvarande hyresrätt kostar 10 000:-. Och 3% är en låg ränta ur historisk synvinkel. Men exemplet visar i alla fall hur bostadsägande faktiskt kan vara lönsamt utan ständiga prisökningar.
Mindre vetande du har absolut rätt. Ett värde av att äga en lägenhet eller en villa är såklart att man kan bo där. Och köper man lägenhet för att bo där är det alltid en bra affär även om priserna inte ökar. Men det är ju knappast så att man tjänar pengar på att bo, man sparar pengar om man kan bo billigt.
Avgift på 5000kr och en ränta efter avdrag på 3500kr månaden. Är ett exempel. Men har man köpt för 3 miljoner är räntan 5250kr månaden. Så tjänar man på att hyra i exemplet.
Dock är jämförelsen med hyreslägenhet inte så enkelt då hyresvärden står för inre underhåll och för risken.
Går en spis/dusch/tvättmaskin sönder i en hyresrätt får man en ny gratis.
Det finns ju flera index som försöker harmonisera mellan att köpa och hyra. I Sverige är hyrorna väldigt låga jämfört med att köpa brukar de komma fram till.
I allmännyttan är ofta hyrorna ungefär det samma som avgifterna för lika stora bostadsrätter.
Riksgenomsnittet för hyra på en lägenhet på 70m2 är 7222kr.
Japan har haft en sjunkande befolkning i många år och de vägrar stenhårt invandring från till exempel Kina. Samtidigt har de byggt som tokar. Sverige har haft en explosiv tillväxt i befolkningen följt av en ofta orolig tillvaro i många områden så jag vidhåller att kvalitetsbostäder till rimliga priser på orter där det finns arbete inom pendlingsavstånd kommer att hålla priset rätt bra och kanske gå ner 15% eller så.
De som får låna har oftast två goda inkomster och de tenderar att värdera ett lugnt boende med lugna skolor i närheten. Har en familj två inkomster är inte huset så dyrt att ha råd med om man drar in på resor till Thailand och Sälen.
Det här kommer att lugna ner sig om några år.
Värre än vi nånsin sett, men ekonomin är också störreän nånsin.
Plus, vi var yngre under 1991-1999 så den kommande krisen kommer *kännas* kortare än den sjuårsperioden även om krisen vara i 10 år, eftersom tiden upplevs gå snabbare när man är äldre.
Ska jag vara fördomsfull så tror jag alla som pratar om finanskrisen 1991 kommer klara sig skitbra för de är relativt gamla, är etablerade på bostads- och arbetsmarknader osv. De 50-åringar som har svårt att få vardagen att gå ihop pga fattigdom och sjukdom etc har inte tid att tänka på 1991 så bara det faktum att du nämner den innebär att du kommer överleva den.
@ VILLAVOLVOVOVVE jag håller med om att man skall inte göra en konjunktur mer komplex än vad den är. Det som skiljer är att orsaken till lågkonjunktur är alltid olika. Men konsekvenserna desamma det som skiljer i slutändan är hur djup konjunkturen och lång konjunkturcykel blir. Ju högre topp desto djupare dalar. Det är oundvikligt att vi står inför en lång och tråkig konjunktur. Jag skulle tro att när man skalat av lager på lager så har vi bara skrapat på ytan. Misstänker att det blir flera som lämna hus och hem. I UK så riskerar i vinter 2 av 3 inte klara sina räkningar i vinter. I Sverige lär det inte bli lika djupt och eländigt men jag skulle tro om man tittar belåningsgrad i förhållande till inkomsterna så ligger någonstans runt 5- 25% av låntagarna illa till. Anledningen till att det blir ett sådant spann i kalkylen är främst 3 parameter som osäkerhet runt arbetsmarknaden, vilka stödåtgärder som sätts in och var och när stannar räntan och inflationen. De mest optimistiska menar ju på att inflationen toppat pga efterfrågan stannar av och därmed så tvingas priserna sänkas. Motargumentet mot detta är att då stannar lönsamheten av och då kommer konkurserna att öka. Vilket bidrar till mindre efterfrågan på arbetskraft. De mest pessimistiska menar ju på det blir en tvärnit då penningmängden ökats till astronomiska mått. Argumentet mot detta är överlikviditeten har satsas i diverse tillgångar. När tillgångarna sjunker i värde så försvinner en del av tillgångsinflationen och därmed pengar som tryckts upp. Det sista skulle tala för oavsett så finns det rätt hög belåning i bilden som skulle tillgångar rasa för mycket så dras fler med i snöbollen om den kommer i rullning. Det enda jag kan med säkerhet säga är att den som lever får se.
Vem bland våra naiva väljare och politiker kunde tro att hålla ner produktion av energi via skatter och lagstiftning skulle få några följdeffekter?
Det blir en hård vinter.
Jag hoppas dock på försynen – kanske kan La Niña ge oss en mild vinter? Det positiva är att Sverige har ett rätt bra utgångsläge. Du ser inga horder av hemlösa som sover i väntkurer eller arméer av tiggare utanför butiken. Det blir en jobbig vinter ekonomiskt men vi överlever. Även om blackouterna rullar över oss och Per Bolunds leende visas i propagandaprogram på SVT så kommer vi överleva.
Absolut. Och staten har låg skuldsättning. ISK kommer dra in massor av stålar.
Den sk rika medelklassen kommer få sänkt skatt iom uppräkningen av prisbasbeloppet. Det dämpar effekterna.
Och den kommande regeringen (nåja) har precis sänkt snabbtåget.
Det enda smolket är att man fortsätter skylla på Putin när vi har roterande bortkoppling.
Tesla nådde inte sina kvartalsmål har jag för mig. Trist för aktiekursen när förhoppningsbolag inte lyckas med målen.
Kvartalsmålen stod nog Wall street för. Tror inte att Tesla kommunicerar sina mål externt utan andra får lov att gissa. Både produktion och leveranser satte nya rekord (igen) men den traditionella kvartalsslutspurten är avlänkad, det kostar för mycket i porto 😉
Sen kan det ha spelat roll hur lite de som är utanför målgruppen för AI-dagen begrep, det var faktiskt avancerade saker som avhandlades i hög takt på lätt bruten engelska. SMR (vloggen Solving The Money Problem) spådde helt korrekt vilka reaktionerna skulle bli i olika strata. “Can I f*k it?” Besvikelse!
Den som lever får se.
Svarar mig själv för att tipsa om Rob Maurers oftast korta (~10 min), alltid nyktra och balanserade vlog Tesla Daily. Idag på det aktuella temat Don’t Panic, 23 min :
https://www.youtube.com/watch?v=ssQbVfXQMa0
” inte nödvändigtvis längre en bra affär att köpa en elbil”
Elbilar bidrar till kostnaderna för infrastruktur och vägnät med hur mycket jämfört med övriga bränslen?
Klart att de kommer beskattas på något sätt. Tex
“Energimyndigheten och i rapporten för utredarna fram idén att en skatt per kilometer införs på elbilar.”
https://www.dagensps.se/motor/ny-skatt-kan-drabba-elbilar-sagas-av-forskare/
Dieselbilar beskattades på det viset för inte länge sedan (km-skatt). Har även varit på tapeten för utländska lastbilar, många länder beskattar redan yrkestrafik vars fordon har utländsk hemvist.
Rättvisast hade varit GPS mätning för alla fordon. Vissa länders försäkringsbolag använder redan GPS-data för att individualisera försäkringspremierna utifrån körstil/ riskberedskap.
Plus att elSUVar väger som en lättare distributionslastbil (ok, viss överdrift) vilket leder till högre slitage. Folk som har råd att köpa elbil tenderar att vilja ha en SUV. Personligen hoppas jag på nästa generations Dacia Spring som tydligen skall komma 2024. Synd också att ingen importerar kinesiska skitbilar runt hundra tusen för det hade behövts just nu.
Det finns väl inga kinesiska elbilar som kostar 100.000 kr?
Läste Vi Bilägare och där testades “billigaste” elbilen – riktig skitbil som påminde om en moppebil – utseende, kvalitet och komfort.
22 mils räckvidd – 240.000 kr.
https://zhidou.se/
239.000 kr för en elbil med 27 KWH batteri och 105 km toppfart.
Baojun e300 kostade mellan 65000-80000 RMB i Kina. Ok, nu står en RMB i 1.50. Sedan dess har den ersatts av Baojun KiWi som i 2023 års modell skall kosta 87800-102800 RMB. Tyvärr har valutakursen gjort att priset gått upp men kanske kan produktion i Moldavien för den europeiska marknaden få ner priset?
Inte riktigt en bil i bloggarens smak men billig transport för folket. Formgivningen kan man ju tycka olika om men du lär stå ut från mängden.
Kinesiska skitbilar har noll krocksäkerhet. Bästsäljaren är sämre än mopedbilarna här på det, ser det ut som.
Hur ser det ut med krocksäkerheten på motorcyklar?
Nja, elbilar väger förvisso mer, men vägslitaget ökar nog inte så mycket.
En VW ID 4 väger fullutrustad 2269 kg och en motsvarande Tiguan 1894 kg. Det är en skillnad på 375 kg.
En fullutrustad Volvo XC60 väger 2156 kg. En XC 90 2489 kg.
Bilar har en tensens att öka i vikt för varje ny modell oavsett vad den drivs av, så det blir nog mest ett svepskäl för att höja skatten. Det stora tappet kommer ju i att det inte går att beskatta el som bensin, för då skulle allt rasa.
Oron ligger mer i hur man ska kunna ha elbil med ett elpris som flyger hundratals procent varje vecka. Det ska ju enligt tidigare regeringar vara kostnadsneutralt att köra bil, men jag har svårt att tro att alla klarar en vinter med femdubblade priser på både transport och hushållsel, även om årssnittet hamnar normalt.
Svaret på det är väl att låsa sitt elpris, men även där är osäkerheten allt för stor. Har inte hört att man låser sitt bensinpris och det är väl lite samma sak.
Uhm. Alla Volvo innehåller väl numera en elmotor i någon form (plus batterier). Dåligt exempel. Ta Peugeot 3008/Opel Grandland X som exempel, bil i XC60-klass (dvs mellanklass-SUV, dock utan 4WD) med bra komfort. Väger 1450 kg med bensinmotor. Som hybrid har vikten ökat med 300-500kg.
Akleja:
Nej, jag tittade på rena bensinbilar som jämförelse. XC60 Recharge väger 2319 kg, drygt 150 kg mer än bensinmodellen. Kan inte garantera siffrorna, för det finns en del olika uppgifter dock, men det ligger i samma spann. Antar att utrustningen varierar.
En Tesla Model Y, som är bland de större el-SUVarna, väger 2056 kg. Vår förra SUV vägde mer.
I USA har men redan “Property Tax” på dyra bilar i några delstater samt kilometeravgift (fast per mile) på elbilar.
Under förra elkrisen bad ett mindre elbolag sina kunder att spara el. Det gjorde dom så effektivt att bolaget tvingades höja sina avgifter eftersom pengarna ändå måste in. På samma sätt är det med all annan konsumption. Att elbilar kommer att drabbas av kilometerskatt ser jag som naturligt. Pengarna till staten måste in. Om inte via miljöavgifter så via någon annan skatt.
Det enda sättet att komma undan är att ha ett konsumptionsmönster som radikalt avviker från medelsvenssons.
Jag kan tänka mig att allteftersom solcellsanläggningars bidrag till elproduktionen ökar kommer staten eller nätägarna på något sätt att beskatta/pungslå denna elproduktion så att inget privathushåll eller bostadsrättsförening gynnas ekonomiskt av installationerna. Möjligen via höjda fasta eller rörliga kostnader för den el som inte SKN tjänar miljarder på.
Vad ska folk “skära bort”? Falukorven?
Ja de som redan är nere på Falukorv går gå ner till Dennisgrillare och annan fulkorv. Eller så får man späda ut Falukorven mer och använda kikärtor (som man skall köpa torra och blötlägga själv för maximal kostnadsbesparing).
Dock är detta ett fåtal människor och vi kanske får se food banks breda ut sig även i Sverige.
Haha, byt från Falukorv till Fulakorv. Omkastningar är vi ju bra på här 😉
Den Svenska välståndsnivån är nu så hög att allt färre når upp till den…
Det där med att välståndsnivån är hög men att få når den är väl samma sak som kallas “ökande klyftor” va?
@Darzyl FÖR stora klyftor i ett samhälle är inget positivt. Välståndsnivån ska varken vara för hög eller för låg, utan rimligt stor nog för att ett samhälle ska kunna hålla ihop även i en krissituation. Hänger samhället inte ihop så drabbas alla på ett eller annat sätt.
@Darzyl Kul skämt du skrev. Jag erkänner att jag först inte kopplade.
Jo, Robert Gustafsson är rätt kul (har själv den på dvd “Ur löjlig synvinkel 2.0”).
Här är ju gott om folk i kommentarsfältet som ska korka upp champagne titt som tätt (när Putin dör, när MP åker ut ur riksdagen, osv) så det uppenbara svaret är väl att nedgradera champagnen till Pommac? Eller att kolsyra nån äppelmust själv med en sån där Sodastreamer I guess.
Tja, gas som gas. Kan man ladda Sodastreamer med N2O?
Multivitamindryck från Lidl med brustablett, lågkonjunkturens champagne.
Fest alla dagar.
Vi är överlag väldigt bortskämda. Det är nyttigt med en lågkonjuktur, många behöver fostras! =)
Oh, man skall inte föröska kolsyra äppelmust (eller vin)! Fråga mig inte hur jag vet. Kladdigt blir det i all fall.
Själv har jag börjat titta på alternativ till rysk Primagaz gasol, men tyvärr är Primagaz förbannat bra gasol och förblir klassledande medan det mesta annat verkar vara kompromisser. Primagaz har brister, framför allt en underdimensionerad serviceorganisation, men gasen är så bra att man kan ha överseende med detta.
Traverserar lite på bloggarens resonemang, det får han tåla
Liknelsen har brister. Gasol (propan/butan) är en råvara där det inte finns några skillnader. Bilbranschen lever på att ha distinkta skillnader mellan sina erbjudanden.
Gasol är väl sällan ren propan/butan? På samma sätt som bitumen inte är rent, vilket fick hela Malmö att lukta skit när stora aktörer inte fick köpa från Venezuela längre utan fick nöja sig med det humanitärt _MYCKET_ bättre Ryssland… o.O
Man varierar innehållet av propan/butan beroende på klimat/årstid.
Sydeuropeisk gasol är inte så bra i norra Europa.
Sedan kan de innehålla mer eller mindre föroreningar i form av vatten eller tyngre kolväten som kladdar igen munstycken.
Viktigaste argumentet för att privatleasing. Det är helt omöjligt att förutspå världen eller politikers nyckfullhet.
2008 etanolbil = stendöd
2013 Dieselbil = dieselgate
2020 Elbil tja vi får väl se var det landar…
Själv privatleasar jag en Nissan Leaf är ju en gammal elbil men om man jämför med en fossilbil är den fantastisk
Du glömde gasdrift. Rätt; den bör glömmas, ju förr desto bättre. Var väl också i ropet på 00-talet.
Det var stort utomlands, är kanske fortfarande i Indien och Kina? Pga luftkvalitetsskäl, smog och sånt.
Jodå, gas kan nog vara mindre dåligt, särskilt biogas gjord på rätt sätt. Klart mindre sot men fortfarande NOx. Men gas kräver också helt annan infra.
VW transporter, 20kg gas och 90 liter bensin, man kommer långt när man behöver fly från ryssen. 1100 istället för 6000 i skatt eftersom det är en miljöbil, varför skall man glömma den?
Privatleasing kan ha sina fördelar, så som att det är rätt bekvämt ägande och påverkar inte din kreditvärdighet (syns inte direkt i a f). Annars är ju nackdelarna överhängde, fast i ett avtal på oftast tre år. Vad gäller elbilar så har det de senaste åren varit extremt mycket bättre att äga, en som privatleasat har förutom leasingkostnaden missat det extremt bra andrahandsvärdet. I vissa fall över 100k plus på 6-7 månader.
Vad gäller elbilar framöver utifrån dess tidigare förträffliga kalkyl, är högst osäkert. Generellt tror jag på en kraftig nedgång på begagnade bilar, då jag gissar många vill spara in på andrabilen. Kanske elbilen klarar sig bättre.
“det mesta annat verkar vara kompromisser” – lol, som att Tesla är ett alternativ där man inte kompromissat någonstans (host, kass interiör), låter ungefär som dyrkarna i Church of St Jobs som bloggaren brukar ironisera kring 😉
Jag är medlem i Church of S:t Jobs, därav kan jag ironisera.
Drivlina, mjukvara, förarmiljö, energieffektivitet mm. Tesla är designad som elbil, det är inte de andra.
Det finns väl en del konkurrenter idag som är designade som elbilar från grunden?
Fast har de pruttkudde-ljud som tillval? Va? Va?
Gillar man breda däck och sportbilsprestanda parat med lagom utrymme finns det väl i alla fall färre konkurrenter? Typ kina-Volvo och VAG-Porsche, för “rimliga”(*) pengar? Vanilj-VAG och Hyundai faller bort i alla fall, de har ju bara runt 200hk och kommer inte ner i mc-prestanda 0->100km/h.
(*) rimliga är i samma härad som Model S då.
Mercedes har sin kassaskåpsdörrklang och HD sitt sidventilmuller. Glömt vilka elbilar som har systetiskt motorljud.
Avdelningen märkesprofilering. Asketism är en annan profil.
Alla elbilar måste ha syntetiskt motorbuller när bilen rullar långsamt, så himla dumt
De måste inte låta som en bilmotor, de måste bara låta. Jag kan bara gissa att man i Tesla kan få den att spela Imperial March (för att synka med Musk’s politiska inriktning) när fordonet framförs långsamt.
Leeasar idag en billigare elbil (kia e-niro) och det är inget större fel på den. Jag är inte speciellt bilintresserad och absolut inte märkestrogen på något sätt, snarare kostnadsmedveten och intresserad av en pålitlig säker bil som jag kan nyttja för att transportera mig mellan punkt A och B på ett relativt bekvämt sätt.
Med det sagt hade jag nog köpt en bakhjulsdriven Model Y om jag hade behövt beställa en ny elbil idag. Den ligger precis under 700k så det utfaller bidrag. Rymlig familjebil. Säker som bara den. Jämförbara modeller från andra tillverkare ligger på ca 600k +- 50k typ (dvs Kia Ev6, Hyondai Ioniq 5, Skoda Enyaq etc). Köper man teslan får man dock en hel del vettiga funktioner på köpet.
Vår leasing går ut om lite mindre än 2 år, så får se då vad som finns på marknaden så klart. Hoppas dock att det ska finnas en del begagnade model Y ute till försäljning vid det laget samt att begagnatpriserna kanske lugnat ned sig en smula så jag slipper köpa ny bil.
Stadskärnorna kommer säkert att utarmas, men sen när hyrorna sänkts och bla bla bla och krisen värkt ut ordentligt så blomstrar det upp en ny festlig pluralitet med lite uppstickare, som håller i några år tills de mer kapitalstarka kedjorna tagit över de bästa ställena och hyrorna höjts.
Som Sevedsplan! Jättetrevligt!
https://youtu.be/QdvjpGm74J4?t=262
Haha, Henrik Möller är så jävla bra! Min favorit är spritfesten!
Slow-teve innan älgarna kom på banan. 😀
Det där med vilken bil man tycker är bäst, det tenderar att starkt hänga ihop med vilken bil man har. Samma gäller för mig lovprisar den el-bil jag har, en bra kombination och kompromiss mellan att vara en bil och vara en
mobil. I mitt fall en Polestar 2.
Däremot har Tesla gjort det det helt rätt från början, satsat hårt på både bil och infrastrukturen.
Vi har i princip haft olika bilar varje gång vi bytt 😄 har väl blivit en övervikt åt Suzuki sista tiden dock.
Amazon -67, var den bästa bilen man kunde ha, då, när jag en gång hade en 😉
Helt anekdotiskt berättades det under min USA-resa i somras att fattigt folk inte längre har råd att handla i livsmedelsaffären. I stället är de hänvisade till KFC, Taco Bell McD och liknande snabbmatskedjor med dåligt käk och mycket kalorier. Kan nog bli lite utveckling på det. Kunde själv konstatera att priserna var hysteriskt höga jämfört med tidigare (vilket givetvis delvis hänger ihop med USD/SEK).
Nu har ju jag en modell 3 då men jag tycker faktiskt att Teslas enda fördel mot andra elbilar jag provat är laddinfrastrukturen. Den fungerar. Bilen är OK att köra men mjukvaran i kombination med använda sensorer är helt värdelös, vilket förvånade mig, När jag luskar runt på jobbet och bland bekanta visar det sig att även såna som börjar med att sjunga Teslans lov efter lite frågor medger att de är svårt irriterade på samma saker som ger mig blodstörtning, som att skärmen plötsligt slocknar, farthållaren plötsligt bromsar och att de satt in en slumpgenerator för att styra torkarautomatiken. Men det går ju inte att få kontakt med Tesla för att klaga på sådant. S kanske är bättre vad vet jag, men detta är för mig den första och sista Teslan. BMW i4 ser fin ut, för en som inte gillar SUV:ar.
Teslas laddnätverk är ju inte värt något i stora delar av Sverige.
Om man ska maximera körd sträcka/tid utmed större Europa-vägar så kanske det spelar roll men för de flesta som köper en en bil för att pendla till och från jobbet i mellanstor stad så spelar det ju ingen roll 99% av tiden.
Vilka andra laddnätverk jämför du med då? I vilka delar av Sverige?
För några dagar sen slogs det upp att nån myndighet lägger ut stöd för 22 eller om det var 28 platser i norra Sverige för laddstationer – som ska komma någon gång. Tesla Club Sweden arrangerar ett årligt elbilsrally Ystad-Haparanda-Ystad där största utmaningen är just att planera laddstoppen i norra halvan.
Vi gjorde en kort utflykt kring Köpenhamn i somras och hade vissa problem att hitta laddning. OK, vi är inte så hemma där. Vedbäk hade två stolpar vid tågstationen och gymnasiet, båda upptagna. Två till fanns förberedda, men ingen cigarr. Det blev CircleK för 500 DKK, visserligen hyperladdning 150kW+. Teslas nät fokuserar på långresor och undviker storstäderna, tills nyligen iaf. Och har alltid mycket mer än två platser! Sällan trängsel.
Inget snack om att teslas laddnätverk är överlägset alternativen.
Tycker också det är den stora skillnaden mot andra märken.
När jag körde elbil från Audi, var jag tvungen att noggrannt planera resan för att slippa laddångest.
Om man som jag inte har tillgång till testas nätverk förvånas jag hur svårt det är att ladda och då menar jag fundera ut hur det funkar att ladda på av denna leverantör. Det tog längre tid än själva laddningen, det ska loggas in skapas konton och dittlan och duttlan alla olika. Och,ja, jag va inte ensam Tim jag fick hjälpa flera andra så jag är ej ensam.
Sjukt mycket enklare att tanka fossilt, stoppa in kortet sen klart, inte svårare än att köpa en liter mjölk på ica
Det där med mattillgång i USA är ju ett problem som inte är grundat i den senaste recessionen utan mycket i att låginkomsttagare inte har den nödvändiga bilen, att stormarknader bara är tillgängliga med bil, att det inte finns vettig kollektivtrafik, att de jobbar skift eller flera jobb och inte kan handla på normala tider, etc osv.
Så det handlar inte nödvändigtvis om att “ha råd” med just maten, det är en massa andra faktorer som spelar.
Ja, om man tror på socioekonomiska effekter då förstås.
“Nej, Starlink i Ukraina betalas av amerikanska staten, inte av Musk.”
Elon själv säger att Spacex står för merparten av kostnaderna medan den amerikanska staten står för en mindre del. Är det kanske bara Washington Post som kanske inte haft hela bilden?
Vore det första gången för WaPo i så fall?
Kom ihåg att WaPo ägs av Bezos, som är svårt avundsjuk på Musk, som tvåa på både millijarderna och rymdraketerna. Kanske spiller över på nyhetssidorna.
Wapo anger väl de korrekta förhållandena, 30% staten, 70% Starlink. Men kontentan kvarstår – Musk betalade inte allt. Dessutom fick han en jävla massa marknadsföring på köpet som nog är värd några miljarder. Var nära att beställa Starlink som backup, men pga deras skitiga IT-system så gjorde jag inte det.
Du får gärna rätta mig om jag har fel men siffrorna på statens engagemang avsåg första leveransen och sedan har det levererats fler terminaler. Även om procentsatsen kvarstår är ju 80 MUSD från SpaceX sida en ganska rejäl insats. Din text gör väl ändå gällande att det rör sig om 0?
Dålig dag idag för Reinfeldt, hans efterträdare ska nu lämna in en motion om nej till höghastighetståg.
Själv säger jag spontant YES men sen …vem kan lita på en moderat i regeringsställning.
Jo känns bra. Skulle inte kännas säkert att sätta sig på ett höghastighetståg när man knappt klarar av att ta hand om en klassisk rälsbana.
Fråga till her Bloggaren. Kan man tänka sig att butiker flyttar runt lite i stället för att ta smällen om 10% hyreshöjning? Givet hur mycket butiksyta som står och kommer stå tom kanske det blir lite konkurrens för att attrahera verksamheter mellan olika köplador mm. ?
Det beror på vem man är och vilka kunder man drar. Självklart kan man få rabatt på lokalhyran om man anses dra in kunder och allmänt tillföra nånting till existerande hyresgäster. Systembolaget är ofta en önskvärd gäst t ex, och alla vill ju ha ett café eller matställe nånstans som gör att folk stannar längre.
Ja systembolaget får tom bestämma sina egna öppettider i en köplada/galleria, få hyresgäster i en köplats förunnat
Nja, jobbar själv med hyreskontrakt för en större butikskedja och dels har du problematiken med att man sitter på tre års kontrakt och där får du en långsam effekt, dels så innebär en flytt ofta andra kostnader så som etablering mm, det tredje och viktigaste är att fastighetsägarna i princip vägrar sänka hyrorna och hellre står med tomma lokaler för att bibehålla sitt fastighetsvärde som skapar ett fiktivt värde som de såklart är belånade på. Detta har skett länge i stadskärnorna men det sprider sig även till handelsplatser bedömer jag. Detta innebär i princip att de måste få en så pass låg fyllnadsgrad att de börjar backa innan de sänker hyrorna..
Typ så
Från och med i morgon börjar vi få betalt för att använda el (23:00- 24:00)
Återigen kör Sverige alla Zoner som samma pris
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Själv kör jag en 30 år gammal Volvo 940, ingen skatt, ingen övervakningsteknologi som spionerar på dig, väldigt lite elektronik som kan paja, billiga reservdelar och lätt att meka själv.