Det finns saker gemensamt bland de tre stora IT-entreprenörerna och kleptovisionärerna Steve Jobs, Bill Gates och Elon Musk. En är att de tagit sina idéer eller teknik från någon annan, men var de som kunde massivt kommersialisera och skapa en revolution, och en annan är att de hade visioner, Jobs en designvision, Gates en affärsvision och Musk en teknikvision. Men både Jobs och Gates var bra företagsledare som byggde företag som kunde leva vidare utan dem. Vilket visar faran med denna typ av supervisionärer och faran med personcentrerade storföretag om de blir enmansshower utan ett bygge av kultur och varaktighet bortom superstjärnan.
Steve Jobs och Steve Wozniak grundade Apple 1976, men det stora genombrottet med den första Macintosh-datorn baserade sig på (ur minnet) ett besök på Xerox Parc Bell Labs där man fick se en datormus och ett fönstersystem. Genombrottet baserade sig alltså på att man tog någon annans teknik och idéer och lyckades göra det till en kommersiell succé.
I fallet Apple handlade och handlar det om design. Både av fysiska produkter och såväl som människa-datorinteraktion
Wozniak lämnade 1985 tillsammans med Jobs, där den senare dock gick vidare och skapade visionärt som NeXT som sedermera blev Mac OSX, samt legendariska datoranimatörerna Pixar. Jobs kom tillbaka till Apple 1997 och lyfte bolaget med Mac OSX (som alltså också inte var Apples produkt ursprungligen), och sedan revolutionerande design som iPhone. Som inte heller var först. Ett svenskt bolag (namnet?) hade en touchskärmtelefon tidigare, men Apple fick det att bryta igenom och skapa den nya standarden för mobiltelefoner.
Vi pratar alltså om kleptvisioner och en kleptovisionär, som kan ta något från någon annan och skapa en revolution och kommersiell succé.
Men Jobs var också en företagsledare. Han byggde upp ett Apple, som nu elva år efter hans död är större än någonsin och som har kunnat leva vidare utan honom. Man har inte släppt några revolutionerande produkter, utan är numera evolutionära, men likväl har man lyckats behålla en kultur i Jobs anda.
Bill Gates ska ha kommit över koden till det som blev MS-DOS ur en kontainer vid ett universitet (verkligheten – köpte QDOS och vidareutvecklade), och lyckades ha visionen och entreprenörsskapet att göra det till en världsstandard och konkurrera ut exempelvis CP/M, som ska varit bättre. Sedan vände man upp och ner på världen igen med Windows 95 (inte första versionen av Windows, men den som kom när massmarknaden var mogen och Internet bröt igenom hos allmänheten), branschstandarden Officepaketet, och 90-talets stora hatobjekt Internet Explorer.
Gates lämnade som VD i januari 2000, 25 år efter han grundade Microsoft, men hade som företagsledare byggt upp ett företag som kunde leva vidare utan honom. I samma anda (inte nödvändigtvis positivt) och som idag är större än någonsin. Återigen en lyckad kleptovisionär – Windows 95 var ju knappast något nytt (någon som minns OS/2?), men timingen var perfekt.
Microsoft har alltid handlat om säljsiffror. Inte att vara bäst, snarare tvärt om, utan om att sälja mest. Affärsvision, inte designvision.
Elon Musk startade Zip2 som köptes upp 1999 och sedan en onlinebank som gick samman med Peter Thiels Paypal år 2000 och köptes ut av eBay 2002. Konceptet PayPal var unikt på sin tid och på sina sätt revolutionerande. Musk köpte in sig i Tesla 2004, och elbilar var inte direkt något nytt men hans teknikvision ledde till elbilens genombrott och revolutionerade bilbranschen. Hans teknikvision kring rymdfart har skapat i dag världsledande SpaceX, där tillämpning av modern datorteknik revolutionerat rymdfarten, men rymdfart var inte direkt något nytt det heller.
Musk är ännu en kleptovisionär inom teknik, som tillämpar modern teknik på gamla problem utan att titta på hur man löste saker tidigare och istället ritar om från början utan arv.
Men frågan är om han är en företagsledare som kan bygga ett företag som överlever utan honom? För likt Jobs och Gates så finns det en skrämmande personkult runt honom. Jobs jobbade på Apple i 25-26 år, elva plus fjorton år. Gates var VD för Microsoft i 24 år.
Det är nu 27 år sedan Musk startade Zip2. En karriär som entreprenör längre än Gates och Jobs (ok, Jobs mellanspelade med NeXT och Pixar).
Kanske dags att kliva åt sidan? Utspelen kring Ukraina visar allt mer att han börjar tappa kontakt med verkligheten, vilket bara är det senaste i raden av allt mer verklighetsfrånvända utspel från Musk, inklusive alla utspel om produkter och bilmodeller från Tesla, som aldrig levereras.
Tesla är inte revolutionerande längre. Man är fortfarande världsledande på elbilar, men har stagnerat utvecklingsmässigt under Elon Musks allt mer tvivelaktiga ledarskap, där teknikvisionerna inte längre kan realiseras i faktiska levererade produkter utan bara varm luft. Man kommer bli omkörda bildligt och bokstavligt, för ord är inte produktutveckling.
Det är dags för Tesla att bli ett moget bolag som utvecklas evolutionärt, och dags för Musk att gå vidare. Har han inte varit en företagsledare som kunnat bygga upp en företagskultur som klarar sig utan honom, utan där allt handlar om honom, så kommer Tesla ändå gå under förr eller senare.
Frågan är bara om han har självinsikten och mognaden som Gates och Jobs hade? Varken Jobs eller Gates framstod som så pass självupptagna som Musk gör. Det handlade sällan om dem, utan det handlade om deras företag och deras produkter. Inte jag, utan vi.
En sak som skiljer idag är det dopamin som fås genom uppmärksamheten i sociala medier – en drog så stark som någon annan. Den omedelbara belöningsmekanismen gör det svårare att sluta, precis som en kemisk drog. 1.
Musk kanske ska koncentrera sig på den där kolonisationen av Mars istället? En egen vision och revolution, om nu någon vill åka dit med en person som antagligen skulle göra sig till enväldig diktator över den röda planeten.
Och om Musk inte förstår när det är dags att lämna över, så kanske aktieägarna och styrelsen borde göra det?
Det verkar dock finnas gott om Teslaägare som köpt personen Musk istället för en bil. Vilket i så fall snarare visar på faran med personcentrerade storföretag. För Musk kommer lämna förr eller senare.
1. Ja, jag är som bloggare och aktiv C-kändis i sociala medier förstås medveten om dopamineffekterna i sociala medier och försöker hantera det. Jag säger inte att jag står över detta, för det kan vara ett reellt problem för många. Frågan är när efter drogberoende, sexberoende och spelberoende det kommer införas behandlingar för beroende av sociala medier. Antagligen kommer behandlingsmetoderna vara likartade, för det handlar gissningsvis om samma belöningsmekanismer och självförstärkadne beroenden. Det är okej att vara aktiv i sociala medier, men om det får en negativ inverkan på ditt liv så har det gått över till ett sjukdomstillstånd. Och ju större du är i sociala medier, desto större är risken. Ett problem är dock att i många fall är sociala medier en förutsättning för t ex jobb – värst naturligtvis för så kallade influencers.
131 kommentarer
Känns som att Musk detaljstyr alldeles för mycket. Tesla tar bort fungerande teknik och ersätter med obeprövade teknik med förklaringar om att det ska fungera lika bra eller bättre inom kort. Vilket inte hittills varit fallet för regnsensorer och automatiskt helljus där kameror ersatte de standardsensorer som används i bilvärlden i övrigt. Nu tas ultraljudssensorer för parkering bort och ersätts också med kameror. Besparingsivern gör att bilens datorer istället får jobba för högtryck för att känna igen sådant som sensorer klarat i många år.
Parkeringssensorerna också? Fuck. Jobbigt med en så stor bil som Model S om man ska bli beroende av Musk-teknik för parkering.
It never rains in southern California.
Ja. Till en början gäller detta nylevererade Y och 3. S får behålla sina sensorer ett tag till. Sen får vi se när Musk tröttnar på att underhålla kod för sensorer och deaktiverar dem på samma sätt som gjorts med radar.
För heljusautomatik så är nog kamera state of the art. Möjligen är problemet konflikten med mobiley, men jag tror det mer är att tesla valt ut andra områden att fokusera på, och inte orkat driva oproriterade funktioner.
Sedan är jag lite förvånad över bloggarens omsvängning. Tidigare har det inte setts väl om man kritiserat tesla.
Att ersätta hårdvara med mjukvara är något som bilindustrin sysslat med länge. Mjukvara är helt enkelt väldigt billigt jämfört med hårdvara.
Tesla har också bland annat tagit bort torpedväggen och golvet på några av sina senaste modeller.
Kan man ha polariserande solglasögon på sig när man ska framföra en Tesla?
Jag kan bekräfta att det går utmärkt att framföra en TM3 iförd Ray-Ban Aviator med polariserade glas.
Det låter bra! Jag läste en artikel i en lokaltidning häromdagen som handlade om hur många moderna bilmodeller med en pekskärm istället för reglage var bökiga att använda när man bar solglasögon eftersom skärmen skickade ut polariserat ljust.
En svensk variant är ju det att alla VD:ar som hamnar på Morgonsoffan i tv-studiorna går det alltid åt h-e för.
Om du inte kan namnet på vd:n till ett av de största företagen i Sverige = en bra VD.
“Årets svensk.”
Du har naturligtvis rätt. När det börjar handla om personen istället för företaget så går det åt helvete.
Det där var ett starkt inlägg. Snarare en essä än en blog. Honnör! Borde översättas och sändas till herr Musk personligen. Han kommer kanske att tacka dej, fast förstås inte nu, men om ett antal år.
Musk får väl betala en översättare själv, pengar har han ju inte direkt ont om…
Det där stämmer rätt bra, många gånger är de “mediala” VD typerna riktiga sopor när det kommer till att driva bolag medans de som många uppfattar som medialt dåliga eller borderline rädda för att stå på scenen är grymma på att driva bolag, bygga uthålliga processer och arbeta med bolagens kunder i det tysta.
Ett paradexempel på en VD som medialt var en katastrof men som bakom kulisserna var en klippan är en som jag faktiskt hade förmånen att se in action under mina år som ung konsult på fina firman, Kurt Hellström. Man kan orera över Kurtan men utan Kurt (och lite PA) inget Ericsson och CHS var riktigt jävla nöjd för han kom till ett städat hus.
Inte Bell Labs, utan Xerox Parc (Palo Alto Research Center).
Microsoft köpte Seattle Computer Products’ QDOS och fixade till det till vad som blev IBM PC-DOS 1.0 och sedermera MS-DOS. Dock tog det till någon gång på slutet av 1980-talet och MS-DOS 5.0 innan man som slutanvändare faktiskt kunde köpa “MS-DOS”; tidigare versioner såldes till hårdvarutillverkare som behövde göra större eller mindre anpassningar till sin egen hårdvara.
Har för mig jag hade disketter till MS-DOS 4.01 eller ngt sådant, men det kanske följde med datorn runt 1990?
Mycket möjligt. DOS 4.0 kom tydligen i juli 1988.
Var ganska lätt att få köpa OEM-DOS, har för mig att MS-DOS 3.3 var första vi fick sälja som liten pcbyggare runt -87. Fick bara säljas med hårdvara men det räckte med att en hårddisk eller processor var med i köpet.
Det låter inte helt orimligt. Det är ju knappast så att man fram till 4.x krävde maskinspecifika anpassningar för alla och i 5.0 så var helt plötsligt allt sådant borta, utan det var antagligen ett löpande arbete där det över tid krävdes mindre och mindre anpassningar och följaktligen var lättare och lättare att ta en “standard OEM Microsoft DOS” och köra på godtycklig IBM-kompatibel hårdvara. Jag har själv en “Microsoft MS-DOS version 3.1 Operating System” både “User’s Guide” och “User’s Reference”, dock utan tryckdatum. En del passager i dem tyder på att det är fråga om dokumentation som var avsedd för anpassning men att den här tillverkaren av någon anledning tryckte dem som de var.
Fick 3.20 med min första PC.
Nu är vi alla såklart intresserade av listan på framgångsrika företagsledare som inte låter sig influeras av andra?
Skulle inte vara ett svar på ditt inlägg, sorry.
QDOS (Quick and Dirty Operating System) tog för övrigt efter mycket från CP/M (som då inte fanns till Intel 8086/8088), inklusive en stor del av det ursprungliga programmeringsgränssnittet (API:et), men efter ett antal års ältande i domstol är jag ganska säker på att man till slut kom fram till att det inte var ett upphovsrättsintrång i Digital Research CP/M-80 eller CP/M-86.
Va?!? Var det inte Håkan Lans som uppfann datormusen, färggrafiken och sedan även GPS?? 😉
Datormusen uppfanns av Douglas Engelbart.
Ett roligt faktum är att Microsoft/Gates faktiskt räddade Apple från konkurs:
https://medium.com/cornertechandmarketing/why-microsoft-saved-apple-from-bankruptcy-930f530c18e6
OS/2 var faktiskt riktigt cool bortsett från buggar, halvdant utvecklingsarbete samt det faktum att den tidens pcn var för klena till att köra systemet. Att ersätta OS/2 med något annat i en pc var för övrigt ett intressant projekt.
Körde OS/2 typ 1992 – 1997, efter att jag testat Linux 0.1 (?) ett tag 1992. Sedan blev det Linux igen fram till jag växte upp och gick över till OSX 2003, och har aldrig tittat tillbaka igen.
Tacka finska staten för Linux, de finansierade till en del Torvalds arbete.
Han hade förövrigt lika kort stubin på den tiden som i dag 😉
Tja, Microsoft räddade Microsoft från anti-trustlagarna i USA genom att rädda kvar Apple.
Jag är mest impad av Steve Jobs. Vilken snubbe och vilka tankehopp han gjorde ! Och läs boken.
Finns i hyllan, inte läst dock.
Och ändå vägrade han modern sjukvård när han hade en sällsynt cancerform (men en variant som kan botas med modern sjukvård). Jag har förståelse för att folk griper efter halmstrån när det moderna inte fungerar. Men nog blir det allt lite konstigt när man väljer sig till kvacksalvare som första val.
Sen tycker jag det verkar finnas mycket om Jobs som inte var så bra. Men det får vi nog höra om 10 år till först.
Gates verkar ju ha varit en taffsare i Trumpnivå. (Det orsakade hans skilsmässa). Men det whitewashar han rätt fint med sina pengar som doneras.
(https://www.nytimes.com/2021/05/16/business/bill-melinda-gates-divorce-epstein.html)
Jag rekommendar Steve Jobs-biografin “Vandringen är målet”. Släpptes 1989. Kanon! Läsande av den utesluter förstås inte läsande av självbiografin.
Du är inne på nått.
Och så ska man konstatera att när musk försöker sig pås aker är det sällan han klarar av att göra detta fristående.
Boring company är ju ett fiasko i stil med att skåne skulle bli störst i världen på algodling (och att alla ska börja äta alger)
Teslas enorma satsningar på hans hobbyprojekt, Robotar nu senast. Men även diverse AI projekt och taxi. Tesla tappar så enormt som märke på alla “moon shots” som inte leder till bättre bilar. Det hade varit bättre om Musken tagit ut sina pengar och lagt dem på separata bolag.
Richard Branson – ett fjärde exempel eller en good guy?
Kan för lite om Branson. Går säkert att använda som exempel. Även Bezos. Men för en spaning räcker tre.
Utav dom tre så är det nog utan tvekan Bill Gates som gjort mest för mänskligheten och då menar jag inte Windows 95 men Bill & Melindas stiftelse som samlat in pengar från andra rika också.
Sedan kan man ju diskutera om mänskligheten ska vara så beroende av filantroper
i USA är donationer avdragsgilla till 100 %
MS-produkter är som att köpa en bil som kan koka kaffe, passa ungarna och gå ut med hunden men som aldrig klarar hela sträckan du vill åka. Sista 10% av resan måste du alltid gå själv.
Kan du utveckla vad du saknar i Windows som gör att du inte kommer fram…?
Nu tänkte inte jag specifikt på windows utan har de senaste dagarna suttit med word och svurit över alla finesser som inte riktigt fungerar. Det händer saker helt omotivierat när man försöker få designen rätt. Det är bara ett exempel, orkar inte utveckla, det finns för många. Om någon trivs med ms-produkter har jag inga problem med det, bara att gratulera.
Använder du möjligen Mac? Windows är knappast perfekt, men tycker det är lite väl mycket slentriankritik av ett operativsystem som för det allra mesta fungerar bra.
Ska man fortsätta din bilanalogi så är macOS en nästan exakt likadan bil som Windows-bilen, men med flashigare yttre, en mer ergonomisk ratt och en snyggare (men obekvämare) förarstol. Dock har den ett fyrkantigt tanklock så att den måste tankas på speciella (iGas?) tankstationer, kräver vägar med speciell iSfalt (men det finns adapterdäck till övriga 99% vägar) och kostar 50% mer.
Ubuntubilen är samma bil som Windowsbilen, men specialgjord så man kan göra vad man vill med den. Frihet! Friheten att få en bil där alla verktyg för service samt kompletta ritningar ligger i bakluckan (men det finns inga verkstäder som befattar sig med den…). Och friheten att vid var tionde start behöva öppna kommandotolken och exekvera 14 rader kod späckad med specialtecken för att starta bilen.
I slutet av förra årtusendet gick jag på apples slogan “think different” och köpte en macbook med det specifika kravet att den skulle fungera ihop med en ericsson T18 (tror jag det var) och tillhörande modem. Det var likadant där, det gick att få det att fungera men varje gång tog det en halv timmes meckande. När jag ville ha support skyllde de på varandra trots att både apple och ericsson hade lovat att det skulle fungera. Vill man ha en inblick i hur sopiga apple och deras produkter är så rekommenderar jag att kolla in Louis Rossmans kanal på youtube, här är en länk: https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8
Rossman har engagerat sig rätt mycket i “Right to Repair” rörelsen.
Så ja, med den mängd open source program som finns idag är det svårt att förstå varför man skall betala för operativsystem etc. Kör man open source och bygger upp nödvändig kompetens så lär man i längden ha en mycket trevligare IT-miljö. But that’s just my humble opinion.
Internet Explorer är än idag ett gissel för utvecklare… (mer i speciella miljöer där det körs, inte lika mycket på moderna publika webbsajter)
Ja, jag får återfall i PTSD-liknande symptom bara jag tänker på det. Sagt skämtsamt och inte respektlöst kontra folk som har riktig PTSD.
Jag tycker att Musk har varit en idiot under lång tid en av anledningarna att jag inte köpt en Tesla utan andra elbilar. Men två saker är jag tacksam för, att han drog igång elbilsutvecklingen i större skala och att han öppnat Teslas laddnätverk för icke Tesla (även om det tog nästan ett år efter han lovat det)
Man ska komma ihåg att marginaler för sålda Tesla bilar ligger på omkr 30% tack vare t.ex. många innovationer i produktions processerna och är idag ett bilbolag som inget annat bilbolag. Rekommenderar alla som är intresserad av industriell produktion att studera vad Tesla gör. Det är en sjukt snabb utveckling av bilarna jämfört med andra biltillverkare som pågår hela tiden. Om Musk slutade idag så skulle jag tro att Tesla fortfarande gå fram som en ångvält. T.ex. kan säga att med hans ledning har man tagit många innovationer som gjorts inom mjukvaruutveckling och applicerat det på traditionell produktion. De har också satsat på casting teknologi som verkar ha varit mycket lyckat. Dessutom lockar Tesla till sig de mest tallangfulla ingenjörerna i USA och det anses som en grym skola att utveckla sig i detta yrke (även om man sliter hund), inte otroligt att efter Musk så tar några av dessa hjärnor över om nu inte ägarna låter en traditionell VD ta över.
Ferrari har 50% bruttomarginal, är det för att dom tillverkar bilar på ett banbrytande effektivt sätt? Eller kan det också bero på att man kan ha större marginaler på lyxprodukter?
Tesla säljer inte sina bilar i vakum utan med konkurens med många andra bilbolag. Hur kommer det sig att en Tesla kostar like mycket i princip som andra bilar och de andra inte har 30% marginal.
Som flera redan skrivit här har Tesla redan optimerat bort för mycket. Det kommer att slå tillbaka på bolaget nu när andra biltillverkare kommer med alternativ där de är lite mera konservativa och tänker efter före. Detta kommer troligtvis att sänka marginalerna för Tesla.
Vi får se.
Håller med om detta. Än så länge är det ingen annan tillverkare som tjänar pengar på elbilar, möjligen tjänar BYD något. Tesla kan sänka priserna, blir tufft för många andra. Tesla har mycket effektiv produktion, gör bilar mycket snabbare än Volkswagen.
Mycket intressant att se om Cybertruck äntligen börjar tillverkas nästa år, beror kanske på om det finns tillräckligt med batterier till rätt pris. Personligen tror jag den kommer bli framgångsrik, har nackdelar men mer fördelar. Otroligt robust med lång livslängd kan man räkna med, och troligen billig att tillverka i stor volym. Perfekt för den amerikanska marknaden.
Svenska telefonen med pekskärm du tänker på är antagligen Neonode N1.
Den hade jag (förstås) helt glömt bort, tack för påminnelsen! Jag minns att jag dreglade över den, men köpte istället en begagnad Sony Ericsson P800, som man väl styrde med en liten penna på skärmen, à la Palm Pilot? Den var helt kass iaf.
För lite nostalgi, om länkar tillåts:
* https://smartson.se/test/telefoni-gps/mobiltelefoner/neonode-n1m/
* https://smartson.se/test/telefoni-gps/mobiltelefoner/sony-ericsson-p800/
Det ligger nog mycket i att Tesla kommer bli omkört. Det är ändå imponerande att de hållit i taktpinnen så länge.
Orginalet är ju ofta bäst, men resten hänger ju på hur produkten utvecklas. Själv minns jag Alta Vista och Yahoo som eminenta sökmotorer tidigt 2000-tal, men som de flesta andra går man över till det som blir bättre, så företagen kan knappast överleva på trogna kunder i längden.
Personkulten fungerar nog till viss del. Både Jobs och Gates har ju varit ansikten utåt, men Musk är ju lite överallt och beter sig tämligen besynnerligt. Ger honom fem år till som bilfabrikant, sen får han nog ge sig på något nytt projekt. Elbilar är ju inte revolution längre och visionärer blir aldrig nöjda.
Neonode hette bolaget som gjorde världens första mobil med geststyrning 🙂
De svenska mobilerna med touch screen hette Neonode. Detta var första “swipe right to answer”. Touchscreenen fungerade med ett rutnät av ljus ovanpå skärmen som bröts av fingret. Det finns fördelar men bland nackdelarna är att skärmen behöver en ram som stör designen. Hörde att Volvo personbilar använde samma sorts teknik senare. Troligtvis finns flera användningar.
Ericsson släppte en mobil med touchscreen (p990) två år före första Iphone modellen.
Den var dock förbannat oanvändarvänlig.
Ditt as jag ville ju briljera med den där kunskapen… typiskt. Nu sätter jag mig i ett hörn och är gubbsur.
Jag tror att det behövs mer än ett osund personcentrering för att det ska bli riktigt galet.
Inom fysiken finns något som kallas för negativ återkoppling.
Ett ganska bekant begrepp för en ingenjörer som oftast har en insikt om vad som kan hända ifall den återkopplingen är alltför svag.
Normalt borde aktieägarna vara en del i denna negativa återkoppling.
Men är aktieägarna ett gäng med anonyma kollektiva pensionsfonder eller svaga på andra sätt så kan det lätt bli fel.
Jag tolkar det inte alls så illa som du men så får jag väl erkänna att jag har både aktierna, bilen och ett stort intresse i Tesla.
Dock djupt besviken på Elons Ukraina-hjärnblödning.
Jag tror Tesla skulle må bra av att han gick vidare. Kursen skulle nog kollapsa men Tesla har redan escape velocity och kommer dominera allt de tar sig för.
Elon har uppenbarligen en lite skev verklighetsuppfattning för visa saker, som när han vill skicka en miljon människor till Mars med tusen Starships. Mars är lika ogästvänlig som månen. Kanske om några tusen år att det kan vara möjligt, men definitivt inte under hans livstid, helt oavsett vad han vill eller hittar på.
Nej, Mars är visserligen en ogästvänlig plats, men inte så extremt ogästvänlig som månen.
Inte långt ifrån.
1% av jordens lufttryck så nära nog vakuum för att praktiskt sett vara vakuum (motsvara någonstans mellan 30 och 60km upp. Medel temperatur på -60 grader alltså jämförbart med antarktis osv.
Mars är långt långt lång ogästvänligare än det mest ogästvänliga platsen på jorden, där det idag bor 0 personer permanent.
Det säger jag som egentligen anhängare av att kolonisera Mars, men Musk inte bara trivialiserar ogästvänligheten utan han är helt ute och fantiserar om logistiken kring det.
Tillräckligt lufttryck för att flyga helikopter …
Jag är inte heller säker på att Musk kommer att lyckas, men han får full poäng för ambitionsnivån, och han har redan åstadkommit en hel del på vägen.
Vilken är den mest ogästvänliga platsen på jorden som du syftar på? På Antarktis finns permanentbebyggelse, och folk bor där rätt länge i taget. Den stora skillnaden mot Mars är förstås att det är lätt att försörja Antarktis med förnödenheter.
En permanent bas på månen är förstås ett lämpligt delmål.
Tycker det här påminner mycket om barnen i grottan i Thailand-grejen där Musk twittrade en massa konstigheter och satte sig själva i fokus för den pågående operationen.
Självklart kan ett geni och företagare inte tillåtas ha fel värdegrund.
Man kan notera att inte bara Musk, utan även hans produkter, sjönk i aktning hos en del när han gjorde bort sig om det ryska kriget i Ukrania.
Är det möjligt att tycka om musik trots att den är komponerad av en pedofil?
Ukrania-> Ukraina, förstås.
Ja de flesta som tänker fel yppar det inte heller.
Men att säga fel sak är inte det samma som att handla fel, Musk stödjer ju Ukraina i handling.
Hans brott är snarast att vilja förhandla, inte eskalera!
Fast då hade det ju varit bra att vara konsekvent också, eller hur?
Folkomröstningar i donbass och krym skall naturligtvis kunna leda till att dessa lämnar UA och övergår till RU. Men Taiwan ska lika naturligtvis inte alls få folkomrösta utan Taiwan tillhör fastlandskina, och därmed basta!
Andmar. Kroatien, Bosnien och Kosovo ansågs ha rätt att lämna forna Jugoslavien.
Där satte USA och Europa en ny standard, den är inte lika välkommen när tex Barcelona med omnejd vill lämna Spanien.
Det är bara att inse att den starke avgör vilka som har rätt att bli egna länder ( USA).
Befolkningen i Donbas har som sagt redan röstat för att tillhöra Ukraina. Om det ska hållas fler omröstningar om den saken så ska dessa organiseras av Ukraina och genomföras i enlighet med Ukrainas författning.
Anders,
Det är ju Ryssland som vill bryta ut delar av Ukraina och ansluta dem till Ryssland, inte folket som bor i dessa delar.
Mycket intressant tycker jag!
vill gärna kommentera det LW skriver om sociala medier:
“En sak som skiljer idag är det dopamin som fås genom uppmärksamheten i sociala medier”
slutsatsen blir nog Sociala medier kan nog vara bra med moderation och bör nog inte överkonsumeras
detta accentueras av kursen “The science of wellbeing” på Yale university
I en föresläsning framgår att det finns en korrelation mellan olika saker och hur lycklig man blir:
tex: lönehöjning bruker göra de flesta glada och korrelationen är 0,1
att köpa en fin grej och korrelation är 0,1
att vara ut på sociala medier tex facebook, instagram etc där är korrelation dubbel dvs 0,2 MEN
MEN den är negativ dvs man blir mindre lycklig av sociala media
detta enligt Lauri Santos professor i psykologi på Yale univerity
Jag råkade en gång hamna på en föreläsning som hölls av folk från falskboken och blev till min förvåning fysiskt illamående av att vara i samma rum. Den korrelationen var betydligt högre än 0,2… 😬
Musks Putinkärlek och att se mellan fingrarna för alla ryska övergrepp blev för mycket för mig. Kommer aldrig någonsin köpa en Tesla så länge han sitter där han sitter.
Som ägare till 2 tesla både jag och frugan har 3or jag får tillbax det jag gav för min 620 och frugan kan få 50k mer än hon gav för sin.
Men samtidigt finns det inget bättre att byta upp sig till. .bara som svensk att knyta näven och bli förbannad som vanligt.
Nu är vi alla såklart intresserade av listan på framgångsrika företagsledare som inte låter sig influeras av andra?
Apples iPod (om nu någon minns att det fanns något som heter MP2-spelare) var en kopia av Bang & Olufsens design på deras telefoner.
Och Microsoft kopierade Lotus Office-paket.
Finns Lotus kvar?
Och genom att lägga in Explorer i Windows konkurrerade man ut Netscape.
Som skrivet mer affärsmän än nyskapare.
Åtminstone en av delarna i MS Office köptes in från ett mindre bolag, nämligen Powerpoint.
Microsoft Office var inte en kopia av Lotus Office-paket (som hette Smartsuite). Microsoft slog igenom på applikationssidan med Excel som gav kalkylprogrammen ett riktigt grafiskt gränssnitt.
Lotus ägde kalkylmarknaden (inte Officepaketmarknaden) med Lotus 1-2-3 som var teckenbaserad med små grafiska inslag (t ex just grafer) precis som MS-DOS. Excel utnyttjade Windowsgränssnittet på ett helt nytt sätt. Fram tills dess trodde Lotus att de hade det ultimata gränssnittet. De menade att / (bråkstreck shift-7 på svenskt tangentbord) var branschstandard för att få fram menyer. Har ett svagt minne (som kan vara falskt) att de till och med sökte patent på det för att kunna licensiera ut det.
Lotus lanserade 123 för Windows som blev en sämre Excelkopia. Man lanserade motsvarigheter till Word (Ami Pro) och Powerpoint (Freelance) men de var inte lika bra. Microsoft tog även över ordbehandlingsmarknaden, inte från Lotus men väl från Wordperfect som hade en liknande resa som Lotus.
Här kommer ett inlägg från en Space X-nörd. Många bedömare (inkl jag själv och Wilderäng!) tror att Musk alltmer kommer släppa Tesla och fokusera på Space X i
*sorry* stället. Där finns fortfarande enorma ingenjörsutmaningar att ta sig an, medan elbilsbranchen har börjat mogna. Starship som byggs av Space X är revolutionerande rakt igenom (om de lyckas). Och deras befintliga Falcon 9 har tagit mer än 50% av världsmarknaden, trots att det gjorde sin första flygning så sent som 2016.
Låter vettigt, risken är att spacex som saknar konkurrens tuffar på utan maximal utmaning för musk och han fått för sig att revolutionera inte bara hur en elbil designas utan även hur den massproduceras.
Starship är både en enorm möjlighet och en väldig risk för SpaceX. (Att den inte kommer nå fullt ut till Musks visioner är tämligen självklart men den kan ju bli “lyckad” ändå). De har i princip övergivet Falcon 9 (utvecklingsmässigt och till viss del tillverkningsmässigt) och satsar alla pengar de drar in i Starship som trots allt ännu har långt kvar. De har dessutom valt att göra Starlinks ekonomiska framtid beroende av Starship, inte heller jättestabilt.
.
Missförstå mig inte, jag tycker om teknik och tycker Starshipprojektet är häftigt. Men jag ser fortfarande många olösta problem, speciellt om alla delar ska återanvändas snabbt.
Amerikaner har ju alltid hänfallit åt peesonkulter, och svagsinta européer har ju i sin tur under efterkrigstiden härmat USA. Men jag antar att de som hyllat Musk som nån slags frälsare kanske inte räcker upp handen nu.
Vet inte hur många i världen som bryr sig om Ukraina. Brydde vi oss på denna blogg mycket om när Armenien utsattes för etnisk rensning nyligen, och på gång nu igen? Och alla andra ställen detta pågår i detta nu.
Lite svårt att se vad det där har med mitt inlägg att göra.
Men du menar nog att Nagorno Karabakh, som enligt alla internationella avtal är azeriskt territorium men delvis ockuperas av Armenien, utsattes för etnisk rensning. För så vitt jag vet har kriget inte nått armeniskt territorium.
Men det är ju mer synd om armenierna eftersom de har blivit folkmördade av turkarna en gång i tiden.
Eller så kan man se det som att den som blivit förtryckt och folkmördad borde inse värdet av internationell rätt.
Märkligt inlägg. Delvis för att det inte har med BDs inlägg att göra. Men än mer då tonen antyder att då vi tydligen inte brydde oss om krigen mellan Armenien och Azerbadzjan(stavning?) så ska vi heller inte bry oss om kriget i UA?
Kan bara instämma på det där med sociala medier. Enda sedan jag raderade mitt twitterkonto och håller mig borta från all instagram och liknande, har min mentala hälsa ökat nämnvärt. Och då är jag en privatperson utan någon följarskara. Jag kan tänka mig hur det är för någon som har miljoner (?) följare som Musk.
Jag har svårt att inte bli lite imponerad av sådana personer. Inte för att dom är snuskigt rika eller kända utan för att dom verkligen brinner för det dom gör. Jag killgissar att MÅNGA riktigt stora företagsledare har en hel del bokstavskombinationer och svårstavade diagnoser. Absolut inte nedverderande menat till mäniskor med diagnoser utan bara en allmän tanke.
Kanske ett nytt sätt för läkemedelsföretag att tjäna pengar sälja diagnoser på burk. Ta dessa piller tre ggr/dag i tio dagar så får du garanterat ADHD. Självklart ironi men samtidigt inte en omöjlighet med tanke på hur pengasugna vissa är. 🙂
De flesta människor har inte neuropsykiatriska diagnoser. De flesta människorna med neuropsykiatriska diagnoser är inte geniala företagsledare. Tvärtom har de låg sysselsättningsgrad och låga inkomster. Det är mer korrekt att säga att personer som Musk är framgångsrika trots sina diagnoser, inte på grund av dem.
Sa aldrig att alla med diagnoser var stora företagsledare.
Läs det jag skrev igen. Speciellt ordet IRONI… Eller ville du bara visa att du kunde stava till neuropsykiatriska diagnoser flera gånger?? 😉
Nej, jag ville bara påpeka att du inte vet vad du pratar om.
Enligt dig.
Jag har inte behovet att hacka på andras funderingar, frågor mm för att försöka höja mig själv, Det behovet verkar du ha. Jag tycker synd om dig.
Vad jag vet med 100% säkerhet är att jag inte gillar dig. Vill verkligen inte ha dina åsikter alls men jag önskar dig ändå en trevlig dag.
Det finns en teori om fem nivåer av ledarskap (Level 5 leadership) som liknar väldigt mycket det som belyses i artikeln, att de riktigt framgångsrika ledarna är de som även kan lämna efter sig en hälsosam och vinnande företagskultur. När jag läste om detta på LTH för 10+ år sedan vill jag minnas att det bara en liten doktorsuppsats eller liknande från någon av the Ivy Leauge. Nu verkar det däremot, efter snabb googling, vara något vedertaget och eftersträvansvärt. Kul!
Sandy Munro är en gigant i bilbranschen. Här är en längre intervju han gör med Elon Musk:
https://www.youtube.com/watch?v=YAtLTLiqNwg
Här kan vem som helst bilda sig en egen uppfattning om människan Elon Musk.
Munro om intryck från SpaceX efter ett besök där:
https://www.youtube.com/watch?v=S1nc_chrNQk
Jag misstänker att svenskar kan gilla Elon lite extra så som hjälteingenjör, en Ericsson eller Bolinder.
Och ja han borde åka till Mars och runda av sitt liv med att bli en odödlig historisk figur.
Jag hade en smart telefon med touch flera år innan iPhone kom. Palm pilot var tidiga, och sedan Nokia men framförallt var det Windows Mobile med HTC/Qtek i spetsen som slog brett på företag. BlackBerry var en annan aktör med smartare telefoner.
Kanske oundvikligt att företag ofta har en stark grundare som tar mycket plats, men för att överleva på sikt måste man rationalisera bort sig själv, våga göra förändringar och delegera.
Det är lite som ett rockband som fastnar i samma spår och till slut blir obsolet.
Det är dock bevisligen inte lätt att släppa kontrollen och låta andra få tid i rampljuset.
Hade också en Qtek S100. Trevlig telefon på sin tid, så länge man inte fick slut på batteri, då behövdes en dator och sladd för att återstarta den..
Det fina med iPhone och Android var väl egentligen AppStore, utbudet och köpprocessen var svagheten hos föregångarna, inte hårdvaran..
Nyhet från NASA för morgondagens elbilar och flyg på gång. Då hänger tågen inte med.
https://www.dagensps.se/teknik/nytt-lattviktsbatteri-elflyget-fralsare/
Ingen personkult kring Gates som med Jobs och Musk.
Det börjar med en vision och förnimmelsen om att en produkt ska lyckas. Så byggs en hype upp. I botten har man få oftast en kärna med begåvade och hängivna anställda. Sedan skaffas en form av PR-gestalt som ska missionera och få många duktiga och arbetsvilliga att haka på tåget. När det är gjort kan man på allvar börjar växa. Sen kommer den där tråkiga fasen. Den där PR-gestalten får hybris. De många duktiga och arbetsvilliga har antingen hamnat på väl avlönade positioner och behöver bara sitta lugnt i båten alternativt har man sagt upp sig när man förstår att allt arbete man lagt ner har resulterat i att PR-gestalten får sola sig i glansen. Då blir företaget ”moget”, dvs. man har återkommande intäkter på något som man redan utvecklat och betalat för.
Nu när Musk verkat get upp att vara “diplomat” så kan en börja följa teknikutvecklingen igen, Nedan är en intressant discussion om autonoma system som inte är endast Tesla fokuserat.
https://www.youtube.com/watch?v=0FFx1wAt-Jg
kommer inte att köpa en Tesla. Väntar nog in billigare och enklare alternativ en det som finns idag och kör vidare med snålkörning i stället i min dieselbil (passat).
Jag väntar fortfarande på teslas skottsäkra pickup. När kommer den? 😀
Bloggaren säger att Elon Musk är en dålig företagsledare för om han lämnar Tesla kommer det att gå sämre för Tesla.
Så ju bättre han är, desto sämre är han?
Putin är en väldigt dålig ledare för Ryssland men om något får för sig att göra världen en tjänst och ta honom av pinnen så finns det risk att just Ryssland faller samman i smådelar (vilket kan ses som dåligt för just landet Ryssland men bra för alla andra). Hur resonerar du i det fallet?
MX: du får lov att lägga lite mer rubel på ditt översättningsprogram….
Troll !
Om du läser mitt inlägg som proryskt så tror jag du ska träna på läsförståelse.
Man måste ju respektera Jobs/Gates/Musk för vad de åstadkommit, mycket bra har ju kommit ur det.
Jobs dog ju i förtid, men både Gates och Musk har ju med tiden spårat ur… Gates är visserligen kanske mer anonym, men han är fanimig otäckare med sitt prat om en överbefolkad jord och arbete med a monopolisera vaccinbolagen under hans fana.
Vad har du för källor på att de har gjort gott? Det är väl mycket en värderingsfråga åtminstone? Apple jobbar stenhårt för att förhindra att vi skall kunna laga våra köpta produkter och utan ms word hade knappast särskrivning varit så utbredd.
Jag kör Tesla och följer Musk på Twitter. Din fina analys Lars samt Musks twittrande senast för en stund sen gör att man blir mycket tveksam till företaget. Högst osannolikt att jag väljer Tesla igen även om jag är nöjd med bilen.
Hur stor är risken att Musk lämnar över info från Starlink till ryssarna?
Hur stor är risken att Musk lämnar över info från Starlink till ryssarna?
Tämligen liten, tror knappast han vill tillbringa resten av sitt liv i Ryssland.
Så gott som alla framgångssagor står på en grund någon annan har byggt. Hur förtjänt den som skördar framgången är varierar stort. Inlägget var en bra genomgång av dessa herrar fast vi lägger vikt vid olika aspekter hos offentliga personer beroende på egna intressen och käpphästar. För mig förenas de framförallt av sin outspädda framgångssträvan. Det är inte svårt att bli rik, men utan geni och/eller tur kräver det fokus över gränsen till besatthet efter något åtråvärt de flesta av oss inte kan mönstra – pengar, makt, anseende,… Herrar Jobs, Gates och Musk kunde.
.
Två adjektiv jag ofta saknar i texter om Musk är ’oärlig’ och ’vårdslös’. Nu saknar jag energi för extrem detaljrikedom, men ska ge ett par exempel. Oärligheten är trivial att exemplifiera- hans outtröttliga hävdande att han grundade Tesla och PayPal. Märkligt att ljuga om sånt, eller? Säger det inte något om hans person? Skrytmåns? Det finns många fler och mycket allvarligare exempel. Vårdslöshet är en annan paradgren. Som att stryka radar från stycklistan med motiveringen att man ändå måste välja vilken sensor man ska lita på när de är i konflikt. ”Och då föregår vi realtidsbeslutet genom att bara använda optiska sensorer”. Låter kanske vettigt för någon som förstår att radar kostar pengar eller har en flummig uppfattning om att komplexitet kan vara en risk i sig själv. Men man måste o- eller medvetet ignorera vitsen med att mäta på flera sätt när det är livsviktigt att det blir – om inte rätt, så i alla fall inte uppåt väggarna fel. Även här finns fler exempel, dock inte mycket allvarligare.
.
Mot den bakgrunden ser jag Musks obegripliga Ukraina-utspel som en upplysning om att Musk har en häst med i loppet på något ännu icke uppenbart vis, oavsett om det gäller att förhandla bort ukrainsk mark eller att tigga statliga pengar för Starlink. För Starlink har jag förresten fått intrycket att han tar helt normalt betalt av Ukraina. Om det är sant är han en gniden men ofullbordad bidragsbedrägare som ville ha betalt två gånger.
Efter att kontrahenterna gjorde upp i godo när Eberhard stämde Tesla så får både han och Musk (och tre till) kalla sig grundare av Tesla. Fastslaget i domstol, alltså.
Då kan det väl inte vara ljug?
https://www.cnet.com/culture/tesla-motors-founders-now-there-are-five/
Vad gäller Paypal så är det lite småkomplicerat. I korthet så slogs ett bolag ihop med Musks bolag (vad-det nu-hette) och blev så småningom Paypal. Inget av de ingående bolagen hette inte Paypal innan dess.
hette inte -> hette
Microsofts stora lyft var att IBM valde MS-DOS som operativsystem i sin PC. Microsofts stora lycka var att IBM inte köpte MS-DOS utan licensierade det. Jag tvivlar på att det hade blivit något stort av Microsoft utan det.
Musks stora underliggande vision är en mycket, mycket långsiktig överlevnadsvision.
Det fanns en ganska omfattande personkult kring Steven Jobs också.
Ja, det påpekades i artikeln, vilket jag tydligen lyckades missa vid första genomläsningen.
“personcentrerade storföretag”
Det gäller också personcentrerade nationer.
Det farliga med karismatiska och entusiastiska företagsledare som jobbar 24/7/365 är att dom ÄR sina företag. Det är naturligtvis helt OK men: Dom kräver att även dom anställda skalla ha samma entusiasm, dvs 24/7/365 vilket förr eller senare sätter sina spår.
När Apple tog fart för några år sedan sov de anställda på golven inne på kontoren och gick klädda i T-shirts med texten “Working 80 hours a week and loving it”. Det där håller ett tag men förr eller senare tar bristen på återhämtning och vila ut sin rätt.
När väl utbrändheten slagit till inses att man aldrig skall förälska sig i en juridisk person ty den kärleken blir aldrig besvarad…
Jobs var ju å andra sidan ganska usel chef (och därför fick lämna), han delade upp sina anställda i A-team och B-team å hettsade på om rivalitet internt i bolaget och fick en jäkla massa att gå in i väggen. Men ofta förtränger man de negativa sakerna och minns de positiva. Hade twitter och liknande funnits under den tiden kan jag garantera att Jobs hade släppt ut både en å annan groda ur sin mun.
Gates är bättre på att hålla tyst, också samma som Jobs att det fanns inte de kommunikationskanalerna då och idag är han för gammal för att röra om i grytan.
Vem skulle ersatt Musk? Enda som var liknande framåtblickande var ju Diess och vi såg ju hur länge han fick leda innan de andra gamla stofilerna tyckte att nä “Det var bättre förr”, och Diess fick gå å de saktade ner.
Folk kan säga “Jag kommer aldrig köpa en Tesla pga Musks uttalande” så mycket de vill, men gång på gång har marknaden visat att det är ytterst få som håller liknande löften utan relativt snart nog glöms delvis vad som sades och delvis ens löften och är produkten fortfarande världsbäst/ledande/i toppen så kommer tids nog även den skaran folk köpa en Tesla.
Som någon annan skrev här “Vafan tesla tar bort ultrasonic sensorn, varför det? kommer gå åt helsike har fungerat bra hela tiden” Det är sånt tänk som gör att befintliga biltillverkare hamnar mer å mer på efterkälken. OM Tesla lyckas att prestera lika bra med deras nya kameror och smart mjukvara som med den sensorn, men utan att behöva betala extra för den funktionaliteten? Ja då är det $115 extra ren vinst på varje såld bil, än bättre marginaler och konkurrenterna får det än svårare.
Om de efter X tids försökande inte lyckas prestera lika bra som med sensorn, då är det inte svårare än att börja använda den igen och retrofitt:a de bilar som sålts utan. Så visst är det bra att försöka om man tror man kan lyckas, snarare än fortsätta göra som alla andra och stagnera (Likt bilindustrin de senaste decennierna och varför Tesla lyckades och nu dominerar).
En anledning till att Asiatiska biltillverkare ligger i topp vad gäller kvalitet är att dom har en något mer konservativ inställning till att införa “det senaste”. Asiatiska bilar har ofta äldre men fungerande och beprövade lösningar som resulterar i tillförlitlighet. Är det inte det man vill ha i första hand?
Tidigare kunde biltillverkarna använda mogna äldre kiselprocesser eftersom en bils motorstyrning inte kräver våldsamt med processorkraft. Nu när man utvecklar självkörande bilar och tvingas trycka in mängder med processorkraft för de algoritmer som skall utvärdera omgivningen med Lidar, kameror etc tar man till kiselprocesser som man VET har åldringsfenomen. För den som kan hosta upp en mille för en sådan bil och sedan byta om några år är det inga problem. Men att köpa en ett antal år år begagnad där man dessutom måste vara beredd på att ersätta batteripacken är en annan historia. Dessutom är bilarna nu så komplexa att verkstäderna har svårt att hänga med i kompetensutvecklingen. Bristen på skolade verkstadsmekaniker, inte minst med högspänningscertifikat är märkbar.