Dags för en liten anekdot från den ständiga pulsmätaren i den svenska ekonomin, nämligen taxichauffören i Stockholm. Denna gång i form av en egen Uber-åkare med en ny fin Mercedes. Beskedet är att han nu måste köra även på söndagar för att ha råd med räkningarna och maten, och även hamstrat extra dunkar med AdBlue till dieselhybriden.
Taxichaufförer är ofta en bra källa till anekdoter och temperaturmätare, oavsett om det är i Sverige eller på resa utomlands, och när de väl pratar så pratar de gärna och mycket.
Ja, jag gillar Uber. Mycket praktisk tjänst – man vet vad det kostar, men vet vem som kör och man behöver inte pilla med några pengar utan bara dubbelklickar med ApplePay i appen så löser sig allt. Riktiga digitala korrekta PDF-momskvitton till företagets bokföring får man också, utan att behöva skanna in knöliga papperskvitton.
Jag åker i någon svart Mercedes, ett år gammal som chaffisen köpte när han gick över till att bli egen på Uber. Kostade en slant, men han verkar kunna leva på det ändå. Jag nämner att begagnade bilar har blivit dyrare också.
Han kontrar med att kund berättade att kunden hade satt upp sig på en bil för två miljoner kronor – jag frågade inte vad för bilmodell – och väntetiden var två år. Man kunde köpa en begagnad av samma modell, men då kostaden den två och en halv miljon. Så mycket var det tydligen värt i prissegmentet att slippa vänta på leverans.
Själv brukade han ta ledigt på söndagar, men allt har blivit dyrare – el, diesel, adblue, maten, så nu kör han även på söndagar för att inte tappa i nettoinkomst. Den egna företagarens förbannelse och privilegium.
Prishöjningarna på det bröd han brukar köpa är från tidigare 19:80 till idag 32:90. Tomater slutade han köpa när de nådde 60:-, oklart vilken storlek på förpackning. Elen har blivit dyrare. Dieseln. Förut betalade han 5000-6000 för dieseln per månad, nu 10 000:-. För att inte tala om AdBlue. Bilen hade börjat varna för att AdBlue behövde fyllas på, men det var slut på alla bensinmackar. Till slut hittade han det hos Mercedes och köpte på sig tre dunkar. Det går inte att bli stående med en bil som vägrar köra för att AdBlue är slut.
Han tyckte det var fel att sänka skatten på bensin och diesel – priset är ändå tillbaka efter någon månad, men pengarna hamnar i bensinbolagens fickor istället för hos staten. Om man så skulle slopa skatten på bränslet helt, så skulle priserna inom ett halvår vara på samma nivå igen. Då är Uberchaffisen ändå en storkonsument av bränsle, och det är en helt avgörande utgift för att han ska få sin inkomst i firman.
Jag håller med, men så är det inte valår för mig och jag behöver inte köpa några röster. Skattesänkningarna ökar bara efterfrågan och driver tillbaka priserna till samma nivå igen.
Chaffisen kunde fortfarande öka hur mycket han kör och därmed sina inkomster för att kompensera för prisökningarna. Värre är det för den anställde med kollektivavtal och 1.2% i central lönehöjning. Där finns ingen möjlighet att öka inkomsterna.
Och då kommer ändå de stora prishöjningarna efter semestern. Många företag håller bara ut nu och hoppas på guld och gröna skogar fyllda med regnbågsfärgade enhörningar till hösten. Men det blir nog inte riktigt så.
Samtalet med Uberchaffisen är förstås bara en anekdot, men en anekdot från verkligheten. Så får vi se vad som händer med taxipriserna när det blir slut på AdBlue, utom för min uberchaffis med sina extra dunkar. Annars kan man ju ta bussen. Som också behöver AdBlue …
25 kommentarer
Mina lokala bussar körs på biogas, så de struntar nog högaktningsfullt i om det finns AdBlue eller ej.
Ja fordonsgas har väl bara dubblats i pris på 2 år?
Om man kör upp diesel för 10 papp i månaden, plus att det rimligen finns en kostnad för bilen också, antingen synlig som leasingkostnad eller dold i form av icke-avkastning på pengar bundna i cashad bil plus värdeminskning, borde alternativkostnaden för att köra elektriskt (Tesla eller annat) vara en no-brainer…
Nu kanske man vill köra en statusbil, och då väljer man en Merca.
Såg en Mercedes EQS (Taxi Stockholm) på Arlanda förra veckan. Tyvärr tog nån annan den, så vi fick åka Skoda Diesel…
Är du säker på att det var en diesel? De flesta taxiåkare som kör Skoda idag kör Octavia med gasdrift.
Visst kan det finnas en viss logik i det – men det måste ju finnas ekonomi i verksamheten också…
Du skulle tipsat han om att LIDL denna veckan säljer sitt valnötbröd för 15kr ifrån normala 21.90kr. Osäker dock på vad tomaterna kostar. Men inte kostar de väl 60 kr/kg längre.
Dessutom kanske han skulle valt en Prius istället. Verkar ha blivit en dyr läxa.
Besökte för övrigt Munchen förra veckan, där körde vissa taxis Maserati. De flesta var dock plastiga Mercedes C-klass
Tomater smakar snart inte tomater. Köpte dock ett paket Romantica senast, 400 gr kostade ca 45 kr.
Veckans hembakade (nåja, är väl halvfabrikat för affären) kostar ofta 15 kr, ofta typ grekiskt bondbröd. Vill man ha något annat är det bortåt 30 kr.
Eller höja priset mot kund, det måste vara samma situation för alla åkare och inflationen hamnar förstås också på taxiresor,ä. Nu verkar han försöka ta kostnaden själv genom att jobba mer men svårt att jobba 8 dagar i veckan om han ska fortsätta sin inslagna väg.
Du kan inte som taxiåkare själv sätta priset mot kund, särskilt inte om du kör för Uber. Körde taxi själv under studietiden och vi hade förvisso en fastpristaxa som gick att välja där man själv kunde sätta vilket fast pris som helst för en körning men mycket var avtalskunder som färdtjänst, flygtaxi med redan satta fasta priser mm.
Och i fallet Uber sätts ju priset i appen när man bokar resan så där har nog inte föraren mycket att säga till om. Det man kan göra är väl att kvalificera sig för deras lite flådigare tjänst (är det den som heter Black?) för att eventuellt få lite högre intäkt.
Flygfotot korrekt tolkat. Nerifrån och upp: Storvreten/Tumba, Alby/Norsborg/Hallunda/Fittja, Ekerö, Lovön/Drottningholm, Vällingby/Sumpan
Man ska inte fnysa åt att gå ut i verkligheten och prata med folk även om det blir anekdoter av det. Många som tillämpar det t.ex. fungerade det ju helt OK för Steve Eisman och Frontpoint när det begav sig! Finns fler exempel så helt klart intressant.
Bränslekostnaden för att köra mellan Göteborg och Stockholm ligger på 8-10 kr totalt för hela sträckan OM man räknar på ett genomsnittligt personbil driven med el inköpt till produktionspriset på någon av de stora solenergianläggningar som nu byggs lite överallt i världen där man har bra med sol.
.
Kostnaden för chaffisen då? Tja, bilen är snart självkörande.
.
Tror vi kommer att få det rätt bra framöver. 🙂
Bara av nyfikenhet – “Tja, bilen är snart självkörande”. Vad är “snart”?
Beror på vad du har för krav. För att ligga och lunka på motorvägen så är det idag (eller igår …).
.
Sedan kan man ju alltid definiera svårare och svårare användningsfall men dessa kan ju vara svåra även för människor. Skulle tippa att den bästa självkörande tekniken redan idag är säkrare än en genomsnittlig förare. Vad som sedan är juridiskt acceptabelt och riskfritt är ett lurigare problem. Det är nog där det ligger just nu.
En torr sommardag runt lunch klarar de nog minst lika bra ja, det stora problemet är ju att väder finns och att planeten roterar. Men det är bara en tidsfråga innan man löser det. Det läggs stora summor pengar på detta just nu då där är många som vill vara först.
Det är olagligt men det går att få en “optimering” av mototstyrningen där helt enkelt Adblue-systemet kopplas bort. Annars kan man tillverka sin egen urea…
Men det är ett riktigt pissjobb!!!
Häpp. Käka mycket blåbär innan så kanske nyansen stämmer!
Det kan bli ganska dyrt att koppla in adblue-systemet igen.
Pumpar och ledningar kan behöva bytas.
Normalt köper lantbrukarna gödningsmedel på sommaren/hösten för användning nästkommande år.
Samma med drivmedel och andra insatsmedel, om de har lagringskapaciteten.
Så nästa års skörd måste kostnadstäckningen öka än mer än årets skörd.
Detta vet nästan varenda bonde redan nu.
Men hur mycket till bör matkostnaderna egentlige behöva öka än mer?
Som konsument bör man faktist förbereda sig för att än är inte prisrallyt över.
Denna artikeln från Jordbruksaktuellt 16 maj i år visar snarare på att vare sig lantbrukare eller grossister har fått tillräcklig kompensation än:
“Under första kvartalet av 2022 sjönk livsmedelsindustrins lönsamhet rekordsnabbt. Behovet av kortare aviseringstider och högre leveranspriser är akut. Trots detta har sju av tio leverantörer inte märkt av några åtgärder från dagligvaruhandeln.”
https://www.ja.se/artikel/2230735/behovet-av-prisjusteringar-r-vldigt-verkligt-och-vldigt-brdskande.html
Skulle räntan dessutom stiga, ja det är ganska många bönder som är högt belånade.
Har vi tur så blir det en himla massa jordbruksfastigheter till salu snart.
Numera kodar ju taxiåkarna bort AdBlue och då går de betydligt snålare samt att de slipper fylla på med den dyra urinen. Det blev lite kontraproduktivt det där…
Det var precis det jag tänkte fråga, visst är det väl så att motorn fungerar utmärkt ändå även utan AdBlue? Men jag tänker att det finns någon “interlock” i bilens motorstyrning som gör att den inte tillåter start om det inte finns ngn AdBlue, men som man då rimligen bör kunna trixa sig förbi på ett eller annat sätt.
Av vilken anledning håller företagen tillbaka prishöjningarna till “efter semestern”?
Att ta en marginalförlust under sommaren känns knepigt, man ska höja priset innan efterfrågan ökar.
Detta då kunderna nu är medvetna om att allting blir dyrare.