Härryda kommun klubbade i december beslutet att gå vidare med bygget av den nya staden Landvetter Södra, trots att det inte blir någon järnväg efter att kommunen sagt nej till höghastighetsjärnvägen eftersom de inte fick en station. Den första etappen ska nu detaljplaneras för 4 000 bostäder och förmodat 10 000 invånare.
En av de möjliga idag överdimensionerade infarterna till Landvetter Södra |
Beslutet att låta konsortiet gå vidare med detaljplanering av den nordligaste delen av den nya staden togs den 16:e december. Norra delen blir längs förlängningen av magasinsvägen och uppe på Ramberget och föreslås delas upp i flera detaljplaner.
“I norra delen av området längs med Magasinsvägens förlängning och på Ramberget vill konsortiet skapa en unik boendemiljö med ca 4 000 bostäder. Platsens läge erbjuder både närhet till naturen och snabba transporter inom en stor arbetsregion. Läget lockar många olika målgrupper avseende såväl livsstil som ålder och hushållsstorlek. Därmed ges förutsättningar att utveckla boenden i olika storlekar, i olika typer av hus och med olika upplåtelseformer. Storleken på området borgar för att både kunna nå en demografisk blandning samt ett ge underlag för verksamheter, kommunal service och inte minst kollektivtrafik.
[…]
Det inledande detaljplanarbetet ska ytterligare utreda lämpliga bebyggelseytor och val av indelning av området i flera detaljplaner. Etapp 1 föreslås delas in i flera detaljplaner om preliminärt 800–1200 bostäder i vardera med avsikten att nå totalt ca 445 000 kvm BTA bostäder enligt samarbetsavtal I.”
Antagandet av detaljplanerna förväntas preliminärt ske år 2024 och först därefter kommer byggandet starta, tio år efter den så kallade asylkrisen fick staten att efterlysa nya städer för att snabbt bygga ut Sverige med hundratusentals nya bostäder.
Härryda kommuns vision var att mitt i staden skulle det finnas en järnvägsstation via den tunnel som de nya höghastighetsjärnvägarna skulle dragit rakt genom berget under området. Men då man inte fick någon station så har kommunen sagt nej till höghastighetsjärnvägarna, som därmed än så länge inte ser ut att ansluta till Göteborg. Härryda kommun verkar vara den enda kommun som i frågan om höghastighetsjärnvägarna ser till kommuninvånarnas bästa om att inte bara bli en plats man vrålar igenom i 250 km/h på väg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.
Hur belastningen på riksväg 40/26 in mot Göteborg blir med 4 000 nya bostäder i Landvetter lämnas som en övning åt Trafikverket. Särskilt som det inte blir något tåg – varken pendeltåg eller höghastighets – till platsen i leken svälta räv mellan Härryda och Trafikverket. Vi som bor söder om Härryda kan alltid åka via Sjöarna till Kållered och vidare till Göteborg den vägen istället för riksväg 40, men Sjöarna klarar inte direkt mer trafik heller och går definitivt inte att bygga ut. Annars har riksväg 40 varit relativt befriad från de enorma köer som gäller på E6 norr- och söderut eller E20 mot Leru och Alingsås. Kanske för att motorvägen byggdes överdimensionerad fram till Landvetter flygplats för länge sedan och ännu inte riktigt nått sin utbyggda kapacitet. Återigen ett exempel på gammal infrastruktur vi kan leva på än idag, men 4 000 nya bostäder lär punktera det.
Se även tidigare inlägg om Landvetter Södra.
0 kommentar
Ett förbjudet ord numera verkar vara överbefolkning. Kanske dags med lite politik som håller nere befolkningsexplosionen i Sverige?
En man tänkte liknande för runt 90 år sedan. Tror han hette Charlie Chaplin.
Mao Zedong?
Tänker kanske i första hand inte på kinesisk ettbarnspolitik, utan mer på avskaffade barnbidrag och strypt invandring av vissa grupper. Men i slutändan skulle man kunna tänka sig en licens för att fortplanta sig, där man helt utestänger missbrukare och kriminella, samt gör det svårt för bidragstagare. Vet dock inte hur kompatibelt detta är med resten av rättssystemet.
”Licens för att fortplanta sig”? Kryp tillbaka under stenen tack.
Bryter mot grundläggande mänskliga rättigheter och FN:s mänskliga rättigheter. Var en nisse som hette Hitler som sett till att det man inte ska ägna sig åt sådana tankegånger. Diskutera i så fall hellre att slopa t ex barnbidrag, flerbarnstillägg, maxtaxa på dagis etc.
Befolkningstillväxten (högstadiematten tack! Derivata osv) verkar minska just nu iaf, ner till de där 0,3% eller så vi haft historiskt. Så även om det kliar i eugenikerskalpellen hos vissa tror jag man ska lugna sig lite.
Ja barnbidrag, borde enligt mig vara behovsbaserat. Visst skulle det missgynna mig, men det är logiskt.
Maxtaxa på dagis är en lyx, men samtidigt en fråga om jämnställdhet. Som liknelse kan England nämnas – där dagis är dyrt – och en förälder ofta väljer att vara hemma istället. Hur trappan idag är utformad är ju dock lite märklig, borde kanske skalas upp mer med antalet ”placerade” barn.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kan det vara möjligt att p.g.a. dom snöflinge kommentarerna ovan som jämför en helt ok diskussionspunkt från KxG med Hitler, Mao, "licens för att fortplanta sig", eugenik som gör att det inte går att diskuteras?
Kom igen, vi kan väl höja nivån? Finns mycket att diskutera kring dagens samhälle gällande barnafödande som inte behöver hamna där.
Som uppföljning på min kommentar ovan, skulle det t.ex. vara lämpligt att ha samma förhållningssätt gällande riktad information om preventivmedel och barnafödande för vissa förorter liknande som sverige för internationellt (ev. via diverse hjälp organisationer) till vissa länder?
Ja, det blir skitbra med sådana "licens att fortplanta sig".
Det skulle Ernstberger och Rothman tänkt på innan. För jag antar att när det gäller att begränsa kriminellas rätt att få avkomma gäller det väl även sådana brott, så vi inte riskerar få ekonomibrottslingsgener i en ny generation.
Gäller att tidigt slå ogräset.
Med tanke på att det är främst höginkomstagare som har mer än 2 barn så är det antagligen inte brist på kunskap om hur barn blir till i de flesta stora familjer. Jag har för mig att jag tom postade länkar till SCB förra gången någon (antagligen han som inte får nämnas) höll på med det vanliga struntpratet att fattiga förökar sig för mycket pga okunskap.
Missade att det var KxG som själv föreslog licens för barnafödande.. då köper jag kommentarerna ovan. Lite för stark tobak för att fortsätta en civiliserad diskussion kring överbefolkning efter det..
Re. Mjau
"Ja barnbidrag, borde enligt mig vara behovsbaserat. Visst skulle det missgynna mig, men det är logiskt."
Nej, det skulle vara fullständigt ologiskt. Barnbidraget är en omfördelning från de som inte har barn till de som har. Barnbidraget gör att barnlösa till viss del bidrar till nya generationer. Skulle det vara "logiskt" skulle barnbidraget snarare vara högre för höginkomsttagare.
@Carmania
Barnbidraget är passé. Måste det vara kvar skulle det vara behovsbaserat. Eller för max 2 barn.
Det behövs inte fler människor på jorden, det behövs fler djur. Blir vi för många människor går vi under. OBS! Jag är ingen Charlie Chaplin.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lyckades kopiera in förra inlägget dubbelt.
Om du med "Sjöarna" menar Östra och Västra Ingsjön, så lär du hamna i Lindome, inte i Kållered. Sedan kör du ju givetvis genom Kållered på väg norrut till Göteborg, men det märks ju knappt.
Ok.
Svänger ju av till Kållered innan man når Lindome.
Eftersom Inseros ligger i kommundelen Östra Lindome, svänger du av väldigt tidigt då. 🙂
Men, visst, du undviker själva centralorten om du kör Norra Hälleåkersvägen bort till Östra Lindomevägen. Å andra sidan är det inte mycket av Kållered centralort du ser där heller.
Och du missar chansen att vinka till mig.
Okej, Inseros är Lindome då, så visst, då kör jag genom Lindome. Var ska jag vinka till dig?
Vår kommun har planer på 30'000 invånare 2035, med två invånare per bostad (rätt eller fel) behövs då 270 bostäder per år!!
Realistiskt..nej knappast, då jag inte kan se någon industri utökar eller etablera sig.
Med utveckling av bränslepriser lär man inte bosätta sig 30-60 kilometer från arbetstillfällen.
All heder åt Härryda, samtidigt som vi skänker en tanke till Värnamo och Ljungby som är lurade och bränner kommuninvånarnas skattepengar för att fylla Reinfelds bottenlösa hål.
Frågan är om det inte är lite gammalmodigt tänk att hela tiden visa på avstånd och möjligheter att komma till staden, i detta fallet Göteborg, nu för tiden jobbar en del på distans man handlar på nätet, umgås på nätet. Staden står för bråk, skjutningar och parkeringskrångel, huruvida de stora företagens kontor kommer inhysas i centralt belägna fastigheter i framtiden är väl osäkert, vi får väl se.
Borde väl gå att erbjuda bra bussförbindelser? Sedan menade du väl 40/27?
Men då jag nästan dagligen åker den vägen, så är det redan tjockt på vägen vissa tider. Har varit en liten välsignelse med covid pendlingsmässigt, men det tiden är nog snart borta.