Elpriserna håller på att etablera sig på en ny högre platå som ett nytt normalläge, vilket gör att media kanske inte orkar fortsätta vifta med händerna. Därför dags att börja redovisa regelbundet hur utvecklingen ser ut. På knappt två veckor har dygnsmedelpriserna i SE3 Göteborg – Stockholm ökat med 154%.
|
Medelpriset i SE3 i morgon landar på 218 öre per kWh, och har denna veckan konstant varit över 200 öre per kWh, undantaget igår med 176 öre. I morgon var för ett år sedan medelpriset i SE3 65 öre. Det är en ökning på 235% på exakt ett år. Priser på eller rent av över 100 öre nattetid är det nya normala, inte 10-20 öre som förr.
Men nu fortsätter alltså tillvänjningen. Protesterna tystnar trots att vi antagligen har de högsta elpriserna i medel någonsin. Olika filterbubblor skapas av opportunister i sociala medier (“uppror”) som honungsfällor och för att ge skaparnas egon uppmärksamhet och eventuellt intäkter, där de som fortfarande orkar protestera stänger in sig, utan att påverka andra, medan det mediatryck som är nödvändigt för att politikerna ska bry sig sakta dör ut.
Sedan får folk sina högsta elräkningar någonsin i januari, när decemberräkningen ska betalas och plånboken gapar tom efter konsumtionsorgien som kallas julen.
Vi får se om några politiker fortfarande bryr sig. Det tål att påminnas om att inte ett öre extra i nästa års M-KD-SD-budget anslogs till t ex kärnkraftsutveckling eller forskning. Politiker kan skräna bäst de vill, men lyssna inte på vad de säger, titta på vad de gör.
Och de gör inget.
Sitt för all del och var upprörda någonstans i sociala medier, men det kommer inte påverka ett skit och har aldrig gjort. Ska ni påverka måste ni nå fram till makthavarna och det gör ni inte i särgrupper utan genom att nå allmän opinion och politiker.
Vi får se om 300 öre är nästa normalnivå som ska etableras som dygnsmedelpriser. Förr var det 50 öre, tidigare under hösten 100 öre, nu är det 200 öre, så med fortsatta dubblingar siktar vi mot 400 öre i dyngsmedel. Kanske framåt januari – februari, när det blir kallt på riktigt?
Elpriser per dag elhandelsområde SE3 Göteborg – Stockholm, min, medel och max, utan cut-off vid 400 öre på uppsidan Data: Nordpool |
151 kommentarer
Ja, att det inte hjälper så hemskt mycket, att propagera på FB, är ju en sak. Men vad skall man göra? Åka upp till huvudkommunen och slå en skarvsladd i huvudet, på valfri regeringsrepresentant?
Att maila våra medier och påpeka alla de falsarier de sprider, är också lönlöst, då man på sin höjd får ett autogenererat svar tillbaka.
Det är just denna handfallna attityd och defaitism som gör att vanstyret kan fortsätta helt obehindrat trots att det sker i öppen dager. Svenskar är helt handlingsförlamade. Men din idé är faktiskt en bra början. Ta saken i egna händer när varken rättsväsende eller journalism inte fungerar och lyncha de ansvariga Sen kan ni fortsätta med att storma Ringhals och tvinga en återstart. Storma skatteverket och tvinga dem skicka pengar för att betala nya delar! Ockupera nåt skit som politikerna älskar men folket hatar, eller åtminstone något som politikerna talar sig varma för men som går emot folket intresse, typ alla jävla välfärdsnasare eller migrationsverket. Ta tillbaks ditt jävla land för helvete!
Inga problem. bara att avvara två quattro stagionis, en stor Fanta och ett Netflix-abonnemang varje månad.
Snetmot Nosrob: Solklart fall av Anstiftan till Upplopp. … Kan rendera upp till tio års vistelse på för ändamålet avsedd institution.
Längre bak i tiden att dingla i änden av ett rep eller ett huvud kortare … själv till straff och androm till varnagel.
Var skall medlöparna i S+MP regeringen hamna som med konstlade förutsättningar förorsakade nerstängning av fyra fossilfria kärnkraftsreaktorer och var stolta över det?
Riksrätt?
Abbe. De berörda kärnkraftverken behövde underhåll men ingen var villig att ta den kostnaden.
Istället byggde man nytt och fräscht med vindkraft och subventionerade solceller till konsumenterna som tyckte allt var toppen tills verkligheten kom ikapp.
Ja Österman, läs vad jag skrev om konstlade förutsättningar. Det fanns ingen möjlighet till renovering och fortsatt drift med de rödgröna idioternas straffskatt som justerades först när vi redan var bortom point of no return fastän idiotregeringen i lite lätt panik försökte reversera tokeriet när det var uppenbart vad de ställt till med.
Referens för de oinformerade eller de med rödgrönt minne.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftsskatt
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Snetmot Nosrorb: Undrar om det kan vara hälsosamt att hetsa upp sig så ini helvete.
För femtio år sedan och mer därtill hade jag i bekantskapskretsen de som förespråkade av dig föreslaget modus operandi i akt och mening att förändra samhället.
Jag och de flesta med mig var föga imponerade den gången.
Så och idag.
Helt riktigt dock att all offentlig makt i Sverige utgår ifrån folket och Riksdagen är folkets främsta företrädare … Samt all sådan makt utövas under lagarna.
Cheief. Tack för ditt svar till denna utomordentligt vidriga kommentar. I bland måste man tala klarspråk. Konstigt att Cornu godkänne den.
GM – mig veterligen har cornu bättre saker för sig än att konstant vakta kommentarsfältet 24/7. Ifall man normalt sköter sig bra så blir kommentarerna framsläppta tills dess att man beter sig dåligt.
Tack, åtgärdat nu. Jajjabaja, Tomtens brorsa. Skärp dig.
Så dödshot är okej, men inte att kalla någon för shaman?
@Östergren: vilka är "ingen"? West Atomic Alliance ville ju köpa en reaktor för ett år sedan, men fick kalla handen.
Investerare vill förhandla direkt med Ringhals om reaktorköp
Bjuder även på klickbar länk om kärnkraftskatt på svenska Wikipedia.
@chief: skillnaden mellan då och nu är att nu gäller det livet, något som du deklarerat att du vill frånta mig och många andra. Vad du imponeras av, din arrogante orm, är det i stort sett ingen som bryr sig om. Tyvärr dök det upp en. Nödsituationer kräver nödåtgärder. När rättsväsendet blivit ett politiskt instrument som befäster regimen och tuktar folket så gäller inte de vanliga spelreglerna längre.
@GM: Du är vidrig som försvarar dödshot, diktatur och misär. Men väldigt bra att veta att det finns sådana i Sverige. Klarspråk var det, ja.
Snetmot Nosrorb: Så vitt kan ses är du den ende i kommentarsfältet som tolkat min replik som ett hot.
Därför synes mig vidare diskussion överflödig.
Intressant att myndigheterna och folk kan kräka av sig angående volatiliteten på kryptovslutor som ingen är tvungna att köpa. Men det är helt ok med 200% på el som är tämligen svårt att klara sig utan.
För att svensken är vansinnigt konflikträdd och hjärntvättad. Att klaga på krypto är helt riskfritt för fårket och precis sådana distraktioner som makteliten vill de ska ägna sig åt. Blir alltmer som Ryssland/Sovjet. Långt kvar såklart, men färdvägen pekar dit. Där borta kallas alla som påpekar oegentligheter för utländska agenter, det är det fulaste och farligaste man kan vara. I Sverige stämplas man som nazist eller rättshaverist om man går på en helig ko eller gräver för djupt. Folk har inte kastats i fängelse, men däremot blivit av med jobb och socialt utfrysta.
Man missar rätt mycket av kostnaden när man bara kolla på priset för elen man själv köper.
Tänker på alla andra kostnader som dras med tex om du ska köpa en Pizza.
Pizzabagaren för en högre kostnad på elen som ska hanteras på något vis. Samt varje led i leveranskedjan till pizzerian tex ökade kostnader för grossisten. Ökade kostnader för fabriken som gör mjölet. Ökade kostnader för fabriken som gör kartongen till pizzan. Ökade kostnader för företaget som säljer larmtjänsten mm…. Då elen är "minsta beståndsdelen" i en ekonomi så bygger det på för varje steg i näringskedjan. Hade varit kul med ett räkne exempel på det eller drar jag för stora växlar här?
Jag tror inte att du drar för stora växlar. Det är ju på linje med vad Cornu brukar skriva här – att grundbulten i all välfärd vi kan åtnjuta genom turen att vara födda i Sverige till stor del vilar, eller har vilat på, billig och tillförlitlig baskraft.
Energiåtgången för en vara reflekteras ju oftast i dess pris.
Emellertid tycks den eran tagit slut vintern 21/22, samtidigt som backloggen av den med 2 miljoner invånare ökade befolkningen utan i samma takt utbyggd infrastrukturen de senaste 20 åren hägrar som ett mörkt moln vid horisonten.
Precis så är det.
Detta systemtänk har helt och hållet försvunnit ur den svenska debatten.
Fattar inte varför du tjatar om elpriserna hela tiden. Spelar väl ingen roll om min skäggtrimmet kostar 1 öre eller eller 5 öre per gång, Det har jag råd med. Men hinner inte hänga här mer, verkar vara dyrt och krångligt med Thailandsresan, nåt med vaccinpass…
Farligt med sådan ironi, det tog ett tag innan jag snappade upp det.
Spontant är det lite svårt att se någon ljusning. Det står folk och smutskastar varandra om att de har helt fel osv. Om hur problemen ska lösas. När väl någon sakkunnig lägger sig i debatten undergrävs personens slutsatser med känslomässiga åsikter.
Ibland måste man tyvärr köra huvudet ända in i kaklet för att de flesta skall förstå att vi gjort fel. Men även då kommer det att finnas de som hittar på en annan orsak till huvudvärken.
Nanotech kommer spontant upp i mitt huvud 😂
Sniffmeister mycket görs fel också jag gör misstag men mer rätt hittills. Stora problem löses ofta på många sätt. Och att iaktta vad som sker just nu kan ge lite ledtrådar till vad som händer närmaste tiden.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Sniffmeister +1 😉
Ja du Nanotec, det som händer den närmsta tiden är att Tyskland stänger 3 reaktorer till vid årsskiftet, varav 2 strax söder om SE4.
Det lär väl inte passera obemärkt. Tysklands plan för avveckling av kärnkraft har ju hittills mest bestått av utökat beroende av fransk och svensk kärnkraft.
Abbe det verkar bli så och om jag avslutar kvällen riktigt negativt misstänker jag att Putin angriper ett annat land och EU med övriga väst isolerar Ryssland vilket ger avstängd gas. Det blir då en tid med ett riktigt iskallt krig för EU med mycket svårare konsekvenser under några år än pesten.
Ska upp tidigt så nu blir det skönhetssömn.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Bra. Fortsätt belys detta på alla sätt som går.
Litar inte ett dugg på att journalisterna gör sitt jobb och inte heller på svensson som bara klagar lamt vid fikabordet.
Detta är ett problem på riktigt och kommer få enorma konsekvenser för samhället.
Är oerhört trött på att höra hur billigt folk har låst sitt pris för ett par år. Om detta fortsätter kommer de få en ordentlig kalldusch, kanske förr än de tror. Allt påverkas av elpriserna och den som inte inser det är antagligen obotlig miljöpartist.
Varför blir du trött på att höra om hushåll som har bundit sitt elpris?
Blir du lika trött på att höra om hushåll som har bundit sina bolån som hedge mot högre räntor?
Det är en viss skillnad. Räntorna far knappast iväg några hunda procent på ett par månader. Det som är tröttsamt är att folk blundar för elpriset. Går bensinen upp en krona är det uppror och en massa skriverier.
Motsvarande bensinpris hade varit runt 60 kronor och då hade det kanske varit lite mer ögonöppnande för massan.
Varför skulle inte räntorna kunna dra iväg med några hundra procent på ett par månader. Skulle ju hända på nolltid om centralbankerna ville det.
Visst, det är osannolikt, ungefär lika osannolikt som dagens elpris.
Tror elpriset har en dystrare utvecklig än räntorna. Fast om man vänder på det är det ju större risk räntorna går upp än att elpriset går ned.
Om jag nu verkligen måste spekulera tror jag räntorna kommer att gå upp och elpriserna ner. Tror du tvärtom handla efter det.
@Östergen, Räntorna kommer inte att dra ivag med hundratalet procent. Politikernas beslutsfattare och Sveriges Södermalmska elit skulle inte tolerarar detta då det skulle slå fruktasnvärt hårt mot dem, mycket mera än några hundralappar på elräkningen.
Elen kan man dessutom göra något åt, genom att konsumera mindre el om man vill.
Dessutom kommer det tider då elen är gratis, när det blåser mycket, och då kan man ju passa på att duscha och laga mat. Hur svårt kan det va?
T, sorry att säga det men Sveriges spelplan med höga energipriser och låga räntor delar vi med hela västvärlden. Vi är inte unik för fem öre även fast vi inbillar oss det.
Elpriserna kommer säkert gå ned. Frågan är från vilken nivå?
På årsbasis tror jag vi kommer få se en ganska betydande ökning framöver.
Visst kan man blunda för det och låsa sina priser (och räntor), men det är bara en tillfällig lindring.
@Östergren, oavsett så är jag säker på att om strömmen skulle brytas i Stockholm, då skulle åtgärder vidtagas, oavsett vad vi delar med Västvärlden. Så det är nog mot partciell blackout vi får hoppas på för att få ordning på elförsörjningen.
Östergren, poängen är att sådana skrytpellar bagatelliserar det oerhörda allvaret och spelar helt i händerna på regimen. Det är samma vilseledande halvlögn som svamlet om att Sverige exporterar ström och därmed påstås inte ha elbrist. Många begriper inte bättre och tror på det, därför är dylika utfästelser och försvarande/normaliserande av det direkt farliga.
Svinto. Har du timdebitering? För de flesta av oss hjälper det inte, pga att "det bara är 2-3 elhandelsbolag som har timdebitering" sa de på mitt elhandelsbolag när jag ringde och frågade. Mitt har inte någon timdebitering att erbjuda, men nästa gång ska jag välja ett som har det (om ett år ungefär).
Rörlig 3 månaders ränta 1,14%. Om det går upp 100% blir det 2,28%. 400% är 4,56% Är väl inte så orealistiskt några år framöver?
@Marjatta,
Rörligt, spotpris + lite avgifter – förstaårsrabatt.
Det finns massor med elbolag som har rörligt. Kolla på elskling.se.
Det är supersmidigt att byta elbolag nuförtiden.
Kör med Greenely från och med kommande årsskifte. Kör även deras app för att kolla hur mycket och när jag förbrukar elen. Man kan använda appen utan att vara kund.
Svinto. Det är ett två-årsavtal, så jag kan byta först om ett år.
Snetmot. Det är väl ingen som bagatelliserar allvaret och skryter om att de bundit elavtalet? Är väl snarare tvärtom att de hushåll som bundit elavtalet inser allvaret.
Marjatta. Det där låter ju helt sjukt. Menar du att du har ett rörligt avtal som är bundet på två år?
Nils. Själv minns jag reporäntan på 500% september 1992 som igår.
"Sky is the limit", tänk om det snart gäller även elpriset!
Vet inte, det vi fått intrummat i oss är ju att det viktiga är valfriheten? Nu kan du ju välja på att:
Betala 3 kr/kWh till vilket elbolag du vill. Kanske nåt med 2 kvm solceller som ett miljömässigt fikonlöv eller som planterar träd i Afrika eller nåt.
Få ditt sjukintyg utskrivet av vilken nätläkare som helst. KRY annonserade nyligen att 98% av deras sjukintygsmottagare var nöjda.
Välja om din skolpeng ska hamna på ett skattesmitarkonto i Karibien eller hos en krigsherre i Somalia.
Det är precis, exakt, det här som politikerna har sålt till hela svenska folket och nu har ni det. Grattis, nu är det bara Systembolaget kvar sen har ni ert liberala marknadsparadis!
Och valfriheten att INTE välja vem som är nätägare trots deras ockerpriser. Är ju verkligen fantastiskt dumt att privatisera ett system som elnätet.
Det räcker med att staten slutar straffa kärnkraften och prisa vindkraft, tack.
Det tror du?
Osquar, nej eftersom priset sätts på en europeisk marknad har det priset vi betalar inget att göra med om det produceras marginellt mer kärnkraftsel eller inte.
Man börjar med grundarbetet innan taket.
@marcus, kritiken går över vattnet, till Bryssel och Tyskland med. Framförallt till miljörörelsen. Priset blir lägre med starkare baskraft. Chanskraft fungerar inte i större utsträckning.
Och du tror verkligen att "valfriheten" har betydelse för elmarknandens prisökningar?
Vi hade haft samma prisökningar om Statliga Elnätsbolaget hade ägt ALL produktionskapacitet i hela Sverige. Det hade kanske inte synts på elräkningen men väl skattesedeln när bolaget gjort förlust.
Så länge svenska elnätet är sammankopplat med omvärldens, och elpriserna i omvärlden stiger så stiger elpriset i Sverige.
Det har med den öppna elmarknaden att göra. Inget med socialistisk feldisponering av resurser via offentlig förvaltning.
En fri marknad hade gett lägre pris på el. En toppstyrd, subventionerad och straffbeskattad marknad är allt annat än fri.
Om KRY får skriva ut sjukintyg är det vansinnigt, när de inte har träffat patienten på riktigt. Att KRY får skriva ut antibiotika mot urinvägsinfektion, utan att kolla vilka bakterier som finns i urinprovet (eller inga alls), är det riskabelt pga ev. överanvändning av antibiotika.
Till deras försvar så har ingen känt till kvasiideologin nyliberalism vars enda syfte är att mjölka staten, och därmed folket, torr på pengar under ett tilltalande epitet, som t.o.m. det varit dolt, med ett bländande vackert omslagspapper som utlovar den slutgiltiga och "naturliga" mänskliga emancipationen.
Neoliberalism – the ideology at the root of all our problems
Jag har själv varit vilseledd och röstat Ruinfeldt en gång, men samtidigt var ju sossarna slutkörda redan då, och överklassens propagandamaskineri gick för fullt.
Så ska de skapa ett Sverige för de rika
Osquar: Trams. Energimarknaden är naturliga oligopol och lokala monopol, precis som järnvägen, således finns ingen marknadsdrivkraft att erbjuda lägre elpriser. Och ö.h.t. ska man inte överlåta samhällskritisk infrastruktur åt marknadskrafter. Helt sjukt att slödder som du fortsätter helt skamlöst sprida vanvett och lögner fastän verkligheten med all önskvärd tydlighet visar det är nonsens. Varje gång det inte funkar påstås att marknaden bara inte är tillräckligt fri, samma argument som kommunister kommer med när skiten går åt helvete, att det var inte tillräckligt med kommunism.
@Osquar: Sovjet var inte riktig kommunism och det här var ingen riktig marknad.
@Marjatta L: bli kund! Få sjukintyg!
https://www.kry.se/fakta/lakarintyg-och-sjukintyg/
Utöver detta faller också saker vi tar för givna, som tunnelbanetrafik och vindkraft, i händerna på diktaturer som skiter i svenska väljare.
Snetmot: Min begränsade historiekunskap tycks minnas att konservativa förespråkade statligt ägande för samhällskritisk verksamhet i hög grad. Man ville t ex hålla borta utländsk påverkan. Idag tror jag att offentligt ägd och finansierad verksamhet helt förknippas med det socialistiska blocket. Men då är frågan om det finns konservativa partier i Sverige idag? Finansieras något via skattesedeln borde riskanalys ett vara hur löser vi problemet på bästa sätt, alla kategorier, för den betalande befolkningen. Inte vilken tok som kan ta på sig störst risk och vara billigast. Eller den som betalar bäst och köper upp kritisk verksamhet t ex elnät. Hur mycket som ska lösas via skatten däremot är en annan femma.
Tack Ben.
De som röstar har fått precis som de tycker utan kompetens som backar tyckandet.
Systembolaget klarade vi oss utan före eu…
Ben Dover: hahahaha:) bang on target
Ben Dover. Jag hade förut en chef som sa att "det går jättebra att vara fullt sjukskriven och samtidigt jobba 10-12 timmar om dagen, eftersom det inte fick bli någon kostnad för arbetsgivaren, om jag inte kunde jobba till 100% av min förmåga pga förslitningsskador". Dessutom ska jag ta ut hela semestern på papperet, sa han.
Marcus: marginellt…nja.
utbud påverkar priset
Förresten, jag som fått för mig att BD är marknadstatte.
Erik S: stämmer. Mig veterligen finns inget direkt konservativt parti i Sverige, och jag har hyfsat på fötterna då jag de senaste valen studerat listan över registrerade partier. Kan ha missat något dock. Ska faktiskt titta efter det nästa år. Det närmaste jag vet är SD och AfS.
@snetmot, definitionen av att skjuta brevbäraren. Det är återigen politiker som bär ansvaret. Gör inte en höna av en fjäder.
@bd, åh du, den halaste av dom alla. Fultolkning gör dig inte bättre.
Jag är ju bara så här hal för att din mamma insisterar på oljebrottning hela tiden. Kom igen, kör lite fler personangrepp, det blir kul.
Men hur når man allmän opinion och politiker? Public service verkar följa regeringens (eller den kanske tidigare MP+S regeringen) narrativ att in med mer intermittent förnybar (i.e. vindkraft) kraftförsörjning så löser det sig.
Skall man gå direkt mot politikerna?
Finns det några siffror på historiska elpriser? Min far som har ett närmast osvikligt minne berättade att på 70-talet kostade elen 70 öre per kilowatt. Kan det vara så att elen egentligen har varit historiskt billig under lång tid och att vi nu får en "förväntad" korrigering?
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:998069/FULLTEXT01.pdf
Hittade samma och den visar att min far hade rätt. Verkar vara en välskriven och intressant rapport. Om elpriserna var 70-75 öre per kilowatt 1978 så är kanske elpriser på 1,20 kr per kilowatt inte så högt egentligen. Eller vad säger Cornu? Tänker vi fel?
När första turbinerna i Trollhättan tog i bruk tidigt 1900-tal skrevs ett avtal med Wargöns bruk om ett elpris på 50 öre per kilowatt. Motsvarande 31 SEK idag.
Brunkebergsverket i Stockholm tog 80 öre per kilowatt 1892. Motsvarande 54.50 SEK idag.
Tror dock det var skattefritt då.
Niclas nu vet jag inte vad du avser med 70-75 öre på 70-talet?
Elpriset peakade runt 35 öre 1978.
Du har rätt jag läste fel. Nätavgift plus elpris var 70-75 öre 1978.
Niclas.
Som du är inne på var det mycket stålar 1978.
Mitt gamla avtal som gick ut i somras i år kostade 1 spänn inklusive nätavgift och moms. Får väl som om man får uppleva liknande energipriser igen.
Elen är dock fortfarande tokbillig om man ser till vad man får av den.
Svinto. Jo det är verkligen billigt med el idag. Så pass billigt att det är billigare att bo på ett enkelt hotell och stänga igen huset.
Sen kan det ju blir dyrt med frysskador på vattenledningar så inget jag rekommenderar.
Östergren, du har rätt. Har man ett energislukande hus är det billigare att ta in på hotell vid sådana här elpriser. Gäller att tömma alla vattenledningar etc som kan frysa sönder först bara.
JH, längtar du tillbaka till det välstånd och den välfärd vi hade i Sverige på början av 1900-talet? Eller föredrar du att energi är billigare nu än då, så vi kan skapa välstånd och underhålla välfärd?
Det var endast en historisk tillbakablick. Om priserna kunde vara enorma i början verkar historien även upprepa sig.
Är helt nöjd med låga priser personligen.
Östergren. Förra ägaren till min fastighet brukade ha underhållsvärme på 15 C i huset när de själva inte var på plats. Det kanske är dumt att stänga av elen helt och man måste kanske i så fall tömma varmvattenberedaren, så att den inte fryser sönder? Det har hänt min granne, när det har varit kallt och de har varit på jobbet, pga otät plintgrund med staplade och inte murade Leca-block mellan plintarna. Min torpagrund består av väl-murade Leca-block med förskjutna skarvar. Ventilations-öppningarna kan man vid behov sätta igen om det krisar, bara man kommer ihåg att öppna dem på nytt (vilket folk i regel glömmer och så blir det mögel).
Menar absolut inte att man ska stänga av strömmen och få frysskador på inkommande vatten och längre in i huset. Enligt min tekniker är det ok så länge man håller plusgrader inne.
Det han säger tar skada är skiftande inomhustemperatur.
Så ska du lämna huset och ta in på hotell under vintern är det bäst för huset att det håller en konstant värme och inte åker jojo upp och ner.
Om jag har plusgrader inne så är det ofta nära noll i husgrunden, där VVB finns. Jag har ibland blivit tvungen att släpa ner en fotogenkamin in i husgrunden under senvintern, för att hindra frysning av vattenledningar.
Tack Cornu för att du ökar medvetenheten om extrema elpriser. Jag eldar mer med egen ved numera och duschar med en smalare stråle som jag dessutom stänger av oftare när jag tvålar in/schamponerar mig.
Så du är emot den avreglerade elmarknaden? Om vi går tillbaka till ett statligt monopol var syfte är att leverera el till självkostnadspris så slipper vi ju det här problemet. Om vi inte har en elmarknad kan den inte tvingas sälja sin el på en europeisk elmarknad där Rysslands gaskrig driver upp priset. För Sverige importerar ytterst lite av sin el från, tex var vi endast några dagar i februari 2020 nettoimportör av el. Det enda landet vi är är nettoimportörer från gällande el är Norge, med sin vattenkraft.
Jag förstår fortfarande varför ingen pratar om marknadselefanten i rummet.
*inte (?)
Ben: Var vill du ha in ett *inte? Mvh Trött och kan uppenbarligen inte korra..
Ps. är "från" för mycket i näst sista meningen ser jag nu.
Allt sammantaget så funderar iallafall jag på att sälja bostaden och flytta utomlands.
Jag tror nämligen inte att man kan få detta på rätt köl inom rimlig tid och då kan jag lika gärna göra ett sydoigt land till mitt hem och besöka sverige ett par ggr per pr för en dos sverige.
Grejen är att det är faktiskt ännu värre i nästan alla andra länder. Skutan går ännu att vända bara man vill, men då måste man lyfta på röven och faktiskt göra något ute i verkligheten, inte bara gnälla på Internet eller i fikarummet. Den "hemska" oppositionen i SD har trots allt inte förbjudits eller helt motarbetats, utan ligger på 20+%, som exempel.
Nu har jag rest i jobbet runt halva världen och sverige är inte bätte än många andra länder.
Specieöllt inte om su kan få ett bea jobb.
Svenskar tenderar dock att tro att sverige fortfarande är bäst
Tror ni skenande elpris har med bitcoin mining att göra?
Nej endast politiker, framförallt den globala miljörörelsen.
Nytt argument för att jobba hemifrån: Måste vara hemma och elda för att ha råd med elräkningen.
+1. Det och se till att hon den där inte duschar för länge eller tvättar i 60 grader.
Man kan hänga ut kläderna för vädring, då behöver man inte tvätta så ofta och tyget håller formen mycket längre. Sedan kan man duscha snålt med en tunn vattenstråle och stänga av den helt under schamponeringen och tvålningen. Sedan tvättar man bara fulla maskiner vid 60 C, som är nödvändigt för att t ex svampsporer ska dö, utom svarta plagg som man vänder ut och in och tvättar vid 40 C.
Ni kan kompis-duscha med frugan/sambon/tjejen och turas om att tvåla in varandra och sedan sköljer ni bort schampo och tvål samtidigt under duschmunstycket.
Om de nya priserna blir permanenta kommer det finns marknadsmöjligheter för nya sätt att värma sina hus. Exempelvis kan man göra som i UK och värma sitt hus med gas, eller som i Sverige med pellets om man inte vill vara hemma hela tiden och mata in ved i brasan.
Jag använder redan gasol och stödeldar med. 1,70/kWh, så ganska konkurrenskraftigt med dagens elpriser
Jag stödeldar med värmeloggs. Ger 0,6kr/kWh värme i min kamin.
värmepannor är undantagna från ev. krav på begränsad eldning , sk trivseleldning om de är miljögodkända.
De får dock fortfarande inte orsaka olägenhet.
Vet inte om avundsjuka grannar är olägenhet.
Räkna dock med att priset för biobränsle ökar i framtiden.
Värmeloggs är säkert bra om man eldar lite mer kontinuerligt.
Men till det använder jag vedspisen och kakelugnen. Den sistnämnda eldar jag dock pellets i, vilket funkar jättebra. Dessutom luft/luft pumpen för grundvärme.
Fördelen med gasolen, är dock, att den värmer upp medsamma och oftast bara behöver köras korta stunder, 20-30 minuter. Detta gör att gasolen räcker länge. Jag kollade nu i min almanacka, när bytte min P11 tub senast. Det var den 5/11 och den håller fortfarande. Så 240:- för en dryg månad, är hyfsad ekonomi.
Grannen installerade en pelletskamin och det började brinna i den, med tjock svart rök som vällde ut därifrån. Grannens garage där pannan fanns blev svart.
@Kenneth
Ganska konkurrenskraftigt om du har direktverkande el och timdebitering, ja.
Annars nej.
Vi har en gjutaluminium-gaskamin "Provence" i gymmet/uterummet. Den går på hjul, så man kan rulla in den i huset och den är utrustad med elektronisk tändning.
Borde ge effekt på villapriserna om det kostar 100k om året i uppvärmning.
Energisnåla hus kommer klara sig bäst. Tur då att man klarar sig på 8000 kWh per år på 135 kvm med 22 grader inomhus utan att i övrigt vara särskilt snål med ström.
Gick från 22000kWh/år till 10000kWh/år på 128 m2 när jag installerade en luftvärmepump för två år sedan.
Folk är ju inte korkade.
Skulle det visa sig att berg- och luftvärme blir ohållbart pga höga elpriser kommer det installeras kakelugnar centralt i husen eller pelletsanläggningar på den vattenburna delen.
11 000 kWh per år, ingen luftvärmepump, pga ingen lämplig plats finns för inomhusdelen.
Vi är hemma och eldar i var sin kamin i två hus, 55 resp. 38 kvm. Rumstemperatur: dagtid 24 C, nattetid högst 16 C, annars kan jag inte sova.
Om elpriset var 35 öre 1978 och penningvärdet har minskat 4 ggr sedan dess samt att hela världen nu ställer om till el, i kombination med att det endast är "ej reglerkraft" som sol och vind som är möjligt att investera i för privata intressen (kärnkraft kräver prisgarantier på 40-60 år som inte tillhandahålls) så är det kanske inte så konstigt om elpriserna åtminstone feldubblas genomsnittligt från 1978 års nivå.
2 kr per kilowatt blir nog det nya normala. Eller har jag tänkt och räknat fel?
Låter korrekt. Men om vi klarade att ha låga elpriser från 80-talet och fram till nu (med få undantag) är det något som gått snett.
Det har ju smällt förut om man säger så. Tror det var december 2003 som mitt fasta elavtal gick upp i rök då elbolaget passade på att gå i kk. Den månaden gick elen på 9 tusen SEKetas eftersom jag hamnade på Nordpools spotpris.
Intressant. Vilket elbolag var detta?
Det som hänt sedan 80-talet är marknadspriser och att ett antal kärnkraftverk tagit slut. Byggkostnaden för dessa åts upp av den skenande inflationen på +10% under 70 och 80-talet. Ska det byggas nya så blir kostnaden en annan.
Om vi ska ha en skattehöjning till, så är jag bara med om den går till kärnkraft.
December var korrekt. Däremot var det 2002:
https://sverigesradio.se/artikel/168176
Låt oss nu dela in oss i tre grupper, en grupp som sjunger "we shall overcome" och som önskar innerligt och samtidigt visualiserar ett lågt elpris på 35 öre per kilowatt, en grupp som letar syndabockar och uttrycker kraftuttryck mot den grupp av syndabockar som ständigt förändras, samt en grupp som låser sitt elpris på så lång tid som överhuvudtaget är möjlig samt ser över sin förbrukning och förväntan på ett framtida elpris. Vi träffas sedan om en tid och diskuterar vilken grupp som hade bäst utfall. Frågor på det?
Får man klaga på politikerna och drömma om lågt pris även om man låser?
Smart tänkt, helgardera alltid om möjligheten finns! – Gammalt stryktips ordspråk.
Det finns just nu ovanligt många osäkerhetsfaktorer i världen och en av dem är elprisets utveckling.
Pandemin med omicron-covid och delta-covid är en annan.
Det annalkande kriget mellan Ryssland och Ukraina är en tredje. Blir det flyktingströmmar till Norden?
I nyheterna idag: Valeri Gerasimov tog också upp frågan om kärnvapen i sitt tal. Generalen noterade att så många som 95% av Rysslands landbaserade, strategiska kärnvapenrobotar är i "kontinuerlig stridsberedskap".
Fast det är förstås uteslutet att Ryssland förverkligar sitt kärnvapen-hot. Varken taktiska eller strategiska kärnvapen kommer att användas, pga att det skulle innebära en våldsam eskalering och öppnandet av "Pandoras ask".
Det höga elpriset drabbar just nu flera europeiska länder och inte världen, förstås.
Med risk för papegoj-varning på mig själv så upplyser jag återigen om att energipriserna trendar upp i hela världen.
Östergren det betyder att om detta förvärras kommer ny produktion, besparingar i företag och utslagning av olönsamma företag tillta.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec. Det finns en paradox i att VM i ESG pågår och hittills är utfallet skenande energipriser.
Östergren och det borde därmed skynda på nya idéer, nya företag och minskad CO2. Men man ser i kommentarer att en del blivit desperat över sitt elpris. Kan nog bli en del dystra julfiranden. I första hand är det villaägare med stora dåligt isolerade hus som drabbas. Tror regeringen kommer med någon form av lån för besparing och samtidigt en del överbelånade tomtar måste eller tvingas sälja.
Jag blev överraskad av den snabba prisuppgången, men skyller på Putins gasvapen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec.
Det kommer inte bli minskad CO2, framförallt inte i Asien och US som fortfarande är dynamiska och växande ekonomier.
Östergren du har rätt på kort sikt. Men det som gynnas nu är digitalisering, automation och flödande energi i EU. I norra Sverige har vi också en dynamisk växande ekonomi och inom gamling i delar av Sverige. Gisslar att vi snart får en kraftigt ökad utbyggnad av vind och väte i västra Sverige.
Vänliga hälsningar
Nanotec
LKABs planer ger också stor minskning av CO2 i Sverige och gigantisk minskning hos kunderna till järnsvampen även om det blir först lite senare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag läste någonstans att många företag skjuter nu upp nyanställningar, pga chockhöjda elpriser, som drabbar även dem och inte bara villaägare.
Nanotec.
Jag tror det kommer bli precis som vanligt. Människan kommer rasera fastigheter som man alltid gjort för att bygga nytt och sämre.
Ärligt talat förstår jag inte hur CO2 ska kunna minska i världen.
Östergren det som är vanligt ändras när du ser hur tiden flyter fram. Ny teknik revolutionerar och ändrar samhället. Nu ökar trycket på att få bort kol, olja och fossilgas i EU.
Du gillar inte att jag nämner företag jag äger aktier i så jag nämner bara att det finns många nya företag som växer och därmed minskar mängden CO2. Elbilar är det som uppenbart växer snabbt för alla och därmed minskar vårt utsläpp av CO2. För mig är det tydligt att vi inom tio år har lönsam fusion närmare än solen. Innan dess är det tydligt vilken energi som byggs ut i EU.
Men allt tar tid och det blir de lönsammaste lösningarna som tar över. När energi är billig nog kommer vi börja minska CO2 i atmosfären men närmaste årtiondena minskar vi utsläppen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sparkcyklar drar obetydligt med el. Ja det finns beräkningar som visar att elbilar som går på el från kolkraftverk i genomsnitt ger mindre CO2 än en ny brännbil. Men vi bör givetvis först och främst få bort kolbrännandet.
Ja ser att mina aktier i NY faller mycket. Totalt med alla investeringar i aktier minus 0,14% just nu. Säljer sällan aktier.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Har aldrig tänkt investera i väte för bilar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag undrar om detta kan punktera bostadsbubblan.
Många som lever utan marginaler i villa kommer inte ha råd att pröjsa elräkningen.
Många pensionärer och barnfamiljer kan få ekonomiska problem. Herrarna på den här sajten kommer att klara sig utmärkt.
Utan ”Centern” ingen nedläggning. Ser bara folk klaga på mp..
Virkeligheten har innhentet gode gamle Sverige, og det gjenspeiles (återspeglas) i prisene på kraft. Vindkraft og solceller kan bare være tilleggskraft og ikke grunnlast (baskraft). Selv bloggeieren med sine (subsidierte) solceller medgir jo at de nesten ikke gir kraft vinterstid, men det er da vi behøver mest i Norden, og i den øverste halvdelen av Europa.
Det vi trenger er flere svenske atomreaktorer samt finske. Gjerne norske også. Vi trenger stabil grunnlast. Så kan vi ha noe vindkraft og solceller som tilleggsenergi, men vi har nok allerede nå i Norden.
https://energiupproret.se/
Startat av Henrik Jönsson som bla kör sin youtube-kanal. Han kommer lämna in listan till riksdagen, när han når 100.000st underskrifter.
Lägg politikeruttrycket "tillgångsflexibilitet" på minnet. Vi kommer att få höra mer av det.
I klartext betyder det att du får duscha kallt i mörker när ditt område just då blir nerprioriterat för att klara att inte hela elnätet blir överbelastat och går ner.
För drnsom nojar går fortfarande att binda 3 år till 59 öre.
Se bara till att bolaget du binder med är en producent helst modell större så de klarar läget över tid.
Hej och hallå el som köper er på spotmarknaden och har kunder med bundna avtal blir pannkaka över tid.
Håller med…detta va Skellefteå Kraft så känns stabilt.
Nja, 59 öre/kWh var nog en tid sen. Jag beställde i går 10/12 till priset 77,15 kr/kWh inräknat fast avgift för 10000 kWh över året (Skellefte Kraft).
Men även det känns säkrare än en okänd framtid.
När Tysklands program die Energiewende genomförts så kan nog dagens vinterpriser på el ses som en västanfläkt…
Om man nu inte får kalla fötter i Tyskland och stoppar programmet samt tillåter Nordstream ll förstås. Men då är man ordentligt i Putins garn.
Yes