Dagens Industri har i en intervju med det börsnoterade Volvo Cars finanschef avslöjat hur Volvo Cars elbiilsprogram ser ut fram till 2025. Det blir ingen EV70-kombi utan ytterligare tre SUV:ar som ersätter XC90 och XC60 samt en mini-SUV och Volvos kanske någonsin minsta bil, tänk XC20. Modellnamnen går dock bort från mönstret bokstäver-siffror och kommer framöver ha förnamn. Tänk Seat Leon, kanske Volvo Berit.
Volvo Berit? |
Nästa år kommer alltså en ren elbilsersättare till XC90, och sedan kommer man lansera en mindre elektrisk SUV, den minsta bil Volvo gjort i modernare tid, och slutligen en ersättare till XC60 senast 2025. Denna minsta SUV bygger på en plattform från den kinesiska huvudägaren Geely, som således ska ha licenspengar för detta. Frågan är om den ens kommer på den svenska marknaden?
Volvo Cars elbilsprogram kommer därmed innefatta
XC20 (2023)
XC40 (2020)
C40 (2021)
XC60 (2024-25)
XC90 (2022)
Du kan få din Volvo i vilken modell du vill, så länge det är en SUV eller som i fallet C40 en crossovervariant av en SUV.
Dagens Industri skrivar att man byter nomenklatur och att “de nya elbilarna […] ska heta personnamn”.
Det kan alltså bli
Volvo Anna (XC20)
Volvo Berit (XC40 om man byter namn på dessa)
Volvo Britta (C40 om man byter namn)
Volvo Cecilia (XC60)
Volvo Erika (XC90)
om vi killgissar att man låter första bokstaven i namnet vara en indikator på storleken. Annars kan de ju alla få namn på E, för att indikera att det är elbilar. Emma, Esmeralda, Erik, Erika, Eskil, Emanuel, Elisabeth, Ebbot.
Finanschefen uppger att mot mitten av decenniet ska brännbilarna och elbilarna kosta lika mycket från Volvo, så priset på Volvo Cecilia blir i så fall samma som nuvarande XC60, plus inflation.
Oavsett så kan ni sluta drömma om att det ska komma någon elbilskombi från Volvo. Eller kombi alls.
Artikeln publicerades av Dagens Industri i går eftermiddag, strax innan de amerikanska börserna öppnades, och Volvo Cars-aktien stängde på -7.16% igår, men är likväl avsevärt upp från börsintroduktionen. Inte riktigt Riviannivåer. Även om bolaget har ett börsvärde på 229 miljarder kronor, så har ju Rivian 130 miljarder dollar i börsvärde utan att någonsin sålt en enda bil.
56 kommentarer
Kanske en återupplivning av namn man tidigare använt för att tilltala nostalgikerna? Jacob, Philip, Bamse, Victor, Buster och Timmer-Kalle?
Jag vill ha en Volvo Ebbot.
Inte en Volvo Glenn?
Nä, en Ebbot, så ska jag lyssna på The Soundtrack of our lives hela bilfärden lång!
Glenn är självskrivet som modellnamn.
Volvo Xi rimmar bättre
"…ska brännbilarna och elbilarna kosta lika mycket från Volvo, så priset på Volvo Cecilia blir i så fall samma som nuvarande XC60, plus inflation"
Eller så ökar priset på brännbilarna rejält.
Ja, det var det där "plus inflation" i citatet.
Elbilar innehåller färre delar och med billigare batterier blir elbilarnas pris lägre än motsvarande fossil. Tidigare uppskattningar har angett denna utjämning i pris till 2025. Fast elektrolyt kan bli än billigare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Batterierna blir ca 20-25% billigare än idag.
Det ser man på trendkurvan.
Sedan är det nya tekniker, vilket som vätgas och lager och massiv vindkraft är minst ett par årtioenden bort.
Batterierna som tillverkas nu blir framförallt billigare (att köpa) för att ett antal teknikpatent precis har löpt ut.
Risken/chansen är dock att det främst kommer att leda till att kinesiska biltillverakre kommer att flöda europa och nordamerika med billiga elbilar av Gen3-typ.
Rickard trendkurvor är en bra början på kunskap om framtiden. Men ibland kommer nya teknologier.
Väte och lager finns redan. Tror inte du kan fördröja nämnvärt
den nu mycket lönsamma nya vindkraften.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Min tanke är att vätgas inte kommer att användas för persontransporter.
Det kräver en utbyggnad av gasmackar på en skala som inte är motiverad.
Lastfordon däremot, där har bränsleceller en plats att fylla.
Vindkraften är inte mer lönsam än annan kraft sett till den totala systemkostnaden. Du behöver ganska mycket reglerkraft samt en överkapacitet av vindkraft för att fylla på reglerkraften.
All vindkraft som installerats nu är enbart lönsam för den har inte behövt absorbera några som helst systemkostnader.
När du jämför produktionskostnader i olika studier är dessa systemkostnader exkluderade.
Trendkurvorna indikerar ca 25% billigare batterier med nuvarande teknologi.
De mest optimistiska visar på större kostnads minskningar med då marknaden prognosticeras växa runt 20% årligen och det kommer bli trångt i dörren för ICE bilar så tror jag det blir flaskhalseffekter.
Det är ett intressant investeringsobjekt, absolut.
Sedan om några deccenium kanske bättre tekniker är kommersialiserade.
Least tack för patientinformation och jag delar din syn på väte för bilar. Men är övertygad om att grönt väte blir stort för industrin och att Sverige kommer ha betydande tillverkning redan 2025 för H2GS. Vindkraftparker till havs kan också tänkas ge el där väte produceras när el är billigt och el matas ut på nätet när det är dyrare el. Utgår från att tillverkningen sker på land för att också nyttja värmen till industri eller fjärrvärme.
Bäst ekonomi blir det när stamnätet stamnätet byggs ut.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Verkningsgraden för grid-to-grid med vind och vätgas blir inte högre än ca 30-35%. Det kommer innebära att den elen kommer kosta extremt mycket.
De låga priser som du ser idag periodvis pga hög tillgång till vind är inte grund för en investering.
Långsiktiga elpriser baserat på vindkraft kräver betydligt högre elpriser i genomsnitt så det sk överskottet kan inte användas. Det kommer inte finnas när kapacitetsbegränsningar byggs ut.
Därför måste man beräkna kostnaden för el baserat på vätgaslager utifrån den extra kapacitet som installeras och kostnaderna för denna.
Som jag skrivit upprepade gånger som du inte förstår:
Den lönsamhet du ser i vindkraft är enbart baserat på att det är en marginalproduktion som inte behöver täcka systemkostnaderna. I verkligheten blir storskalig vindkraft betydligt dyrare när den ersätter annan elproduktion i stor skala.
Rickard du har inte tagit in att de stora användarna av väte kommer ha lager för veckor och därmed jämna ut behovet av effekt. De drar ner på produktion när det är dyr el.
I Sverige ser jag stort behov av mer kW och kWh.
Lönsamheten i ny vindkraft är mycket stor nu. Systemkostnader måste givetvis betalas och någon mer annan elproduktion än den fossila kommer inte stängas som jag ser det. Möjligen en del mindre vattenkraft, vilket är illa nog.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jaja, får väl köpa en gammal xc70 och bygga om den själv till elbil.
Troligt att "du" gör det…
Jag killgissar att man återtar gamla klassiker som Amazon och Duett…
Volvo 740 EL
Precis 😃
Istället för GL så blir det EL…
Men då blir det ju: 740 GLT => 740 GET 😂😂😂
Kommer osökt att tänka på när Honda lanserade en ny bil för ett antal år sedan med namnet Honda Fi**a. Får hoppas Volvo gör sin research bättre när de namnsätter.
"Du kan få din Volvo i vilken modell du vill, så länge det är en SUV eller som i fallet C40 en crossovervariant av en SUV"
Ja, det är så marknaden för bilar ser ut, och den är styrd av kund-efterfrågan.
Om ingen längre efterfrågar sedaner, så finns det ingen vits med att lansera bilar i detta segment.
Den mest säljande bilen i Europa är en sedan. Tesla Model 3.
Ska Tesla 3 lanseras nu?
Jag tror, precis som du sa tidigare Cornu, att en bra kombi skulle kunna bli en fin nisch för Volvo.
Inte en lyx-kombi då, utan en vanlig bra bil helt enkelt.
Är inte Volvo fel märke för att tillverka en "vanlig" kombi?
Märket är inte positionerat för att verka på den marknaden.
Du kanske får titta på märken som Kia, Dacia?
Du har sannolikt rätt, tyvärr.
Ja, Rivian är en intressant aktie.
Särskilt som den tappade 15% på en dag.
Gissar på en Volvo Zlatan. Antagligen med tillvalspaketet Bolund som innehåller extra långsam laddning och har en begränsad maxhastighet på 30 km/h.
Kan fås med Tegnellpaketet som begränsar resandet till 10 km.
Med M-paket går det bara att svänga åt höger…
Ja, eller modellen Annie som svänger vänster när.man vrider ratten åt höger.
Undrar hur man kommer kunna konkurrera prismässigt med enbart SUV:ar. Det kommer innebära högre luftmotstånd än motsvarande lägre bil och därmed krävs större och dyrare batteri för motsvarande prestanda som en icke-SUV. Låter som att man kommer överge kunder i det "något lägre övre" prissegmentet.
Volvo har ju dessutom maximerat luftmotståndet pga sin så kallade design. Jmf Tesla som minimerar det även på sina två SUV:ar.
Vill minnas jag såg någon mythbustergrej med just luftmotstånd. Och i dagligt bruk enligt nån generisk körcykel så var det försumbart. Endast snål motor etc hade inverkan.
Ta en titt på konkurrenters koncept ex Hyundai Seven som lanserades på LA Auto Show igår.
Putte: Antagligen var det test utav en fossilbil i stadstrafik eller liknande?
Luftmotståndet ökar ju kvadratiskt med hastigheten och vid 60km/h är luftmostånd ungefär lika stort som rullmotstånd för en typisk bil.
För längre resor på motorväg är luftmoståndet väldigt viktigt för förbrukningen.
Putte: Ja på ineffektiva fossilbilar är luftmotståndet nästan försumbart. För elbilar har däremot luft och rullmotstånd mycket större påverkan. Till den grad att det går att se skillnad på om man monterar en takbox bak och fram.
https://www.vibilagare.se/nyheter/efter-svenskens-test-nu-lanseras-felvanda-takboxen
OT. Cementabeslut på G – trots övergångsregering. HD nästa, förmodar jag.
Vafan inte modell "namn"
Seriösa biltilverkare har modell betäckningar A6" 525 "E klass" v90" model 3"osv.
Där tappar volvo glansen…
Att skriva "betäckningar" när man menar beteckningar…. huh.
Du kanske inte behöver veta det, men det finns ett ord för den aktiviteten. Mechanophilia.
uuuuh… 😉
Betäcka är väll trevligt 😉
Att killgissa är att säga någonting som om man kan ämnet när man i själva verket gissar, det vill säga att man döljer att man gissar. Att säga att man killgissar är per definition fel. Säger man att man killgissar så gissar man bara.
Jag stödjer i princip allas rätt att framstå som känsliga och moderna gossar men man behöver inte idka språkmisshandel för den sakens skull.
Killgissa är ett ord som har "tagits tillbaka".
Det betyder numer ungefär kvalificerad gissning eller tänkande resonemang.
haha den var bra, Sven-Erik. Knappast sant dock.
Vi Bilägare: Högre marginal
Bilköparna betalar i snitt 20 procent mer för en suv än en halvkombi och modellerna är därför lönsamma för tillverkarna.
– De här suvarna är nästan exakt samma bilar som motsvarande kompaktbil, men dyrare. Det är därför de halvledare som finns tillgängliga används för att bygga suvar, säger Felipe Munoz på Jato.
i Bilägare: Nästan hälften av alla bilar som säljs i Europa är numera suvar eller crossovermodeller. Den exakta siffran är 45 procent, upp från bara 3,7 procent år 2000, visar siffror från analysföretaget Jato Dynamics.
Nu har bristen på halvledare ställt till med stora problem i bilbranschen och tillverkarna behöver prioritera vilka modeller som byggs. Det handlar oftast om de mest lönsamma modellerna – alltså suvar.
Hittills i år har det kompakta suv-segmentet i Europa ökat med hela 15 procent och suvarna har därmed kört om de tidigare så populära halvkombimodellerna i Golfklassen.
Volvo Har ju flörtat med namn från Asatron innan.
Volvo Viking, Oden (fäljar), Thor (designen på lamporna), Freja (fälgar).
Men det kanske inte passar sig 202x – tror inte heller på kvinnliga namn.
Dock är jag övertygad om att när snubbarna i polo och alla chefer kommit fram till några namn så kommer alla vara överens om att de suger.
Ingen skinnklädsel? Kreativitet från näringsbrist ger nu resultat från hemslöjdsveganerna på designavdelningen.
Det kanske är så enkelt att Volvo överlåter sedan/sport-segmentet till Polestar och därför satsar på SUV:ar utifrån att de flesta kombiköpare numera verkar föredra sådana framför en lägre variant med stor lastyta. Eftersom batterierna ofta påverkar lastutrymme i vanliga kombi (jfr BMW 330e) finns ju någon logik även i det. Men allt detta är spekulation. Jag tror bara inte riktigt på att de inte har en tanke bakom sina beslut.
Volvos Concept Recharge som de visade igår är ju en vanlig kombi i princip, som man kallar för SUV för att det säljer bättre.
Liksom VW ID Vizzion, som absolut inte var en kombi utan presenterades som en aerodynamisk SUV eller Renault Espace som i senaste skepnad inte heller är en minibuss utan SUV för den fick stora hjul och någon cm mer markfrigång.