Svensk media har börjat mäta musikartister i “miljontals lyssningar på Spotify”. Men i själva verket är inte detta direkt någon kassako visar en rapport författad publicerad av MIDiA och ABBA:s Björn Ulveaus. Man bör nog snacka om hundratals miljoner lyssningar för att det ska bli De Stora Pengarna (TM).
Foo Fighters på Ullevi 2018 |
Miljontals lyssningar på Spotify låter alltså mer märkvärdigt än vad det är, även om man förstås på så vis kan mäta olika artister relativt varandra. Men streamingtjänsterna är inte direkt en guldgruva för upphovsrättshavare och artister.
En möjlig vinkel på det finns i rapporten Rebalancing the Song Economy av Mark Muligan och Keith Jopling, där ABBA:s Björn Ulvaeus varit den person som generellt fått presentera rapporten.
Den visar på sidan 18 att 2019 fick artisten 310 USD betalt för 100 000 lyssningar och upphovsmannen (låtskrivaren) 143 USD per 100 000 lyssningar. Detta som någon generellt aggregat för streamingtjänster, dvs inte just exakt Spotify, då det även finns Apple Music, Youtube etc.
Per en miljon lyssningar får alltså de inblandade artisterna, t ex fem bandmedlemmar, dela på 310*10*8.6=26 660:- SEK före skatter och sociala avgifter. Studiomusiker avlönas väl per timme för sin insats, medan artisten får betalt utifrån försäljning. Artisten kan som sagt vara ett band, säg fem medlemmar som insomnade Kent, som då får 26660/5=5 332:- kronor var för en miljon lyssningar. Från detta ska 31.42% sociala avgifter dras och förenklat 30% i skatt. Kvar finns 5332/1.3142*0.7=2840:- kronor att stoppa i fickan. Eller om man så vill 2.84 öre per lyssning.
Upphovsmannen, dvs låtskrivaren eller låtskrivarna, får därmed 143*10*8.6=12 298:- SEK. En del band låter samtliga bandmedlemmar vara låtskrivare (Rammstein, Garbage som exempel), medan det i andra band bara är ofta förgrundsfiguren som skriver alla eller de flesta låtarna själv och alltså får mer betalt (Kent som exempel). Man kan också ha externa låtskrivare (t ex Kents Jocke Berg, som skriver åt andra). Oavsett får låtskrivarna alltså dela på 12298/1.3142*0.7=6550:- SEK i fickan för miljonen lyssningar.
Om vi nu antar att en medialt omskriven artist alltså har 10 miljoner lyssningar på Spotify, är enda artisten och övriga deltagande på inspelningen är timavlönade eller uppdragsavlönade studiomusiker, samt att artisten skriver sina egna låtar, så ger det 10*(6550+26660)=332 100:- SEK i intäkt in i artistens bolag, eller en lön efter skatt på på 332100/1.3142*0.7=176 891:- SEK, eller om det är på helåret en nettomånadslön om inte ens 15 000:- SEK per månad.
För att tjäna en medianlön på 32 400:- på streamingtjänsterna behöver du om du är ensam artist och ensam låtskrivare 32400*1.3142*12/(6550+26660)=15 miljoner lyssningar om året. På 30 miljoner lyssningar om året som ensam artist och ensam låtskrivare når du en riksdagsledamots grundarvode på ganska exakt dubbla medianlönen.
Dessa siffror bör man ha i åtanke när media pratar om hur många miljoner lyssningar någon har, och är de varken ensam artist, utan bara en av flera bandmedlemmar och dessutom inte skrivit låtarna själva så blir det inte mycket pengar att leva på trots hundra miljoner lyssningar om året.
Vad artister idag sägs tjäna pengar på är livespelningar, vilket inte är så konstigt med tanke på vad en livebiljett kostar idag. Under Wuhan-pesten har det dock inte varit så mycket med den saken.
För den som vill titta på vad svenska artister faktiskt drar in så går det att titta på individernas bolag via bolagsupplysningstjänsterna på Internet. Dock inkluderar det eventuella livespelningar och andra intäkter via varumärket. En av Sveriges allra största artister och låtskrivare drog in ca 5 miljoner år 2020. När vederbörande sist turnerade år 2017 drog artistens bolag in 53 miljoner och gjorde ett rörelseresultat på 43 miljoner. Bolaget har två anställda och handlar alltså om royalty- och gagedelen för artisten, inte vad som drogs in av eventbolaget eller skivbolagen. Faktorn 10x mellan 2020 och 2017 visar hur viktigt livespelningar är för artister. Artisten ifråga har nog kunnat överleva Wuhan-pesten ekonomiskt, men det är värre för alla de som lever på enbart livespelningar, dvs crew och arvoderade scenmusiker.
Att ta till sig är att miljoner lyssningar på Spotify betyder inte miljoner kronor i plånboken.
32 kommentarer
Sedan behöver man investera väldigt mycket i Payola för att någon ska lyssna på låten från första början.
Är väl det skivbolag är till för, som tar typ 80% av kakan eller något sådant.
Dom kallar sig för hustlers och det duger som ett skämt, jag har svårt att hålla masken när du ljuger för dig själv, för ingen hustler skulle bjuda nån på 87 procent.
Dock sitter ju många av de som det skrivs om i kvällspressen på egen label.
Yasin på MadeNiggaMusic, Haval på Haval och Einar på ja Einar.
Den som delar på kakan mest är den som proddar och jag har för mig alla dessa kör mer okända producenter och inte ex Salle, Superti eller Caliste.
Vettigt med egen label. Bra jobbat där isf. Då blir siffrorna förstås helt annorlunda, men det visar bara hur svårt det är att säga "miljontals lyssningar" och vad det innebär ekonomiskt.
Garbage kör egen label numera. Är man en etablerad artist fyller väl skivbolagen tveksam funktion på dagens onlinemarknad.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Du kan ändra det till "jag är övertygad om att det tvättas pengar i musikbranschen, mycket kontanter inblandat" istället för att peka ut någon, vilket bryter mot såväl GDPR som faller under förtal.
Likt pizzerior och frisörsalonger är det väl enkelt att stämpla in ett antal kontantbetalande på livekoncerten antar jag.
Jag är övertygad att om man är medlem i och engagerad i en gruppering som sysslar med grov brottslighet, framförallt narkotika, så är det både lätt och lockande att tvätta narkotikapengar i en sån kontantfylld bransch som musikbranschen.
Detta kan jämföras med STIM ersättningen för en spelning i riksradio. Där får man ~45 SEK per minut enligt STIM själva. Om man då tänker att en genomsnittlig poplåt är ~3 minuter lång så ger en spelning 135 SEK.
Enligt Kantar SIFO så lyssnar genomsnittssvensken 90 minuter på radio varje dag. Givet en befolkning på 10 miljoner ger oss (lite förenklat) att en genomsnittlig minut så lyssnar 625'000 personer (sannolikt fler på dagen än på natten). Dessa personer sedan uppdelade på en hel hög olika radiokanaler, men de största är p4 (35.9%), P1 (15.5%), Rix FM (11.1%), Mixmegapol (9.8%) och P3 (8.5%). Så räknar man bort P4 och P1 så kanske 10% av lyssnarna lyssnar på en typisk radiokanal. Detta ger oss alltså runt 62500 samtidiga lyssnare.
Så en spelning på radio ger alltså 135 SEK delat på 62500 lyssnare = 0.00216 SEK per lyssning eller 2160 SEK per miljon lyssningar.
Källor: https://www.stim.se/sv/musik-i-radio-tv-film-och-reklam/hur-mycket-pengar-far-du-speltid-i-radio-tv-och-streaming
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/radioundersokningar/lyssnarsiffror-radio-ppm
Läste någon som påpekade att 100 000 lyssningar på Spotify inte var väsentligt annorlunda än att låten spelas en gång på en radiokanal med 100 000 lyssnare, betr någon som gnällde på sin ersättning för streaming.
Enligt STIM (se länk ovan) så betalar Spotify 1.31 öre per spelning (för Spotify's premiumkunder) och 0.35 öre per spelning för de kunder som lyssnar via Spotify's gratisabonnemang. Så som lägst får upphovsmännen 3500 SEK för en miljonspelningar. Vilket fortfarande är ~50% mer än en miljon lyssnare på radio.
Så Spotify betalar sig bättre än Radio. Men å andra sidan så får ju lyssnarna själva välja vilken låt de vill höra.
När vi lever i online-tiden måste man inse att 1 miljon lyssningar inte är mycket. Samtidigt måste man inse att musikvärdet inte kretsar kring Spotify. 1 miljon spelningar på Spotify genererar samtidigt massa radiospelningar, spelningar på andra tjänster som Apple Music etc. Så satt i det perspektivet så genererar 30 miljoner spelningar på Spotify garanterat en högre lön än i Lars exempel.
Alltså genererar inte spelningar på Spotify något mer i sig, men jag tror man förstår vad jag mena. 😉
Undra om det finns någon sätt att ackumulera alla spelningar? Lägger man ihop Youtube, Spotify, alla andra musiktjänster, radio och tv så kan nog siffran bli rätt hög men ersättningen i varje tjänst blir ganska väldigt låg då de inte når tillräckligt högt.
Ja det finns. Alla använder tjänster för distribution till samtliga plattformar och får därigenom in statistik och ersättning. Typ distrokid eller labelworks
Jag har pratat med en musikartist som har egen label och 12 miljoner spelningar på Spotify ett år han fick ungefär $100k från streaming det året inräknat alla tjänster, men då är det en ej svensk artist så antagligen en betydligt högre andel streams på andra plattformar än Spotify än någon som bara gör musik på svenska där Spotify antagligen totaldominerar streamingmarknaden och Spotify betalar sämst.
Sen säljs det fortfarande mycket LP och dylikt till entusiaster och det finns oväntat mycket stålar i sånt, merch m.m.
Inget superfett liv nödvändigtvis då det är brutalt hårt jobb att överleva som en mindre artist, du måste resa ännu mer och till obskyra platser för att kunna leva på det.
Väldigt svagt sätt att mäta framgång. För den utan samvete är det lätt att köpa sig streams. DigiListan fick ju stoppas pga manipulation.
Det låter inte särskilt mycket men streamingen är ju som sagt bara en del av intäkterna och då kanske det är lite mer rimligt? Att helt kunna försörja sig på spelningar i radio, streaming etc efter man spelat in en skiva på… 6-8 månader, kanske, är väl inte rimligt? Grattis till de som lyckas med det men de lär inte vara så många.
Det är ju ofta bara den första låten på en streamingtjänst som är aktivt val – du startar en låt, börjar göra något annat på datorn, och sedan väljer någon algoritm låt nummer två, tre, fyra, etc. Det blir som en radio i bakgrunden, enda gången man byter låt aktivt är av samma skäl som man byter kanal aktivt på en radio, om/när det kommer en som är så jävla dålig att den tränger sig i medvetandet och stör det man håller på med i förgrunden.
Det är bara när jag aktivt letar efter ny musik som jag gör på det viset. Vanligtvis så kör jag mina egna spellistor istället.
Det går väl att jämföra med en författare? Författare kan iofs fortfarande sälja sin produkt paketerad rent fysiskt.
Jo. Dock inom underhållningslitteraturen står streaming för allt mer av pengarna. Jag ligger väl över 70% av min volym digitalt, varav kanske 90% är streaming. Dock betalar sig streaming ungefär lika bra som en pocketbok, så det är ingen intäktsminskning för backlist, som tvärt om gynnas och säljer mer via streamingtjänsterna totalt sett.
75% av min försäljning av digital 2020.
https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/kraftigt-okad-digital-bokforsaljning.html
Trenden är stigande, skulle inte bli förvånad om den når 80% för 2021.
Så det är därför dessa stackars rappare måste dryga ut kassan med rån och narkotikaförsäljning, det är de feta skiv- och streamingbolagsdirektörernas fel!
Kents 10 mest populära låtar på Spotify nå upp till en kvarts miljard spelningar.
Einar har 149 miljoner för samma tio.
Så några miljoner spelningar är ingenting.
Hur många Spotify-lyssningar per år sker inom Sverige? Alltså vad är volymen? Googlade lite snabbt men hittade inget. Jag lyssnar inte så mycket och ligger på typ 17000 minuter per år så skulle inte förvåna mig om det är miljardnivåer på antal streams i landet.
Finns statistik hos Spotify. Intressant är att kolla tex juldagen. Varför skiljer sig 2019 och 2020 så mycket åt? Har Spotify blivit bättre på att hantera botar?
https://www.spotifycharts.com/regional/se/daily/2020-12-25
https://www.spotifycharts.com/regional/se/daily/2019-12-25
Det ser ut att vara en väldigt lång svans också, men om jag kollar bara senaste veckan de har data för i Sverige så blir det 48 miljoner streams bara i topp 200. Random vecka i somras, 53 miljoner. Så kanske runt 2,5 miljarder streams av topplisteartister om året, i Sverige.
Den sist på listan får runt 7 miljoner streams eller nått om denne ligger kvar där i botten hela året. Utan att orka räkna seriöst. Så du behöver få 2-3st regionala "hits" per år för att kunna leva _bara på streamingen_. Är det asdåligt?
Har man som artist 2-3 större hits om året räcker nog det. Dessutom bygger man då upp en "backlog" som fortsätter generera streams även i framtiden.
Om plats 200 på topplistan ska räknas som en "större hit"? 😉 Men ja. Och rimligtvis kan man, om man vill, göra annat inkomstbringande än bara lägga ut låtar på Spotify också.
Miss Li 320 miljoner, Miriam Bryant 217, David Bowie nästan 2 miljarder osv.