Det kinesiska elbilsdotterbolaget till Volvo Car, Polestar, börsnoteras i USA via en så kallad spac. Värderingen pekar på 20 miljarder dollar, eller närmare 170 miljarder kronor för ett bolag som 2019 hade en omsättning på 1.3 miljarder kronor.
Elbilen Polestar 2 |
Volvo Car ska behålla sitt ägande i Polestar och tillför upp till 600 miljoner USD i en nyemission och ska efter transaktionerna ha cirka 50% av det börsnoterade bolaget enligt Volvo Cars pressrelease. Volvo Carbekräftar även i pressmeddelandet att man själva tittar på en börsnotering.
Spac:en Gores Guggenheim har 800 MUSD som också tillförs Polestar, och därtill ska man låna upp 250 MUSD.
Bolaget uppger att man levererade 10 000 bilar förra året, eller om man så vill 17 miljoner kronor i börsvärde per levererad bil på ett år. Rätt bra jobbat, med tanke på att bilarna kostar runt 500 – 600 000 kronor, men så förstår inte jag heller vare sig tillväxtbolag eller den så kallade nya ekonomin.
Polestar menar att man kommer sälja 290 000 fordon om året 2025, eller endast 586 000:- SEK i nuvarande börsvärdering per såld bil på ett år, eller ungefär vad en bil kostar, dock inklusive moms i Sverige. Kan man få en hyfsad vinstmarginal på de bilarna kan förstås dagens värdering inteckna utvecklingen till år 2025, men tydligen stiger Gares Guggenheim-spac:en i förhandeln så det är väl dags att inteckna år 2026 också? Kommer således bli en börssuccé även om värderingen borde motivera att aktiekursen står stilla i fyra år.
Vad som är extra fint med spacuppköp på detta vis är att man verkar slippa att producera några vettiga prospekt eller årsredovisningar då det i praktiken handlar om att spac-bolaget köper ett onoterat bolag som förstås inte har sådant.
Så med en värdering på 170 miljarder för Polestar på 10 000 bilar om året, vad kan Volvo Car tänkas värderas till vid eventuell börsintroduktion om man profilerar bolaget som ett elbilsbolag? Tesla värderas till cirka 6 600 miljarder kronor.
Sedan om jag inte är mer fel ute än vanligt så äger väl egentligen Polestar (och Volvo Car) inte längre teknik och design på sina bilar, utan detta ägs av Geely. Polestar liksom Volvo Car är i praktiken bara licenstillverkare av Geely-bilar?
17 kommentarer
Hmmm, faktiskt så förelästes det och gjorde arbetsuppgifter på univeritet i slutet av nittiotalet om den "nya ekonomin" som krashade brutalt mars 2001 och som i praktiken innebar att företag inte behöver gå med vinst. Hur länge ska den vara ny? Eller är den nya ekonomin från 90-talet den halvgamla ekonomin? Eller är den fortfarande ny?
"slippa att producera några vettiga prospekt eller årsredovisningar"
SPAC:en lär ha en hög folk från Bullshit Consulting Group eller liknande som får ut mer data än vad en normal investerare får så Geely lär nog lyckas mörka mindre när de säljer till dem än till en pensionsfond.
Kanske tänker dom sig att bilarna ska gå sönder ofta så det blir väldigt mycket merförsäljning på både service och reservdelar och på så sätt öka intäkterna?
Har inte Tesla patent på det? Eller var det Volkswagen?
Jag vet inte, jag trodde Tesla var ganska bra bilar som höll helt OK men vet inte. VW har väl haft en del växellådor (automatarna) som inte var riktigt 100%-iga.
Har inte så mycket att klaga över, men de som avskyr Tesla brukar säga att Tesla har kvalitetsproblem. Utan att själva äga en Tesla.
Freemount, har kvalitetsproblem. Har ägt Tesla, men skulle inte köpt en US-tillverkad. Det är allmän statistik, inget att ifrågasätta. Kina är en annan högre nivå, Tyskland troligen med.. vi får se
Vården har sin Lex Sarah som kräver anmälan när något gått fel (så att samhället får ut statistik med mera, etc).
Kanske borde det finnas något liknande för bärgningsfirmor så att det skapades offentlig statistik över vilka elbilar som behöver hämtas till verkstad ofta(st).
Intressant fenomen, så bara för att jag inte äger något så är det alltså dåligt. Logiken känns lite som att den haltar.
För närvarande äger jag ingen Arc'teryx jacka så då är den alltså dålig, neeeej det är fortfarande bland världens bästa jackor!
För att förtydliga, inte att bloggarens logik haltar utan den av honom beskrivna logiken.
Nu är de väl så att de är undersökningar som säger att Tesla ligger i bottenskiktet när de gäller driftsäkerhet och problemfrihet.
Men är ju så med religioner hur de än misshandlar folk så kommer folk tillbaka till dem.
1999/2000 minns jag krisande gruvbolag som bytte namn (endast namn, inte produkt eller affärsmodel) till något likt "network" och börsintroducerades med helt vansinniga värderingar…
Toppen ska vi nog alltså vänta med till vi se "Pizzeria EV" IPO till miljardvärdering…
Du tänker på Svensk Koppar?
Blev något taxibolag som hette typ Network vilket gav skyhöga värderingar.
Vi har också "Long Island Iced Tea" som bytte namn till "Long Blockchain Corp." och steg 200% samma dag.
https://www.cnbc.com/2017/12/21/long-island-iced-tea-micro-cap-adds-blockchain-to-name-and-stock-soars.html
Haha. I den pågående uranbullen finns ett dildoföretag som äger en halvdassig uranfyndighet mitt ute i ingenstans.
Vansinnet har inga gränser.
Helt till vänster om Dunning-Kruger får jag för mig att det är lätt att rafsa ihop en elbil. I alla fall i jämförelse, och speciellt om man redan kan göra bilar med förbränningsmotorer, känner sina kunder, har alla testriggar, behärskar regelverk, underleverantörer, återförsäljare, marknadsföring, eftermarknad, komplicerade monteringsanläggningar och automation. Som ju alla kan, inklusive Fiat. Om jag har rätt där innebär det att även den mest blåögda investerare kan göra en realistisk bedömning av hur mycket affärsidén ”vi gör en elbil” är värd. Sen är jag inte säker på att värdering / såld bil är en bra måttstock på värderingens rimlighet. Det ändras ju hela tiden, så fort man säljer nåt? Om man inte vet vad man gör, är det nog bäst att hålla sig borta från investeringar i polestar och tesla vid minsta misstanke att det kan vara uppblåst. Stora investerare lär nämligen veta exakt hur det ligger till och säkra sig långt innan man har tänkt tanken själv.