Det blev alltså Torslanda, där Volvo Car har sin svenska bilproduktion, som Volvo vill bygga sin och Northvolts gemensamma batterifabrik avslöjar lokaltidningen GP. Huruvida elnätet i Göteborg klarar av detta återstår att se.
Torslanda bilfabrik till höger om vindkraftverket |
Området ska vara 112 hektar stort, eller 224 fotbollsplaner för den som är sportbollintresserad. Dock nämner man inte specifikt bilfabrik i ansökan utan en “vidareutvecklad produktionsapparat för att möta kommande omställning mot elektrifiering”.
GP:s källor uppger att ansökan om att få bebygga det ej detaljplanelagda området matchar det Volvo Car och Northvolt pratat med kommunen om när man letat etableringspunkt för batterifabriken. Volvo förnekar att man har fastställt platsen för batterifabriken och presstalespersonen säger sig inte veta varför det står “battery plant” på Volvo Cars handlingar.
Varifrån elkraften och elnätkapaciteten ska komma till en batterifabrik med 3 000 anställda och 112 hektars yta är dock oklart. Göteborg ska redan vara på väg in i taket vad gäller detta. Det enda vindkraftverket i Torslanda räcker inte långt de dagar det blåser. Eventuell batterifabrik ska också enligt planerna finnas på plats redan 2025, vilket kommer kräva minst sagt att kommunen slår knut på sig själv under tillstånds- och bygglovsprocessen, för att inte tala om att dra in ytterligare kraftledningar med allt vad det innebär i form av markägare som kan sätta sig på tvären.
Fast det är klart. Rya Fossilgaskraftvärmeverk ligger ju nästgårds. Vore ju synd med de aktuella gaspriserna dock.
Påfyllnad av fossilgas pågår vid Rya Fossilgaskraftvärmeverk |
Ansökan kan förstås handla om att man vill inleda processen och på spekulation börjat ansöka om bygglov och miljötillstånd på olika platser, men håller ryggen fri om att faktiskt bestämma sig var man ska bygga. Ska Volvo Car inte bli hopplöst frånåkta i omställningen till elbilar måste man agera snabbt. Om det nu kommer finnas någon cement att bygga fabriken med.
Källor
GP www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-förbereder-jätteexpansion-ansöker-om-att-bygga-batterifabrik-i-torslanda-1.55846734
29 kommentarer
Ny skjuts uppåt då för bostadspriserna i närområdet
Jag får en bild i huvudet när jag tänker på kommunens planeringsgäng här – det är från filmen Undergången och jag tänkter naturligtvis på när Hitler sitter i bunkern, dessillusionerad och allmänt från vettet och intalar sig själv att allt blir bra när Steiner anfaller…
kan det inte vara så att de riktigt energikrävande delarna av produktionen inte kommer att ligga i Torslanda ? att montera moduler och pack drar ju inte alls lika mycket som tillverkning av själva cellen.
Underligt att de absolut verkar vilja ha det nästgårds istället för att tänka lite friare. Är ju inte så att de kräver att exempelvis Bosch tillverkar sina delar som Volvo köper bredvid.
Finns ju platser i Sverige med tillgång på allt det som de behöver kan man tycka. Men finns en del företag som blir för närsynta när det gäller lokalisering av investeringar.
Kanske frigörs personal från fossildelen som man kan flytta över.
Typiskt låter företagen dreglande kommunalpolitiker bjuda över varandra med gratis mark osv.
112 hektar – mycket plats för solceller
1 hektar solceller ger väl ca 2MW vid bra förhållanden
Man kan ju hoppas Volvo får till några konkurrenskraftiga elmodeller annars lär behovet av anläggningen vara begränsat.
Kan ju eventuellt sälja batterier till andra tillverkare då det sannolikt kommer vara fortsatt brist på batterier i ett par år till
Någon sett kartan och vet vilket område det är?
Handlar om en utbyggnad av befintlig fabrik där en del av denna utbyggnad ska kunna användas till batteritillvetkning.
Detta handlar INTE om batterifabriken Volvo och Northvolt ska bygga tillsammans och diverse kommuner fått lämna förslag på lämpliga etableringsplatser . Den processen fortsätter . Torslandafabriken är en fabrik Volvo cars vill bygga på egen hand.
Källa?
Skvallerblaskan DI på nätet.
"Biltillverkaren Volvo Cars har ansökt om en utbyggnad av sin fabrik i Torslanda. På totalt 112 hektar mark ska det bland annat bli en batterifabrik enligt de handlingar, som
Göteborgs-Posten tagit del av. Men det handlar inte om fabriken man planerar tillsammans med Northvolt, uppger bolaget för Di."
Tack för klargörande: Det blir alltså någon annan sorts batterifabrik! Den drar nog inte heller någon ström, eller…
Sen behöver du inte raljera om skvallerblaska, jag ställde bara en fråga.
Så bra, vi behöver fler arbetstillfällen här.
Det handlar om batterisystem inte battericeller.
Anläggningen kan väl drivas av batterier?
Fortsätter utvecklingen i Sverige i tangentensriktning är det nog det som återstår.
Nu var du riktigt rolig 🙂
AA eller AAA
Stor fabrik så D…
Min kommun Värmdö halverar byggtakten pga bristande infrastruktur, under de kommande fyra åren.
Tanken är god, men inte särskilt realistisk. Begränsningen gäller både hus med lägenheter och fritidshus som byggs om till permanentbostäder.
Med tanke på hur stor del av en elbild materialkostnad som är batterier så vill man nog gärna ha den delen in på knuten.
Enligt DNs ingress så verkar Volvo lämnat in ansökningar om bygglov på 6 platser i Sverige och 3 i Europa, varav ett var Göteborg. Verkar som de skjuter brett och hoppas något fastnar.
Gäller ju att låta kommunpolitikerna tävla om vem som kan erbjuda bäst förmåner och rabatter!…vilket är en jäkla idioti och slöseri med skattemedel.
Igår kväll (27/9) fattade politikerna i Skövde beslut om att lägga ner den lokala flygplatsen för att ”frigöra industrimark”. En batterifabrik har nämnts i debatten. Kanske dom vet något som vi andra inte vet…..(jag är skeptisk).
Då blir det kanske 2 nya fabriker i Sverige kanske. Fantastiskt om så blir fallet. Det kan ju bara vara bra
Texel i Malmö då? Var det bara snack. En fabrik till?