2K
På vår vårdcentral i byn sitter en gammal skolkarta över Västergötland på väggen. Som en övning kan väl läsekretsen försöka åldersbestämma denna analoga skapelse utifrån ett detaljfoto med många ledtrådar för den kunnige.
![]() |
Kartan |
Jag ska väl inte lägga ut några direkta ledtrådar, men det finns mycket att titta på för den som kan regionen.
Det kräver dock en del för att fastställa årtalet, eller åtminstone det yngsta tänkbara årtalet, men vi får se vilka detaljer ni kan hitta det på. T ex fick Marstrands Koön först fast förbindelse 1991 när Instöbron stod klar, men kartan är äldre än så.
51 kommentarer
Älvsborgsbron saknas och om det beror på att den inte fanns bör kartan vara från tidigt 60-tal.
Göta Älvbron finns inte heller, så kanske är inte sådana broar utritade?
Jag bor i Bolltorp som ligger ganska centralt i Alingsås (och numer inte stavas med å). Kul att det är en egen prick…
Skulle tro att pricken avser Bolltorps gård eller Bolltorps sanatorium.
Jag gissar att kartan är från 30-40-talet.
Upptäkte just E6 och E3. Omgissar från 30-40-tal till sent -50 tidigt -60-tal.
Västgötabanan Göteborg – Skaraborg lades ned slutet -60-talet.
Kan säkert vara så.
Älvsborgsbron saknas, Almöbron finns med. 60-66?
Amatörer pratar bilvägar, proffs tittar på …
Aldrig varit bra trainspotter…
Efter 1962 då E6 fick sitt namn i Sverige och innan 1966 då Jordfallsbron var klar.
Ingen Säröbana kvar så senare än 1965.
År 1959
Skala 1:100 000.Generalstabens Litografiska Anstalt?
Flygplatsen Säve saknas, alltså före 1940..
Bergslagsbanan finns med, och den lades ner för ganska länge sedan. Var smalspårig.
Bergslagsbanan finns med, och den lades ner för ganska länge sedan. Var smalspårig.
Bergslagsbanan finns med, och den lades ner för ganska länge sedan. Var smalspårig.
Du menar Västgötabanan.
Annars korrekt. Går att hitta vilket år den sträckan på kartan revs.
Intressant karta. Den slutar i syd vid Axelfors där det fanns en utomordentlig charkuteributik och där jag ytterligare några kilometer söder därom under några år för vad som nu verkar som en mansålder sedan drabbats av gröna vågen och införskaffat avstyckad mangårdsbyggnad och under ledigheterna från fartygen tillbringade tiden där med blomma, barn och ett kattskrälle vid namn Gäsper. Hela spektaklet utspelades i Håcksvik/Drägved. Att notera att järnvägen till Ulricehamn någon kilometer österut fortfarande trafikerades av en och annan rälsbuss.
1962
1972
1965, året jag föddes!
p.s. Jag vill minnas att järnvägen kallades Landerydsbanan.
Länsgränserna är från före den stora kommunsammanslagningen 1971. Lindome fortfarande i Hallands län på kartan.
Markering för Älvsborgsbron och dess påfarter saknas. Den tillkom 1968. Miljonprogramstätorter som Västra Frölunda och Angered saknas. Tex Frölunda Torg invigdes 1966, då med flera stora bostadsområden runtom som inte alls är markerade som tätort här.
Smalspåriga VGJ (Västergötland Göteborgs Järnvägar) finns kvar med sin sträckning. Gamla kommuner som Gbg annekterade som tex Askim finns med här. Stenungsbron finns utsatt. Den invigdes 1960.
Att Stenungsbron finns utsatt men inte Västra Frölunda eller Älvsborgsbron ger typ första hälften av 1960-talet.
Det ser ut som att Tingstadstunneln finns.. (när byggdes den)
Och vägen upp till Kungälv…
för övrigt finns inget av några moderna vägar..
låt gissa.. 1968
Nu fuskade jag inte utan jag kollade in smalspåren direkt innan jag läste kommentarerna här.
Är detta början på en serie inlägg som ska handla om peak oil?
För smalspårig järnväg lär få en renässans i takt med att priset på olja stiger.
Här i trakten var det populärt att festa, hos de som var födda på 40 och 50 talet, mellan smalspårsstationerna.
Det första decenniet, ja 1980 talet.
Var smalspåret till Hultsfred igång.
Det var trevliga minnen.
Man kunde även ta det tåget till Växjös populäraste badplats en bit in på 1990 talet.
Det var en hel del strandfester på sommaren där vill jag lova.
Gick på Teknis Borås 1963-1967. Känner vägarna, Tror att kartan motsvarar i princip hela 60-talet. Utom dom absolut sista åren. Skall vi säga 1962.
Samma år som E6 blev till.
Västgötabanan revs 1967 och på kartan ses den som aktiv tåglinje. Kartan kan tänkas vara från början 60-talet
1954. Magkänsla.
Riksväg 40 hette riksväg 5 fram till 1962. Så inte tidigare än så. Jordfallsbron stod klar 1966 så inte senare än så.
2075.
Flygplatserna är nerlagd och rivna. Vägar har försvunnit pga bristande underhåll. En viss återupplivning av spårbunden trafik har dock skett för att underlätta kommunikation.
Städerna har krympt pga den under flera deccenium av klimatförändringar, peak oil, fallerande välfärdsstaten mm tvingat fram en avurbanisering och starkt minskad befolkning, framför allt kollapsade födelsetal.
Den hårt drabbade jordbruksnäringen har låtit många åkrar växa igen av skräpskogar som klarar av klimatförändringarna.
Havshöjningarna har ännu inte slagit genom fullt ut, men är på god väg.
År 1967 skulle det kunna vara, då behövdes kartan fixas till.
Innan kommunreformen 58 men efter nya dragningen av rikstvåan/E6 genom Kungälv. Det placerar oss mellan 53 och 58. Jag gissar på 54.
Härryda kommun inrättades 1971, så kartan är tidigare än så.
Idioter. DDR är inte med, så det måste vara före 1945.
Nja, 1949.
Kartan föranledde lite studier om gamla järnvägar. Intressant hur många det fanns och hur kortlivade vissa var. Redan på 60-talet konkurrerande bilen bort persontrafiken på flertalet linjer. Svårt att inte dra en parallell till de så kallade höghastighetstågen.
Järnvägen Borås – Svenljunga lades ned 1961.
Men namnet "E6" tillkom 1962. Så någonstans 1961 – 1962 gissar jag. Fast järnvägsnedläggelser tog i regel ett tag innan de manifesterade sig i ändrade kartbilder.
Korrekt. Lades ner, men revs inte samma år. Notera att förlängningen Svenljunga – Axelfors redan är riven på kartan.
Torslanda-Landvetter 1977
E vägar 1962
Sjövik – Göteborg stängdes 1966 revs 1970
Gafflar in det till 1964. Med tanke på ovanstående kommentarer. E6 styr, liksom järnvägarna.
Älvsborg ingår i Göteborg, Backa inte. Ergo är kartan från mellan 1944 och 1948 enligt den teorin. Dock ser inte Örgryte ut att ha införlivats vilket det gjorde 1922. Inte heller finns Torslanda flygfält med, så mellan 1906 – 1922 uppdaterar jag mig till.
Såldes en på auctionet för 250 spänn härförleden … påstås vara från 1964.
Marieholmsbron (järnvägsbron) som stod klar 1909 är med på kartan medan den nyligen ersatta Götaälvbron som var klar 1939 saknas. Så någon gång mellan dessa årtal.
Säröbanan är inte med. Den lades ned 1965. Landvetter flygplats är inte heller med, den började byggas 1973 och stod färdig 1977. Ej heller är väg 40 motorväg, eller ens nydragen. Den går fortfarande förbi Sankt Sigfridsplan. Alltså slutet av 60-talet.
Nu ser jag att Älvsborgsbron inte är med. Den invigdes 1966, vilket ger oss ett kort spann på mitten av 60-talet.