Till Dagens Industri varnar branschorganisationen Svensk Betong för varsel och bygggstopp i byggbranschen på grund av den förestående bristen på betong när 75% av Cementas produktion faller bort. Det finns inte heller någon överkapacitet att ersätta den förlorade produktionen och någon import till Sverige kan tidigast ske om 2-3 år.
Varsel väntas |
Till Dagens Industri säger Cementa att cementindustrin i hela Nord- och Centraleuropa går för fullt. “Det finns ingen överkapacitet någonstans i den här delen av världen som kan täcka upp för det bortfall som nu kommer. Efterfrågan som tagit fart under pandemin är den högsta sedan miljonprogrammet.”
Den nedlagda fabriken på Öland kan inte återstartas och att ett storskaligt importalaternativ inte finns förrän “tidigast om 2-3 år”. Det finns inte heller någon överkapacitet i Skövde. Bland projekten som inte kommer kunna få betong listar Cementa Förbifart Stockholm.
Cementa har nu åberopat force majeure till sina kunder, dvs kontrakten på cement till betongfabrikerna kan inte uppfyllas på grund av myndighetsbeslut. Betongfabrikerna får i sin tur meddela force majeure till sina kunder byggföretagen.
Lagren av cement ska räcka en månad, men det är oklart om det gäller från efter stoppet som kommer den första november.
Branschföreningen Svensk Betongs vd säger till DI att det är “stor risk för byggstopp under hösten i väldigt stora delar av det vi bygger i Sverige”. Det kommer innebära stopp i “viktiga infrastruktur- och bostadsprojekt”.
Bristen handlar om 2.5 miljoner ton cement, och det finns inte heller kapacitet inom rederibranschen att börja importera från utanför Europa. Dessutom finns det en EU-standard på cement, så det går inte bara att importera vad som helst för att bibehålla kvalitetskraven.
VD:n säger att “det här stoppet kommer göra att byggföretagen behöver börja varsla”. Betong är det byggmaterial som används mest i hela Sverige och runt 75% av allt relaterat byggande kommer alltså behöva upphöra.
I slutändan kommer den svenska tillväxten, konjunkturen och ekonomin att tvärbromsa av kapacitetbrist när byggprojekt kommer försenas flera år, främst i östra (Stockholm!) och norra Sverige. Västsverige ska pga fabriken i Skövde klara sig bättre. Varifrån betongen till alla de där enorma industrisatsningarna i Norrland ska komma, t ex Northvolts batterifabriker är oklart. Och vad händer med kontrakten Northvolt skrivit på leveranser av batterier när fabrikerna försenas minst 2-3 år? Kan nog bli lite snopet efter allt snack och alla miljardinvesterare när huvudkunden Volkswagen skickar sin armé av advokater.
Och snacket om att bygga bostäder kommer få ett tvärt slut. Många som tecknat kontrakt på en nybyggd villa eller lägenhet kommer bli sittande utan, även om force majeure åtminstone gör att man kan häva kontraktet.
25 kommentarer
Samtidigt så tar ju en kalken slut förr eller senare, den är ju inte oändlig på Gotland. Men jättenyttig övning för MP och södermalmare. Ja jisses bygga höghastigetsbana som en lokalpolitiker uttryckte det som en barriär av betong genom södra Sverige. Han skulle sagt importerad betong vilket är ju mer miljövänligt än inhemskt producerad(jmf Oatly som ägs av regnskogsskövlare och diktatur med tveksam respekt för mänskliga rättigheter)
Jo på Gotland tar den slut. Annars är/var ett stort och fatalt problem på jorden just att skaldjur binder upp CO2 i form av kalk och tar den ur cirkulation. Fanns ingen lösning på det utom livets undergång på jorden till slut, men sen plötsligt dök det upp ett djur som istället frigjorde sådan redan bunden CO2. Så nu ser det inte ut som livet behöver ta slut längre. I vilket fall inte av den orsaken att CO2 binds upp i jordskorpan.
Man får ta det onda med det goda, eller hur nu ordstävet är. Bra om höghastighetsbanan får problem så vi slipper den skiten.
Precis. Naturen är skyldig oss människor ett stort tack för vi räddar dom från en långt utdragen svältdöd pga koldioxidbrist. Samt förhoppningsvis en galaktisk spridning av många arter från Tellus
När verkligheten kommer ikapp de politiska byråkraterna i Sverige så tror jag att sittande regering kommer att tvingas att överpröva juristernas dåraktiga beslut.
Visst blir det rejäla problem när cementindustrin på Gotland stoppas. Eftersom pengar är makt kommer en del import igång omedelbart. Förbifarten hamnar nog i malpåse. Fartyg borde kunna öka sin hastighet till priset av mer bränsle = mer CO2. När varslen i byggsvängen tilltar reagerar nästan säkert regeringen och lägger förslag på en snabblag till riksdagen. Det blir bara ett hack i tillväxten.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Läs även dagens,13/7,ledare i Svenska Dagbladet.
"Slöseri ger ingen ny ekonomi".
Det blir nog att i framtiden "blanda mera bark i brödet".
MP vs Verkligheten blir alltid en frontalkrock.
Lägg ned känner kärnkraft är en annan klassiker.
Jag har vinterpriser på elen mitt i sommaren och gissar att företags elintensiva produkter nu blivit dyrare?
Lägg ned skogsbruk en annan vinnare.
Inte helt klrat vad vi skall leva av men foodora-leveranser på elcykel är kanske den nya gröna ekonomin?
Eller så ordnar Cementa sina brister i ansökan om miljöprövning med en grundvattenutredning så att dom kan fortsätta…
Kom inte här och var rationell och lösningsorienterad!
Det är uppenbarligen mycket troligare att skylla på MP oavsett hur gammal lagen är och i vilken mån MP varit avgörande för nuvarande lagens tillkomst.
Låter som en halvsvart svan.
Lysande att Röd-Gröna sörjan å ena sidan stänger ner tillgång till cement och å andra sidan ville säkra fri hyressättning för nybyggen för att få fart på byggandet.
Den svarta bostadsmarknaden har redan fri hyressättning – när den i framtiden blir ensam kvar har Annie Lööf vunnit 100%. 😉
Finns tyvärr liten chans att Stefan löfven kommer lägga ett regeringsbeslut på detta.
MP tycker att det är en drömsituation och kommer slåss för att hela Sverige stänger ner med näbbar och klor. S viker sig gärna bara man får sitta kvar vid makten en vecka till…
Nja det kanske inte är en drömsituation för MP. De har ju en bostadsminister som vill bygga bort bostadsbristen, de är ju pådrivande av nya höghastighetsbanor och detta visar ju med all sin tydlighet att går åt naturresurser även för MPs "miljövänliga" projekt så det kanske blir lite knivigt för dem att förklara. Kanske blir några färre röster när det går upp för de som har röstat på MP för att greenwasha sin livsstil.
Nja, mp ser inte sådana samband. Vi ska använda biobränslen, papper och trä. Men vi ska inte hugga i skogen?
Vi ska bygga järnväg men vi ska inte framställa betong.
Vi ska ha elbilar men vi ska inte producera el.
Osv. Ett ideologiskt drivet parti utan realism i förslagen.
Känner att du fångade MPs innersta väsen där.
Vad som sades var att den nya kraftledningen till södra Öland var för Cementafabriken men då när den blev färdig så kom beskedet om varslet där.
utdrag från Cementas hemsida:
2018 oktober 17
Förtydligande om flytt av produktionsvolymer från Degerhamn
Med anledning av gårdagens pressmeddelande om att Cementa överväger att avveckla cementproduktionen i Degerhamn vill vi göra ett förtydligande.
Om det beslutas att fabriken i Degerhamn avvecklas så kommer Slitefabriken att ta över merparten av produktionen av den anläggningscement som idag produceras i Degerhamn. Slitefabriken kommer i ett sådant fall att kunna hantera denna produktion inom ramen för befintlig kapacitet och det kommer inte att innebära någon produktionsökning för Slitefabriken.
Cementa kommer att minska exporten av cement från Slite till andra länder i motsvarande utsträckning för att i stället låta denna volym gå till den svenska marknaden.
Lysande. Man har alltså startat gigantiska infrastrukturprojekt utan att försäkra sig om redundans i råvaruförsörjningen. Stabilt. Professionellt. Projektledning i världsklass. NOT!
Snacka om att vi skulle få dyr infrastruktur om alla råvaror skulle bli bokade med redundans.
Jaja, men att ligga på exakt 100% kapacitet bäddar för problem vid minsta störning nånstans i kedjan.
Ifall det verkligen är så illa som Cementa och dess branschorganisation påstår kanske vi behöver titta på det faktum att ett enskilt företag äger och kontrollerar en så stor del av marknaden för en så viktig insatsvara som betong att om företaget klantar till sig med en ansökan så faller svensk ekonomi.
Och nej, det har inget med koldioxidutsläpp eller miljöpartiet att göra. Det har med gottläningarnas tillgång till dricksvatten att göra. Många på bloggen brukar bli upprörda när man åsidosätter regionala intressen för Stockholms och nationens väl och ve. Men tydligen inte i det här fallet. Märkligt.
Givetvis ingen som vill diskutera den aspekten, tydligen.
Jag uppfattade det som att man fått en dom emot sig i mark- och miljöberdomstolen och inte ett myndighetsbeslut samt att detta går att överklaga.
Citerar:
”Cementa har nu åberopat force majeure till sina kunder, dvs kontrakten på cement till betongfabrikerna kan inte uppfyllas på grund av myndighetsbeslut.”
Det kan knappast vara en överraskning när det tycks ha behandlats i domstol, men det känns nästan som man blivit tagna på sängen när man läser detta.
Deshira Flankör, M, kommunstyrelsens ordförande på Värmdö, ville riva ner skolor och äldreboenden, för att bygga nya, och låta privata bolag ta över driften. Utan betong blir det inga nya, stora byggprojekt i kommunen, det känns befriande för oss skattebetalare. Det kanske inte blir samma storskaliga exploatering med bostadsrätter, heller. Gurra är numera nerlusat med sådana nybyggen.
Däremot fortsätter uppsägningen av samtliga drygt 500 hemtjänst-anställda (drygt hälften med fast anställning och resten med timanställning). Där ska privata företag ta över, men det låter som "plågsamma pensionärsförsök", tycker jag. Man får inte betalt för "kort återbud" (när kunden inte är hemma och har glömt att avboka eller nobbar besök i dörröppningen). Inte heller för körtider mellan kunderna, som kan vara på geografiskt väldigt skilda områden, dvs på olika öar, inkl. Sandhamn och Runmarö, dit personalen åker från Stavsnäs med Waxholmsbåtar.