I EU-regeringen EU-kommissionens förslag till klimatpolitik för hela EU, så ingår att till år 2035 ska 100% av alla nyregistrerade personbilar vara utsläppsfria. I praktiken elbilar, då det finns inblandning av fossilgas för biogasbilar och bensin i E85-etanolen för etanolbilar. Det innebär att biltillverkarna inte längre har några val, utan måste ställa om till 100% elbil eller vätgas. Vilket knappast alla kommer klara.
Elbilen Porsche Taycan 4S DD+ |
EU-länderna är också skyldiga att bygga ut laddningsmöjligheterna i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar (elbilar och vätgasbilar). På alla större botorvägar ska det var 60:E kilometer finnas möjlighet att ladda elbil, och var 150:e km möjlighet att tanka vätgas. Kapaciteten behöver därtill byggas ut för att klara volymen bilar. Idag är det redan tätare än 60 km mellan supersnabbladdarna längs våra motorvägar, men antalet laddplatser måste alltså byggas ut i takt med bilförsäljningen, och det är EU-länderna som är skyldiga att ordna detta. Om det ska ske med lagstiftning som tvingar t ex biltillverkare att bygga detta, eller om staten ska bygga är oklart.
Utsläppsfria bilar gäller alltså till 2035. EU-kommissionen skriver:
“Skärpta krav på koldioxidutsläpp från personbilar och lätta lastbilar ska snabba på omställningen till utsläppsfri mobilitet genom att minska de genomsnittliga utsläppen från nya personbilar med 55 % från 2030 och med 100 % från 2035 jämfört med 2021 års nivåer. Från och med 2035 kommer alla nyregistrerade personbilar alltså att vara utsläppsfria.”
Mellan raderna innebär detta att de största europeiska biltillverkarna (läs: Volkswagen) har gett sitt godkännande till tidplanen, då EU:s regering aldrig skulle föreslagit något som inte redan godkänts av bilindustrin.
Hisingens stolthet har redan sagt att de ska ha 100% elbilar år 2030, hur det nu ska gå till när man inte kan bygga någon batterifabrik pga cementkrisen. Volvo Car har redan knoppat av sin motorfabrik till ett separat bolag, Aurobay, ör att enklare kunna lägga ner/sätta i konkurs när det är dags. Motorfabriken i Skövde flyttas över till bolaget som förberedelse för detta.
Lagförslaget från EU-regeringen kommer gå igenom förr eller senare, åtminstone innan 2035.
Detta innebär också ett slutdatum på kunskaper och kompetens inom utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer för personbilar. Den som inte går i pension till 2035 och vars kompetens eller jobb hänger på nytillverkning av förbränningsmotorer bör nog se över sina framtidsplaner. Det samma gäller de som idag utbildar sig till t ex civilingenjör – inrikta dig inte på förbränningsmotorer, oavsett hur mycket Chalmers och Västsverige du är.
För bilverkstäder finns det förstås en framtid i att hålla liv i den utdöende fossilflottan, men inte heller där kommer det nog finnas över tid en ökad marknad. Det kommer bli allt färre fossilbilar framöver, i takt med att de skrotas. Med tidplanen 2035 kan det förstås bli en viss rusch efter de sista fossilerna för de som har råd med bränslet, och det säljs fortfarande mer fossilt än elbilar.
Och glöm alltså alternati som biogas eller etanol. De är inte utsläppsfria, utan släpper ut CO2, även om det skulle vara hållbart kretsloppskoldioxid. Men E85 heter E85 pga 15% fossila bränslen och det finns även inblandning av fossilgas i biogasen. Det är inte så att det går separata pipelines för biogas och fossilgas, utan detta blandas och likt för elen är det bara en bokföringsmässig fråga vad man köper för typ av gas, även om t ex en del kommuners bussar eller sophämtning kan gå på ren biogas direkt från avfallsanläggningen.
Man kan tycka vad man vill om elbilar, men EU sätter nu ner inriktningen och detta kommer gå igenom.
Att sedan det mesta av EU:s elproduktion är fossil är en annan fråga. Det är fortfarande mindre utsläpp över livscykeln för en elbil än för en snål fossil diesel ens med Polens kolkraft.
I EU:s klimatpaket så ska även 40% av all energi i EU komma från förnybara energikällor senast år 2030. Ett extremt svårt mål att nå, men det kommer även om man missar och inte når hela vägen fram innebära ännu mindre utsläpp från elbilarnas elproduktion. Sverige når redan detta mål på elsidan och även för total energiförbrukning så länge biobränslen – vår största energikälla för el+transport+värme – räknas som förnybart, vilket EU inte vill.
31 kommentarer
Obs att biobränslen är skog, dvs istället för säker och effektiv kärnkraft skall vi skövla våra skogar för att elda upp dem.
För närvarande och antagligen så också i framtiden, är det bara skogsråvara som inte duger till virke eller pappersmassa som blir bränsle. Man avverker skogen för timret inte för något annat, miljömupparna och EU yrar i nattmössan som vanligt, undantaget är svårt skadad skog som går direkt till bränsle.
Det blir nog kolkraft som laddar elbilarna.
Konstigt påhitt som knappast leder till något. Varför inte bara erkänna att det inte kommer att finnas bensin och diesel nog för att hålla igång massbilismen? Det skulle vara ärligare och ge möjligheter till rationellt grundade beslut.
Massbilismens viktigaste roll är att hålla igång ständig tillväxt av konsumtion och och ekonomi och ge en gigantisk kollektiv dopaminkick till de som kör omkring. Det är fullt möjligt att hålla igång ett komplext och kunskapsintensivt samhälle utan massbilism. Det går däremot INTE att hålla samhället igång utan diesel till jordbruksmaskiner, entreprenadmaskiner, lastbilar, bussar och fartyg.
Om man fortsätter att undvika verkligheten så kommer planerna inte att leda till något annat än distraktion under kollapsen.
Tror elektriskt är det som gäller för samtliga maskiner framöver, men det kommer ju ske via den vanliga S-kurvan för ny teknologiuppgradering. Inte alla på en gång med andra ord!
Eldrift för jordbruksmaskiner innebär inte på något sätt en "uppgradering" av något annat än priset och marktrycket. Alla övriga prestande blir sämre.
Vad tror ni om andrahandsvärdet på fossilare efter denna tidpunkt? Tror det kommer bli en rejäl plusaffär att plocka nån unik bil med lite tryck i innan de illegaliseras. Låter man den stå i garaget i 15 år sen säljer av. Gärna kring årsmodell 2020 så den är veteranstämplad och skattebefriad när man säljer den om de reglerna finns kvar.
Hänger ju lite på bränsle och fordonsskatt. Men en 2018 med få mil kanske. Samtidigt är det inte bara att ställa i garaget, packningar etc torkar ut osv.
Nä nu tänkte ni inte va.
Man köper inga samlarbilar som har irreparabel elektronik i investeringssyfte. Backa bandet 20 år.
Jag antar att det kommer finnas entusiaster som fipplar med sånt också. Sen okynnestittar jag kanske för mycket på Louis Rossman på Youtube som har mycket intressanta klipp om hur han lagar kretskort, främst på Appleprodukter.
Men har svårt att se elektronik som irreparabel. Den är bara mer… okonventionell att reparera för de flesta. Inte lika logisk. Mer ovana. Men finns efterfrågan kommer marknaden skapas.
Dessutom finns redan marknaden för samlarbilar med elektronik. Köpte du en SLS AMG strax efter 2010 ny för 2 MSEK kan du nu få runt 2.5 MSEK för den idag även fast du nöjeskört varje sommar.
Undrar vad elaggregat ska drivas med, el?
Solpaneler kopplade till ett hushållsbatteri blir nog en bättre lösning. Skulle inte förvåna mig om det dessutom blev vanligare med 2kW vindkraftverk att montera på taken för nattström. Kommer bli spännande att se. 🙂
De enda som tror på "vindkraftverk på taket" är de som aldrig upplevt det. I verkligheten blir det ett helv*tiskt oljud som fortplantar sig i hela huset. Fristående mast är det enda som är uthärdligt.
När du skriver "elaggregat", menar du då bensin- eller dieselgenerator?
Dieselmotorer går bra att köra på vegetabiliska oljor till exempel rapsolja och bensinmotorer går att driva med etanol, metanol, biogas, gasol, etc.
Jag skulle själv satsa på solpaneler på taket som laddar ett par batteribanker i mina batteriskjul.
Sen så kommer bränsle för dieselmotorer att finnas tillgängligt under de närmaste 100 åren, för inget rederi kommer att återgå till 100% vindkraft.
Rejäla höjningar av kopparpriset är väl att vänta när alla dessa laddstationer skall byggas, förvisso används i stor utsträckning aluminium i ledningar, men många ledningsmeter blir det.
Rejäla höjningar av kopparpriset leder främst till att några som tänkt använda koppar kommer att få avstå då de inte längre har råd. Brytning och raffinering tar många år att skala upp så prishöjningar leder inte genast till att det kommer mer koppar till användarna.
Det där innebär att allt det där skall drivas med el som måste öka, och då har man idag batterier eller väte att välja på.
Samtidigt, innebär detta då tex att gas till industrin och hushåll också faller bort?
För övrigt innebär det där nog också att inbyggda skydd mot EMP/Solstormar behövs för då kommer det inte finnas som idag ändå lite inbyggd redundans.
Min uppfattning nu är att hindren för nya elbilar hinner falla så mycket de närmaste åren att målet för utsläpp 2030 nås redan några år tidigare i åtminstone Sverige. "Alla" nya bilar som körs lite längre kommer bli elbilar redan 2026. Nästan alla nya företagsbilar kommer också vara elbilar inom tre år. Dagens viktiga hinder rädsla, pris, räckvidd och laddning utvecklas snabbt i rätt riktning med allt större volym fordon och batterier tillverkade.
Rystad Energy, med gott rykte, spådde peek oil i början av 2020 till 2030. De reviderade årtalet i november till 2028 och senast i april till 2026 med produktionens topp på 101,6 miljoner fat per dag. 2019 producerades 100 miljoner fat per dag. 80% av oljan går idag till transporter.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Fast det behövs fortfarande eleffekt tillgång, och förutsägsbara driftkostnadsnivåer för att det där skiftet skall ske. Iaf här på hemmplan. För hur du än gör flyttar du över den energimängd som idag finns i fossila bränslen till el. Att själva batterierna blir bättre tex eller laddningen går fortare hjälper inte om stamnätet är fullbelagt.
En joker i sammanhanget är väl också vilken nivå det som idag är bränsleskatt hamnar på för el, om den tex omvandlas till kilometerskatt?
Teheimar. Vindkraften är största elproducent i Sverige just nu. Inte så vanligt ännu.
Nej skiftet till elbilar i Sverige sker även om vi har hög belastning på elnätet under korta perioder. De ca 15 TWh el som behövs för en fullständig övergång till eldrift exporterar vi idag. Den utbyggnad av elproduktion som sker närmaste två åren här och i Finland ger en ännu större export innan Norrland hinner industrialiseras med starkt elberoende företag. Vätgassatsningen bör också dämpa problemet med kortvarig effektbrist.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag tror jag förstår hur du menar, men jag delar inte din optimism här riktigt. Vidare utbyggnad av vindkraften förutsätter väl att det går som smort, utan större antal överklaganden mm. Men det märks väl redan nu att folk på landsbygden inte är överförtjusta i att få skogen bytt mot en vindkraftspark. Sen behöver vindkraften producera då jämt tillräckligt mycket för att det även skall räcka för transporter. Vissa dagar producerar inte vindkraft alls mycket (har appen Elen där jag tittar). Transportbehovet behöver ju ström när tex elbilen inte används för att hinna ladda.
Detta med Norrland vet jag ej.
Vätgassatningen – har vi i Sverige ens en sådan. Det behövs om det inte finns, men detta är väl en del av EU:s större satsningar.
En sista sak.
Vad är det som säger att vi skulle förbruka energi här på hemmaplan istället för att exportera, om tex expert ger mer betalt till ägaren eller producenten?
Har för mig Ukraina har haft en sån "snurra".
Teheimar inte stor del av skogen som fälls för en vindnkraftspark. De närmaste åren byggs mycket för där är överklaganden avklarat. Bara det motsvarar mer än 100% elbilar. Visst blåser det olika mycket och nu är vinden näst störst efter vattenkraft. För mig är den trevliga utvecklingen för lönsam produktion av vätgas den troliga lösningen de närmaste åren. Dvs vätgas producerar mest när elen är billig och kan tom delvis användas för elproduktion vid extra dyr el.
I första hand är vätgasen tänkt för de stora projekt som är på gång för att byta ut kol mot vätgas vid järn och stålproduktion. Det första där är H2GS som byggs nu i Svartbyn utanför Boden där kraftledningarna från Luleälven och SKNs 400 kilovoltnät möts. 8% av all CO2 i världen kommer från stål och nu ska de tillverka grönt stål i det första nya stålverket i EU sedan 70-talet. Sedan har vi Nortvolt som också behöver mycket el och strax efter SSAB och LKAB som behöver än mer vätgas och därmed mycket el.
Ja export av el kommer fortsätta liksom import.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Globala kopparunderskottet 2021 beräknades till en halv miljon ton. Någon som kan gissa vad det kommer uppgå till i och med detta påhitt?
Denna deal, innebär den att även tex jordbruksmaskiner mm skall bli emissionsfria och därmed gå på tex elbatteri eller väte?
Hittils har jag inte hört någon prata om batteridriven traktor tex, men någon kanske vet?
En hel del maskiner som är special har ju en rätt lång teknisk livstid och då kanske de är svårare att byta ut, utan det krävs antingen dispens eller någon sorts anpassning. Det är ju rimligare att man har kvar diesel i jordbruket antar jag tex men elbatteribilar för persontransporter?
Batteridrivna traktorer och andra tyngre fordon finns redan på marknaden. Som med allt elektriskt kommer de ta över så småningom men vissa barnsjukdomar finns fortfarande. Fördomarna smälter dock bort allt eftersom kalkylen på solpaneler + eltraktor blir allt billigare. 🙂
https://modernfarmer.com/2020/03/going-green-can-electric-tractors-override-diesel/
"Solpaneler på tak ger problem med fukt på vind", sådana varningar har jag läst på nätet på sistone. Jag hade tänkt att mitt hus med många, stora fönsterpartier kunde bli svalare, om solpanelerna tog upp en del av solenergin. Men jag har en stor tomt, så ställningar utomhus med solpaneler monterade på dem skulle kunna vara ett alternativ för mig. Som det är numera så måste jag sova hela sommarhalvåret på soffan i uterummet bakom huset för svalkans skull.
Det finns mycket skog på tomten och träden växer så det knakar, så vi eldar i våra braskaminer under vintrarna. Vi anlitar en billig och bra trädfällare (= en polis med egen firma) vartannat år och vi får träden kubbade i 30 cm-bitar. Han jobbar även i Nacka och man får RUT-avdrag. Han har tre proffs-motorsågar med sig och han filar på sina sågkedjor stup i kvarten. Sedan är det enkelt för oss att klyva kubbarna med vedklyven.
Har samma polis, Peter. Han är bra!
Ja, Peter är jättebra, man kan samtidigt känna sig trygg med honom på fastigheten.
Finns solpaneler som är tak, dvs tak med inbyggda solceller.
Varför i helskotta ska det satsas på vätgasfordon för? Räcker inte batterierna åt? Annars är det bara en omväg för eldrift.