I måndags gick Volvo Car och batteribolaget Northvolt ut med att de ska bygga en gigafactory tillsammans som från 2026 ska producera 50 GWh elbilsbatterier om året. Det skulle räcka till att elektrifiera hela Volvos nuvarande bilproduktion.
Volvos Polestar 2 |
I avtalet ingår också att Volvo Car från 2024 kommer köpa 15 GWh batterier om året från Northvolts fabrik Northvolt Ett i Skellefteå. Givet 75 kWh batterier per bil täcker det 200 000 bilar om året. 50 GWh ifrån den kommande samägda fabriken täcker vid 75 kWh per bil 666 000 bilar om året. Volvo Car såldes 661 000 bilar år 2020. Både Volvo och Polestar ska få sina batterier denna väg.
Kapaciteten kommer alltså kunna uppfylla Volvos plan att producera 100% elbilar år 2030, plus ytterligare tillväxt om 30% via batterierna från Northvolt Ett, givet att man ligger på 75 kWh per bil. De snålare Teslorna ligger på 78 kWh för Model 3 och Model Y, och 100 kWh för Model S och X, vilket ger betydligt längre räckvidder, eftersom A:et i Volvo står för aerodynamik och K:et för kompetens på elbilar.
Den nya fabriken, vars plats ännu inte är beslutad ska helt försörjas med förnyelsebar energi och ha cirka 3 000 anställda. Exakt var denna fabrik ska byggas kan man ju fundera på, och det lär knappast bli vare sig västra eller södra Sverige på grund av både energi- och elnätbristen. I Kontinentaleuropa finns det knappast förnyelsebar energi heller, då det mestadels är kolkraft och fossilgas där. Fordonsklustret i Västsverige kan nog drömma om en etablering. Northvolt Ett kunde inte ens byggas i Mälardalen på grund av elnät- och energibristen, utan landade i Skellefteå.
Skellefteå har knappast kapacitet för ytterligare en fabrik och framför allt inte ytterligare 3 000 jobb, plus de 9 000 – 12 000 ytterligare invånare det innebär med familjer och barn. Bostadspriserna skenar redan i Skellefteå på grund av Northvolt och har stigit 66% på två år, om man nu alls ska kunna ordna bostäder åt strömmen av inflyttande som redan pågår. Kanske blir det någon annan kustort norr om Dalälven som kniper nästa fabrik, medan energibristen efter sju år av socialdemokratisk och miljöpartistisk inkompetens på energiområdet leder till nedsläckningar i södra Sverige och att jobb och energi stannar där de hör hemma, dvs i Norrland.
Initialt etablerar Volvo och Northvolt ett gemensamt utvecklingscenter i Sverige. Tanken är att batterieenheterna ska kunna byggas specifikt utformade för Volvokoncernens elbilar, istället för att köpa generiska moduler från andra tillverkare.
Att sedan Volvo hopplöst felprissatt sina rena elbilar med varumärket Volvo och inte säljer något ens i Sverige är en annan fråga. Kanske kommer man sänka priserna till under nivån för större och bättre Teslor med 50% längre räckvidd än Volvo framöver.
Gissningsvis hänger norrländska kommunpampar på telefonerna just nu och jagar Volvo och Northvolt. Man bör för övrigt också bygga ut järnvägarna till Framtidssverige norr om Dalälven, så det går att transportera ner produktionen miljövänligt, men i Sverige ska det istället byggas höghastighetsjärnväg till Stockholm från Göteborg och Malmö, ett Stockholm ingen vill bo i längre. Fundera på hur många som vill bo i huvudstaden när nedsläckningarna på grund av energibristen drar igång. Förhoppningsvis har man byggt Muren runt stan vid det laget, så klösmärkena hamnar på insidan. Och varför ska Malmöbor åka höghastighetståg till Stockholm när det är närmare till en världsmetropol som Berlin, eller för den delen Hamburg? Eller Köpenhamn?
25 kommentarer
Intressant, problemet är väl bara var hittar man folk och energi.
Och subvention!
Kina, eller? Det är väl de kommunisterna kommit på där. Bygga massivt med kolkraftverk och manipulera deras valuta så arbetskraften förblir billig? Eller så är det bara mina konspirationsteorier som kommer fram efter några öl vid grillen.
Min kassa spaning angående Volvos sjukt felprissatta XC40 och vad de heter: man verkar ju bara vilja (kunna?) sälja ”internt” till sitt bilpoolsbolag (vad heter det nu igen? M Drive? M?)
och då kanske kalkylen lite går ihop.
Man bestämmer helt enkelt att givet 100” i straffavgift från EU för varje osåld elbil, samt att man behåller 70” miljöbilsbonus i bolaget så kan faktiskt M (???) betala 700” till moderbolaget för en XC40. Man vill inte bygga elbilar men man kan iaf via bil-som-tjänst-bolaget faktiskt bli av med några stycken trots att man egentligen köper dem själv.
Helt rätt, barnen har aldrig varit i Stockholm. Dock har de varit i Köpenhamn ett 30-tal ggr samt i Berlin tre gånger. Men vi gillar värme. I sommar ska de dock upp till Stockholm för att träffa nån släkting, jag följer inte med dock.
Höghastighetståget kan alltså skrotas. Finns ju gott om utredningar som visar just detta. Hemarbete ger ytterligare anledningar. Finns ju flyg ifall det är bråttom, snart även elflyg får vi hoppas (troligare nån slags hydrid).
Exakt. De där 3-400 mdr det kostar kommer dessutom gå åt för att bygga gasturbiner som täcker upp för vindkraften när det inte blåser.
För det behövs en sidårdär 15GW reglerkraft. Till. Utöver då de där 20GW vindkraft till dom skall byggas.
"Flykten från New York" – klassiker
Batterifabrik på Gärdet. Win win, så kanske arbetskraften stannar kvar..?
Men rent krasst, det mesta går att automatisera, behövs en handfull robottekniker som kan byta en krånglande ventil och se till så inte robotarna får för sig att dom är slavar styrda av ondskefulla humanoider…
Borlänge kan vara en kandidat. Pappersbruket skall läggas ner och åtminstone 500 blir tillgängliga för industriarbete. I älven utanför ligger 4 kraftverk på sammanlagt 170 MW installerad effekt, hur mycket pappersbruket drar vet jag inte men det är betydande mängder som frigörs. 400 kV kraftledning går förbi och sossarna i Borlänge lär inte sitta overksamma.
Kanske här på Östkusten – i närheten av Oskarshamn. Stabil produktion från O3 och Södra Cells bruk (ja – de producerar ganska mycket el – 260 GWh)
Dessutom finns utbyggd infrastruktur för direktörernas via järnväg till kombiterminalen i Göteborg.
Direktleverans*
En lämplig placering skulle kanske vara Borlänge med tanke på att Kvarnsveden lägger ner. Finns alltså industrisite med alla möjliga tillstånd och dessutom tillgänglig elnätskapacitet.
Det är hög tid att beställa en serie kärnreaktorer, identiska som bygges i snabb följd så man får ner styckeskostnaden och byggtiden.
Med små kompletteringar av redan planerade uppgraderingar av elnätet skulle det gå att bygga två rejäla generation 3 reaktorer i Ringhals, en i Forsmark,en i Oskarshamn och minst en i Barsebäck.
Det skulle passa som hand i handske för elnätet som återigen blir kassaskåpsstabilt.
Låter som en bättre investering, lär säkert bli en slant över till annat för de 400 miljarder man vill spendera. Dessutom får hela Sverige nytta än några MP-politiker som vill spara en timme mellan Södermalm-Majorna.
Alltså, du har inte fel. Oskarshamn 3 och Forsmark 3 är av typen BWR75 och ABB Atom (numera Westinghouse Electric Sweden) utvecklade en modell som hette BWR90 och senare BWR90+ (designed for beyond the 90s). Skulle ge 1600 MWe, Oskarshamn 3 som är världens största kokvattenreaktor ger 1450 MWe.
Läs mer här:
https://www.neimagazine.com/features/featureabb-s-bwr-90-designed-for-beyond-the-90s/
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.iaea.org/inis/collection/NCLCollectionStore/_Public/31/007/31007063.pdf%3Fr%3D1&ved=2ahUKEwiU79mZuLPxAhXyo4sKHQPhCvEQFjAAegQIAxAC&usg=AOvVaw3_oW4fZwc9fsLrTfS4Q8oV
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://analys.se/wp-content/uploads/2015/05/karnkraftens-utvecklingsmojligheter-bakgrund1999-1.pdf&ved=2ahUKEwiU79mZuLPxAhXyo4sKHQPhCvEQFjABegQIFRAC&usg=AOvVaw0nYemscB8ZYEoxXoQ_sjCT
Umeå kanske ,så kan dom dela tåg med Volvo AB . Förresten heter det inte Kinavolvo längre?
Inte när de satsar på eldrift.
Att oroa sig för effektbrist i elnätet när det byggs en batterifabrik, är det att inte se skogen för alla träden?
Bor förvissa i Göteborg men åtminstone privat åker jag oftare till Köpenhamn än Stockholm. Frågan om höghastighetståg till Berlin är ju knappast en fråga för Sverige. Men antar att det blir bättre med den nya tunneln som väl börjat byggas nu?
Japp. Skåningarna kommer snart kunna åka till Hamburg eller Berlin enklare än Stockholm. Även när de svenska höghastighetstågen är klara om 20+ år.
Ja det är rätt smidigt att åka till Berlin, smidigast är nog att via Danmark ta färjan Gedser/Rostock. Med lätt gasfot så behöver man inte ens ladda, ifall man nu kör en energieffektiv bil med hyfsad storlek på batteriet.
Vi skåningar hoppas nu på en HH-tunnel, för att knyta ihop storstadsregionen ordentligt. Bron blev ju en succé, då vad gäller byggtid och ekonomi. Hallandsåsen är vi mindre stolta över samt kabeln utanför Hörby.
" Öresundsregionen är idag Skandinaviens största storstadsregion med över fyra miljoner invånare. Invånare som allt oftare reser över gränserna."
https://www.trafikverket.se/nara-dig/skane/vi-bygger-och-forbattrar/fast-forbindelse-mellan-helsingor-och-helsingborg/
Min gissning går till Trollhättan.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Enligt lokalblaskan så kämpar Skövde och Mariestad om att få fabriken. En kommunpolitiker uttrycker; ”Energifrågan, den löser vi.”
Man får väl önska dom lycka till.
Trollhättan är det mest realistiska alternativet av flera skäl:
– Färdig industrimark finns redo som ej kräver 2 år av Detaljplane arbete m överklagande.
– Marken är Saabs tidigare mega anläggning som angränsar till flygplats, har egen järnvägsanslutning och möjlighet till hamn för förnyelsebara transporter.
– Avståndet till Volvos fabrik via motorväg är 55 min via motorväg.
– Industriytan har också egna högspänningsledningar som kopplar direkt till vattenkraft kraftverken i Trollhättan (Olidan & Håjum) som tidigare drev Saabs energikrävande verksamhet. Att åter använda stora energimängder är ju igentligen bara att skruva klockan framåt. -100% förnyelsebart är ju hela Northvolts affärsidé.
– Saabs pressverkstad går också att nyttja för framtidens integrerade batteri teknik och bilarkitektur.
– Trollhättan har högskola med ingenjörsinriktning, ett stort el och fordonskluster, företaget vattenfall har stor kompetens, verksamhet och driftscentraler (grundades i Trollhättan).
– i en förlängning om batterier blir del av både bil och flyg industri ligger även GKN (tidigare Volvo Flygmotor) vägg i vägg.
– 2km från Northvolts etablering i Trollhättan byggs en ny stadsdel ”Vårvik” som kopplar över älven via en ny bro. Trollhättan ligger Ca 35 min pendeltåg till Göteborgs Central.