Betalt samarbete med Bokus.
Nedan följer lite statistik från Scrivener sedan november 2017 över hur mycket jag skrivit netto för mina romaner Höstregn, Fallet, Redovisningsavdelning Marviken och nu Drönarhjärta. Hur det årliga flödet av romanproduktionen ser ut kanske kan intressera någon.
Börjar bli trångt på den hyllan med egna böcker. Översättningarna göms bakom Stora Ljudbokspriset 2018. |
Min bokproduktionscykel består i idé, research, uppstart, produktion och redigering. Idé brukar uppstå flera år i förväg och jag har hela tiden idéer på 4-5 olika böcker. Research sker kontinuerligt, men mer intensivt under uppstarts- och produktionsfasen, när t ex researchresor och studiebesök brukar klämmas in.
Annars är uppstartsfasen förenklat ungefär första halvåret, eller januari – juli. Här struktureras romanen upp, kunskapsluckor identifieras, karaktärer skissas på med mera. Sedan är det optimalt bara att sätta sig och skriva de redan definierade kapitlen och fylla dem med innehåll.
Sedan kommer senaste boken ut i juli – september vilket stör arbetet med nästa bok, och produktionsfasen brukar börja först i september, även om jag kan ha ströskrivit innan dess.
September – januari är produktionsfasen där första versionen av råmanuset tas fram mot deadline och generellt med allt mer intensivare skrivande desto närmare deadline jag kommer. I praktiken är detta Parkinsons lag och att alla tillgängliga resurser för att utföra något kommer användas – i det här fallet resursen tid.
Därefter går jag in i redigeringsfasen februari – maj, där jag först gör egen redigering och tar in eventuella synpunkter från testläsare och faktagranskare. Nettoproduktionen faller, eftersom det både stryks, omarbetas och läggs till, och nettoproduktionen avspeglar alltså inte arbetsinsatsen.
Någon gång i mars-april behandlas eventuella övergripande synpunkter från förlaget och extern redaktör, dvs på en lite högre nivå.
Därefter går redigeringen över till språkgranskning av extern redaktör i april – maj. Ett Word-dokument komplieras här från Scrivener så mer statistik finns inte därefter. I Word-filens revisionssystem får jag förbättringsförslag av enklare karaktär att ta ställning till, t ex förslag på meningar som kan brytas upp, kommatecken etc. Det kan handla om något hundratal synpunkter, varav jag kanske godkänner 90-95%, vilket är rätt normalt bland erfarna författarkollegor. Kanske någon enstaka synpunkt per sida, ibland mer, ibland inga alls. Jag har författarkollegor som bara markerar hela dokumentet och godkänner allt utan kontroll, men jag kontrollerar varje enskilt förslag. I slutändan är det författaren som tar alla besluten och har även upphovsrätten.
Antal ord per månad skrivna i mina romaner (netto) november 2017 – april 2021 |
Datat för Höstregn ovan är inte komplett, då Scrivenerversionen med skrivstatistik per dag först kom i november 2017, men den romanen var kanske den mest disciplinerade jag skrivit med rätt jämn produktionstakt per månad.
För Redovisningsavdelning Marviken var det mindre disciplinerat. Dels skrev jag och min då blivande fru Lena på Är du förberedd? i mars – juni efter att Lava Förlag kontaktat oss och frågat om vi ville skriva en preppingbok åt dem. Dels så gifte vi oss i september, inklusive vad det innebär i form av förberedelser, och sedan var det en lång rad resor som privat cykelsemester i Champagne och researchresor till Saint Barths och Ukraina, vilket ledde till extremt hög skrivtakt mot slutet. Plus att jag var nere i Australien för att stå på mållinjen när Lena seglade Sydney – Hobart för andra gången, denna gång som rorsman. Blev inget skrivet Down under heller, så 51 085 ord netto för Redovisningsavdelning Marviken i januari 2020 skrevs den 10:e till 31:a januari.
Enskilt mest produktiva dagen netto var 25:e januari 2021, då jag skrev 5 608 ord i Drönarhjärta.
Näst mest produktiva dagen var den 14:e januari 2018 då jag skrev 5 297 ord för Höstregn. Tredje mest produktiva enskilda dagen var 22:e januari 2020 med 5 231 ord för Redovisningsavdelning Marviken. Parkinsons lag gör att intensiteten som sagt går upp närmare deadline och slutet på resursen tid. Normalt tar det ungefär en timme effektiv tid att skriva 300 ord. Sedan ska allting gås igenom en första gång efter det är skrivet, och det är även uppstartstid att komma igång att skriva.
Samtidigt produceras det förstås som vanligt 2 – 8 blogginlägg om dagen, med ett snitt runt 4, men kvaliteten på dessa påverkas förstås av det intensiva skrivandet runt årsskiftet.
20 kommentarer
Imponerande vad produktiv du är. Jag hinner knappt jobba 8h om dagen.
Fråga till mig själv. Varför läste jag det här?
Mycket intressant. Jag gillar alltid att läsa såna här texter om hur andra jobbar, tränar, sköter hushållsarbetet etc.
Mycket intressant.
Konstaterar att författare inte är mitt yrkesval.
Om jag missar en deadline får jag skäll men inget ekonomiskt straff. Hur ser det ut i bokbranchen? Får du skäll eller betala eller både och? Antar att det inte är en helt enkel branch att verka inom.
DBP. Det beror på. Om man har kontrakt på leveransdatum så har man ju brutit kontraktet om man inte hållit datumet. Isf blir det upp till motparten (förlaget) att avgöra om de tänker se det som ett kontraktsbrott, eller om de ändå vill ha boken.
Tror vi är många här som hänger på bloggen som är imponerade av din produktivitet, dessutom ger du oss en ny bok och avkoppling med jämna mellanrum. Min favorit är fortfarande din debut, Midvintermörker.
Kan du inte säga något om Scrivener? Försöker själv skriva men håller mig tills vidare till Word.
Nulli secundus
Det finns väl trials till de flesta programvaror, bara ladda ner.
Nu skriver jag absolut inga böcker. Men författar tidvis längre dokument i jobbet. Word har sina klara nackdelar när det kommer till långa dokument ex. att det är ett helvete att hålla koll på hänvisningar och bilder och dylikt som bara hoppar runt när man lägger till och gör justeringar.
Tycker alla alltid ska ifrågasätta sina val av programvara oavsett vad det handlar om. Det finns mycket bra där ute, även gratis-alternativ. Men titta förbi xxxx-office eller yyyy-docs som bara är ännu en gratiskopia av word.
Själv använder jag Writemonkey för att producera text. Sen gör jag en slutlig kosmetisk justering i Word.
Ja, det är idiotiskt att producera text i ett WYSIWYG-program som Word, där formatteringen spelar roll.
Jävla bra genomgång!!! Jag själv börjar med slutet och bygger på elr knyter ihop punkterna. För övrigt för övrigt följer jag Graham Greames system, 3-4 timmars arbete innan frukost och dãrefter inget mer föutom input under långa promender elr livet, skapar bra ideėr för morgondagen, han var/är den mest produktiva författaren genom tiderna.
Vad har du publicerat för böcker?
Hemlis főr du skulle veta vem jag är om så vare. Lite som sista kapitlet med lite spänning kvar🤔 Nåväl, tack för ditt fina inlägg!
Graham Greene
Tack för intressant läsning!
Hur gjorde du för att få uppmärksamhet från ett förlag för din första bok? Skickade du ett ”färdigt” ex till alla förlag du kunde hitta eller ringde du runt?
På den tiden tog de flesta förlag bara manus på papper med dubbla radavstånd och endast ena sidan utskriven, så det blev 500-600 utskrivna papper, rejält vikt och portokostnad, så varje förlag skulle kosta hundratals kronor för den aspirerande författaren. Så jag skickade till tre förlag som tog elektroniskt. Två av dem ville ge ut, en refuserade vilket jag brukar pika dem för när vi träffas numera. Avtalsarbetet drog ut på tiden, så jag självpublicerade eftersom jag fick skriva om hela tiden pga försvarspolitiken. Sedan sålde jag väldigt mycket för att självpublicera, så Massolit plockade upp mig och gav ut boken igen. Och på den vägen är det.
Tur är således den viktigaste faktorn.
Fick du omarbeta eller lägga till mycket i "Fallet" under redigeringen då, eller varför sticker den ut i maj?
Lade till några kapitel för att den var lite för kort.
Funderar lite på det där med deadline. Börjar det dra ihop sig så skriver man väl lite mer som inte är genomtänkt?
Måste man ha en deadline?
Väldigt intressant hur man skriver en bok tycker jag. En dröm jag har men inte kommer till skott.
Handlar snarare om flow. När man väl är inne i berättelsen får man flow och motståndet mot att producera minskar, karaktärerna och handlingen sitter och det blir bara en fråga om att klocka timmar vid tangentbordet.