En bil som på uppdrag av Apple och Apple Maps åker runt på svenska vägar för att fotografera vägvyer till bolagets karttjänst stoppades idag av väktare och polis i Linköping, efter att man fotograferat ett skyddsobjekt med fotoförbud. Det är ett glädjande första steg att slå mot dessa tjänster som massivt publicerar foton på svenska skyddsobjekt online, och inte bara mot svenska militärhistorieintresserade privatpersoner.
Apple Maps stoppade av vaktbolaget Avarn och polisen. |
Flera svenska privatpersoner har åtalats och dömts för att ha tagit foton på svenska skyddsobjekt med fotoförbud, men inga rättsliga åtgärder har tagits mot t ex Google med sin Streetview-tjänst som i åtminstone ett decennium publicerat detaljerade, zoom- och panorerbara foton på svenska skyddsobjekt, ibland några av de mest känsliga vi har i landet. Dessa har numera börjat maskas på åtminstone Google Streetview, som också maskar registreringsnummer på parkeringsplatser så man inte kan kartlägga anställda, oavsett om det är skyddsobjekt eller ej.
Apple håller nu på att ta fram motsvarande tjänst för Sverige och idag stoppades Apples kamerabil utanför försvarskoncernen Saabs huvudentré i Linköping av väktare och polis, där de sedan konsekvensutsatte fordonets personal. Om även fordonet tagits i beslag, som är kutym med kameror som används för att fotografera skyddsobjekt, är oklart.
På Saab i Linköping sker bland annat utveckling och tillverkning av Gripen-flygplanen.
Fordonet stoppades på Åkerbogatan, i höjd med busshållplatserna på Råbergaleden och således efter att det eventuellt fotograferat skyddsobjekten. På själva platsen råder inte fotoförbud i ovanstående riktning och det finns inga skyddsobjekt på bilden.
Passande nog hade det Spanienregistrerade fordonet KSP som registreringsnummer, så Apple körde runt med en KSP utanför Saab i Linköping.
Även Hitta.se har tagit foton på och publicerat foton på skyddsobjekt med fotoförbud, men har inte blivit konsekvensutsatta. Kanske för att man inte är en svensk privatperson och för att allmänpublicering på Internet är okej, men inte att samla på motsvarande foton privat?
Apple och Google har även 3D-tjänster, där skyddsobjekt i flera av våra större städer i detalj, panorerbara och inzoomningsbara tre dimensioner fotograferats från flygplan i svenskt luftrum.
Antagligen har några av Sveriges hemligaste och känsligaste anläggningar på detta vis exponerats fullt ut i detalj Apples och Googles 3D-tjänster, anläggningar som normalt inte syns på grund av insynsskydd och skydd mot satellit uppifrån, men inte snett ifrån flygplan.
Varför tjänsterna inte konsekvensutsatts för detta är oklart. Återigen antagligen för att de inte är svenska privatpersoner och då är det okej, en princip som tillämpas av många myndigheter, t ex Finansinspektionen när det gäller aktiehandel och börsmanipulation.
Sarkasmen ovan handlar om att myndigheterna silar mygg och sväljer kameler. Man sätter åt privatpersoner, men låter Internetjättar i detalj publicera samma eller värre på Internet, för hela världen att skåda. Dagens konsekvensutsättning av Apple är åtminstone ett litet steg i rätt riktning, men tills 3D-tjänsterna har stoppats är det ett slag i luften. Eller så behöver svensk lagstiftning justeras till en modern värld där alla har kamera hela tiden, och även skydds- och säkerhetsåtgärderna på skyddsobjekt anpassas till den moderna verkligheten, likt exempelvis nybyggda Gotlands Regemente.
En annan problematik som blir allt mer aktuell är att de flesta nya personbilar över en viss prisnivå har inbyggda kameror och kan därmed riskera att fotografera skyddsobjekt och göra föraren till kriminell.
Huruvida det då krävs att fotona sparas för att det ska bli brottsligt är än så länge oklart. Det kan t ex beröra alla som dagligen kör bil på Lidingövägen i Stockholm, eller för den delen anställda på Saab i Linköping på väg till jobbet. Exempelvis Tesla sparar inte några bilder om man inte som förare avsiktligt stoppar in ett separat USB-minne i bilens uttag. Man kanske kan konstatera att om det inte finns några foton sparade är det svårt att hävda att brott har begåtts, och ännu svårare att bevisa. Men spelar din dashcam in kan du nog gå direkt i fängelse utan att passera gå.
15 kommentarer
Enda rimliga utvecklingen är ju att skyddsobjekt förses med ett fysiskt insynsskydd för att hindra åtminstone "vardagliga" kameror. Då blir det också mer uppenbart vem som faktiskt försöker avbilda objektet för avbildandets skull.
T ex lätt ordnat med presenning satt innanpå staketen. Dock har Apples och Googles bilar kameran så högt att de ser över stängsel, men vanligt folk kommer iaf hindras. Det finns skyddsobjekt där man tar så allvarligt på säkerheten att man gör detta redan, dvs satt upp presenning.
Vissa skyddsobjekt är ju så pass hemliga att de kan röjas om man sätter upp denna typ av skyl. Det är dock fortfarande lika mycket foto- och avbildningsförbud där som andra mer "öpnna" skyddsobjekt.
Torde väl vara fullt möjligt att koppla upp live mot en Tesla "for diagnostic purposes"
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag såg en presentation av en Tesla ingenjör där han sa att Tesla kan "begära in" bilder ifrån sina bilar som matchar uppsatta kriterier. Detta för att enkelt kunna samla en stor mängd bilder för att träna sina AI-modeller på.
Snusförnuftigt att åka runt med en driftsäker, bekväm och stabil Subaru Levorg. 👍
Ork babork stork gork
Denna kommentar kan raderas och beror på bugg i blogger.
Det måste väl vara dags att tänka om vad gäller skyddsobjekten och konstatera att de kan avbildas i 3D utan att det går att göra särskilt mycket år det. Man får istället se till att skydda sig på annat sätt. Sätt upp plank runt istället för staket och bygg carportar och liknande för att skydda från drönarövervakning.
Man kanske också kan ha en särskilt kamerabevakningslag för skyddsobjekt som tillåter en central AI-hantering av kamerorna, så att man kan kartlägga själva kartläggningen av skyddsobjekt?
Fräckt med nummerplåten!
På staketet som syns till höger i bilden sitter skyltar om fotoförbud som inte syns på bilden.
Man kan lätt se dessa hos Hitta.se's gatubild.
Skyddsobjekt med avbildningsförbud från allmän plats eller annan plats vem som helst har tillgång till samt från icke avlyst luftrum är givet den tekniska utvecklingen utdaterat. Det är inte svårt att med mobiltelefon, dold kamera eller en drönare helt omärkbart ta bilder och skicka direkt eller streama live. Man får väl åtminstone anta att man inte har några skyddsvärd information tillgänglig som kan fotograferas.
Det går ju alldeles utmärkt att ligga på ett närliggande tak med ett teleobjektiv och en gammal analog kamera också..
Avbildningsförbudet är ju helt klockrent, det är teknikneutralt. Det är handlingen fotografera/avbilda som är förbjuden. Oavsett om det är med drönare, mobiltelefon eller papper och penna.
Sen kan man ju diskutera fallen då folk faktiskt blir gripna/dömda för brott mot skyddslagen, som cornu påpekar.
Hmm, jag har en kompis med dashcam i bilen som sparar senaste timmen iaf som jobbar på Saab…
För övrigt inte första gången en kamerabil blir stoppad i linköping, tror det var utanför foi sist. Om jag inte minns fel så är det den stackars föraren som åker på böter eller vad det blir. Får hoppas Apple i detta fall ersätter honom/henne.