Börserna fortsätter att spreta och den tidigare uppgången verkar bytts mot lite segare marknader som inte riktigt kan bestämma sig. Efter positiva börs i Stockholm föll börserna i USA trots fallande marknadsräntor, men i Asien ser det positivt ut nu under torsdagsmorgonen.
Den nya containerhamnen i Nynäshamn |
Stockholm återhämtade sig något med OMXS30 på +0.76% och OMXSPI på +0.52%. Bland vinnarna hittades Sverige-Volvo som steg med +3.44% och tog igen hälften av det tidigare raset på grund av leveransproblemen för mikrochip.
I USA föll marknadsräntorna på statsobligationer något, men det kunde inte rädda börserna där S&P-500 backade med -0.55% och Nasdaqbörsens Composite-index gick -2.01%. Dollarn fortsätter vara stärkt på 8:61 USDSEK och guldpriset går framåt något till 480:- SEK per gram.
I de asiatiska tidszonerna är det mestadels positivt under morgonen. ASX 200 +0.17%, Hang Seng -0.06%, Nikkei 225 +1.14% och Straits Times +0.37%.
I Suezkanalen ligger fortfarande Evergreen Ever Given fast, och kanalen förblir stängd trots mediaankan om att “en historisk del” ska ha öppnats så trafik kan passera. Verkar som absolut ingen i media har brytt sig om att kontrollera kartan, vilket tar ungefär tio sekunder. Istället återpublicerar man bara varandra helt utan källkritisk förmåga. Det finns ingen alternativ vattenled där Ever Given står fast, om man med historisk del inte menar att runda Godahoppsudden.
9 kommentarer
Och snart kommer toapapperskrisspöket tillbaka:
https://theprint.in/world/toilet-paper-could-be-the-next-victim-of-worlds-container-ship-crisis/628139/
Då är det ju skönt att ha ett stort toapappersbruk sådär en fyra mil uppströms älven…
Kanske skriver media om den lilla sötvattenskanalen intill..
Evergreen Ever Givens position: https://www.google.com/maps/place/30%C2%B001'04.8%22N+32%C2%B034'45.9%22E/@30.0172189,32.5758047,1831m/data=!3m1!1e3!4m14!1m7!3m6!1s0x14556f95008ce737:0xd928f86940b39d3d!2sSinaihalv%C3%B6n!3b1!8m2!3d29.5!4d34!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d30.0179876!4d32.5794256
Flygfoto:
https://www.cnbc.com/2021/03/24/photos-show-container-ship-stuck-in-suez-canal.html
Som slutar i ett torg och inte når Röda Havet?
Japp, den sitter fortfarande fast. Kan bli en långkörare, vänta på högvatten om två veckor. I värsta fall får man skicka dit ett team från Bangladesh som monterar ner fartyget på plats.
Det var det jag menade. Funkar för fraktbarkbåtar kanske.
Well – ryktena om att hon var loss igår var överdrivna.
splash247.com/6bn-and-counting-suez-snarl-up-stretches-into-third-day/
Att gräva loss den blir ett stort arbete när man kommer lite djupare än att skrapa på ytan.
Dra av några hundra containrar framtill så borde fören lätta.
Vänliga hälsningar
Nanotec