Det svenska nya Skellefteåbaserade batteribolaget Northvolt fick i dagarna en ny order från Volkswagen på batterier cirka 120 miljarder svenska kronor. Därmed dubblas bolagets orderbok från kunder som Volkswagen, Scania och BMW till 230 miljarder kronor.
Volkswagen ID.X konceptelbil |
Bygget av Northvolts första fabrik i Skellefteå fortgår snabbare än en offentlig upphandling tar att skriva och bolaget ska redan ha 1 100 anställda enligt Wikipedia. Antalet anställda har initialt uppgetts bli 3 000 i Skellefteå med en lång rad tjänster utlysta, en tätort på 36 000 invånare och kommun med 73 000, men kommer nu bli fler än så.
Beskedet om storordern på ytterligare 120 miljarder kronor över tio år innebär också att Volkswagen ökar sin ägarandel i bolaget och även ska köpa Northvolts del i bolagets planerade batterifabrik i Tyskland. Volkswagen inte bara lägger enorma ordrar, utan ökar också sin investering, och tror uppenbarligen på detta.
Siffrorna på Northvolts orderbok varierar. Dagens Industri uppger 247 miljarder svenska kronor och Affärer i norr uppger 230 miljarder. Northvolt uppger i sitt pressmeddelande 27 miljarder USD vilket till dagens växelkurs blir 230 miljarder SEK. Varifrån DI fått sina 247 miljarder är oklart.
Ett resultat av detta blir att expanderad produktion i Skellefteå innebär ännu mindre elkraft exporterad från norr om Dalälven till Stockholm. Sveriges framtid ligger allt mer i Norrland och vi ska vara tacksamma om strömmen alls kommer vara igång vindstilla dagar i södra Sverige i takt med att kärnkraften läggs ner.
Härnäst ska kärnkraften frysas helt inom några år eftersom regeringen vägrar ge besked i frågan om slutförvar av avfallet.
Northvolt har just nu 253 olika tjänster utlysta i Sverige. Ett antal av dessa är flera anställningar per tjänst. Man söker också med ljus och lykta efter bostäder i Skellefteå med omnejd och bostadspriserna har utvecklats mycket kraftigt på orten de senaste två åren, i synnerhet när man jämför med förloraren Västerås som inte kunde få fabriken Northvolt 1 på grund av kraftbrist i Mälardalen.
Det är mycket positivt att det skapas nya svenska storbolag med tusentals anställda, och som får tryggheten i tioåriga orderböcker på hundratals miljarder kronor. Extra positivt är att Sveriges framtid hittas norr om Dalälven.
I sammanhanget bör man fundera på varifrån t ex Volvo Cars batterier ska komma när bolaget nu ska bli 100% elektriskt till år 2030. Volkswagen ser åtminstone till att bygga fabriker och teckna kontrakt på batterier utifrån sin ambitionsnivå, vilket kan vara avgörande strategiskt. Det är inte osannolikt att en del tillverkare inte kommer kunna ställa om till elektriskt på grund av att de inte säkrat batterierna. Det finns goda anledningar till att Tesla tidigt började bygga sin egen batterifabrik.
8 kommentarer
Jättebra för Sverige och framförallt Norrland att Norrlands industri och att våra naturresurser i norr kan utnyttjas mer i en modern ekonomi.
En stor jävla plump i protokollet för samtliga partier att Elområde 3 och 4 inte kan säkra effekt, eftersom effekt är grunden till expansion i en modern ekonomi. Det största politiska haveriet i modern tid. Ser fram emot att läsa raljerande böcker om detta om 20-30 år.
Ungefär 9 av Sverige 10 miljoner invånare bor i Elområde 3 och 4. För att få lite perspektiv.
"Härnäst ska kärnkraften frysas helt inom några år eftersom regeringen vägrar ge besked i frågan om slutförvar av avfallet." Äsch det här med miljötänk och kontroll av avfallshantering är ju bara tomma ord. Bella kan väl slänga det på sin brasa i Botkyrka och ta bra betalt dessutom. 🙂
Köp Volkswagen. De har fattat galoppen.
Preffen upp 11,26 procent idag.
Man kan bara hålla med, det här är oerhört roligt och inte minst för den norra delen av landet som länge fått agera "spottkopp" åt Stockholmsmaffians diverse utfall.
Nu önskar jag bara att man bodde norröver istället för söderöver, blir till att fundera på det.
Synnerligen goda nyheter ur så många olika perspektiv.
Kinavolvo hade inställningen att "vänta och se, det ordnar nog sig".
Nu är man verkligen inne på att early bird gets the worm.
Intressant är även att bara fabriken i Skellefteå kommer att förbruka 10% av all litium som utvinns per år i världen, och 8% av all kobolt.
Det är en industrialisering och omvandling utan dess like innan.
Frågan är. Hur kommer Göteborg se ut om 10 år nu när man är så akterseglade. Fler och fler länder siktar på att förbjuda förbränningsmotorer i personbilar om 10 år. Och Kinavolvo lanserar samtidigt bilar för 700.000 med 20 mil räckvidd. Om detta är deras bästa så…. Shit. Det är illa.