Efter den positiva börsveckan är det blandad utveckling i de asiatiska tidszonerna under morgonen. Containerfartyget Evergreen Ever Given ska återigen ha vatten under kölen, men är inte fri än och det är fortfarande osäkert när Suezkanalen är återställd för övrig trafik.
Containerskepp med vatten under kölen |
Börsveckan som gick var positiv. S&P-500 stängde veckan med +1.57% i utveckling, medan Stockholmsbörsens OMXSPI gick +1.04%. Dollarn stärktes mot kronan vilket gjorde de amerikanska börserna starkare ur svenskt perspektiv. Större delen av uppgången på börserna kom dock i fredags.
Under morgonen är det en blandad kompott i de asiatiska tidszonerna, trots beskedet om att Ever Given ska flyta igen. ASX 200 -0.36%, Hang Seng -0.54%, Nikkei 225 +0.51% och Straits Times +0.62%.
Dollarn stärks liksom alla valutor bloggen följer mot den svenska kronan, som alltså faller. NOKSEK är nu uppe i 1:01 och USDSEK gör nytt årshögsta på 8:67.
Guldpriset hittas på 482:- SEK.
Det blir förstås intressant att se om Ever Givens eventuella frihetssträvanden ger någon positiv börsreaktion. Någon större negativ reaktion på grundstötningen var det inte, men med modern börslogik finns det inga dåliga nyheter, bara positiva. Sedan är det oklart när kanalen kan öppna igen. På grund av rasmassor är det inte bara att släppa på de gigantiska Suezmax-skeppen igen hur som helst så fort Ever Given är bortbogserad, utan kanalen måste rimligtvis även inspekteras först.
Vad gäller Ever Given kan inte heller hon fortsätta sin färd utan behöver nog tillsyn, handpåläggning, interpretiv dans och en ordentlig genomgång innan försäkringsbolagen är nöjda. Och de internationella regelverken.
25 kommentarer
Brent rekylerar ner till 63.5 USD på beskedet.
Kan tillägga att det är 90 miles med containrar på båten så kanske man får lite perspektiv.
Hur får du till det? 18300 containrar just nu, x 12,19m = 22,3 km.
Eller?
Säger inte att det inte är mycket men knappast 90 miles…
De kanske trollade på CNBC imorse.
Oscar, du har decimalfel. Det blir 223 km, dvs 22,3 mil…
Oscar, ditt räkneexempel blir ju 22,3 mil – inte kilometer. Sen är väl kanske inte samtliga containers 40 fot, utan en hel del är nog 20 fot. Så CNBC kan mycket väl ha rätt.
Eftersom det var en engelsman som presenterade siffran antar jag att han avser klassiska 1609 meter som på trav.
Det skulle då ge 14.5 svenska mil vilket gör att 90 miles kan stämma (olika längd på containers)
Mad-Mac.
Ursäkta upprepningen, hade inte sett din kommentar när jag skrev.
Ever Given har enligt wiki en kapacitet på ca 20 000 TEU vilket blir 122 km eller 76 miles.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ever_Given#Description
En TEU är 6,1 m lång. 20 fot.
Det är lurigt att man anger måttet TEU (20-fot), men i verkligheten så lastar man helst mest 40-fotare eftersom det blir hälften så många lyft.
Kan vara så att de behöver muddra bort lite sandbankar som fartyget skapat.
Britterna får väl åka ner och styra upp kanalen igen, det gick ju bra '56.
Suezkrisen var ju intressant ur många perspektiv, gamle Gamal bestämde sig för att nationalisera kanalen 12 år för tidigt för att casha in och bygga sin Assuandamm, som vanligt fick dom på nöten men räddades av att USA och Sovjet gjorde gemensam sak i FN, möjligen kan Sovjets hot om att kärnvapenbomba London och Paris ha spelat in eller kanske Eisenhowers hot om att sälja av brittiska obligationer och därmed skada britternas finansiella system – vem vet.
Slutklämmen blev väl att de forna stormakterna Storbritannien och Frankrike var överspelade i mellanöstern.
Gick ju bättre 82 vid Falklandsöarna.
Estadio Azteca 1986.
Blir ju intressant att se om Egypten nu prioriterar upp att bygga en ny ränna parallellt med den gamla.
Kolla in Google Maps, det är två rännor ungefär halva vägen. Undrar varför de inte slutfört?
Den svarta svanen visade sig alltså vara en svart höna av en fjäder. Intressant att se vilka långsiktiga konsekvenser stoppet kommer att få.
Eller ett svartmålat obefruktat påskägg
Men allvarligt, varför har man inte breddat kanalen?? Man är ju inte precis ovetande över storleken på dagens båtar. Och det är bara sand. Nu vet vi att kanalföretaget är helt inkompetenta i sin verksamhet. Ingen plan för grundstötning. Inte ens specialmaskiner på fastlandet att dra bort skep ur kurs. En fjuttigt liten grävmaskin och en hjullastare kunde man fixa fram på en vecka. Det ska ju för tusan stå minst 20 100tons grävmaskiner med dumpar etc där inom några timmar. Och fasta förankringspunkter för vire från land. Patetiskt liten kanal för den mängden fartyg och de värderna
Man behöver se att det blir större inkomster med bredare kanal. Nu har man inte fått betalt en tid men de som väntar på båda sidor kommer att betala om de kommer in snart. Militärjuntan kan nog få ett långt lån med låg ränta för att bredda kanalen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Gargamel: Breddning, rätning och djupmuddring av Suezkanalen är och har i alla tider varit ett ständigt pågående projekt. På 1950-talet var max-kapaciteten 30.000-tonnare och under årens lopp har kapaciteten stegvis ökats för att idag tillåta 240.000-tonnare.
Nuvarande mål är att utöka till 22 meters djupgående.
Ditt påstående om "patetisk liten kanal" speglar inget annat än din okunskap i ämnet. Suez kapacitet är mycket större än Panamakanalens kapacitet och nästintill lika stor som Malacka Strait kapacitet … där då det sistnämnda inte är en kanal utan ett sund som årligen passeras av 100.000 fartyg och 25% av världens sjöburna laster.
Panama har bra mycket mer komplicerad topografi och geologi att bygga kanal än Suez. Men Panama har ändå byggt om sin kanal. Och ja relativt fartygs mängd och storlek och inga förberedeles för grundstötning mer än bogserbåtar skulle jag säga att den var liten.
Gargamel: Panamas topografi är ett känt faktum som sätter gräns för hur mycket Panamakanalen för närvarande kan utökas. I sammanahanget därför begreppet Panmax.
Malacca Strait är för närvarande gränsen för fartygsstorlekar i den trafik som här är aktuell. I sammanhanget därför begreppet Malaccamax.
Suezmax har under åren utökats till att närma sig Malaccamax och inom branschen, d.v.s.rederier-hamnar-kanaler-lastägare etc., råder samverkan i utvecklingen varför ingenting sker i ett vacuum.
Vi kvarstår alltså i olika mening om huruvida det vi i yrket brukar kalla Marlboro-diket är stort eller litet.
Antony Eden gick på amfetamin enligt en dokumentär. Drogen gjorde honom impulsiv och han skickade trupper till Suez. Det var slutet för GB som stormakt. De nya var Sovjet och USA.