Jag har noterat att allt fler företag jag är kund hos återigen börjat skicka mig e-post, trots att jag avbeställt detta. Det visar sig att tricket är att skapa nya former av e-postutskick och återuppta utskicken den vägen.
Ye mighty tangentbordkrigare! |
Med stigande irritation – men föga förvåning – har jag de senaste veckorna eller kanske månaderna börjat få e-postutskick från företag jag är kund till, där jag tidigare avbeställt utskicken. När man klickar på den nya utskickslänken för att avbeställa så hamnar man ofta på samma avbeställningssida som förr, men nu uppdelat på fler kategorier.
Kategorier som inte gick att avbeställa förut, för att de inte fanns.
Exempelvis kanske de hade ett veckoutskick som man kunde avbeställa efter att ha handlat något hos dem. Då inför de ett 14-dagarsutskick istället, och eftersom man i samband med köpet i någon form via det finstilta accepterat utskick, så är 14-dagarsutskicket okej.
Eller så uppfinner man helt nya kategorier och underkategorier. Fick ett mail från en tjänst jag inte ens betalat pengar till men någon gång loggat in på, och tidigare avbeställt, där de lagt upp typ tjugo olika underkategorier av events under det tidigare avbeställda utskicket för events. Det gamla eventsutskicket var fortfarande avbeställt, men nu prenumererade jag tydligen på 20 underkategorier istället.
Ett himla otyg.
En stor fördel med Internet är att man själv – när man vill – kan söka upp den information man vill ha. Om man vill ha den.
Don’t get mad, get even.
Man kan maila deras kundtjänst och spela helt dum i huvudet, samt bifogar alla sina mail som Word-filer de måste öppna och läsa, där man skriver att man inte vill fortsätta prenumerera på deras utskick istället för att klicka på länken. Allt för att orsaka kostnader tillbaka, för det är du som mottagare av de satans mailutskicken som får betala med din tid. Lika bra att även kundtjänt får göra det. En annan variant jag börjat göra är att betygsätta med lägsta betyg på t ex TrustPilot och ange orsak alla jäkla e-postutskick. Samt som någon skrev “1/5, ett par smutsiga kalsonger låg i paketet” för att se om kundtjänst alls läser den begärda feedbacken.
Och framför allt sluta handla av bolaget som gör utskicken, efter att ha informerat dem om detta. Antagligen bryr de sig inte, eftersom de flesta kunder stannar kvar och handlar snällt ändå. Vore inte utskicken lönsamma skulle man inte ägna sig åt dem.
27 kommentarer
Eller, så filtrerar man inkommande mail och städar bort utskicken.
Då behöver man inte ens se att nyhetsbrevet har kommit.
Epost som reklamkanal säger om hur "ledande" dessa företag är
Den i särkast mest opersonliga vägen att försöka bygga kundrelation
Om tillräckligt många klickar "mark as spam" i google så blir de autofiltrerade med. Vilket är bästa sättet att hantera dem. Då får de lägga stora resurser på att hamna rätt i framtiden igen.
För övrigt upplever jag att just för tillfället är googles algoritmer ovanligt trötta. Många bitcoinbedrägerier som slinker igenom samt återkommande phisingförsök med Willys som "avsändare".
Hur inplementerar du Googles sortering i en egen epostserver?
Skickar du alla inkommande mail först till Gmail, och sedan hämtar hem det städade resultatet?
Jag är så satans trött på både spam och reklamutskick (som i stort sett är spam), och det finns ju tämligen enkla problem att slå ihjäl problemet.
* Inför "porto" på några microören per mail, skänk de pengarna till rädda barnen eller vad tusan som, globalt. Alternativt att gmail skapar någon @spamfree.com sida som man på mottagar sidan kan whitelista då den sidan kräver att man betalar porto. Lär döda en jäkla massa spam.
* Inför någon form av straff och opt-in snarare än opt-out. Har jag inte aktivt klickat opt-in, och du skickar mig något, så har jag rätt att kräva 20-50-100kr av dig för varje utskick du gör. Kommer inte åt spam från nigeria och ryssland, men i varje fall seriösa aktörer som posten handlar om som envisas med sitt satans reklamutskick
* Eller slutligen som apple börjat med men ännu inte riktit anamats vad jag vet; När man väljer att registrera konto så kan man göra det med "Create with AppleID" knapp på sidan, den i sin tur skapar en [email protected] som är unik för just ditt konto på just din sida, och för dig osynligt forwardar mailen till din riktiga mail. Så snart du märker att du börjar få spam/reklam från @InteHyvensFöretag.se, där du har ett konto men inte gått med på spam, så kan man slänga iväg ett argt mail och säga att ge fan i att skicka skit till mig och/eller ge fan i att sälja vidare mina uppgifter till spamföretag, och enkelt kan blockera den specifika mailadressen för att aldrig få spam från den källan igen.
Steg tre känns ju simplast och mest genomförbart, önskar bara det blev mer standard. Kanske kan någon som orkar slänga ihop en chrome plugin likt alla de passwordKeeper pluginen, som genererar en specifik mail och pratar med din mailserver och sökter allt automatiskt åt dig?
Var så god, jag bjuder på den affärsidén för jag har inte tid att fixa det själv.
För steg tre och google så kan du använda "+foobar123" precis före @ och foobar kan givetvis bytas ut mot vad som helst.
Alltså om mailen är [email protected] så kan du använda [email protected]
Är det inte många "tjänster" (de som vill spamma senare) som bara rensar bort det som står efter plustecknet och sparar den riktiga adressen?
Bra fråga. Jag har inte undersökt det närmare. Alla mail jag fått har dock fått det till den angivna adressen.
Jag körde länge som Aron föreslår under 90-talet och början 2000 men det blev snabbt ohållbart att hålla reda på alla adresser (man skulle ju ha dialog med en del företag också). Värst var det väl när jag började få spam på en epost jag enkom använt i kommunikation med Thailands ambassad i visumärende… kändes ju… sådär.
Nuförtiden förlitar jag mig på skräppostfilter men avregistrerar flitigt från alla 'seriösa' aktörer som får för sig att skicka skräp.
Tackar Cornu för tipset om att spamma kundtjänsterna med dessa förfrågningar. Helt relevant taktik.
Jag brukar för övrigt vara extremt tydlig om företag jag är kund hos börjar ringa och försöka pracka på mig mer saker. Säger man till tillräckligt tydligt brukar kontaktförsöken faktiskt upphöra.
Lite relaterat iaf. När det ringer telefonförsäljare och tex frågar.mig vad det viktigaste är när jag ska välja elbolag så hr jag börjat svara att det är ett bolag som inte kontaktar mig via telefon!
Funkar ibland iaf!
Själv brukar jag säga "Vad gäller det", och mkt kort därpå, "Nej tack, tack iaf, hejdå.". Har slutat bli sur på dom utan är snarare apatisk, är man INTE otrevlig mot dom så blir det mindre risk för problem. Trots allt synd om människorna, måste vara tragiskt att tvingas jobba som telefonförsäljare.
Be dem registrera att du absolut inte vill att de eller deras partners kontaktar dig i några säljrelaterade ärenden. Det brukar faktiskt fungera. Sedan rekommenderas reklamspärr hos SPAR också för att slippa direktadresserade utskick.
https://www.statenspersonadressregister.se/
1) Skaffa en egen domän
2) Se till att alla mail till domänen kommer till dig. Stöds host de flesta ISPer.
3) Hitta spontant på nya epostadresser för varje tillfälle, typ elgiganten@mindomän.se Dessa behöver nu inte läggas till någonstans utan fungerar direkt.
4) Routa irriterande adresser till soptunnan allteftersom
Det är också ett ganska bra sätt att lägga på ett extra lager säkerhet för alla ställen som tycker det är bra att använda mailadresser som användarnamn. På detta sätt blir användarnament unikt, men ändå inte.
Som jag sa ovan. Detta behövs inte om du använder dig av gmail, använd bara "+" och ett namn typ "+foobar123" innan @.
En lagom motåtgärd är begära ut all GDPR-data från dem och sedan kräva att de tar bort allt du inte vill att de ska ha kvar. Då har de att göra en stund… Berätta också varför du begär det, så småningom har supporten klagat tillräckligt många gånger hos marknadschefen för att de ska tänka sig för vid nästa utskick.
Allt sådant trams går direkt till korgen för spam. Det brukar funka att avbeställa. Något enstaka utskick slinker dock ibland med till inkorgen. Annars är det ju läge att inte handla där, som du skriver. Det mesta i spam är för övrigt nästan uteslutande om bitcoin …
Om företaget använder en mailtjänst som t.ex Apsis finns en opt-out-all-lista som även nyskapade utskick ska ta hänsyn till. Så det är alltså bara slarv/taktik från de som ändå råkar inkludera dig i nya utskick.
Varför använder ni inte "namn+företag"@gmail.com? Det gör jag när det är en udda sida.
https://www.cs.rutgers.edu/~watrous/plus-signs-in-email-addresses.html
Jag markerar allt som spam, även om det kommer från välkända företag. Tycker att det fungerar rätt bra, även om jag också märkt av tramset med underkategorier för mailutskick.
Blir det inte problem när du t ex beställer varor från samma företag?
Lite som i forntiden när det kom reklam-FAX. Då var den klassiska hämnden att ta ett fax och börja skicka det och sen tejpa ihop ändarna så det blev ett evighetsfax…
Jag undanber eder alla markera legitim epost som spam. Senast idag saknade jag ett mail från PayPal som jag hittade i skräppostmappen i Gmail. Där fanns också mail från fem-sex andra lovliga aktörer.
Även Paypal har ju börjat bete sig på detta sätt med diverse utskick som försöker sälja in sina tjänster till befintliga kunder. Inte konstigt att de blir klassade som spam.
Fantastiskt att få tillbaka trevliga mail när man är otrevlig själv. Som att få vara elev för en stund.
Linkedin har ägnat sig åt detta oskick så länge jag kan minnas. Någon gång om halvåret stuvar de om i sina options, och givetvis är alla "nya" options påslagna. Deras spamfrekvens är dessutom löjligt hög.
Det fanns till och med en färdig orsak "Too many mails" att välja när man raderade kontot. De måste känna till problemet, kan inte vara annat än medveten strategi.
När någon okänd ringer mig, så vet jag att hon/han ALLTID vill riva av mig pengar…
Protokollet är stenålders och borde ersätts för länge sen. Man kan slopa e-posten och bara acceptera signerade dokument via Kivra t.ex om man vill.