Bilia meddelade igår att Volvo Car har sålt upp sitt återförsäljar- och serviceverkstadsavtal med Nordens och Sveriges största Volvoåterföräljare, börsnoterade Bilia. Avtalet slutar gälla om två år, men man kan misstänka att detta handlar om en förhandlingssituation, då Volvo knappast klarar sig utan Bilias alla verkstäder.
En övergiven Volvo S60 på Volvos övergivna flygplats Landvetter |
Börsnoterade Bilia är inte bara återförsäljare åt Volvo Cars, men av en omsättning på 29.5 GSEK 2019 så ska 6.4 GSEK varit nybilsförsäljning av Volvobilar i Sverige och Norge. Själva nybilsförsäljningen går knappt med vinst, utan täckningsbidraget ska vara blott 80 MSEK, vilket kan jämföras med koncernens operativa rörelserresultat på 1 239 MSEK. Verkstäder, finans och kanske begagnatbilförsäljningen, plus övriga bilmärken är kanske lönsammare.
Det uppsagda avtalet fortsätter att gälla i två år, vilket är uppsägningstiden.
Bilia meddelar i sitt pressmeddelande att de kommer ansöka om förnyad auktorisation av bilverkstäderna, som knappast Volvo Cars kan säga nej till. Det finns som bekant en del nya Volvo rullande på våra vägar, och utan Bilias serviceverkstäder kommer det bli kötider för service.
Ej nämnt, men Bilia ligger bakom Hertz biluthyrning i Sverige, som kör med Volvo i Sverige. I princip innebär affären att man köper in bilar till återförsäljarpris, och hyr ut dessa tills deras begagnatvärde sjunkit till ÅF-priset, varpå de säljs som begagnade.
Det uppges att Volvo Cars mer vill sälja bilar direkt till kund, likt man gör med Polestar, och till TT säger en analytiker att Volvo vill nå 50% försäljning direkt till kund till år 2025.
Om Volvo även sagt upp sitt avtal med mindre återförsäljare är än så länge okänt. I fallet börsnoterade Bilia så måste förstås företaget gå ut med detta publikt.
Annars kan man misstänka att det hela handlar om ett inslag i en förhandling med återförsäljarna. Med endast 80 MSEK i täckningsbidrag på 6400 MSEK i försäljning finns det dock inget större utrymme för förhandling. Utan nybilsförsäljningen skulle onekligen Bilias omsättning minska, men vinsten skulle inte påverkas i samma omfattning. Det viktiga är antagligen serviceverkstäderna.
I skrivande stund är dock Bilia-aktien ner med -24.94%, från att nyligen varit på börsrekord, och alltså rent av högre än innan coronakrisen inleddes. Vilket kanske visar på hur centralbanksstimulerad finansmarknaden är.
Veckochart Bilia |
Vi får se i vilken utsträckning detta är en del i en förhandling, som på grund av marknadsnoteringen av nödvändighet blir publik.
Vad gäller att sälja direkt till kund i fallet Polestar, så verkar Volvo utnyttja återförsäljaren Bra Bil, så det är inte så att man klarar sig utan återförsäljare ens vid direktförsäljning. Något eget nät av utlämningsställen verkar inte ens finnas för ett smal nischbilmärke som Polestar., ett bolag som knappast är stort nog för att även hantera 50% direktförsäljning från Volvo. Volvo Car har nog en del att arbeta med om 50% av deras nybilsförsäljning ska ske helt i egen regi.
Och om fler återförsäljare blivit uppsagda, men inte gått ut med det pga ej publika börsnoterade bolag, återstår att se.
Notera för övrigt att beskedet till Bilia kom den 19:e november, men offentliggjordes alltså först igår. Rimligtvis innebär det att Bilia försökte prata med Kina-Volvo om saken. Att man i sitt pressmeddelande bara säger att man avser ansöka om fortsatt service är en indikation varthän de samtalen landat. Istället förväntar man sig att “framöver hitta samarbetsformer för att tillsammans utveckla tjänster som överträffar våra gemensamma kunders förväntningar och behov”.
30 kommentarer
Utlämningsställe? Bästa för kunden vore väl om de körde hem bilen till köparen?
Är det inte så det funkar? Aldrig hört talas om nån som måste hämta sin bil, om det inte handlar om köp av privatpersoner på blocket.
Har väl köpt kanske 6 nya bilar (inkl ett par tjänstebilar) och aldrig fått dessa hemkörda. Alla i Stockholmsområdet så det kanske fungerar annorlunda på annat håll
Född, uppvuxen och boendes i Stockholmsområdet. Dock handlar det faktiskt inte om några Volvo utan Subaru, Toyota, Hyundai, Abarth, Peugeot.
Haft 16 fabriksnya bilar varvid jag vid förvirrat tillstånd bland annat valde att prova Toyota och Subaru och nog fasiken fick jag åka och hämta dessa i vanlig ordning. Att jag skrev förvirrat tillstånd har mest med att jag inte alls var nöjd med de bilarna. Det innebär dock inte nödvändigtvis att det var bilarna det var fel på, felet kan liggas hos mig.
Haft 16 fabriksnya bilar varvid jag vid förvirrat tillstånd bland annat valde att prova Toyota och Subaru och nog fasiken fick jag åka och hämta dessa i vanlig ordning. Att jag skrev förvirrat tillstånd har mest med att jag inte alls var nöjd med de bilarna. Det innebär dock inte nödvändigtvis att det var bilarna det var fel på, felet kan liggas hos mig.
Om Volvo ska sälja bilar i egen regi utifrån från den servicenivån man får som privatperson om man åker till Volvo Bil så kan vi nog snart lägga ner Volvo som bilproducent…..
Nu börjar den stora omvandlingen för personbilarna, det kommer se väldigt annorlunda ut om några år. Hur vete fan men inte riktigt som idag iaf.
Kan det finnas andra intressenter som inte är Bilia i detta som vill ta över försäljningen ?
Det här är en gammal konflikt som pågått länge och bl.a. gett upphov till Bra Bil.
Volvo skall nog ta över och sköta försäljningen genom sina dotterbolag Bra Bil/Volvo Bil/Upplands Motor (Volvo-delen).
Bra Bil har 280 anställda.
Volvo Bil 398
Upplands motor 566 + dotterbolag.
Kan faktiskt förstå Volvo i detta.
Jag köpte min bil (cash) på Bilia och även om säljaren var väldigt trevlig var det TYDLIGT att vad gäller eftermarknaden så är man NOLL värd som privatperson då de har fullt upp med att serva sina "fleet" kunder.
Jag hade lite frågor kring första servicen. Då bilen alltså är ett år gammal. Verkstadschefen var i princip "Jag skiter i vad du tycker du ska bara betala".
Vilket var en helt annan värld jämfört med att komma från Honda där min verkstad löste ett fel orsakat av en annan verkstad (i en annan stad) och själva drev det genom Honda Sverige.
Nu har jag visserligen bytt till en annan Bilia enhet som fungerar lite bättre…. Men erfarenheten gör ju att man inte direkt köper nästa bil där.
Jag är en ekonomisk fan som sparar ihop till min bil och sen cashar. Nästa blir dock en Tesla.
Klart du är mindre intressant ifall du betalar i "cash" vid nyköp.
Eftermarknad utgör 75% av Bilias affär. Så de räknar kallt med att få fortsätta med den
Även om de har stora verkstäder och är svåra att ersätta på kort sikt så är de ju ödelagda utan servicen av Volvo.
Övriga märken de har är väl lågvolymbilar av sämre kvaliet?
Typ Toyota?
Min poäng är att utan Bilias verkstäder blir det långa väntetider på service för Volvoägare.
Beror på hur Volvo lyckas bygga upp en egen serviceorganisation under de två kommande åren. Man har en bra grund att stå på i form av Bra Bil/Volvo Bil/Upplands Motor.
Men Bilia lär nog kunna fortsätta serva Volvo, om inte annat kan konkurensmyndigheten ha synpunkter.
@BeM
Alla verkstäder kan utföra service på valfri bil. Detta kan inte tillverkaren förhindra.
Men kunden gör nog smartast i att välja en verkstad som är auktoriserad.
I teorin, ja.
Men det krävs specialverktyg, diagnostikverktyg, online-uppkoppling mot Volvo för vissa moment, mm. Och Volvo kan vägra en verkstad dessa och verkstaden kanske inte har råd.
Med auktorisationen följer att man får tillgång till dessa.
Så i praktiken kan det vara svårt/omöjligt för en fristående verkstad att ta hand om en "modern" bil.
Volvo kan inte vägra lämna ut dessa vad jag förstår. Jag kan ha fel men en kompis är meck och har alla analysverktyg, uppdateringar, sprängskisser,produktkoder mm för Volvo.
Nja, bilia säljer BMW också så lågvolym med sämre kvalitet är det inte
Varför skulle det bli långa väntetider på service bara för att Bilia in säljer nya Volvobilar? De kan väl, som de också säger fortsätta med, utföra service på Volvos ifall de kan tjäna pengar på det.
Nej, eftermarknaden är osannolikt 75% av deras affär. Du har glömt bort den viktiga begagnatförsäljningen som normalt sett står för en betydande andel av både vinst och omsättning. Man får heller inte underskatta nyförsäljningens betydelse för begagnatförsäljningen; det är trots allt då kunden står där med en begagnad bil de vill bli av på ett enkelt sätt.
Har man ingen nyförsäljning så kommer, utöver begagnatförsäljningen, också service och eftermarknad få det svårare. Säljer man en ny bil till en kund så vill man förstås också sälja kundens inbytesbil, och därefter leverera service och eftermarknadstjänster till kunden. Har man ingen nybilsförsäljning så har man inte samma möjlighet att knyta kontakt med kunden och därmed få de andra uppdragen. Givetvis har Volvo själva också insett detta vilket är varför detta händer; man vill att sina kunderna ska vara sina, och inte någon annans (jämför gärna med smartphonemarknaden där diverse tillverkare av Android telefoner har problemet att mina kunder egentligen är Googles kunder).
Utan Volvo skulle Bilia troligtvis drabbas mycket hårt, där man går miste om nyförsäljning såväl som begagnatförsäljning samt service och eftermarknad. Man lär inte heller ha logistiken att konkurrera med märkesoberoende kedjor som ex. Mekonomen (möjligen om man ex. köpte upp Orio). Enda möjligheten är nog att hitta en ersättare till Volvo snabbt, något som under i alla fall en period skulle orsaka betydande problem för Volvo.
@Edis, inte heller du verkat förstått. Att detta var väldigt väntat. Det oväntande var väl mest aktiekursen innan detta hände. Jaja Bilia kan som sagt forsätta sälja beggade Volvos och utföra services ifall de vill. En icke-nyhet.
"Beror på hur Volvo lyckas bygga upp en egen serviceorganisation under de två kommande åren."
De kan ju bygga upp en egen service-organisation som är ansiktet utåt till kunden (dvs dig) – de upphandlar sedan arbetet av Bilia.
Som enskild kund kan du inte göra så mycket om Bilia strular men om det är Volvo själva som beställer tjänster för massa pengar varje månad så har ju de lite mer att säga till om.
När rena elbilar nu börjar göra sig gällande i nybilsförsäljningen, så borde sakta servicebehovet minska. En bransch på dekis, på sikt. Än så länge kommer dock plugin-hydriderna generera fina pengar till verkstäderna.
Nybilar är ju ändå inget dom tjänar pengar på. Skulle vara mer fundersam kring serviceavtalen. Vad ska verkstäderna serva på elbilarna? Byta bromsvätska var tredje år är knappast svårt eller kräver märkesverkstad. Begagnat funkar ju bra att göra via alla mäklarfirmor som poppat upp.
Både Bilia och Volvo Personvagnar ägdes av Volvokoncernen en gång i tiden. Volvo PV såldes 1999 och därefter Bilia som såldes ytterligare några år senare.
Det är ju inte ovanligt i branschen att biltillverkaren självt sitter på en del av återförsäljarnätet särskilt på stora orter i nyckelmarknader. Med VolvoBil/BraBil/Upplands Motor som bas så har de en bra start.
På Bilia i Kungsbacka så säljs nya Volvo, Renault och BMW i samma lokaler. Tror inte Volvo PV ser det som idealiskt att man kan strolla runt mellan sprillans BMWs och Volvos på några meters avstånd.
börjar Bilia här i stan sälja BMW eller annat intressant märke och slutar med Volvo så vete tusan om mitt nästa nybilsköp blir en Volvo, även om jag gillar min V70 och sneglar på V90 och V60 twin engine. Att titta och känna på bilarna i verkligheten och provköra gör skillnad och ska jag behöva gå ifrån jobbet tidigare och åka till grannorten för att göra det…