769
Dags för en söndagsenkät. Nej, det blir inte frågan vad du använder för högtalare i hemmet, även om det uppenbarligen var en fråga som engagerar många. Istället är frågan vilken typ av bil du äger eller leasar, dvs bensin, diesel, etanol, gas, elhybrid, laddhybrid eller elbil. Eller kanske ingen bil alls?
Några bilar hemma i byn. En Tesla Model S 100 D och en BMW 640 Gran Turismo. Och någon annan bil som någon läsare garanterat kan identifiera |
Svara nedan. Och äger du flera bilar ange den bil som du främst kör med. Om du har en förmånsbil på leasing, eller har en bil genom privatleasing så räknas det också som ägande i detta fall.
41 kommentarer
Min Nissan Leaf är den bästa bil jag ägt.
Pickup
En Tesla Cybertruck säger du.
En BMW är det givna svaret, sååå mycket roligare att köra då! 😉
Jag vet inte om du ironiserar men känslan när man kör BMW är verkligen något extra. En distinkt kraft även i lågeffektmotorerna. Kör Mercedes nu men drömmer mig ibland tillbaka till min ungdoms BMW 316i ☺️ Bensin på båda.
Nästa blir sannolikt en elbil.
Diesel. Används inte mycket sedan vi skaffade elcyklar (varav en med låda för fyra barn) för 1,5 år sedan.
En helt ordinär, bensindriven Toyota Auris (Corolla). En perfekt reflektion av min personlighet helt enkelt. Varje minut som sparas på verkstadsbesök är ofantligt mycket mer värd än den eventuella körglädjen valfri tysk enligt utsago ger upphov till.
Har samma syn på saken, fast har två elhybrider: Auris och Yaris. Bägge extremt billiga i drift. Snittar 0,4 resp 0,45 L/mil, aldrig trasiga. Den mindre bilen drar lite mer, vilket förmodligen beror på större luftmotstånd (högre kaross) och mindre effektiv motor.
Bästa bilen jag ägt var en Toyota Auris 2,2 D4D 2007 körde den bilen 17 tusen mil byte bara oljor och bromsar på den köpte ett nytt batteri också men det var för säkerhets skull jag gjorde det. Skinnsätena var kanon att sitta i.
Köpte min första Toyota 1995, första med helgalvad kaross. Körde 18000 mil utan att något gick sönder. Efter det har det bara varit Toyota, även om inte alla varit så hållbara. Hade en Camry som jag fick byta skivor på bak för att de rostade, men i övrigt även den helt problemfri. Man får andra referensramar efter ett tag. En bil ska helt enkelt inte krångla.
Hade en fabriksny Toyota Avensis, aldrig haft en bil med så mycket krångel.
Kanske de har börjat tappa i kvalitet. I så fall får man välja ett annat märke nästa gång.
Toyota 4-ever. Har en Corilla 07 och en Auris 16. Funkar fin-fint!
En Volvo 2.5T -05 som jag mekat upp till 280 hk. En solid och kul bil för vettiga pengar.
Bil från 1994, kör max 300 mil om året, resten tunnelbana och buss. En lätt MC från 1947.
Vilken omodern undersökning. Vi med bilpool känner oss exkluderade.
Varför? Alternativet "Ingen" finns ju för er. Att ha tillgång till bil är inte samma sak som att äga en.
Har kört bensin hela livet (jag är 43 år) men nu senast blev det en diesel.
Toyota Avensis 2017 1,6D. Inte den snabbaste men den är skön att köra och då jag pendlar (eller rättare sagt pendlade) nästan 10 mil om dagen så tänkte jag att på sikt blir det billigare med en diesel.
1100 kr i skatt per år och längre service-intervall än andra Toyota (2000 mil jämfört med 1500 mil).
Förmånsbil utan leasing?
Snobb. Dålig skatteplanering, momsen blir inte avdragsgill om företaget köper bilen kontant.
Kan mycket väl stämma, men då jag är anställd har jag inget att säga till om i den frågan. Bolaget insisterar på att casha sina bilar 🙂
Ev kan det vara så att min arbetsgivare ändå inte kommer undan momsen.
Bank och finans, eller fastighetsbolag får ju inte dra momsen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Inga problem för fastighetsbolag så länge de inte äger enbart bostads- eller vårdfastigheter. Och bilen har du ju inte i det fastighetsägande bolaget utan förvaltningsbolaget.
Diesel. Lär ta steget över till ren el vid nästa byte. Kör för lite (i dagsläget i princip inte alls) för att motivera byte i närtid.
Cayenne Turbo. Bor i uppförsbacke i Lärkstan så viktigt med kraft…
Tror inte en Tesla behöver skämmas vad det gäller kraft i uppförsbacke. Men tysk komfort är i en klass för sig. Bra val!
Lyx att äga bil. Kämpigt att ens hå råd att ta kökort, än mindre bil. En dröm.
Golfkombi diesel, hur nöjd som helst med den. Väntar på att tex vw id rullat ett par år innan det blir byte, tycker id4 verkar lovande men vill alltså se att mjukvaran och plattformen blivit lite stabilare först. Tack till alla som köper tidigt för att ni testar åt mig!
Samfälligheten har inga eluttag i garagen så el är nog inte ett alternativ. Är ärligt talat lite orolig för värdet på fastigheterna om vi inte får laddningsmöjligheter på plats.
Förstår dig, effekten på priset är nog idag rätt begränsad. Men närmsta året/åren lär det bli mer efterfrågat och ett viktigt attribut. Då jag kört elbil nu i två år (ett år utan, men då kryllade det av gratisladdare), så skulle jag i princip säga att det är ett krav att kunna ladda där man bor.
Kör Subaru Forester Diesel och har samma erfarenhet som Toyotaägarna ovan. Ingenting går sönder. Nu vid 9000 mil byttes bromsklossar fram, i övrigt bara olja + filter. Förväntar mig 9000 mil till utan problem.
Den förra av samma sort körde jag mellan 16000 och 26000 mil. Där bytte jag dock ett hjullager fram som började låta spårvagn.
Tittar på Peugeot 5008. Då kan man köra på hvo:)
Octavia -11 etanol köpt ett år gammal hösten -11 med 2700 mil på mätaren, har nu gått 23000. Klenaste motorn i utbudet tror jag – 102 hk – men fullt tillräcklig för att köra med full last. En oslagbart rymlig bil, dessutom både bekväm och säker enligt min erfarenhet.
Målet är att nästa bil ska bli helelektrisk men väntar på den perfekta kombinatioenn av utrymme, laddnätverk och komfort.
Kör en VW Passat Fusk diesel.
Efter vissa rapporter om ökad förbrukning och minskad prestanda valde jag att inte uppdatera min bil efter Dieselgate trots flera påtryckningar via post. Förlorade 1 års motorgaranti, som nu gått ut ändå men den tuffar på bra i ouppdaterad version.
Äger 1 Diesel (VW) samt 1 Laddhybrid/bensin (BMW) och har en förmånsbil i form av Tesla( behöver väl inte skriva elbil antar jag)
Två Audi 2020 års modell, båda bensindrivna. En som drar 1,5 liter milen och en som drar 0,5 liter. Nästa bil kommer gå på el, mest för att det snart inte går att köpa roliga bensinbilar längre och med bonus-malus betalar jag numera drygt 15000 i skatt.
Utmaning med 3-barn, fru, hund och barnvagn och husvagn med jakt och alpint som intressen. Fick bli en Skoda Kodiaq Scout med Diesel. Ekonomiskt förnuftigt, extremt bra last och dragförmåga och helt ok komfort. Dieselmotorn har kraft så det räcker och blir över! Överlag mycket nöjd Skodaägare.
Två dieslar med PSA motor, en Volvo och en Citroen, tillsammans har dom avverkat ~70000 mil felfria mil…
VW Caddy, diesel. Har biodling och behöver lastförmåga. Finns nog inte mycket i elväg i den kategorin ännu – speciellt inte begagnat. Vägrar köpa ny bil och med det ta den initiala värdeminskningen 🙂