Med släppet av Porsches elbil Taycan har bilmärket än så länge haft rekordförsäljning i Sverige, trots den ekonomiska krisen och coronapandemin. Eller kanske tack vare? Graf nedan.
Nä, jag har fortfarande inga foton på en Porsche, på tal om varför köpa onödigheter |
Med 290 nybilsregistreringar av elbilen Taycan i Sverige än så länge i år (ok, fram till och med sista september) så kan man konstatera att Porsche gått oberörda genom coronapandemin. Försäljningen i Sverige är på nya rekordnivåer och stiger hela 21% mot förra året, vilket också bekräftats till bloggen av Porschehandlare.
Därmed är det tidigare rekordet från 2018 slaget, medan 2019 var svagare i och med att konjunkturen började vika redan innan årets akuta kris.
Nyregistreringar Porsche januari – september 2017 – 2020 Data: Bil Sweden |
Kanske har coronapandemin istället hjälpt bolaget – ska man ändå inte åka utomlands, så kan man åtminstone lägga pengarna på en kul bil? kanske målgruppen resonerat. Eller så är Taycan hela förklaringen. Detta trots att Porsche avblåste sina VIP-evenemang när coronakrisen slog till.
Av de ökade nybilsregistreringarna på 319 Porsche beror alltså 290 eller 91% på Taycan. Vilket visar att för en del bilmärken är lanseringen av en elbil helt rätt. Sedan vänder sig kanske Porsche till samma målgrupp som Tesla, vilket inte nödvändigtvis gäller för andra elbilsförsök. Framför allt Volvos försök med XC40 Recharge som kostar som Tesla Model Y, som släpps ungefär samtidigt, men saknar räckvidden, laddnätverket och tio års erfarenhet av elbilsproduktion, dessutom utan fossilt arv. Volvos elbil kommer göra succé i Sverige av ren lojalitet till Kina, men det är inte säkert att det blir så i resten av världen.
Hur det ser ut för Porsche globalt är en annan fråga. Detta handlar om Sverige.
4 kommentarer
Det är väl den där tvåtimmarsregeln under Corona. Skall man hinna till stugan i Dalarna måste man ha en snabb bil.
Pratade med min lokala MC-handlare här i Tyskland igår och han sa att tack vare corona så hade de den bästa försäljningssäsongen någonsin. Hans mycket plausbila teori var att nu när ingen kunde fara på semester som vanligt så lade man semesterpengarna på andra kul saker, som nya motorcyklar.
Läste på CleanTechnica att Taycan äter upp Panamera, och det verkar stämma enligt siffrorna för Sverige. Taycan är alltså inte en Teslakiller utan en Porschekiller (i alla fall de fossila sådana).
Jag förvånas över den ständiga jämförelsen mellan XC40 Recharge och Model Y. Model Y är ju en rejält mycket större och rymligare bil, trots att de kostar ungefär lika mycket. Den Volvo som borde ligga närmast i jämförelse är rimligen XC60, och det ska bli intressant att se hur mycket försäljningen av den faller när Model Y börjar nå Sverige nästa sommar.