Elbilstillverkaren Tesla lanserade igår sin nya batteriteknik, som baseras på det uppköpta bolaget Maxwells teknik. En rad förändringar gör att man räknar med 56% lägre kostnad för batterierna, och att drivlinan därmed kommer bli billigare än en bensinbils drivlina. Om tre år hoppas man kunna visa upp en elbil från Tesla som kostar 25 000 USD. Man lanserade även en ny tremotors version av Tesla Model S med 830 km räckvidd.
Tesla Model S |
Med gårdagens event gavs förklaringen till det angivna låga priset på kommande Tesla Cybertruck – som misstänkt kommer bilen få nya billigare batterier från den nya Terafactory som Tesla nu bygger och redan kört testserier i.
Kort baseras den nya batteritekniken på bolaget Maxwells teknik, ett bolag som Tesla tidigare köpt upp. De nya batterierna ska bli 56% billigare, enbart använda nickel och litium från amerikanska källor och inte längre använda kobolt, den metall som hittas i bland annat dubbdäck och elbilshatare hävdar kommer från barnarbete trots garantier om motsatsen.
Det lägre priset beror på en kombination av effektivare och billigare tillverkningsprocess, ny batteridesign och ny elektrod.
Elon Musk uppgav på gårdagens aktieägaremöte att man hoppas kunna lansera en Tesla-elbil om tre år till ett pris om 25 000 USD i USA. Drivlinan, dvs batterier plus motorer, förväntas bli billigare än för en bensinbil.
Sedan får vi se om tidplanen håller.
Andra nyheter var att man nu börjat rulla ut en helt ny version av sin helt självkörande autopilot, omskriven från grunden och som bygger upp omgivningen i tre dimensioner. Denna används än så länge endast av utvalda testare. Elbilen för 25 000 USD förväntas kunna vara helt självkörande om tre år. Även här har VD:n Elon Musks tidplaner minst sagt lämnat en del att önska tidigare. 25 000 USD-versionen blir antagligen med kort räckvidd och en ny småbilsmodell är bloggens killgissning, dvs inte en långräckviddig bil av mellanklassen som Tesla Model 3.
En ny maxad version av Tesla Model S, Plaid med tre motorer, 0 – 100 km/h på två sekunder (snabbare accelleration än 1 G får jag det till vid huvudräkning) och 320 km/h i toppfart lanserades också. Bilen kommer ha 830 km räckvidd på en laddning, men gissningsvis bli 50% dyrare än befintliga Performanceversionen och dubbelt så dyr som Long Range Plus. Personligen behöver jag vare sig accellerationen eller räckvidden efter snart tre år med en Tesla S 100D, utan det räcker med den normala versionen. Det är möjligt att någon enskild bensinkramare med räckviddsångest och alldeles för mycket pengar kan vara intresserad av 83 mil, men själv har jag fortfarande aldrig kört mer än 35 mil utan en naturlig paus.
Aktieägarmötet skedde efter börsens stängning och Tesla aktien hade då rasat med -5.60% inför eventet. I sådana här lägen kan det förekomma buy the rumour, sell the news och det är inte garanterat att marknaden kommer reagera positivt på gårdagens batterilansering när aktiekursen i bolaget redan var så pass uppblåst. Att aktien föll innan kan dock tala mot en negativ reaktion, då man istället får motsatsen.
Dagschart Tesla |
Detta på en annars positiv amerikansk börs där Nasdaq 100 gick +1.88% och S&P-500 +1.05%.
Uppgångarna fortsätter i skrivande stund i Australien och ASX 200 går +1.90%,medan Asien verkar rätt oförändrad med Hang Seng -0.02%, Nikkei -0.32%, Straits Times -0.02%. Stockholmsbörsen stängde på plus med OMXSPI +0.48% och OMXS30 +0.64%. Guldpriset faller tillbaka och kostar 542:- SEK per gram och kronan försvagas under morgonen, medan dollarn rusar.
Teslas nya teknik sätter en blåslampa under konkurrenterna och om det utlovade uppfylls så att även ett premiumprissatt bilmärke som Tesla kan bli billigare än en bensinbil så har det potential att dra igång en andra elbilsrevolution inom bilbranschen. Endast fossilbilkramare med räckviddsångest kommer vilja betala för en nytillverkad bensinbil i det läget. Hur de trevande försöken att lansera elbilar från t ex Volvo ska falla ut om man kan få en Tesla för halva priset lämnas som en övning till företagsledare världen runt.
En annan fråga är vad kommer hända med andrahandsvärdet på nuvarande generation elbilar (inklusive Tesla)?
Samtidigt öppnar det för de utannonserade planerna om milbeskattning av elbilar, så att de blir lika dyra att köra per mil som en fossilbil, när kapitalkostnaden blir den samma. Dock är elbil bekvämare, med en alltid fulltankad bil på morgonen och att man aldrig behöver lägga tid på att tanka till vardags, tystare osv, så även om priset per mil kommer bli det samma Lex Magdalena Andersson, så finns det vinster ändå. Särskilt för miljön och bekvämligheten. Och öronen.
51 kommentarer
Ja, ett vanligt argument för elbil är ju att andrahandsvärdet är så högt. Det är ju tydligt idag att utbudet är begränsat för tillfäłlet, då en ny Tesla har samma pris som en begagnad om miljöpremien räknas in.
Så kommer det naturligtvis inte vara så länge till.
Känner mig lite tveksam till siffrorna för accelleration. Hur får man ner effekten i backen? Men man kanske har en liten behållare med klister framför varje hjul så att det inte släpper. Dragsters sägs göra under 1s, men då har de noggrant klistrat startsträckan. 0-100 på 2s utan klister, kanske, under helt optimala förhållanden och perfekta däck, men som sagt mycket tveksamt. Måste i så fall ligga på gränsen för vad som är möjligt.
Mjukvara, antisladd etc. Men ja, för motorcyklar finns det ju en gräns för greppet mot asfalten. Gissar på bredare och dyrare däck på den Tesla-versionen. Väldigt mycket är mjukvara iaf, utan den flyger man rakt ner i diket på minsta obalans inklusive om föraren är enda passageraren, så bilen blir snedlastad.
Se Savagegeese genomgång av Dodge Daemon, hela dess bakaxel och bakre hjulupphängning är anpassad för take-off.
Lite fyrhjulsdrift, nyare teknik och eldrift så ska det nog gå.
…eller om det var Hellcat, båda är körda men minns inte vilken som lyftes upp.
Dagens värstingsportbilar med klistriga däck bromsar från 100 på någonstans mellan 25-30 meter. Antar vi linjär acceleration motsvarar det ju ca 2s, så det verkar väl som friktionen räcker till för just precis det?
Nyaste Model S med maxade prestanda har numera ett Cheetah-mode för dragracingar, där framvagnen sänks och bakvagnen höjs för att trycka ner allt i asfalten. Kom såklart som uppgradering OTA för nån månad sen. (Sägs det)
Inte första gången Tesla friserar prestandauppgifter. 0-100 på 2 sekunder blir svårt utan dragracing slicks.
Går inte att trolla fram grepp med mjukvara tyvärr, Top Fuel dragsters som gör 0-100 på 0,7 sekunder kör med timerstyrd centrifugalkoppling, ingen mjukvara. Rejäla bakdäck med friktionstal runt 5 har man dock.
Milbeskattning i linje med fossilbilar och fallande andrahandsvärden. Visionen från MP om lådcykel som huvudsakligt transportmedel (stad som landsbygd) håller ännu.
Men även lådcykeln skulle kalori-beskattas, degen måste in…
Ja, man bränner ju det när man cyklar, iaf utan elassistans.
"Samtidigt öppnar det för de utannonserade planerna om milbeskattning av elbilar, så att de blir lika dyra att köra per mil som en fossilbil"
Det är viktigt att komma ihåg, att i utredningen om kilometerskatt, så föreslås att fossilbilar får en HÖGRE kilometerskatt än elbilar.
Ah, trodde kilometerskatten bara skulle vara på icke-fossila bilar.
Kommer rulla många utlandsreggade bilar på svenska vägar…
Just det.
Min nästa bil kommer att vara utlandsregistrerad.
Och varför skulle utlandsregistrering utesluta km skatt/avgift?
Finns det någon anledning för Tesla att sänka priset i linje med kostnadssänkningen av batterierna om inte andra tillverkare effektiviserar i samma tempo? Borde främst leda till högre vinst per enhet för Tesla.
Plaid blir nog ingen storsäljare, räckvidd och acceleration i LR räcker för 99% av kunderna. Men viktigt att vara snabbast, kan ju inte släppa det epitetet till Lucid.
Förhoppningsvis så kan powerwalls bli ekonomiska i Sverige om tre år när produktionen av batterier är i full gång.
Elon Musk vision är ju att rädda världen.
Steg ett är att stoppa global uppvärmning genom elfordon, steg två, om det inte lyckas eller något annat oväntat händer så planerar han att kolonisera rymden.
Intressant att Elon nämnde planer på tre nivåer: billig LiFePO-kemi för enklare behov, koboltfri Ni för mera premium och en variant för topprestanda. Om jag minns rätt.
Det var fem nya tekniker som tillsammans skulle möjliggöra billigare OCH bättre elbilsbatterier, bl a starkt förenklad råvarukedja och i sinom tid återvinning, men även "tabless" anslutning och själva kalibern samt ny framställning av aktivt elektrodmaterial. Integration av battericellerna i det gjutna chassiet gör hela bilen billigare och styvare. Osv.
Väldigt lustigt att TSLA-kursen störtdök på sådana nyheter som kom i natt. Men: Allt detta sker ju inte nästa vecka eller ens nästa kvartal.
Bara vänta på rubrikerna att Tesla kommer släppa en bil för 223 385 kr nu då som när de nämde tesla 3 för 35k $. Men tar vi omräkningsfaktorn på en modell 3 från teslas hemsida så ligger den på runt 14 kr/1$. Då hamnar vi runt 350k, kombinerat med en duglig räckvidd för daglig pendling och det kommer bli svårslaget för övriga tillverkare.
Sen angående ljudnivån har väl tesla fått en hel del kritik för sin modell 3. Har sett tester där den ligger runt en ICE i 100km/h. Den enda jag åkt i själv är dock en modell X och den var riktigt tyst och behaglig.
Undrar ifall kilometerskatten (när den väl kommer), även läggs på äldre bilar. En elbil utan kilometerskatt borde i så fall hålla upp andrahandsvärdet rejält.
Förstår jag förarbetena rätt så kommer kilometerskatten drabba samtliga bilar i varierande grad, de kommer basera sig både på plats och drivmedel. Tänk dig nuvarande årsskatt men mer som en leasingbil där du betalar för hur mycket du kör.
Jag undrar hur de ska ta reda på VAR man kör eftersom det talas om högre skatt i urbana områden och lägre i lantliga. Går man enkom på bostadsort kommer detta drabba människor som bor lantligt strax utanför en storstad stenhårt.
Tillsammans med fastighetsskatt kan det göra underverk i väljarkåren 🙂
Tack Tim, man borde även väga in förbrukning i kilometerskatten kan tyckas. Inte rimligt att en småbil som drar 1kWh/mil ska ha samma kilometerskatt som en tung SUV med 1000hk som drar 2,5kWh/mil. Men på nåt sätt måste ju degen in, skulle dock inte förvånas ifall äldre bilar än X år undantas.
Kanske en GPS/färdskrivare i varje fordon kan vara en väg framåt . Vilken dröm för makthavarna/staten:-)
Skämt(?) åsido.
Som boende i småhus i Stockholm, med lön över medianen, körandes förmånsbil så är sannolikt sötebröds dagarna över för min familj. Kanske lika bra det, slipper åtminstone tjatet om att resa utomlands varje vinter. Jag gillar att vara hemma, frugan och ungarna gör det inte lika mycket….
Men skulle vara skönt för själen om merparten av familjens inkomst (dvs det vi betalar i skatt) gick till sådant som det borde och inte till att göda diverse politrucker, kommunikatörer och annat trams. Betalar gärna skatt men då vill jag också se bra skolor,ett fungerande rättsväsende osv men vem vet , det kanske kommer…
Rickard L, det du vill säga är, "Vad f*n får jag för pengarna?", eller om man ska va fin, "Vad får vi för pengarna?"
Kilometerskatt borde enbart bero på hur mycket fordonet sliter på vägen och hur mycket plats det tar. Hmm, med det senare skulle man kunna argumentera för att bilar som inte kan köras snabbare än 120 kan få lite lägre vägkostnad.
Då kan vi dra igång kolkraftverken så folk kan ladda sina billiga Teslor ordentligt.
Tesla modell S Plaid går nu att beställa i Sverige, pris 1499900.
Det är väl rimligt att gå över till km skatt, skatten på bensin är till stor del anse som just det. Och det fungerar ju bra man får in skatt för allt som körs även turister mm. Med elbil blir det svårare lite liknande vad man gjort för att skilja på olja för uppvärmning och diesel. Om EU varit överens skulle det antagligen fungera att kräva att elbilar rapporterar in laddade watt för beskattning. Och ang olika skatt beroende på var så löser man det antagligen genom att du kan få sänkt skatt om du loggar var du kör, annars någon schablon.
Elen är ju redan beskattad.
…men väsentligt mindre än fossila bränslen.
@carl fredrik.
Du tycker alltså att elen är för lågt beskattad?
Sen är det väl skillnad på el och el? Men skattmasen gör väl ingen skillnad på om mitt hushåll drivs av vindkraft eller kolkraft? Eller är jag ute och cyklar?
@carl fredrik.
Googlade lite snabbt och på skattebetalarnas hemsida kan man läsa att 58% på din elräkning är skatt.
För bensin ligger skatten på 70% enligt hemsidan ekonomifakta, men då ligger koldioxidskatten på nästan 20%.
Plockar man bort koldioxidskatten från bensin, om man ska jämföra med elskatten och räknar om momsen så hamnar skattesatsen på bensin på ~60%.
Så typ samma skattesats i procent, men en himla skillnad i kronor.
Möjligen blir avgiften per km knuten till var och när de sker. Dyrare där och när det är trångt. Fossilerna blir allt sällsyntare när bränslet blir dyrare så där behövs ingen extra avgift. En annan faktor att räkna med är autonoma fordon i olika storlek på mark och i luften.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nämnde Elon något om kWh/kg?
Vänliga hälsningar
Nanotec
TROR att han sa något om att 400 kWh/kg vore möjligt i dag (eller snart) (vilket i så fall skulle möjliggöra elflyg). Men det var ju mitt i natten och halvdåligt ljud.
Det skulle vara ett stort hopp framåt isf!
Räcker med ca 250 gram batteri i bilen så är det klart.
Jo, menade nog Wh/kg. Problem med potensen …
Spännande, först elskatt som bakas in i grunden för momsunderlaget och så blir det just momsskatt på elskatten. När denna el sedan laddas upp i ett fordon så blir det skatt igen. När skall staten se över mer effektivitet i sin verksamhet, processoptimera, lean osv. istället för att bara fokusera på hur man kan få en skatt att bli underlag för ännu en skatt ovanpå.
Någon bloggläsare som kör Tesla i övre norrland? Nyfiken på hur det fungera i riktigt vinterväder. Kör drygt 1000 mil om året med bensin-bilen. Beroende på hur pass de nya Corona-vanorna sitter i så kan det bli ännu mindre. Har faktiskt funderat på att sälja bilen. Något slags micro-fordon som man kan köra 3-5 mil med i hastigheter upp till 70-80 km/h skulle täcka in 90% av all användning. Till vardagen går vi eller cyklar. På vintern är dock bensinvärmaren oerhört skön att ha när man kör till skidspår / skoterspår osv, kostar drygt 7 kr timmen och det är det absolut värt, livskvalitet att sätta sig i en varm bil efter turerna (eller jakt/skytte). Förhoppningsvis håller bilen 4-5 år till så får man se hur världen ser ut, men misstänker att för vår del så är det nog en gasbil. En plug-in gasbil skulle vara intressant.
Gör det inte själv men en kollega har kört Tesla X i 3 eller 4 år nu i Gällivare. 2 mil till jobbet och 1 mil till affären enkel resa. Så klart påverkas räckvidden negativt av kylan men inget extremt om man ser till att förvärma bilen och batterier innan avfärd. Ser nog en Tesla så gott som dagligen här uppe när man är ute och åker. Hade någon fått batteritorsk misstänker jag att skvallret gått i hela byn.
FredL, precis som med bensinbilen är det inget som hindrar att man förbrukar drivmedel på att förvärma en elbil. Gamla Teslor har resistiv värme, typ ett 6 kW bastuaggregat, så det går ganska fort att tina upp kupén. Dessutom via appen medan man trär på sig pjäxorna. Kommande Model Y har en mycket avancerad värmepump för såväl kylning som värme, s k Octovalve, som ger den lägre vinterförbrukning än Model 3 trots att den är större och tyngre.
Solel vintertid är väl just inget att satsa på i de trakterna dock.
"Endast fossilbilkramare med räckviddsångest kommer vilja betala för en nytillverkad bensinbil i det läget."
Nja. Skulle själv gärna ha en elbil, men så länge jag inte har möjlighet att ladda hemma är det uteslutet. Känns som elbilar än så länge bara är ett alternativ för villaägare.
Samt de flesta bostadsrättsföreningar inom snar framtid skulle jag tippa på. Kommer nog vara lika attraktivt att gå in i en BRF utan laddstolpar som det är att gå in i en utan fiberuppkoppling idag.
Sant, laddstolpe med typ2 i varmgarage hade jag som krav efter att ha varit utan laddmöjlighet ett år. Fungerar fint utan trefas, räcker gott med 16A eller 3,7kW. Kostar idagläget 1,5kr/kWh. När det går upp för hemnetknarkande brf innehavare hur värdet påverkas så blir det säkert fart. Många gamla elstammar som måste bytas och elektrikerna får fullt upp de närmsta 10-20 åren.
Cornu, en petig tess:
Tera-fabriken är nog inte den som är uppe nu, den kallas RoadRunner och ligger tvärs över gatan från Fremontfabriken. Mera typ fullskalelabb.
Tittat igenom presentationen och känns ju som många små väl genomtänkta ingenjörs förbättringar i produktionsteknik snarare än några större genombrott. Du har ju haft helt rätt i att Maxwells teknik blir ju en central del i tillverkningsprocessen. Men stora vinsterna kommer ju från optimering av celldimensioner och cellproduktionsprocessen för att öka ROCE för tillverkningen avceller. Sorgligt att se att nu reagerar finansmarknaderna negativt. Som ingenjör kan man ju inte mer än älska vad Elon gör med detta men ekonomerna och spekulerarna förväntar sig någon form av magiskt piller som över en natt gör dem till världens största biltillverkare. Men men denna astronomiska värdering är ju svår att motivera även om denna plan gick att implementera snabbare. Sedan skulle jag nog inte sitta med en stor investering i NorthVolt just nu =) känns som de investerat bort sig på en teknik som inte kommer vara konkurrenskraftig om 3-5 år förutsatt att de inte suttit på information och känner till vad Tesla jobbade med och kommer införa liknande processer.
Tesla kan knappast mätta den globala batterimarknaden på egen hand och den som redan har byggt och bygger vidare på batterifabriker har flygande start på vidare utveckling som är i närheten av det man redan gör. Jag är inte orolig för NorthVolt.
Teknisk utveckling kommer lösa oljeberoendet och minska utsläppen (inte bara av koldioxid), inte politiken.
Bra sammanfattning av Battery Day som cliff-hanger notes:
https:// teslamotorsclub.com/tmc/posts/5014625/
Man kan ju undra när elbilar för runt 10000 kr dyker upp på beg.marknaden.. det är ju inte så att jag är bensinbilskramare i själen, men att betala runt 100 000 kr för en begagnad bil ligger långt bort.