Enligt förstahandsuppgifter till bloggen har en läsares nya Polestar 2 idag bärgats från hemmets garageuppfart och körts till verkstad. Bilen hade frusit ihop helt, var totalsvart, och det gick inte ens att öppna dörrarna eller ens få loss laddkabeln. Kanske inte så gott betyg på bara några hundra levererade bilar än så länge. Förlopp och symptom följer.
En fungerande Polestar 2 vid utsiktsplatsen hemma i byn. |
Bloggen har tagit del av foton på bärgningen av bilen från ägarens uppfart, och även från transporten till verkstad och känner även den drabbade privat, och går helt i god för uppgifterna som är helt trovärdiga.
En veckogammal Polestar 2, alltså en av de första hundratalet levererade till kund har alltså drabbats av någon form av totalfel.
Initialt rapporterade den fel på drivningen och att den behövde köras till verkstad, men det gick inte att lägga i växeln. I nästa steg började batterifläkten dra igång på högsta fart utan att varva ner. Bilen var inkopplad till en väggladdare. Sedan utlöstes larmet på bilen utan att gå att stänga av, trots att larmet skruvats ner till låg känslighet. Annars har flera ägare rapporterat till bloggen att när batterifläkten drar igång på en parkerad Polestar 2 så går larmet, och är ett normalt fel på bilen.
Efter två timmar med larm och batterifläkt så dog bilen helt och blev kolsvart.
Det gick inte ens att öppna dörrarna till bilen och inte heller koppla ur den ur väggladdaren, så den var vid det laget en rätt dyr samling metall och plast, förankrad i ett garage.
Bärgning tillkallades, och lyckades via svarta hedniska ritualer få loss laddkabeln och bärga bilen.
I nästa steg vägrade Bra Bils verkstad att ta emot bilen, och dess vidare äventyr är för tillfället okänt för bloggen. Sannolikt någon form av lite längre transport vidare till Polestar i Göteborg (som delar lokaler med vägrande Bra Bil) eller rent av Volvo, i den mån de två bolagen samarbetar inofficiellt, då de delar det mesta i verkligheten.
Bloggaren känner personligen flera Polestar 2-ägare och vad bloggen erfar är bara en drabbad av totalfelet än så länge.
Tillägg: Enligt läsaren stod det ytterligare två Polestar 2 på verkstaden i Göteborg. Detta av några hundra bilar i landet, varav knappast alla levererats lokalt i Göteborg, den kinesiska lokalpatriotismen till trots.
35 kommentarer
12-voltsbatteriet låter det som, brukar bli ett julspel av fel när det inte fungerar.
Vet inte om PS2 har ett 12V-batteri. Tesla har det som bekant (konstigt nog – varför inte bara en transformator och huvudbatteriet får man fråga sig…). Verkar dock vara lite tveksamt att 12V-batteriet ska ge sig efter någon vecka, har inte ens gett sig på min Tesla. Än.
shit happens. skulle kunna sätta en mindre slant på det med tanke på spektrat av olika fel. 12-voltsbatteriet finns normalt för att bryta och koppla in huvudbatteriet, och leverera ström till allt 12V-jox som finns.
Det sitter ett 12-voltsbatteri i den: https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/article/Charging-power/
Ett fristående batteri är absolut nödvändigt. Vid en olycka t.ex. kopplas huvudbatteriet ur, har man då inte 12-voltsbatteriet kan man inte öppna dörrar, trycka på SOS-knappen etc. Stendött. Som den här bilen.
Jag passar på att flika in att det enda som det stora batteriet driver är elmotorerna samt en dc/dc-omvandlare (som då agerar "generator" åt 12V batteriet).
Ioniq & Kona har 12v batteri med. Symptomen om svart bil , fastnad laddkabel könns igen. Fel på 12 v batteriet. Frågan är varför det blir fel ?
12-voltsbatterier har aldrig varit felfria så vitt jag vet, har bytt batteri tre gånger i min vw up, aldrig i min i3, det är som det är, slumpens skördar och en dålig batch med 12-voltsbatterier.
Möjligen blir konsekvenserna större för en elbil om batterispänningen är för låg, ingenting fungerar.
Vore intressant att få reda på hur det låg till med den här Polestar-bilen i artikeln, vad som var felet.
Tesla klarar sig möjligen bättre eftersom de inte stänger ned bilen/huvudbatteriet lika snabbt så 12-voltsbatteriet laddas hela tiden, men nackdelen är att huvudbatteriet sugs tomt rätt snabbt när bilen står parkerad.
Som sagt flera andra bilar som har problem också. En anledning som lyfts i andra forum är att batterierna står oladdade för länge på båten från Asien.
Ps. SOS-modulen har ett eget litet batteri (i alla fall på Hyundai) och hela modulen ska bytes efter 5 år. Antar att det är samma på Polestar.
Som sagt flera andra bilar som har problem också. En anledning som lyfts i andra forum är att batterierna står oladdade för länge på båten från Asien.
Ps. SOS-modulen har ett eget litet batteri (i alla fall på Hyundai) och hela modulen ska bytes efter 5 år. Antar att det är samma på Polestar.
Tesla öppna 17% nere…
Besvikelse över att man blev dissad från S&P-500. Bra tycker jag. Så övervärderade bolag ska inte plockas in i index.
Låter som ett gammalt hederligt datafel som avhjälpes med en kallstart. Dra ur sladden, vänta i 30 sek och starta på nytt. Svårt dock när det inte går att dra ur sladden. 🙂
Polestar kanske inte har lika välvillig hackare som Tesla hade?
https://electrek.co/2020/08/27/tesla-hack-control-over-entire-fleet/
Jag hoppas nån biltillverkare bygga nån elbil basic med medelstor Panasonic batteri men utan assistans, autopilot, trådlös öppning eller nånting. Det skulle även spara mycket licenskostnader. Kanske förberedd för radio 🙂
Förberedd för egen radio i din-format.
Tänk det vore något. Har länge funderat på att bygga en själv. Så mycket annat som ska byggas först bara
Var är kickstartern?
Kan någon förklara varför sladden inte går att koppla loss? Är det något mekaniskt lås som bilen sköter själv?
Går bara ta loss när bilen är upplåst för att den inte ska bli snodd
Japp, laddkablar kostar några tusenlappar.
Ctrl-Alt-Delete ? Eller usb med systemåterställning ?
Är väl buggar i alla nya tekniska prylar, återstår att se om dom fixar det lite snabbt
De behöver en extern resetknapp.
Kommer det till en nål på köpet då man köper en Polestar?
Det går att öppna dörrarna, ta loss laddkabeln och öppna frunken utan ström, men man måste läsa bruksanvisningen. Rätt bra saker att läsa på innan kunskapen behövs, även efter att barnsjukdomarna lösts.
Det finns ett "emergencyhandtag bakom passagerarsätet bak som gör at man kan plocka ur laddhandtaget. Men då måste man in i bilen först och det vettifan hur man gör….
Ah, det finns en nödnyckeln i fjärrkontrollen ser jag nu.
Aj då. Man ska nog inte lämna barnen själva i en sån bil, särskilt när den laddar. Men så är det väll med ny teknik den behövs provas
12v-batteriet absolut. Det är egentligen två olika problem. Båda laddar ur 12v batteriet men på olika sätt. Det ena och vanligast förekommande är mjukvarurelaterat och det skall ha kommit minst en mjukvaruuppdatering. Alla bilar som levereras skall ha senaste mjukvaran. Tyvärr är bugfixen inte 100%. Teknikern genomför en sekvens och kan snabbt konstatera om bilen har detta problem.
Det andra problemet är relaterat till hövgoltsbatteriets kylsystem. Hårdvarufel på någon komponent. Indikerar felaktigt att HV-batteriet är varmt med påföljden att kylningen och kylfläktarna i fronten ej stängs av. 12v batteriet töms. Mer komplicerat fel. Systemet drar så mycket ström att det inte ens räcker med en superstark proffsladdare som kräver målsmans underskrift för att användas. Spänningen blir för låg, under 10v i bilen och systemet klarar ej av att starta.
Ja, minst 2 olika fel kanske skall sägas. Det kan mycket möjligt finnas andra orsaker till att batteriet laddas ur.
De flesta nya bilar har barnsjukdomar, I-pace hade något liknande med batteriet, i3 med länkarmar, för att inte nämna teslas mjukvaror. Det är en del av bleeding edge.
Hoppas på ett klarläggande vad som var problemet. Har sett många nya fosildrivna bilar på bärgare, skrivs det inte mycket om.
Finns det säkerhetsfunktioner som gör att elbil alltid går att öppna från insidan? I det beskrivna fallet: Hade man kommit ur bilen utan att använda sig av glaskrossare -som jag förutsätter att alla har minst två av i kupén (en fram, en bak)?
Inifrån ska väl handtaget vara mekaniskt.