SAS försöker slippa betala tillbaka de pengar de är skyldiga resenärer genom ett bedrägligt mail med ett värdelöst voucher-erbjudande. Klickar man på “read more and claim offer“ så har man accepterat den värdelösa tidsbegränsade vouchern. SAS kommer därefter vägra hjälpa dig, utan du kommer behöva dra bolaget till tinget för att få dina pengar.
Från SAS mail. |
SAS har alltså eskalerat till medvetet bedrägligt beteende rapporterar flera läsare. I tron att man får läsa mer om erbjudandet klickar många på “read more”, men vad som egentligen sker är “claim offer”. Och när det väl gjorts vägrar SAS hjälpa dig.
Vouchern är tidsbegränsad till 12 månader, så det är inte ens säkert att du kommer kunna flyga med SAS under tidsperioden, om du nu mot förmodan fortfarande skulle vilja det. Erbjudandet om 350 extra kronor är också värdelöst – allt som kommer hända är att SAS höjer priserna med 350 kronor. Eller mer. Din voucher kommer inte ens räcka till samma resa som du en gång bokade när det här är över.
SAS skiter i ärenden hos ARN, man skiter i EU-lagkravet att betala tillbaka på sju dagar, och man kör avsiktligt med bedrägligt beteende.
Vad du ska göra är att vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Eftersom SAS bryter mot avtal och lag så är fallet solklart för fogden.
Att man hävdar att man betalat tillbaka 700000 kunder ska sättas i proportion till att man normalt har 2 000 000 resenärer i månaden. Dessutom är antagligen större delen av dessa 700 000 personer som av misstag klickat på Voucher-länken ovan. SAS skickar ut Voucher-erbjudandet ungefär en gång i veckan och förr eller senare råkar man väl klicka av misstag när man flyttar musen över skärmen.
Får du väl vouchern så är det inte säkert att SAS existerar om tolv månader och vouchern blir därmed helt värdelös. Acceptera inte vouchern. SAS har även satt i system att med kort varsel avboka flyg, som du därmed inte får tillbaka pengarna för. Man har även stängt sina servicedeskar kvällar och helger, och du får ingen hjälp med ombokning eller hotellvistelse vid inställt flyg, utan svaret per telefon är “skicka in kvittona”. Som om SAS skulle betala tillbaka de utgifterna när de inte ens betalat tillbaka avbokningar från mars månad än? För övrigt – vad tror du det kostar att sitta i timmar i telefonkö till SAS om du reser utanför EU och alltså inte har EU-priser på telefonin?
27 kommentarer
Någon måste ju dra igång en utredning snart…?
Vem? Huvudägaren svenska staten?
Well… Polisen utreder ju sig själv, så det finns trots allt en acceptans att det går rätt till trots jävsituationer.
Finns väl följande möjlighet för SAS också:
Om man begär ett betalningsföreläggande så kan SAS bestrida detta vilket då kan leda till att hen får driva ärendet civilrättsligt. Tvistiga fakturor tror jag inte fogden blandar sig i. Undrar hur många som skulle orka stå på sig i tingsrätten för 10 000.
Du menar att SAS går ut och säger att de inte alls tänker betala tillbaka till kunderna. Det vill jag se.
Nej , det tror jag inte men möjligheten finns, man har väl redan visat att man är beredd till fulspel. Det går alltid att förhala lite och se hur kunden reagerar om fakturan bestrids. Har råkat ut för den typen av fulspel tidigare.
Poltikerna säger ju i princip att SAS måste räddas till varje pris då de är en väldigt vikigt del av Sveriges infrastruktur. Men är det inte en av den minst viktiga, är ganska säker på att tomrummet efter SAS skylle fyllas omedelbart av andra aktörer.eller vad missar jag som poliker ser?
Att dem vill ha insikt och kontroll över infrastrukturen, finns inget värre för en politer än att ge ifrån sig makt.
Ja misstänker att de som söker betalnings föreläggande blir prioriterade…
Jag testade att begära återbetalning från mitt kreditkort enligt 29§ konsumentkreditlagen. Skall bli intressant att se vad som händer.
Jag har aldrig hört att ett svenskt storföretag beter sig på det här sättet, inte ens när konkursen är nära. Någon måste vara ytterst desperat!
Sitter inte Wallenbergarna tungt i SAS? Kan det finnas åtaganden som kan knäcka hela Investor om SAS går i KK?
Investor har ingenting med SAS att göra!
FAM äger 6,5%.
Hela spel med voucher är populär även i Tyskland vid Lufthansa dock tycker även jag att detta mail låter extrem, men jag tycker du ska inte skriver bullshit om ett bolag som inte har ägarskåp i SAS.
Klart de är desperata. Inte lätt att plötsligt tappa 95% av sin omsättning. Tycker att de borde satts i konkurs.
Yaku: Jag ställde en fråga om ägarskap och framför allt åtaganden och utfästelser. SAS har rekonstruerats och fått ägartillskott i några omgångar och jag har inte plöjt igenom dokumenttravarna i samband med detta. Möjligen skulle någon här kunna ha lusläst dokumenten och ge ett bättre svar.
Hur som helst är SAS uppträdande fullständigt oetiskt och varumärket är totalt förstört. De måste veta om det och enbart jobba för att vinna dagar. Påminner om cirkusen runt Saab Automobile innan de kursade.
Är det verkligen lagligt enligt EU? Klicka på ett ERBJUDANDE, och ett avtal (vouchern) har automatiskt ingåtts. Väldigt skumt
Det står CLAIM THE OFFER, alltså acceptera erbjudandet. Det är kanske ingen slump att man väljer engelska för att maximera missförståenden.
Ja, to claim kan ju också betyda "göra anspråk (/utnyttja)" erbjudandet. Det är troligen så många har tolkat det. Inte att de automatiskt accepterat vouchern, utan bara att de önskat läsa vidare vad erbjudandet innebar. För ett slutligt godkännande skulle det ha krävts ytterligare ett steg. Hoppas att SAS inte kommer undan med detta.
Med många andra liknande tjänster måste man godkänna med BankID. Tror inte detta kan bli bindande för personen som klickat, men det är väldigt uppenbart de försöker köpa sig tid. Företaget är nog närmare konkurs än vad många förstår.
Nej, men med timmars kundtjänstkö så kan man bara säga "nä, du har accepterat vouchern" och sedan får du dra dem till tinget om du orkar. Kundtjänst vägrar ändra accepterad voucher till pengar.
Då är det enklare för dem att bara påstå alla har godkänt voucher. "Beviset" ligger ju hos dem och går lätt sätta, accept_voucher = 1, i sin egen databas. Sen får du bevisa att du inte godkänt den. Oavsett borde inte företaget få lov att drivas vidare av en ledning som godkänner bedrägligt beteende.
Resia tog mina pengar. Informationen har varit usel. Eftersom de är under rekonstruktion verkar det inte finnas något att göra för mig mer än att vänta och se.
Går hen via fogden bör del väl gå att kräva ränta. Referensränta + 8%.
Gör en chargeback via det kreditkort du använt för betalningen så får du pengarna tillbaka raskt. Har man betalt med banköverföring eller vanligt bankkort går dock inte detta.
Och angående ARN, SAS följer deras beslut bättre än många andra flygbolag. Fick senast igenom ett ärende i Maj mot SAS för en inställd flygning som de vägrade betala ersättning enligt EU 261 2004. 2 dagar efter ARNs utslag (tog 10 veckor för ARN) så hade jag pengarna på kontot.
Ja, många bolag på fallrepet nu. Ryanair gör likadant, bombarderar med erbjudande om voucher isf att betala tillbaka reda pengar.
Längtar till BRA kommer igång igen. De betalade tillbaka på en dag. Bra service på det bolaget, har aldrig haft något negativt att säga om dem.
Positiv TLA i alla fall … 😀
Ganska komiskt med SASreklamen högst upp på sajten hehe..