“Vi kommer att behandla återbetalningen till din ursprungliga betalningsmetod inom sju arbetsdagar. Observera att det beroende på din bank/betalningsleverantör kan ta några dagar innan du kan se återbetalningen på ditt konto.” – SAS standardlögn
Det så kallade flygbolaget SAS ska idag rapportera om hur mycket mer de har flugit i juni, och har börjat med reklamkampanjer på bland annat Facebook. Samtliga kommentarer till reklamen är från kunder som inte fått tillbaka sina pengar för avbokade flyg, trots att det gått flera månader. Även bloggen är drabbad trots dyrare avboknings- och återbetalningsbara biljetter. Kan du inte vid plötsligt avbokad flygning ligga ute med pengarna i än så länge fyra månader ska du inte boka flyg med SAS, om du inte gratis vill agera bank åt företaget och stärka det konkursmässiga bolagets kassaflöde. I kontrast betalade Braathens tillbaka sina biljetter samma dag vid avbokning.
Sälj aset snabbt. |
SAS ska idag alltså försöka fjäska för marknaden och investerare med hur mycket de ökat sina flighter den senaste månaden, men det är viktigt att påtala hur usel SAS kundvård är och att det lilla varumärke man hade utanför Eurobonusdiande affärsresenärer just nu spolas ner i kloakerna.
SAS betalar alltså inte tillbaka pengar för flighter de avbokat. Hundratalet kommentarer på Facebook till deras nya reklamkampanj vittnar om att ingen verkar ha fått tillbaka sina pengar. Över fyra månader utan återbetalning förekommer. Bloggen har väntat 96 dagar på “några dagar” vilket beskedet var på de återbetalningsbara avbokningsbara dyrare biljetterna som avbokades den 3:e april. I kontrast så betalade Braathens (BRA) tillbaka samma dag på avbokade biljetter vid samma datum. Många vittnar också om att SAS skiter fullkomligt i ARN:s uttalanden liksom avtal och rent av lagen, samt ägnar sig åt olika former av bedrägligt beteende för att slippa betala tillbaka eller fördröja det hela.
SAS har ingen e-post man kan maila till, telefonköerna är flera timmar långa, man får inte ens reda på plats i kön och de försöker sedan få folk att acceptera en voucher istället för att få tillbaka sina pengar – en voucher som blir värdelös när SAS går i konkurs. Privatpersoner kan ligga ute med 10 000-tals kronor, rent av 100 000-tals kronor för familjer.
Vid avbokningar – som fortfarande sker – av flighter har SAS fortfarande kvar alternativa flighter man kan boka om till, som sedan i sin tur avbokas och så vidare, allt för att fördröja kraven om pengarna tillbaka.
Hur ett så stort bolag som fd SAS inte kunde ha ett automatiserat system för att betala tillbaka, likt Braathens gjorde på någon timme, är obegripligt.
SAS använder i praktiken kunderna som bank till noll ränta, och eftersom de individuella fordringsägarna är så små kommer samtliga kunder hamna sist i kön hos Kronofogden, till vilken man annars lämpligen anmäler bolaget.
Personligen klarar jag mig kanske utan det belopp jag nu anser som förlorat och eventuella framtida reklamkampanjer från SAS – de har gjort reklam här på bloggen tidigare – då det handlade om inrikesresor i tjänsten, men för många barnfamiljer kan det vara relativt sett betydande belopp man ligger ute med. Säg fem biljetter tur och retur interkontinentalt. Till skillnad mot SAS direktörer är inte alla gjorda av pengar. Tyvärr kommer den förestående konkursen förstås drabba dessa svagare kunder hårdast relativt sett.
Dagschart SAS. |
SAS-aktien befinner sig som sig bör nära botten. Eventuellt beror detta på nyemission, och nedsidan justerat för det är begränsad till 100%. Dock brukar det ta tid för bolag av den här storleken att gå i konkurs.
Oavsett – boka inga flyg med SAS om du inte kan förlora pengarna och på kort varsel få flighten inställd. Välj ett annat flygbolag om möjligt. Till Kastrup tar du lämpligen tåget om nu Danmark släpper dig över gränsen. Acceptera inte SAS vouchers – de är dubbelt värdelösa – dels på grund av konkursrisken, och dels på grund av att SAS kommer ställa in de flyg du bokar med dessa vouchers längre fram. Och avbokningsbara dyrare biljetter är inte värda ett skit ens som affärsresenär, eftersom SAS inte betalar tillbaka dessa enligt avtal.
SAS bryter mot EU-regel 261/2004 som uppger att man ska få återbetalt inom sju dagar efter inställt flyg. Det SAS gör är alltså i praktiken brottsligt. Frågan är bara om det är VD och styrelse som ska skaka galler, eller om det bara är en lag man kan skita i.
Ni kan roa er med att gå in på SAS FB-sida och läsa de hundratals kommentarerna från folk som inte fått tillbaka sina pengar. En del har tydligen fått några få procent av pengarna, så SAS kan hävda att de betalat tillbaka och man sedan måste sitta i fem timmars telefonkö för att påtala att de inte betalade tillbaka hela beloppet. Också ett sätt att ägna sig åt bedrägligt beteende.
Och jag fortsätter räkna på SAS definition av “några dagar”. Ja, jag har ringt dem flera gånger och säkert spenderat tio timmar i telefonköer än så länge. Det är dock ingen vidare timpenning om ens pengarna skulle betalas tillbaka någon gång. Roade mig med att lämna in en feedback via deras Customer Care. Beskedet där är att de svarar om 6 – 8 veckor, dvs upp emot två månader för att få svar på vart pengarna tagit vägen. Tur man inte sitter på någon flygplats med avbokat flyg och utan pengar.
Nä, nu hoppas vi alla att BRA kommer igång igen efter rekonstruktionen med sin 100% klimatkompenserade verksamhet, bränslesnåla lågflygande propellerplan och biobränsletillägg, samt suveräna service. Gärna med linjer till Kastrup också, och med det resten av världen. BRA, vi älskar er, kom tillbaka!
Kärlek! |
25 kommentarer
Finns mycket skit inom flyget så lite konkurser för att städa upp är väl egentligen bara bra?
Till och med SJ, med sin i övrigt tveksamma kvalitet, betalar tillbaka avbokningsbara biljetter inom 1 minut vid avbokning. Iaf om biljetten betalats med Swish.
Betala alltid flygresor med kreditkort, då kan du få tillbaka pengarna från banken istället.
Ja nu är väl SAS inte ensamma, men det gör det ju inte bättre. Man har haft en möjlighet att avvika med lite bättre kundvård än konkurrenterna. Att man inte gör det bör bero på att man egentligen är konkursmässiga. Själv har jag krav på Lufthansa, men har iofs inte ens bemödat mig att ringa..
Av 6 olika flygningar jag bokade i våras har jag fått tillbaka av 1 bolag hittills. SAS/Norwegian 0kr. Dock ger jag tummen upp till WizzAir som gav pengarna tillbaka ganska snabbt. Nu måste jag dock flyga på måndag med SAS, boka igår peppar peppar.
Förlorade 5000 till SAS förra sommaren under pilotstrejken. Först lovade de återbetalning, sen blev det helt tyst.
Efter åratal som bonuskund är jag mycket besviken.
Sas är väl illikvid. Undra vad som händer med bolaget inför nästa löneutbetalning, konkurs?
Nya stålar in genom rekapitalisering till kurs 1.16 SEK vilket på totalen ska ge 12 miljarder SEK in. Utspädning för befintliga aktieägare sägs bli 95%.
Innan denna emission är klar tror jag att SAS håller väldigt hårt på pengarna gällande återbetalning.
Bokade av en färjetransport med bil hos Stena line, avbokning och bekräftelse på återbetalning var så smidigt att jag var tvungen att kolla om det verkligen stämde. Tror det var klick på länk i bekräftelsemailet och sedan en knapp på hemsidan. Pengarna på kontot dagen efter.
Har inte ens försökt kontakta Sas sedan mars, vet att det sitter en voucher där och väntar men har förstått att det inte är någon ide att försöka kontakta dem just nu. Stora, trygga, statliga Sas havererar vid motgång.
Det är klokt av SAS att inte betala ut pengar i onödan när man står på ruinens brant. Det är bättre att kunderna får vänta på återbetalning än att bolagets likvida medel tar slut.
Jobbar på ett annat resebolag och där har återbetalningar historiskt inte varit så vanligt så det har skötts manuellt. Så nu när det plötsligt blev väldigt mycket att återbetala fick ett team bygga den automationen på icke full arbetstid, därför tog det en stund att betala tillbaka allt. Tror vi är i fas nu men vet inte exakt.
Kanske SAS haft samma problem, de har dessutom mycket utveckling i Indien som nu är nedskalad, så inte omöjligt att det är svårt att få till automatiken då.
Som man varit inne på tidigare på bloggen. En bra kris ska inte slösas bort.
Borde vara ett ypperligt tillfälle att låta SAS gå i konkurs och istället hantera nödvändigt flyg inom Sverige med upphandlingar och marknadskrafter.
Är i samma sits men med Austrian Airlines. Snarare ett branschproblem än bolagsspecifikt problem skulle jag tro …
Att en del bara fått en bråkdel tillbaka kan bero på att de lurats av SAS hemsida att själva avboka. Billigaste biljetten får bara skatter och avgifter tillbaka.
Bokade flyg med SAS och lade till försäkring för avbokning av biljetten. De skapade ett ärende för återbetalning och det har nu gått cirka två månader sedan det ärendet skapades. Total skandal.
Satt och väntade i ett par månader på en avbokat alpsemester som ställdes in två dagar före avresa. Danskt bolag som skyllde på att resan var köpt i Sverige och därför inte brydde sig om Norska, Danska, Finska UD eller Svenska FHM som avrådde resa när vi ville avboka.
När Svenska UD tillslut avrådde skulle dom betala tillbaka inom 5 dagar men dom dagarna blev två månader.
Dessutom var dom då plötsligt ett danskt bolag som minsann behövde vänta på danska myndiheters stödpaket och rekommendationer… Sen var det tydligen tusentals betalningar som skulle ordnas, men det är ju int eså underligt när dom låtit bli att betala tillbaks. Vi som skulle till Österrike var ändå hyfsat tidigt ute.
Jodå. Det passar fint då? Dock är paketreselagen likadan i både Sverige och Danmark, men det hjälper ju föga så som herr Bloggare meddelar när dom helt sonika skiter i lagen.
Fick iaf pengarna tillslut så något positivt fick man ut av det.
Resebolag är som Skatteverket. Skall ha och ha men kan aldrig erkänna sina fel. Fy fan.
Efter ditt inlägg så kom detta in i mailen idag 15:20:
"HEJ SIMON
Vi har inte glömt dig.
Coronavirusets utbrott med åtföljande och omfattande reserestriktioner har resulterat i tusentals inställda flyg. Det betyder att vi har fått in mängder av återbetalningsärenden, däribland ditt.
Varje enskild begäran hanteras individuellt, och med stora mängder ärenden blir tyvärr väntetiden alldeles för lång.
Vi ber om ursäkt för detta och vill att du ska veta att vi gör allt vi kan för att snabba på processen som tyvärr fortsatt kan dröja.
Vi önskar dig en fin sommar.
Vänliga hälsningar,
SAS "
Samma skit med TUI. De behöver få in nya bokningar för att kunna betala tillbaka inställda resor. Det är det enda logiska. Klassiskt pyramidspel. 3e stadsmakten är fullständigt inkompetent och har inte i någon intervju förmått sig att fråga det trots att det är helt uppenbart.
Har bokat och avbokat ett antal biljetter med SAS under corona tiden.
Bokade i slutet av Juni för resa nån dag senare. Avbokade den dagen före avresa och fick återbetalning 2 dagar senare.
Kanske är jag den ende då?
Avbokade en annan biljett i början av Juni som ännu ej är återbetalt.
Tycker nog ändå SAS har skött allt ok jämfört med andra bolag.
Tänk på att allt förändras i princip dagligen, regler i olika länder, slottider för flygplatser m.m.
Har flugit ett antal tusen flighter genom åren och denna vår har såklart varit exrem när det gäller förändringar och svårighet att planera.
Och förresten, ja svenska kan flyga till och från Kastrup så länge man "lovar" att inte stanna i Danmark.
Tror att kommentaren från Pelle Jöns, förlåt Jönsson, är fejkad från SAS liksom mycket annat! Något sämre och bedrägligare bemötande och handlägning av ett ärende har jag aldrig upplevt! Hade 5 resor med olika bolag bokade under Corona perioden och samtliga (inkl Norwegian) har återbetalt inom 5 dagar utom SAS som vägrar och hävdar att jag måste ta en voucher! Har aldrig upplevt ett sådant ovänligt bemötande och som nu avslöjar sitt verkliga jag. Hoppas fler än jag kommit fram till samma beslut. ALDRIG MER SAS!
Har någon någonsin råkat ut för något liknande: Får ett mail från SAS med en länk till "välj voucher eller återbetalning för dina flygbiljetter". Självklart kommer man direkt tll att välja voucher men när man vill gå vidare till "återbetalning" så är det omöjligt! Då upptäcker jag texten:
"observera att när du stänger det här fönstret så innebär det att du har accepterat en voucher"!????
Måste man inte stänga ett fönstrr till slut?? Har aldrig hört talas om något liknande! Efter ett par dagar kom en voucher trots att jag hade en bekräftelse fån SAS via mail om full återbetalning, vilket SAS nu inte vill kännas vid? Hur är det möjligt att SAS får agera så oseriöst? Hoppas det resulterar i uteblivna kunder som t.ex jag i framtiden!
ALDRIG MER SAS!
Jamen. Bra betalar ju bara 25% tillbaka och du säger de är fantastiska
Jag vill boka en biljett med SAS till Miami för november men vågar inte eftersom SAS är dåliga att betala tillbaka. Helt sjukt att de struntar i återbetalning.Jag ska också strunta i alla lagar
Vem är "Biffen" som har så konstiga kommentarer? Jag har aldrig kommenterat
Bra vilket "Biffen" påstår i kommentar till mitt inlägg!
Fick inte heller tillbaka från ett annat flygbolag så skickade in en kortreklamation till kreditkortsföretaget och vips så kom pengarna tillbaka från dem så får de den roliga uppgiften att driva det vidare mot flygbolaget.