I morgon ska polisens Palmegrupp avslöja vem som mördade statsminister Olof Palme den 28:e februari 1986. Det är upplagt för en flopp och besvikelse, som också bara kommer föda nya konspirationsteorier, så detta nationella trauma kommer fortsätta ältas i decennier.
Mordplatsen vid 30-årshedrandet 2016. |
Palmegruppen har sedan i våras proklamerat att man nu ska offentliggöra vem som mördade statsminister Olof Palme. Mediauppgifter hävdar att man hittat och identifierat mordvapnet, vilket torde göra att man kunnat knyta vapnet till en misstänkt.
Men ingen kommer åtalas, ingen kommer dömas, och ingen kommer därmed bevisas skyldig. Ärendet kommer vara polisiärt löst och sedan kommer hela utredningen att läggas ner.
För hade mördaren fortfarande varit i livet hade man inte månader i förväg utannonserat en presskonferens – så mördaren i god tid hinner sätta sig i säkerhet – utan istället hade man gripit, anhålligt och häktat mördaren. Eller efterlyst vederbörande via Interpol om vederbörande är utomlands.
Mördaren är således död. Det kommer alltså inte kunna bli ett erkännande, och även om ett erkännande existerar enligt vittnen eller skriftligt, så kommer det kunna ifrågasättas.
Det är inte ens säkert att man kommer offentliggöra ett namn eller ens identifierbara personuppgifter om mördaren – det vore rätt spektakulärt att en myndighet går ut och pekar ut någon som en mördare, utan att denne kan försvara sig, och gränsar till eller passerar gränsen för förtal. Även om mördaren är död finns det sannolikt efterlevande som kan drabbas av ett sådant utpekande.
Så morgondagens presskonferens kanske blir “vi vet vem mördaren är, vi har mordvapnet, vi har vittnen, vi har rent av ett skriftligt erkännande i ett brev … men personen är död, och vi kan därmed inte ens i denna viktiga fråga gå ut med det hela. Fallet är polisiärt löst, och vi lägger härmed ner utredningen och Palmegruppen. Det ska ärligt talat bli jävligt skönt att få börja jobba med något som hjälper här och nu istället. Tack. Hej då!”
Nya konspirationsteorier kommer skapas utifrån detta – vad är det polisen och åklagaren vill dölja … vem var det egentligen? Och varför släpper man det nu? Vad vill man dölja? Varför offentliggör man inte namnet? Etc etc ad nauseum ad vomerum.
Så i morgon blir det stora Palmefloppens dag. Ingen kommer bli nöjd, alla kommer bli besvikna, och de som gjort Palmemordet till en livsstil kommer fortsätta producera böcker och mer eller mindre vilda konspirationsteorier. Industrin Palmemordet kommer fortsätta i decennier tills den sista personen som bryr sig lagts in på slutförvar.
78 kommentarer
"det vore rätt spektakulärt att en myndighet går ut och pekar ut någon som en mördare, utan att denne kan försvara sig"
Detta har dock hänt, I Sverige, under ungefär samma epok som mordet på OP. Minns "farbror Tomt" och hans kompis, som I EN FRIANDE DOM (som därmed inte gick att överklaga) utpekades för mordet på Catrine da Costa. Det blev väl aldrig folk av dem igen, fick sparken som taxiförare sedan någon allmänhet känt igen vederbörande.
Men den saken är förstås preskriberad eftersom det trots allt inte var mord … bara justitiemord.
Jag skall fira det hela genom att kasta lite flopp imorgon.
Huruvida ett utpekande av en avliden gärningsman av ev efterlevande anhöriga skall anses var förtal beror väl på deras värderingar betr OP.
Finns en lag i brottsbalken – förtal av avliden.
Kvistigt fall. Svårt att uttala sig om utgången i ett sådant fall. Jag vet inte. Men juristen Mårten Schultz verkar ha sin åsikt klar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-om-palmemordet-liten-risk-for-fortal-av-avliden
Med tiden blir allting relativt. Charlotte Corday blev hjältinna i mitten på 1800-talet.
Schultz är väl S-märkt?
Han kan ju faktiskt avge ett professionellt omdöme inom sin sfär ändå!
Har KP löst Palmemordet så kanske han kan acceptera att bli dömd för förtalsbrott, han kan nog betala dagsböterna med talararvoden och sånt som väl kommer ur allmän berömmelse.
Greenious: Han skriver väl i SvD annars?
Schultz är inte socialdemokrat, skulle gissa på att han är någon typ av liberal.
Nu är rätt tid för spekulation! Mördaren kommer att identifieras trovärdigt och vi kommer att finna slående likheter med mordet på Gustav III med starka personliga motiv hos mördaren.
Ankarström hade förlorat stora pengar efter kungliga beslut om de tre valutor som cirkulerade i Sverige. Dessutom hade Ankarström tjänstgjort i kungens Livkompani, vilket ansågs vara ett av det mest dekadenta förband som funnits. Kungens privata lilla harem för att vara exakt.
Så, imorgon får vi se!
Geh – Anckarström – sp
Ja Olof Palmes öde har ju solkats av kopplingen till Chister Pettersson. Nu måste det fram en mer rumsren mördare.
Mer intressant är väl att man idag gripit psykopaten som genomförde dubbelmordet i Linköping för 16 år sedan.
Jäkligt skönt om dom äntligen fått tag på galningen. Känns bra att sådana tokstollar inte kan känna sig säkra ens efter 16 år!
Skulle inte förvåna mig om vederbörande är skyldig till fler allvarliga brott.
Ja, där kan man ha hopp, dom verkar ju ha ett stabilt case byggt på DNA. Även han den där som gav sig på ett barn i Göteborgstrakten åkte väl dit med samma metod, det kändes ju också bra.
En vild teori är att de skulle kunna använt samma metod i Palmemordet, d.v.s. DNA från mordvapnet, rocken eller annat och hittat en gärningsman via släktforskning.
Ingen vild teori utan står i barje artikel om det. Han har även erkänt.
Troligen har man hittat revolvern intakt med både DNA och möjligheten till provskjutning. Man har säkert någon gammal rock med krutstänk/blod. Detta kommer kunna räcka. Man har jobbat två år med detta och går inte ut om man inte har på fötterna.
Blev inte det mordet preskriberat 2011 efter 25 år?
På Anckarström? Nej.
På Palme? Nej, det var orsaken till att upphäva preskription för mord, bara några veckor eller månader innan den skulle ha trätt in. Därmed gäller det även Linköpingsfallet.
På justitiemord gäller omedelbar preskription 😉 . daCosta hann preskriberas enligt tidigare ordning.
Det var ju dock inte preskriptionstiden avseende da Costa som var den stora stötestenen, utan det var ju det faktum att de fick en frikännande dom som inte kunde överklagas, trots att den i domskälen i praktiken pekade ut dem som gärningsmän.
Åtminstone är det så jag minns det?
Men visst, preskriptionen utsuddade väl slutligen allt hopp om upprättelse antar jag.
Också min minnesbild.
Mordet på daCosta är preskriberat.
Rätten skrev i domskälen att de frias trots att de var tveklöst skyldiga, typ.
Det räckte för läkarförbundet som uteslöt dem.
Ett skriftligt erkännande betyder väl ganska lite med tanke på att åtskilliga hundra personer har erkänt Palmemordet.
I samband med eventuell bevisning kan det väga tungt. Tex om CA erkänner i brev samt att man också har revolvern. Framkommer det saker som bara utredarna vet så är det också värt mycket.
De flesta som erkänt Palmemordet är galenpannor som kunnat avfärdas relativt fort.
Ironiskt att den som löser Palmemordet heter Krister Petersson. Jag tror på ett live erkännande där han meddelar att han själv är mördaren men dem tog råkade ta fel Pettersson
Jag ser ju mer fram emot Leif GW Perssons reaktion på det hela och hur hårt han kommer att såga Palmegruppen den här gången.
Så kan någon hämta hem belöningen?
Bo Theutenberg har sin bild klar över vem som mördade Palme. Han beskriver det i den femte delen av sina memoarer som kommer ut om några dagar, den kanske får lite extra uppmärksamhet nu.
https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet
Tack för intressant länk – digra volymer det där, men denna femte del tror jag nog kan vara värd att studera.
Lisbeth Palme pekade faktiskt ut Petterson tvärsäkert, är det någon annan nu som inte ens är lik honom så kan man fortsätta och spekulera i evighet om rätt person nu pekats ut som mördaren.
Ja en försvårande omständighet.
Men till Lisbeths försvar.
Att vara med om det hon var och desutom en mörk kväll. Så är/var det nog inte så lätt att göra en bra och neutral bedömning.
CA är lite halvlik KP(fast kraftigare) och finns drag av CA i fantombilden också. Men ovsett vad som presenteras kommer spekulationerna fortsätta.
Polisens/Holmérs klantiga uppläggning av identifieringskonfrontationen och deras respektfulla prat med LP spräckte hennes trovärdighet i hovrätten. Detta trots att hon hade haft många sekunder på sig att betrakta gärningsmannens ansikte på ganska nära håll. Att denne inte fullföljde sin avsikt att skjuta även LP (vittne!) har jag tyckt visade på en oprofessionell gärningsman.
FransHerman, han försökte men bommade snålt för hon duckade när hon kollade in maken. Fick en rispa på ryggen, tror jag. Men mördaren lunkade bort utan att se hur det tog. Bägge kulorna upphittades flera dagar senare, utanför avspärrningen.
Håller helt med om generalklant. Så kan det lätt gå när politiska och/eller lydnadshänsyn går före professionalitet. Holmér var klart olämplig för uppgiften på fackmässiga grunder, men "facket" fick väl bestämma. Korruptionen har många ansikten och är djupt rotad också i vårt rena Sverige, sen länge.
Ja Holmér hade ju rätt partibok.
Där för fick han leda utredningen. Trots avsaknad av erfarenhet av just utredningar.
Finns att läsa i olof frånsdets böcker spionjägaren.
Rekomenderas varmt.
En sak är att utse en kompis till länspolismästare eller rikspolischef, så brukar det väl gå till här.
En helt annan sak är att han utsåg sig själv till spaningsledare utan att ens kunna knyta sina egna skor, bildligt talat. Och att detta tolererades. Rätt mycket stod ändå på spel, och sumpades mycket riktigt och det grundligt.
Ögonvittnesskildringar är dock väldigt opålitliga även om ögonvittnet i sig är väldigt säker på sin sak. Om man låter ett antal försökspersoner bevittna en händelse, som man filmar, så är det inget ovanligt att ögonvittnesskildringarna avviker från det scenario som faktiskt utspelat sig, och som finns dokumenterat på film. Riktigt tokigt kan det bli om försökspersonerna i efterhand "matas" med information innan de förhörs, detta då minnet inte alls fungerar så som hos en videokamera.
LP är nog den enda som skulle beskriva CP som två spänstiga kroater med blå bullig täckjacka som står helt still i en port.
Har svårt att se en flopp då man har mordvapnet (som vi får anta matchar kulorna) och vittnesmål som kan ge förklaring. Att gärningsmannen är död, gör ju inte fallet mindre olöst.
Kan man vara 100% säker. Nej, det kommer säkert konspirationsteorier om att det egentligen var X och det här var ett villospår man lagt ut.
Jag tror jag tröttnade på Palmemordet för typ 20 år sen.
Var bara 12-13 bast när det hände och helt ointresserad av politik, och känner mig inte särskilt traumatiserad…
Tom så att jag helt nästan glömt bort det andra mordet på utrikesministern, men det klarades ju upp rätt snabbt.
Bra. Kan vi då återgå till gamla hederliga, trygga Sverige som det var vid tiden för mordet?
Du tänker på Algernon? 😉
Antalet offer för dödligt våld i Sverige 1986: ca 110 st.
Antalet offer för dödligt våld i Sverige 2019: 111 st.
Per capita är dock antalet fall av dödligt våld färre får man anta pga befolkningsökningen.
Det går inte att jämnföra siffror sådär.
Mobiltelefonen har gjort larmtiderna väldigt mycket kortare, det med bättre akutsjukvård har gjort att fler överlever "dödligt våld".
@Turbo, Ouch – efter mobileran. Här kan du jämföra.
https://www.bra.se/download/18.1ff479c3135e8540b2980008073/1371914737439/3%20D%C3%B6dligt%20v%C3%A5ld.pdf
Ifall du inte förstår så har det dödliga våldet minskat även efter att "typ alla" hade en mobil.
Svenssons och fyllskallar slår ihjäl varandra i lite mindre utsträckning än förr.
Ambulanspersonal, akutvården och intensivvården räddar fler än förr.
Som Turboprop skriver, mobiltelefonen gör att larmtiden är betydligt kortare än förr då man behövde springa till närmaste telefonkiosk eller öppna butik eller restaurang för att ringa in ett larm.
Kan tillägga att många svenska sjukvårdare hade praktiserat utomlands på skottskador. Nu för tiden så får man den träningen hemmavid i en helt annan utsträckning än för 10-15 år sedan. Undrar just vad det kan bero på???
Återigen, vi ska inte underskatta ambulanssjukvårdarnas insatser idag jämfört med för 20 år sedan.
Ok AGGE, men mobiltelefon hade ju de flesta 2005 (jag känner iaf ingen under 50 som inte hade det, hur många pensionärer känner du som är ute och slåss?). Kul att du tycker att sjukvården blivit så himla mycket bättre under åren. Det är ju en ganska markant skillnad i antalet dödsfall trots att befolkningen ökat så mycket under tiden. En massa procent bättre sjuk/akut-vård blir det … Kul du gillar den svenska framgångsrika modellen.
Det är smart att hålla politiska ledare vid liv. Då slipper skattebetalarna dyra utredningar. Och hur vattentät skuldfrågan än är kommer det spekuleras vilken den verkliga mördaren är, vilka ligger bakom. Jag tror på Sydafrika oavsett vad som sägs imorgon.
Skulle en avliden person kunna pekas ut med stöd av teknisk bevisning – som räckt för en fällande dom i domstol – kommer undantagsreglerna vad gäller förtalsåtal säkert att kunna användas varför det inte, i så fall, blir fråga om förtal av avliden. Skulle det däremot bara vara fråga om indicier så finns risken om än kanske inte så stor .
Avslöjar de namnet på en avliden gärningsperson så är antagligen bevisningen sådan att det hade lett till åtal om gärningspersonen hade varit vid liv.
Både SE och CA som det väl kokt ner till har båda få eller inga anhöriga. De få som finns kan ha gett sitt medgivande.
En svag punkt även om revolvern hittats är att man inte kan bevisa att kulorna varit skjutna genom Palme, bara att de tillhör samma batch. Omväg för att peka ut någon dock.
Tror man på friad CP och LPs utpekande är CA mycket lik den utpekade.
Utan att gå in för nära så vet jag att S. E. har en del hyfsat nära släktingar i livet? Åtminstone påstår de själva det, jag har ju inte topsat dem personligen.
Sannolikt CA, dom har förmodligen av en slump hittat hans revolver och det var mordvapnet.
Det blir en win men kommer inte förklara alla walkie talkie männen och så vidare men det kommer stanna vid det.
För min del får det anses uppklarat isåfall, CA är en ypperlig kandidat.
Revolvern hittades av en slump.
Ja, men de som skrivit böcker om SE menar att de inte haft något emot det. Han saknar barn och var skild vid tillfället, t.ex. hans föräldrar kan rimligtvis inte vara ilivet heller.
Tror mer på CA själv, hans hus ska ha renoverats 2019, lågoddsare att revolvern fanns inbyggd i någon vägg eller så.
Där ser man, ny köpare var det någon som sa.
Bör kunna generera 50 miljoner 🙂
Då börjar bitarna falla på plats, CA var en toppkandidat och det enda som stod mellan honom och fängelse var väl mordvapnet. Huset är renoverat och dom har ett mordvapen att presentera.
Skumt jobbat av polisen att dom spenderat flera miljarder men inte gjort husrannsakan hos en av top 10.
En tanke kvar egentligen, varför lagförde dom inte CA före CP?
De frågade efter hans revolver först typ 93. Då hade han "sålt" den till en "knarklangare" vid café opera. Än märkligare då han var pank vid tiden.
Innan dess hade de inget skäl att misstänka honom.
Nej, det har med knarkspaningen att göra. Finns ett antal kandidater. Ingen talar om att kulorna passar in på vapen som användes som tjänstepicka av en del spanare. De vapnen kollades aldrig. Spanarna var "betrodda". Gripandet av CP var ett försök till justitiemord på "lämplig" kandidat. Märkligt att så många vänstermän framhärdar att det var CP fastän han inte ens var där.
Hey Brolle: Spännande ingång – var kan jag läsa mer?
Faith: Googla på Jan Uddgren , skriver under pseudonymen boboslacke i Palmetråden på flashback. Har jobbat inom underrättelseväsendet. Vidare Anders Jallai även Gunnar Wall
Ännu mer belägg för knarkspan m.fl. efter dagens mörkläggning och icke-lösning
Det var Astrid Lindgren som sköt Palme som hämnd för att hon fick betala 102% skatt ett år.
Hon nöjde sig inte med Pomperepossa ?
Nej, varför nöja sig?
Jag tror du har fel.
Dom kommer presentera Christer Andersson som GM.
Inga ytterligare kopplingar görs till större konspiration.
Dom har förmodligen hittat hans magnumrevolver och det var mordvapnet.
En ren gissning förstås.
Sätter alla mina poletter i den här rutan!
Tror jag med. Vi får se imorgon, helt enkelt.
Pekar de ut någon så är det Viktor Gunnarsson.
Snart kanske det kommer fram vem som sköt Karl XII också.
En norrman. De har mycket att stå till svars för!
…eller så har vi mycket att tacka dem för…