I måndags offentliggjorde Tesla en ny version av sin premiumbil Model S – Model S Long Range Plus. Bilen får 20% längre räckvidd jämfört med 2019 års modell med samma batteri. Det är den första elbilen som får en räckvidd på över 400 amerikanska mil, eller 640 km på en laddning.
Två Model S utanför byns mataffär. |
Räckviddsökningen uppnås genom minskad vikt, vilket också ger förbättrad accelleration. Erfarenheter från designen av Model 3 och Model Y har lett till väsentliga viktreduceringar av Model S och framöver även Model X. Man har även nya fälgar och däck, som minskar förbrukningen, samt ökat effektiviteten i drivlinan (elmotorerna) vilket i sig ger 2% ökad räckvidd. De regenerativa bromsarnas effektivitet har också ökats och ger tillbaka mer energi vid inbromsning.
Därmed fås en räckvidd på över 400 amerikanska mil enligt det amerikanska sättet att mäta räckvidden, vilket borde bli 643 km. Huruvida detta blir översättningsbart till europeiska sätt att mäta är en annan fråga, men detta kommer de facto oavsett innebära förlängd räckvidd på nya bilar.
Ovanpå detta har man sänkt priset med 5000 USD.
Det har funnits förväntningar om battery day och att Tesla skulle presentera ny batteriteknik baserat på uppköpta Maxwells teknologi, som skulle leda till ett revolutionerande kliv i både räckvidd, batteristorlek och pris, men då har ännu inte skett. Istället förlängdes rent av avtalet i två år med Panasonic om produktion av befintliga batterier i Teslas Gigafactories. En förklaring kan förstås vara att man inte kommer införa de nya batterierna samtidigt på alla modeller.
Kommer nya batterier kan vi vänta oss ytterligare räckviddsdförlängning och antagligen att batterierna kommer till de dyrare Model S och Model X först, istället för till 3 och Y. Eller till Cybertruck, som är misstänkt billig i förhållande till räckvidd och batteristorlek.
Frågan är dock hur lång räckvidd man egentligen behöver. 640 km innebär att man även på motorväg kan köra på i sex timmar utan minsta bensträckare, fikapaus, lunch, frukost eller middag, eller ens toalettbesök. Förvisso klarar alla fossilbillister med sina urinflaskor eller vuxenblöjor detta, men frågan är om det behövs eller ens är särskilt önskvärt?
Tesla Model S Long Range Plus verkar inte gå att beställa i Sverige än. Befintlig Model S Long Range anges med en räckvidd enligt WLTP på 610 km och kostar 909 990:- SEK utan tillval. Använd koden LARS35932 vid beställning av en Tesla eller använd denna länk, så får du 1 500 km gratis Supercharging och mitt bolag deltar i utlottningen av en bil.
39 kommentarer
"..urinflaskor eller vuxenblöjor.." 🙂 Dagens garv! Tack!
Visar bara på hur gammal Lars är, sex timmar utan att kissa är väl inga problem. Men skönt med bensträckare givetvis.
Dessutom kör de alltid Sthlm – Gbg på under tre timmar. 🙂
@Efraim, du tycker alltså det är sunt att sträckköra 6h utan längre paus. Yrkesförare får det inte, men du väl mycket bättre än dem?
Sunt och sunt. Jag skrev att det inte var några problem om man vill. Och vissa yrkesförare är undantagna från dessa regler, btw.
Henrik Möller-klass. Fantastiskt!
Då är det bara själva laddningen kvar då 🙂
I norr är ~600km definitivt inte i överkant. Särskilt inte när man vintertid måste räkna med högre rullmotstånd och uppförsbacke vilket åtminstone med bensinbil kan vara runt 15-20% extra jämfört horisontell sommar e4 enligt min erfarenhet. Elbilen får nog lägga på mer för värme men kan å andra sidan eventuellt nyttja nedförsbackarna bättre än fossilbilarna. Utöver det bör man här uppe räkna med en "tillbaka till föregående samhälle" samt hålla värmen i väntan buffert då vägarna kan vara ofarbara pga avåkta lastbilar eller annat vilket gör att det inte räcker med att bara just ta sig fram.
Men med det sagt med över 600km börjar det vara görbart i de flesta fall, eventuellt med en mindre mellanladdning vilket dock kan vara problematiskt vissa sträckor.
Tesla Model S Longe Range Plus ska väga 2215 kg.
Är det så mycket lägre än den "vanliga" model S?
2215kg är väl för den gamla. Hur mycket den nya väger är så vitt jag vet inte kommunicerat. Jag killgissar på 2 ton
Nu har jag ändå inte råd. Men jämfört med mobiltelefonen så känns det bra med överkapacitet. Skulle inte den senaste iPhone ha en veckas batteritid?
@Cornu
Det blir dubbla festligheter för dig imorgon. Grattis!
640 km räckvidd med befintlig batteriteknik är dock imponerande, oavsett om det är nödvändigt eller inte.
Då har den snart bättre räckvidd än Kia, hade varit imponerande om den inte var dubbelt så dyr.
Vilken Kia har 60+ räckvidd?
60+ mil*
För det första sa jag bättre räckvidd och för det andra menar jag reell räckvidd.
En Kia eNiro går upp till 455km. Så var det med den saken. Sen kan man ju alltid jämföra en Koreabil med en Tesla, och konstatera en prisskillnad.
En mille! Sluta!
Har sprungit Stockhoom Maraton utan att kissa 🙂
Inom cyklingen säger man att är man seriös pissar man bara ner sig och köttar på.
Känner spontant att författaren kan krama ut hela tre läsarundersökningar slash framtida bloggposter ur kommentatorerna här.
1: Hur ofta behöver du stanna och kissa när du kör bil?
2: Hur ofta behöver du kissa på ett dygn?
3: Hur ofta behöver du gå upp och kissa på natten?
Baserat på svaren kan han sedan i någon av sina framtida romaner skriva in en fullständigt realistisk manlig person (gärna busschaufför) med urologiska besvär och/eller prostatabesvär.
Sen länge filmatiserat: Torsk på Tallinn.
OK, Robert körde buss, inte bil, och han stannade inte när han behövde, nej. Förekom redan i Brev från kolonien med Cornelis.
Jo, tiden kanske är mogen för uppföljning av detta komiska tema på parnassen.
Skarpögt och roligt, Lessmog 🙂
Det skulle vara interessant om alla elbilar i framtid få möjlighet för range extender på fuelcellbasis. Samtidigt om man investerar i vetgas behöver man konstant effekt för at driva elektrolysanläggningar ekonomiskt. Vi behöver vetgas baserad på kärnkraft och inte iblandkraft.
Jag tycker det skulle i framtid finnas ett standart för range extender som samtidigt kan värma bilen på processvärme för at slippa eldirektvärmning. BMW har ett range extender men det gå på bensin 😛
https://www.energimyndigheten.se/contentassets/8e9d250e9d534d848e37d637a99d2073/session-11/3-branslecellsbaserad-modul-for-rackviddsforlangning-for-elfordon.pdf
https://www.powercell.se/en/cases/volvo-rex/
Exakt vad jag skulle vilja ha också, en elbil med vätgas-range-extender, inte en ren vätgasbil. Det kanske kommer.
Fett ovärt att gå omvägen med vätgas för eldrift. Människan får helt enkelt anpassa sig till de kärvare tiderna som kommer om civilisationen ska bestå.
I verkligheten kommer räckvidden inte vara ett problem, det är bara en vana från köttberget som fått allt på silverfat genom livet.
Vi har oändliga mängder med sol- och vindenergi som alltid finns vid fel tidpunkt, "mellanlagra" den som vätgas som kan användas som drivmedel.
Sätt i mindre batterier i elbilarna kombinerat med vätgas-räckviddsförlängare så räcker batteriproduktionen till 2-3 gånger fler bilar än om alla ska ha 60-100 kWh att släpa runt på.
"Oändlig" tillgång till sol- och vindel gör det logiskt att skapa vätgas, att däremot använda vatten- eller kärnkraftsel vore naturligtvis väldigt korkat och ineffektivt.
Ja, i teori har du rätt precis som sol och vind skicka ingen faktura.
Men det är investition i elektrolysanläggning som är problem, vind och sol fungerar bättre med ren batteridriven teknik där man kan ladda efter tillgång eftersom bilar gör 23 timmar ingenting och finns redan. Ingen power to x tillverkare bygga anläggningar som ska gå med 10-100% med 30% i genomsnitt. Vätgas behöver effekt, det är grön bluff med detta argument. Min dröm är nånting som ingen planera idag, bara ett modul med lätt bytbar membran(vätgasbilar har inbyggt livsbegränsning pga membran) som man kan nytta för sommarstuga/camping/range extender och öka inte tjänstevikt när man gå inte på resa.
De som förespråkar bränsleceller verkar inte förstå att detta inte ger längre räckvidd än batterier om man vill ha normalt antal passagerare i bilen. Visst kan rankning av vätgas gå snabbt men det krävs att man bygger en vätgasstationer för mer än 10 gånger vad det kostar att bygga en snabbladdare för el.
Jag tyckte också att vätgas var den bästa vägen framåt en gång i tiden. Det verkade så vettigt och bra vid en första anblick. Men efter att ha djupdykt i hela produktionskedjan har jag insett att vätgas är en återvändsgränd och död teknik för konsumenter och masstransport ö.h.t. Det krävs en helt ny infrastruktur för att hantera vätgasen, och pga dess egenskaper blir det väldigt dyrt och ineffektivt, och det helt oavsett hur bra själva produktionen är. Se den här videon på DuTuben för att få en bra sammanfattning.
Batteridrift är helt enkelt oerhört mycket bättre på på alla sätt förutom räckvidd och "tankning", och dessa områden har det gjorts stora förbättringar med bara de senaste få åren, och det finns fortfarande ohyggligt stor potential till förbättring. Chansen är stor, att tills vätgasinfrastrukturen skulle vara utbyggd – om man satsade på det – så hade batteridriften tagit igen alla nackdelar. Dessutom, med de senaste årens framsteg inom solceller så är det realistiskt att tro att solceller på en bil i framtiden kan bidra med meningsfulla mängder energi medan den körs.
För de fall där fordon behövs bortanför elnätet så tror jag mer på biogas. Det hart betydligt högre energitäthet, är lättare att hantera (behöver inte kylas/komprimeras lika mycket) och det går i stort sett att fortsätta använda bensinmotorer till det, en teknik som är färdigutvecklad och bemästrad.
Biogas kan också användas för bränsleceller med lite extra komponent.
https://www.powercell.se/en/technology/the-reformer-explained/
OT: Finns EU öht längre? Skandiabanken aviserar att de bla slutar förmedla betalningar till EU-länderna Rumänien och Bulgarien från 1/9 2020.
Det kommer alltså inte att gå att skicka 10 euros till någon i Rumänien, men miljardbelopp av våra skattepengar går utmärkt för Bryssel att sätta in på deras konto.
"Hej,
Penningtvätt och finansiell brottslighet är idag ett stort och växande problem i världen, och för att skydda dig och oss behöver vi som bank göra allt vi kan för att förhindra att det sker.
Från och med 1 september 2020 ändrar vi därför vårt utbud av länder som du kan skicka utlandsbetalningar till, och du kommer framöver att kunna göra utlandsbetalningar till följande länder:
Argentina, Australien, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Hong Kong, Indien, Irland, Island, Israel, Italien, Japan, Kanada, Kina, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Marocko, Mexiko, Monaco, Montenegro, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Schweiz, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Tjeckien, Tyskland, Ungern, USA, Österrike."
Skönt att Taiwan är med i alla fall.
Skulle faktiskt hellre se dem i EU med.
Vilka tar epa-range seriöst? Dom gav Taycan en pissdålig räckvidd och ger alltid Tesla bra. Kan det vara så att det är för att dom är amerikaner. Kör själv e-tron och gör lätt de wltp- siffror som dom uppger med 21-tummare. Synar den model s som gör 64 mil på 21 tummare i normal körstil. Det här vet alla i tesla-sekten men dom är så sjukt färgade och stolta för att erkänna det. Ge bara upp plast. Börjar bli pinsamt detta.
Plast=please