Snart börjar de första exemplaren av den kinatillverkade Volvo-elbilen Polestar 2 att levereras till kunder i Sverige, och med anledning av det presenteras nedan en sammanställning av laddpriser hos de stora snabb- och supersnabbladdningsnätverken i Sverige. Teslas supersnabbladdare och Vattenfalls snabbladdare InCharge är billigast.
Övergivna laddare från Ionity. |
Elbilsladdningspriserna är en djungel, där olika leverantörer och olika laddningslösningar kan vara allt från gratis till kosta långt mer än att tanka en fossilbil. Dessutom krävs det en uppsjö av olika kort eller appar för att kunna betala och det är långt ifrån att bara likt på en bensinmack stoppa in sitt betalkort och ladda.
Enklast är Teslas superladdnätverk SuperCharger, som dock bara fungerar för Tesla. Man kopplar bara in bilen, så börjar den ladda. Eventuell betalning hanteras via kort registrerat hos Tesla, och identifikationen av bilen sker automatiskt.
Själv använder jag sekundärt främst Vattenfalls InCharge, vilket är mycket mer komplicerat med en app som ständigt glömmer betalkortets nummer och därefter måste man mata in en komplicerad kod för själva laddstationen för att kunna börja ladda – finns inte ens möjligheten att läsa av en QR-kod. Appen är dessutom usel, men InCharge är åtminstone rent av billigare än Tesla än så länge. Dock bara 50 kW i effekt, vilket idag är ålderdomligt när Ionity erbjuder upp till 350 kW och Tesla upp till 250 kW för Model 3 och 150 kW för S och X. Dock nås dessa maxeffekter bara under en kort tid, då man inte kan ladda ett batteri i den takten om det är för tomt eller för fullt, och det hela beror också på temperaturen hos batteriet. Själv använder jag bara InCharge som en sorts destinationsladdare, medan Teslas SuperCharger-nätverk räcker gott för alla långresor och snabbladdningar.
142 kW via Tesla Supercharger. |
Till detta finns massa små lokala leverantörer av både destinations- och snabbladdare, som alla kan kräva en egen app eller annan metod för laddning. Man lär sig dock rätt snabbt vad som fungerar.
Polestar 2 kommer snart börja levereras, och Kina-Volvo saknar eget laddnätverk. En läsare har därför gjort en sammanställning av snabb- och supersnabbladdningsalternativen. Som bekant chockhöjde Ionity sina priser i vintras så att en Audi E-Tron utan avtal skulle kosta 20:- SEK milen att ladda. Dessa priser slås nu dock av ännu högre priser från både E.On och Bee om man använder Plugsurfings avtal. Varför man nu skulle göra det annat än av lathet och för att slippa olika appar?
Sammanställning nedan.
Sammanställning snabb- och supersnabbladdningspriser. |
Ionity erbjuder abonnemang med lägre priser via Audi och Mercedes, men undantaget det första gratis året så kräver abonnemangen att man kör långt och behöver supersnabbladdning ofta för att betala sig.
Enda alternativet för supersnabbladdning om man inte kör Tesla och inte vill betala Ionitys priser är E.On, som tar 6:50 SEK per kWh för sina 350 kW supersnabbladdare. Det ger fortfarande högre priser per mil för energikostnaden än en modern fossilbil, givet att man förbrukar ca 2 kWh per mil vid långfärd på motorväg.
Som ny elbilsägare kan laddjungeln verka lite förvirrande initialt, men man lär sig ganska snart vad som gäller. Tills man åker utomlands, om man nu inte har Tesla…
39 kommentarer
Fortums snabbladdare slår alla andra prismässigt om man kan ladda fort.
Med en E-Tron 50 kan man ladda ca 120 kW.
120 kW för 2,50 kr/min => 62,50 kr för 50 kWh!
(Ännu billigare om man har en E-Tron 55.)
Vill man ladda så mycket så snabbt?
Får se om övriga tillverkare någonsin kommer komma ikapp Tesla. Haft flera år på att förbereda men fortfarande verkar de inte ens ha en plan..
Varför skulle man inte vilja ladda snabbt??
Ah, trodde etron 50 hade 50 kWh batteri. Verkar ha 70(?), Ja då kan man ju i optimal fall kanske ladda med full fart mellan 10 och 60 kWh.
Laddar man med Incharge är RFID-taggen eller kortet väldigt smidigt.
Jag tankar min 2001 års Audi A2 1.2 TDI med 20 liter diesel och kör Malmö-Stockholm som en kung. Slå det om ni kan, elfeticister.
Bara att gratulera att du känner dig som en kung i en A2:a 🙂
61 mil på 20 liter ? Hur fort kör du då ?
Jag åker överallt som en kung, utan att behöva tanka en endaste droppe äcklig diesel. 😀
Så fort de 61 hästarna tillåter? Den har en officiell förbrukning på 0.27 landsväg. Så 0.33 är nog ingen omöjlighet.
Vad vill du ha sagt?
Snabbladdning är en en droppe i havet när det gäller TCO av elbilar. Det absolut viktigaste är värdeminskning och försäkring. Enligt KvD:s undersökning som kom förra veckan kostar en Model X knappt 20k i månaden första tre åren. Model S ligger väl på 15k. Försäkringsbolagen har också superhöga premier på Teslabilar pga kvalitetsbrister och dyra reparationer.
Säger lite om subventionen som Audi gav i början av året.
Då kunde man privat-leasa en E-Tron för under 4000:- / månad.
Precis som alla andra bilar för över en miljon i inköpspris. Ser inte sambandet med just elbil där. Ta en Audi SQ7 som jämförelse t ex. Dock har det under gångna senaste året varit extremt låg värdeminskning på "billigare" elbilare, e-niro gick upp i pris och Tesla 3 har haft en väldigt blygsam värdeminskning trots produktförbättringar.
Marcus är besviken över att Tesla inte gick i konkurs, har havererat om Tesla här på bloggen i några år nu. Väldigt enkelspårig, tillför inget öht.
Nya teslor leasas m garanterat pterköpspris för 16:- SEK per mil. Iaf min.
Den kalkylen skulle jag vilja se!
Räknade snabbt på deras hemsida på en modell 3 och det blev minst det dubbla.
Tack och lov fick han fel, Tesla har påskyndat en omställning för de andra. Inte bara drivmedel men även annan hållbarhet. Frågan är hur märkesåterförsäljare fixar skiftet där mycket av marginalerna kommer ifrån serviceverkstaden. Kan man köpa kläder på nätet så borde det inte vara så svårt att köpa en bil med ångerrätt. Yrken kommer yrken går.
För att kommentera värdeminskning så är väl annars praxis i branschen ett restvärde på 45-50% efter tre år. Elbilar har visat sig stå bättre emot värdeminskningen.
Jag laddar alltid med inCharge (vattenfall) eller Fortum, det är inte svårare än man gör det till. Håll upp kortet/RFID mot läsaren så startar laddningen. Debiteringen sker mot registerat betal/kreditkort. Vad är problemet?
Vad som faktiskt är ett problem är att antalet bilar ökar oerhört mycket snabbare än antalet laddare, så det händer oftare och oftare för mig att laddaren är upptagen. Att komma till en bensinmack där någon tankar är inget problem, bara att vänta ett par minuter. Att vänta på laddaren i 20-30-40 minuter (eller dubbla det om någon dessutom är före i kön) är däremot lite mer tålamodsprövande.
Ett problem du beskriver, är definitivt att du behöver vänta. Tesla har ett stort försprång där.
Det kommer att bli samma problem med Tesla också när antalet fordon ökar, det är redan ett faktum i delar av USA från tid till annan.
Hälften av svenskarna bor inte i hus el.dyl. och kommer att behöva ladda publikt. Grovt uppskattat skulle vi behöva 30 minuter (el) / 3 minuter (bensin) * en faktor som kompenserar för att en del kan ladda hemma, säg 0.7 vilket ger 7 laddare per bensinstationspump för att få samma genomströmning och väntetid om alla skulle "go electric".
Tja, vill du prata framtid så besök en spådam. Köper jag en bil idag så vill jag kunna ladda den smidigt o billigt. Jmf USA vs Sverige haltar, men det förstår du nog. Snart blir Tesla laddare uppgraderade här i Sverige till högre effekt, precis som de blivit i Norge. Så jag är inte övertygad att Teslaägare får så stora problem de närmst åren. Och nä, elektrifiering lär ta tid. Tesla är helt enkelt bra positionerade.
Tesla bygger hela tiden ut sina befintliga stationer. Aldrig behövt köa. Senast i Ulricehamn – är väl uppe i sexton laddplatser eller ngt sådant – två upptagna.
Min erfarenhet också. Hade ekonomin tillåtet det, så hade jag haft en Applevit Tesla 3 SR som tjänstebil idag. Så när det väl bli till att köra längre sträckor, så hoppas jag mest på en ledig laddare längs vägen. En ledig laddare avgör faktiskt räckvidds ångesten. Inte att bilen bara går 30 mil på el. Ledig plats ihop med laddhastighet är mer viktigt än själva räckvidden på bilen alltså, så en TM3 SR hade verkligen räckt för mig.
Den som lever får se. Allt handlar inte om tesla, jag tänkte mer på de övriga 95% framgent som laddar CCS (iofs även tesla men de har ju sitt superba nätverk).
@Niklas: Åh, vad roligt att se någon skriva "Applevit" år 2020. Det lever! Tänkte på det häromdagen, det var längesedan man hörde det, insåg att det var en term som hörde 00-talet till och var allmänt känt och förekommande. Vilken kulturell magnitud Apple hade då! Men sedan försvann utan att man tänkte på det.
@Snetmot Nosrorb, jag tycker det är ett utmärkt ord. I bilsammanhang handlar det om att man valde den vita standardfärgen (i verkligheten är det att man inte hade råd/ eller att tjänstebilskalkylen inte tillät extra kostnader såsom att byta färg ifrån standardvit.
Om det mot all förmodan skulle bli någon form av elbilsrevolution så kommer de traditionella biltillverkarnas affärsmodell vinna. Dvs en uppsättning företag tillverkar bilar och en annan drivmedel. Gränssnittet är en standard. Skälet är att det kommer investeras mer i den öppna standarden vilket ger bättre service.
Det mest sannolika är dock att elbilarna landar på entalet procent av marknaden, och det är främst premiumbilar a la BMW som kommer ersättas av dessa. Tesla är ett reellt hot mot den tyska bilindustrin men knappast övriga tillverkare.
Den som lever får se.
Alla som jag känner som haft elbil kan inte tänka sig en fossilbil som nästa bil. Jag tror elbilar har en ljus framtid.
Killgissar du ja. Var fjärde såld ny bil är laddbar, eller 25% ifall du vill ha ett tvåtal. Så såg det ut i Mars 2020. Ifall du missat det så ställer samtliga tillverkare om till elbilar, många tillverkare har slutat utveckla förbränningsmotorn (i synnerhet dieselmotorn som är hopplöst dyr att rena), eftersom de anser den vara dödsdömd. Men du vet kanske bättre?
Bilar med tank för annat än spolarvätska kommer utan tvekan vara en nisch-produkt innan nästa årtionde.
Elbilar måste komma ner i pris för att slå brett, alla kan inte köra runt i en bil man leasat via företaget och degar +7k/mån för.
Tim, du har uppenbarligen missat t.ex. VW e-Up och Skoda Citigo-e som nu kostar under 200.000 efter avdragen miljöbilspremie. De är dessutom utgående fossilmodeller som anpassats för eldrift – efterföljarna som är byggda som elfordon från början lär inte bli dyrare…
Okänd yrar. Det är sedan länge beslutat att förbjuda fossilbilstillverkning i ett flertal europeiska länder kring år 2030, bland dem tunga tillverkare som Frankrike och Tyskland. Redan för 2 år sedan var det billigare att skaffa en Renault Zoe än en fossilbil sett över livslängden, det betalade sig redan efter några år.
Jag skall snart göra min första lite längre resa med min nya Audi e-tron 50. Då tänkte jag planera in ett laddstopp hos Ionity i Ulricehamn (kanske där bilden är tagen?). Mest i utbildningssyfte då jag aldrig laddat offentligt och vill veta hur det går till etc.
I övrigt så är jag som gammal inbiten fossilbilist med räckviddsångest supernöjd med bilen hittills. Även om den slukar mycket effekt så går det att komma nedåt 2 kwh/mil om man är lätt på foten, och den tar emot laddning relativt snabbt.
Jag rekommenderar alla som har möjlighet att testa att ha en elbil. Det går även att få leasing på kortare tid om man är orolig för att köpa eller sitta i långa kontrakt.
Foto taget på Teslas Supercharger. Antar att Ionityladdarna står hos Circle K strax intill?
Vad jag kan se så föreställer fotot övergivna Ionity-laddare (hos Circle K)..?
Trodde du menade laddbilden från Teslan. Nej, det är Varberg.
Aha,då är jag med. 🙂