Tesla sänker priserna på sina premiummodeller Model S och Model X med 50 000:- SEK. Samtidigt meddelas att den potentiella exportsuccén från Kina till Sverige, den så kalladee elbilsvolvon Polestar, blir försenad och kommer inte levereras till svenska kunder i sommar.
![]() |
Telsa Model X 100D – lånebil från Tesla vid service, motsvarande bolagets tjänstebil S 100D. |
Tesla sänker alltså priserna på sina premiummodeller S och X, både i USA och även i Europa och Sverige. Sänkningen handlar om 50 000:- SEK och instegsmodellen Long Range (fd 100D) kostar därmed från 909 900:- SEK utan tillval som annan färg, inredning eller autopilot. Detta kan jämföras med den dyraste modellen av Tesla Model 3, Model 3 Performance, som fortfarande kostar 699 900:- SEK utan tillval, eller en prisskillnad på drygt 200 000:- SEK.
Det spekuleras i varför man sänker priserna. En kan vara minskad försäljning pga konkurrensen från Model 3 eller pga konjunkturen. En annan kan vara att man pressat kostnaderna i effektivare fabriker. En tredje kan handla om den förväntade presentationen av en modernisering av Teslas batteriteknik och kommande lansering av ett stort lyft för Model S och X i och med detta. Därmed finns det ett antal bilar i logistikkedjan som man vill bli av med innan man släpper hårdvaruuppgraderingen. Dessutom avser Tesla att höja priset på autopiloten framöver, så det kan handla om gungor och karuseller.
Tesla har också börjat prata om V2G – vehicle to grid – där fordonen ska kunna sälja tillbaka el till elnätet vid högtaxa. En förutsättning är dock ny batteriteknik som klarar fler laddcykler, vilket väntas lanseras framöver enligt ovan. Initialt ska Tesla starta ett elbolag i Storbritannien, som via Teslafordon driver ett virtuellt kraftverk. Huruvida Teslaägare vill hoppa på detta är en annan fråga, liksom utformningen av systemet för bilägaren.
Den potentiella försäljingssuccén i Sverige för den rena elbilen Polestar 2 skjuts på framtiden. Det blir ingen första leverans av de kinesiska bilarna till svenska kunder i augusti, utan detta skjuts fram till åtminstone september eller oktober. Kunder som skulle fått bilen i juli får den eventuellt i augusti.
Bilen har i Sverige möjligheten att bli en storsäljare, eftersom man lyckats med konststycket att sälja in den kinesiska bilen som en svensk Volvo till svenska tjänstebilsköpare. Anledningen till förseningen uppges vara just logistikkedjorna, och transporten från Kina. Att Polestar-2 blir någon succé utanför Kina-nationalistiska Sverige är dock osannolikt.
Polestar-2 är en riktigt snygg och lovande elbil, antagligen den än så länge bästa konkurrenten till Tesla efter besvikelserna med Audi, Jaguar och Porsche, men saknar förstås Teslas superladdnätverk och autopilot. Däremot bör man ha en väl utbyggd serviceorganisation, men grunden för att sälja en bil kan knappast vara att den ska behöva stå på verkstaden. Hur det blir med att likt Tesla ständigt förbättra bilen via OTA-mjukvaruuppdateringar på garageuppfarten återstår att se.
Sedan blir det också en fråga om timing för Polestar. Hur mycket tjänstebilar säljs det egentligen just nu?
Vill du få 1500 km gratis Supercharging när du köper eller leasar en Tesla, använd denna länk eller koden LARS35932, så får mitt bolag delta i lotteriet på en bil.
24 kommentarer
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tesla har verkligen ett enormt försprång med sina superchargers. Finns t o m i Jäckvik occh snart i Abisko. Det enda de saknar i nuläget är fler serviceställen i Sverige. Märks att Norge ligger före oss där.
Ja, servicen är en akilleshäl. Ska inte behöva ta mer än någon dag att få service. Deras mobila service är iaf ett positivt inslag, men även där är det väntetider.
Roligt med modellbeteckningarna på Tesla Model S, har på skoj kollat upp alla 100-versioner jag stött på och 90% seglar under falsk flagg, i själva verket är de 70, 85 eller 90-versioner. Patetiskt men inte helt ovanligt hos andra heller.
Vet inte om de märken du nämnde var någon större besvikelse? Tvärtom höjs åtminstone Porsche till skyarna av alla som testat den, och räckvidden är i klass med MS på landsväg, om än inte i EPA-testet.
Nej. Du använder en gratistjänst på Internet som har fel data. Står rätt i det riktiga kompletta registret och i registeringspappren. Och batteriet bevisas enkelt m skärmdump på laddning, förbrukning och räckvidd. Amatörer tror att tjänster på nätet är korrekta – du får vad du betalar för.
Förslagsvis går du in på Transportstyrelsen https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon istället för någon privat tjänst på nätet.
Där hittar du t ex "Variant 100D" på min Tesla under rubriken "Fordonsidentitet". Detta står även i registreringsbeviset. I gratistjänsterna på nätet står det 75D, då de inte betalat för den informationen.
Tror du verkligen att Tesla blåst 10 000-tals bilköpare så är du ärligt talat dummare än tåget, man märker direkt om räckvidd och accelleration är den man betalat för.
Inte Tesla naturligtvis, men folk har själva bytt modellbeteckning på sina bilar sedan hedenhös. Men Du har helt rätt, jag kollade upp några slumpmässiga bilar på bilweb.se och det är precis som du säger, transportstyrelsen säger rätt, andra tjänster lite slumpmässigt fel eller rätt.
Använd car.info den brukar vara bra.
Gav rätt svar på min bil iaf.
Car.info Gav rätt på min också men annan gratistjänst säger att det är en modell som Tesla aldrig sålt eller haft som model…
Ska man vara noga med begreppen ingår väl numera det Tesla benämner Autopilot i priset, vilket är vissa funktioner för förarstöd, såsom adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
Det mer fullständiga paketet för självkörning benämns FSD – Full Self Driving – och det kostar extra.
Hur lång tid tar Teslas leveranser i dagsläget?
Enligt hemsidan får man sin specialbeställda bil i augusti. Brukar annars finnas bilar med två veckors leveranstid om man kontaktar dem manuellt och de kollar vad som är levererat på spekulation (vissa färgkombinationer – FSD och fälgar kan man alltid beställa till efteråt)
En lagerbil i slutet av kvartalet kan gå att få på under en vecka.
Fortsätter med min Mercedes diesel tills dess att våra politiker väljer att sönderbeskatta dom helt. 5 års garanti duger gott (tillval). Har så svårt att begripa att det inte finns en enda vettig kombi när det gäller elbilar. Dom där "suvvarna" går det inte att lasta mkt i såvida det inte är GLE klass storlek, tyvärr är det oftast GLC storlek på elbilarna.
Vad är det du lastar så ofta som inte skulle få plats?
Den dörren är inte den lite väl sportig? Futuristisk? Finns det lyfthjälp? Ser ingen nackdel med gamla vanliga dörrarna.
Hur går det med teslas robottaxi? Den skulle väl lanseras detta året. Finns det några betatestare av funktionen som vet hur bra den fungerar?
Har du inte sett hur bra "summon"-funktionen fungerar? Full self driving och robottaxi är nog strax här. not a link https ://www.youtube.com/watch?v=MxHb76nDoNY
Det enkla svaret är väl att de större modellerna snart är tio år gamla. Tittade på en ny BMW F30 2019, inga dålig rabatt på den.
De har kontinuerligt uppgraderat bilarna, snarare är det som Lars säger att man vill rensa innan battery day.
Polestar är det en strippklubb?
Fattar inte varför de inte använder namnet Volvo som är välkänt och står för säkerhet mm. Vem vill köpa en random Polestar från kina om man inte vet att den har anor från Volvo. Marknadsföringsavdelningen hallå?